Kukkineet kukat pois

Uusikki

Kukkimisen lisäämiseksi kehotetaan poistamaan kukkineet kukat. Leikataanko vain kukka pois, vai pitääkö myös varsi poistaa seuraavaan oksanhaaraan asti?

2

1238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O-mukulakiurunkannus

Eri kasveilla toimii hyvin eri lailla. Tavallisten akileijojen kukkavanat poistan yleensä siinä vaiheessa, kun on kokonaan loppuunkukkinut. Samoin jaloritarinkannuksen, tulikellukan ja monen muunkin. Jos kesä on edes suurinpiirtein kunnollinen, tulikellukan saa kukkimaan loppukesästä uudelleen, kun poistaa kukkavanat mahdollisimman pian kukkimisen jälkeen tai mahdollisesti - kasvuston laajuudesta ja omasta viitseliäisyydestä riippuen - yksittäiset kukinnot sitä mukaa, kun terälehdet putoavat. Tänä vuonna minulla kukki ensimmäistä kertaa meksikonakileija ja sen kanssa huomasin, että se tekee samaan kukkavarteen ihan valtavan pitkään aina vaan uusia ja uusia kukkia, kun niitä leikkaa maljakkoon. Samoin tekee purtojuuri ja mahdollisesti ruusuruohokin.

Jostain luin, että vuorikaunokin kukintaa saa jatkettua loppuunkukkineiden poistamisella, mutta ei ainakaan minulla toiminut.

• 1000000 ruusua

Tavallisemmista kukista esim. orvokki, leikkaan koko kukkavarren, näin orvokit tekevät mahtavasti koko ajan uuttaa kukkaa. Samoin pelakuu, koko kukkavarsi poikki, siitä kohtaa, mistä se on lähtenyt kasvamaan. 3 mm ehkä jätän, ettei varsinainen varsi vahingoitu. Vieläkin kukkii keväiset orvokit, ne ovat nyt jotain 40 korkeita, ja pelakuutsekä tavalliset että riippupelakuut kukkivat aina vaan.
      Olen lannoittanut tänä kesänä vähän ohjetta enemmän ja kastellut oikein paljon, kun on ollut niin kuumaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4308
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      137
      3021
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2342
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      45
      2254
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1873
    6. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      91
      1832
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1586
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1539
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      148
      1384
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      32
      1200
    Aihe