Itsejalustava fokka - vinssataanko

molaine

Ensimmäistä kesää purjehditaan. 35ft veneessä on rullagenoa, jota on tähän asti käytetty. Keulakannelta löytyy myös fokalle kisko ja keulapiikistä ilmeisen käyttämätön fokka. Ajattelin vielä syksyllä koettaa fokkaa itsejalustavana. Eli purjeen kulmaan ja kiskoon ploki, kiskon plokilta purjeen plokille jalusköysi ja siitä takaisin kiskolle, josta keulassa olevan plokin kautta jalus taakse.

Riittääkö käsivoimat tuon taljan kanssa virittämään fokkaa, vai joutuuko käyttämään vinssejä? Kysyn siksi, koska itselukittuvat vinssit ei lukitse 12mm jalusköyttä (genoassa 14mm), jota mieluummin käyttäisin nykyisten plokien läpi. Jos täytyy vinssata, niin sitten joutunee hommaamaan jaluksen lisäksi uudet plokit.

Pakko tunnustaa, etten tiedä kuinka iso tuo fokka on, vene kuitenkin toppirikattu n. 14metrin mastolla, joten lienee jotain 25m2 luokkaa.

17

2998

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim_

Ei tietenkään riitä käsivoimat. Miksei itseskuuttaavat vinssit lukitsisi 12 mm köyttä, joka sekin kuulostaa aika paksulta? Mulla taitaa olla 10 mm skuutit samankokoisessa veneessä ja vinssit toimii ainakin 8 mm skuuteillakin. Köydestä ja tuulesta riippuen kierroksia vinssillä tarvitaan 2-4.

• Timppa-72-Lpr

Jaa-a...mulla on kyllä paljon kokemusta itseskuuttavasta fokasta, vene tosin ei ollut kuin 27 jalkanen, niin kyllä mä siinäkin käytin kyllä vinssiä, oli kyllä yksin purjehtiessa tosi helppo käyttää..en mä käsivoimin kyllä kokeillut, mutta sä voit kokeilla, jos ei jaksa, niin sit ei jaksa, sit vaan venevarustekauppaan ! En mä tiedä auttoiko tää mun sepustus mitään, mutta ainakin jotain :)

• Ok, kiitos nopeista vastauksista. Koko tämä itseskuuttaavan systeemin ymmärtäminen on vaatinut melkoista googlailua, kun ei semmoista ole livenä nähnyt käytössä :).

Vinssit on Andersenin ja tuntuu siltä, että lukituskiekko on iso pienemmälle köydelle. Vanhat ne on, mutta ei kai nuo nyt löysäksi voi kuluakkaan... vai? Ehkä mulla on ollut liian vähän kierroksia vinssillä. Genoan vanhat skuutit kuitenkin tosiaan on 14milliset.

• Joakim_

• 10+14

Kuvaamallasi systeemillä syntyy kyllä 1:2 talja mutta se ei taatusti riitä jalustamaan fokkaa ilman vinssejä vähänkään kunnollisessa tuulessa. Tuo taljasysteemi tuo myös lisää kitkaa jolloin itsejalustus kevyellä kryssillä saattaa häiriintyä . Toivottavasti keulakansi on vapaa esteistä ettei eteen menevä jalusköyden osa takerru mihinkään kevyemmällä tuulella jolloin jalusköysi ei ole vastakäännöksessä koko ajan kireällä.
      Jos kitkaa on liikaa voit kokeilla myös jalusköyden kiinnittämistä suoraan purjeen kulmaan, siitä kiskon plokille, siitä keulan plokille ja siitä taaksepäin sopivien plokkien kautta vinssille. Silloin et saa taljahyötyä mutta jos vinssi riittää genualle sen tulisi riittää hyvin St-fokalle.
      Tuntuu vähän oudolta ettei vinssi pidä. Kierroksia vinssille voit kyllä tarvita 3-4 jos tulee enemmän.
      Olen itse käyttänyt itsejalustavaa fokkaa 20 vuotta ja olen edelleen kovasti siihen tyytyväinen. Optimaalinen etupurje se on useimmissa veneissä vain melko reippaan tuulen luovilla mutta jokainen tekee omat prioriteettivalintansa. Luovikynnystä se kyllä alentaa melkoisesti kun pienellä miehistöllä purjehditaan.

• Jotain feelua vinseissä taitaa kyllä olla. Pitää tarkistaa voiko kiekkoa säätää (tuskin). Köydet on myös vanhat ja tämäkin voi ilmeisesti vaikuttaa lukituksen pitävyyteen. Kun vinssiä kuitenkin joutuu käyttämään, niin taljakikkailun voinee tosiaan jättää suosiolla.

Purjehdin perheen kanssa, mutta käytännössä hoitelen satamamanööverejä lukuunottamatta purjehduksen yksin, mistä syystä tuo ST-fokan kokeileminen kiinnostaa. Bonuksena se näyttää todellakin täysin korkkaamattomalta, kun tuo genoa alkaa olemaan jo tiensä päässä.

• pultsi1

Minulla on itseskuuttaava fokka kiskolla .Kun nostat purjeen ei muita säätöjä tarvita!

• Johannes V

Laita toiseen jaluskiskoon pylpyrä hunsvotilla johon sidot köyden kiinni, sitten köysi juokseen purjeen kulmassa olevan kaksoispylpyrän kautta vastakkaisellapuolella olevan jaluskiskon pylpyrälle. Täältä edelleen purjeen kaksoispylpyrän kautta takaisin jaluskiskon pylpyrälle ja sieltä sitten lukon kautta vinssille. Ihan yksinkertainen viritys eikä tarvitse viedä köyttä keulaan. Tämänkään jalustamiseen ei riitä käsivoimat jos vähän tuulee.

• Kiitos vielä asiallisista vastauksista. Tuplapylpyrällähän tosiaan tuo keulan kautta kulkeva jalus tulee tarpeettomaksi. Ajattelin nyt laittaa tuplaplokin kiskolle; köysi kiinni jaluskiskon toiseen päähän, siitä tuplaplokin kautta purjeelle ja takaisin tuplaplokille ja siitä toisella puolella olevan plokin kautta vinssille. Näin kiskolta kulkisi vain yksi nippu köysiä purjeen jaluskulmaan. Jotakuinkin näin

......purje
      .......O
      .......I I
      .......I I
      .__OO__x
      O kisko
      I
      I

• ei tuplaa

Jos mahdollista, älä laita kiskoon tuplaplokia, vaan kaksi singleä. Sillä tavalla plokit pysyvät oikeassa linjassa köyteen ja köydet juoksevat erillään toisistaan. Oikeastaan kuviosta tulee juuri piirtämäsi kaltainen.

• ei tuplaa kirjoitti:

Jos mahdollista, älä laita kiskoon tuplaplokia, vaan kaksi singleä. Sillä tavalla plokit pysyvät oikeassa linjassa köyteen ja köydet juoksevat erillään toisistaan. Oikeastaan kuviosta tulee juuri piirtämäsi kaltainen.

Ok, kiitos vinkistä! Ei muuta kuin virittelemään viikonloppuna...

• 10+14

Toivottavasti onnistuu! Edellisessä veneessäni oli keulassa venttiili ja sen suoja esteenä joten keulaplokia ei voinut käyttää. Tuplaplokivirityksestä tuli kuitenkin sen verran kitkaa ettei se toiminut oikein hyvin heikolla eikä kovalla tuulella vaikka oli laadukkaat plokit, eli vastakäännöksessä piti usein hieman löysätä jalusköyttä että itsejalustus toimisi. Tämä oli tietysti hieman turhauttavaa.

• Kryssari
        10+14 kirjoitti:

Toivottavasti onnistuu! Edellisessä veneessäni oli keulassa venttiili ja sen suoja esteenä joten keulaplokia ei voinut käyttää. Tuplaplokivirityksestä tuli kuitenkin sen verran kitkaa ettei se toiminut oikein hyvin heikolla eikä kovalla tuulella vaikka oli laadukkaat plokit, eli vastakäännöksessä piti usein hieman löysätä jalusköyttä että itsejalustus toimisi. Tämä oli tietysti hieman turhauttavaa.

Joo tuplaplokivirityksessä tulee helposti liikaa kitkaa. Ja jaluskulmassa oleva, lepattavassa purjeessa oleva ploki voi olla myös turvallisuusriski kannella oleville.
        Itsellä oli vain skuutti suoraan purjeesta kiskon plokin kautta keulaan ja sieltä vinssille. Vaatii tietysti enemmän vinssivoimaa mutta kai veneessä on jo fokka/genuvinssit.
        Uudemmissa veneissä keulassa oleva ploki on korvattu viemällä skuutti kiskolta mastossa noin sen puolivälissä olevaan plokiin, sieltä alas ja vinssille. Pääsee eroon köydestä keulakannella. Katso vaikka uusia saksalaisveneitä.

• Kryssari
        Kryssari kirjoitti:

Joo tuplaplokivirityksessä tulee helposti liikaa kitkaa. Ja jaluskulmassa oleva, lepattavassa purjeessa oleva ploki voi olla myös turvallisuusriski kannella oleville.
        Itsellä oli vain skuutti suoraan purjeesta kiskon plokin kautta keulaan ja sieltä vinssille. Vaatii tietysti enemmän vinssivoimaa mutta kai veneessä on jo fokka/genuvinssit.
        Uudemmissa veneissä keulassa oleva ploki on korvattu viemällä skuutti kiskolta mastossa noin sen puolivälissä olevaan plokiin, sieltä alas ja vinssille. Pääsee eroon köydestä keulakannella. Katso vaikka uusia saksalaisveneitä.

Tähän vielä että jos viet skuutin joko keulan tai maston kautta, varmista että kisko ja vaunu kestävät kovaa vetoa ko. suunnasta. Tuplaplokiratkisussa vetosuunta on vain suoraan purjeesta, mikä on rasitusteknisesti hieman helpompi tapaus.

• -Mika-

Tämä jälkimmäinen tapa on myös suomalaisissa Infernoissa ollut jo 80 luvulta asti. Tai siis on ainakin minun 80 lukuisessani. Ja köysi todellakin vaan skuuttilukolla purjeen kulmasta kiskolla olevan plokin kautta mastolle, sieltä alas ja kiskon päässä olevan plokin kautta taakse.
      Mutta tämä järjestely onnistuu vain silloin, kun kiskon kulma on tällaista varten suunniteltu.
      Itselleni laitoin sen ST-fokan skuutin ruffin katolle, kun uusin sinne köysilukot. Fallivinssissä riittää hyvin voima tuohon fokkaan kovemmissakin keleissä.

• Ei perkule toiminut ihan odotetulla tavalla. Kelkka ei siirry halssin vaihdossa, vaan jää tuulen puolelle. Plokit pitäisi olla herkkiä, joten ehkä tuo onnistuu kelkkaa putsaamalla ja voitelemalla. Muuten pitää koittaa vielä jaluksen viemistä keulan kautta ilman taljaa.

Muuten kyllä hieno päivä tänään.

• 13+17

Omassa itsejalustavassa piti käyttää puoli purkkia silikonispraytä, ennen kun vaunu tuli riittävän herkäksi myös kevyellä tuulella.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      232
      4152
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2624
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2345
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1426
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      115
      1406
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1169
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      77
      1085
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      943
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      936
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      921
    Aihe