Yllätyin kun menin nyt toisen raskauden ensimmäiselle neuvolakäynnille. Olin raskaan viimeksi vuonna 2010 ja silloin "sallitut ja kielletyt "-ruokien listalla oli mainittu kiellettyinä yrttiteet kuten nytkin. Teistä sanottiin, että ruusunmarja- ja muut hedelmäteet käyvät. Varsinaisesta teestä(musta, vihreä jne.) ei sanottu mitään.
Rooibos kuitenkin sallittiin, kun kysyin siitä silloin neuvolasta, ja ostin sitä silloin varta vasten, kova teenjuoja kun olen. Joinkin sitä tyytyväisenä päivittäin keski- ja loppuraskaudessa. Se on afrikkalaisesta punapensaasta valmistettua juomaa, joka on luontaisesti kofeiiniton, ja sitä juodaan teen tapaan. Minulla on kotona nuo laput, joista asian tarkistin kun rupesin kummastelemaan että muistinkohan oikein.
En ottanut neuvolasta ruokavaliolappuja mukaan nyt viimeksi käydessäni, vaan vilkaisin vain ne läpi siellä vastaanotolla. Rajoitukset ovat aika hyvin muistissani viime raskaudesta ja onhan ne entiset laput tosiaan tallessa.
Uusissa suosituksissa yllätti tee-kohta. Sitä oli täydennetty niin, että tavalliset teet (musta, vihreä, keltainen ja valkoinen) käyvät, yrttiteet edelleen toki kiellettyjä ja ruusunmarja- ja muut hedelmäteet käyvät, mutta sulkeisiin oli tullut uusi kohta. Siinä myös ROOIBOS oli laitettu vältettävien listalle.
Miksi? Onkohan tämä taas jotain "kielletään varmuuden vuoksi" -politiikkaa, koska kyseessä ei ole varsinaisesti tee? Eipä tuon juomisesta ainakaaan viimeksi näkynyt olleen mitään haittaa. Juon sitä kyllä tässäkin raskaudessa.
Onko joku ehtinyt kysyä tuosta rooiboksen kiellosta neuvolassa? Itse jotenkin hämmennyin enkä tullut kysyneeksi. Seuraava käynti näin uudelleen synnyttäjällä onkin täällä vasta joulukuussa, paitsi että sähköisesti voisi tietysti kysellä jos huvittaa. En taida viitsiä, koska ei tämä niin tärkeä asia itselleni ole. Kysyn kuitenkin että jos joku muu olisi sattunut tarttumaan tuohon ja saanut jonkin vastauksenkin... se toki kiinnostaisi.
Rooibos-teekin kielletty
9
4909
Vastaukset
- thl kertoo
THL:n sivuilta löytyy nuo päivitetyt suositukset, ja siellä rooibos on sisällytetty yrttijuomiin, joita taas ei suositella.
Ilmeisesti tosiaan sitä kielletään kaikki yrtteihin viittaava varmuuden vuoksi. Juon rooibosta kyllä itsekin.- rrooibossss
Itse asiassa rooiboksessa on aika paljon kuparia, se on todennäköisempi syy, että se on päätynyt "kiellettyjen" listalle. Tosiasiassahan sen satunnaisesta juomisesta ei varmasti ole mitään haittaa.
- kofeiiniyliherkkä
Teessä on kofeiinia.
Vihreässä teessä ei ainakaan ole ja on muutenkin terveellistä.
http://samisundvik.com/2013/09/10/parempaa-aamukahvia/ - Mike876
Jos haluaa varmuuden vuoksi jättää Rooibos teen juomatta, niin http://www.teepussi.fi/ -verkkokaupassa on suuri valokoima "normaaleja" teelaatuja. Nykyisin itselleni maistuu lähinnä vihreän teen pohjalle rakennetut maustetut teet.
Myös Milky Oolong (http://www.teepussi.fi/en/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=401&category_id=1&keyword=milky) on lostavaa, mutta en tiedä sopiiko Oolong-teet raskaina oleville. - tällainen näkökulma
Tuolla on asiaa rooiboksesta. Jenkkilässä se mainitaan siis edelleen turvalliseksi odottaville ja imettäville äideille samoin kuin lapsille. Afrikassa äidit ovat jopa antaneet sitä vauvoille muiden juomien sijasta.
http://www.naturalnews.com/042231_rooibos_history_South_Africa.html
Kuparista: onhan sitä raskausajan vitamiini-mineraali-tableteissakin. Liika kupari ei tietysti ole hyvä kuten ei liiallinen määrä mitään. Liian vähäinen kuparinsaanti taas aiheuttaa mm. verisuonten seinämien haurastumista.
Join sitä itsekin raskaana ollessani. Ei ilmennyt ongelmia.- rooibosbos
Vitamiineissa kuparin määrä on tarkkaan säädelty, teessä sen määrä taas voi vaihdella. Jotkut juovat runsaasti teetä, joten varmuuden vuoksi rooibosta ei enää suositella. Ja sehän siinä onkin, että jos käyttää jo vitamiineja ja päälle juo runsasti rooibosta, niin varmasti kuparinsaanti voi olla liiallista. Olen itsekin juonut rooibosta raskausaikana, mutta ymmärrän toisaalta myös, että se on rajoitettavien listalle päätynyt, ovathan monissa muissakin ei-suositelluissa elintarvikkeissa riskit lähinnä teoreettisia.
- rooibosbos
rooibosbos kirjoitti:
Vitamiineissa kuparin määrä on tarkkaan säädelty, teessä sen määrä taas voi vaihdella. Jotkut juovat runsaasti teetä, joten varmuuden vuoksi rooibosta ei enää suositella. Ja sehän siinä onkin, että jos käyttää jo vitamiineja ja päälle juo runsasti rooibosta, niin varmasti kuparinsaanti voi olla liiallista. Olen itsekin juonut rooibosta raskausaikana, mutta ymmärrän toisaalta myös, että se on rajoitettavien listalle päätynyt, ovathan monissa muissakin ei-suositelluissa elintarvikkeissa riskit lähinnä teoreettisia.
Lisätään vielä, että onhan meillä nykyään inkiväärivalmisteetkin (ja inkivääritee runsaina määrinä) ei-suositeltujen listalla, vaikka esim. Yhdysvalloissa inkivääriä suositellaan edelleen helpotukseksi raskauspahoinvointiin. Nämä nyt vaihtelevat maittain ja jokainen voi käyttää omaa harkintakykyään, mitä suosituksia noudattaa ja mitä ei.
- Ap. kirjoittaja
rooibosbos kirjoitti:
Haa, elikkäs voin juoda rooibosta sitten edelleen ihan ongelmitta. En nimittäin syö mitään raskausajan vitamiinivalmistetta joten en saa kuparia sitä kautta (syynä se, että sen pelkän purkin avaaminen saa jostain syystä oksun lentämään, minulla on tässä raskaudessa todella yliherkistynyt hajuaisti), ja hanavetemme suodatamme, jolloin siitä lähtee enimmät epäpuhtaudet ja osa mineraaleista.
- paskaputki
Kohtuus kaikessa ja kokonaísuus ratkaisee.
Kuparia saa vesijohdoistakin ja kaikkea muutakin "kivaa", jos putkiremonttia ei ole tehty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458