Käyttöakun koko?

Samiskut

Hommasin juuri itselle uuden purkkarin. Käyttöakkuna näyttäisi olevan 100Ah akku, jota lataa kotisatamassa maasähkölaturi ja ajossa myös ilmeisesti koneen laturi. Startti -ja käyttöakun välissä on sellainen latauusrele.

Mitenköhän hyvin tuo akkukapasiteetti riittää kun kuluttajina on kompressorijääkaappi, sisävalot, vhf, plotteri, kulkuvalot, vesipumppu jne. Kaikki laitteet ei tietenkään ole yhtä aikaa tai koko ajan päällä ja kulkuvalotkin vain silloin tällöin kun pimeällä sattuu seilaamaan? Lämmitin on sähköä syömätön malli. Ajattelin lisätä veneen tuuletusta vielä jatkuvakäyntisellä ns. tietokone flektillä, tai kahdella.

Koneajoa tietenkin koitetaan välttää kun kyseessä on purjevene ja luonnonsatamat/virkistysalueyhdistysten kohteet kiinnostavat enemmän, joten sähkösatamiin vain silloin kun tarvitsee tehdä muonahankintoja jne. Arvioiden ilman maasähköä 3-5 päivää kerrallaan.

Akku näyttäisi olevan alle vuoden vanha, joten turhanpäiten en viitsisi vaihtaa isompaan ja toinen samanlainen 100Ah:n akku rinnalle taitaa olla liioittelua?

28

1569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jekkuliukkeli

      Kokeilemallahan tuo selviää ehkä parhaiten. Mene veneeseesi asumaan joksikin aikaa ja katsele, miten riittää. On melko vaikea sanoa kuinka paljon veneesi oikeasti kuluttaa sähköä, kuinka nuuka olet käyttämään sähköä tai missä kunnossa akkusi on. Jos haluat viettää tuon 3-5 päivää luonnonsatamassa lataamatta ollenkaan hupiakkua moottorilla, voisin veikata, että edes tuo akkukapasiteetin tuplaaminen ei riitä. Itselläni hupiakkukapasiteettiä löytyy 275Ah, eikä se tunnu ollenkaan liioittelulta jos haluaa viettä pari päivää leppoisasti luonnonsatamassa sähköpistokkeiden ulottumattomissa. En kylläkään ole kovin nuuka sähkönkäytössä. Salkkuaggregaatti muuten on myös hyvä hankinta jos luonnonsatamissa tykkää olla.
      Tuohon tuuletushommaan kannattaa harkita aurinkokennotoimisia tuuletusventtiileitä, joissa on myös akku. Päivällä auringonpaisteessa aurikokenno pyörittää puhallinta ja lataa akkua. Illan pimetessä tuo akku sitten alkaa pyörittämään puhallinta.

      • Samiskut

        Kiitos vastauksesta!
        Yleensä minulla on tapana vaihtaa saarta/satamaa joka päivä, joten vähän tulee väkisinkin koneajoa lähdöissä ja tuloissa. Toivottavasti kerkeäisin vielä tänä syksynä testaamaan akun riittoisuutta, jottei jää vaivaamaan koko talveksi :)

        Aurinkokennotuulettimet ovat myös pyörineet mielessä, mutta eniten mietityttää niiden vesitiiveys? Onko kokemuksia, jos kannen päälle lojahtaa ämpärikaupalla vettä?

        Salkkuagrekaatti kuulostaa hyvältä vara-varusteelta, mutta hinta on hiljaisissa malleissa aika korkea. ..ehkä joskus..


      • Paras sähkö
        Samiskut kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Yleensä minulla on tapana vaihtaa saarta/satamaa joka päivä, joten vähän tulee väkisinkin koneajoa lähdöissä ja tuloissa. Toivottavasti kerkeäisin vielä tänä syksynä testaamaan akun riittoisuutta, jottei jää vaivaamaan koko talveksi :)

        Aurinkokennotuulettimet ovat myös pyörineet mielessä, mutta eniten mietityttää niiden vesitiiveys? Onko kokemuksia, jos kannen päälle lojahtaa ämpärikaupalla vettä?

