Kyydistä kieltäytyminen ?

ottaa päähän

Onko teillä takseilla jokin sääntö/laki kyydeistä kieltäytymiseen. Joudun käyttämmään usein joskus jopa kaksikin kertaa päivässä taksia lentokentältä äyritien toimistoalueellle. Menessä taksit suostuvat ajamaan kyydin valittamatta,mutta takaisin tulessa on tänä kesänä pari kuljettajaa kieltäynyt kokonaan lähtemästä ja jos joku lähtee ajamaan niin 90% kuljettajista valittaa kuinka kauan ovat joutuneet odottamaan ja kuinka tämä kyyti ei kannnata jne... Olen usein miettinyt tätä taksijärjestelmää kuinka tämä voi ollla luvanvaraista ja takseilla on oikeus kieltäytyä kyydeistä vai onko ? Tänään nyt tulessa kentältä taas yksi kieltäytyi ajamasta,siksi tämä vuodatus. Toki joukossa on mukaviakin kuskeja, kiitos teille.

99

1701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ewrtyuiopuly

      Sanon heti kärkeen että tältä palstalta tuskin tulet tämän viestin jälkeen asiallista vastausta saamaan. Kirjoittelun taso on todella ala-arvoista, eli ei kannata loukkaantua tulevista kommenteista.

      Sitten itse aiheeseen: Tänä päivänä kuljettajina on liian paljon sellaista väkeä joiden ei olesi koskaan pitänyt lähteä taksin rattiin eikä mihinkään muuhunkaan palveluammattiin. Tämä on seuraus yli kymmenen vuotta kestäneestä kuljettajapulasta. Provisiopalkka on myös tässä suhteessa huono, koska kuljettaja pyrkii tietenkin maksimoimaan oman palkkansa joskus myös asiakaspalvelun kustannuksella. Eivät vain ymmärrä että lyhytnäköisellä valikointipolitiikalla ns. pissitään omiin muroihin. Kertahyöty on suurempi mutta pitkässä juoksussa ryssitty asiakaspalvelutapahtuma tulee vähentämään taksin käyttöä.

      Niin tiukkaa ei pidä olla että alatte omaa huonoa tuurianne asiakkaalle avautumaan. Ei se ole sen asiakkaan vika. Asiakkaalla on kulkemisen tarve ja ottaa siihen taksin. Kyyti on ajettava rutisematta on se pitkä tai lyhyt. Pitkässä juoksussa kaikkien tuuri on kutakuinkin vakio. Joskus ei keikat ole niitä kaikkein tuottoisempia mutta jo seuraava saattaa sitä olla. Lopettakaa se turha ruikuttaminen ja keskittykää ajamiseen.

    • 11+11

      Kuljettajalla on oikeus kieltäytyä keikasta tietyin edellytyksin (turvallisuus, työaikalaki). Lyhyt matka ei ole kunnollinen syy, mutta käytännössä ei asialle voi tehdä mitään. Jos joku ihan oikeasti alkaisi kovistelemaan kuljettajaa siitä, että hän on kieltäytynyt keikasta, niin kuljettaja näyttäisi ajopäiväkirjaa ja sanoisi aloittaneensa lakisääteisen tauon. Tai jos sattuisi olemaan vuoronsa alussa, niin sanoisi saaneensa järkyttävän p*skakohtauksen ja kiirehtineensä vessaan. Haluaisin nähdä sen henkilön, siviilin tai viranomaisen, joka vakavalla naamalla esittäisi, ettei työntekijällä ole oikeutta käydä vessassa työaikana. Menee ehkä läpi Kiinassa, mutta ei 2010-luvun Suomessa.

      Ja ihan käytännön huomiona sellainen asia, että tämä taksirengin homma on ihan oikeasti niitä pahimpia koiranvirkoja, joita on. Palkka ja työajat ovat huonot. Jopa ala-arvoiset nyky-yhteiskunnassa. Tästä on turha taas alkaa kinaamaan, mutta niin se vaan on. Kun siis puhutaan duunareista, joiden tuntipalkka jää helposti alle 10 euron yli- ja yötyöstä huolimatta, niin ei heiltä suoraan sanoen kovin paljoa voi vaatia. Omalla riskilläänhän he siellä tolpilla ovat eli jos ei ole keikkaa ei tule palkkaakaan ja jos on huono keikka tulee vielä tavallistakin huonompaa palkkaa. Mielestäni tällaisessa tilanteessa kuljettajalla on täysi moraalinen oikeus valkata keikkoja. Sitten kun tuntipalkka juoksee, niin ajetaan kaikki keikat, mutta yrittäjäriskillä ajava kuljettaja saakoon edes vapautta kaupan päälle.

      • Dzohar

        Se moraalinen oikeus vaan laskee palkkoja entisestään, kun aloittajakin alkaa vaikka pyöräilemään.
        Tässä aloittajan tapauksessa ei voi vedota myöskään lepoaikoihin tai paskahätiin, kun kerran on tultu hakemaan asiakasta / ollaan tolpalla ekana ja kyseessä 5min kyyti.
        Potkut vaan paskiaiselle. Kollegoiden muroihinhan nuo pahiten kusevat, kun kokevat oikeudekseen valkata muiden kustannuksella sekä kutistaa alan liikevaihtoa.


      • odsolfponj
        Dzohar kirjoitti:

        Se moraalinen oikeus vaan laskee palkkoja entisestään, kun aloittajakin alkaa vaikka pyöräilemään.
        Tässä aloittajan tapauksessa ei voi vedota myöskään lepoaikoihin tai paskahätiin, kun kerran on tultu hakemaan asiakasta / ollaan tolpalla ekana ja kyseessä 5min kyyti.
        Potkut vaan paskiaiselle. Kollegoiden muroihinhan nuo pahiten kusevat, kun kokevat oikeudekseen valkata muiden kustannuksella sekä kutistaa alan liikevaihtoa.

        Sellaista kuljettajaa tuskin onkaan, joka ottaa datalta tilauksen ja ajaa osoitteeseen, ja sitten kieltäytyy kyydistä. Jonopaikka on joka tapauksessa mennyt eli ihan sama ajaako sitten sen viiden minuutin keikan jonnekin ennen jonon hännille palaamista. Kävelevien kohdalla on sitten jo eri juttu.


    • silloin ennen

      Varmaan ottaa päähän, ottaisiko päähän jos kuittia pyytäessäsi kuljettaja antaisi paperilapun ja käskyttäisi itse kirjoittamaan kuitin. Näin Pariisissa silloin joskus.

    • vastaus4

      Kuljettaja saa valita asiakkaan ja asiakas autonsa. Yleensä valikoidaan silloin mikäli asiakas on huonossa hapessa ja potentiaalinen oksentaja

    • aloittaja.

      kiitos vastauksista,puhuin työnantajani kanssa saan ajaa asiakkaani tulevaisuudessa yrityksen autoilla.

      • Dzohar

        No tässä taas nähtiin valkkaajien vaikutus: 2 - 4 x 10e x 5pv x 50 vk =n. 7500e/v alan liikevaihdosta pois. Kiitti kaverit!

        No eihän se ole kuin 15 x hyvä lauantaiyö stadissa.


      • dvdlölfödn
        Dzohar kirjoitti:

        No tässä taas nähtiin valkkaajien vaikutus: 2 - 4 x 10e x 5pv x 50 vk =n. 7500e/v alan liikevaihdosta pois. Kiitti kaverit!

        No eihän se ole kuin 15 x hyvä lauantaiyö stadissa.

        No kyllä varmaan taas kannattaa uskoa ihan jokaista viestiä. Tännehän varmaan tullaankin reteesti ilmoittamaan, että nyt sitten en aja taksilla enää lällällää. Provohan tässä on kyseessä (tosin alkup. saattoi olla ihan aitokin).


      • oikea palkanmaksaja
        Dzohar kirjoitti:

        No tässä taas nähtiin valkkaajien vaikutus: 2 - 4 x 10e x 5pv x 50 vk =n. 7500e/v alan liikevaihdosta pois. Kiitti kaverit!

        No eihän se ole kuin 15 x hyvä lauantaiyö stadissa.

        "käyttämmään usein joskus jopa kaksikin kertaa päivässä taksia"

        tuo ei tarkoita kyllä laskelmaasi joka on keskim. 3 kyytiä viitenä päivänä viikossa
        50 viikkoa vuodessa?

        eikä se silti ole paljon jos vertaa mitä autoilijat säästää vuodessa maksamattomista ylityö ja pyhäkorvauksista.

        ja lisäksi tuo aloitus vaikuttaa provolta.


      • Dzohar
        dvdlölfödn kirjoitti:

        No kyllä varmaan taas kannattaa uskoa ihan jokaista viestiä. Tännehän varmaan tullaankin reteesti ilmoittamaan, että nyt sitten en aja taksilla enää lällällää. Provohan tässä on kyseessä (tosin alkup. saattoi olla ihan aitokin).

        Näinhän se tässä tapauksessa voi olla, mutta kun tiedetään, että valkkaavia ja valittavia kuskeja on ihan oikeasti olemassa, niin tiedämme myös, että asiakkaat varmasti siitä usein pahoittavat mielensä, itse asiassa lukuisia kertoja olen tällaisia tarinoita suoraan asiakkailta kuullut.
        Kokonaisvaikutus alan liikevaihtoon Suomessa luultavasti yli miljoona vuodessa. Sehän ei vaatisi kuin sadan vakiasiakkaan karkottamista.

        Ja itsekin vapaalla ollessani joissain tilanteissa välttelen taksia näistäkin syistä.


      • Dzohar
        oikea palkanmaksaja kirjoitti:

        "käyttämmään usein joskus jopa kaksikin kertaa päivässä taksia"

        tuo ei tarkoita kyllä laskelmaasi joka on keskim. 3 kyytiä viitenä päivänä viikossa
        50 viikkoa vuodessa?

        eikä se silti ole paljon jos vertaa mitä autoilijat säästää vuodessa maksamattomista ylityö ja pyhäkorvauksista.

        ja lisäksi tuo aloitus vaikuttaa provolta.

        Mitä hittoa ne ylityö- ja pyhäkorvaukset tähän kuuluvat?
        Riippuu oliko se kaksi kertaa siis kaksi edestakaista matkaa? Ja samapa tuo onko juuri tässä tapauksessa alan tappio 2000 vai 7500e. Iso raha kuitenkin vain yhdeltä ihmiseltä saatavaksi.
        Mutta toki jos sinulla on varaa jättää väliin niin ok. Pitäisikin olla aitoa kilpailua taksifirmojen tai keskusten välillä: toinen voisi markkinoida ajavansa minne asiakas haluaa, te muut saisitte ajaa minne itse haluatte. Mieluiten ilman häiritseviä asiakkaita reittitoiveineen.


    • eii oo järkee

      Niin ja valitetaan kyytien vähenemistä,
      taloustilanne on mikä on tällähetkellä,
      valoa ei vielä tunnelin päässä näy.
      Kyllä vielä synkempään päin mennään, ja kauan, valitettavasti.

      Vaikuttaa kyllä siltä, että kuljettajat itse ajavat alaa vielä lisää alaspäin.
      Kyllä niistä vähenevistä asiakkaista kannattaisi pitää kii, alaa kokonaisuutena ajatellen.

      • tulevaisuus

        Näinhän se on, olis kyl parempi ku nää epäsosiaaliset taksari ottaisivat sormen pois perseestään ja alkaisivat töihin, tai vaihtaisivat alaa. Muuten on kohta kädet täynnä paskaa, kaikilla.
        Täysin sairasta meininkiä, ollaan mukamas töissä, mut ei sit kuitenkaan viitsitä ja valitetaan vaan. V...ttu valittajat vaan heti helv..tiin.

        Suomen talouden veneestä on moottori epäkunnossa, nyt vaan ajelehditaan ja odotellaan että karahdetaan karille oikein kunnolla.
        Pitääkö taksienkin todella karkoittaa vielä ollemassa olevat vähätkin asiakkaat pois. Ilmeisesti alallla on täysin imbesilliä porukkaa.
        Kaikki ei oo tajunnut missä mennään. Nää ns paskat valittajatyypit pilaa koko alan maineen.
        Kun alus alkaa upota, niin osa uppoaa, kaikille ei valitettavasti ole paikkaa pelastuslautalla.


      • Dzohar
        tulevaisuus kirjoitti:

        Näinhän se on, olis kyl parempi ku nää epäsosiaaliset taksari ottaisivat sormen pois perseestään ja alkaisivat töihin, tai vaihtaisivat alaa. Muuten on kohta kädet täynnä paskaa, kaikilla.
        Täysin sairasta meininkiä, ollaan mukamas töissä, mut ei sit kuitenkaan viitsitä ja valitetaan vaan. V...ttu valittajat vaan heti helv..tiin.

        Suomen talouden veneestä on moottori epäkunnossa, nyt vaan ajelehditaan ja odotellaan että karahdetaan karille oikein kunnolla.
        Pitääkö taksienkin todella karkoittaa vielä ollemassa olevat vähätkin asiakkaat pois. Ilmeisesti alallla on täysin imbesilliä porukkaa.
        Kaikki ei oo tajunnut missä mennään. Nää ns paskat valittajatyypit pilaa koko alan maineen.
        Kun alus alkaa upota, niin osa uppoaa, kaikille ei valitettavasti ole paikkaa pelastuslautalla.

        Valittaminen ei tätä alaa upota, valikoiminen saattaa niin tehdäkin.
        Palkkani on paska, työsuhteeni hämärä, arvostus kassan ja siivoojan välissä, työajat järkyt.. eli kyllä, valitan. Mutta en valikoi asiakkaita, en valita heille, enkä tingi asiakaspalvelusta, enkä kuse kollegoiden muroihin sen takia, että oma elämäni on taksiviemärissä.


      • alalla1
        Dzohar kirjoitti:

        Valittaminen ei tätä alaa upota, valikoiminen saattaa niin tehdäkin.
        Palkkani on paska, työsuhteeni hämärä, arvostus kassan ja siivoojan välissä, työajat järkyt.. eli kyllä, valitan. Mutta en valikoi asiakkaita, en valita heille, enkä tingi asiakaspalvelusta, enkä kuse kollegoiden muroihin sen takia, että oma elämäni on taksiviemärissä.

        juuri näin
        lisäksi työttömälläkin on paremmat edut kuin taksinkuljettajalla kuten tässä juuri oli tv:ssä vuosittaisista lääkärintarkastuksista jotka kuulemma kuuluu työttömällekin?
        ei vaan isäntä ole minulle tuollaisista puhunut kun ei työterveyshuoltoa ole.


    • Kumijalka.

      Kyyti kuin kyyti, pitkä tahi pätkä. On tosiaan väärällä alalla jos ns. täysipäistä asiakasta ei lähdetä ajamaan sen takia että matka on liian lyhyt. Sama kuin jos autokauppias sanoisi tonnin autoa etsivälle, että en mä nyt sulle viitsi myydä kun oottelen sitä sadantonnin auton ostajaa.....

      Tuollaisten p*skahousujen kantsii vaihtaa alaa ja äkkiä.

      • viddu mikä jätkä

        "Sama kuin jos autokauppias sanoisi tonnin autoa etsivälle, että en mä nyt sulle viitsi myydä kun oottelen sitä sadantonnin auton ostajaa....."

        tuo ei kyllä ole ollenkaan oikeasta autokauppiaan elämästä vertaus, jos autokauppiaalla on se 1000e auto myytävänä niin kyllähän se siitä eroon haluaa,
        vai luuletko että se haluaa väkisin pitää sen?

        keksihän parempi vertaus kuspiä


      • Kumijalka.
        viddu mikä jätkä kirjoitti:

        "Sama kuin jos autokauppias sanoisi tonnin autoa etsivälle, että en mä nyt sulle viitsi myydä kun oottelen sitä sadantonnin auton ostajaa....."

        tuo ei kyllä ole ollenkaan oikeasta autokauppiaan elämästä vertaus, jos autokauppiaalla on se 1000e auto myytävänä niin kyllähän se siitä eroon haluaa,
        vai luuletko että se haluaa väkisin pitää sen?

        keksihän parempi vertaus kuspiä

        No kuule ihan yks v*tun maku onko sinun mielestä hyvä vertaus vaiko ei. Kai sentään mitättömillä aivoillasi ymmärsit muuten tekstin pointin, vai pitääkö se kaltaisellesi imbesillille vääntää vielä erikseen rautalangasta ?


      • Dzohar
        viddu mikä jätkä kirjoitti:

        "Sama kuin jos autokauppias sanoisi tonnin autoa etsivälle, että en mä nyt sulle viitsi myydä kun oottelen sitä sadantonnin auton ostajaa....."

        tuo ei kyllä ole ollenkaan oikeasta autokauppiaan elämästä vertaus, jos autokauppiaalla on se 1000e auto myytävänä niin kyllähän se siitä eroon haluaa,
        vai luuletko että se haluaa väkisin pitää sen?

        keksihän parempi vertaus kuspiä

        Ja minkähän takia taksi haluaa, että asiakas.pitää sen kymmeneuroisensa taskussaan ja kävelee? Kylmää käteistä tarjolla, vaan ei kelpaa. Tuolla valikoinnilla ne ventta-ajat vaan kasvavat. Sitten ministeriössä toteavat, että aloitusmaksuja korotettava, kun on niin vähän lähtöjä -> asiakkaat vähenevät entisestään -> ventat kasvavat, liikevaihto laskee.. mutta eipähän tarvitse ajaa, vaan saa istua yksin Mersussa. Tai edes Touranissa. Uudehkossa kuitenkin.


      • clc00
        Dzohar kirjoitti:

        Ja minkähän takia taksi haluaa, että asiakas.pitää sen kymmeneuroisensa taskussaan ja kävelee? Kylmää käteistä tarjolla, vaan ei kelpaa. Tuolla valikoinnilla ne ventta-ajat vaan kasvavat. Sitten ministeriössä toteavat, että aloitusmaksuja korotettava, kun on niin vähän lähtöjä -> asiakkaat vähenevät entisestään -> ventat kasvavat, liikevaihto laskee.. mutta eipähän tarvitse ajaa, vaan saa istua yksin Mersussa. Tai edes Touranissa. Uudehkossa kuitenkin.

        Ongelma on se, että jäädään kentälle hiljaisina aikoina ja odotetaan kyytiä, joka on keskimäärin pidempi, kuin muualta. Kentän keräilyalueella
        pitäisi olla arviointiin perustuva asiakaslaskujärjestelmä, joka syöttää monitorin kautta yhteisliikenneautoille aggressiivisia poistumissuosituksia. Ei niitä tietenkään olisi pakko noudattaa, mutta jotain järkeä kuitenkin.


      • kumi(keski)jalka
        Kumijalka. kirjoitti:

        No kuule ihan yks v*tun maku onko sinun mielestä hyvä vertaus vaiko ei. Kai sentään mitättömillä aivoillasi ymmärsit muuten tekstin pointin, vai pitääkö se kaltaisellesi imbesillille vääntää vielä erikseen rautalangasta ?

        ei suomessa ole toista vertailukohtaa mihinkään toiseen ammattiin taksikuskin kanssa? lähinnä on kai maanviljelijä mihin helsingin taksien puh.johtaja on joskus viitannut.
        tyolot, työehdot, palkan määräytyminen on niin erilaista kaikiin muihin ammatteihin verrattuna ainakin suomessa (ehkä jossain kehitysmaassa on)
        sullakin se on vaan " ihan yks v*tun maku"


      • lämmin käteinen
        Dzohar kirjoitti:

        Ja minkähän takia taksi haluaa, että asiakas.pitää sen kymmeneuroisensa taskussaan ja kävelee? Kylmää käteistä tarjolla, vaan ei kelpaa. Tuolla valikoinnilla ne ventta-ajat vaan kasvavat. Sitten ministeriössä toteavat, että aloitusmaksuja korotettava, kun on niin vähän lähtöjä -> asiakkaat vähenevät entisestään -> ventat kasvavat, liikevaihto laskee.. mutta eipähän tarvitse ajaa, vaan saa istua yksin Mersussa. Tai edes Touranissa. Uudehkossa kuitenkin.

        "Ja minkähän takia taksi haluaa, että asiakas.pitää sen kymmeneuroisensa taskussaan ja kävelee? Kylmää käteistä tarjolla, vaan ei kelpaa."
        kylmää käteistä, kenelle?

        tuo on taas niin harhaanjohtavaa kun puhutaan verollisesta 10 eurosta, oikeammin pitäisi puhua 3,3e-3,5e bruttopalkasta, netto voi jäädä jopa alle 3 euron.
        tätä ei aina asiakkaat ole tienneet ennenkuin olen kertonut alan palkanmuodostuksesta, sen jälkeen ovat kyllä olleet samaa mieltä matalapalkka-alasta,
        tätä voisi julkisuudessakin kertoa enemmän, vielä parempi jos mittarissa näkyisi toinenkin summa mikä olisi kujettajan bruttopalkka.


      • Szhohae
        lämmin käteinen kirjoitti:

        "Ja minkähän takia taksi haluaa, että asiakas.pitää sen kymmeneuroisensa taskussaan ja kävelee? Kylmää käteistä tarjolla, vaan ei kelpaa."
        kylmää käteistä, kenelle?

        tuo on taas niin harhaanjohtavaa kun puhutaan verollisesta 10 eurosta, oikeammin pitäisi puhua 3,3e-3,5e bruttopalkasta, netto voi jäädä jopa alle 3 euron.
        tätä ei aina asiakkaat ole tienneet ennenkuin olen kertonut alan palkanmuodostuksesta, sen jälkeen ovat kyllä olleet samaa mieltä matalapalkka-alasta,
        tätä voisi julkisuudessakin kertoa enemmän, vielä parempi jos mittarissa näkyisi toinenkin summa mikä olisi kujettajan bruttopalkka.

        Ja palkatko kasvavat, kun asiakkaat kävelevät alle 10km siivut?


      • 10+17
        Szhohae kirjoitti:

        Ja palkatko kasvavat, kun asiakkaat kävelevät alle 10km siivut?

        ei palkat kasva, eikä paljon pienenekään, riippuen muista keikoista, tuurista, sattumasta ym. ajovuorojen ajankohdasta, pituudestaym.
        pitäisi vaan puhua asioista niiden oikeilla nimillä!


      • Trolereeerr
        10+17 kirjoitti:

        ei palkat kasva, eikä paljon pienenekään, riippuen muista keikoista, tuurista, sattumasta ym. ajovuorojen ajankohdasta, pituudestaym.
        pitäisi vaan puhua asioista niiden oikeilla nimillä!

        Tietysti palkat pienenevät jos asiakkaat vähenevät ja liikevaihto laskee.


      • 13+5
        Trolereeerr kirjoitti:

        Tietysti palkat pienenevät jos asiakkaat vähenevät ja liikevaihto laskee.

        "Tietysti palkat pienenevät jos asiakkaat vähenevät ja liikevaihto laskee"

        Ei tuokaan pidä paikkaansa, asiakkaiden määrä ei suoraan vaikuta palkkaan,
        itsellä ollut joku vuoro vähemmän asiakkaita kuin joskus toiste niin palkka ollut silti suurempi.
        eli jos asiakkaat vähenee niin se ei automaattisesti pienennä palkkaa.


      • Rixariku
        13+5 kirjoitti:

        "Tietysti palkat pienenevät jos asiakkaat vähenevät ja liikevaihto laskee"

        Ei tuokaan pidä paikkaansa, asiakkaiden määrä ei suoraan vaikuta palkkaan,
        itsellä ollut joku vuoro vähemmän asiakkaita kuin joskus toiste niin palkka ollut silti suurempi.
        eli jos asiakkaat vähenee niin se ei automaattisesti pienennä palkkaa.

        Voihan helvetti! No sinä ainakin olet paikkasi yhteiskunnassa löytänyt!
        Mitähän teille puupäille tehdään, kun 50v kuluttua robotit ajavat autoja?


      • fcghvbjuiop
        13+5 kirjoitti:

        "Tietysti palkat pienenevät jos asiakkaat vähenevät ja liikevaihto laskee"

        Ei tuokaan pidä paikkaansa, asiakkaiden määrä ei suoraan vaikuta palkkaan,
        itsellä ollut joku vuoro vähemmän asiakkaita kuin joskus toiste niin palkka ollut silti suurempi.
        eli jos asiakkaat vähenee niin se ei automaattisesti pienennä palkkaa.

        No toki jos vähemmät asiakkaat ajavat pidempiä kyytejä, ei palkka laske. Mutta näinhän se ei useinkaan mene.....


      • robotti3
        Rixariku kirjoitti:

        Voihan helvetti! No sinä ainakin olet paikkasi yhteiskunnassa löytänyt!
        Mitähän teille puupäille tehdään, kun 50v kuluttua robotit ajavat autoja?

        "Voihan ********! No sinä ainakin olet paikkasi yhteiskunnassa löytänyt!
        Mitähän teille puupäille tehdään, kun 50v kuluttua robotit ajavat autoja?"

        No mikäs se nuorta miestä noin harmittaa?


    • chaföe

      Harvoin matkan pituuden takia kieltäydytään vaan huonokuntoisten tai vittuilevien asiakkaiden takia. Ehkä somput kieltäytyy mutta harvempi suomenlipulla varustettu kuski

    • stadinpirssi66

      Pienet kyydit parhaita.

      Meillä hesassa km juoksu 6.7€ / auto


      Kyllä sillä pärjää ihan kivasti.

    • chaföe

      Juoksu ei ole se millä saat levitettä leipäsi päälle. Paras on se että saa alkuillasta pitkän vedon taikka hiljaisena yönä 10-15 pitkää kyytiä (keskihinnaltaan 40e keikka).

    • 17+18

      "Menessä taksit suostuvat ajamaan kyydin valittamatta,mutta takaisin tulessa on tänä kesänä pari kuljettajaa kieltäynyt kokonaan lähtemästä ja jos joku lähtee ajamaan niin 90% kuljettajista valittaa kuinka kauan ovat joutuneet odottamaan ja kuinka tämä kyyti ei kannnata jne... "

      Tässä tapauksessa menomatka ilmeisesti tarkoittaa matkaa kentälle esim. hakemaan jotakuta asiakasta ja paluumatka on sitten Äyritielle päin. Lentokenttä on sellainen paikka, että siellä taksit joutuvat usein jonottamaan varsin pitkiäkin aikoja. Tämä koskee varsinkin helsinkiläisiä takseja, jotka joutuvat odottamaan kunnes vantaalaiset suostuvat päästämään heidät omalle tolpalleen, ts. kunnes vantaalaisia autoja ei ole tarpeeki. Odotusaika ennen kuin edes pääsee tolpalle saattaa nousta yli kahden tunnin. Jos tällaisen jonotuksen jälkeen saa 12 euron keikan, kuljettajan tuntipalkaksi 40 % provikalla jää 2 euroa 18 snt. Sillä ei useimmilta huoltamoilta saa edes kupillista kahvia.

      • Dzoh

        No helsinkiläistaksi saa syyttää itseään jos venttailee kentällä tuntitolkulla.


      • 13+20
        Dzoh kirjoitti:

        No helsinkiläistaksi saa syyttää itseään jos venttailee kentällä tuntitolkulla.

        Niin saa. 2 euron tuntipalkka on kuitenkin 2 euron tuntipalkka.


      • 4+16
        13+20 kirjoitti:

        Niin saa. 2 euron tuntipalkka on kuitenkin 2 euron tuntipalkka.

        jospa olisikin mutta ei aina sitäkään katsos kun alalla on suoritepalkka


    • chaför

      Hyvin muistan kuskin T1 terminaalissa joka sanoi että tästä hän ottaa 50e kyydin ja tekee lopetuksen. Kysyin että mistä olet varma että saat pitkän kyydin niin kuski vastasi " saan valita asiakkaani" ja kun asiakkaat tuli niin tämä kuski kiersi autonsa ja heti kysyi asiakkailta " minne olette menossa?".

      Yritin kyseisenä päivänä soittaa tarkastajalle mutta en saanut kiinni.

      • Joskus nirsoja

        Tultuani hiihtolomalta Lapista julkisilla kulkuneuvoilla Etelä-Suomeen on tolpalla nirsoiltu suksipussin ja isohkon matkalaukun takia.

        Taksiauton minimikoon ja varustuksen (suksiluukku) pitäisi olla Skoda Octavia Farmari.


      • kumijalka1

        kyllä kuljettaja saa noin tehdä niinkauan kun on suoritepalkka, koska kantaahan se oman palkanmuodostuksen ja siihen liittyvän riskin muutenkin.


      • mölyturpa chaför:D
        kumijalka1 kirjoitti:

        kyllä kuljettaja saa noin tehdä niinkauan kun on suoritepalkka, koska kantaahan se oman palkanmuodostuksen ja siihen liittyvän riskin muutenkin.

        Ei muuten voi vaan tavarat on otettava vastaan,siihen on erikseen tavaralisä koodi keksitty josta saa suoritepalkkaansa lisän(muutama euro). Asiakkaista saa kieltäytyä vain mikäli ovat aggressiivisia, sotkuisia, rahattomia taikka niin huonossa hapessa etteivät omat jalat kanna.

        Yövuoroissa pitää varsinkin olla tarkkana valikoidessa;)


      • 18+19
        mölyturpa chaför:D kirjoitti:

        Ei muuten voi vaan tavarat on otettava vastaan,siihen on erikseen tavaralisä koodi keksitty josta saa suoritepalkkaansa lisän(muutama euro). Asiakkaista saa kieltäytyä vain mikäli ovat aggressiivisia, sotkuisia, rahattomia taikka niin huonossa hapessa etteivät omat jalat kanna.

        Yövuoroissa pitää varsinkin olla tarkkana valikoidessa;)

        kerro sitten mikä on seuraus siitä jos kieltäytyy, vähennetäänkö kenties palkasta?


      • Puolueeton1

        Ei ne pitkälle ajamiset ole niin tuottavia kuin luullaan ,jos ei saa paluukyytiä.Hesasta Hämeenlinnaan toi vanhoja markkoja taskullisen,mutta paluuaika vei tuurin "sippiin",koska aseman "pikkuperunasta" olisi saanut saman-aikaisesti monta kyytiä nopeammin,ja vähemmällä kulutuksilla.Mieluummin sitä kärräsi asiakkaita kolme taikka neljä tuntia yöaikaan,kun ravintolat potkivat juopot ulos.Lyhyet ja puolipitkät matkat olivat paremmin tuottavia.Moni isäntä vei uuden mersunsa talliin räntäsateella,ja ainoastaan "nälkäiset rengit" ajoivat tuurinsa loppuun asti.Leppävaaran tolpalta käytiin "varastamassa asiakkaita" helsingin kaduilta.Se oli ainoa riidanaihe liitosalueen ja pääkaupungin "vosikoiden "kesken.


      • 19+9

        "Yritin kyseisenä päivänä soittaa tarkastajalle mutta en saanut kiinni."

        miksi yritit soittaa, mitä olisit sanonut ?


      • 20+19
        Joskus nirsoja kirjoitti:

        Tultuani hiihtolomalta Lapista julkisilla kulkuneuvoilla Etelä-Suomeen on tolpalla nirsoiltu suksipussin ja isohkon matkalaukun takia.

        Taksiauton minimikoon ja varustuksen (suksiluukku) pitäisi olla Skoda Octavia Farmari.

        "Tultuani hiihtolomalta Lapista julkisilla kulkuneuvoilla Etelä-Suomeen on tolpalla nirsoiltu suksipussin ja isohkon matkalaukun takia"

        turhaa valitat, sullahan on jo asiat hyvin kun on varaa käydä hiihtolomalla lapissa.

        taksikuskilla ei ikinä olisi.

        .


      • joonas2222
        Puolueeton1 kirjoitti:

        Ei ne pitkälle ajamiset ole niin tuottavia kuin luullaan ,jos ei saa paluukyytiä.Hesasta Hämeenlinnaan toi vanhoja markkoja taskullisen,mutta paluuaika vei tuurin "sippiin",koska aseman "pikkuperunasta" olisi saanut saman-aikaisesti monta kyytiä nopeammin,ja vähemmällä kulutuksilla.Mieluummin sitä kärräsi asiakkaita kolme taikka neljä tuntia yöaikaan,kun ravintolat potkivat juopot ulos.Lyhyet ja puolipitkät matkat olivat paremmin tuottavia.Moni isäntä vei uuden mersunsa talliin räntäsateella,ja ainoastaan "nälkäiset rengit" ajoivat tuurinsa loppuun asti.Leppävaaran tolpalta käytiin "varastamassa asiakkaita" helsingin kaduilta.Se oli ainoa riidanaihe liitosalueen ja pääkaupungin "vosikoiden "kesken.

        Tähän kohtaan sopinee seuraava kysymys,

        Oletaan, että rengilläsi on tarjolla kyyti Hämeenlinnaan ja Jävenpäähän
        Kumman toivoisit isäntänä renkisi valitsevan?

        Oletuksena siis että vain toisen voi ajaa, ja että valittu kyyti on joka tapauksessa illan viimeinen.


    • vali vali porukkaa

      Voi vi...tu mitä luettavaa.
      V..tuako sit on ajossa, jos ei kyydit kelpaa.

      Valkataan ja valitetaan. Jokainen on itse valinnut alansa mitä tekee. Jos tekeminen alalla ei kiinnosta - goodbye - ala vaihtoon.

      Asiakkaana ei todellakaan kiinnosta kuunnella kuljettajan valitusta, kyydin odotusajoista ja muista alan kiistoista. Kyllä muilla asiakaspalvelualoilla tulee fudut välittömästi jos asiakkaille aletaan haukkumaan omaa työnantajaa tai työkaveria.
      Toistan. Jokainen saa valita oman alansa ja kukaan ei kiellä vaihtamasta alaa jos se ei miellytä.

      Onko taksialalla kaikki aivan idiootteja?

      • nmdflkn

        Kokeilepa joskus mennä te-toimistoon ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi taksinkuljettajan ajolupa taskussa niin huomaat, ettei se alan vaihto ihan niin vain onnistukaan.


      • 7+11

        "V..tuako sit on ajossa, jos ei kyydit kelpaa."

        mitäs tänne tuut itse valittaa, ei se mitään auta
        valita ely-keskukseen joka luvat myöntää tai taksiliittoon tai taksiyhdistyksiin tarkastajille tai poliisille.


    • as+df=g

      Olisko pitänyt ajatella ennenkuin hankkii luvan.
      Kyllähän siitä ajoluvasta myös eroonpääsee.
      Riippuu vain sinusta itsestäsi - oletko tosissasi alanvaihdon suhteen vai et.

      • 19+12

        Miten siitä pääsee eroon?


      • uusavuttomuus
        19+12 kirjoitti:

        Miten siitä pääsee eroon?

        Käy kysäisemässä poliisilaitokselta.


      • Kumijalka.
        19+12 kirjoitti:

        Miten siitä pääsee eroon?

        Miksi ajoluvasta pitäisi päästä eroon ? Laitat sen pöytälaatikkoon etkä aja taksia niin ei siinä ole mitään sen vaikeampaa.....ei sinun tarvitse sitä mainostaa kenellekään että sulla on ammattiajolupa.


      • 3+10
        uusavuttomuus kirjoitti:

        Käy kysäisemässä poliisilaitokselta.

        No jos kerran tiedät, niin miksi et kerro? Vai oliko kuitenkin kyse siitä, että heitit vain jotain typerää. En ole kuullut että poliisi peruuttaisi kenenkään ajolupaa pyynnöstä vaan kyllä siellä yleensä on sitten joku rike takana. Ja jonkun törkeän rattijuopumuksen ehdottaminen tavaksi saada itsensä vapaaksi taksinkuljettajan pätevyydestä taas ei ole mitenkään rakentava tai fiksu ajatus.

        "Ai et haluu aja taksii? No vaihda kuule alaa! Ei tarvii kuin ekaks ajaa kännissä päin poliisiautoo ja sit vaan työkkärii..."


      • 11+7
        Kumijalka. kirjoitti:

        Miksi ajoluvasta pitäisi päästä eroon ? Laitat sen pöytälaatikkoon etkä aja taksia niin ei siinä ole mitään sen vaikeampaa.....ei sinun tarvitse sitä mainostaa kenellekään että sulla on ammattiajolupa.

        Koska te-toimisto tietää, että työnhakijaksi ilmoittautunut on ajanut taksia, eli on pätevä ajamaan taksia, ja lähettää työnhakijan hakemaan jatkuvasti avoimia taksinkuljettajan paikkoja. Näitä on ainakin pääkaupunkiseudulla niin paljon, ettei hommasta pääse eroon. Ja jos tahallaan sossii haastattelun tai kertoo isännälle, että haki vain te-toimiston pakottamana, ja isäntä ilmoittaa tästä työkkäriin, seuraa 3 kuukautta karenssia per työstäkieltäytyminen ja sitten parin kerran jälkeen pysyvä karenssi, josta pääsee eroon vasta työssäoloehdon täytettyään. Pysyvän karenssin aikana myös toimeentulotukea leikataan 40 % eli eläminen on varsin hankalaa (nettotulot on silloin vissiin n. 250 euroa kuukaudessa).


      • 7+8
        11+7 kirjoitti:

        Koska te-toimisto tietää, että työnhakijaksi ilmoittautunut on ajanut taksia, eli on pätevä ajamaan taksia, ja lähettää työnhakijan hakemaan jatkuvasti avoimia taksinkuljettajan paikkoja. Näitä on ainakin pääkaupunkiseudulla niin paljon, ettei hommasta pääse eroon. Ja jos tahallaan sossii haastattelun tai kertoo isännälle, että haki vain te-toimiston pakottamana, ja isäntä ilmoittaa tästä työkkäriin, seuraa 3 kuukautta karenssia per työstäkieltäytyminen ja sitten parin kerran jälkeen pysyvä karenssi, josta pääsee eroon vasta työssäoloehdon täytettyään. Pysyvän karenssin aikana myös toimeentulotukea leikataan 40 % eli eläminen on varsin hankalaa (nettotulot on silloin vissiin n. 250 euroa kuukaudessa).

        olen kuullut että joissakin te-toimistoissa on käytäntö että mitään työtä ei tarvitse ottaa vastaan jos siinä on pelkästään suorite(%_)palkka? eikä karenssia siitä tule.
        en tiedä pitääkö paikkansa?


    • asiakkaallakin lupa

      Kuljettajalla on oikeus kieltäytyä keikasta vain tietyin edellytyksin.
      Mutta kunnollisen asiakkaan kohdalla lyhyt matka ei ole mikään kunnollinen syy kieltäytyä kuljetuksesta.

      Toisaalta, asiakkaalla on myös lupa valita kuljettajansa.
      Asiakkaan ei ole pakko ottaa tolpalta sitä ensimmäistä autoa - saa ottaa vaikka viidennen jos on miellyttävämpi kuljettaja tms

      Valitsemalla tietyn ammatin sitoutuu tiettyihin pelisääntöihin, joita on noudatettava.

    • en käsitä

      Mihin kuluihin taksit onnistuu tuhlaamaan kympin kyydistä sen 7-8€. Kyyti kestää max 15 min, polttoainetta muutaman kilometrin matkalla ei mene paljoa. Jos isäntä itse ajaa, hän saa kympin kyydistä noin 7,5€, jos niiötä ehtii tuntiin kolme, on palkka mukavat 22,50€/h. Se taitaa olla parempi kuin monilla pikkupomoilla on.

      • Kumijalka.

        en käsitä :

        noin käy kun ei tunne alan kustannusrakennetta hevon v*tun vertaa. "ei mene paljoa polttoainetta", joo muita kulujahan meillä ei sitten olekaan....


      • Juu onhan
        Kumijalka. kirjoitti:

        en käsitä :

        noin käy kun ei tunne alan kustannusrakennetta hevon v*tun vertaa. "ei mene paljoa polttoainetta", joo muita kulujahan meillä ei sitten olekaan....

        Niitä muitakin, mutta ne jakautuvat pitkälle ajalle:

        Auto: Käytetään 3 vuotta, yritys voi tehdä "poistoja", lisäksi autoveron alennus
        Vakuutus ja polttoaine: vähnnetään verotuksessa. Nuo mainitut kuljettajan palkkakuluthan tietysti tulee maksuun, mutta kyllä siitä kyydistä enemmän jää kuin 2€ tai sitten on taksialalla jokin pahasti vinossa.


      • trellitrre

        Ongelma onkin siinä, ettei niitä kympin kyytejä saa kolmea tunnissa useinkaan.


      • joonas2222

        No, lasketaanpa mihin se 7-8 euroa menee...

        Kympin kyydistä (oletetaan tasan 10 euroa) Menee ensin arvonlisäverona noin 90 senttiä.

        Kuljettajan palkkaan 9,1 eurosta menee 35%, eli 3,2 eoroa, joka kerrotaan 1,35 (jotta saadaan sivukulut huomioduksi). Kuljettajan palkkaamiseen siis meni 4,30 euroa.

        Tousta kymmenestä eurosta on siis tässä vaiheessa mennyt 5,20 euroa.

        Ns. muuttuvia kuluja tulee ainakin renkaista, polttoaineista ja auton arvon alentumisesta. voisi karkeasti sanoa, että kilometriä kohti noita kuluja on ehkä 30 senttiä.

        Kun päivällä lähtömaksu on 5,90, niin tästä seuraa, että kympin kyyti tarkoittaa noin 2,7 kilometrin ajoa, jos ei odotusta olisi yhtään (siis liikennevaloja, eikä ruuhkaa).. Koska Väistämättä osan matkasta mittari raksuttaa odotustaksalla, niin voisimme arvioida, että ajomatka oli vaikkapa 1,75 kilometriä.
        näin ollen muuttuvat kulut olisivat noin 50 senttiä.
        Kun seuraavaa kyytiä ei useinkaan saa heti samasta paikasta (karkeasti maksettuja kilometrejä on noin puolet ajetuista) kerromme muuttuvat kulut kahdella. Tuloksena noin euro.

        Kympistä on jo tässä vaiheessa jäljellä enää alle neljä euroa.
        Tästä sitten aletaan vähentämään sellaiset kulut, jotka eivät suoraan riipu ajosuoritteesta.
        Tällaisia olisivat ainakin tallipaikat, vakuutukset, huollot, laitteistot ja sairasajan palkat. Minkä lisäksi yrittäjä maksaa omasta eläketurvastaan.

        Paljonko noista tulee, arvioikoon jokainen itse. Tähdennän sitä, että nämä sitten vähennetään siitä alle neljästä eurosta.

        En tiedä muista, mutta kyllä se kaksi viiva kolme euroanäyttää varsin realistiselta.
        Tosin itse aiemmin tehtyjen ja muualta kuultujen arvioiden ja tietojen pohjalta sanoisin, että voitto olisi tuosta kympin kyydistä pikemminkin lähenpänä euroa kuin kahta, siis noin 10% liikevaihdosta.


      • Puolueeton1
        Juu onhan kirjoitti:

        Niitä muitakin, mutta ne jakautuvat pitkälle ajalle:

        Auto: Käytetään 3 vuotta, yritys voi tehdä "poistoja", lisäksi autoveron alennus
        Vakuutus ja polttoaine: vähnnetään verotuksessa. Nuo mainitut kuljettajan palkkakuluthan tietysti tulee maksuun, mutta kyllä siitä kyydistä enemmän jää kuin 2€ tai sitten on taksialalla jokin pahasti vinossa.

        60-luvulla Helsingin taxien omistajat tekivät enemmän rahaa kuukausittain kuin "lääkärit".Renki sai palkkaa päivittäin 35 % brutosta jos huolsi itse autoa,jos isäntä huolsi sen niin rengin palkka oli 30% brutosta.Parikymppinen "renki "teki hyvän palkan,ja mersu oli vapaapäivinä omassa käytössä.Taxiliiton vaatimuksiin ajajalle kuului "virkapukuun pukeutuminen".Vaatteiden piti olla siistit,kesällä sininen lyhythihainen paita ilman takkia,jos niin halusi pukeutua.Jos auto kuraantui kesken "tuurin"oli se pestävä,ja sitten vasta jatkettava ajoa.Ularadio systeemi toimi hienosti,ja asiakaspalvelu oli kansalle erittäin tyydyttävää.Ne oli niitä järjellä toimivia aikoja,eikä niistä valiteltu.Kaikilla meni hyviin.


      • pikkuisäntä

        Tuota....isännän palkka ja liikevaihto on kaksi eri asiaa.


    • ei yksinkertaista

      Ei se noin suoraan ja yksinkertaisesti mene. Valitettavasti.

      Karkeasti yleisesti: jos sinä saat 10€/tunti brutto, niin sinä maksat työnantajalle noin 18-20€/tunti kun kaikki palkansivukulut huomioidaan. Eli jos tienaat kuukaudessa bruttona1000€, niin aiheutat työnantajalle kuluja 1800-2000€ alasta riippuen..
      Lisäksi työnantajalla vielä erilainen määrä muita kuluja.
      Taksipuolella mm. ajoneuvonaiheuttamat kulut (pääomakulut, huollot, vakuutukset, polttoaineet yms)
      Tuosta tienaamastasi 1000€ pidätetään vielä henkilökohtaisen veroprosenttisi mukainen vero jonka sitten saat käteen.

      • huomio

        Niin noissa summissa tosiaan vasta palkasta aiheutuneet kulut.


      • 67%?
        huomio kirjoitti:

        Niin noissa summissa tosiaan vasta palkasta aiheutuneet kulut.

        Niin taksiliiton lehden viime numerossa kerrottiin että taksissa
        palkkakulut on yli 2/3 tuotosta eli vähintään ainakin 67% .
        tiedä häntä pitääkö paikkansa?


      • Ehkä siinä
        67%? kirjoitti:

        Niin taksiliiton lehden viime numerossa kerrottiin että taksissa
        palkkakulut on yli 2/3 tuotosta eli vähintään ainakin 67% .
        tiedä häntä pitääkö paikkansa?

        on pikkusen liikaa, 50% kuulostaa oikean suuntaiselta


      • nkzdklncx
        Ehkä siinä kirjoitti:

        on pikkusen liikaa, 50% kuulostaa oikean suuntaiselta

        Niin miten ne sivukulut nyt sitten meneekään. Yleensähän sanotaan, että bruttopalkka pitää kertoa vähintään 1,5-kertoimella niin saa tietää kokonaiskustannuksen työnantajalle. 1,5 x 40 % olisi 60 %.


    • Ex kusiainen

      Taksi kusiainen nyt tekee mitä haluaa. On olemassa semmoinen kuin ajovelvoite, mutta tunnu paljon kiinostavam. Vaatteet on paskaset ja tukka sekasin. Ollaan kunkkua ja pössytetään röökiä.

    • chaför

      Taitaa tännekin pesiytyä niitä sekobolteja taksinvihaajia jotka on niin kunkkuja:-) kuulepa poju kerropa mikä sinä olet ammatiltasi ja mikä siinä sinun työssäsi on niin erikoista että se saa sinut luulemaan olevasi yhtään sivistyneempi tai siistimpi?. Aika lapsellista yleistää.

      • yterqew

        Ei sinua yleistää tarvitse, olet ihan yksilönä sivistymätön.
        Niin kuin tietysti moni taksari muutenkin, kun vaatimuksena on viikon kirjekurssi ja palkka Suomen matalin. Ei tuolla yhtälöllä mitään yhteiskunnan kermaa saada ratin taakse.


      • naiskuski
        yterqew kirjoitti:

        Ei sinua yleistää tarvitse, olet ihan yksilönä sivistymätön.
        Niin kuin tietysti moni taksari muutenkin, kun vaatimuksena on viikon kirjekurssi ja palkka Suomen matalin. Ei tuolla yhtälöllä mitään yhteiskunnan kermaa saada ratin taakse.

        Sinäkö olet sivistynyt ja fiksu kun haukut tuntemattomia sivistymättömäksi? ja taas yleistit että niin kaikki taksarit. Voisin lähes veikata että olen yksi parhaista kuskeista näin joutsenlipun alla...päätellen kehuista ja tipeistä kyydin jälkeen:D. Olen taitava ajamaan mutta myös tarpeen vaatiessa taitava puhumaankin. Ja mistähän kirjekurssista joriset? minä en ainakaan tiedä niistä mutta teoriatunneista kyllä ja siitä ettei kokeet nyt niin älyttömän simppeleitä ole suorittaa ainakaan opiskelematta.


      • naiskuski
        yterqew kirjoitti:

        Ei sinua yleistää tarvitse, olet ihan yksilönä sivistymätön.
        Niin kuin tietysti moni taksari muutenkin, kun vaatimuksena on viikon kirjekurssi ja palkka Suomen matalin. Ei tuolla yhtälöllä mitään yhteiskunnan kermaa saada ratin taakse.

        ja vastaan tuohon palkkaan sillä tavalla että olen elämässäni tehnyt muutakin työtä mutta nyt nautin suurempaa tiliä kuin missään edellisillä aloilla.


      • iteoot
        naiskuski kirjoitti:

        Sinäkö olet sivistynyt ja fiksu kun haukut tuntemattomia sivistymättömäksi? ja taas yleistit että niin kaikki taksarit. Voisin lähes veikata että olen yksi parhaista kuskeista näin joutsenlipun alla...päätellen kehuista ja tipeistä kyydin jälkeen:D. Olen taitava ajamaan mutta myös tarpeen vaatiessa taitava puhumaankin. Ja mistähän kirjekurssista joriset? minä en ainakaan tiedä niistä mutta teoriatunneista kyllä ja siitä ettei kokeet nyt niin älyttömän simppeleitä ole suorittaa ainakaan opiskelematta.

        "opiskelematta" - niin, vaatii parin illan "opiskelemista".

        Sinä saat tippiä, koska olet blondi ja kerrot surutarinaasi asiakkaille.


