Jos vanhuksille annettasiin mukillinen juotavaa aterioitten välissä ja kuiva vaippa joka kolmas tunti, niin säästyttäisiin paljoilta infektioilta.
JOs vanhuksia ei makuutettais niin paljon niin säästyttäis paljolta keuhkokuumeelta.
Kuiva vaippa joka kolmas tunti
37
2301
Vastaukset
- Yusbe
Kun ihminen joutuu pitkäksi aikaa vuodepotilaaksi, niin sillä on monia seurauksia: Lihakset kuihtuvat, kokonaisverimäärä pienenee, sydämen pumppausteho laskee jne. Nuorelle ihmiselle tämä esim. onnettomuuden johdosta aiheutunut pitkittynyt vuodelepo ei ole kohtalokas, mutta vanhusten kohdalla tilanne on toinen.
Vanheneva ruumis rappeutuu kokonaisvaltaisesti, kunnes lopulta, syystä tai toisesta elintoiminnot häiriintyvät niin pahoin, että vanhus menehtyy.
Osalla tulee onnekseen äkkilähtö ja osa taas joutuu esim. dementian seurauksena laitoshoitoon. Laitokseen joutuminen merkitsee vanhukselle lopun alkua, ei siksi, että häntä ei laitoksessa hoidettaisi, vaan siksi, koska luonto on niin määrännyt.
Mikäli vanhus tarvitsee vaipan ja on muutoinkin liikuntakyvytön, on täysin luonnonmukaista, että hänet surmaa esim. keuhkokuume.
Se, että vanhuksia ei hoideta tarpeeksi, johtuu siitä, että rahaa ei ole. Monet tahot kilpailevat samoista resursseista vanhusten kanssa. Auttamattomasti rapistunut ja liikuntakyvytön vanhus on ennen kaikkea yhteiskunnalle täysin hyödytön. Turha lässyttää jostain elämän arvokkuudesta, kun asioita on mietittävä kokonaisvaltaisesti yhteiskunnan kannalta.
Kannatan vanhusten ja muidenkin kärsivien kohdalla eutanasiaa, mikä säästää resursseja ja potilaat turhilta kärsimyksiltä.- Ronttis
Eutanasiasta on hyvä keskustella.
Pitää kuitenkin muistaa, että se on yksilön oikeus päättää omasta elämästään. Ei yhteiskunnan. Jos aloite eutanasiaan tulee muun, kuin potilaan itsensä taholta, kyse ei ole eutranasiasta, vaan murhasta. - minä
Katsos kun tuo hyödytön vanhus on hoitanut sinutkin aikoinaan 20 vuoden ajan ja huoltanut luultavasti vielä sen jälkeenkin tukemalla kaikin tavoin sinua elämässäsi.
Kun dementia iskee ja jalat pettää, on sitten meidän jalallisten vuoro auttaa auttajaa elämään mahdollisismman hyvälaatuista elämää, vaihtamalla vaipat joka kolmas tunti ja antamalla mukillinen juomaa aterioitten välillä.
Siis tämä on vain tarpeellista perushoitoa.
Liikuttaminen ja juttelu ovat sitten lisälaatua. - oikea hoitaja
minä kirjoitti:
Katsos kun tuo hyödytön vanhus on hoitanut sinutkin aikoinaan 20 vuoden ajan ja huoltanut luultavasti vielä sen jälkeenkin tukemalla kaikin tavoin sinua elämässäsi.
Kun dementia iskee ja jalat pettää, on sitten meidän jalallisten vuoro auttaa auttajaa elämään mahdollisismman hyvälaatuista elämää, vaihtamalla vaipat joka kolmas tunti ja antamalla mukillinen juomaa aterioitten välillä.
Siis tämä on vain tarpeellista perushoitoa.
Liikuttaminen ja juttelu ovat sitten lisälaatua.oliskos oikeesti parempi, että pitäisit turpas kiinni asioista, joista et näköjään tajua YHTÄÄN MITÄÄN, kuten et varmaan mistään muustakaan.
Kyllä se perushoito on kuule paljon muutakin, ainakin siellä missä minä olen töissä. - Realisti
Ronttis kirjoitti:
Eutanasiasta on hyvä keskustella.
Pitää kuitenkin muistaa, että se on yksilön oikeus päättää omasta elämästään. Ei yhteiskunnan. Jos aloite eutanasiaan tulee muun, kuin potilaan itsensä taholta, kyse ei ole eutranasiasta, vaan murhasta.Asiaan liittyy paljon ongelmia.
Eutanasia on toisaalta hyvä asia, mutta se voi poikia kustannuksia yhteiskunnalle toisella tavalla; nimittäin haasteiden ja oikeudenkäyntien muodossa. Potilaan tahto ja oikeus voidaan riitauttaa ja kyseenalaistaa. Näkeehän sen jo nyt, miten pienistä asioista läheiset ovat valmiita haastamaan oikeuteen lääkäreitä ja hoitajia, vaikka henki ei ole lähtenytkään.
Eutanasia on yksilön kannalta ehdottoman oikeudenmukaisin, näin säilyy valta yksilöllä siitä, kuinka paljon hän jaksaa sietää tai kestää vaikeita ja mahdottomia olosuhteita, jotka ovat seurausta sairaudsta tai vammasta. En tiedä, onko Suomessa kriminalisoitu itsemurhassa avustamista, jos ei ole, niin sitten se korvaa aktiivisen eutanasian..ongelma tulee vasta siinä vaiheessa, kun mietitään ja haetaan vapaaehtoista avustajaa. Lääketiedettä tämän henkilön tulisi tuntea ja olla mahdollisuudet saada myös tarvittavat materiaalit. Mitään ranteiden viiltelyjä ei kait kukaan oikein hyväksy.
Kieltämättä aihe on melko ongelmallinen kaiken kaikkiaankin.
Tuo erään kirjoittajan näkemys taloudellisista resursseista oli mielenkiintoinen. Kerrankin voi aivan rehellisesti sanoa, että rahan puutteesta voi seurata jotain hyvääkin yksilölle. Nämä taloudelliset realiteetit on kuitenkin aina otettava huomioon, yksilöiden eduntavoittelu ei voi mennä yhteisön etujen edelle.
Jos meille kaikille annettaisiin miljardien könttäsumma rahaa ja jokainen voisi käyttää sen haluamallaan tavalla..yhteisöä hyödyntäen..niin mihin itse kukin sen laittaisi? Kumpi on tärkeämpää; se, että päivähoitopaikat ovat hyviä ja henkilökunta jaksaa, koululaiset saavat laadukasta opetusta..vaiko se, että vanhuksille vaihdetaan vaipat joka kolmas tunti? Jokainen voi keksiä lisää ehdotuksia, mutta varmasti jokainen myös huomaa, että todellakin on olemassa tärkeämpiä ja hyödyllisempiäkin vaihtoehtoja rahan törsäämiseen, kuin luonnottomuuksien ylläpito. - Yusbe
Realisti kirjoitti:
Asiaan liittyy paljon ongelmia.
Eutanasia on toisaalta hyvä asia, mutta se voi poikia kustannuksia yhteiskunnalle toisella tavalla; nimittäin haasteiden ja oikeudenkäyntien muodossa. Potilaan tahto ja oikeus voidaan riitauttaa ja kyseenalaistaa. Näkeehän sen jo nyt, miten pienistä asioista läheiset ovat valmiita haastamaan oikeuteen lääkäreitä ja hoitajia, vaikka henki ei ole lähtenytkään.
Eutanasia on yksilön kannalta ehdottoman oikeudenmukaisin, näin säilyy valta yksilöllä siitä, kuinka paljon hän jaksaa sietää tai kestää vaikeita ja mahdottomia olosuhteita, jotka ovat seurausta sairaudsta tai vammasta. En tiedä, onko Suomessa kriminalisoitu itsemurhassa avustamista, jos ei ole, niin sitten se korvaa aktiivisen eutanasian..ongelma tulee vasta siinä vaiheessa, kun mietitään ja haetaan vapaaehtoista avustajaa. Lääketiedettä tämän henkilön tulisi tuntea ja olla mahdollisuudet saada myös tarvittavat materiaalit. Mitään ranteiden viiltelyjä ei kait kukaan oikein hyväksy.
Kieltämättä aihe on melko ongelmallinen kaiken kaikkiaankin.
Tuo erään kirjoittajan näkemys taloudellisista resursseista oli mielenkiintoinen. Kerrankin voi aivan rehellisesti sanoa, että rahan puutteesta voi seurata jotain hyvääkin yksilölle. Nämä taloudelliset realiteetit on kuitenkin aina otettava huomioon, yksilöiden eduntavoittelu ei voi mennä yhteisön etujen edelle.
Jos meille kaikille annettaisiin miljardien könttäsumma rahaa ja jokainen voisi käyttää sen haluamallaan tavalla..yhteisöä hyödyntäen..niin mihin itse kukin sen laittaisi? Kumpi on tärkeämpää; se, että päivähoitopaikat ovat hyviä ja henkilökunta jaksaa, koululaiset saavat laadukasta opetusta..vaiko se, että vanhuksille vaihdetaan vaipat joka kolmas tunti? Jokainen voi keksiä lisää ehdotuksia, mutta varmasti jokainen myös huomaa, että todellakin on olemassa tärkeämpiä ja hyödyllisempiäkin vaihtoehtoja rahan törsäämiseen, kuin luonnottomuuksien ylläpito.Jos joku ehdottaa eutanasiaa vaihtoehdoksi dementoituneelle vanhukselle, niin usein selitetään, että potilaan on hyvä olla, jos häntä hoivataan riittävästi jne.
Ihmiset eivät tunnu käsittävän, mistä esimerkiksi dementiaa aiheuttavasta Alzheimerin taudista on kyse. Tauti tuhoaa aivot peruuttamattomasti. Aivoissa sijaitsevat ne toiminnot, mitkä tekevät ihmisen muihin eläimiin nähden ainutlaatuiseksi ja lisäksi jokaisesta meistä oman persoonansa. Nämä kyvyt häviävät lopulta kokonaan hitaan ja tuskaisen rappeutumisprosessin aikana. Lopulta potilas kuolee usein keuhkokuumeeseen, sillä hänen yskimisrefleksinsä ei toimi ja taudinaiheuttajat eivät poistu elimistöstä.
Ihminen, jonka henkiset kyvyt ovat hävinneet, on pelkkä solukasa, kuin laboratorion kudosviljelmä, ei mikään ihminen. Tällaisille potilaille eutanasia olisi annettava, vaika sitä ei ymmärrettäisi pyytää.
Erityisesti vanhenevat ihmiset ja heidän omaisensa pitäisi viedä laitoksiin katsomaan näiden aikansa eläneiden zombien kärsimystä. Yhteiskunnasta välittäviä luulisi kiinnostavan myös resurssien hukkuminen näiden zombien turhaan hoitoon. Tämän jälkeen he näkisivät eutanasian järkevänä ratkaisuna. - minä
Yusbe kirjoitti:
Jos joku ehdottaa eutanasiaa vaihtoehdoksi dementoituneelle vanhukselle, niin usein selitetään, että potilaan on hyvä olla, jos häntä hoivataan riittävästi jne.
Ihmiset eivät tunnu käsittävän, mistä esimerkiksi dementiaa aiheuttavasta Alzheimerin taudista on kyse. Tauti tuhoaa aivot peruuttamattomasti. Aivoissa sijaitsevat ne toiminnot, mitkä tekevät ihmisen muihin eläimiin nähden ainutlaatuiseksi ja lisäksi jokaisesta meistä oman persoonansa. Nämä kyvyt häviävät lopulta kokonaan hitaan ja tuskaisen rappeutumisprosessin aikana. Lopulta potilas kuolee usein keuhkokuumeeseen, sillä hänen yskimisrefleksinsä ei toimi ja taudinaiheuttajat eivät poistu elimistöstä.
Ihminen, jonka henkiset kyvyt ovat hävinneet, on pelkkä solukasa, kuin laboratorion kudosviljelmä, ei mikään ihminen. Tällaisille potilaille eutanasia olisi annettava, vaika sitä ei ymmärrettäisi pyytää.
Erityisesti vanhenevat ihmiset ja heidän omaisensa pitäisi viedä laitoksiin katsomaan näiden aikansa eläneiden zombien kärsimystä. Yhteiskunnasta välittäviä luulisi kiinnostavan myös resurssien hukkuminen näiden zombien turhaan hoitoon. Tämän jälkeen he näkisivät eutanasian järkevänä ratkaisuna.Kun nostaa sitä ihmistä istuvaan asentoon tarpeeksi niin ei jää se räkä keuhkoihin.
Ja kyllä dementoitunutkin antibiottiin vastaa.
Alkaa jo sun tappohimo vähän väsyttään. - minä
oikea hoitaja kirjoitti:
oliskos oikeesti parempi, että pitäisit turpas kiinni asioista, joista et näköjään tajua YHTÄÄN MITÄÄN, kuten et varmaan mistään muustakaan.
Kyllä se perushoito on kuule paljon muutakin, ainakin siellä missä minä olen töissä.Kyllä on kokemusta minulla aivan tarpeeksi jotta voin asiasta puhua, mutta kerro ihmeessä mitä sinun mielestäsi hyvään perushoitoon kuuluu.
- oikea hoitaja
minä kirjoitti:
Kun nostaa sitä ihmistä istuvaan asentoon tarpeeksi niin ei jää se räkä keuhkoihin.
Ja kyllä dementoitunutkin antibiottiin vastaa.
Alkaa jo sun tappohimo vähän väsyttään.istumaan vaan niin ei haittaa alzheimerin-tautikaan, juu niinhän se varmaan käy, kun merviomainen niin sanoo, jokos isäs on täyttänyt 200 vuotta? istuskelee varmaan koko ajan kun niin vanhaks on eläny!!
- Isovaippa
Minä en juo joka kolmas tunti, eikä vaippaani tarvitse vaihtaa niin usein. Minun vaippani on sellainen kuin lapsillakin, että se on pintakuiva ja siihen mahtuu aika paljon tavaraa. Jos se laitetaan hyvin, nukkuisin mieluuusti yöni ja toivon, että vaippani vaihdetaan vasta aamulla.
Kai minulle tulee hengitystieinfektioita kun en jaksa istua. Missä on todettu, että kipeillä paikoilla istumienn on terveellisempaa kuin rentona makaaminen?- minä
Puhun kylläkin päiväsajan vaipanvaihdosta.
Jos ihmiset saavat liikuntaa tai heille tehdään tiettyjä liikesarjoja niin istuminenkin sujuu loppuun asti.
- Kusiraha
Pelkät kusikulut tuossa laitoksessa olisivat niin isot, ettei opiskelijat saisi enää lainkaan opintotukea. Ei olisi mistä ottaa.
Eikös ne vaipat ole pinnaltaan kuivia kuten vauvoillakin isommat vetävät 1,5litraa. Kuka vanhus muuten suosiolla juo sitä määrää? Ei ikuna.- minä
Niin vaipat säilyy kuivina.Tätä tarkoitan.
Siis ne jotka pystyy viemään vessaan, ja niitä on vähintäänkin 3/4-osa potilaista.
Huomattava säästö sen sijaan vaipparahoissa.
- Sinipiika
Hoitotyö
Onko kukaan teistä ollut/parhaillaan on työssä pitkäaikaissairaalassa, jossa vanhuksia hoivataan heidän elämänsä loppuun saakka?
Tätä nykyä vaippa vaihdetaan vain 1 kerran per työvuoro, koska nykyään on säästettävä vaippakustannuksissa, jotka taas vaikuttavat kuukausibudjettiin, meneekö yli vai alla laadituista raameista.
Pesulappuja saa käyttää 6kpl/per potilas/työvuoro. Jos suurempia vahinkoja tulee niin 6kpl ei riitä.
Pitkäpuolella mahdottomampia ovat omaiset, jotka hyppivät silmille ja vaativat mahdottomia. Joskus tulee jopa tilanteita, että omaisia hoivataan enemmän henkisesti kuin potilasta itseään.
Sitten ihmetellään miksi hoitohenkilöstö ei jaksa tehdä työtään. Lomat ovat hyvin odotettuja.
Älkää viitsikö valittaa vaan tulkaapa itse tekemään hoiva alan työtä niin tietäisitte mitä se on.- minä
Olen tehnyt tuota pitkäaikaistyötä vaikka kuinka kauan ja siltikin olen sitä mieltä että tottakait omaiset hermostuu, jos vanhus märissä vaipoissaan tuntitolkulla makaa tai istuu.
Tuollaisista määrittelyistä että kuinka monta vaippaa tai pesulappua saa mennä potilasta kohti en todellakaan ole koskaan kuullut.
Meneväthän vaippa- ja lapputehtaat vain tommosestä typerästä säästämisestä konkurssiin ja työpaikkoja ja ostovoimaa menetetään.
On aivan typerää yrittää parannella lamaa säästämällä.Se vain syventää lamaa.
Jokainen viisas sen tietää, mutta noita viisaita kansantaloustieteilijöitä näyttää olevan tässä maassa hyvin rajoitettu määrä.
Voisitko panna linkin sivuille missä mainitaan nuo vaippa- ja pesulappumäärät potilasta kohti, joista puhut.
Kyllä ihmisen perusoikeuksiin sentään kuuluu saada olla puhdas. - Realisti
minä kirjoitti:
Olen tehnyt tuota pitkäaikaistyötä vaikka kuinka kauan ja siltikin olen sitä mieltä että tottakait omaiset hermostuu, jos vanhus märissä vaipoissaan tuntitolkulla makaa tai istuu.
Tuollaisista määrittelyistä että kuinka monta vaippaa tai pesulappua saa mennä potilasta kohti en todellakaan ole koskaan kuullut.
Meneväthän vaippa- ja lapputehtaat vain tommosestä typerästä säästämisestä konkurssiin ja työpaikkoja ja ostovoimaa menetetään.
Jokainen viisas sen tietää, mutta noita viisaita kansantaloustieteilijöitä näyttää olevan tässä maassa hyvin rajoitettu määrä.
Voisitko panna linkin sivuille missä mainitaan nuo vaippa- ja pesulappumäärät potilasta kohti, joista puhut.
Kyllä ihmisen perusoikeuksiin sentään kuuluu saada olla puhdas.Rahan ympärillä ja rahasta tämä kuitenkin kaikki toimii, eikö. Pyhästä hengestä ei saa ravintoa ja se ei meille hoitajille palkkaakaan maksa. Kaikki tässä yhteiskunnassa maksaa, myös vaipat, pesulaput, haavahoitotarvikkeet jne.
Meillä on sama linja, vaipan täyttöaste (märkyys) täytyy olla vähintään 100%:ia ennen kuin se menee vaihtoon. Märkyys tai rakon tyhjeneminen ei kuitenkaan katso kelloa, rakko tai suoli tyhjenee itsekseen, kun tyhjenee ja vaippa on vaihdettava..kun siihen on hyvä tilaisuus ja aika.
Pesulappuja lasketaan, meillä menee noin kaksi pesulappua, loput pyyhitään wc-paperiin tai käsipyyhkeisiin ja toden totta, yhdelle vaipalle riittää hintaa ja kaikki se on ja moni muukin on pois osaston rahoista kuten myös lääkkeet, mutta niissähän ei säästellä kuten ei myöskään labratutkimuksissa. Henkilökunnan palkoissa kyllä säästellään.
Täällä oli kait joku väittänyt että koulutuksella saadaan dementoituneiden hoitoon mieltä ja laatua. Ja pah..sanon minä. Siis sillä, että muutetaan suhtautumista työn kohteeseen, romantisoidaan se niin saadaan jo laatua niin työhön kuin vaipan täyttämiseen ja sen korjaamiseen? Sitä paitsi olen sitä mieltä, etä suuri osa eläimistäkin on fiksumpia kuin syvästi dementoituneet tai vammautuneet.
En ymmärrä miksei sitä asiaa saa kirjoittaa tai sanoa ääneen, että syvästi dementoituneet tai vammaiset eivät oikein ole edes ihmisiä sanan varsinaisessa merkityksessä?
Mitä ihailtavaa on omat ulosteensa syövässä dementikko-mummossa, joka ei tajua tuon taivaallista yhtään mistään mitään? Menneisyyskö, sekö, että hän on ollut joskus jotain? Eikö nykyisyys sitten merkitse mitään? Tämähän on juuri sitä kummallista feminiinistä asioiden romantisointia, jolla ei ole mitään tekemistä realiteettien kanssa.
Mitä tuohon realistiseen kuvaukseen dementikkojen arkielämästä ulosteiden syömisineen ja riehumisineen..niin sitähän ei koskaan tehdä..koska se loukkaa ihmisarvoa ja intimimiteettiä. Jo se, että puhutan ihmisarvon loukkaamisesta kertoo kaksinaismoraalista. Jos ihminen on itsessään arvokas, miksei tätä voisi kuvata niin realistisesti kuin vain mahdollista. Ei..koska kyse ei olekkaan siitä, vaan siitä, että halutaan peitellä tuota kauhistutavaa tosiasiaa, että ihminen muuttuu eläintäkin pahemmaksi vanhetessaan.
Ja näitä kahistuttavia raadollisia ihmisenkuvia hoidetaan ja ylläpidetään lähimmäisenrakkaudesta, voi luoja mitä typeryyttä ja mitä mieletöntä rahanhaaskausta!
Joskus aikanaan oli tv:ssä joku dokumentti, kuvaaja oli omaisen ominaisuudessa "pyhittänyt" dokumentin äidilleen ja sairaalan hoitohenkilökunnalle. Mitä hymistelyä ja madonnanksi asettamista! Näin käy kun silkkaa raakuutta ja julmuutta/epäinhimillisyyttä romantisoidaan ja pyritään tekemään siitä aivan jotain muuta kuin mitä se todellisuudessa onkaan.
Mitä ihmeen hymistelyä ja romantisointia joku kakkavaipan vaihto tarvitsee? Paska haisee yököttävälle ja hoidettava on erittäin vastenmielinen ellei jopa oksettava kaikkine eritteineen ja sairauden oireineen, miksei sitä voi sanoa suoraan!? Ei meille hoitajille makseta palkaa asioiden salaamisesta, jos siitä maksettaisiinkin, olisi jo luksusluokan kämpä hankittuna aikaa sitten. - Yusbe
Realisti kirjoitti:
Rahan ympärillä ja rahasta tämä kuitenkin kaikki toimii, eikö. Pyhästä hengestä ei saa ravintoa ja se ei meille hoitajille palkkaakaan maksa. Kaikki tässä yhteiskunnassa maksaa, myös vaipat, pesulaput, haavahoitotarvikkeet jne.
Meillä on sama linja, vaipan täyttöaste (märkyys) täytyy olla vähintään 100%:ia ennen kuin se menee vaihtoon. Märkyys tai rakon tyhjeneminen ei kuitenkaan katso kelloa, rakko tai suoli tyhjenee itsekseen, kun tyhjenee ja vaippa on vaihdettava..kun siihen on hyvä tilaisuus ja aika.
Pesulappuja lasketaan, meillä menee noin kaksi pesulappua, loput pyyhitään wc-paperiin tai käsipyyhkeisiin ja toden totta, yhdelle vaipalle riittää hintaa ja kaikki se on ja moni muukin on pois osaston rahoista kuten myös lääkkeet, mutta niissähän ei säästellä kuten ei myöskään labratutkimuksissa. Henkilökunnan palkoissa kyllä säästellään.
Täällä oli kait joku väittänyt että koulutuksella saadaan dementoituneiden hoitoon mieltä ja laatua. Ja pah..sanon minä. Siis sillä, että muutetaan suhtautumista työn kohteeseen, romantisoidaan se niin saadaan jo laatua niin työhön kuin vaipan täyttämiseen ja sen korjaamiseen? Sitä paitsi olen sitä mieltä, etä suuri osa eläimistäkin on fiksumpia kuin syvästi dementoituneet tai vammautuneet.
En ymmärrä miksei sitä asiaa saa kirjoittaa tai sanoa ääneen, että syvästi dementoituneet tai vammaiset eivät oikein ole edes ihmisiä sanan varsinaisessa merkityksessä?
Mitä ihailtavaa on omat ulosteensa syövässä dementikko-mummossa, joka ei tajua tuon taivaallista yhtään mistään mitään? Menneisyyskö, sekö, että hän on ollut joskus jotain? Eikö nykyisyys sitten merkitse mitään? Tämähän on juuri sitä kummallista feminiinistä asioiden romantisointia, jolla ei ole mitään tekemistä realiteettien kanssa.
Mitä tuohon realistiseen kuvaukseen dementikkojen arkielämästä ulosteiden syömisineen ja riehumisineen..niin sitähän ei koskaan tehdä..koska se loukkaa ihmisarvoa ja intimimiteettiä. Jo se, että puhutan ihmisarvon loukkaamisesta kertoo kaksinaismoraalista. Jos ihminen on itsessään arvokas, miksei tätä voisi kuvata niin realistisesti kuin vain mahdollista. Ei..koska kyse ei olekkaan siitä, vaan siitä, että halutaan peitellä tuota kauhistutavaa tosiasiaa, että ihminen muuttuu eläintäkin pahemmaksi vanhetessaan.
Ja näitä kahistuttavia raadollisia ihmisenkuvia hoidetaan ja ylläpidetään lähimmäisenrakkaudesta, voi luoja mitä typeryyttä ja mitä mieletöntä rahanhaaskausta!
Joskus aikanaan oli tv:ssä joku dokumentti, kuvaaja oli omaisen ominaisuudessa "pyhittänyt" dokumentin äidilleen ja sairaalan hoitohenkilökunnalle. Mitä hymistelyä ja madonnanksi asettamista! Näin käy kun silkkaa raakuutta ja julmuutta/epäinhimillisyyttä romantisoidaan ja pyritään tekemään siitä aivan jotain muuta kuin mitä se todellisuudessa onkaan.
Mitä ihmeen hymistelyä ja romantisointia joku kakkavaipan vaihto tarvitsee? Paska haisee yököttävälle ja hoidettava on erittäin vastenmielinen ellei jopa oksettava kaikkine eritteineen ja sairauden oireineen, miksei sitä voi sanoa suoraan!? Ei meille hoitajille makseta palkaa asioiden salaamisesta, jos siitä maksettaisiinkin, olisi jo luksusluokan kämpä hankittuna aikaa sitten.Viime aikoina on ollut puhetta ns. sairaalabakteereista. Ongelman ydin on se, että laitosvanhukset toimivat elävinä bakteeriviljelminä, kun heidän infektiotautejaan hoidetaan toistuvasti antibiootein sen sijaan, että annettaisiin esim. keuhkokuumeen korjata. Kun nämä vanhukset sitten lähetetään usein kiukkuisten omaisten toimesta erikois-sairaanhoitoon, he levittävät kehossaan viliseviä resistensseja taudinaiheuttajia potilaisiin, jotka ovat parannettavissa. Seuraukset näkyvät kasvavina kuluina ja menetettyinä työtunteina.
- minäkin
minä kirjoitti:
Kyllä ihmisen perusoikeuksiin sentään kuuluu saada olla puhdas.Käsitin, ettei tuo äskeinen kirjoittaja puhunut kenenkään tutkijan määrittelemästä vaippa & pesulapputarpeesta, vaan ihan jonkun laitoksen omasta säännöstä, jonka on sitten asettanut esim. sosiaalilautakunta tms. elin, joka laatii myös budjetit. Kyllä siinä taitaa hoiturit olla pienessä roolissa määräämässä vaippakulutusta tai pesulappujen käyttöä. Toivottavasti ei missään enää määrätä hanskojen kulutusta...!
Monta kertaa kuulee haukuttavan hoitajia kuluneista sängyistä, apuvälineistä, "vaippasäästöstä" ja esim. hoitokiertojen määrästä. Ei huomata ajatella, etteivät nämä ruohonjuuritason hoitajat välttämättä ole syypäitä siihen, ettei rahaa ole kunnassa budjetoitu oikeata määrää vaippoihin ja hoitovälineisiin, puhumattakaan sänkyihin. Muuten, olen joskus ajatellut, näitä esim. sairaalasänkyjä ja apuvälineitä tuottavia firmoja, miten he rahastavat aika sikamaisesti yhteiskuntaa. Esim. hyvä suihkutuoli tai pyörätuoli maksaa saman verran kuin hyvä auto! Ei kaikki ole sitä miltä näyttää. Sitten kun rahat loppuvat lomautetaan henkilökuntaa... Ja hyvin menee taas, voidaan rakentaa kuntaan hienoja taidemonumentteja ja laittaa johtoporrasta koulutuksiin (huom. myös ruokailut korvataan täysihintaisina...). Eli minä kyllä loisin paljon syyttäviä katseita ihan sinne kunnan päättäviin elimiin, joissa näitä tärkeitä päätöksiä tehdään... Ja kun vielä ajattelee sitä asaintuntemusta, joka heillä siellä on. Ei välttämättä pienintäkään käsitystä esim. juuri vanhusten hoitolaitoksista. Huhhuh! - hoitaja
Realisti kirjoitti:
Rahan ympärillä ja rahasta tämä kuitenkin kaikki toimii, eikö. Pyhästä hengestä ei saa ravintoa ja se ei meille hoitajille palkkaakaan maksa. Kaikki tässä yhteiskunnassa maksaa, myös vaipat, pesulaput, haavahoitotarvikkeet jne.