        Salkkuagrekaatti kuulostaa hyvältä vara-varusteelta, mutta hinta on hiljaisissa malleissa aika korkea. ..ehkä joskus..

        Laita mahd. paljon aurinkopaneeleita. Se on mukavin tapa saada sähköä.


      • Jekkuliukkeli
        Paras sähkö kirjoitti:

        Laita mahd. paljon aurinkopaneeleita. Se on mukavin tapa saada sähköä.

        Ja tämä unohtui myös minulta sanoa. Noissa aurinkopaneeleissa on vielä se etu, että ylläpitävät akkujen latausta kun vene on kotisatamassa vailla käyttöä. Toki aikas isot kennot tarvitaan, jotta pelkällä aurinkosähköllä pystyisi toimimaan reissunpäällä, mutta tosiaan ovat kyllä hyviä värkkejä.
        Noista aurinkokennopuhaltimista täytyy sanoa, että eivät ne aivan vesitiiviitä ole. Rankemmalla sateellakin saattavat vähän tiputella, mutta ei niillä venettään upota.


    • Riittävästi akkua

      Jos lämmitin olisi Wallas tai Webasto sanoisin että alkuperäisen kysyjän laitteilla akkukapasiteetin pitäisi olla luokkaa 300Ah jos ilman maasähköä pitäisi olla yli 3 päivää.
      Mistään akusta kun ei voi ottaa ulos kokonaan tuota ilmoitettua Ah määrää. Vakioakkua voi purkaa terveellisesti luokkaa 50% ja AGM akkua joku 70%. Eli jos on normaali 100Ah akku ja haluaa pitää sen pitkäikäisenä ei siitä voi ottaa ulos kuin 50Ah. Eli käytännössä tuolla 100Ah akulla ei pitäisi olla yhtä yötä enempää illman maasähköä.
      Nostin oman veneeni akkukapasiteetin 360Ah:n tasoon ja nyt pärjää kivasti useita päiviä ilman että tarvitsee miettiä sähköjen riittävyyttä. Edellisen 120Ah akun kanssa kävi liian usein niin että parin luonnonsatamayön ja purjehduspäivän jälkeen oli virrat loppu.

    • Samiskut

      Luonnonsatamassa kulutus meillä taitaa olla aika pientä. Jääkaappi, sisävalot (ledit), juomavesipumppu, lämmittimen pienitehoinen kiertovesipumppu. Purjehtiessa kulutus sitten hieman suurempaa kulkuvalojen, kaiun, plotterin takia. Kulkuvalot ovat vielä hehkulankaisia syöppöjä.

      Olisiko tuollainen esim. 200-300Ah akusto liian kova pala pienen koneen pienelle laturille?

      Aurinkopaneelit olisivat kätevät, mutta kovin montaa hyvää paikkaa ei paneelille veneestä löydy.

      • Kalustoa myynnissä..

        Eipä tuo akusto liikaa ole pienelle laturille. Pieni laturi lataa sen vaan hitaammin kuin isompi!

        Itse suosittelisin sinua hankkimaan hekppolukuisen akkumittarin, esimerkkinä Merlin Smartgauge. Muitakin on, tämä omasta kokemuksesta. Näyttää käytössä olevan kapasiteetin prosentteina. Maksaa noin 200e briteistä rahtaineen. Googlaa jos kiinnostaa!

        Päivitin keväällä venettäni: kompurakylmäkaappi 32L (itse, eli huonosti eristetty)' vanha thermo 2500 lämmitin (valmiiksi veneessä), honda ex7 salkkuagregaatti johon 23L peräprutkutankki letkulla ja extended run korkilla (tankki täynnä edelleen 5vk reissulta), 30A Sterlingin laturi, 72W aurinkopaneeleja, tuuligeneraattori tolppineen johtoineen lataussäätiminen jne (joka edelleen asentamatta), 115ah exide er550 akku.

        Nyt toivoisin, että olisin ostanut ensin uuden akun ja akkumittarin. Muu päivitys vasta sen jälkeen.


      • Edellinen

        ..ja noita paneeleita saa muuten kivasti roikkumaan mantookeihin. Vaikka koko veneen matkalta.


      • Jekkuliukkeli

        Tuo pari-kolmesataa ampeeria taitaa olla aika vakio. Tietysti myös latauskalusto täytyy sopeuttaa akkukapsiteetin mukaan (koskee muuten myös sitä maasähkölaturia). Itselläni mottorin laturi on tällä hetkellä 50A, joka on auttamatta liian pieni tuolle aikaisemmin mainitsemalleni 275Ah akustolle (plus tietty vielä 60Ah starttiakku). Se saakin ensi talven aikana väistyä tuplatehoisen tieltä. Moottorin kuormituksen kannaltahan tuo nyt on aikalailla yksi lysti, minkä kokoista laturia se pyörittelee. Niin pienestä kuormituksesta on kuitenkin kyse. Tuollainen 50A laturihan ei jatkuvasti lataa kuin tuollaisella 30A virralla, joten täysin tyhjän 300Ah akuston lataaminen täyteen kestää tuntikausia. Tuollaisesta 300Ah akustostahan ei muuten tosiaan tule ulos sähköä kuin tuo vähän reilu puolet, niinkuin joku jo tossa aikaisemmin taisi maintakin.
        Sähkönkulutuksen kannalta isommista kuluttajista kannatta katsella, että vesijärjestelmä on mahdollisimman tiivis, jotta pumppu ei joudu turhaan aika-ajoin päristelemään lisää painetta verkostoon ja jääkaapin kompuran ja lämmönvaihdin tuulettuvat tarpeeksi. Nuo kaiku ja plotteri sekä yleisestikin kaikki "instrumentaatio" on hyvin vähäkulutuksista kamaa. mA-luokkaa taitaa olla useimpien kulutus.
        Akkuja uusiessa/lisätessä tietenkin kannattaa muistaa, että hupiakkukäyttöön hupiakku ja käynnistysakkukäyttöön käynnistysakku. Kypsyy muuten ihan oikeasti hupiakkukäytössä käynnistysakku.


      • 13+9

        Ehdottomasti kannattaa laittaa paneeleita niihin paikkoihin, koska pienempikin paneeliluku pidentää akkujen kestoa jo merkittävästi, ei ole iso investointi ja on huoltovapaa, helppo asentaa.


      • Riittävästi akkua

        Kyllä pienelläkin laturilla latailee 300Ah akkuja. Itsellä on 80A laturi tuota 360Ah akustoa varten. Hyvin toimii, kyse vain latausajasta. Ja helppo tapa lisätä latauksen tehoa on varmistaa että veneessä riittävän järeät latauskaapelit. Usein vakiona ihan naruja ja tehot hukkuu niiden vastukseen eli lämmittämiseen. Ei hyvä.

        Aurinkopaneleiden sijaan satsaisin kunnolliseen maasähkölaturiin. Koneen laturilla akut saa max 80% täyteen joten sillä vain täydennellään akkuja. Jos haluaa akuston "piripintaan" niin sitten tarvitaan kunnollinen älylaturi. Siinä 40A (tai yli) maasähkölaturi ei ole liioittelua. Tuolloin isonkin akuston lataus piripintaan onnistuu yön aikana tolpasta ja taas pärjää monta yötä luonnonsatamissa tai jopa viikon konetta hieman välillä käyttäen.


      • joo, mut
        Riittävästi akkua kirjoitti:

        Kyllä pienelläkin laturilla latailee 300Ah akkuja. Itsellä on 80A laturi tuota 360Ah akustoa varten. Hyvin toimii, kyse vain latausajasta. Ja helppo tapa lisätä latauksen tehoa on varmistaa että veneessä riittävän järeät latauskaapelit. Usein vakiona ihan naruja ja tehot hukkuu niiden vastukseen eli lämmittämiseen. Ei hyvä.

