koiran kuljettaminen autossa

ezpiä

Miten kuljetatte koiraa autossa? Mulla haaveissa keskikokoinen koira. Omistan tavallisen auton ja mietin että kuskaavatko ihmiset koiraa näissä autoissa vapaana, jossain kuljetusboxissa vai koiran turvavöissä?

63

1854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuka mitenkin

      Mutta mulla rekku on etupenkillä vapaana. Vanha avolavadatsuni, jossa ei abseja eikä sipsejä saati bägejä. Ja JOS sattuis joskus jotain, niin koissu pääsee ite pihalle, eikä jää vangiksi autoon. Tämä on tärkeä asia tässä etanoolibensojen aiheuttamien autopalojen luvatussa maassa jossa vpk:tkin ajetaan alas säästöjen nimissä.
      Muija joskus valittaa että on ahdasta jotta pitääkö tuo koira ottaa mukaan joka paikkaan. Autossa on kolmen hengen penkki joten tuumaan sille että no jos ahtaanpaikan kammo yllättää niin ainahan arvon rouva voi mennä lavalle anopinpaikalle.

      • koira +50kg

        Tavallisessa henkilöautossa kulkee takapenkillä vapaana. Aluksi oli pentuna etupenkillä ja käytin turvavyövaljaita, sitten kun ei enää mahtunut etupenkille istumaan, siirtyi taakse. Siellä pidin aluksi turvavyövaljaita, mutta aina onnistui pyörimään niin että oli remmit kaulan ympäri. Penkillä on penkin suojus. Koira ei häiritse mitenkään ajoa, pentuna tosin etupenkillä halusi nukkua pää käsivarren päällä ja välillä nukahti pää käsijarrun ja vaihdekepin väliin ja se vähän haittasi.

        Toinen auto on maasturi ja siellä on takana oma tila koiralle, aluksi oli koiraverkko joka kuitenkin hajosi kun vähän siihen nojasi, joten ei ole verkkoa. Koirakaukalo on pohjalla, joten pysyy siistinä. Koira on 50kg joten riski tuossa kuljettamisessa on sillä kolarin sattuessa koira tulee niskaan. Pitäisi hankkia kunnon kestävät kalterit autoon. Jos niitä on olemassakaan.


    • Luomuhurtta

      on 40kg seropi ja pakettiauto ja koiralla häkki tavaratilassa.

    • Rytöjaakko

      Mulla kun ei takapenkillä kukaan normisti matkusta, koiralla siellä sellainen niskatukiin kiinnitettävä suoja autovaljaat. Helppoa kun on takaovi ja suoja irrotettavissa nopeesti. Suoja helppo putsata, eikä penkit kastu edes uimasta tullessa.
      Nuo saa yhteensä 35€:lla.

    • Lemmikkiä ei saa kuljettaa autossa vapaana sillä se voi aiheuttaa vakavia vaaratilanteita häiritsemällä kuljettajaa.

      Turvavyö ja valjaat estävät koiran hyppimisen autossa minne sattuu eikä koira pääse esim. kolaritilanteessa karkaamaan autosta. Keskikokoisella/isolla koiralla turvavaljaat eivät kuitenkaan ole koiralle itselleen (eikä etupenkillä matkustaville) turvalliset sillä koiralla pitää olla tarpeeksi liikkumavapautta että se voi seistä vöissä ollessaankin ja kolaritilanteessa vyö on silloin niin pitkä että koira törmää etupenkkeihin.

      Turvallisin tapa kuljettaa koiraa autossa on oikean kokoisessa kuljetushäkissä joka on kunnolla kiinnitetty auton takatilaan.

      • höpöhöpö,

        Kun pitää huolen siitä että koira ei häiritse kuljettajaa niin niitä vakavia vaaratilanteita ei tule, ainakaan koiran taholta. Tärkeintä on että koira pääsee itse omin avuin autosta pois onnettomuustilanteessa eikä jää sinne palavaan autoon kärventymään. Pelastushenkilökunnan ensimmäisenä asialistalla ei ole koiran vaan ihmishenkien pelastaminen. Siksi, varmista että koirasi pääsee tarvittaessa ulos autosta.

        Silminnäkijänä voin todistaa että onnettomuuden satuttua koira ei todellakaan jää siihen auton ympärille keskelle tietä pyörimään, vaan luimasee metsän puolelle turvaan ja vauhdilla. Autopaloon menehtyvän koiran tuskanhuutoja en toivottavasti koskaan joudukaan todistamaan.


      • koirallinen emäntä

        Koiralla ei mitään tarvetta seisoskella eikä liikuskella liikkuvassa autossa, ei ne bokseissakaan liikuskele, päinvastoin opetelkoot istumaan tai makaamaan, jaloittelut hoidetaan auton ulkopuolella.


      • Rytöjaakko
        koirallinen emäntä kirjoitti:

        Koiralla ei mitään tarvetta seisoskella eikä liikuskella liikkuvassa autossa, ei ne bokseissakaan liikuskele, päinvastoin opetelkoot istumaan tai makaamaan, jaloittelut hoidetaan auton ulkopuolella.

        Samaa mieltä, ennen pitempää matkaa sen verran lenkitystä, että jaksaa istuskella tai makoilla. Jaloitellakin voi välillä levähdyspaikoilla.

        Oma koira pystyy seisomaan joten kuten juuri ja juuri autovaljaissa, kun valjaat hieman pyörähtää päällä ollessaan, varmaan vois lyhentää vielä vyötä.

        Kun 35 kiloinen koira lentää niskaan, niin siinä kuuluu naps ja sitten ei enää jalat toimi äijällä, melkoinen liike-energia noin painavassa massassa kolaritilanteessa, en haluaisi niskaan.

        Missään nimessä en pitäisi koiraa vapaana autossa yhtään missään mistä voi poukkoilla pitkin hyttiä kolaritilanteessa. Ei sitä suotta varoiteta laittamasta hattuhyllylle sitä hattua painavampaa esinettä.

        Oma koira välillä ehdottelee että mitäs jos vaiks mä nyt joten kuten seison täällä takapenkillä, ni hoida sää se ajaminen? Katon koiraa pitkään päin, en sano mitään, sitten se lopulta toteaa että säännöt ei oo muuttuneet ja iskee perseen penkkiin ja saa kehun.
        Meidän matkat kaiken lisäksi on yleensä se max 15 minuuttia vielä.


      • Yhdellä paikalla
        höpöhöpö, kirjoitti:

        Kun pitää huolen siitä että koira ei häiritse kuljettajaa niin niitä vakavia vaaratilanteita ei tule, ainakaan koiran taholta. Tärkeintä on että koira pääsee itse omin avuin autosta pois onnettomuustilanteessa eikä jää sinne palavaan autoon kärventymään. Pelastushenkilökunnan ensimmäisenä asialistalla ei ole koiran vaan ihmishenkien pelastaminen. Siksi, varmista että koirasi pääsee tarvittaessa ulos autosta.

        Silminnäkijänä voin todistaa että onnettomuuden satuttua koira ei todellakaan jää siihen auton ympärille keskelle tietä pyörimään, vaan luimasee metsän puolelle turvaan ja vauhdilla. Autopaloon menehtyvän koiran tuskanhuutoja en toivottavasti koskaan joudukaan todistamaan.

        Monestikohan se auto syttyy palamaan? Ja että pelastushenkilökunta silloin kerkiää ketään pelastamaan? Koira voi lentää vaikka ihmisen päälle, jos töytäys tulee sivusta. Pikkukoirasta taitaa tulla märkä läntti tuulilasiin ilman turvavöitä. Jos koira pääsisikin pakenemaan, niin hienopa loppu sille tulee kun juoksee auton alle tai kuolee metsään loukkaantuneena. Turvavyöt turvaavat sekä koiraa että kuskia ja ulkopuolisia matalassa vauhdissa sekä äkkijarrutuksissa. Jos satasta ajaa betoniseinään/isoon puuhun/rekkaan, niin tuskin siitä selviää koira tai omistaja. Jos ei halua käyttää vöitävtai häkkiä, niin pistää sitten koiran tavaratilaan.

        Momotilli: käsittääkseni koiran ei tarvitse päästä liikkumaan vöissä, vaan maata tai istua paikoillaan. Ihmisetkin istuu ja välillä jaloitellaan. Liikkumavaraa tulee myös siitä, kun valjas kiinnitetään turvavyöhön; sehän on koko selkänojan korkuinen!


      • edelleen höpöhöpö
        Yhdellä paikalla kirjoitti:

        Monestikohan se auto syttyy palamaan? Ja että pelastushenkilökunta silloin kerkiää ketään pelastamaan? Koira voi lentää vaikka ihmisen päälle, jos töytäys tulee sivusta. Pikkukoirasta taitaa tulla märkä läntti tuulilasiin ilman turvavöitä. Jos koira pääsisikin pakenemaan, niin hienopa loppu sille tulee kun juoksee auton alle tai kuolee metsään loukkaantuneena. Turvavyöt turvaavat sekä koiraa että kuskia ja ulkopuolisia matalassa vauhdissa sekä äkkijarrutuksissa. Jos satasta ajaa betoniseinään/isoon puuhun/rekkaan, niin tuskin siitä selviää koira tai omistaja. Jos ei halua käyttää vöitävtai häkkiä, niin pistää sitten koiran tavaratilaan.

        Momotilli: käsittääkseni koiran ei tarvitse päästä liikkumaan vöissä, vaan maata tai istua paikoillaan. Ihmisetkin istuu ja välillä jaloitellaan. Liikkumavaraa tulee myös siitä, kun valjas kiinnitetään turvavyöhön; sehän on koko selkänojan korkuinen!

        Autopaloja syttyy joka päivä, ellet ole tietoinen. Ja kun se syttyy, tulee kiire. Siinä et paljon ehdi usean sadan asteen kuumuudessa räpeltää mitään turvavöitä koiralta auki tai availemaan häkkejä.

        Ja kuten silminnäkijänä voin todistaa, kolaritilanteessa koira selviytyy hyvin, jos se on vapaana. Se juoksee takuulla turvaan sinne metsään. Ja jos se on niin loukkaantunut että menehtyy, niin silloin se ei enää juokse. Se on jo menehtynyt paikalleen.

        Silminnähdyssä tapauksessa edelläajava auto joutui väistämään edellään ajanutta kahvilan pihaan kääntymässä ollutta autoa, jonka perävaunun sähköt ei toiminut, pientareen puolelle, jolloin pyörät putosi asfaltilta. Tämän jälkeen kokematon kuski väänsi pakolla rattia tiellepäin, ja kun pyörä sai otteen asfaltista, niin auto pyörähti pari kertaa katon kautta ympäri ja jäi katolleen. Autossa olleista henkilöistä kaksi oli täysshokissa toisella päänahka roikkui silmillä ja toisella pahoja rintaruhjeita. Muut selvisivät vähemmällä. Ennenkuin ehdein paikalle auttamaan, koira oli jo luimassut metsään ja täysin vahingoittumattomana. Nuori saksanpaimenkoira oli.

        Koira on niin joustava ja notkea eläin että selviää helposti tilanteista jotka ihmisille ovat hengenvaarallisia. Ja usko pois, yksikään koira ei jää notkumaan tielle kolarin satuttua, vaan pyrkii metsään tai paikkaan jossa uskoo olevansa turvassa.

        Otetaan vielä kerran kantaa pelastushenkilökunnan toimintaan: Kun onnettomuus on sattunut ja ehkä paikallaolijat ovat saaneet onnettomuuden uhrit pois autosta, niin ambulanssimiehistö keskittyy ensisijassa ihmisten, ei eläinten, auttamiseen. Auton palaessa palomiehet keskittyvät ensisijassa saamaan ihmisten poissaamiseen autosta, elävinä tai kuolleina mutta ei koiran, ellei ehdi niin koirat ja kissat saa jäädä sinne.

        Sama prioriteetti pätee kaikessa pelastustoiminnassa. Ensisijassa pelastetaan ihmiset ja sitten vasta kun se on tehty, keskitytään eläinten pelastamiseen jos se on pelastushenkilökunnan turvallisuutta vaarantamatta mahdollista tehdä.

        Äläkä koskaan luota siihen että sivulliset alkavat pelastustöihin oma-aloitteisesti. Tuossa mainitussa tilanteessa oli kyllä vierellä töllistelijöitä kymmenittäin ellei sadoittain mutta ilman saatananmoista käskytystä ja komentamistani kukaan muu kuin minä ei olisi varmaan tehnyt yhtään mitään. Tai sitten jos en olisi ollut paikalla niin ehkä joku muu olisi ottanut langat käsiinsä uhrien auttamisessa ja sitomisessa ambulanssia odotellessa.


      • edelleen höpöhöpö kirjoitti:

        Autopaloja syttyy joka päivä, ellet ole tietoinen. Ja kun se syttyy, tulee kiire. Siinä et paljon ehdi usean sadan asteen kuumuudessa räpeltää mitään turvavöitä koiralta auki tai availemaan häkkejä.

        Ja kuten silminnäkijänä voin todistaa, kolaritilanteessa koira selviytyy hyvin, jos se on vapaana. Se juoksee takuulla turvaan sinne metsään. Ja jos se on niin loukkaantunut että menehtyy, niin silloin se ei enää juokse. Se on jo menehtynyt paikalleen.

        Silminnähdyssä tapauksessa edelläajava auto joutui väistämään edellään ajanutta kahvilan pihaan kääntymässä ollutta autoa, jonka perävaunun sähköt ei toiminut, pientareen puolelle, jolloin pyörät putosi asfaltilta. Tämän jälkeen kokematon kuski väänsi pakolla rattia tiellepäin, ja kun pyörä sai otteen asfaltista, niin auto pyörähti pari kertaa katon kautta ympäri ja jäi katolleen. Autossa olleista henkilöistä kaksi oli täysshokissa toisella päänahka roikkui silmillä ja toisella pahoja rintaruhjeita. Muut selvisivät vähemmällä. Ennenkuin ehdein paikalle auttamaan, koira oli jo luimassut metsään ja täysin vahingoittumattomana. Nuori saksanpaimenkoira oli.

        Koira on niin joustava ja notkea eläin että selviää helposti tilanteista jotka ihmisille ovat hengenvaarallisia. Ja usko pois, yksikään koira ei jää notkumaan tielle kolarin satuttua, vaan pyrkii metsään tai paikkaan jossa uskoo olevansa turvassa.

        Otetaan vielä kerran kantaa pelastushenkilökunnan toimintaan: Kun onnettomuus on sattunut ja ehkä paikallaolijat ovat saaneet onnettomuuden uhrit pois autosta, niin ambulanssimiehistö keskittyy ensisijassa ihmisten, ei eläinten, auttamiseen. Auton palaessa palomiehet keskittyvät ensisijassa saamaan ihmisten poissaamiseen autosta, elävinä tai kuolleina mutta ei koiran, ellei ehdi niin koirat ja kissat saa jäädä sinne.

        Sama prioriteetti pätee kaikessa pelastustoiminnassa. Ensisijassa pelastetaan ihmiset ja sitten vasta kun se on tehty, keskitytään eläinten pelastamiseen jos se on pelastushenkilökunnan turvallisuutta vaarantamatta mahdollista tehdä.

        Äläkä koskaan luota siihen että sivulliset alkavat pelastustöihin oma-aloitteisesti. Tuossa mainitussa tilanteessa oli kyllä vierellä töllistelijöitä kymmenittäin ellei sadoittain mutta ilman saatananmoista käskytystä ja komentamistani kukaan muu kuin minä ei olisi varmaan tehnyt yhtään mitään. Tai sitten jos en olisi ollut paikalla niin ehkä joku muu olisi ottanut langat käsiinsä uhrien auttamisessa ja sitomisessa ambulanssia odotellessa.

        Kilttikin koira voi loukkaantuneena tai shokissa olla vaarallinen. Siksi koira tulisi aina pitää autossa kytkettynä niin ettei se pääse vahingon sattuessa karkaamaan. Sinä ilmeisesti yhdistit kolaritilanteen siihen ääripäähän eli autopaloon kun taas minä tarkoitan kolaritilanteesta puhuessani niitä pieniä, paljon todennäköisempiä liikenneonnettomuuksia(kin). Jo pelkkä ojaan ajaminen voi säikäyttää koiran pahasti ja siinä kun töyssystä ovi aukeaa ja koira karkaa autosta se voi kaupunki alueella aiheuttaa vaaratilanteita liikenteelle ja maaseudulla taas lähteä shokissa eksymään sinne metsään. En tiedä sinusta mutta minä en ainakaan missään nimessä haluaisi oman koirani eksyvän yksin, mahdollisesti loukkaantuneena useiden hehtaarien kokoiseen vieraaseen metsään mistä sitä ei välttämättä enää löydä ajoissa.

        Kyllä, autopalojakin sattuu mutta huomattavasti harvemmin kuin lievempiä onnettomuuksia.


      • koirallinen emäntä kirjoitti:

        Koiralla ei mitään tarvetta seisoskella eikä liikuskella liikkuvassa autossa, ei ne bokseissakaan liikuskele, päinvastoin opetelkoot istumaan tai makaamaan, jaloittelut hoidetaan auton ulkopuolella.

        Kyllä boksissakin koiran tulee voida seistä luonnollisessa asennossa tarvittaessa. Oikean kokoisessa kuljetushäkissä koiran tulee voida olla mukavasti: sillä pitää olla tilaa istu, maata, nuosta ja kääntää kylkeä. Ei tietenkään boksin tule olla niin iso että koira mahtuisi siellä kävelemään tai hyppelehtimään ja parastahan on opettaa koira olemaan makuulla tai istuviltaan kun auto on liikkeessä mutta kyllä sen pitää pystyä seisomaankin, sama turvavaljaissa.

        "Kuljetusvälineen on oltava eläimelle turvallinen ja sellainen, että se estää eläimen karkaamisen. Sen tulee voida seistä luonnollisessa asennossa ja asettua makuulle tarvittaessa. Kuljetusvälineen seinien on oltava sileät eikä niissä saa olla ulokkeita, jotka voivat vahingoittaa eläintä."


      • Sen perusteella
        momotilli kirjoitti:

        Kilttikin koira voi loukkaantuneena tai shokissa olla vaarallinen. Siksi koira tulisi aina pitää autossa kytkettynä niin ettei se pääse vahingon sattuessa karkaamaan. Sinä ilmeisesti yhdistit kolaritilanteen siihen ääripäähän eli autopaloon kun taas minä tarkoitan kolaritilanteesta puhuessani niitä pieniä, paljon todennäköisempiä liikenneonnettomuuksia(kin). Jo pelkkä ojaan ajaminen voi säikäyttää koiran pahasti ja siinä kun töyssystä ovi aukeaa ja koira karkaa autosta se voi kaupunki alueella aiheuttaa vaaratilanteita liikenteelle ja maaseudulla taas lähteä shokissa eksymään sinne metsään. En tiedä sinusta mutta minä en ainakaan missään nimessä haluaisi oman koirani eksyvän yksin, mahdollisesti loukkaantuneena useiden hehtaarien kokoiseen vieraaseen metsään mistä sitä ei välttämättä enää löydä ajoissa.

        Kyllä, autopalojakin sattuu mutta huomattavasti harvemmin kuin lievempiä onnettomuuksia.

        mitä olen noita seurannut, niin koira hakeutuu läheisimpään turvalliseen paikkaan, eikä ala hortoilla hehtaarien metsissä itsekseen. Se on ja se pysyy lähellä, kuten kuvaamassani tapauksessa pysyi. Se metsä oli kymmenien kilometrien laajuinen, mutta shokissa olevakin koira pysyy taatusti vähintään kuulo- ja näköetäisyyden päässä. Eikä takuulla ala hortoilla keskellä tietä.

        Totta että puhuimme eri luokan tapahtumista. Mutta yhdestäkään koirasta ei äkkijarrutuksessa ole tullut märkää länttiä tuulilasiin. On oma moppekin saanut joskus kolhuja kirsuunsa kun joku idiootti kiilannut tai kääntynyt eteen. Hetken ravistelee päätään ja sitten on kuin ei mitään. Jos jää, niin silloin se on myös omistajalleen melko yhdentekevää koska hän on myös matkalla maan poveen.

        Ja kaupungissa missä niitä pikkukolhuja sattuu joskus, riittää varmasti eläinystäviä jotka ottavat koiran nopsaan haltuunsa. Otettiinhan se tuolla metsikössäkin kun komensin jonkun sen hakemaan. Eikä todella ollut kuin juuri ja juuri näköetäisyyden ulkopuolella tieltä katsoen. Rekulla varmaan oli hyvä ja turvallinen näköala tien tapahtumiin.

        Edelleen sanon, koira irti ja etupenkille, ellei joku muu käytä sitä. Ja se helvetin airbagi kytketään irti silloin. Jos koira suostuu pysymään, niin etupenkin jalkatila on paras paikka. Oma tosin haluaa katsella maisemia istuimella. Keskittyminen ajamiseen on paljon helpompaa kun näkee koiran sivusilmällä siinä vieressään.


      • sivustahuutelija
        Sen perusteella kirjoitti:

        mitä olen noita seurannut, niin koira hakeutuu läheisimpään turvalliseen paikkaan, eikä ala hortoilla hehtaarien metsissä itsekseen. Se on ja se pysyy lähellä, kuten kuvaamassani tapauksessa pysyi. Se metsä oli kymmenien kilometrien laajuinen, mutta shokissa olevakin koira pysyy taatusti vähintään kuulo- ja näköetäisyyden päässä. Eikä takuulla ala hortoilla keskellä tietä.

