Pölyttävätkö rotat?

13vee

Heippa! Tosiaan, tuleeko rotista allergiaa? Olen harkinnut rotan ottamista, mutta olen allerginen kaikille pölyttäville.. koirat,kissat,hevoset,marsut,kanit,gerbiilit... Lähteekö rotasta sitä allergiaa aiheuttavaa pölyä?

Kiitos vastaajille :)

10

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myyrämäärä

      Kun ihminen on allerginen eläimelle, hän on yleensä allerginen eläimen hilseelle. Kaikista eläimistä tulee hilsettä - mutta osa hilseilee enemmän kuin toiset. Lisäksi ihminen voi siedättyä käsittelemällä vähän pölyäviä eläimiä - mutta myös allergisoitua pahemmin. Myös murrosikä voi joskus muuttaa asiaa ja allergia kadota (tai puhjeta). Lapsena en pystynyt pitämään mitään eläintä, mutta nyt minulla on rottia ja koiria. :)

      Valitettavasti rotista lähtee sitä pölyä, eli hilsettä, mutta tottakai vähemmän kuin hevosesta, koka onhan rotalla vähemmän ihoa, joka pölyäisi. Ei kannata tehdä kokeiluja elävällä eläimellä ja laittaa lemmikkiä kiertoon, jos se aiheuttaa allergiaoireita. Suosittelisin, että kokeilisit hoitaa rottia ensin jonkun muun ihmisen luona (esimerkiksi joillekin kasvattajille pääsee myös tutustumaan rottiin, jos kysyy nätisti). Seuraava askel olisi ottaa pidemmäksi aikaa hoitoon jonkun muun rotta. Jos oireita ei tule pitkänä aikana, on hyvä mahdollisuus, että niitä ei tule ollenkaan, vaikka ottaisi omia rottia. Näin minä sain ensimmäiset jyrsijäni: gerbiilipojat, vaikka olin allerginen kaikille siihen aikaan. Siitä on nyt viitisentoista vuotta ja voin käsitellä kaikkia eläimiä, paitsi kissoja ja kaneja. :)

      Muista, että allergia voi myös pahentua eläinten kanssa olemalla, ja silloin ei pysty enää edes rapsuttelemaan muiden eläimiä. :( Ei kannata riskeerata kaikkea.

      On raskasta rakastaa eläimiä, kun niitä ei voi saada omaksi. Minä tiedän sen. Onneksi on olemassa esim muutama koirarotu, joka sopii osalle allergisista. Pahimpinakaan allergia-aikoina en saanut oireita lapsuuteni aikaisista villakoirista ja vehnäterriereistä, eikä kukaan allerginen tuttavanikaan. Toivoa on aina. :)

    • Ihmistyyppiä

      Joillakin tietty purutyyppi myös lieventää oireita. Hamppu tai mörttiröpö kuivike ei kuulemma aiheuta reaktiota. Jotkut ovat sitten vain siedätäneet niin että hiljalleen tottuneet jyrsijöihinsä sekä pitäneet erikoispurua niillä.

    • geh

      Rotat ovat voimakkaasti allergisoivia. Toisin sanoen jos olet allerginen gerbuille, marsuille ja kaneille, olet hyvin todennäköisesti allerginen myös rotille. Rotilla on toki vähemmän pölisevät kuivikkeet ja ruuat kuin edellämainituilla.

    • 13vee

      Kiitos kaikille vastauksista. Olen siis nytten tullut siihen tulokseen että en eläintä ota.. (Ennenkuin äiti suostuisi hankkimaan liskon tai vastaavan, nimittäin koiraa hän ei missään nimessä halua.)

    • Hehee gehn, saadaan taas kinata=) Itse olen aivan kaikelle elävälle ja suhtkoht elävälle allerginen, en kuitenkaan rotille=)
      Kissojen kanssa ei tarvi mennä kuin samaan huoneeseen niin johan ämmä pihisee, marsut/kanit tarvii kuitenkin heinää siitä syystä niille ehdoton ei. Kävin allergia testeissä ennenkuin otin ekat pojat, tuli vain pieni punanen piste. Päätin että vedetään allergia lääkkeitä jos tarvii, kyllä mä pari kolme vuotta pärjään. Ei tarvi enää ottaa lääkeitä, paitsi jos menee kavereille kylään joilla on elukoita minkäänlaisia.

    • geh

      Mutta olethan sinäkin sitten allerginen rotille. Olet vain siedättynyt.

      Allergia- ja astmaliiton sivuilla lukee tämä sama: "Jyrsijät, kuten hamsteri, marsu, gerbiili, rotat ja hiiret ovat voimakkaimpia herkistäjiä, eikä niiden allergeenisuutta vähennä pieni koko. Herkistyminen voi tapahtua muutamassa kuukaudessa. Kanit ovat samanlainen ongelma."

      Esim. labrarottien kanssa työskentelevien on pidettävä kunnon suojavarusteita koko ajan. Huolimattomuus asiassa voi johtaa niin vaikeaan herkistymiseen ettei henkilö kykene enää ollenkaan olemaan samoissa tiloissa rottien kanssa. Ei edes suojavarusteiden kanssa.

    • Mä oonkin sitten TAAS ilmeisesti hyvin erikoinen henkilö =) Astmakohtaukset on tullut tunnetuiksi joka tilanteessa, alkaen prouvat laittaa hajuvettä ja kävelevät kaupassa ohi. Koko kesä menee muutenkin happea haukkoen, talvet saan olla suhtkoht rauhassa ja halailla karvapallojani =)
      Tai sitten olin vaan vähä hullu hankkiessani kaverit ja sain kunnon siedätyshoidon.
      Hautaan tässä kuitenkin mennään jossain vaiheessa =D.

    • geh

      Njaa. On minullakin astma. Ja olen allerginen esim. rotille ja kissoille. Silti noita elukoita on. Omiin voi siedättyä, jos jaksaa/voi kestää niitä allergiaoireita. Eikä ikinä ole varmaa tapahtuuko se siedättyminen lopulta vai ei.
      Minä siivoan häkit maskin kanssa, että en saa astmakohtausta.
      Itselle kun on tullut todella monta kasvattia takaisin perheessä puhjenneen allergian takia. Eli vaikka ei ensimmäiseen puoleen vuoteen saisi rotista mitään oireita, voivat oireet yhtäkkiä vain alkaa.
      On myös kasvattajia, jotka joutuvat lopettamaan kasvattamisen puhjenneen allergian tai astman takia.

      Ei se kivaa ole, että tämä eläinlaji on tämmönen, mutta ei silmien sulkeminen siihen ainakaan auta. Tai tosiasiaa muuta se, että joskus joku moniallergikko ei olekaan ollut allerginen rotille (varsinkin kun hyvin todennäköisesti se sama moniallergikko herkistyy rotille ennen kuin yhden rotan elämänkaari on ohi).

    • Mä oonkin ilmeisen hullu kun ei kiinnosta omat allergiat tai tyhmä...
      Joka tapauksessa ei kyllä juu ehdointahdoin kannata kokeilla jollei sitten pysty kestämään ensimmäisten rottien elämänkaarta. Itselle ei olis tullut pieneen mieleenkään antaa ekoja poikia takas kasvattajalle.. ei olis pystynyt. Mä voin kärsiä mutta eläimet ei, (enkä nyt tarkoita että rotat jotka tuli takaisin sulle olis kärsinyt) mä oon vaan kyllästynyt noihin kokeillaan.. laitetaan sitten palautuspostissa takaisin. Epäilen kyllä sitä että rotista tulisi sen ihmeellisemmin lopunikäinen allergia/astma kuin muistakaan eläimistä. Kyllähän mullakin puhkesi ala-asteella niin pahat allergiat ilman mitään syytä, ei ollut lemmikkejä eikä mikään muukaan altistavaa. Siitä sitten paheni allergiseksiastmaksi..
      Nyt on käyty taudit ja sairaudet osaks läpi joten voi mennä keittään kahvia=) Ollaan kun vanhat muorit kauppajonossa, kerrotaan sairaudet tai vaihdetaan tiedot =0.

    • Kokemusta

      Itselläni on astma ja allergia,eli olen allerginen koirille, kissoille jne., mutta ostimme kuitenkin siitä huolimatta 2 hamsteria, ja kappas, ovat asuneet täällä kohta vuoden ja ilman minkäänlaisia oireita olen ollut (: . Saan kylläkin astmaa kutterinpurusta, joten täällä meillä käytämme mörttiröpöä. Rottia haluaisin kyllä todella paljon hankkia! Eli toivoa on. (:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe