ruoan säilyttäminen kaapeissa

17+7

Hei! Mietin et onko täällä muita bulimiasta kärsiviä,ketkä haluis/on pakko lopettaa, mutta ongelmana on ruoan säilyttäminen kaapeissa. Mä en nimittäin pysty säilyttämään kaapeissa mitään ruokaa, sillä ahdistun siitä hirveesti enkä saa rauhaa ennen kuin kaikki on syöty ja tyhjennetty (asun siis yksin). Pakko kuitenkin jotain syödä, joten oon päättänyt et ostan kaupasta ruoat vaan yhdelle illalle. Nekin ruoat ahmin kerralla eikä aamuks esim. jää mitään. Tarvisin kuitenkin jotain aamupalaa, sillä muuten verensokeri laskee liikaa. Kaupassa en aamuisin kerkiä käymään. Onko muita, joilla on sama ongelma? Ahmiminen riistäytynyt käsistä enkä hallitse tätä enää yhtään. Neuvoja? Vai joudunko jatkamaan tätä loppuelämäni ajan?

6

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustakoiso

      Minulla ei ole samaa ongelmaa, mutta olen kärsinyt aiemmin EDNOS:sta.

      Aiheuttaako sinulla mikä tahansa ruoka ahmimishimon vai kohdistuuko se tiettyihin elintarvikkeisiin?

      On todella epäkäytännöllistä ja hankalaa, jos kotona ei voi pitää mitään ruokaa ja kaupassa olisi käytävä päivittäin.

      Voisitko säilyttää sellaisia ruokia, joita olisi turvallista syödä isompiakin määriä? Kuten kaurahiutaleita, marjoja, maustamatonta jogurttia, hedelmiä? Niistä saisi ainakin ravitsevan aamupalan ja ne ovat kevyitä ja terveellisiä.

      Entä iskeekö ahmimiskohtaus silloinkin, kun olet syönyt kunnon aterian vai käykö usein niin, että syöt liian vähän ja verensokeri pääsee romahtamaan ja kauhean nälän yllättäessä syöminen meneeöveriksi? Jos niin, kannattaa pitää huoli, että syöt riittävän usein ja riittävän paljon kerralla, jolloin pahaa nälän tunnetta ei ehdi tulla.

    • 17+7

      Mulla ei säily edes hedelmät tai jogurtit, oon yrittänyt monta kertaa... :( Eilen söin vaniljasokeritkin kaapista kun ei ollut enää muuta... Tää tuntuu menevän vaan pahemmaks ja pahemmaks. Suurimmaks osaks tää on varmaan psyykkistä, itsekurin puutetta ja tapa vähentää ahdistusta, mutta syön kyllä todella harvoin eli sitten kun vihdoin "saan" ruokaa, niin omaa käytöstä on vaikea hallita. Eli oot oikeessa siinä, mutta aina kun oon ostanut ruokaa esim. jogurttia aamupalaks tai hedelmiä, niin oon ahminut ne edellisenä iltana. En vaan pysty olemaan kaksin ruoan kanssa, syön sitä pakonomaisesti oli määrät kuinka isoja tahansa ja vaikka olo olisi kuinka täysi. Ja ihan sama mitä ruoka on, terveellistä tai epäterveellistä, hyvää tai pahaa. Pakko vaan syödä. :(
      Eikö täällä oo ketään ketään kohtalotovereita?
      Kiitos kuitenkin vastauksesta mustakoiso! :)

    • pessienn

      Mulla on aivan sama ongelma! On tosi rasittavaa kun joudun käymään kaupassa joka päivä, joskus useammankin kerran päivän aikana. Kaapissa eivät säily edes kaurahiutaleet, hedelmät tai maito.
      Itse olen tehnyt joskus sillä lailla, etten osta aamupalaksi jääkaappiin mitään. Juon aamulla vain kupillisen kahvia. Käyn sitten koulun kahvilasta aamulla ostamassa hedelmää, jogurttia yms. Jos käyn aamulla asioilla kaupungilla, saatan ostaa banaania tai smoothieta, jotain jonka voi syödä helposti kun on menossa.
      Itse tykkään ostaa mm. Lidlin paistopisteestä yksittäisen ruisleivän kerrallaan, koska en uskalla pitää ruisleipäpakettia kaapissani. Onhan tää aika stressaavaa elää näin. On mulla aina välillä parempia kausia, mutta tällä hetkellä on itseni kannalta parasta se, etten kiusaa itseäni ylimääräisellä ruoalla. Muuten menee heti ahmimiseksi :(