        Totta että puhuimme eri luokan tapahtumista. Mutta yhdestäkään koirasta ei äkkijarrutuksessa ole tullut märkää länttiä tuulilasiin. On oma moppekin saanut joskus kolhuja kirsuunsa kun joku idiootti kiilannut tai kääntynyt eteen. Hetken ravistelee päätään ja sitten on kuin ei mitään. Jos jää, niin silloin se on myös omistajalleen melko yhdentekevää koska hän on myös matkalla maan poveen.

        Ja kaupungissa missä niitä pikkukolhuja sattuu joskus, riittää varmasti eläinystäviä jotka ottavat koiran nopsaan haltuunsa. Otettiinhan se tuolla metsikössäkin kun komensin jonkun sen hakemaan. Eikä todella ollut kuin juuri ja juuri näköetäisyyden ulkopuolella tieltä katsoen. Rekulla varmaan oli hyvä ja turvallinen näköala tien tapahtumiin.

        Edelleen sanon, koira irti ja etupenkille, ellei joku muu käytä sitä. Ja se helvetin airbagi kytketään irti silloin. Jos koira suostuu pysymään, niin etupenkin jalkatila on paras paikka. Oma tosin haluaa katsella maisemia istuimella. Keskittyminen ajamiseen on paljon helpompaa kun näkee koiran sivusilmällä siinä vieressään.

        Kun joku törmää sinuun autollaan pelkääjän puolelta,enkä puhu nyt mistään pikku pususta vaan kunnon jysäyksestä,niin montako kiloa koiraa otat siinä autossasi vastaan siitä oikean puolen penkiltä?

        Entä kun kolaritilanteessa autosi kierii ympäri pari kertaa ojan pohjalle,missä koira silloin on,kun ei ainakaan kiinnitettynä turvavyöhön?

        suosittelen lukemaan perusteita:

        http://www.mustharin.com/koiraautossa.html

        http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/fi/koira-kotona/koiran-kanssa-matkustaminen


      • sivustahuutelija
        sivustahuutelija kirjoitti:

        Kun joku törmää sinuun autollaan pelkääjän puolelta,enkä puhu nyt mistään pikku pususta vaan kunnon jysäyksestä,niin montako kiloa koiraa otat siinä autossasi vastaan siitä oikean puolen penkiltä?

        Entä kun kolaritilanteessa autosi kierii ympäri pari kertaa ojan pohjalle,missä koira silloin on,kun ei ainakaan kiinnitettynä turvavyöhön?

        suosittelen lukemaan perusteita:

        http://www.mustharin.com/koiraautossa.html

        http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/fi/koira-kotona/koiran-kanssa-matkustaminen

        Koiran kuljetusta koskevia määräyksiä on hyvin vähän. Tieliikennelaissa sanotaan, ”tavarat ja henkilöt on sijoitettava ajoneuvoon siten, etteivät ne estä kuljettajaa näkemästä tai haittaa ajoneuvon käsittelyä.” Ja että, ”Ajoneuvo on kuormattava siten, ettei kuorma voi vaarantaa henkilöitä, vahingoittaa omaisuutta, laahata maata, pudota tielle” jne. Nämä koskevat auton kuormaamista. Koirahan on kuormaa, se sylissä emme voi ajaa.


      • Missä kohtaa
        sivustahuutelija kirjoitti:

        Koiran kuljetusta koskevia määräyksiä on hyvin vähän. Tieliikennelaissa sanotaan, ”tavarat ja henkilöt on sijoitettava ajoneuvoon siten, etteivät ne estä kuljettajaa näkemästä tai haittaa ajoneuvon käsittelyä.” Ja että, ”Ajoneuvo on kuormattava siten, ettei kuorma voi vaarantaa henkilöitä, vahingoittaa omaisuutta, laahata maata, pudota tielle” jne. Nämä koskevat auton kuormaamista. Koirahan on kuormaa, se sylissä emme voi ajaa.

        muka väitin että koira sylissä ajaisin? En todellakaan, vaan sanoin että koira pelkääjän paikalle ja airbagit, jos niitä on, poistetaan käytöstä kuljetuksen ajaksi, aivan kuten silloinkin jos siinä on mukula istumassa(turvaistuimessaan).

        Sen missä koira on ojanpohjalle katonkautta kolmesti kiertyneenä kerroin jo "edelleen höpöhöpö" aloitetussa viestissä. Lue siitä esimerkki elävästä elämästä.

        Muista myös että paras kuljetusvakuutus koirallesi on että et aja kolaria kenenkään kanssa.


      • Sivustahuutelija
        Missä kohtaa kirjoitti:

        muka väitin että koira sylissä ajaisin? En todellakaan, vaan sanoin että koira pelkääjän paikalle ja airbagit, jos niitä on, poistetaan käytöstä kuljetuksen ajaksi, aivan kuten silloinkin jos siinä on mukula istumassa(turvaistuimessaan).

        Sen missä koira on ojanpohjalle katonkautta kolmesti kiertyneenä kerroin jo "edelleen höpöhöpö" aloitetussa viestissä. Lue siitä esimerkki elävästä elämästä.

        Muista myös että paras kuljetusvakuutus koirallesi on että et aja kolaria kenenkään kanssa.

        Sylissä tai 40cm sivussa, kuormaa se koira silti on. Ymmärsitkö linkistä millaista massaa kevytkin koira törmäyksessä edustaa? Kai sulla pari keilapalloakin siinä etupenkillä on? Keilapallot on vaan kevyempiä kuin useimmat koirat.

        En voi sanoa muuta kuin että ei järki paljoa päätä pakota, tuon viimeisen seikan voit kertoa sille rattijuopolle, sairaskohtauksen saaneelle tai jostain muusta syystä sua tömäyttävälle...


      • Miten ihmeessä
        Sivustahuutelija kirjoitti:

        Sylissä tai 40cm sivussa, kuormaa se koira silti on. Ymmärsitkö linkistä millaista massaa kevytkin koira törmäyksessä edustaa? Kai sulla pari keilapalloakin siinä etupenkillä on? Keilapallot on vaan kevyempiä kuin useimmat koirat.

        En voi sanoa muuta kuin että ei järki paljoa päätä pakota, tuon viimeisen seikan voit kertoa sille rattijuopolle, sairaskohtauksen saaneelle tai jostain muusta syystä sua tömäyttävälle...

        se rattijuoppo tai sairaskohtauksen saanut minua päin tömäyttäisi? Tai pystyisi tömäyttämään. Autossani on kääntyvät etupyörät, kaasu ja jarru sekä muut tarvittava vermeet joilla hallita sitä ja itselläni on silmät päässä joilla seurata liikennettä. Ei se ole sinullekaan mahdoton tehtävä, jos autostasi löytyy samat varusteet.

        No voin toki kertoa myös että takana on 2 mio. km mitä erilaisimmilla ajoneuvoilla ajettuja kilometrejä ja on niihin mahtunut hemmetin tiukkoja paikkoja. On hyvin mahdollista että vähäisemmällä ajokokemuksella niistä ei olisi selvinnyt. Minäkään, jos ne olisi heti kortin saatua 80-luvulla eteeni tulleet.

        Mutta jokatapauksessa lapset, olkaa varovaisia siellä liikenteessä ja seuratkaa mitä edessä ja takana sekä sivuilla tapahtuu. Se pidentää sekä omaa, oman koiran, ja muiden liikenteessä olevien ihmisten ja koirien ikää.


      • Sivustahuutelija
        Miten ihmeessä kirjoitti:

        se rattijuoppo tai sairaskohtauksen saanut minua päin tömäyttäisi? Tai pystyisi tömäyttämään. Autossani on kääntyvät etupyörät, kaasu ja jarru sekä muut tarvittava vermeet joilla hallita sitä ja itselläni on silmät päässä joilla seurata liikennettä. Ei se ole sinullekaan mahdoton tehtävä, jos autostasi löytyy samat varusteet.

        No voin toki kertoa myös että takana on 2 mio. km mitä erilaisimmilla ajoneuvoilla ajettuja kilometrejä ja on niihin mahtunut hemmetin tiukkoja paikkoja. On hyvin mahdollista että vähäisemmällä ajokokemuksella niistä ei olisi selvinnyt. Minäkään, jos ne olisi heti kortin saatua 80-luvulla eteeni tulleet.

        Mutta jokatapauksessa lapset, olkaa varovaisia siellä liikenteessä ja seuratkaa mitä edessä ja takana sekä sivuilla tapahtuu. Se pidentää sekä omaa, oman koiran, ja muiden liikenteessä olevien ihmisten ja koirien ikää.

        No koska sinä olet niin hel ve tin ylivertainen ja kokenut kuski ja osaat kaikki rattijuopot ja muut kiperät tilanteet väistellä kokemuksellasi ja liikennesilmälläsi ja taidoillasi, niin silti neuvot muita kuskeja (jotka liikennekuolemista päätellen selvästikään eivät kaikki ole yhtä ylivertaisia, kokeneita, jne. kuskeja) noilla sinun vaarallisilla neuvoillasi, miksi?

        Joka ikisestä tuutista voit lukea että koiraa pitää pitää kiinni siellä autossa, jos omaa sekä koiransa turvallisuutta yhtään arvostaa. Siis jos koira ei ole esim. asiallisesti erotetussa takahutlaarissa.


      • Kerro nyt vielä
        Sivustahuutelija kirjoitti:

        No koska sinä olet niin hel ve tin ylivertainen ja kokenut kuski ja osaat kaikki rattijuopot ja muut kiperät tilanteet väistellä kokemuksellasi ja liikennesilmälläsi ja taidoillasi, niin silti neuvot muita kuskeja (jotka liikennekuolemista päätellen selvästikään eivät kaikki ole yhtä ylivertaisia, kokeneita, jne. kuskeja) noilla sinun vaarallisilla neuvoillasi, miksi?

        Joka ikisestä tuutista voit lukea että koiraa pitää pitää kiinni siellä autossa, jos omaa sekä koiransa turvallisuutta yhtään arvostaa. Siis jos koira ei ole esim. asiallisesti erotetussa takahutlaarissa.

        miten aiot koirasi pelastaa, kun kerran koiran kanssa aiot kolarin ajaa, niin miten sen teet, kun autosi on tulessa, ja olet juuri ja juuri päässyt itse autosta ulos pysäytettyäsi tien viereen, jolloin se roihahtaa kuin pommi ja vastassasi on tuhannen asteen kuumuus? Et varmasti mene itse, eikä mene kukaan muukaan autosi lähellekään. Usko vaan. Ja pidä koira vapaana jotta se pääsee itse poistumaan samalla ovenavauksella kanssasi kun kiire tulee...

        Etkö ole kuullut lähdekritiikistä? Se tarkoittaa sitä että jos näet tuhannessa tuutissa jonkun jutun, niin mieti asia omilla aivoillasi ja jos se on järkevää, niin hyväksy uutinen vasta sitten.

        Ja minuun lähteenä voit luottaa, vaikka en olekaan tuhannessa tuutissa, niin olen sen verran nähnyt ja kokenut tätä maailmaa että ei moni edes uskoisi ellei tietäisi.


      • Sivustahuutelija
        Kerro nyt vielä kirjoitti:

        miten aiot koirasi pelastaa, kun kerran koiran kanssa aiot kolarin ajaa, niin miten sen teet, kun autosi on tulessa, ja olet juuri ja juuri päässyt itse autosta ulos pysäytettyäsi tien viereen, jolloin se roihahtaa kuin pommi ja vastassasi on tuhannen asteen kuumuus? Et varmasti mene itse, eikä mene kukaan muukaan autosi lähellekään. Usko vaan. Ja pidä koira vapaana jotta se pääsee itse poistumaan samalla ovenavauksella kanssasi kun kiire tulee...

        Etkö ole kuullut lähdekritiikistä? Se tarkoittaa sitä että jos näet tuhannessa tuutissa jonkun jutun, niin mieti asia omilla aivoillasi ja jos se on järkevää, niin hyväksy uutinen vasta sitten.

        Ja minuun lähteenä voit luottaa, vaikka en olekaan tuhannessa tuutissa, niin olen sen verran nähnyt ja kokenut tätä maailmaa että ei moni edes uskoisi ellei tietäisi.

        Fysiikkaa sen verran lukenut että ymmärrän miten massa ja vauhti vaikuttaa liike-energiaan, et löydä MISTÄÄN ensimmäistäkään edes puoliksi luotettavaa lähdettä jossa kehotetaan koiraa pitämään irti autossa! Ja en puhu mistään takalootasta jossa on koirakalterit.

        Ja miten sinä ajattelit sieltä sun palavaksi syttyvästä autostasi kömpiä pihalle kun se pari sataa kiloa lentävää koiraa on kolauttanut sut tajuttomaksi tai katkaissut sun niskasi? Entäs kun se koira on lennellyt siellä autossa 1-kuisen vauvan päälle?

        Ja luuletkö sä että KUKAAN AIKOO ajaa kolarin? Niitä kolareita nyt vain sattuu, vaikka huonon kelin tai rattijuoppojen takia, kun kaikki nyt vaan suomessa ei selvästikään ole kaltaisiasi ylivertaisia autokuskeja jumalan armosta. Kumma kun ei jokaisella 18-kesäiselläkään ole paria miljoonaa kilometriä mittarissa ja matkassaan näiden tuomaa näkemystä, silmää, kokemusta?

        Sä voit messuta ihan mitä tahansa, mä luotan että ihmiset käyttää järkeään tätä keskustelua lukiessaan ja uskoo myös mm. liikenneturvan tiedotetta joka käskee sijoittamaan ja kiinnittämään koiran autossa.

        http://www.liikenneturva.fi/tietolehti/2010/ruskeat/koirankuljetus_autossa.php

        Tuolla mm:
        "- koiran ollessa shokissa se saattaa purra jopa omistajaansa,"
        --> ei pure jos on kiinni.

        http://www.elainlaakariin.fi/koira-autossa/

        http://www.iltalehti.fi/autot/2011031013292920_au.shtml

        http://www.avatv.fi/minisaitit.shtml/tassuklubi/neuvola/nain-kuljetat-koiraasi-turvallisesti-autossa/2012/07/1585867

        http://www.koirasuomi.fi/automatkalle_koiran_kanssa.php

        http://yle.fi/vintti/ohjelmat.yle.fi/koiralle_koti/hienosti_hihnassa/osa_26_matkustaminen.html


      • Sivustahuutelija
        Sivustahuutelija kirjoitti:

        Fysiikkaa sen verran lukenut että ymmärrän miten massa ja vauhti vaikuttaa liike-energiaan, et löydä MISTÄÄN ensimmäistäkään edes puoliksi luotettavaa lähdettä jossa kehotetaan koiraa pitämään irti autossa! Ja en puhu mistään takalootasta jossa on koirakalterit.

        Ja miten sinä ajattelit sieltä sun palavaksi syttyvästä autostasi kömpiä pihalle kun se pari sataa kiloa lentävää koiraa on kolauttanut sut tajuttomaksi tai katkaissut sun niskasi? Entäs kun se koira on lennellyt siellä autossa 1-kuisen vauvan päälle?

        Ja luuletkö sä että KUKAAN AIKOO ajaa kolarin? Niitä kolareita nyt vain sattuu, vaikka huonon kelin tai rattijuoppojen takia, kun kaikki nyt vaan suomessa ei selvästikään ole kaltaisiasi ylivertaisia autokuskeja jumalan armosta. Kumma kun ei jokaisella 18-kesäiselläkään ole paria miljoonaa kilometriä mittarissa ja matkassaan näiden tuomaa näkemystä, silmää, kokemusta?

        Sä voit messuta ihan mitä tahansa, mä luotan että ihmiset käyttää järkeään tätä keskustelua lukiessaan ja uskoo myös mm. liikenneturvan tiedotetta joka käskee sijoittamaan ja kiinnittämään koiran autossa.

        http://www.liikenneturva.fi/tietolehti/2010/ruskeat/koirankuljetus_autossa.php

        Tuolla mm:
        "- koiran ollessa shokissa se saattaa purra jopa omistajaansa,"
        --> ei pure jos on kiinni.

        http://www.elainlaakariin.fi/koira-autossa/

        http://www.iltalehti.fi/autot/2011031013292920_au.shtml

        http://www.avatv.fi/minisaitit.shtml/tassuklubi/neuvola/nain-kuljetat-koiraasi-turvallisesti-autossa/2012/07/1585867

        http://www.koirasuomi.fi/automatkalle_koiran_kanssa.php

        http://yle.fi/vintti/ohjelmat.yle.fi/koiralle_koti/hienosti_hihnassa/osa_26_matkustaminen.html

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11691944#comment-63325332

        Kertoo:

        Toisin kuin ehkä elokuvat antavat ymmärtää, autot eivät syty yleensä törmäyksestä. Kolaritilanteeseen tullessa pelastuslaitos huolehtii ensimmäisenä syttymisen estämisestä.

        - Yleensä syttymiset ovat muunlaisia kuin kolaritilanteet. Liikennevälineonnettomuuksiin liittyvät palot ovat itseasiassa melko harvinaisia, Antti Halmela kertoo.


      • Sivustahuutelija
        Sivustahuutelija kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11691944#comment-63325332

        Kertoo:

        Toisin kuin ehkä elokuvat antavat ymmärtää, autot eivät syty yleensä törmäyksestä. Kolaritilanteeseen tullessa pelastuslaitos huolehtii ensimmäisenä syttymisen estämisestä.

        - Yleensä syttymiset ovat muunlaisia kuin kolaritilanteet. Liikennevälineonnettomuuksiin liittyvät palot ovat itseasiassa melko harvinaisia, Antti Halmela kertoo.

        Siis

        http://yle.fi/uutiset/miksi_auto_syttyy_tuleen/6524683


      • Vaikka herneen olet
        Sivustahuutelija kirjoitti:

        Fysiikkaa sen verran lukenut että ymmärrän miten massa ja vauhti vaikuttaa liike-energiaan, et löydä MISTÄÄN ensimmäistäkään edes puoliksi luotettavaa lähdettä jossa kehotetaan koiraa pitämään irti autossa! Ja en puhu mistään takalootasta jossa on koirakalterit.

        Ja miten sinä ajattelit sieltä sun palavaksi syttyvästä autostasi kömpiä pihalle kun se pari sataa kiloa lentävää koiraa on kolauttanut sut tajuttomaksi tai katkaissut sun niskasi? Entäs kun se koira on lennellyt siellä autossa 1-kuisen vauvan päälle?

        Ja luuletkö sä että KUKAAN AIKOO ajaa kolarin? Niitä kolareita nyt vain sattuu, vaikka huonon kelin tai rattijuoppojen takia, kun kaikki nyt vaan suomessa ei selvästikään ole kaltaisiasi ylivertaisia autokuskeja jumalan armosta. Kumma kun ei jokaisella 18-kesäiselläkään ole paria miljoonaa kilometriä mittarissa ja matkassaan näiden tuomaa näkemystä, silmää, kokemusta?

        Sä voit messuta ihan mitä tahansa, mä luotan että ihmiset käyttää järkeään tätä keskustelua lukiessaan ja uskoo myös mm. liikenneturvan tiedotetta joka käskee sijoittamaan ja kiinnittämään koiran autossa.

        http://www.liikenneturva.fi/tietolehti/2010/ruskeat/koirankuljetus_autossa.php

        Tuolla mm:
        "- koiran ollessa shokissa se saattaa purra jopa omistajaansa,"
        --> ei pure jos on kiinni.

        http://www.elainlaakariin.fi/koira-autossa/

        http://www.iltalehti.fi/autot/2011031013292920_au.shtml

        http://www.avatv.fi/minisaitit.shtml/tassuklubi/neuvola/nain-kuljetat-koiraasi-turvallisesti-autossa/2012/07/1585867

        http://www.koirasuomi.fi/automatkalle_koiran_kanssa.php

        http://yle.fi/vintti/ohjelmat.yle.fi/koiralle_koti/hienosti_hihnassa/osa_26_matkustaminen.html

        sijoittanut tukevasti molempiin sieraimiin, niin poljenpa silti vastavirtaan.

        "Tuolla mm:
        "- koiran ollessa shokissa se saattaa purra jopa omistajaansa,"
        --> ei pure jos on kiinni."

        - No varmasti puree kun yrität paniikissa saada sitä sieltä häkistä ulos kun autosi palaa tai koitat irrottaa sitä turvavaljaista. Aiotko pitää sillä kuonokoppaakin matkalla pelkästään sen vuoksi että pelkäät joutuvasi onnettomuuteen? Parempi antaa koiran juosta ulos omin avuin ja katsoa itselleen turvallinen paikka.

        - On vaikea nähdä miten 20-kiloinen koira voisi kolauttaa etupenkillä istuessaan minut tajuttomaksi. Fysiikka lukeissasi olet varmaan huomannut jotain massasta ja sen kiihtyvyysominaisuuksista? Oletettu fysiikan lakien mukainen lentorata on suoraan suuntaan joka on ennen äkkipysäystä. Useimmiten tämä on eteenpäin, ei sivulle jossa minä istun(tai oikeastaan minun istuessani ratin takana niitä äkkipysäyksiä ei tule), mutta sinun ajaessasi ehkä sitten...

        - Vauvaa ja koiraa ei ole syytä pitää samalla penkillä. Näin vältetään ylipäätään kaikenlainen häslinki.

        - Kyllä niitä on jotka AIKOO AJAA KOLARIN. Useimmiten he valitsevat rekan tai ainakin kuorma-auton niin tulos on yleensä hiukan varmempi. Se on heidän ratkaisunsa ja rekkakuskien tehtävänä on väistellä heitä ja tehdä aikeet tyhjiksi. Useimmiten se onnistuu mutta ei tietysti aina. Vaikka siis olisit koiran ja muksun kanssa rekalla liikenteessä, niin näissä tapauksissa ei läheskään aina tule muita vaurioita kuin henkisiä ja aineellisia jos osuu (ja siis pääsääntöisesti ainoa joka vaihtaa hiippakuntaa on henkilö joka AIKOO...) Koiran voit edelleen pitää vapaana etupenkillä.

        Jokaisella 18-vuotiaalla on samat mahdollisuudet ajaa samat kilometrimäärät kuin mitä minulla on takana. Ja kun pitää auton tienreunojen välissä, väistellen tarvittaessa ojan puolelta tiukemmissa paikoissa kun joku itsemurhakandidaatti on liikenteessä ja muutenkin ajelee edes lähimain sääntöjen puitteissa, niin sen voi tehdä laillani kolareitta. Niiden onnettomuuksien välttäminen on loppupeleissä helpompaa kuin luulisi. Eikä tarvitse mitään supermiehen kykyjä tai astrofysiikan tutkintoa.

        Terve järki riittää liikenteessä hengissä pysymiseen eikä mitkään Taljan tiedotteet, niillä voi pyyhkiä lapsen pyllyn. :D


      • Sivustahuutelija
        Vaikka herneen olet kirjoitti:

        sijoittanut tukevasti molempiin sieraimiin, niin poljenpa silti vastavirtaan.

        "Tuolla mm:
        "- koiran ollessa shokissa se saattaa purra jopa omistajaansa,"
        --> ei pure jos on kiinni."

        - No varmasti puree kun yrität paniikissa saada sitä sieltä häkistä ulos kun autosi palaa tai koitat irrottaa sitä turvavaljaista. Aiotko pitää sillä kuonokoppaakin matkalla pelkästään sen vuoksi että pelkäät joutuvasi onnettomuuteen? Parempi antaa koiran juosta ulos omin avuin ja katsoa itselleen turvallinen paikka.

        - On vaikea nähdä miten 20-kiloinen koira voisi kolauttaa etupenkillä istuessaan minut tajuttomaksi. Fysiikka lukeissasi olet varmaan huomannut jotain massasta ja sen kiihtyvyysominaisuuksista? Oletettu fysiikan lakien mukainen lentorata on suoraan suuntaan joka on ennen äkkipysäystä. Useimmiten tämä on eteenpäin, ei sivulle jossa minä istun(tai oikeastaan minun istuessani ratin takana niitä äkkipysäyksiä ei tule), mutta sinun ajaessasi ehkä sitten...

        - Vauvaa ja koiraa ei ole syytä pitää samalla penkillä. Näin vältetään ylipäätään kaikenlainen häslinki.

        - Kyllä niitä on jotka AIKOO AJAA KOLARIN. Useimmiten he valitsevat rekan tai ainakin kuorma-auton niin tulos on yleensä hiukan varmempi. Se on heidän ratkaisunsa ja rekkakuskien tehtävänä on väistellä heitä ja tehdä aikeet tyhjiksi. Useimmiten se onnistuu mutta ei tietysti aina. Vaikka siis olisit koiran ja muksun kanssa rekalla liikenteessä, niin näissä tapauksissa ei läheskään aina tule muita vaurioita kuin henkisiä ja aineellisia jos osuu (ja siis pääsääntöisesti ainoa joka vaihtaa hiippakuntaa on henkilö joka AIKOO...) Koiran voit edelleen pitää vapaana etupenkillä.

        Jokaisella 18-vuotiaalla on samat mahdollisuudet ajaa samat kilometrimäärät kuin mitä minulla on takana. Ja kun pitää auton tienreunojen välissä, väistellen tarvittaessa ojan puolelta tiukemmissa paikoissa kun joku itsemurhakandidaatti on liikenteessä ja muutenkin ajelee edes lähimain sääntöjen puitteissa, niin sen voi tehdä laillani kolareitta. Niiden onnettomuuksien välttäminen on loppupeleissä helpompaa kuin luulisi. Eikä tarvitse mitään supermiehen kykyjä tai astrofysiikan tutkintoa.

        Terve järki riittää liikenteessä hengissä pysymiseen eikä mitkään Taljan tiedotteet, niillä voi pyyhkiä lapsen pyllyn. :D

        No olipas jo melkoisen hauskaa seliseliseliseliselittelyä, vaikka ei varmasti sellaiseksi ollut tarkoitettukaan, riittävän tyhmää etten koe edes tarvetta vastata, tähän onkin oikein hyvä lopettaa :)

        Ps. Ehdotan että valistat hieman liikenneturvaa, ohjaat heidät tähän keskusteluun, kyllä menee kaikki ohjeet uusiksi! (tai sitten tukehtuvat pullaansa)


      • No itsehän
        Sivustahuutelija kirjoitti:

        No olipas jo melkoisen hauskaa seliseliseliseliselittelyä, vaikka ei varmasti sellaiseksi ollut tarkoitettukaan, riittävän tyhmää etten koe edes tarvetta vastata, tähän onkin oikein hyvä lopettaa :)

        Ps. Ehdotan että valistat hieman liikenneturvaa, ohjaat heidät tähän keskusteluun, kyllä menee kaikki ohjeet uusiksi! (tai sitten tukehtuvat pullaansa)

        aloit käytännöllistä viisautta vastaan vänkäämään. Ja kyllä tää oli ihan hauskaa minullekin. Kyllä se kutittaa minunkin nauruhermoja kun löytyy joku nuori joka ottaa Taljan ohjeet Jumalan sanana vastaan. Toivottavasti nyt keskinäinen keskustelumme tämän säikeen muiden viestieni kanssa kuitenkin antaisi hiukan ajattelemisen aihetta?

        Ps. En taida vaivautua ehdotukseesi, sillä Liikenneturva(ent.Talja), on edelleen tukevasti ajattelukyvyttömien vanhojen kommonistivirkamiesjäärien hallussa. Niille on ihan lähes yhtä turha yrittää puhua järkeä kuin sinulle. Useimmilla heistä ei edes koskaan ole ollut ladaa saati autoa.


      • älä viitsi
        Sen perusteella kirjoitti:

        mitä olen noita seurannut, niin koira hakeutuu läheisimpään turvalliseen paikkaan, eikä ala hortoilla hehtaarien metsissä itsekseen. Se on ja se pysyy lähellä, kuten kuvaamassani tapauksessa pysyi. Se metsä oli kymmenien kilometrien laajuinen, mutta shokissa olevakin koira pysyy taatusti vähintään kuulo- ja näköetäisyyden päässä. Eikä takuulla ala hortoilla keskellä tietä.

        Totta että puhuimme eri luokan tapahtumista. Mutta yhdestäkään koirasta ei äkkijarrutuksessa ole tullut märkää länttiä tuulilasiin. On oma moppekin saanut joskus kolhuja kirsuunsa kun joku idiootti kiilannut tai kääntynyt eteen. Hetken ravistelee päätään ja sitten on kuin ei mitään. Jos jää, niin silloin se on myös omistajalleen melko yhdentekevää koska hän on myös matkalla maan poveen.

        Ja kaupungissa missä niitä pikkukolhuja sattuu joskus, riittää varmasti eläinystäviä jotka ottavat koiran nopsaan haltuunsa. Otettiinhan se tuolla metsikössäkin kun komensin jonkun sen hakemaan. Eikä todella ollut kuin juuri ja juuri näköetäisyyden ulkopuolella tieltä katsoen. Rekulla varmaan oli hyvä ja turvallinen näköala tien tapahtumiin.

        Edelleen sanon, koira irti ja etupenkille, ellei joku muu käytä sitä. Ja se helvetin airbagi kytketään irti silloin. Jos koira suostuu pysymään, niin etupenkin jalkatila on paras paikka. Oma tosin haluaa katsella maisemia istuimella. Keskittyminen ajamiseen on paljon helpompaa kun näkee koiran sivusilmällä siinä vieressään.

        Tämän tästä noita lehdissäkin on, kun etsitään metsään juossutta koiraa joka on autosta lentänyt ulos ja ilmeisesti loukkaantunut. Samaa teki aikoinaan tätini koira, paitsi että juoksi pitkin kaupungin keskustan katuja shokissa.


      • tämmöisiä mietin
        momotilli kirjoitti:

        Kyllä boksissakin koiran tulee voida seistä luonnollisessa asennossa tarvittaessa. Oikean kokoisessa kuljetushäkissä koiran tulee voida olla mukavasti: sillä pitää olla tilaa istu, maata, nuosta ja kääntää kylkeä. Ei tietenkään boksin tule olla niin iso että koira mahtuisi siellä kävelemään tai hyppelehtimään ja parastahan on opettaa koira olemaan makuulla tai istuviltaan kun auto on liikkeessä mutta kyllä sen pitää pystyä seisomaankin, sama turvavaljaissa.

        "Kuljetusvälineen on oltava eläimelle turvallinen ja sellainen, että se estää eläimen karkaamisen. Sen tulee voida seistä luonnollisessa asennossa ja asettua makuulle tarvittaessa. Kuljetusvälineen seinien on oltava sileät eikä niissä saa olla ulokkeita, jotka voivat vahingoittaa eläintä."

        Nyt olikin kyse turvavyövaljaista, jolloin koira ei ole missään boxissa. Pidättekö te lapsetkin poissa turvaistuimista, kun lapsella on tarve liikkua. Koira ei siihen kuole, että istuu tai makaa ajomatkan, turvavöissä voi vaihtaa asentoa, mutta ei sillä mitään tarvetta liikuskeluun pidä olla liikkuvassa autossa, turvavyö irroitetaan jos koira jää odotteleen autoon.


      • Juuri näin
        älä viitsi kirjoitti:

        Tämän tästä noita lehdissäkin on, kun etsitään metsään juossutta koiraa joka on autosta lentänyt ulos ja ilmeisesti loukkaantunut. Samaa teki aikoinaan tätini koira, paitsi että juoksi pitkin kaupungin keskustan katuja shokissa.

        Tuo juoksentelu voi vaarantaa paitsi sen koiran itsensä, niin muuta liikennettä ja ihmisiä. Shokissa ja irrallaan oleva koira voi joko purra kaikkia, tai suojella raivoisasti omiaan pelastajilta

        Lainaus: Onnettomuuden sattuessa
        Kun koira on autossa häkissä, verkon takana tai turvavöissä, se ei onnettomuuden sattuessa pääse suojelemaan mahdollisesti loukkaantunutta omistajaansa, perheenjäsentä, itseään tai autoa. Jos kolariin joutunut koira on tajuissaan, se voi tehdä sen jopa rajusti. Tällöin se ei myöskään pääse karkaamaan kolariautosta ja siten aiheuta vaaraa muulle liikenteelle. Eikä myöskään surua omistajalleen kadotessaan.


