Hiustenlähtö synnytyksen jälkeen?

tulevakalju

Onko asia näin, että synnytyksen jälkeen alkaa hiuksia lähtemään enemmän päästä, kun oma hormonitoiminta palautuu? Voiko tätä lähtemistä estää mitenkään? Onhan se yksilöllistä, mutta huomaako ohenemisen selvästi hiuksista?
Itselläni tämä ja synnytys vasta edessä, mutta kyllä se vähän jo alkaa huolettaa. Hiukseni eivät ole kamalan paksut, joten pelottaa kuinka ohuet niistä sitten tulee, jos hiuksia oikein urakalla lähtee..

5

2400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raskaus ja synnytys

      on elimistölle sen verran "kova pala", että kyllä niitä hiuksia usein alkaa lähtemään reilummasti n.4kk synnytyksen jälkeen. Myöhemmin toki sitten kasvavat takaisin. Itselläni on ohuet hiukset, mutta ei ole ohenemista hiuksista huomannut. Huomaa lähinnä siitä, kun pesun jälkeen hiuksia harjaa ja niitä vain lähtee ja lähtee. Ja sitten myöhemmin siitä, kun jakauksen kohdalta törröttää pystyssä 2cm pituisia uusia hiuksia.

      • syy siihen

        Hiuksia kyllä lähtee synnytyksen jälkeen, mutta se EI johdu siitä, että raskaus ja synnytys olisi jotenkin "kova pala". :) Juttu vain on niin, että raskausaikana hiuksia lähtee hyvin vähän tai ei juuri lainkaan (jotkut hormonaaliset syyt tähänkin on) ja monella onkin ennen synnytystä mahtavan hyvinvoivan ja paksun näköinen tukka. Normaalistihan hiuksia lähtee jonkin verran koko ajan. Itsellänikin oli ennen synnytystä paksumpi tukka kuin ikinä ennen. Synnytyksen jälkeen hormonitoiminta sitten muuttuu taas ja kaikki ne hiukset, jotka raskausaikana ovat jääneet lähtemättä, irtoavat. Silloin tuntuu, että kaljuuntuu, mutta kyllä ne kasvavat takaisin.

        Eli ap, kyllä sen ohenemisen voi ihan huomata, mutta se on tosiaankin väliaikaista ja tukka palaa kyllä ennalleen ajan kanssa. Ohenemisen takia moni leikkaa synnytyksen jälkeen tukkansa lyhyemmäksi, jos on ohuet hiukset ja pitkä tukka ennestään.


    • ................

      Yhdyn edelliseen. Eli hiukset on niin sanotussa "lepotilassa" raskauden aikana ja ainakin omasta kokemuksesta juuri ennen synnytystä olivat erittäin paksut ja tuuheat. Noin 3 kk synnytyksen jälkeen alkoikin sitten hiustenlähtö ja ihan tuppoina lähti ja jokapaikassa oli hiuksia. Ohentui huomattavasti ja varsinkin kun piti ponnarilla hiuksia niin näkyi päänahka paikoittain. Tilanne rauhoittui noin 4 kuukaudessa ja nyt synnytyksestä mulla 10 kk ja paljon on ns. vauvatukkaa päässä ja nyt taas lähtee hiuksia ihan normi määrä ja ovat taas paksuuntuneet.

      On kovin yksilöllistä. Jotkut eivät huomaa minkäännäköistä hiustenlähtöä.

    • mamzix2

      Ensimmäisen synnytyksen jälkeen minulla meni 3 kk siihen, että hiustenlähtö alkoi. Toisen synnytyksen jälkeen meni 3,5 kk, ja ehdin jo mielessäni kuvitella, että säästyisin siltä tällä kertaa, mutta ei. Hiuksia lähti kahta kauheammin toisen synnytyksen jälkeen.

      Joillakin niitä lähtee, joillakin ei. Harvassa vaan taitavat olla ne, joilla hiustenlähtöä ei ilmene lainkaan. Minä olen siitä toisesta ääripäästä. Tukka oheni molempien synnytysten jälkeen yli puolella. Hiusraja vetäytyi joka puolelta, niin otsalta kuin niskastakin, ohimot kaljuuntuivat todella korkealle päälaelle saakka. Hiuksia oli kotona joka paikassa; lattiakaivossa, lavuaarissa, vessanpöntössä, matoissa, lattioilla, vauvan nyrkeissä, lakanoissa, vaatteissa... Harjatessa, varsinkin pesun jälkeen, saattoi jäädä iso tukko käteen kun vain haroi ilmaa latvojen alapuolelta.

      Vaikka olinkin kokenut sen jo eka synnytyksen jälkeen ja osasin varautua, oli se silti taas yhtä karmeaa... :/ Kaikkein ärsyttävintä olivat juuri nuo kaljut ohimot. Tukkaa ei voinut enää laittaa poninhännälle, koska ne paistoivat ja kauas. Piti roikottaa hiuksia auki, tai vetäistä kiinni ja peittää pää pannalla/huivilla.

      Nyt toisesta synnytyksestä on kulunut pian 6 kk. Hiustenlähtö on jo hellittämässä. Ohimoilla on parin sentin mittaista hiusta, hiusrajassa ja jakauksessa näkyy selvä sänki. Pikkuhiusta sojottaa joka puolelta päätä joka suuntaan :D Eli jee, ne kasvavat taas takaisin. Värjäytin juuri tyveä vähän, ne pikkuhiukset olivat niin haalean värisiä, ja nyt voin jo laittaa tukan ponnarille. Ohimoilla on lyhyt tukka, mutta eipä ole kalju :D

      Katselin kuvia ensimmäisen synnytyksen jälkeiseltä ajalta. Kuvassa, jossa vauva oli n. 8-9 kk, hiukseni näyttivät jo normaaleilta. Olivat varmaan toki ohuemmat, mutta minulla oli tosi pitkä tukka, eikä mistään ohimoiden kaljuudesta ollut enää merkkiäkään. Tukka oli kasvanut sen verran, että ne lyhyemmät sekoittuivat jo sinne pitempien hiusten joukkoon.

      Nyt minulla oli jo lyhyempi tukka, ja nyt alan innolla kasvattaa uutta, tervettä tukkaa. Kolmas lapsi olisi toiveissa lähivuosina, välillä jopa mietin, että ei enää, kun epäilin kaljuuntuvani kokonaan, mutta on lohdullista tietää, että se tukka kasvaa kyllä takaisin.

    • mulla näin

      Mulla on aina ollut paksu tukka. Raskauden alussa hiuksia lähti jostain syystä aika paljon, mutta sen jälkeen todella vähän. 4kk synnytyksen jälkeen hiuksia alkoi taas lähtemään melko paljon, mutta en ole huomannut paksuudessa minkäänlaista muutosta. Olen melkein koko raskauden ja imetyksen ajan syönyt joka päivä monivitamiinia, d-vitamiinia 50 mikrogrammaa ja kalaöljytabletteja. Luulen, että ne ovat jonkin verran auttaneet, vaikka mistä sitä tietää minkälainen tilanne olisi ilman niitä. Iho, hiukset ja kynnet ovat kaikki hyvässä kunnossa. Niin ja hoidan hiuksia olemalla pesemättä niitä turhan usein (2-3 kertaa viikossa), käyttämällä hoitoainetta, hiusnaamiota, hoitoöljyä latvoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      82
      3560
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3344
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3129
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1981
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      147
      1545
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1311
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1302
    Aihe