95% MAHDOLLISUUDELLA SULLA EI OLE ADHD:TA

Mää oon kans NIIIIN vehje ottassa siitä, että kaikki kuvittelee, että niillä on ADHD!!!! Argh!!

VAIN 5% VÄESTÖSTÄ SAIRASTAA ADHD:tä ja/tai ADD:tä tai jotain niitten yhdistelmää. Melkeen kaikki muut sairaudet on todennäkösempiä kuin ADHD!

Ja mikä on musta kaikkein ärsyttävintä on se, että heti kun itte sanoo, että mulla on ADHD, niin vähintään yks siitä porukasta totee, joo mulla on varmaan kans, koska tykkään puhua mutten jonottaa kaupassa tms. Eikä kukaan ota ADHD:ta tosissaan.

Mulla on neuropsykiatrian erikoislääkärin diagnosoima ADHD. Ja ADHD:n diagnosointia varten tarvitaan paljon neuropsykiatrisia kokeita, ennenkö sitä voi diagnosoida. Psykiatrin tai psykolokin epäilys ei millään tasolla tarkota, että sulla olis ADHD ja/tai ADD, se on vaan epäily, jonka avulla saa lähetteen kokeisiin, jotka tekee ammattilainen.

Mikään nettikysely, oma fiilis tai kaverin toteamus ei todellakaan riitä.

Harvemmin ADHD:ta sairastava itse epäilee sairastavansa ADHD:ta, koska jo itte sairaus omalla tavallaan estääm sen tajuamisen itte. Yleensä käy niin, että ulkopuolinen taho esim.lääkäri vihjaa siitä ja yleensä ihan eka reaktio on sen kieltäminen. Toki poikkeemiakin on, mutta näin homma menee yleensä.

Ja edelleenkin ADHD on todella harvinainen sairaus, vain 5 % väestöstä sairastaa sitä.

No miks ADHD tyypeillä sitten menee hermo, kun kaikki kuvittelee että niilläkin on ADHD? Syy on ihan simppeli. ADHD on esim. syöpää harvinaisempi ja huomattavasti vaikeampi hoitaa, koska sitä ei voi parantaa. Miettikääpä, jos teillä olisi syöpä ja haluaisitte löytää netistä vertaistukea tai vaan kuulla muiden syöpäpotilaiden kokemuksia? Monen valinnan kautta klikkaisitte syöpä-keskusteluun ja 90% jutuista alkaisi näin: "Onkohan mulla syöpä, kun on ollu vähän huono ruokahalu?" tai Mulla on varmaan peräsuolisyöpä, kun on ollut vähän maha sekaisin? OLISKO YMMÄRRETTÄVÄMPÄÄ HERMOJEN MENETYS?

Ja te kaikki, jotka nyt nousi barrikaadeille, syystä ettei syöpää ja ADHD:ta voi verrata, niin miksei? Molemmat ovat sairauksia, jotka pahimmassa tapauksessa johtavat kuolemaan ja hallitsevat koko elämää. Suurin ero on siinä, että syövistä suurimman osan voi parantaa kokonaan ja syöpä on huomattavasti yleisempi. Ottaisitko itse ennemmin sairauden, josta voisit kokonaan parantua puolessa vuodessa? Vai sairauden jota ei voi parantaa ja se tulee hallitsemaan jokaista päätöstäsi, jokaista tekoasi, jokaista reaktiotasi ja kaikkea mahdolista elämässäsi, eikä kukaan läheisistäsi koskaan tule ymmärtämään sairauttasi kunnolla sekä suurin osa väestöstä vähättelee sairauttasi? Kaikella kunnioituksella jokaista syöpään sairastunutta ja heidän läheistään, mutta nyt syövän ja ADHD:n vertailu alkaa tuntua ymmärrettävämmältä, eikö vaan?

25

1398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+18

      Kuka sinulle on valehdellut, että ADD tai ADHD olisivat sairauksia? Mitä todisteita tästä on annettu tai millä menetelmin sinulla todettiin ADHD?

      Yleistietoon kuuluu, että ADHD ei ole sairaus. Muuten, jos jokin sairaus ilmenee 5%:lla väestöstä sitä voidaan pitää yleisenä. ADHD:n ja syövän vertaaminen keskenään taas on älytöntä, koska syöpä on todellinen sairaus ja ADHD keksitty.

      • Jostain kumman syystä mää LUOTAN ENEMMÄN NEUROPSYKIATRIAN ERIKOISLÄÄKÄRIN AMMATTITAITOON KUIN SUN MIELIPITEESEEN, joka sitä paitsi on täysin aivoton!! Ootko itte neuropsykiatrian alan ammattilainen vai vaan ääliö? Juuri sunlaisten ameebojen takia porukalla on vääriä tietoja.

        Järkeville ihmisile ja sulle tiedoksi, että ADHD ja ADD on molemmat sairauksia ja niistä molemmista löytyy useita eri muotoja. Jokainen länsimaista lääketiedettä pääasiassa käytävä valtio on määritellyt ADHD: n sekä ADD:n oikeiksi ja todellisiksi sairauksiksi.

        Erittäin moni kuvittelee, että juuri hänellä voisi olla ADHD, mikä taas ei pidä paikkaansa, koska vaan 5% väestöstä on se. Mun mielestä se on harvinaista, jos sitä vertaa oikeesti yleiseen sairauteen, kuten syöpään. Se että mikä tietty prosenttimäärä tekee sairaudesta yleisen en tiedä.

        Mun ADHD diagnosiotiin monilla erilaisilla neuropsykiatrisilla kokeilla, jotka teki neuropsykiatrian erikoislääkäri neuropsykiatrian poliklinikalla yliopistollisessa keskussairaalassa ja kaikkiaan kokeet kesti monta tuntia. Koska en itte ole alan ammattilainen, niin en tiedä näiden eri kokeiden nimiä. Ko. kokeissa ei myöskään pysty feikkaamaan, koska ne ovat keskenään niin erilaisia, eikä etukäteen voi mistään päätellä, että miten niihin pitäisi reagoida tai niissä toimia tai olla toimimatta. Kun taas "masennustesteissä" on helppo feikata, valitsemalla vaan sen viimeisen eli pahimman vaihtoehdon eli olen erittäin masentunut jne. Mutta mainittakoon vielä, että masennuksella ja ADHD:lla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä, käytin masennuskoetta vaan esimerrkinä.


      • 7+18
        mjiau kirjoitti:

        Jostain kumman syystä mää LUOTAN ENEMMÄN NEUROPSYKIATRIAN ERIKOISLÄÄKÄRIN AMMATTITAITOON KUIN SUN MIELIPITEESEEN, joka sitä paitsi on täysin aivoton!! Ootko itte neuropsykiatrian alan ammattilainen vai vaan ääliö? Juuri sunlaisten ameebojen takia porukalla on vääriä tietoja.

        Järkeville ihmisile ja sulle tiedoksi, että ADHD ja ADD on molemmat sairauksia ja niistä molemmista löytyy useita eri muotoja. Jokainen länsimaista lääketiedettä pääasiassa käytävä valtio on määritellyt ADHD: n sekä ADD:n oikeiksi ja todellisiksi sairauksiksi.

        Erittäin moni kuvittelee, että juuri hänellä voisi olla ADHD, mikä taas ei pidä paikkaansa, koska vaan 5% väestöstä on se. Mun mielestä se on harvinaista, jos sitä vertaa oikeesti yleiseen sairauteen, kuten syöpään. Se että mikä tietty prosenttimäärä tekee sairaudesta yleisen en tiedä.

        Mun ADHD diagnosiotiin monilla erilaisilla neuropsykiatrisilla kokeilla, jotka teki neuropsykiatrian erikoislääkäri neuropsykiatrian poliklinikalla yliopistollisessa keskussairaalassa ja kaikkiaan kokeet kesti monta tuntia. Koska en itte ole alan ammattilainen, niin en tiedä näiden eri kokeiden nimiä. Ko. kokeissa ei myöskään pysty feikkaamaan, koska ne ovat keskenään niin erilaisia, eikä etukäteen voi mistään päätellä, että miten niihin pitäisi reagoida tai niissä toimia tai olla toimimatta. Kun taas "masennustesteissä" on helppo feikata, valitsemalla vaan sen viimeisen eli pahimman vaihtoehdon eli olen erittäin masentunut jne. Mutta mainittakoon vielä, että masennuksella ja ADHD:lla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä, käytin masennuskoetta vaan esimerrkinä.

        Mielipiteeni perustuu oikean neurologian alan lääkärin lausuntoihin ja näkemykseen. Neuropsykiatrit ovat suurimmilta osiltaan puoskareita, joten heihin en luottaisi ikinä. En yleensä tykkää tai edes jaksa toistaa itseäni, mutta sanon nyt vielä kerran. ADHD eikä ADD ole sairauksia. Se, että psykiatriassa moiset keksityt pseudosairaudet on luokiteltu oikeiksi sairauksiksi ei todista mitään. Masennuksestakin puhutaan psykiatrien toimesta sairautena vaikka se ei sitä lääketieteellisesti ole. Tarkoitus on harhaanjohtaa potilaita luulemaan näin.

        "There are approximately 6 million children in the United States, and many millions more around the world, who have been diagnosed with, and drugged for, ADHD. ADHD has never been objectively identified in a single one of them, not one - and it never will be. ADHD is not a disorder or a disease or a syndrome or a chemical imbalance of the brain, it is not over-diagnosed or under-diagnosed or misdiagnosed. It does not exist in 3% or 5% or 15% of the population. It is 100% fraud."

        -Fred A. Baughman Jr., MD,

        Adult and child neurologist certified by the American Board of Psychiatry and Neurology, and a Fellow of American Academy of Neurology


      • 7+18 kirjoitti:

        Mielipiteeni perustuu oikean neurologian alan lääkärin lausuntoihin ja näkemykseen. Neuropsykiatrit ovat suurimmilta osiltaan puoskareita, joten heihin en luottaisi ikinä. En yleensä tykkää tai edes jaksa toistaa itseäni, mutta sanon nyt vielä kerran. ADHD eikä ADD ole sairauksia. Se, että psykiatriassa moiset keksityt pseudosairaudet on luokiteltu oikeiksi sairauksiksi ei todista mitään. Masennuksestakin puhutaan psykiatrien toimesta sairautena vaikka se ei sitä lääketieteellisesti ole. Tarkoitus on harhaanjohtaa potilaita luulemaan näin.

        "There are approximately 6 million children in the United States, and many millions more around the world, who have been diagnosed with, and drugged for, ADHD. ADHD has never been objectively identified in a single one of them, not one - and it never will be. ADHD is not a disorder or a disease or a syndrome or a chemical imbalance of the brain, it is not over-diagnosed or under-diagnosed or misdiagnosed. It does not exist in 3% or 5% or 15% of the population. It is 100% fraud."

        -Fred A. Baughman Jr., MD,

        Adult and child neurologist certified by the American Board of Psychiatry and Neurology, and a Fellow of American Academy of Neurology

        Mun diagnoosi EI perustu neuropsykiatrin, vaan neuropsykiatrian erikoislääkärin tekemiin kokeisiin. En minäkään kuule mihinkään psykiatriin luottaisi. Enkä kyllä luottaisi pelkkään neurologian lääkärin sanaankaan, vaan neuropsykiatrian erikoislääkärin tutkimuksiin ja diagnoosiin luotan.

        Ja neurologian alan lääkärit ovat täysin eri asia kuin neuropsykiatrian, he hoitavat täysin eri sairauksia. Nimittäin olen niskakipujen takia ollut myös neurologian erikoislääkärin asiakkaana, joka on suomen johtava kipuasiantuntija. Ja hänelläkään ei ole tarvittavaa ammattitaitoa diagnosoida ADHD:ta, koska ei ole sen alan erikoislääkäri, vaan neurologian. Mutta hänenkin mielestään ADHD on vakava sairaus ja todellinen sairaus.

        Se että netissä lukee jotain, jonka ehkä kai on joku amerikkailainen tyyppi kirjoittanut, joka ehkä saattaa olla lääkäri, ei todista yhtään mitään. Ja olet kyllä harvinaisen hölmö, jos uskot kaiken mitä netistä löydät, kunhan se vaan edes jollain lailla tukee sinun mielikuvitusmaailman mielipidettäsi. Aivan varmasti amerikkalaisen "lääkärit" ovat nettiin kirjoittaneet ettei syöpäkään ole sairaus, jos lähtee etsimään.

        Minun tietoni perustuvat tapaamieni erikoislääkäreiden lausuntoihin, jotka oikeasti ovat erikoislääkäreitä, eivät valelääkäreitä eivätkä psykiatreja.

        Vääriä ADHD-diagnooseja tehdään paljon, kun niitä tekee muut kuin oikeat alansa ammattilaiset ja se on yksi syy, miksi ADHD:ta ei oteta tosissaan. Varmasti kaikkia sairauksia diagnosoidaan väärin, koska vaan todella pieni prosentti lääkäreistä on ammatissaan oikeasti hyviä. Suurinosa on ihan hyviä, kohtuullisia ja osa jopa vaarallisen huonoja. Ihan samalla lailla kuin kaikissa muissakin ammateissa, eikä lääkärin ammattitaitoa voi itse arvioida, kuin tapaamalla lääkärin henkilökohtaisesta, koska silloin pystyy näkemään lääkärin motivaation työhönsä ja ammattitaitonsa kehittämiseen sekä halun tehdä oikea diagnoosi ja löytää paras apu. Selvää kuitenkin on, että erikoislääkäri on ammattitaitoisempi kuin saman alan yleislääkäri.


      • 7+18
        mjiau kirjoitti:

        Mun diagnoosi EI perustu neuropsykiatrin, vaan neuropsykiatrian erikoislääkärin tekemiin kokeisiin. En minäkään kuule mihinkään psykiatriin luottaisi. Enkä kyllä luottaisi pelkkään neurologian lääkärin sanaankaan, vaan neuropsykiatrian erikoislääkärin tutkimuksiin ja diagnoosiin luotan.

        Ja neurologian alan lääkärit ovat täysin eri asia kuin neuropsykiatrian, he hoitavat täysin eri sairauksia. Nimittäin olen niskakipujen takia ollut myös neurologian erikoislääkärin asiakkaana, joka on suomen johtava kipuasiantuntija. Ja hänelläkään ei ole tarvittavaa ammattitaitoa diagnosoida ADHD:ta, koska ei ole sen alan erikoislääkäri, vaan neurologian. Mutta hänenkin mielestään ADHD on vakava sairaus ja todellinen sairaus.

        Se että netissä lukee jotain, jonka ehkä kai on joku amerikkailainen tyyppi kirjoittanut, joka ehkä saattaa olla lääkäri, ei todista yhtään mitään. Ja olet kyllä harvinaisen hölmö, jos uskot kaiken mitä netistä löydät, kunhan se vaan edes jollain lailla tukee sinun mielikuvitusmaailman mielipidettäsi. Aivan varmasti amerikkalaisen "lääkärit" ovat nettiin kirjoittaneet ettei syöpäkään ole sairaus, jos lähtee etsimään.

        Minun tietoni perustuvat tapaamieni erikoislääkäreiden lausuntoihin, jotka oikeasti ovat erikoislääkäreitä, eivät valelääkäreitä eivätkä psykiatreja.

        Vääriä ADHD-diagnooseja tehdään paljon, kun niitä tekee muut kuin oikeat alansa ammattilaiset ja se on yksi syy, miksi ADHD:ta ei oteta tosissaan. Varmasti kaikkia sairauksia diagnosoidaan väärin, koska vaan todella pieni prosentti lääkäreistä on ammatissaan oikeasti hyviä. Suurinosa on ihan hyviä, kohtuullisia ja osa jopa vaarallisen huonoja. Ihan samalla lailla kuin kaikissa muissakin ammateissa, eikä lääkärin ammattitaitoa voi itse arvioida, kuin tapaamalla lääkärin henkilökohtaisesta, koska silloin pystyy näkemään lääkärin motivaation työhönsä ja ammattitaitonsa kehittämiseen sekä halun tehdä oikea diagnoosi ja löytää paras apu. Selvää kuitenkin on, että erikoislääkäri on ammattitaitoisempi kuin saman alan yleislääkäri.

