Saarni

arbonaattori

Tere.

Asun keski Virossa kesät.

Tänään tihkusadetta, joten oli aikaa käydä läpi koko puuketju.
Yhtään mainintaa en huomannut Saarni-puusta. Täällä mun puolen hehtaarin tontilla se on vallitseva ja luontainen puulaji. Uusia taimia nousee pitkin tonttia.

Nyt olen parin kolmen vuoden ajan tehnyt tonne niitylle arboretumia eli metsäpuistoa. Ympäri tonttia olen yli sata puuta istuttanut.

Niittykin tosin on arvokasta luonnonvaraa ja sitä jääkin vielä paljon luonnon tilaan perhosia viihdyttämään.

Täällä on pari tosi isoakin Saarni puuta ja kymmenmetrisiäkin on paljon aikuistumassa. Ihmettelen etteikö ne menesty Suomessa kun kukaan niistä mitään ei ketjussa ole edes maininnut...

Tammia, vaahteroita ym. jalopuita olen istutellut.
Hesperianpuistosta kolme vuotta sitten poimitut hevoskastanjan siemenet ovat taimiintuneet hyvin, mutta kasvu on kovin vaatimattoman matalaa ku kauriit käyvät talvisin niitä napostelemassa.

8

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpöheinää

      Kyllä saarnia kasvaa myös Suomessa - tosin etelä-rannikolla ja Ahvenanmaalla. Saarni taitaa olla yksi yleisimmistä puista Helsingin kaduilla ja puistoissa.

      Mukava kuulla, että olet saanut istuttamasi puusi kasvamaan hyvin. Itse istutin vähän aikaa sitten keltaluumun pihaani ja toivon sen viihtyvän hyvin.Muut puut ovat todella vanhoja omenapuita, syreeneejä, hortensia ja yksi rimpula kirsikkapuu, joka näyttää tänä vuonna jotenkin piristyvän - ainakin sen lehvästö näyttää hyvältä.

    • pensaspuu

      Puutarhasi kuulostaa tosi hienolta!
      Saarnista täällä ei paljon puhella, ensinnäkin siksi, että saarni selviytyy vain eteläisimmässä Suomessa. Meillä on pihassa saarni (kolmosvyöhykkeellä), mutta se on joitain vuosia sitten paleltunut. Alkoi kuitenkin versoa juurista ja muistuttaa nyt pensasta. Toinen syy puhumattomuuteen on suomalaisten yleinen puuvihamielisyys. Puut varjostavat, roskaavat, imevät veden maasta, kaatuvat päälle ja ties mitä. Olemme tällaista "luionnoläheistä metsäkansaa". Ja yhä useampien pihojen kasvit rajoittuvat bauhausin tarjouksesta ostettuihin timanttituijiin. Oman elämänsä voi näivettää niin monella tapaa.

      • heavygentlemann

        70-luvulla oli biisi "älä usko tuijaa, tuija sua huijaa" heavy-G:n urakoimana. Sama taitaa päteä puutarhaan.

        Kunnon puu sen pitää olla eikä mikään Edenin suosikkivihannes.


    • ei paleltunut

      Meidän naapurin pihassa kasvaa komea saarnipuu ja asutaan 3-vyöhykkeellä, hyvin on mennyt ainakin 10 vuotta.

    • etsilleenjatälleen

      Joskus sitä varjostamista todellakin kaipaa kuten heinä/elokuun helteissä. Toivon, että kirsikkani ja luumupuuni kasvavat hyvin ja tuovat arvostettua varjoa pihaan.

      Yksi mainio asia tänä vuonna oli, että huomasin vanhan omenapuun alaspäin kasvaneen oksan juurtuneen maahan. Muutama vuosi sitten päätin kokeilla sen juurruttamista ja painoin sen maahan kiven avulla. En tosin ole kaivanut etsiäkseni juuria, mutta oksaa vetäessäni se on tuntunut kiinteältä. Ainakin se on kasvanut tänäkin vuonna noin 60 senttiä vaikka jänikset ja kanit syövätkin sitä aina talvella. Toivoisin tämän kasvavan, sillä sen puolelta omenapuu on kuollut noin muuten - vain humala kiipeää sen runkoa pitkin kesäisin.

    • Saarnia on

      istutettu Uuteenkaupunkiin viimeisen tulipalon jälkeen palokujiksi estämään palon leviämistä ovat jo yli 150 vanhoja.

      • Arbonaattori

        Onpa Uudessakaupungissa vanhoja Saarni puita, pitäis etsii kuvia jostain.
        Omaa vanhinta Saarniani olen ajatellut 100 vuotiaaksi.


      • arbonaattori
        Arbonaattori kirjoitti:

        Onpa Uudessakaupungissa vanhoja Saarni puita, pitäis etsii kuvia jostain.
        Omaa vanhinta Saarniani olen ajatellut 100 vuotiaaksi.

        Nyt kun olen elääkkeellä, asun talvet Intiassa.
        Pihassa on 100 vuotiata mangopuita. Varsinkin oksat mangopuissa ovat huomattavan paksuja ja rungosta kauaksi kasvavia.

        Intiassa on myös puu jota kutsutaan nimellä Walking tree. Oksista kasvaa maahan
        juuria ja puu jatkaa etenemstään..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2255
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      68
      1897
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1705
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1594
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      145
      1563
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe