Meillä Suomessa pidetään jälleen kerran karttaharjoituksia Jäämeren yhteyksien merkeissä. Jos Norjan Skibotniin tai Kirkkoniemeen saataisiin rautatieyhteys tai jos Venäjän kautta Sallan kohdalta saataisiin aikaan ratayhteys Muurmanskiin, niin Suomesta voitaisiin noitten kamariteorioitten mukaan tehdän "Etelän ja Pohjoisen" välinen valtaväylä. Tietysti ohimennen olisi vielä tehtävä liikennetunneli Suomenlahden poikki.
Onko touhun tiimellyksessä norjalaisilta muistettu kysäistä, että miten he suhtautuisivat suomalaisten pesiytymiseen Jäämeren rannikolle? Tai onko venäläisten kanssa sovittu rajan itäpuolisen Alakurtin sotilastukikohdan lakkauttamisesta, jotta Suomi pääsisi rakentelemaan Jäämeren projektiaan? Ja onko venäläisiltä heiltäkään ylipäätään keritty ennen projektisuunnitelmien julkaisemista kysyä, että mitä mieltä Venäjä olisi suomalaisten pesiytymisesta Muurmannin rannikolle?
Suomenlahden alitustunnelin tillalle minä vanhanaikainen rivisuomalainen tarjoaisin valmista mahdollisuutta toimittaa tavaravirtoja Suomesta Keski-Eurooppaan Suomenlahden itäpuolitse eli siis Viipurin ja Pietarin kautta sekä edelleen suoraan valmiita ratoja hyödyntäen vaikkapa Varsovaan ja Berliiniin. Tämä vaihtoehto olisi halpa ja tosiaankin jo valmiina. Suomen vallanpitäjien olisi se vain neuvoteltava ja lyötävä kättä päälle. Onko semmoinen liian helppoa, kun tunnelimaakareitten silmissä siintelee taivaitten tavoittelu Suomenlahden pohjan alapuolella?
Jäämeren yhteydet - onko naapureilta kysytty?
2
52
Vastaukset
- Heh...
Ne tuskin on mitään kyselly, kunhan vain vouhkaavat, samalla siirtyy keskustelu oikeista ongelmista muualle...
Koko tuo idearakennelma, että Suomen kautta voisi rakentua "valtaväylä" Barentsinmeren/Jäämeren ja Keski-Euroopan välille, koko tuo visio vaikuttaa lähinnä taivaanrannanmaalareitten autereelta. Kun tiedämme, että Venäjällä on jo yhteys Murmanskin ja itäisen Keksi-Euroopan välillä, niin ainakaan minä en rohkene mennä väittämään, etteikö Venäjä hyödyntäisi tuota valmista reittiään. Toinen Venäjän oma reitti on Arkangelin ja Moskovan välillä. Moskovasta avautuu liikenteen monipuolinen viuhka joka taholle. Suomi sijaitsee tuon Murmanskin-reitin vierellä ja meidän olisi erityisen tyhmää olla hyödyntämättä maaväylää Viipurin ja Pietarin kautta itäiseen Keksi-Eurooppaan ja edelleen Berliiniin saakka. Olen ollut välillä havaitsevinani, että Itämeren rikkidirektiiviä on kritisoitu. Se direktiivi on ohitettavissa Viipurin ja Pietarin kautta. Eikä siihen tarvita Suomenlahden alitustunnelia, mikä olisi liki idioottivarma konkurssiprojekti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712973
- 462574
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322235- 792138
- 951956
- 321712
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil201222