        Onnea valitsemallesi tielle.


      • 7+18 kirjoitti:

        Onnea valitsemallesi tielle.

        Ilmeisti sulta alko sadut loppua 7 18? Tässä pari kohtaa missä puhuit ittes pussiin:

        "Mielipiteeni perustuu oikean neurologian alan lääkärin lausuntoihin ja näkemykseen."
        -> Neurologia ja neuropsykiatria ovat kaksi täysin eri alaa. Ihan sama kuin vetoaisit hammaslääkärin antamiin faktoihin ADHD:sta. Eikä sinulla taida olla mitään suomenkielistä tekstiä väitteestäsi? Paitsi omat kirjoituksesi?

        "Neuropsykiatrit ovat suurimmilta osiltaan puoskareita"
        -> Minä en ole koskaan ollut missään tekemissä neuropsykiatrin kanssa. Ilmeisesti sinulla on heistä kokemuksia, kun tiedät, että heistä suurin osa on puoskareita?

        "luokiteltu oikeiksi sairauksiksi ei todista mitään"
        -> Sinäkö siis päätät, että mitkä sairauksiksi luokitellut ovat oikeita sairauksia? Millä ammattitaidolla? Vai netissä kirjoittavan amerikkalaisen yleislääkärin "faktoihin"? Amerikassa on paljon esim. lääkkeitä, joiden myynti on kielletty suomessa, joten luotan enemmän suomalaisiin erikoislääkäreihin kun johonkin täysin tuntemattomaan tyyppiin, joka kirjoittelee netissä.

        "En yleensä tykkää tai edes jaksa toistaa itseäni, mutta sanon nyt vielä kerran."
        -> Se että hoet yhtä ja samaa lausetta, ei tee sitä sen enempää todeksi kuin oikeaksikaan.


    • Älä puhu paskaa! Tapauksistahan periytyy jopa 80%. T. ADHD itsekin.

      • Mää en nytte oikeen ymmärrä, että ketä syytät ****** puhumisesta?

        Mää en oo puhunu ADHD:n peritymismääristä mitään, mutta kerrompa nytten sitten siihenkin mielipiteeni: ADHD peritymismääräprosenttiarvaukset heittelee todella laajasti, joten siihen itte prosenttimäärään en ota kantaa. Mutta se tiedetään, että niissä tapauksissa kun ADHD on periytynyt, on se ollut pääasiassa äidiltä pojalle.

        Ja oletan, että otit kantaa siihen, että vain 5%:lla väestöstä on ADHD ja että se olis susta ******, vaan se pitäis olla suurempi määrä? Jos oletetaan, että ADHD periytys käsittämättömän suurella prosentilla eli tolla sun 80%, niin kymmenen pariskunnan eli yhteensä 20 aikuisen ihmisen lapsista, vain 8 lapsella kymmenestä olisi ADHD, jos jokainen pariskunta saisi 1 lapsen. Ja tässä tuloksessa siis ainakin yhdellä pariskunnasta tai molemmilla tulee olla ADHD.

        Eli kun 10-20 ADHD:ta sairastavaa aikuista hommaa lapsen, niin 80% periytymisellä ADHD PERIYTYY AINOASTAAN 8 LAPSELLE. Eli ADHD:ta sairastavien määrä laskee. Tai ainakin mun laskupäällä 8 on vähemmän kuin 20?


    • 1+1=7

      olen myös törmännyt usein tuohon: minullakin on varmaan adhd, kun...-lauseeseen, joka kieltämättä ärsyttää. adhd taitaa olla ainoa sairaus, jota surinosa haluaisi sairastaa? en kyllä ymmärrä että miksi? itse olisin ennemmin terve, mutta terveyttään ei osaa arvostaa ennenkuin sen menettää. Sen meistä sairaista varmasti myöntää jokainen.

    • hohhoijaa

      Juuuuh. Onhan näitä varmasti jotka vaan heittää lonkalta että joo mulla on se adhd/yhellä mun tutulla on se, mutta ei tuo 5 prosenttia mikään IHAN pieni luku kuitenkaan ole. Inhimmillisessä Tekijässä sanottiin että tuo määrä on suunnilleen 1 henkilö luokkaa kohden ja mietippä montako peruskoulua, montako luokkaa on Suomessa yhteensä??! Määrähän on oikeasti tuhansia ihmisiä Suomessa.
      Ja itse en ole 100 prosenttisen varma tapaus, mutta lääkäriltä meinaan hakea lähetteen, sillä melkein _kaikki_ mitä netistä luen oireet monet liitännäiset (lukuunottamatta jotkut, koska kaikilla ei esiinny samallalailla kuten tiedät) kuvastaa mua niin täysin ja se ei oo mitään mututuntumaa vaan ihan selkeesti tiedostan sen asian omassa elämässä. Ei mitään vähäpätöstä "en jaksa jonottaa" settiä, vaan kokonaisvaltasta ja elämää häiritsevää oireilua, joka on jatkunut lapsuudesta saakka, aikaisemminkin tätä olen epäillyt mutta nyt vasta asiaan tartun koska muuten ei kohta mistään tule mitään! Tiedät varmasti tunteen. Joten anna ihmisille, niille jotka oikeasti epäilee, melki kaikki oireet itessää tunnistaa ja hyvin tod.näkösesti on adhd tapauksia, vapaus olla sitä mitä on. Hyvin mahdollisesti he ovat juuri niitä jotka tutkimuksissa käytyään saavat sinun lailla _diagnosoidun_ adhd:n.

      • Ei 5% olekkaan mikään mitätön luku olekkaan, mutta silti pääasiassa fakta on se, että jos ihminen vaan aattelee, että mulla varmaan vois olla ADHD, niin 95% mahdollisuudella sitä ei ole ja sehän on vaan hyvä asia. Jokainen varmasti on ennemmin täysin terve kuin kipeä! Mutta toki sillä 5% se ADHD kuitenkin on.

        Koko hommaa sekottaa mun miälestä kaikkein eniten se, että ADHD on tullu uudeksi "muotitaudiksi" lähivuosina, koska se on kuin yleisesti hyväksytty "taikasana", jolla voi selittää monta huonoa puolta itsestään kuitenkaan olematta mielesairaalakunnossa. Esim. "en oo oikeesti laiska, vaan mulla on ADHD ja siks en saa hommia tehtyä" tai "en oo oikeesti vaan epäkohtelias ja ajattelematon sanomisissani, vaan mulla on varmaan ADHD".

        Ja toinen pakansekottaja on nää ääliöt, jokka paljastaa "salaisuuksia", kuten ettei ADHD oo ees sairaus vaan pelkkää mielikuvitusta tms... Ja tällä tavoin joko tyhmyyttään tai ilkeyttään vähättelee vakavaa sairautta ja omalla tavallaan koitaa tehä ADHD:sta kansanomaisemman tekosyyn oikeen sairauden tilalle.

        Ja kolmas pallon pudotus tapahtuu lääkäreitten pualella. niitä kun on kolme "päälahkoo": 1.oikeasti ammattitaitoiset ja erinomaiset lääkärit, 2.ne jotka vaan luulevat olevansa hyviä työssään, eivätkä suostu myöntämään ammattitaitonsa loppumista ja ohjaamaan eteenpäin oikealle lääkärille. ja 3.ne lääkärit joita ei kertakaikkiaan vaan duunin teko syystä tai toisesta kiinnosta. Ja nää 2. ja 3. kohdan lääkärit ei ikänä sano potilaalle, etteikö ne olis niitä kaikkitietäväisiä ja luottamuksen arvoisia jumalia, vaan joko diagnosoi väärin tai jättää diagnosoimatta vaikka syytä olisi.

        Ja jottei homma menis liian helpoks, niin ADHD:sta ja ADD:sta on viä monta erilaista variaatioo. Saatika sitten jos siinä samalla on jotain muita hieman samankaltaisia sairauksia, kuten persoonallisuushäiriöt, jotka sekoittavat jo niiden oikeasti ammattitaitoistenkin lääkärien päitä. Ja koska täysin selkeää koetta ei ole määrittämään täydellisesti kaikki osaset prosentilleen, kuten verikoetta tarkkoine arvoineen, niin pieni osa diagnosoinnista riippuu myös potilaasta.

        Minä en tiedä, että onko juuri sinulla ADHD vai ei. Ja sen takia olen tässä keskustelussa koittanut ohjata hakemaan diagnoosia oikealta alan lääkäriltä, jotta asiasta saa itselleen varmuuden. Mutta tätäkin keskustelua lukeneista vain pienellä osalla on ADHD, osalla diagnosoituna osalla diagnosoimattomana. Mutta mitään sairautta ei voi vaan oman mielen mukaan itse todeta sairastavansa, vaan diagnoosit voi tehdä ainoastaan oikean alan lääkäri, ei oma fiilis, tv-ohjelma eikä netistä löytyvä info. Se että itse osaa tunnistaa oireita, auttaa tietenkin esim. hyväksymään mahdollisen diagnoosin ja saattaa johtua esim. eri ADHD variaatiosta kuin mikä juuri minulla on. Mutta mun pointit perustuu pääasiassa neuropsykiatrian erikoislääkärin mulle vastaanotolla kertomaan tietoon, tosin eihän hänkään nyt sentään kaikkitietävä jumala mole vaikka alansa huippuja onkin.


    • Varma ADHD

      Joskus kun teen matikan tehtäviä niin en pysty kunnolla keskittymään. Esimerkiksi tommoset geometrian tehtävät on mulle vähän liian vaikeita. Melkei kaikki muut meidän luokan oppilaat osaa matikkaa paitsi minä. Luulenkin, et mulla on aika varmasti ADHD.

      Sit pari kertaa kuukaudessa mulle tulee semmosii päivii et tekis mieli vaa juosta ympäriinsä tuolla ulkona :D. Esimerkiks tos kaks viikkoo sit ni tuli semmonen ihana auringonpaiste niin menin vaan hyppimään pihalle :D. Oon vissii vähä ylivilkas tapaus. Mut tää vaan kuuluu tähän mun luonteeseen, oon oppinu ymmärtää sen täs vuosien aikana. En voi tälle mun luonteelle mitään.

      Oon kattonu netistä näitä juttuja ja oon lähes 100 varma et mul on joku keskittymishäiriö. Oon keskustellu täst asiast kavereidenki kans ja neki on sitä mieltä et oon adhd. Yritän vaan oppii elää tän sairauden kans, ehkä saan jotenki elämäni järjestyksee.

      • Et oo ADHD

        En usko et sul on AD/HD:ta, koska sun oireet on noin pieniä. Itellä diagnosoitiin tää AD/HD tos reilu 2 vuotta sit Bostonissa huippulääkärien kartoittamana, eli mul on tää ADHD ihan satavarmasti. Ehin siis diagnosoimaan tän ennen sua eikä tähän joukkoon pääse kun vaan 5% koko väestöstä, joten sä vaan luulet et sul ois joku keskittymishäiriö. Oot varmaan vaan juonu liikaa kahvii tms.


      • 24444

        Ei sulla adhdta ole. Et vaa oo niitä penaalin terävimpiä kyniä


      • 24444 kirjoitti:

        Ei sulla adhdta ole. Et vaa oo niitä penaalin terävimpiä kyniä

        Toi on niin totta! Tyhmyydellä ja ADHD:lla ei oo mitään tekemistä toistensa kanssa, päinvastoin! ADHD-tyypit esim. koulussa omalla lahjakkuudellaan pystyy ylläpitään hyvät arvosanat esim. keskittymisen herpaantumisesta huolimatta. Lisäksi impulsiivisuus tööksäyttää oikea vastaus opettajan kysymykseen ilman lupaa, monesti tulkitaan aktiivisuudeksi ja innokkuudeksi opettajan taholta.


    • ajhr

      Tää "MJIAU" on kyl ihan mainio :D "i´m the only ADHD in the village"

      • JA OLEN MYÄS YLPEÄ SIITÄ!!!!! -mjiau


    • diagnosoitu tapaus

      Vituttaa kun ADHD:ta käytetään tekosyynä. En todellakaan koe olevani laiska, on vaan niin pirun monta rautaa tulessa joten osa jää väkisinkin kesken. Priorisointi on myös vaikeaa, aikaa kuluu "epäolennaisiin". Mieluummin vetoan suoraan oireisiin, jos on pakko. Tulin myöhässä, koska ajantaju petti tai unohduin tekemään jotain muuta. Joskus olen ajoissa, joskus olen myöhässä. En ole aina myöhässä, koska minulla on ADHD, vaan jostain syystä kokenut ajoissa olemisen olevan sillä hetkellä vähemmän tärkeä kuin jokin muu asia.

      En todellakaan yleensä töksäyttele typeryyksiä ADHD:stani huolimatta, koska osaan hillitä käytöstäni, mutta olen silti levoton ja paikallaan pysyminen on vaikeaa. Saatan silti keskeyttää ihmisiä useammin kuin olisi suotavaa, mutta pyrin välttämään sitä, koska se on huonoa käytöstä. Siskollani on ADHD ja hän töksäyttelee typeryyksiä, koska hänellä on huonot sosiaaliset taidot.

      ADHD tekee tietyistä asioista vaikeita, mutta mikään yleispätevä synninpäästö tai peruste se ei voi olla. Toisinaan impulsiivista käytöstä on vaikeampi vastustaa, mutta ADHD voi vain selittää, ei oikeuttaa sitä. Kaverini ovat ihan oikeassa vittuillessaan myöhästelystäni, vaikka minulla on ADHD ja he tietävät sen.

    • huh huijaa

      Sulla mijau taitaa olla päässä muuta vikaa kun ADHD. Ei kukaan jaksa inttää täällä niin kuin sää. Kuvittelet olevasi ainoa oikea ADHD tapaus koko Suomessa. Miten joku viitsiikin inttää täällä superpitkillä postatuksilla. Voit olla joku feikkaajakin, joka tykkää kiusata muita ihmisiä vakavilla asioilla.

      • En todellakaan kuvittele olevani ainoo maailmassa jolla on ADHD. Mikäli olisit lukenu kunnolla yhtäkää mun juttua, niin se olis selvinny. Inttäminen/jonkun asian kanssa jumittaminen (kuten tää aihe) on sitä paitti yks erittäin olennainen pointti ADHD:ssa sekä kautta rantain selittely eli "superpitkät postaukset". Eikä sun oo tiätääkseni mikää pakko lukee mun juttuja eikä kommentoida keskustelua, ellet halua.

        MUN miälipide on että ADHD on tän päivän "trendi-sairaus", jota diagnosoidaan väärin ja liian usein, niin väärän alan lääkärit kuin itte potilaatkin. Se ei tarkota, ettei pieni osa itsensä diagnosoineista olis oikeessa eikä sitä etteikö lääkärit myös olis vahingossa jättänyt diagnosoimattakin.

        ADHD:TA ON ERILAISIA VERSIOITA. Ihan perusdiagnoosissa on jo 5 erilaista ADHD:n muatoo ja ADHD:n kanssa voi olla muitakin sairauksia, kuten persoonallisuushäiriö, jotka vaikeuttaa diagnoosien tekoa. Lisäks kaikki ihmiset on erilaisia esim. perusluanteeltaan, joten variaatioiden määrä lisääntyy myäs sitä kautta.

        Minä en tee mitään ADHD diagnooseja, koska en ole NEUROPSYKIATRIAN ERIKOISLÄÄKÄRI, joka siis on nimenomaan ADHD:seen erikoistunut lääkäri.
        MUN ADHD-JUTUT JA MIELIPITEET TULEE NIIN OMASTA KOKEMUKSESTA KUIN ALAN ERIKOISLÄÄKÄRIN TIEDOISTA.