Mitä ihmeen hymistelyä ja romantisointia joku kakkavaipan vaihto tarvitsee? Paska haisee yököttävälle ja hoidettava on erittäin vastenmielinen ellei jopa oksettava kaikkine eritteineen ja sairauden oireineen, miksei sitä voi sanoa suoraan!? Ei meille hoitajille makseta palkaa asioiden salaamisesta, jos siitä maksettaisiinkin, olisi jo luksusluokan kämpä hankittuna aikaa sitten.laitoksessa, missä työskentelen tehtiin eräästä osastosta dementia-yksikkö ja kyllä oli sekin älytön idea; dementikot, jotka ei mistään tajua mitään saivat hyvät uudet puhtaat tilat, missä on kaikki viimeisen päälle uutta isoa telkkaria myöten ja samaan aikaan nämä ei dementikot ovat vanhoissa epäkäytännöllisissä tiloissa. Dementikot eivät todellakaan tarvitse mitään muuta kuin perushoitoa kaikki muu on tuhlausta, sitä paskaansa ne suuhunsa kuitenkin mättäävät.
- Realisti
Yusbe kirjoitti:
Viime aikoina on ollut puhetta ns. sairaalabakteereista. Ongelman ydin on se, että laitosvanhukset toimivat elävinä bakteeriviljelminä, kun heidän infektiotautejaan hoidetaan toistuvasti antibiootein sen sijaan, että annettaisiin esim. keuhkokuumeen korjata. Kun nämä vanhukset sitten lähetetään usein kiukkuisten omaisten toimesta erikois-sairaanhoitoon, he levittävät kehossaan viliseviä resistensseja taudinaiheuttajia potilaisiin, jotka ovat parannettavissa. Seuraukset näkyvät kasvavina kuluina ja menetettyinä työtunteina.
Oli kyllä paras ilmaisu tähänastisista ja erittäin tosi!
- Itkijä
hoitaja kirjoitti:
laitoksessa, missä työskentelen tehtiin eräästä osastosta dementia-yksikkö ja kyllä oli sekin älytön idea; dementikot, jotka ei mistään tajua mitään saivat hyvät uudet puhtaat tilat, missä on kaikki viimeisen päälle uutta isoa telkkaria myöten ja samaan aikaan nämä ei dementikot ovat vanhoissa epäkäytännöllisissä tiloissa. Dementikot eivät todellakaan tarvitse mitään muuta kuin perushoitoa kaikki muu on tuhlausta, sitä paskaansa ne suuhunsa kuitenkin mättäävät.
Ei dementoitunut seinistä ja kukista välitä. Hyvästä kohtelusta välittää, mutta mistä sitä saa kun kaikki ärjyvät ja tuiskivät ja panevat aikaisin nukkumaan.? Eiväthän ne nyt tapaa muita kuin sellaisa, jotka eivät ole kunnossa. Voi surun päivä. Onko johto ihan hullua Suomessa?
- insider
minäkin kirjoitti:
Käsitin, ettei tuo äskeinen kirjoittaja puhunut kenenkään tutkijan määrittelemästä vaippa & pesulapputarpeesta, vaan ihan jonkun laitoksen omasta säännöstä, jonka on sitten asettanut esim. sosiaalilautakunta tms. elin, joka laatii myös budjetit. Kyllä siinä taitaa hoiturit olla pienessä roolissa määräämässä vaippakulutusta tai pesulappujen käyttöä. Toivottavasti ei missään enää määrätä hanskojen kulutusta...!
Monta kertaa kuulee haukuttavan hoitajia kuluneista sängyistä, apuvälineistä, "vaippasäästöstä" ja esim. hoitokiertojen määrästä. Ei huomata ajatella, etteivät nämä ruohonjuuritason hoitajat välttämättä ole syypäitä siihen, ettei rahaa ole kunnassa budjetoitu oikeata määrää vaippoihin ja hoitovälineisiin, puhumattakaan sänkyihin. Muuten, olen joskus ajatellut, näitä esim. sairaalasänkyjä ja apuvälineitä tuottavia firmoja, miten he rahastavat aika sikamaisesti yhteiskuntaa. Esim. hyvä suihkutuoli tai pyörätuoli maksaa saman verran kuin hyvä auto! Ei kaikki ole sitä miltä näyttää. Sitten kun rahat loppuvat lomautetaan henkilökuntaa... Ja hyvin menee taas, voidaan rakentaa kuntaan hienoja taidemonumentteja ja laittaa johtoporrasta koulutuksiin (huom. myös ruokailut korvataan täysihintaisina...). Eli minä kyllä loisin paljon syyttäviä katseita ihan sinne kunnan päättäviin elimiin, joissa näitä tärkeitä päätöksiä tehdään... Ja kun vielä ajattelee sitä asaintuntemusta, joka heillä siellä on. Ei välttämättä pienintäkään käsitystä esim. juuri vanhusten hoitolaitoksista. Huhhuh!Sairaalan johto, lääkäreineen ja ylihoitajineen ja heidän taitamattomuutensa on suuri syy tällaseen pikkumaiseeen vaippasäästämiseen.
Poliitikot eivät juuri tee meidän kunnassa muuta kuin nyökyttelevät TERVEYSLAUTAKUNNASSA kun hemmetin tyhmä ja inhottava ylihoitaja sanelee päätökset lääkäri vierellään hymisten myötätuntoa tuolle pikkuhitlerille.
Huhuh. Miten paljon näitä huonoja ylihoitajia ja pössöjä johtajia ylipäätään juuri terveydenhoito pitää sisällään! - insider
Realisti kirjoitti:
Mitä ihmeen hymistelyä ja romantisointia joku kakkavaipan vaihto tarvitsee? Paska haisee yököttävälle ja hoidettava on erittäin vastenmielinen ellei jopa oksettava kaikkine eritteineen ja sairauden oireineen, miksei sitä voi sanoa suoraan!? Ei meille hoitajille makseta palkaa asioiden salaamisesta, jos siitä maksettaisiinkin, olisi jo luksusluokan kämpä hankittuna aikaa sitten.No tuskin näin hullua hoitajaa on olemassakaan, kylläkin pahasti tunnevammanen tyyppi.
Ei noita paskansyöjämummoja kovin monta ole kymmenienkään potilaitten joukossa, joten valehtelet ongelmaa.
Ja kait sultakin sieltä perseestäs paskaa tulee. - Realisti
insider kirjoitti:
No tuskin näin hullua hoitajaa on olemassakaan, kylläkin pahasti tunnevammanen tyyppi.
Ei noita paskansyöjämummoja kovin monta ole kymmenienkään potilaitten joukossa, joten valehtelet ongelmaa.
Ja kait sultakin sieltä perseestäs paskaa tulee.Ei ainakaan se, joka kritisoi tuolaista julmuutta, mitä laitoshoito on. Jos kykenet näkemään hiventäkään inhimillisyyttä nykyisessä järjestelmässä, olet itse todella pahasti tunnevammainen. Tätä työtä tehdessä täytyy tunteet kovettaa, muuten ei kestä tätä hirveyttä ja ihmisrääkkäystä. Itselleni en koskaan tuollaista loppuelämää toivo, en vaikka kuinka joku minua maanittelisi, en edes rahasta.
- Yusbe
insider kirjoitti:
No tuskin näin hullua hoitajaa on olemassakaan, kylläkin pahasti tunnevammanen tyyppi.
Ja kait sultakin sieltä perseestäs paskaa tulee.Heikentyneen aivotoimintansa vuoksi dementoitunut vanhus voi tehdä käytönnössä mitä tahansa ja olla erittäin arvaamaton, sillä hänen toimintaansa eivät sanele logiikka tai normit.
Dementoitunut sotaveteraani voi luulla joutuneensa keskelle tykistökeskitystä ja iskeä paniikissa hoitajaa kukkamaljakolla päähän. On suorastaan ihme, että en ole ainakaan kuullut kenenkään kuolleen dementiapotilasta hoitaessaan. Kotkassa kuitenkin mahdollisesti dementoitunut vanhus puukotti naislääkäriä, sillä hänen motiiveistaan ei saatu jälkeen päin selkoa.
Dementoitunut vanhus ei todellakaan sukella menneisyyteen, jossa hän juoksenteli lapsena onnellisena kukkaniityllä. Huolimatta ns. korkeimpien aivotoimintojensa katoamisesta, vanhus tuntee pitkään syvää pelkoa ja ahdistusta, sillä näihin toimintoihin osallistuvat aivojen osat ovat muotoutuneet varhain evoluution ansiosta varsinkin nisäkkäille ja myös ihmiselle. Korkeimmat aivotoiminnot, jotka eritoten dementiassa katoavat, ovat syntyneet paljon myöhemmin ja myös katoavat ensimmäisenä.
Toisin sanoen dementoitunut vanhus kärsii ja hänet tulisi päästää lepoon niin itsensä kuin muidenkin hyväksi. - Tyrmistynyt
Realisti kirjoitti:
Mitä ihmeen hymistelyä ja romantisointia joku kakkavaipan vaihto tarvitsee? Paska haisee yököttävälle ja hoidettava on erittäin vastenmielinen ellei jopa oksettava kaikkine eritteineen ja sairauden oireineen, miksei sitä voi sanoa suoraan!? Ei meille hoitajille makseta palkaa asioiden salaamisesta, jos siitä maksettaisiinkin, olisi jo luksusluokan kämpä hankittuna aikaa sitten.Siinä olet oikeassa, että eläimetkin voivat käyttäytyä paremmin kuin esimerkiksi sinä, joka käsittääkseni olet syvästi tunnevammainen. Työhösi kuuluu hoitaa potilaita ja sillä selvä. Ajattelemisen voit jättää muille, sillä sinä et siihen kykene. Minäkin haluaisin, että dementoitunut omaiseni pääsisi pois kärsimästä, mutta että sinä hoitajana pystyt tuollaiseen kielenkäyttöön sitä en ymmärrä. Jos työsi tuntuu vastenmieliseltä, ota lopputili, tai hae sairaslomaa, tai tee ihan mitä muuta tahansa, kunhan et mene omaistani lähellekään kiitos
- minäkin
insider kirjoitti:
Sairaalan johto, lääkäreineen ja ylihoitajineen ja heidän taitamattomuutensa on suuri syy tällaseen pikkumaiseeen vaippasäästämiseen.
Poliitikot eivät juuri tee meidän kunnassa muuta kuin nyökyttelevät TERVEYSLAUTAKUNNASSA kun hemmetin tyhmä ja inhottava ylihoitaja sanelee päätökset lääkäri vierellään hymisten myötätuntoa tuolle pikkuhitlerille.
Huhuh. Miten paljon näitä huonoja ylihoitajia ja pössöjä johtajia ylipäätään juuri terveydenhoito pitää sisällään!... tätä maailmaa pyörittää. Eikä kenenkään ylihoitajan tai lääkärin vallanhimo ja kiusaamisenhalu. En usko yhdenkään ylihoitajan tai ylilääkärin olevan sadisti. Jos noin väittää, niin voisi hiukan laajentaa omaa katsontakantaansa eli kovin lapsellista ajatella noin. Voisi sitten saman tien aloittaa kirjoittamaan käsikirjoitusta uuteen yksilensiylikäenpesän- leffaan... Ehei. Kyllä se on pientä, mitä siellä terveyslautakunnissa yksi tai kaksi ihmistä määrää. Se on puoluepeliä ikävä kyllä hyvin pitkälle. Sitä paitsi, esim. sosiaalitoimen puolella kunnissa (jonka alaisuuteen kuuluu vanhustenhuolto, sekä koti- että laitos) päätöksiä tekee ja esittää esim. juuri sosiaalilautakunta. Budjettiesitykset ensin hyväksytään siellä (siis jokainen vaippa- ja vuode- ja apuvälinehankinta). Ja sitten kokonaisuus vielä hyväksytään valtuustossa ja hallituksessa. Eli loppujen lopuksi juuri ne tavalliset poliitikot päättävät mihin rahat menevät. Myös terveydenhuollon puolella (esim. kaupungin tai kuntayhtymän) rahasta päättää kuitenkin kyseisen kaupungin tai kunnan johto. Ja katsokaapa ketkä siellä istuvat nuijaa heiluttamassa... Niimpä, todellista "asiantuntemusta", joka tuntuu välillä perustuvan ihan kuulopuheisiin. Ja tietenkin joka puolueella on oma linja, johon kaikkien jäsenten on alistuttava. Kyllä se pitäisi saada tuo politiikan valta vähän vähäisemmäksi. Tai pitäisikö näin kunnallisvaalien alla esittää, että jokainen ehdokas luovuttaisi 20% omasta vaalibudjetistaan esim. kunnan vanhainkodille tai palvelukodille? Ei taitaisi monikaan ottaa kuuleviin korviinsa.
Ei pidä liikaa yksinkertaistaa asioita, ei siellä yhden ylihoitajan tai ylilääkärin sana sentään niin kovin paljoa paina. Helppo tapa tietenkin syyllisen etsinnässä on kohdistaa syyttävä sormi johonkin tiettyyn henkilöryhmään, mutta oikeasti se ei mene niin.
Isoin ongelma lieneekin se, että miten muuttaisit nykyisiä organisaatiota, jotta se toimisi enemmän ihmisten asioiden puolesta, vähemmän poliittisten intressien sanelemana???? Äläkä vastaa, että saunan taakse lopetettavaksi koko poppoo.
Siinäpä olisi jollekin tutkijaryhmälle taas projektintynkää... - Realisti
Tyrmistynyt kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, että eläimetkin voivat käyttäytyä paremmin kuin esimerkiksi sinä, joka käsittääkseni olet syvästi tunnevammainen. Työhösi kuuluu hoitaa potilaita ja sillä selvä. Ajattelemisen voit jättää muille, sillä sinä et siihen kykene. Minäkin haluaisin, että dementoitunut omaiseni pääsisi pois kärsimästä, mutta että sinä hoitajana pystyt tuollaiseen kielenkäyttöön sitä en ymmärrä. Jos työsi tuntuu vastenmieliseltä, ota lopputili, tai hae sairaslomaa, tai tee ihan mitä muuta tahansa, kunhan et mene omaistani lähellekään kiitos
Kun mainitsin, ettei voi sanoa suoraan, mitä tuntee. Sanothan sinäkin reilusti inhoavasi minua tai jotain toista hoitajaa? Miksi minä en saa sitä samaa sanoa. Mikä kansalaisvelvollisuus minulla on rakastaa paskanhajua tai eritteitä? Ethän sinäkään niitä rakasta! Etkä taatusti hoitaisi omaistasi kuin pakon edessä, ei mielummin jonnekkin hoitolaitokseen vaan, siellähän näitä kakanhajua rakastavia löytyy vaikka kuinka paljon? Miten sinunkin omaisesi ihmisarvo siitä hupenee, jos sanoo suoraan, että haisee pahalle? Mieti vähän mitä lauot! Kieltämällä, romantisoimalla ja hymistelemällä vain pahennetaan ja vääristellän tosiasioita. Juuri tuohon hymistelyyn perustuu hoitoalan pienet palkatkin, kun kukaan ei uskalla sanoa asioita suoraan, ikään kuin se olisi hoitajien vika, että hoidettavat ovat vastenmielisiä!