        Aurinkopaneleiden sijaan satsaisin kunnolliseen maasähkölaturiin. Koneen laturilla akut saa max 80% täyteen joten sillä vain täydennellään akkuja. Jos haluaa akuston "piripintaan" niin sitten tarvitaan kunnollinen älylaturi. Siinä 40A (tai yli) maasähkölaturi ei ole liioittelua. Tuolloin isonkin akuston lataus piripintaan onnistuu yön aikana tolpasta ja taas pärjää monta yötä luonnonsatamissa tai jopa viikon konetta hieman välillä käyttäen.

        Paitsi ettei niitä akkuja piripintaan yössä saa millään laturilla. Isoja latausvirtoja on vain aivan latauksen alkuvaiheessa, mutta sitten virrat putoavat kennojännitteiden noustessa. Jännitteen nostamisesta suuren virran ylläpitämiseksi pidempään taas eivät akut tykkää. Isosta tehosta on hyötyä vain, jos myös kulutusta on paljon ja lataamiseen pitää riittää vielä kulutuksen kompensoimisen jälkeenkin. Ja tämä pätee sekä moottorin laturille että maasähkölaturille.

        Aurinkopanelien ja maasähkön hyödyt ovat pitkälti kiinni veneiytavoista. Luonnonsatamissa viihtyvä ja silloin tällöin maalikylille kauppaan poikkeava ei maasähköstä paljoa kostu, aurinkopaneleista kyllä.


      • Bossu
        joo, mut kirjoitti:

        Paitsi ettei niitä akkuja piripintaan yössä saa millään laturilla. Isoja latausvirtoja on vain aivan latauksen alkuvaiheessa, mutta sitten virrat putoavat kennojännitteiden noustessa. Jännitteen nostamisesta suuren virran ylläpitämiseksi pidempään taas eivät akut tykkää. Isosta tehosta on hyötyä vain, jos myös kulutusta on paljon ja lataamiseen pitää riittää vielä kulutuksen kompensoimisen jälkeenkin. Ja tämä pätee sekä moottorin laturille että maasähkölaturille.

        Aurinkopanelien ja maasähkön hyödyt ovat pitkälti kiinni veneiytavoista. Luonnonsatamissa viihtyvä ja silloin tällöin maalikylille kauppaan poikkeava ei maasähköstä paljoa kostu, aurinkopaneleista kyllä.

        Kyllä mä olen saanut Bilteman 12A älylaturilla 172 Ah akut aina yön yli täyteen. Ladattavaa on siis, jos akut alkavat olla tyhjiä, tuommoiset 70-90 Ah. Latausvirta pysyy tuntikausia 12 ampeerissa, ja tippuu sitten pikku hiljaa jonnekin 1 ampeeriin, jolloin ne ovatkin jo pian valmiit. Satamassa usein ollaan 12-14 tuntia, joka riittää kyllä. Bilteman laturi ei ole ideaali, mutta taannoisessa testissä ei ollut suurta eroa halpojen ja vähän kalliimpien välillä siinä, kuinka täyteen akku tuli, kun lataus tapahtui lämpimässä. Pakkasessa oli latureilla suuria eroja.

        Ajossa kun ollaan, ja kulutus on suurta, ei jollain 30W aurinkopaneelilla ole suurta merkitystä siihen, kuinka usein täytyy ladata akut täyteen. Niiden hinnat on toki tippuneet, joten ei ne ihan tyhmiä hankintoja ole.


      • niin just
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä mä olen saanut Bilteman 12A älylaturilla 172 Ah akut aina yön yli täyteen. Ladattavaa on siis, jos akut alkavat olla tyhjiä, tuommoiset 70-90 Ah. Latausvirta pysyy tuntikausia 12 ampeerissa, ja tippuu sitten pikku hiljaa jonnekin 1 ampeeriin, jolloin ne ovatkin jo pian valmiit. Satamassa usein ollaan 12-14 tuntia, joka riittää kyllä. Bilteman laturi ei ole ideaali, mutta taannoisessa testissä ei ollut suurta eroa halpojen ja vähän kalliimpien välillä siinä, kuinka täyteen akku tuli, kun lataus tapahtui lämpimässä. Pakkasessa oli latureilla suuria eroja.