      • chaför
        iteoot kirjoitti:

        "opiskelematta" - niin, vaatii parin illan "opiskelemista".

        Sinä saat tippiä, koska olet blondi ja kerrot surutarinaasi asiakkaille.

        En blondi valitettavasti ja kurssi on 4vk kun haluat tietämättömyyttä kysellä. Kyllä ei minua häiritse tipit ja kehut:-D


    • Puolueeton1

      Ahneus valtaa maailmaa.Kaikesta pitää saada maximi tulot.Taxikuskien pitäisi "palvella asiakkaita",niin oli ennen,mutta monet eivät sitä noudata.Poikkeustapauksiakin on ? Kaikki asiakkaat eivät myöskään ole asianmukaisia matkustajia.Viinankatkuisia haisuleita on pakko kuljettaa ,ja kuunnella hävyttömyyksiä.Mikään ammatti ei enää ole helppoa.Mukautumiseen vaaditaan hermoja ?

      • naiskuski

        Pitäisi palvella ja mitähän palvelua meinaat noin niinkuin lisämausteena?


      • naiskuski
        naiskuski kirjoitti:

        Pitäisi palvella ja mitähän palvelua meinaat noin niinkuin lisämausteena?

        On katsos taksissa sitten erikseen maksut erilaisia tarpeita varten: saattolisä, avustuslisä,
        tavaralisä, lemmikkilisä.


      • iteoot
        naiskuski kirjoitti:

        On katsos taksissa sitten erikseen maksut erilaisia tarpeita varten: saattolisä, avustuslisä,
        tavaralisä, lemmikkilisä.

        Miten paljon sinä laskutat extraa tavarastasi?


      • 12+2

        "Kaikesta pitää saada maximi tulot.Taxikuskien pitäisi "palvella asiakkaita",niin oli ennen,mutta monet eivät sitä "

        mikä on taksikuskin maksimitulo?
        puolet suomalaisen palkansaajan keskitulosta.
        palvella pitäisi ja velvollisuuksia asetetaan muttei mitään oikeuksia ole.


      • chaför

        Ja kaikkia "ei asianmukaisia" ei ole pakko kuskaa


      • vapaus molemmilla
        chaför kirjoitti:

        Ja kaikkia "ei asianmukaisia" ei ole pakko kuskaa

        Nii ja asiakas saa valita myös kuskinsa.
        Ei ole pakko ottaa tolpalta ekaa autoa.
        Asiakas saa valita tolppajonosta vaikka sen neljännen auton jos tietää sen kuljettajan asialliseksi ja mukavaksi.


    • marskit

      Lisät on normisti 2e, onko sulle liikaa?

      • ent.taksiasiakas.

        Onpa mielenkiintoista lukea teidän taksareitten juttuja. ;( Taidan tilata ukon tästälähin, kun käyn ravintolassa hakemaan minut kotiin. Sen verran tuntuu että ette arvosta rahojani.


      • ei asiantuntevaa
        ent.taksiasiakas. kirjoitti:

        Onpa mielenkiintoista lukea teidän taksareitten juttuja. ;( Taidan tilata ukon tästälähin, kun käyn ravintolassa hakemaan minut kotiin. Sen verran tuntuu että ette arvosta rahojani.

        "Onpa mielenkiintoista lukea teidän taksareitten juttuja."

        Turha kuvitella että tämä palsta on täynnä ammattilaisten kirjoituksia.
        Arvaapa montako oikeaa taksaria kirjoittelee tai lukee tätä palstaa?
        Veikkaan että hyvin hyvin harva. Valitettavasti tänne kirjoittelee moni sellainen joka haluaisi olla, mutta ei vaan oo syystä tai toisesta.
        Hauskaa luettavaahan täällä välillä on. Tosi "asiantuntevaa" kommentointia, jolla ei ole mitään tekemistä todellisen maailman kanssa.
        Kyllä ne oikeat ammattilaiset "pyörii" jossain muualla kuin suomi24 palstoilla.


      • 11+3
        ent.taksiasiakas. kirjoitti:

        Onpa mielenkiintoista lukea teidän taksareitten juttuja. ;( Taidan tilata ukon tästälähin, kun käyn ravintolassa hakemaan minut kotiin. Sen verran tuntuu että ette arvosta rahojani.

        Joo joo. Tässä ketjussa jo toinen, joka ihan muuten vaan päätti tulla ilmoittamaan, ettei kuunaan enää ikuna käytä mitään taksia kun on nyt niin tuohtunut luettuaan nettikeskustelua. Näitä on nähty. Kyllä ne sinun rahasi arvossa ovat, älä pelkää, mutta ei se pikkujoulukauden 38 euroa lisättynä keväisen risteilymatkan 23 eurolla vielä tee sinusta tämän alan pelastajaa tai kuoleman airutta. Ihmiset käyttävät ruokaan 150 euroa viikossa, naiset parturiin 100 euroa kuukaudessa, käyvät 3 tunnin konsertissa hintaan 120 euroa ja sitten kuvittelevat sen VUOTUISEN 50 euronsa oikeuttavan vittuiluun ja mihin tahansa rellestämiseen taksissa kun "asiakas on aina oikeassa".

        "Hei laita musiikkia kovemmalle!!!"
        - En laita, se on ihan tarpeeksi kovalla
        "Mikä sua vaivaa - laita nyt"
        - En laita. Tämä on mun työpaikkani enkä halua pilata korviani
        "Etkö oo ikinä kuullut et asiakas on aina oikeassa?!?!"
        - Olen kuullut. Musiikki on kuitenkin riittävän kovalla.

        --> Asiakas nettiin kirjoittamaan kuinka ei enää koskaan käytä taksia.


      • Taxarixa
        11+3 kirjoitti:

        Joo joo. Tässä ketjussa jo toinen, joka ihan muuten vaan päätti tulla ilmoittamaan, ettei kuunaan enää ikuna käytä mitään taksia kun on nyt niin tuohtunut luettuaan nettikeskustelua. Näitä on nähty. Kyllä ne sinun rahasi arvossa ovat, älä pelkää, mutta ei se pikkujoulukauden 38 euroa lisättynä keväisen risteilymatkan 23 eurolla vielä tee sinusta tämän alan pelastajaa tai kuoleman airutta. Ihmiset käyttävät ruokaan 150 euroa viikossa, naiset parturiin 100 euroa kuukaudessa, käyvät 3 tunnin konsertissa hintaan 120 euroa ja sitten kuvittelevat sen VUOTUISEN 50 euronsa oikeuttavan vittuiluun ja mihin tahansa rellestämiseen taksissa kun "asiakas on aina oikeassa".

        "Hei laita musiikkia kovemmalle!!!"
        - En laita, se on ihan tarpeeksi kovalla
        "Mikä sua vaivaa - laita nyt"
        - En laita. Tämä on mun työpaikkani enkä halua pilata korviani
        "Etkö oo ikinä kuullut et asiakas on aina oikeassa?!?!"
        - Olen kuullut. Musiikki on kuitenkin riittävän kovalla.

        --> Asiakas nettiin kirjoittamaan kuinka ei enää koskaan käytä taksia.

        Hehheh, vai korvat pilalle jos kuuntelee musiikkia autostereoista 5min:))

        Asiakaspalveluasennetta toisi alalle terve kilpailu. Muualla on jo vuosikymmeniä sitten tajuttu, että tuo "tää on mun työpaikka"-ajattelu kuului Neuvostoliittoon.

        T. Kuski.


      • Asennevammanen(ko)
        Taxarixa kirjoitti:

        Hehheh, vai korvat pilalle jos kuuntelee musiikkia autostereoista 5min:))

        Asiakaspalveluasennetta toisi alalle terve kilpailu. Muualla on jo vuosikymmeniä sitten tajuttu, että tuo "tää on mun työpaikka"-ajattelu kuului Neuvostoliittoon.

        T. Kuski.

        Joo, Ruotsiin voi mennä tuturtumaan siihen terveeseen kilpailuun


      • candyman"
        11+3 kirjoitti:

        Joo joo. Tässä ketjussa jo toinen, joka ihan muuten vaan päätti tulla ilmoittamaan, ettei kuunaan enää ikuna käytä mitään taksia kun on nyt niin tuohtunut luettuaan nettikeskustelua. Näitä on nähty. Kyllä ne sinun rahasi arvossa ovat, älä pelkää, mutta ei se pikkujoulukauden 38 euroa lisättynä keväisen risteilymatkan 23 eurolla vielä tee sinusta tämän alan pelastajaa tai kuoleman airutta. Ihmiset käyttävät ruokaan 150 euroa viikossa, naiset parturiin 100 euroa kuukaudessa, käyvät 3 tunnin konsertissa hintaan 120 euroa ja sitten kuvittelevat sen VUOTUISEN 50 euronsa oikeuttavan vittuiluun ja mihin tahansa rellestämiseen taksissa kun "asiakas on aina oikeassa".

        "Hei laita musiikkia kovemmalle!!!"
        - En laita, se on ihan tarpeeksi kovalla
        "Mikä sua vaivaa - laita nyt"
        - En laita. Tämä on mun työpaikkani enkä halua pilata korviani
        "Etkö oo ikinä kuullut et asiakas on aina oikeassa?!?!"
        - Olen kuullut. Musiikki on kuitenkin riittävän kovalla.

        --> Asiakas nettiin kirjoittamaan kuinka ei enää koskaan käytä taksia.

        Kuulostaa tutulta tuollainen tapaus..piti huudattaa musiikkia niin lujalla että korviin sattui...ihmettelin mitä tämä nainen sillä oikein haki. Ja sitten oli yksi mies joka ei ollut tyytyväinen kun en osannut käyttää heti ihan uutta soitinta jotta olisi oman cd:n kuullut( totesi että paska kuski).


      • 13+16
        Taxarixa kirjoitti:

        Hehheh, vai korvat pilalle jos kuuntelee musiikkia autostereoista 5min:))

        Asiakaspalveluasennetta toisi alalle terve kilpailu. Muualla on jo vuosikymmeniä sitten tajuttu, että tuo "tää on mun työpaikka"-ajattelu kuului Neuvostoliittoon.

        T. Kuski.

        Et sitten ole vissiin ajanut kännisiä nuoria viikonlopun yövuorossa. Siinä todellakin menisi työsuojelutarkastajan desibelilaite punaiselle, jos tulisi pelkääjän paikalle mittailemaan. Sitä paitsi se volyymi on ihan yhdentekevää. Ei taksi ole yökerho eikä kuljettajan tarvitse kuunnellä bassoradiota, jos ei sitä halua tehdä. Et sinä mene parturiin tai kauppaankaan ja vaadi taustamusiikkia bilevolyymeihin asiakaspalvelun nimissä.

        Ja pointti ei ollut siinä musiikissa vaan siinä, että ihmiset kuvittelevat taksilla matkustamisen olevan jotenkin spesiaalin palvelutapahtuman. Että juuri taksiasiakkuus nostaa jokaisen taviksen vip-luokkaan ja kun oikein taksilla mennään, niin sitten ollaan tärkeitä ja sillä 20 eurolla pitää saada kunnon palvelua. Kumma kun sillä 20 eurolla ei mistään muualta saa matelua. Helvetti itse käytän tuplasti tuon ruokakaupassa lähes joka päivä ja silti joudun pakkaamaan itse ostokseni eikä oveakaan avata. EN ENÄÄ IKINÄ KÄY RUOKAKAUPASSA!!!1!!1!!!


      • Kuskirixa
        13+16 kirjoitti:

        Et sitten ole vissiin ajanut kännisiä nuoria viikonlopun yövuorossa. Siinä todellakin menisi työsuojelutarkastajan desibelilaite punaiselle, jos tulisi pelkääjän paikalle mittailemaan. Sitä paitsi se volyymi on ihan yhdentekevää. Ei taksi ole yökerho eikä kuljettajan tarvitse kuunnellä bassoradiota, jos ei sitä halua tehdä. Et sinä mene parturiin tai kauppaankaan ja vaadi taustamusiikkia bilevolyymeihin asiakaspalvelun nimissä.

        Ja pointti ei ollut siinä musiikissa vaan siinä, että ihmiset kuvittelevat taksilla matkustamisen olevan jotenkin spesiaalin palvelutapahtuman. Että juuri taksiasiakkuus nostaa jokaisen taviksen vip-luokkaan ja kun oikein taksilla mennään, niin sitten ollaan tärkeitä ja sillä 20 eurolla pitää saada kunnon palvelua. Kumma kun sillä 20 eurolla ei mistään muualta saa matelua. Helvetti itse käytän tuplasti tuon ruokakaupassa lähes joka päivä ja silti joudun pakkaamaan itse ostokseni eikä oveakaan avata. EN ENÄÄ IKINÄ KÄY RUOKAKAUPASSA!!!1!!1!!!

        Taksipa ei ole pakollinen palvelu, eikä stereoiden huudatus aiheuta taksille kuluja. Jos valittavana olisi kaksi ruokakauppaa, joista toisessa soi haluamasi musiikki, niin todennäköisesti valitsisit sen kahden muuten samanlaisen kaupan väliltä. Myös kauppias soittaisi sitä musiikkia, mikä asiakkaita miellyttää, vaan kaupassa se ei olekaan niin helppo tehtävä.

        Yleensäkin jos ihmisen asenne on "mun työpaikalla" - niin aspa-töihin ei pitäisi olla mitään asiaa.


      • 11+1
        Kuskirixa kirjoitti:

        Taksipa ei ole pakollinen palvelu, eikä stereoiden huudatus aiheuta taksille kuluja. Jos valittavana olisi kaksi ruokakauppaa, joista toisessa soi haluamasi musiikki, niin todennäköisesti valitsisit sen kahden muuten samanlaisen kaupan väliltä. Myös kauppias soittaisi sitä musiikkia, mikä asiakkaita miellyttää, vaan kaupassa se ei olekaan niin helppo tehtävä.

        Yleensäkin jos ihmisen asenne on "mun työpaikalla" - niin aspa-töihin ei pitäisi olla mitään asiaa.

        Uskotko tosissasi, että ihmiset vaativat kaupassa haluamaansa musiikkia, vai saivarteletko vaan?


      • Rixatax
        11+1 kirjoitti:

        Uskotko tosissasi, että ihmiset vaativat kaupassa haluamaansa musiikkia, vai saivarteletko vaan?

        Taksissa todella vaativat.


    • chaför

      Kyllä meillä hetki aina hiljaisena yönä on kommentoida tännekin roskapalstalle ja kyllä me taksarit huomataan kuka on oikeasti kuski ja kuka ei.

      Maksua arvostetaan aina mutta ei mekään ihan mihin on suostuta. Kyllä asiallisia asiakkaita loppuen lopuksi on enemmän n.98%.

      • ¢

        millä tavoin pystyt ohittamaan ku­sipää-asiakkaat 98-prosenttisesti? Kyydeistä kieltäytymälläkö?


    • chaför

      Vain pari prosenttia huonompaa sakkia joten laske siitä miten harvoin niitä yrittää kyytiin ja muutama jää asemalle tai matkan varrelle odottamaan jatkokyytiä putkaan. Kyllä ne typerät huomaa useimmiten ennenkuin matka alkaa. Usko huviksesi että vaisto kehittyy ajan kanssa.

      Sama työ portsareilla, ei nekään kaikkea sentään katso.

    • 15+13

      Mun nähdäkseni EI VOI KIELTÄYTYÄ kyydistä, jos syy on, että kyyti liian lyhyt. Tampere-Pirkkala kentällä on joskus vieti asiakas terminaali 1:stä, terminaali 2:seen (matkana tuo on joitain satoja metrejä.)
      Voihan siinä sitten neuvotella asiakkaan kanssa, että miksei tuota matkaa voi kävellä ja jos syynä vaikka painavat matkalaukut, niin mä ainakin lähtisin kantamaan ne laukut kuin menettäisin paalupaikan.
      Tosin He-Vassa varmaan eri meininki :D
      Joskus sitä tosin toivookin vähän lyhyempää kyytiä, jotta ehtii uudestaan kentälle seuraavaa konetta vastaan ennen muita, koska asiakasmäärät vähentyneet aika lailla.

    • JJJ siirretty

      kuljettaja voi koska tahansa kieltäytyä kyydistä ilman mitään perusteluita ja seuraamuksia niin kauan kun hän toimii yrittäjämäisesti %-palkalla.
      ja voi vaikka kesken päivän lopettaa vuoron koska kenelläkään ei ole palkanmaksuvelvollisuutta hänelle.
      juridisesti tämä on ihan selvä asia ja se on sidottu oikeuskäytännössä
      palkanmaksuun ja työnantajan velvollisuuksiin.
      liikenneluvan haltijalla se voi olla eri asia mutta sitähän ei voi siirtää toiselle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8676
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4838
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4288
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3040
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      51
      2607
    9. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2345
    Aihe