- yksi hoitaja myös
Realisti kirjoitti:
Kun mainitsin, ettei voi sanoa suoraan, mitä tuntee. Sanothan sinäkin reilusti inhoavasi minua tai jotain toista hoitajaa? Miksi minä en saa sitä samaa sanoa. Mikä kansalaisvelvollisuus minulla on rakastaa paskanhajua tai eritteitä? Ethän sinäkään niitä rakasta! Etkä taatusti hoitaisi omaistasi kuin pakon edessä, ei mielummin jonnekkin hoitolaitokseen vaan, siellähän näitä kakanhajua rakastavia löytyy vaikka kuinka paljon? Miten sinunkin omaisesi ihmisarvo siitä hupenee, jos sanoo suoraan, että haisee pahalle? Mieti vähän mitä lauot! Kieltämällä, romantisoimalla ja hymistelemällä vain pahennetaan ja vääristellän tosiasioita. Juuri tuohon hymistelyyn perustuu hoitoalan pienet palkatkin, kun kukaan ei uskalla sanoa asioita suoraan, ikään kuin se olisi hoitajien vika, että hoidettavat ovat vastenmielisiä!
Olen itsekin miettinyt paljon sitä, miten paljon ihan oikeasti hoitajalta odotetaan pitkäpinnaisuutta. Tosiaankin, siinä sitä saa välillä tuutin täydeltä hoidettavilta (no sen nyt tajuaa, ettei se ole henkilökohtaista) ja sitten vielä omaisilta, joilla ilmeisesti se huono omatunto siellä kolkuttaa, niin, että pitää hoitajaa haukkua ja moittia. Ja ilman minkäänlaista työnohjausta vaan kaikki pitää sietää ja ottaa vastaan... Tottakai kaikki ammattitaitoiset ja ammatti- identiteetillä varustetut hoitajat sen käsittävät mistä on kysymys, mutta välillä ihan oikeasti se tuntuu ihan mielettömän väärältä, että vaikka yrität aina työsi tehdä, niin se ei koskaan ole valmis, eikä ainakaan siten, etteikö omainen löytäisi siihen parantamisen varaa. Tämä ei tietenkään koske kaikkia omaisia! Enkä tarkoita, että jokainen hoitaja olisi kuin juuri räjähtämäisillään oleva pommi, mutta tässä työssä joutuu kyllä paljon nielemään asioita vain kltisti ja ymmärtäen sekä empaattisesti tajuten, että vastapuolella on paha olla. Kaikki varmaan voisivat paremmin, sekä olisivat tyytyväisempiä lopputulokseen, jos työpaikoilla satsattaisiin kunnolliseen työnohjaukseen. Eikä leimattaisi hoitajaa huonoksi hoitajaksi, jos tunnustaa, että nyt ei enää jaksaisi olla kaikkien paskanlappo-kaatopaikkana. Totta on, että hoitoalalle on kasaantunut liikaa liian kilttejä ihmisiä, jotka eivät oikeasti osaa kuitenkaan pitää puoliaan. Tämä on liian vaiettu asia. Hyvä, että olette ottaneet asian puheeksi. Ehkä vähän karrikoiden, mutta kuitenkin. Mutta eihän tällainen käy laatuunsa! Hyvänen aika! Millainen hoitaja oikein uskaltaa edes tunnustaa, että välillä tekisi mieli sanoa suorat sanat??? Varmasti täälläkin moni oitis vastaa minulle, että huonohuonohoitaja olet! Onneksi on muutakin elämää. Ja onneksi sitä on aina selvinnyt työkavereiden kanssa keskustelemalla ja asioita pohtimalla. Kiitos heille siitä! Jaksan vieläkin tehdä tätä työtä.
- Ronttis
Realisti kirjoitti:
En minä ole kokenut yhtäkään hoidettavaani vastenmielisenä, sen enempää kroonikko-osastolla, dementiaosastolla, kuin missään muuallakaan.
Minä näen näissä ihmisissä paljon hyvää ja arvokasta. - Realisti
Ronttis kirjoitti:
En minä ole kokenut yhtäkään hoidettavaani vastenmielisenä, sen enempää kroonikko-osastolla, dementiaosastolla, kuin missään muuallakaan.
Minä näen näissä ihmisissä paljon hyvää ja arvokasta.Välttämättä näin olekkaan. Potilas saattaa olla itse miellyttävyys, rauhallinen jne. Mutta sitten on nämä omaiset, jotka rassaavat hermoja oikein toden teolla.
Ymmärrän mitä ajat takaa! Positiivista ajattelua. Nyt minun tulisi miettiä sitä, mitä positiivisia asioita löydän hoidettavistani; siis päivän tehtävä jokaiselle työtään vihaavalle hoitajalle.
Ehkä oikein pinnistellessäni jotain löydän. Mikä tekee työstäni antoisan ja mielenkiintoisen?
Aina sama vastaus; vuorovaikutus! Asiallinen, molempiin suuntiin toimiva vuorovaikutus..ei vain niin, että puhut puputat, muttet saa mitään järkevää vastausta..ei sellaista..ei mitään hivelyä, silittelyä ja sanatonta viestintää vaan ihan suoraa, teeskentelemätöntä ja mutkatonta vuorovaikutusta. Ei siis tällaista;
ulkona sataa...ulkona paistaa..tänään on hernekeittoa ruokana...maistuuko hyvälle..onko kuumaa..haluatko maitoa...käännetäänkö kylkeä..vaihdetaanko vaippa...onko wc:hen asiaa....jne. Vastaus aina sama: pelkkää mykkyyttä...tai ääeeeeeiiihhhhh, jouhikitnnneennmkklllllllllll nauru..
Tai: kerrot mitä olet eilen tehnyt, mitä olet huomenna tekemässä, missä lomailit jne. Vastaus; mykkyyttä..tai äeeehhhkllll...jne. nauru..
No, jokainen näkee ja kokee asiat eri lailla..ehkä joku nauttii työstään pitkäaikaisosastoilla, toiset eivät..ole onnellinen, jos et ole kokenut ketään vastenmieliseksi..ole todella onnellinen siitä!
Tosiasia on kuitenkin se, että joistakin ihmisistä vain lähtee jotain vastenmielistä ilmapiiriä, he ikäänkuin säteilevät jotain inhoittavaa, toiset taas levittävät positiivista energiaa, heidän lähellään tulee hyvä ja iloinen olo..heidän kanssaan jaksaa, he antavat ja vastaanottavat, toiset vain imevät kaiken energian ja jättävät jälkeensä pelkän "mustan aukon".
Itse saatan kuulua jälkimmäisiin. - tyrmistynyt
Realisti kirjoitti:
Olen kaksikymmentä vuotta hoitanut vanhuksia laitoksessa, enkä milloinkaan ole tuntenut vastenmielisyyttä heitä kohtaan. Sen olen myös aina tiennyt, niinkuin omaisenikin, että paska haisee paskalle, se on tosiasia eikä siihen mitään romantisointia tarvita. Ihmisarvo ei ole siitä kiinni. Hanskat käteen ja lapioimaan ja puhdasta tulee. Hoidettavat eivät ole vastenmielisiä, vaan....muistathan, pysyä kaukana
- insider
minäkin kirjoitti:
... tätä maailmaa pyörittää. Eikä kenenkään ylihoitajan tai lääkärin vallanhimo ja kiusaamisenhalu. En usko yhdenkään ylihoitajan tai ylilääkärin olevan sadisti. Jos noin väittää, niin voisi hiukan laajentaa omaa katsontakantaansa eli kovin lapsellista ajatella noin. Voisi sitten saman tien aloittaa kirjoittamaan käsikirjoitusta uuteen yksilensiylikäenpesän- leffaan... Ehei. Kyllä se on pientä, mitä siellä terveyslautakunnissa yksi tai kaksi ihmistä määrää. Se on puoluepeliä ikävä kyllä hyvin pitkälle. Sitä paitsi, esim. sosiaalitoimen puolella kunnissa (jonka alaisuuteen kuuluu vanhustenhuolto, sekä koti- että laitos) päätöksiä tekee ja esittää esim. juuri sosiaalilautakunta. Budjettiesitykset ensin hyväksytään siellä (siis jokainen vaippa- ja vuode- ja apuvälinehankinta). Ja sitten kokonaisuus vielä hyväksytään valtuustossa ja hallituksessa. Eli loppujen lopuksi juuri ne tavalliset poliitikot päättävät mihin rahat menevät. Myös terveydenhuollon puolella (esim. kaupungin tai kuntayhtymän) rahasta päättää kuitenkin kyseisen kaupungin tai kunnan johto. Ja katsokaapa ketkä siellä istuvat nuijaa heiluttamassa... Niimpä, todellista "asiantuntemusta", joka tuntuu välillä perustuvan ihan kuulopuheisiin. Ja tietenkin joka puolueella on oma linja, johon kaikkien jäsenten on alistuttava. Kyllä se pitäisi saada tuo politiikan valta vähän vähäisemmäksi. Tai pitäisikö näin kunnallisvaalien alla esittää, että jokainen ehdokas luovuttaisi 20% omasta vaalibudjetistaan esim. kunnan vanhainkodille tai palvelukodille? Ei taitaisi monikaan ottaa kuuleviin korviinsa.
Ei pidä liikaa yksinkertaistaa asioita, ei siellä yhden ylihoitajan tai ylilääkärin sana sentään niin kovin paljoa paina. Helppo tapa tietenkin syyllisen etsinnässä on kohdistaa syyttävä sormi johonkin tiettyyn henkilöryhmään, mutta oikeasti se ei mene niin.
Isoin ongelma lieneekin se, että miten muuttaisit nykyisiä organisaatiota, jotta se toimisi enemmän ihmisten asioiden puolesta, vähemmän poliittisten intressien sanelemana???? Äläkä vastaa, että saunan taakse lopetettavaksi koko poppoo.
Siinäpä olisi jollekin tutkijaryhmälle taas projektintynkää...Jokaisessa lautakunnassa on esittelijä, virkamies, joka esittelee ja valmistelee asiat kokoukseen.
Ja sitten niistä MUKA päätetään.
Tavallisimmin ne menee juuri niin kuin tämä johtava virkamies ne esittelee, koska poliitikot ovat laiskoja nynnyjä, jotka eivät jaksa ja viitsi paneutua tarpeeksi asioihin ja myöntyvät ja hyväksyvät virkamiehen esittelyt.
Tämän tiedän omasta kokemuksesta.
Minä olin se joka perehtyi ja jolla oli oma mielipide joka ei aina ollut sama kuin tämän johtavan virkamiehen ja tästä syystä sain kokea paljon harmia ja ilkeilyjä tältä itsevaltiaalta. - Realisti
tyrmistynyt kirjoitti:
Olen kaksikymmentä vuotta hoitanut vanhuksia laitoksessa, enkä milloinkaan ole tuntenut vastenmielisyyttä heitä kohtaan. Sen olen myös aina tiennyt, niinkuin omaisenikin, että paska haisee paskalle, se on tosiasia eikä siihen mitään romantisointia tarvita. Ihmisarvo ei ole siitä kiinni. Hanskat käteen ja lapioimaan ja puhdasta tulee. Hoidettavat eivät ole vastenmielisiä, vaan....muistathan, pysyä kaukana
Että olet kyennyt pysymään ns. "tehtäviesi tasolla". Harvat enää noin korkea-ja kirkasotsaisia ovat monen vuoden jälkeenkin.
- Johtaja
insider kirjoitti:
Jokaisessa lautakunnassa on esittelijä, virkamies, joka esittelee ja valmistelee asiat kokoukseen.
Ja sitten niistä MUKA päätetään.
Tavallisimmin ne menee juuri niin kuin tämä johtava virkamies ne esittelee, koska poliitikot ovat laiskoja nynnyjä, jotka eivät jaksa ja viitsi paneutua tarpeeksi asioihin ja myöntyvät ja hyväksyvät virkamiehen esittelyt.
Tämän tiedän omasta kokemuksesta.
Minä olin se joka perehtyi ja jolla oli oma mielipide joka ei aina ollut sama kuin tämän johtavan virkamiehen ja tästä syystä sain kokea paljon harmia ja ilkeilyjä tältä itsevaltiaalta.Sinun pitäisi tuoda enemmän näkemystäsi esille. Se on totta ja tärkeää asiaa. Näin juuri tapahtuu ja ryhmä koettaa muokata sen minkä ehtii. Jos joku poikkeaa muotista, se pyritään eliminoimaan. Siksi valmistelu kannattaa tehdä hyvin ja taustat pitää suojata.
- Esimies
tyrmistynyt kirjoitti:
Puhut vähän, mutta täyttä asiaa. Kiitos sanoistasi. Tule enemmän esille ja kerro tietosi. Ovat tärkeitä.
- Vanhusten ystävä
Yusbe kirjoitti:
Viime aikoina on ollut puhetta ns. sairaalabakteereista. Ongelman ydin on se, että laitosvanhukset toimivat elävinä bakteeriviljelminä, kun heidän infektiotautejaan hoidetaan toistuvasti antibiootein sen sijaan, että annettaisiin esim. keuhkokuumeen korjata. Kun nämä vanhukset sitten lähetetään usein kiukkuisten omaisten toimesta erikois-sairaanhoitoon, he levittävät kehossaan viliseviä resistensseja taudinaiheuttajia potilaisiin, jotka ovat parannettavissa. Seuraukset näkyvät kasvavina kuluina ja menetettyinä työtunteina.
Mitä maailma sinussa on menettänytkään?
EI MITÄÄN.
Voit yhtä hyvin olla henkinen bakteeriviljelmä, jokalevittää tuota saastapropagandaa vanhusten saattamisesta päiviltä sairaanhoidon resurssipulan parantamiseksi.
Siis henkinen bakteeriviljelmä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202383Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3101305- 65969
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681