      • Pienempi suru
        Juuri näin kirjoitti:

        Tuo juoksentelu voi vaarantaa paitsi sen koiran itsensä, niin muuta liikennettä ja ihmisiä. Shokissa ja irrallaan oleva koira voi joko purra kaikkia, tai suojella raivoisasti omiaan pelastajilta

        Lainaus: Onnettomuuden sattuessa
        Kun koira on autossa häkissä, verkon takana tai turvavöissä, se ei onnettomuuden sattuessa pääse suojelemaan mahdollisesti loukkaantunutta omistajaansa, perheenjäsentä, itseään tai autoa. Jos kolariin joutunut koira on tajuissaan, se voi tehdä sen jopa rajusti. Tällöin se ei myöskään pääse karkaamaan kolariautosta ja siten aiheuta vaaraa muulle liikenteelle. Eikä myöskään surua omistajalleen kadotessaan.

        se on jos koira katoaa muutamaksi tunniksi tai päiväksi kuin se että sen menetät iankaikkiseksi ajaksi. Siitäkin toki ajan kanssa tointuu, mutta se ei tuo koiraa takaisin.


      • Mallia otettu
        No itsehän kirjoitti:

        aloit käytännöllistä viisautta vastaan vänkäämään. Ja kyllä tää oli ihan hauskaa minullekin. Kyllä se kutittaa minunkin nauruhermoja kun löytyy joku nuori joka ottaa Taljan ohjeet Jumalan sanana vastaan. Toivottavasti nyt keskinäinen keskustelumme tämän säikeen muiden viestieni kanssa kuitenkin antaisi hiukan ajattelemisen aihetta?

        Ps. En taida vaivautua ehdotukseesi, sillä Liikenneturva(ent.Talja), on edelleen tukevasti ajattelukyvyttömien vanhojen kommonistivirkamiesjäärien hallussa. Niille on ihan lähes yhtä turha yrittää puhua järkeä kuin sinulle. Useimmilla heistä ei edes koskaan ole ollut ladaa saati autoa.

        Tänään näin yhden, joka oli neuvonsa sinulta ottanut: kaksi keskikokoista koiraa apukuskin paikalla, aivan hullu räksytys kun mentiin ohi. Ei saanut kuski pidettyä koiria paikoillaan, vaan hyppivät mihin sattuu.
        Kyllä tästä aiheesta pitäisi säätää laissa, on niin yleistynyt. Onhan ihmisilläkin turvavyöpakko. Ratsiat vaan päälle sitten.


      • EiVainKuskinHäirintä
        höpöhöpö, kirjoitti:

        Kun pitää huolen siitä että koira ei häiritse kuljettajaa niin niitä vakavia vaaratilanteita ei tule, ainakaan koiran taholta. Tärkeintä on että koira pääsee itse omin avuin autosta pois onnettomuustilanteessa eikä jää sinne palavaan autoon kärventymään. Pelastushenkilökunnan ensimmäisenä asialistalla ei ole koiran vaan ihmishenkien pelastaminen. Siksi, varmista että koirasi pääsee tarvittaessa ulos autosta.

        Silminnäkijänä voin todistaa että onnettomuuden satuttua koira ei todellakaan jää siihen auton ympärille keskelle tietä pyörimään, vaan luimasee metsän puolelle turvaan ja vauhdilla. Autopaloon menehtyvän koiran tuskanhuutoja en toivottavasti koskaan joudukaan todistamaan.

        Tässä taas se että jos auton ajaa vaikka 50 nopeudessa puuhun saati sitten toiseen autoon joka ajaa samaa vauhtia vastaan. Koira menehtyy jos ei ole kiinni. Takakontissa ollessa vaikka ei ole turvaverkkoa saattaa olla mahdollisuus selviytyä, kun koira ei lennä etuikkunasta ulos tai kuskin niskaan jolloin kuskikin on suuressa vaarassa.

        Tarvitaan onnea että koira pääsee ulos autosta omin avuin törmäyksessä jos ei ole kiinni/häkissä/takakontissa.

        Koiran kiinnipitämisessä autossa ei ole kyse vain siitä, että häiritseekö se kuskia siihen liittyy myös se että matkustajien henki on törmäystilanteessa suuremmassa vaarassa kun koira on vapaana. Samoin koiran henki on erittäin suuressa vaarassa.


      • Omahan
        Mallia otettu kirjoitti:

        Tänään näin yhden, joka oli neuvonsa sinulta ottanut: kaksi keskikokoista koiraa apukuskin paikalla, aivan hullu räksytys kun mentiin ohi. Ei saanut kuski pidettyä koiria paikoillaan, vaan hyppivät mihin sattuu.
        Kyllä tästä aiheesta pitäisi säätää laissa, on niin yleistynyt. Onhan ihmisilläkin turvavyöpakko. Ratsiat vaan päälle sitten.

        oli vikansa, mitäs oli ottanut kaksi koiraa. Tuossa pitäisi olla jokin rajoitus kauppaliikkeiden tarjousten tyyliin: Vain yksi koira per talous, ei jälleenmyyjille.


    • Meillä näin

      Turvavöissä takapenkillä tai vapaana tavaratilassa.

    • näin meillä

      Meillä kulkee käppänä turvavöissään takapenkillä, ensimmäinen kuukausi meni kuljetusboxissa, pahoinvointia oli alkuun autossa.

      Irti en suosittele pitämään, kolaritilanteessa koira voi lentää ikkunasta ulos, shokissa sitten mahdollisesti vahingoittuneena juoksee pitkin metsiä.

    • 2 malliesimerkkiä

      2 koiraa noin 25 kilosta henkilöauton takapenkillä. turvavöissä moottoriteillä/ missä mennään lujempaa. Kaupunkioloissa lyhyillä matkoilla ilman turvavöitä...koirat ei hypi eikä hillu takapenkillä vaan pysyy hiljaa ja paikoillaan joko istuu tai makaa, koska korat on KOULUTETTU ;)

      • Vaaratilanne

        Siinä että ajetaanko moottoritiellä tai kaupungissa ei pitäisi olla mitään eroa!

        Vaikka sinä itse ajaisit rajoitusten mukaan joku on saattanut kännipäissään tai olla muuten vaan niin kusipää että ajelee ylimopeutta. Jos hänen tai sinun auto karkaa käsistä tulee rumaa jälkeä siellä auton sisälläkin. Jos törmäyksessä sinä ajat vaikka 40 ja tuleva 50 on törmäyksessä oleva nopeus suunnileen 80 paikkeissa ..


      • itse asiassa
        Vaaratilanne kirjoitti:

        Siinä että ajetaanko moottoritiellä tai kaupungissa ei pitäisi olla mitään eroa!

        Vaikka sinä itse ajaisit rajoitusten mukaan joku on saattanut kännipäissään tai olla muuten vaan niin kusipää että ajelee ylimopeutta. Jos hänen tai sinun auto karkaa käsistä tulee rumaa jälkeä siellä auton sisälläkin. Jos törmäyksessä sinä ajat vaikka 40 ja tuleva 50 on törmäyksessä oleva nopeus suunnileen 80 paikkeissa ..

        taitaa kuule olla niin että massat kumoavat toisensa jolloin se törmäyshetken nopeus on nopeuseron puolestavälistä suunnilleen eli esimerkkisi tapauksessa 45km/h.

        Lisäksi ota huomioon että vain todella harvoin nopeudet ovat törmäyshetkellä sitä mitä autot ajavat. Tilanteessa vaistomaisesti kumpikin osapuoli alkaa jarrutella ja tehdä erilaisia manööverejä, joiden lopputulemana on huomattavasti pienempi törmäysnopeus kuin tien rajoitus antaisi ymmärtää. Vain rekkaa päin ajavat itsemurhaajat taitavat olla ainoa poikkeus, ja nekin vain silloin kun rekkamies ei ehdi mitenkään reagoimaan, eli harvoin.


    • Boxite

      Kuljetushäkissä on ainakin meillä takapenkillä. Liikuskelee muuten levottomana koko automatkan ja yrittää hyppiä kuskin puolelle. Turvallisuus syistä nököttää matkan häkissä vaan pitkillä matkoilla totta kai jaloitellaan sekä juotellaan.

    • Huomennakin yhdessä

      Jos valjaat riittävät on se jo hyvä. Itsellä pari alta 15 kg rekkua joille puen turvavaljaat jjo kotona, niin ei mene niin kauan autossa sit aikaa ahtaassa tilassa. Napsautan vaan turvavyöhön kiinni. Niitä voi käyttää myös muutenkin sillä vien välillä rekut pissille ennen kuin lähdetään esim. landelle ajamaan. Koirat voin laittaa myös auton taakse, koska itsellä auto josta saan ns. kuomun rullaantumaan sisään. SIellä on myös lenksut kiinnitystä varten. Mieti, jos hätäjarrutus ja koira lentää niskaasi vasten. Se oli sit siinä, meinaan sinä. Vaihtoehtoja on moniakin, mutta ei irrallaan. Toinen koirani sai kerra kohtauksen ja pakeni kuskin jalkoihin ja tuli tosi vaaratilanne, onneksi pääsimme pysähtymään ja korjaamaan homman. Tämän jälkeen aina ollut kytkettynä autossa. Valjaita löytyy monessa hintaluokassa. Yhdet valjaat ovat jopa liki 30 vuotta vanhat ja toimivat edelleen hyvin. Toisella koiralla on myös kotioloissa y-valjaat, joissa rengas myös alapuolella (jäljestys) ja olen myös käyttänyt tätä autossa lyhyen jatkokappaleen kanssa. Toimii ja on turvallinen.

      • nyt en ymmärrä

        Meillä nuo turvavyövaljaat ovat lenkilläkin päällä, en tajua miksi niitä autossa säilyttäisin ? Kaikissa malleissa lukee, että soveltuvat myös muuhunkin käyttöön.


    • monella tavalla

      Pikkukoirat on jokainen reilunkokoisissa bokseissa farmarin takapäässä.Kun iso koira on autossa,se on matkan makaamassa farmarin takaluukussa.Jos nuorta metästys koiraa kuskataan,niin sille täytyy laittaa kalteri farkun takapäähän.Kun se hötkyilee niin innokkaasti siellä takana,että ei muuten siellä tahtois pysyä.Metsästä tulomatkalla on jo tietysti rauhoittunut,ja pysyisi takapäässä ilman kalteriakin.

    • Kirjautunutser

      Minulla koira vapaana auton takapenkillä, olen kouluttanut koirani pentuna aina makaamaan autossa, koskaan ei nousta pyörimään tai katselemaan ympärille. Koirani rakastaa autossa nukkumista, ja heti kun moottori käynnistyy, kuorsaaminen alkaa. Itselläni siis normaali henkilöauto.

      • Kiskk

      • et semmottii
        Kiskk kirjoitti:

        Jos sun koirasi kerran on noin hienosti oppinut olemaan takapenkillä, niin mikset saman tein tee tehdä hommasta turvallisempaa sulle ja koirallesi koonaisella kympin sijoituksella?

        http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4579

        Täysin samaa mieltä. Nukkuvakin koira voi lentää kolaritilanteessa etupenkkiläisten niskaan tai ulos autosta, se on puhdasta fysiikkaa.


      • Pro koirat
        et semmottii kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Nukkuvakin koira voi lentää kolaritilanteessa etupenkkiläisten niskaan tai ulos autosta, se on puhdasta fysiikkaa.

        Tämä on mielestäni erinomainen esimerkki:

        "Taajama nopeus 50km/h, ei kuulosta kovin hurjalta vauhdilta. Kuitenkin kolaritilanteessa irrallaan olevat tavarat ja eläimet jatkavat liikettään sillä nopeudella, kuin mikä autolla oli ennen törmäystä. Englanninbulldogin keskipainoa voidaan pitää noin 30kg paikkeilla, törmäys tilanteessa tulee ystävästämme lähes 1300kg ”pommi”

        Jos ajetaan taajaman ulkopuolella, jossa nopeusrajoitus on paikoin 100km/h, kuten myös moottoritiellä talvella, onkin ystävästämme tullut yhtäkkiä liike-energian myötä yli 5000kg ”norsu”. Kun auton nopeus kaksinkertaistuu, liike-energia nelinkertaistuu. Voit vain kuvitella minkälaista tuhoa on odotettavissa."

        Lähde jo ylläkin linkitetty:
        http://www.mustharin.com/koiraautossa.html


      • Etupenkin Vekku
        et semmottii kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Nukkuvakin koira voi lentää kolaritilanteessa etupenkkiläisten niskaan tai ulos autosta, se on puhdasta fysiikkaa.

        Etupenkillä oleva koira ei muuten lennä tasan kenenkään niskaan. Sen jalkatilassa oleva vielä vähemmän. Ihmettelen niitä jotka luottavat farkkujen turvakalterien pitävyyteen. Nehän on ihan heppoisia useimmissa autoissa. Lähinnä koristeita ja ainoa tuki mitä niistä saa on moraalinen.


      • Tjaah.
        Etupenkin Vekku kirjoitti:

        Etupenkillä oleva koira ei muuten lennä tasan kenenkään niskaan. Sen jalkatilassa oleva vielä vähemmän. Ihmettelen niitä jotka luottavat farkkujen turvakalterien pitävyyteen. Nehän on ihan heppoisia useimmissa autoissa. Lähinnä koristeita ja ainoa tuki mitä niistä saa on moraalinen.

        Voisit kuvailla sen sun rekkusi lentoradan auton sisällä, kun auto pyörii pientareen pohjalle törmättyään vaikka rekkaan, voi siinä kuskin kuuppa vähän osumaa saada.....


      • Voihan harmi
        Tjaah. kirjoitti:

        Voisit kuvailla sen sun rekkusi lentoradan auton sisällä, kun auto pyörii pientareen pohjalle törmättyään vaikka rekkaan, voi siinä kuskin kuuppa vähän osumaa saada.....

        kun en ole ollut sisällä todistamassa sitä. Olen vain ylempänä todistanut miten vauhdikkaasti koira tulee ulos autosta joka päätynyt silmieni edessä katolleen ojaan. Ne selviävät vahingoitta siinä missä ihminen ei. Ja ovat fiksuja eivätkä törttöile kuten te. Olen tässä ketjussa myöskin kertonut parhaan tavan olla joutumatta sinne pohjalle. Ottakaa tästä ketjusta nyt vastaan se käytännöllinen viisauteni ja lakatkaa teorisoimasta pelastaako laki vai ei. Te ette onnettomuustilanteessa ole edes pelastamassa koiraanne, ette yksinkertaisesti kykene. Tehkää mahdolliseksi koirallenne itse pelastaa itsensä.


      • justjoo4
        Etupenkin Vekku kirjoitti:

        Etupenkillä oleva koira ei muuten lennä tasan kenenkään niskaan. Sen jalkatilassa oleva vielä vähemmän. Ihmettelen niitä jotka luottavat farkkujen turvakalterien pitävyyteen. Nehän on ihan heppoisia useimmissa autoissa. Lähinnä koristeita ja ainoa tuki mitä niistä saa on moraalinen.

        Noh hyvä että koira ei sitten ole kenenkään niskassa. Valitettavasti koira itse menehtyy.


    • akileija

      Farkun tavaratilassa,makoilee aina nätisti, kun auto on liikkeellä.koiraverkko matkustamon ja tavaratilan välillä.

    • kirj.aloittanut

      Teille kaikille tiedoksi että koira matkustaisi lasten kanssa takapenkillä. Eli kolaritilanteessa minun olisi joka tapauksessa yritettävä pelastaa myös lapset takapenkiltä, että eiköhän se koirakin menisi siinä samalla. Aion ostaa turvavyösysteemit tämän keskustelun perusteella. Ja VAIKKA aion laittaa koiran, minulle lapset menee kirkkaasti koiran edelle kolaritilanteessa ja muuallakin.

      • hieno homma

        Ja sen koiran turvavyön aukaisuun menee alle sekuntti, lasten turvaistuimista poistamiseen menee kauemmin, on näet koira ja neljän lapsena äitinä olen heitä aikoinaan istuimiin sovitellut ja niistä pois. Onhan se lastenkin mukavampi matkustaa kun koirakin on kiinni, eikä esim. hypi lasten päällä, nuole naamasta, pentuna saattaa innostua näykkimään ja autossa on pienet tilat (unohtamatta, että lapsetkin saattavat innostaa koiraa riehumaan).


      • Itsekkinhommaan

        Valjaat hyvä! Jos koira ei vahingoittunut kolarissa ei tarvitse muutakun napsauttaa irti kun on ottanut lapset turvaan!


      • Kun olet
        Itsekkinhommaan kirjoitti:

        Valjaat hyvä! Jos koira ei vahingoittunut kolarissa ei tarvitse muutakun napsauttaa irti kun on ottanut lapset turvaan!

        kunnon kolarissa, niin et napsauta enempää lapsiasi turvaistuimesta kuin koiraakaan irti valjaista. Odotat vain ambulanssin ja pelastushenkilökunnan tuloa. Ohikulkijat vaan käy nopsaan ottamassa valokuvan tai videopätkän lähettääkseen sen iltasanomiin.


    • kolarista selvinnyt

      Fysiikan lait kolarissa. Itse ajoin suoraan eteenpäin kun toinen auto tupsahti keulaan. Heräsin siitä sitten niin, että minun raskaampi auto oli poikittain ja puolet siitä ojan puolella. Löin pääni sivuikkunaan, en tuulilasiin. Tai mistä sitä tietää, miten tuo meloni on pyörähdellyt. Autohan jännästi hyppelehtii riippuen tien liukkaudestakin. Se auto ei vain tupsahda tuosta nuin ja suoraan vaan ties miten ja ihmiset ja koirat sitten heiluu siellä sisällä turvavöiden varassa tai lentää tuulilasin läpi tai sivuikkunoista miten nyt milloinkin.

      Kolarin jälkeen meillä kulkee koirat vain vahvoissa häkeissä tai turvavyössä. Tosin tuossa katselin meidän isompaa koiraa turvalliseksi mainitussa turvavyössään niin kolarissa se koira voi heilahtaa vaikka miten päin ja koivet ehtii vaikka tuulilasiin osua ja katketa, ellei peräti koko koira lähde siitä turvavyöstään lennossa irti.

      • kukkahattu vinossa

        Sitten siitä häkin koosta ja mahtuuko siellä mitäkin temppuja tekemään. Meillä koirat oppineet, että parasta on ihan vain nukkua ja odotella määränpäähän pääsemistä. Kyllä ne nippanappa pystyy seisomaan mutta tätä ei tapahdu kuin häkkiin mennessä, heti käyvät makuulleen. Turvavyötä tarvitaan joskus muta se ei ole mielestäni niin hyvä. Paremman puutteessa jos joutuu muuta roinaa takaluukkuun laittamaan.

        Ne heiveröiset näyttelyhäkit tai muoviset boksit saattaa levitä kuin Jokisen eväät jo pienemmässäkin tupsauksessa.

        Sitten tämä sankari, joka väistää kaikki kolarit...mitäs jos ajelet suoraan eteenpäin ja juuri ennenkuin vastaantulija on kohdallasi hän jostain syystä tekee jonkun väärän liikkeen ja sulla ei olekaan mitään tajua, mitä tapahtui. Ei se vastaantulija välttämättä aja sataa metriä sua vastaan sun kaistalla. Se liiraa just kun olisitte menneet ohi toisistanne.


      • Se sankari
        kukkahattu vinossa kirjoitti:

        Sitten siitä häkin koosta ja mahtuuko siellä mitäkin temppuja tekemään. Meillä koirat oppineet, että parasta on ihan vain nukkua ja odotella määränpäähän pääsemistä. Kyllä ne nippanappa pystyy seisomaan mutta tätä ei tapahdu kuin häkkiin mennessä, heti käyvät makuulleen. Turvavyötä tarvitaan joskus muta se ei ole mielestäni niin hyvä. Paremman puutteessa jos joutuu muuta roinaa takaluukkuun laittamaan.

        Ne heiveröiset näyttelyhäkit tai muoviset boksit saattaa levitä kuin Jokisen eväät jo pienemmässäkin tupsauksessa.

        Sitten tämä sankari, joka väistää kaikki kolarit...mitäs jos ajelet suoraan eteenpäin ja juuri ennenkuin vastaantulija on kohdallasi hän jostain syystä tekee jonkun väärän liikkeen ja sulla ei olekaan mitään tajua, mitä tapahtui. Ei se vastaantulija välttämättä aja sataa metriä sua vastaan sun kaistalla. Se liiraa just kun olisitte menneet ohi toisistanne.

        katsoo koko ajan muuta liikennettä edessä ja takana sekä arvioi erilaisia tilanteita.

        Milloinkaan en ole nähnyt maantiellä tilannetta joka ei olisi jossain määrin ennakoitavissa. Kun katsot ja rekisteröit tilanteen, jossa joku voi tehdä sen virheliikkeen, ehdit hyvin väistää. Tällainen tilanne voisi olla että kolme autoa peräkkäin, havaitset että ajavat lähekkäin. Se joka tuossa tilanteessa todennäköisimmin lähtee luistelemaan on se keskimmäinen, varo sitä. Ja viimeistä myöskin. Jos heidän ajamisessaan näkyy mitä tahansa epämääräistä tiedät että ongelmia tulossa ehkä sinullekin. Jos kahden auton nopeusero löyhässä letkassa on suuri tai keskinäinen etäisyys hyvin pieni, niin varo. Siellä kärkytään ohitusta, ehkä ollaan jo lähdössä. Ole valmis kaikkeen ja valmis tekemään mitä tahansa millä ehkäiset onnettomuuden syntymisen. Se pidentää ikää.

        Ainoa tilanne jota itse pelkään, on se että joskus talviliukkaalla kelillä isojen lumipenkkojen keskellä ajaessa tulee vastaan rekka-auto joka alkaa heittelehtiä ja jonka perävaunu kääntyy eteeni poikittain. Silloin on hiippakunnan vaihto lähes varma. Tätä en ole koskaan kokenut, enkä haluakaan, em. syystä.

        Toinen lähes samanlainen kauhuskenaario on että oikealta puolelta sivutieltä kääntyy rekka-auto vasemmalle ja näin eteeni jolloin se tilanteessa tukkii tien niin täydellisesti että ei ole paikkaa mistä mennä ohi, ilman omalle ajoneuvolle tapahtuvaa vahinkoa. Tosin vaikea uskoa että niin törppöä rekkakuskia olisi, mutta tällaisen olen jopa kerran nähnyt ja siitä selvinnyt. Tosin hesaria ei olisi mahtunut sivupeilini ja tuon sankarin peräpeilin väliin. Paikassa oli vielä vasemmalle kääntyminen kielletty. Siksi päätös yllätti jopa minut, joka luulin että odottaisi ohimenoani rekkajonon viimeisenä ja ainoana joka ei kääntynyt ko. huoltamolle. Ja sitten kääntyisi perääni. Lähinnä odotukseni oli että aikooko kiilata eteeni vai malttaako odottaa. Yllätys että vasemmalle piti kääntyä. Peilijäinen tienpinta, loskaa päällä, sumua ilmassa, yöaika. Klassiset onnettomuusedellytykset siis.

        Muistakaa, niin kauan kuin tiessä on vapaana kohta mistä mennä onnettomuuden uhatessa, se kortti kannattaa todella katsoa, eikä odottaa törmäystä siihen valmistautuen. Kun tiedätte ja tunnette ajoneuvonne ulkomitat ja sen ominaisuudet ja käytöksen ajossa, niin se oikea toiminta tulee selkäytimestä. Ja niin elämä jatkuu, ensin henkeä pidätellen ja luojaansa kiittäen yhtä kokemusta rikkaampana.


      • no jooooooh
        Se sankari kirjoitti:

        katsoo koko ajan muuta liikennettä edessä ja takana sekä arvioi erilaisia tilanteita.

        Milloinkaan en ole nähnyt maantiellä tilannetta joka ei olisi jossain määrin ennakoitavissa. Kun katsot ja rekisteröit tilanteen, jossa joku voi tehdä sen virheliikkeen, ehdit hyvin väistää. Tällainen tilanne voisi olla että kolme autoa peräkkäin, havaitset että ajavat lähekkäin. Se joka tuossa tilanteessa todennäköisimmin lähtee luistelemaan on se keskimmäinen, varo sitä. Ja viimeistä myöskin. Jos heidän ajamisessaan näkyy mitä tahansa epämääräistä tiedät että ongelmia tulossa ehkä sinullekin. Jos kahden auton nopeusero löyhässä letkassa on suuri tai keskinäinen etäisyys hyvin pieni, niin varo. Siellä kärkytään ohitusta, ehkä ollaan jo lähdössä. Ole valmis kaikkeen ja valmis tekemään mitä tahansa millä ehkäiset onnettomuuden syntymisen. Se pidentää ikää.

        Ainoa tilanne jota itse pelkään, on se että joskus talviliukkaalla kelillä isojen lumipenkkojen keskellä ajaessa tulee vastaan rekka-auto joka alkaa heittelehtiä ja jonka perävaunu kääntyy eteeni poikittain. Silloin on hiippakunnan vaihto lähes varma. Tätä en ole koskaan kokenut, enkä haluakaan, em. syystä.

        Toinen lähes samanlainen kauhuskenaario on että oikealta puolelta sivutieltä kääntyy rekka-auto vasemmalle ja näin eteeni jolloin se tilanteessa tukkii tien niin täydellisesti että ei ole paikkaa mistä mennä ohi, ilman omalle ajoneuvolle tapahtuvaa vahinkoa. Tosin vaikea uskoa että niin törppöä rekkakuskia olisi, mutta tällaisen olen jopa kerran nähnyt ja siitä selvinnyt. Tosin hesaria ei olisi mahtunut sivupeilini ja tuon sankarin peräpeilin väliin. Paikassa oli vielä vasemmalle kääntyminen kielletty. Siksi päätös yllätti jopa minut, joka luulin että odottaisi ohimenoani rekkajonon viimeisenä ja ainoana joka ei kääntynyt ko. huoltamolle. Ja sitten kääntyisi perääni. Lähinnä odotukseni oli että aikooko kiilata eteeni vai malttaako odottaa. Yllätys että vasemmalle piti kääntyä. Peilijäinen tienpinta, loskaa päällä, sumua ilmassa, yöaika. Klassiset onnettomuusedellytykset siis.

        Muistakaa, niin kauan kuin tiessä on vapaana kohta mistä mennä onnettomuuden uhatessa, se kortti kannattaa todella katsoa, eikä odottaa törmäystä siihen valmistautuen. Kun tiedätte ja tunnette ajoneuvonne ulkomitat ja sen ominaisuudet ja käytöksen ajossa, niin se oikea toiminta tulee selkäytimestä. Ja niin elämä jatkuu, ensin henkeä pidätellen ja luojaansa kiittäen yhtä kokemusta rikkaampana.

        No sinä et paljoa ajele, kun kilometrejä kertyy alkaa myös läheltä piti ja osumat lisääntyyn. Maantiellä ei näe mutkan taakse ja siinä mutkassa voi yhtäaikaa olla joku vastaantulija, jonka auto ei pysy mutkassa omalla kaistallaan. Samoin ihan taajama ja keskusta alueella, voi joku tulla kylkeen, kun ei katsonutkaan että sieltä tulee etuajo.-oikeutettu auto. Itselle kävi näin, ei kauan aikaa sitten, siihen kuule tuli takarenkaan kohdalle kolmion takaa, eli itse olin jo melkein risteyksen ylittänyt, vaan eipä nähnyt ei.


      • Ei ainakaan
        no jooooooh kirjoitti:

        No sinä et paljoa ajele, kun kilometrejä kertyy alkaa myös läheltä piti ja osumat lisääntyyn. Maantiellä ei näe mutkan taakse ja siinä mutkassa voi yhtäaikaa olla joku vastaantulija, jonka auto ei pysy mutkassa omalla kaistallaan. Samoin ihan taajama ja keskusta alueella, voi joku tulla kylkeen, kun ei katsonutkaan että sieltä tulee etuajo.-oikeutettu auto. Itselle kävi näin, ei kauan aikaa sitten, siihen kuule tuli takarenkaan kohdalle kolmion takaa, eli itse olin jo melkein risteyksen ylittänyt, vaan eipä nähnyt ei.

        minulla ole lisääntynyt. Tiukat paikat joista selvitty ovat päinvastoin jopa harventuneet. Jos maantiellä on nk. pimeä mutka, on paras olla valmis tuohon yllätysmomenttiin. Sinun tehtäväsi sen yllätysmomentin vastaantulijana on auttaa häntä selviytymään tilanteesta kunnialla, eikä ajaa pahki periaatteella että "piru vieköön, laki sanoo että tämä on minun kaistani ja sitä et minulta varasta". Parempi silloin kiertää vaikka vasemman kaistan kautta ellei sillä ole esteitä muiden muodossa. Tarkkuutta joskus vaatii jos joutuu kolme autoa samalla tiellä rinnakkain ja yhdellä ei auto lapasessa, mutta kyllä neljäkin rinnan yleensä mahtuu.

        Tuosta kokemuksestasi senverran että etkö sitten itse nähnyt että sivutieltä oli joku tulossa eikä ehkä pysähdykään? Vai luotitko tieliikennesääntöön kuin jumalan sanaan? Ei pitäisi, sillä ihmiset lukee sitä kuin piru raamattua. Aina voi itse joustaa vaikka olisikin vakuutukset kunnossa. Lunastuksessa harvoin saa omiaan pois ja pienikin källi maksaa hunajaa. Eikä ilman autoa ole kiva olla.

        Oikeassa oleminen ei haudassa paljon ilahduta.


    • SusiUros

      Minä en ymmärrä miksi koiran pitäisi pystyä seisomaan tai rojottamaan ketarat oikoisena autossa häkissään kun ei siihen pysty autossa matkustava ihminenkään?

      Meillä Variocage farkun takaosassa, sopii tavaraa koiran lisäksi taakse,

    • Takapenkkiläiset

      Kaksi labbista - takapenkillä kulkevat turvavaljaissa, jotka on kiinnitetty auton turvavöihin. Kumpikin on opetettu tähän heti pennusta alkaen ja se on ollut erittäin hyvä systeemi meille.

      Meidän koiria ei ole koulutettu mitenkään erityisen määrätietoisesti, mutta tätä asiaa olen pitänyt itse tärkeänä sisältäen sen, etteivät koirat hyppää autosta ulos heti kun turvavyöt naksahtavat auki vaan ne ovat oppineet, että ensin katsotaan ihmistä ja odotetaan lupaa. Tämä on tärkeää niiden oman turvallisuuden kannalta etteivät säntää tielle.

      Koirilla on takapenkillä omat paikat, toinen istuu kuskin takana ja toinen pelkääjän takana ja ne osaavat autoon nousessaankin etsiytyä heti omille paikoilleen odottamaan turvavöiden kiinnitystä (ruokapaikalla nee muuten luonnostaan järjestäytyvät aina tuohon samaan järjestykseen, siitä ei tehdä poikkeusta koskaan!).

      Sillon, kun koirat joudutaan hetkeksi jättämään autoon yksin, ne päästetään aina vöistä irti jotteivät sotkeudu osottaessaan vöihinsä, jos vaihtelevat asentojaan. Ajomatkat koirat useimmin nukkuvat. Parkissa ollessaan nukkuvat tai istuvat tähystämässä. Olen ihan hirmu ylpeä näiden kahden autokäyttäytymisestä sillä tuo vanhempi oli erittäin vaativa pentu ja on edelleen nelivuotiaana melkoinen virtapiiri. Mutta asiat jotka se on tietää osaavansa, se tekee aina suurella ylepydellä ja vaikuttaa viisaalta viilipytyltä. Joku sivustaseuraaja voisi melkein luulla että ne ovat kaikessa muussakin noin tyyniä, tottelevaisia ja järjestelmällisiä, mutta ehei ;)

    • Farkun takaboxissa.
      Kalteria ei ole,koska pysymisen kannalta ei tarvetta.Tosin turvallisuussyistä(törmäys)olisi hyvä asia.Meillä tosin on korkeat penkin yläosat,jotka oletettavasti estää myös.
      En muista,että meillä koirat olisi pyrkineen kukaan edes autossa seisomaan.Hetimiten on ilman ohjeistustakin istumaan menneet ja siinä pysyneet.Joskus sitten vetäneet hirsiäkin siellä pitkillä reisuilla tai pitempien treenien jälkeen.
      Pienestä opetettu rauhallinen autokäyttäytyminen ja pysyminen takana.Penkeille en halua koiria niitä likaamaan.
      Mutta tapansa kullakin,kunhan turvallisuustekijöistä huolehditaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1658
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      110
      1254
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1192
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      86
      1097
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      835
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      798
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      748
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      682
    Aihe