        Mulla on oikeus kehottaa kaikkia itte ittensä esim. netin kautta diagnosoineen meneen oikeen alan lääkärille. Ihan samanlailla kun jokanen käskis mennä lääkärille, jos joku epäilis sairastavansa syäpää, eikä käskis luattaa vaan omaan fiilikseen taikka nettikyselyn vastaukseen.

        Mää en myäskää ymmärrä, että miks ihmiset haluaa, että niillä olis ADHD? Mitä täälä joku muukin ihmetteli.

        Musta ADHD:STA SELVIÄÄ ILMAN KOVIA LÄÄKKEITÄ, kun hyväksyy ADHD:nsa ja koittaa löytää siitä omat vahvuutensa, kuten lahjakkuus, ylikeskittyminen, monen asian samaan aikaan tekeminen jne. Tiätty on ääritapauksia, jotka saattais esim. vahingoittaa itteään tai muita ilman lääkitystä, ne on asia erikseen. Mutta huumeiks luakiteltavat lääkkeet ei tee kenenkää päälle eikä kropalle hyvää pitemmän päälle. Ruakavalioon en ota kantaa, koska en oo itte kokeillu, kun se menee musta vähä humpuukin pualelle, muttei siitä varmaan haittaakaan ole. MUSTA ADHD:SSA ON ENEMMÄN HYVIÄ PUALIA KUN HUONOJA, siks en itte oo lähteny lääkkeitä käyttää, vaikka niitä tarjottu onkin.


      • aaa2
        mjiau kirjoitti:

        En todellakaan kuvittele olevani ainoo maailmassa jolla on ADHD. Mikäli olisit lukenu kunnolla yhtäkää mun juttua, niin se olis selvinny. Inttäminen/jonkun asian kanssa jumittaminen (kuten tää aihe) on sitä paitti yks erittäin olennainen pointti ADHD:ssa sekä kautta rantain selittely eli "superpitkät postaukset". Eikä sun oo tiätääkseni mikää pakko lukee mun juttuja eikä kommentoida keskustelua, ellet halua.

        MUN miälipide on että ADHD on tän päivän "trendi-sairaus", jota diagnosoidaan väärin ja liian usein, niin väärän alan lääkärit kuin itte potilaatkin. Se ei tarkota, ettei pieni osa itsensä diagnosoineista olis oikeessa eikä sitä etteikö lääkärit myös olis vahingossa jättänyt diagnosoimattakin.

        ADHD:TA ON ERILAISIA VERSIOITA. Ihan perusdiagnoosissa on jo 5 erilaista ADHD:n muatoo ja ADHD:n kanssa voi olla muitakin sairauksia, kuten persoonallisuushäiriö, jotka vaikeuttaa diagnoosien tekoa. Lisäks kaikki ihmiset on erilaisia esim. perusluanteeltaan, joten variaatioiden määrä lisääntyy myäs sitä kautta.

        Minä en tee mitään ADHD diagnooseja, koska en ole NEUROPSYKIATRIAN ERIKOISLÄÄKÄRI, joka siis on nimenomaan ADHD:seen erikoistunut lääkäri.
        MUN ADHD-JUTUT JA MIELIPITEET TULEE NIIN OMASTA KOKEMUKSESTA KUIN ALAN ERIKOISLÄÄKÄRIN TIEDOISTA.

        Mulla on oikeus kehottaa kaikkia itte ittensä esim. netin kautta diagnosoineen meneen oikeen alan lääkärille. Ihan samanlailla kun jokanen käskis mennä lääkärille, jos joku epäilis sairastavansa syäpää, eikä käskis luattaa vaan omaan fiilikseen taikka nettikyselyn vastaukseen.

        Mää en myäskää ymmärrä, että miks ihmiset haluaa, että niillä olis ADHD? Mitä täälä joku muukin ihmetteli.

        Musta ADHD:STA SELVIÄÄ ILMAN KOVIA LÄÄKKEITÄ, kun hyväksyy ADHD:nsa ja koittaa löytää siitä omat vahvuutensa, kuten lahjakkuus, ylikeskittyminen, monen asian samaan aikaan tekeminen jne. Tiätty on ääritapauksia, jotka saattais esim. vahingoittaa itteään tai muita ilman lääkitystä, ne on asia erikseen. Mutta huumeiks luakiteltavat lääkkeet ei tee kenenkää päälle eikä kropalle hyvää pitemmän päälle. Ruakavalioon en ota kantaa, koska en oo itte kokeillu, kun se menee musta vähä humpuukin pualelle, muttei siitä varmaan haittaakaan ole. MUSTA ADHD:SSA ON ENEMMÄN HYVIÄ PUALIA KUN HUONOJA, siks en itte oo lähteny lääkkeitä käyttää, vaikka niitä tarjottu onkin.

        Kerrankin täällä keskustellaan positiivisista puolista!


      • aadeehd
        mjiau kirjoitti:

        En todellakaan kuvittele olevani ainoo maailmassa jolla on ADHD. Mikäli olisit lukenu kunnolla yhtäkää mun juttua, niin se olis selvinny. Inttäminen/jonkun asian kanssa jumittaminen (kuten tää aihe) on sitä paitti yks erittäin olennainen pointti ADHD:ssa sekä kautta rantain selittely eli "superpitkät postaukset". Eikä sun oo tiätääkseni mikää pakko lukee mun juttuja eikä kommentoida keskustelua, ellet halua.

