Miksi YO-kokeet on nykyään vaikeampia?

fnfn

Itse olen pannut merkille, että ainakin psykologiassa kokeissa on ero. Vuodesta 2010 kokeet ovat olleet vähemmän helppoja kuin mitä ne ovat olleet 2009 alaspäin. Mitä on tapahtunut?

Myös syksyn 2012 keskipitkän ruotsin kuuntelu oli mielestäni vaikeampi mitä aikaisemmat. Ainakin se reagointiosuus oli paljon erilaisempi mihin olen tottunut. Siinä oli myös tosi hämmentävä se kokous-kuuntelu, missä kiljui yli-ikäisiä lukiolaisia.

11

1132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...?

Arvosanat jaetaan Gaussin käyrän mukaan. Kokeen vaikeus on sivuseikka, sama prosentti saa joka kerta L:n, I:n ja kaiken siltä väliltä.

• ruotsi...

juurikin näin, ihan turha valittaa kokeiden olevan vaikeita - se on sitä myös kaikille muille

ei millään pahalla, arvon kieli-humanisti -AP, mutta matematiikan opiskelu kannattaa

• fnfn

En minä missään vaiheessa valittanut (ainakaan pahasti) kokeiden olevan vaikeita ja tiedän kyllä että ne arvostellaan Gaussin käyrän mukaan :) Kysyin vain syytä muutokseen, that's all.

• fnfn

Ja tiedän myös miten Gaussin käyrä toimii. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko tietääkseen tuollaiset perusasiat, TAHVO.

Ps. Gaussin käyrä käydään myös psykologiassa :)

• Linnnnerr_

Kyllä eräs opettajakin tokaisi, että YO-kokeet ovat hänen mielestään vaikeampia nykyään kuin 2000 -luvun alussa.

• nettiiii

Voiskohan johtua netin käytön yleistymisestä opiskelun apukeinona? Ennen vanhaan ei ollu nettiä, joten sieltä ainakaan ei saanut mitään lisätietoja. Ainakin enkun osaaminen on teineillä tutkitusti nykyään huomattavasti parempaa tietokonepelien ja netin yms. johdosta.

• 3438

Ainereaali lienee vastaus. Yhteen aineeseen voi keskittyä jo lukion alusta asti. Toisin oli aiemmin.

• joop1

Kirjoittajat ovat parempia, joten kokeidenkin on oltava vaikeampia, jotta Gaussin käyrä toimisi.

• ei tyhmä

Kirjoittajat ovat tyhmempiä, joten kokeet tuntuvat vaikeammilta.

• 13+9
        ei tyhmä kirjoitti:

Kirjoittajat ovat tyhmempiä, joten kokeet tuntuvat vaikeammilta.

tämä

• väliä?

kokeen tekijät ovat usein samoja kuin edellisinä vuosina, mutta vaihtuvuutta on, luulen että selittyy vaan sillä että kokeita tekee (osittain) eri porukka kuin 10v sitten, ja tällä kokoonpanolla tulee sitten tämän näköisiä kokeita

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      265
      4650
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3019
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2847
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      23
      2230
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1781
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1644
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1511
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1400
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95