        Ajossa kun ollaan, ja kulutus on suurta, ei jollain 30W aurinkopaneelilla ole suurta merkitystä siihen, kuinka usein täytyy ladata akut täyteen. Niiden hinnat on toki tippuneet, joten ei ne ihan tyhmiä hankintoja ole.

        Melko täyteen saat, mutta et aikaisemman kirjoittajan ajattelemaan piripintaan. Ja siihen pääsit todellakin paljon alle 40 A laturilla. Vaikka ottaisi ne kirjoittajan 360 Ah, eli tuplakapasiteetin, pääsisi samaan tulokseen parinkymmenen ampeerin laturilla. Oma kokemus taas 40 W aurinkopanelista on sellainen, että sillä on suuri merkitys paikoillaan ollessa. Liikkeellä ollessa sitten aurinkopanelin optimaalinen suuntaus on paljon huonompaa ja kulutustakin enemmän.

        Ehkä seuraavat akut ovatkin sitten jo litium-akkuja ja taas käyttö helpottuu.


      • Riittävästi akkua
        niin just kirjoitti:

        Melko täyteen saat, mutta et aikaisemman kirjoittajan ajattelemaan piripintaan. Ja siihen pääsit todellakin paljon alle 40 A laturilla. Vaikka ottaisi ne kirjoittajan 360 Ah, eli tuplakapasiteetin, pääsisi samaan tulokseen parinkymmenen ampeerin laturilla. Oma kokemus taas 40 W aurinkopanelista on sellainen, että sillä on suuri merkitys paikoillaan ollessa. Liikkeellä ollessa sitten aurinkopanelin optimaalinen suuntaus on paljon huonompaa ja kulutustakin enemmän.

        Ehkä seuraavat akut ovatkin sitten jo litium-akkuja ja taas käyttö helpottuu.

        Joo, olet oikeassa. Kirjoitin huonosti kun sanoin yhdessä yössä piripintaan. Maasähköllä ja kunnollisella laturilla akut on yleensäkin mahdollista saada piripintaan ja yhdessä yössä ne saa lähes täyteen. Siinä auttaa älykäs laturi jossa potkua. Mutta ei tosiaan piripintaan yhdessä yössä. Se onnistuu vasta useamman päivän maasähkössä makuuttamisella. Tässäkin oli tuollaisesta battery monitorista apu. Siitä näin että akut olivat 80-90% täynnä ja vasta ajan kanssa ladatessa tuli 100% täyteen.
        Mutta aika kovia virtoja Waecon 40A laturi on alussa syöttänyt ja vasta tuntien jälkeen laskenut. Eli uskoisin kyllä että isompi lauri jeesaa paljon.
        Ja niistä paksummista latauskaapeleista on iloa vaikka lataus tapahtusi pienemmilläkin virroilla. Aina vähemmän vastusta ja häviötä.


    • kiinalainen1

      Mitenköhän tämmöinen pelittäis? ei ole kallis akkumonitoriksi.
      http://www.ebay.co.uk/itm/170901497030

      • 2 ja 856

        Miks ei? Toiselta kysyttäessä smart gauge on paska. Osta ja kerro miten toimii!


      • Voi toimiakin

        Onhan siinä shuntti, joten periaatteessa voisi toimia. Katso tarkasti, että shuntti on riittävän kokoinen,ettei tule tulipaloa. Akkumonitori ilman shunttia on joka tapauksessa huijausta.


      • että näin,

        Edulliselle näyttää, mutta mitä tuossa ei kerrota on lepovirta. Tuonhan pitää olla päällä aina, joten viikossa parissa voi jo imaista akusta merkittävän siivun. Esim. Nasan vastaava värkki vie 1.5mA/h>1Ah/kk


      • Santtu-31

        Näkyy olevan tuolla toisaalla samasta keksinnöstä enemmänkin keskustelua.
        http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-343761.html

        Kun virrankulutusta ei näkynyt missään spekseissä kysyin myyjältä ja vastaus tuli heti: 25mA näyttö päällä, 10mA näyttö sammutettuna. Toimisi ainakin allekirjoittaneella avovesikaudella kun aurinkopaneli kuitenkin ylläpitää standby-latausta, mutta talveksi pitäisi muistaa sammuttaa.

        Menee vakavasti harkintaan josko tuolla katselisi kulutustaan nykyisen yleismittariratkaisun sijasta.


    • 9+12

      Kun on LED näyttö ja lisäksi jatkuvasti päällä(?), niin siinä taasen yksi kuorma lisää.
      Toki voi kytkeä erillisen ON/OFF kytkimen niin sitten.

      LCD jos löytyisi, niin parempi. Vaikka kai sekin (jatkuvasti)päällä ollessa jotain syö.

    • Bossu

      Veikkaisin, ettei riitä 3-5 päiväksi ilman täyteen latausta ainakin kerran. Käytössäsi on oikeasti ehkä 50 Ah ennen kuin jännite tippuu liikaa ja jääkaappi tippuu pois pelistä. Jääkaappi kuluttaa 24 Ah päivässä, ja noi muut kuluttaa ehkä 10-25 Ah (vaikea sanoa, riippuu käytöstä ja esim. valojen tyypistä). Akku tyhjenee siis päivässä-kahdessa, ellei sitä ladata välillä. Joudut päivittäin tai joka toinen päivä lataamaan akkua koneella, jos et ole maasähkön parissa. Minulla oli suunnilleen samalla varustuksella 172 Ah, ja se riitti n. 3 päiväksi, kun ajoin moottorilla ehkä 20 min/päivä. Laita toinen samankokoinen akku. Sitten täytyy vielä perehtyä akkujen rinnankytkentään.

    • Samiskut

      Kiitokset vastauksista! Täytyy varmaankin hommata toinen samanlainen akku rinnalle. Tosin toinen akuista on sitten aavistuksen vanhempi. Rinnankytkentä ei ole onkelma, mutta tilan löytäminen uudelle akulle voi olla! Lets see..

    • Samiskut

      Tuplasin eilen hupiakkukapasiteetin 200Ah:iin ja tarkastelin samalla maasähkö laturia tarkemmin. Laturina on Waeco Perfectcharge 15 A. En haluaisin ihan heti investoida uuteen maasähkölaturiin kun on paljon muitakin hankintoja, joten eikös tuollakin saa akut täyteen, joskin hitaammin kuin oikein mitotetulla akkulaturilla?

      • Samiskut

        Laturin specseissä suositeltu akkukapasiteetti on 150Ah


      • aaallllll

        Riittää hyvin.


      • Akku Apu
        aaallllll kirjoitti:

        Riittää hyvin.

        Aikaa kuluu vaan jonkin verra enemmän täyteen lataamiseen.


    • sy Snoopy

      Mulla on nyt koko kapasiteetti 630 Ah, josta 450 Ah on 6 V hupiakuja, 100 Ah on starttiakku ja 80 Ah on varalla, täynnä, poiskytkettynä. 75 A Balmar lataa hupiakkuja. Vanha 35 A Lucas lataa starttiakkua. Lisäsi hupiakkuja lataa pieni tuuligeneraattori, Aerogen 3, ja 100 W aurinkopaneelit. Eniten virtaa vie jatkuvasti päällä olevat automaattiohjaus, jääboksi (Waeco 32 L) ja 2 KW tutka, joka tarkastelee ympäristöä liikenteestä riippuen 5, 10 tai 20 min välein. Varsinainen sähkörosvo on sitten lähetys SSB-radiolla, mutta sitä tapahtuu yleensä vain 5-20 min/vrk. Mieleni tekisi lisätä 100 W lisää paneeleja ja tehokkaampi tuuligeneraattori ja jos voittaisin lotossa voisin hankkia potkurigeneraattorin sen "perämoottorigeneraattorin". Kokemuksesta sanoisin, että mitä hyvänsä sähköntuotantovimpaimia hankittekaan purjeveneeseen se ei riitä, koska ei aikaakaan niin olette taas lisännyt sähkön kulutusta. www.snoopy.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      141
      6688
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4901
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3905
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3071
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2452
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2207
    Aihe