        MUN miälipide on että ADHD on tän päivän "trendi-sairaus", jota diagnosoidaan väärin ja liian usein, niin väärän alan lääkärit kuin itte potilaatkin. Se ei tarkota, ettei pieni osa itsensä diagnosoineista olis oikeessa eikä sitä etteikö lääkärit myös olis vahingossa jättänyt diagnosoimattakin.

        ADHD:TA ON ERILAISIA VERSIOITA. Ihan perusdiagnoosissa on jo 5 erilaista ADHD:n muatoo ja ADHD:n kanssa voi olla muitakin sairauksia, kuten persoonallisuushäiriö, jotka vaikeuttaa diagnoosien tekoa. Lisäks kaikki ihmiset on erilaisia esim. perusluanteeltaan, joten variaatioiden määrä lisääntyy myäs sitä kautta.

        Minä en tee mitään ADHD diagnooseja, koska en ole NEUROPSYKIATRIAN ERIKOISLÄÄKÄRI, joka siis on nimenomaan ADHD:seen erikoistunut lääkäri.
        MUN ADHD-JUTUT JA MIELIPITEET TULEE NIIN OMASTA KOKEMUKSESTA KUIN ALAN ERIKOISLÄÄKÄRIN TIEDOISTA.

        Mulla on oikeus kehottaa kaikkia itte ittensä esim. netin kautta diagnosoineen meneen oikeen alan lääkärille. Ihan samanlailla kun jokanen käskis mennä lääkärille, jos joku epäilis sairastavansa syäpää, eikä käskis luattaa vaan omaan fiilikseen taikka nettikyselyn vastaukseen.

        Mää en myäskää ymmärrä, että miks ihmiset haluaa, että niillä olis ADHD? Mitä täälä joku muukin ihmetteli.

        Musta ADHD:STA SELVIÄÄ ILMAN KOVIA LÄÄKKEITÄ, kun hyväksyy ADHD:nsa ja koittaa löytää siitä omat vahvuutensa, kuten lahjakkuus, ylikeskittyminen, monen asian samaan aikaan tekeminen jne. Tiätty on ääritapauksia, jotka saattais esim. vahingoittaa itteään tai muita ilman lääkitystä, ne on asia erikseen. Mutta huumeiks luakiteltavat lääkkeet ei tee kenenkää päälle eikä kropalle hyvää pitemmän päälle. Ruakavalioon en ota kantaa, koska en oo itte kokeillu, kun se menee musta vähä humpuukin pualelle, muttei siitä varmaan haittaakaan ole. MUSTA ADHD:SSA ON ENEMMÄN HYVIÄ PUALIA KUN HUONOJA, siks en itte oo lähteny lääkkeitä käyttää, vaikka niitä tarjottu onkin.

        Noin minäkin ajattelin 25 vuotta, että vitut lääkkeistä. Nyt kun alotin lääkityksen, ihmettelen miten olen voinutkaan ajatella niin, että adhdssa on enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Jos sulla ei ole kokemusta mistään lääkityksestä, kaikki sun kirjottama teksti on toisarvoista, kun sä et ole kokeillut normalisoitumista, sä et todellakaan tiedä miltä sellanen elämä tuntuu. Sä tiedät vaan millasta on olla ADHD, se oli ihanaa, mutta mun nykyinen elämä on täydellistä.


      • aadeehd kirjoitti:

        Noin minäkin ajattelin 25 vuotta, että vitut lääkkeistä. Nyt kun alotin lääkityksen, ihmettelen miten olen voinutkaan ajatella niin, että adhdssa on enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Jos sulla ei ole kokemusta mistään lääkityksestä, kaikki sun kirjottama teksti on toisarvoista, kun sä et ole kokeillut normalisoitumista, sä et todellakaan tiedä miltä sellanen elämä tuntuu. Sä tiedät vaan millasta on olla ADHD, se oli ihanaa, mutta mun nykyinen elämä on täydellistä.

        Olisi mielenkiintoista tietää, että mikä elämässä on muuttunut lääkityksen myötä, jos elämä nyt on täydellistä?

        Myännettäköön, etten tiä, että millasta olis elämä lääkkeiden kans, mutta päälääkkeiden kans ei kannata leikkiä. ADHD-lääkkeet on todella kovaa kamaa monen narkkarin ja/tai pilleristin miälestä. En väitä, että lääkkeitä käyttävä ADHD potilas olisi näistä kumpikaan. Fakta nyt vaan on se, että narkkarit ja/tai pilleristit ei kiinnostu ku kovasta ja koukuttavasta kamasta. Ja väitetäänhän sitä, että monella linnakundilla olis ADHD, muttei se ainakaa oo millää lailla parantunu lääkityksellä.

        Loppuun todettakoon vielä, että ADHD-lääkkeet eli kovat päälääkkeet tekee euforisen olon, rentouttaa ja saa kuvittelemaan, että elämä on täydellistä. Ja vielä niin ettei tajua lääkkeen aiheuttavan hyvän olon tunnetta.


    • dippiduudiduu

      oot vaan asperger, tai asperger adhd:lla, hohhoijjaaa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      183
      1418
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      28
      1127
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1113
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1064
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      937
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      902
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      130
      885
    8. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      99
      870
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      865
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      858
    Aihe