      • 17+7

        Hei! Ikävää et sulla on sama ongelma mut toisaalta kiva etten oo ainoa. :) Oon ajatellu et oon jotenkin poikkeuksellisen heikko, kun en pysty hallitsemaan syömisiäni yhtään. Mut pitää vaan tiedostaa et kyseessä on kuitenkin sairaus eikä pelkästään huono itsekuri. Ja oikeesti tuntuu paljon paremmalta nyt kun tiedän etten oo yksin!
        Mä oon aina välillä yrittänyt ostaa jotain sillä ajatuksella et voisin syödä siitä pidempään, mut aina se on päätynyt siihen et syön kaiken muutamassa tunnissa heti kun pääsen kotiin. :( Syön aika terveellisesti, mut eipä sillä oo oikeen mitään väliä, sillä kyllä niitä kaloreita saa mistä ruoasta tahansa. Nt päätin hyväksyä tän ongelman enkä enää yritäkkään ostaa enempää ruokaa kuin mitä yhtenä päivänä tarvitsen. En halua enää oksentaa tai lihoa, joten tää on nyt oikea ratkaisu. Onhan tää vaikeeta ja tulee kalliiks kun ei voi itse tehdä ruokaa, mut ei voi mitään. Tilanne nyt vaan on tää, toivon et joskus tilanne muuttuis mut en usko et sitä tulee tapahtuu pitkään aikaan. :(


      • Xxx
        17+7 kirjoitti:

        Hei! Ikävää et sulla on sama ongelma mut toisaalta kiva etten oo ainoa. :) Oon ajatellu et oon jotenkin poikkeuksellisen heikko, kun en pysty hallitsemaan syömisiäni yhtään. Mut pitää vaan tiedostaa et kyseessä on kuitenkin sairaus eikä pelkästään huono itsekuri. Ja oikeesti tuntuu paljon paremmalta nyt kun tiedän etten oo yksin!
        Mä oon aina välillä yrittänyt ostaa jotain sillä ajatuksella et voisin syödä siitä pidempään, mut aina se on päätynyt siihen et syön kaiken muutamassa tunnissa heti kun pääsen kotiin. :( Syön aika terveellisesti, mut eipä sillä oo oikeen mitään väliä, sillä kyllä niitä kaloreita saa mistä ruoasta tahansa. Nt päätin hyväksyä tän ongelman enkä enää yritäkkään ostaa enempää ruokaa kuin mitä yhtenä päivänä tarvitsen. En halua enää oksentaa tai lihoa, joten tää on nyt oikea ratkaisu. Onhan tää vaikeeta ja tulee kalliiks kun ei voi itse tehdä ruokaa, mut ei voi mitään. Tilanne nyt vaan on tää, toivon et joskus tilanne muuttuis mut en usko et sitä tulee tapahtuu pitkään aikaan. :(

        Mulla on ihan samanlaista, kaikki mitä ruokakaappiin ostaa menee takuu varmasti samana iltana. Oon jo vuosien mittaan oopinu hyväksyyn sen ja elelen sen faktan kanssa. Välillä koitan että joko onnistuis normaalimpi meiniki, mutta huonosti siinä käy. Terapiaan menoa suosittelen kyllä lämpimästi teille kohtalotovereille, se helpottaa oloo niin että jos ei muuta ni oppii hyväksyyn ittensä ja pitää toivoo yllä. Parempi ravata kaupassa päivittäin kun kökkii yrjöllä ihan epätoivosena... Voimia teille!


    • vaikeaaa1

      Mulla on ihan samoja ongelmia, ei vissiin olla onneksi yksin kuitenkaan. En uskalla nykyään tehä enää mitään ruokia kun tulee kuitenkin niin iso annos, että siitä riittäisi useemmalle ihmiselle/useemmalle päivälle. Ois todellakin kiva syödä jotain oikeeta ruokaa, mutta minkäs teet...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27730
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17662
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      352
      9260
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6348
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4143
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3771
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      24
      1747
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1467
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1215
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1154
    Aihe