Schukotesteristä kysymyksiä

12 + 18

Tekisi mieli ostaa schukotesteri, jotta voisi tarvittaessa tarkistaa ovatko kytkennät oikein tehty ja johdot kiinni. Nykyaikaisissa sähköasennuksissa, missä ei käytetä tulppasulakkeita, vaan niitä pieniä kytkimiä, eikös testeri vain laukaise sulakkeen niin että vipu kääntyy alaspäin? Voiko tällä testerillä vahingossa rikkoa jotakin? Nettisivuilla olen törmännyt paljon Testavit Schuki 1 -nimiseen laitteeseen, olisiko se hyvä? Sähköasennuksia en ole itse tekemässä, mutta niin monta kertaa muuttaessani esim. uuteen asuntoon olen nähnyt väärin tehtyjä sähköasennuksia enkä aina haluaisi ruveta tarkistamaan kaikki avaamalla rasioiden pistorasioiden kansia, joten onko tästä mitään hyötyä?

12

1520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tai ei...

Vikavirtasuojan laukaisu niissä on. Ei niillä johdonsuojien toimintaa voi testata. Sukotesteri ei näytä mitään muuta kuin oikean tai virheellisen pistorasian kytkennän. Käyttöönottotarkastusta se ei korvaa miltään osin.

• ei niin

Ja mitähän pirua joku uuno maallikko tuollaisella testerillä yleensä tekee, ei yhtään mitään.

• 12 + 18

Vaikka en teekään sähköasennuksia, mitä haittaakaan laitteesta olisi? Rahaahan siihen hieman menee, mutta jos sillä voi tarkistaa että kytkennät ovat oikein, auttaisi se jo paljon.

• ei niin
        12 + 18 kirjoitti:

Vaikka en teekään sähköasennuksia, mitä haittaakaan laitteesta olisi? Rahaahan siihen hieman menee, mutta jos sillä voi tarkistaa että kytkennät ovat oikein, auttaisi se jo paljon.

Ja edelleen mitähän sinä sillä kytkennän oikeellisuus tiedolla teet, et ole yhtään viisaampi näytti se testeri mitä tahansa.
        Ja mitenkähän ne kytkennät saattaisi muuttua asukkaiden vaihtuessa.

• jaggyu

Helvetin kusimuna. Mitä vttua se sulle kuuluu kuka testeriä käyttää?

• Halpa ratkaisu

Otetaan shuko tulppa. Kytketään kaikki kolme napaa yhteen. Torpataan seinään. Jos taululla joku laukeaa niin voinemme olettaa että ainakin oikosulku saatiin aikaiseksi. Jos mitään ei tapahdu niin tuskin rasiassa on henkeäkään.

• 10+

Testavit Schuki on hyvä, mutta sen käyttö ja tulkinta ei ole aivan yksiselitteistä. Tärkeää on että testeri on pistorasiassa oikeinpäin ja kosketusnastan käyttö aina testattaessa.

• gasdfasdfasdfas

Eihän tuo kallis laite ole joten osta vaan. Se näyttää pistorasian kolmen (jännite, nolla ja maadoitus) johtimen kytkennän oikeellisuuden. Testinapista painettaessa se laukaisee vikavirtasuojan, ei siis johdonsuojakatkaisijaa. Eli laitteella on helppo todeta, että vikavirtasuoja tosiaan on suojaamassa ko. pistorasiaa ja se on vielä toimiva. Shukon testinappi vastaa siis itse vikavirtasuojassa olevaa testinappia.

• 12 + 18

Kiitos tiedoista. Maadoituksen oikeellisuudesta sen verran vielä, että näyttääkö nämä testerit että maadoitus on ryhmäkeskukseen asti kunnossa vai miten se toimii? Esim. edellisessä asunnossani ilmeisesti joku tee-se-itse mies oli laittanut maadoitetun pistorasian johon tuli kevi-johto, mutta en tiedä oliko sitä kuitenkaan kytketty mihinkään jakorasiassa tai ryhmäkeskuksessa.

• 10+
        12 + 18 kirjoitti:

Kiitos tiedoista. Maadoituksen oikeellisuudesta sen verran vielä, että näyttääkö nämä testerit että maadoitus on ryhmäkeskukseen asti kunnossa vai miten se toimii? Esim. edellisessä asunnossani ilmeisesti joku tee-se-itse mies oli laittanut maadoitetun pistorasian johon tuli kevi-johto, mutta en tiedä oliko sitä kuitenkaan kytketty mihinkään jakorasiassa tai ryhmäkeskuksessa.

Kyllä se huomaa jos suojajohto on jostain poikki, tai liitos niin huono että siinä on ylimenovastusta yli 3000 ohmia.

• ei...
        12 + 18 kirjoitti:

Näyttää vain löytyykö suojamaan nastasta maapotentiaali. Ei se näytä tuleeko se keskukselta asti vai onko nollattu suoraan pistorasiassa. Mutta jos puuttuu kokonaan, niin sen se näyttää.

• Sähköhuttua

Ihan hyvä vempele tuo olisi maallikollekkin, koska nykyään tsimien aikakaudella nopeat ehostavat myyntirempat tehdään myös sähkötöiden osilta itse ja tietotaito ei ehkä sitä parhainta kastia ole...

Itse korjailen muutamia sähköjä asuntoihin vuodessa, kun ostaja halunnut muuttaa, tai vaihtaa,tai lisätä sähköjä omien halujensa mukaiseksi ja sitten onkin tullut myyjän halpa omatoimiremppaylläri vastaan. Parhaimmillaan kyse ollut väärin kytketyssä pistorasiassa, joskus joutunut uusimaan keittiön/kph:n sähköt ja pari tapausta tullut vastaan, että koko kämpän sähköt tuli uusia.

Nämä tapaukset tullut nimenomaan esiin kun on haluttu muuttaa sähköjä asunnon oston jälkeen ja kutsuttu sähkömies tekemään se...

Jos maallikoilla olisi schukotesteri käytössä, niin näitä tsimien kytköksiä paljastuisi omaan kokemukseeni nojaten paljoltikin enemmän ja saataisiin nämä helpot ja nopeat tv-ohjelmien innoittamat kodin halvat kaunistusrempat vähenemään ja ehkäpä jopa tilattaisiin se kallis ammattilainen tekemään hänelle kuuluvat työt, minkä jälkeen rakas Suomi olisi taas turvallisempi paikka asua ja työllisyyskin taitaisi nousta :)

Joten lopputulemana se testeri ei ole ollenkaan paha maallikon kädessä, kunhan osaa käyttää sitä ja ymmärtää sen ilmaiseman asian.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      255
      4664
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      79
      3118
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2483
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1923
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      91
      1520
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1305
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      975
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe