Terve kanssatoverit
Nyt kun syksy on alkanut ja veneitä alatte nostamaan pukeille, niin olkaa oikeasti tarkkana.
Meillä oli vajaan vuoden vanha pukki, 'tehdastekoinen', veneliikkeestä ostettu, kuitenkin tilanne se, että alunperin jo katselin noiden ns. vanttiruuvien kokoa, suhteessa pukin kokoon ja minusta ne on aivan naurettavan pienet!
( Okei, omaa tyhmyyttä, että en niitä ole vaihtanut tai se, että olen pukin ostanut )
Mutta mikä on myyjän vastuu? Tai valmistajan vastuu... Laitetaan vaan pienintä ja ohuinta.. siis halvinta tavaraa, että saadaan itselle maksimoidut voitot, hieno juttu!
Niin tilanne oli se, että nostimme veneen pukille, asetimme sen nosturilla hyvin kölilleen ja sen jäljiltä kiristimme pukin tukijalat paikalleen päin veneen runkoa.
Ihan vain minuutin - kahden sisään... kuului jumalaton pamaus ja vene roikahti reippaasti kyljelleen ! Toisen takajalan vanttiruuvin lenkki paukahti poikki ??? ( kuormahan ei ole iso, joka noita tukijalkoja vasten kohdistuu )
Asiassa ainoa onni oli se, että nosturin liinat olivat vielä lähes tiukassa ja niitä ei ollut irroitettu... pari minuuttia aikaa lisää ja jälki olisi aivan toisenlaista..
OLKAA YSTÄVÄT TARKKANA NOIDEN ASIOIDEN KANSSA !
Ilmoitin asiasta pukin myyjälle...
En voi oikeasti uskoa vieläkään korviani hänen vastauksensa suhteen...
Huh huh mikä asenne ihmisten turvallisuuteen...
Kyseisen vantin heikkous on kuulemma vain minun mielipiteeni ja koska meillä on tapana laittaa pukki rekan matalalle lavalle ja nostaa siihen vene päälle, josta sen siirrämme n. 100m talvisäilytys alueelle...
Niin tämä on täysin klellettyä, ei ole ihme, että pukit hajoaa !!
Kerrottuani, että kyseessä ei ollut vielä edes siirto vaan vene vasta laskettiin lavalla olevalle pukille... Myyjä vastasi, että ei sitä olisi saanut edes siihen lavalle laittaa..?
Kumma kyllä pukin sai rekalla toimittaa heiltä meille ???
En voi kuin veneilijänä huolestua tuollaisesta asenteesta asiassa ja kirjoittaa tämä teille kaikille ikäänkuin varoituksena siitä, miten löysässä ihmishenki voikaan olla !
Olkaa tosiaan ystävät huolellisia ja jos vähääkään huolestuttaa esim, noiden vanttien heikkous niin hankkikaa uudet vahvemmat niiden tilalle ennen kuin pukille veneenne nostatte !
Hyvää alkanutta ja ennenkaikkea turvallista syksyä kaikille
Purjevenepukin heikkous, olkaa tarkkana
69
4274
Vastaukset
- VarmastiLujuutta
Kerrohan myyjä ja tuotemerkki jotta tiedämme varoa. Ei tällaisessa tapauksessa kannata eikä ole mitään syytä salailla tuotetta ja mekkiä sekä liikettä, koska tällainen on selvä tuotevirhe.
Tietysti olisi hyvä jos ilmoittaisit asiasta Tukesille tapahtuma mahdollisimman hyvin dokumentoituna ja vaikka valokuvattuna, niin tällaisten pukkien myynti voisi loppua.- Turvallisuus
Kiitos
Asiaa olen puinut monelta suunnalta ja tuo TUKES oli erittäin hyvä idea!
Lähestyn asiassa huomenna kyseistä instanssia.
- Joakim_
Millainen kuorma mahtoi olla takajaloilla? Monissa nykyisissä veneissä on painopiste kölin/bulbin takakulmassa tai jopa sen takana. Tällöin tulee helposti huomattavan suuri kuorma takajaloille, jolloin on vaarana, että joko pukki tai vene hajoaa. On syytä käyttää riittävän pitkää pukkia (suurempi momentti takajaloilla estää veneen kaatuminen taakse) tai aputukea lähellä perää keskellä. Lisäksi vene on syytä laittaa aika eteen pukkiin nähden.
Mitä tapahtui tuossa jalkojen kiristyksen ja hajoamisen välillä? Mahtoiko nosturikuski päästää vasta juuri ennen hajoamista veneen painon hihnoilta pukille?- Turvallisuus
Kyllähän sitä sovitettiin siihen rauhallisesti ja nosturi oli vapautettu, eli ei se ainakaan heti rytkähtänyt poikki.
Mutta kun tuon ns. mullinsilmän lenkin vahvuus on luokkaa alle 10mm, niin hurjalta tuntuu....
Kyllä kuormaa varmasti on enemmän takajaloilla, se on se nyky veneen rakenne, kuten kerroitkin.
- Mulla vakikuski
En ole missään nähnyt myytävän selvästi alamittaisilla vanttiruuveilla varustettuja pukkeja. Sen sijaan olen nähnyt monenlaisia kuorma-autoilijoita, joilta voi odottaa monenlaista tunarointia veneen pukille nostossa. Voin kyllä kuvitella, että painavaa venettä heitettäessä vasten tallaa voi joku paikka antaa periksi.
- Turvallisuus
Ihan vaan tiedoksi, ei ole kyse Nostajasta, hän on ammattilainen vuosien ajalta tässä hommassa !
- kysynpähän vaan
ja valmistaja / myyjä oli ??
- Ei tarkoituskaan
Useimpia koottavia metallisia venepukkeja ei todellakaan ole mitoitettu kestämään veneiden siirtely niiden avulla. Vähänkin heiluvan auton lavalla pukkiin kohdistuvat voimat ovat täysin toisenlaiset ja paljon isommat kuin maissa kölinsä varassa seisovan veneen tuennassa.
Kerropa pukin merkki, niin katsotaan, mitä käyttöohje sanoo.- Turvallisuus
Ja venettähän ei liikutettu vaan se oli paikallaan, lukee vain ihan kertomuksen, kiitos
- Mikä merkki?
Turvallisuus kirjoitti:
Ja venettähän ei liikutettu vaan se oli paikallaan, lukee vain ihan kertomuksen, kiitos
Minkä merkkinen pukki?
Tämmäisellä jauhamiselka ei ole mitään pointtia, kun ei tiedä, mistä puhutaan.
Pukin merkki ja malli?
Veneen mitat ja paino?
Yritysten kunniaa ei voi loukata, joten aloittajalla ei ole mitään järjellistä estettä kertoa näitä. - Kummaa haukuntaa
Mikä merkki? kirjoitti:
Minkä merkkinen pukki?
Pukin merkki ja malli?
Veneen mitat ja paino?
Yritysten kunniaa ei voi loukata, joten aloittajalla ei ole mitään järjellistä estettä kertoa näitä.Kumma tyyli tällä palstalla: haukutaan, muttei kerrota mitä.
En tajua.
Minä voin ihan nimeltä mainiten kyllä arvostella kaikkia veneeni varusteita. Miksen voisi? Silloinhan siitä vasta on jollekin jotain hyötyäkin. - Rohkelikkoäijä
Mikä merkki? kirjoitti:
Minkä merkkinen pukki?
Pukin merkki ja malli?
Veneen mitat ja paino?
Yritysten kunniaa ei voi loukata, joten aloittajalla ei ole mitään järjellistä estettä kertoa näitä.On siinä varmaan ollut hieman tuottamusta mukana, kun ei uskalla sanoa pukin merkkiä. Jotain se pelkää?
- Kummaa haukuntaa
Rohkelikkoäijä kirjoitti:
On siinä varmaan ollut hieman tuottamusta mukana, kun ei uskalla sanoa pukin merkkiä. Jotain se pelkää?
Tämä on kieltämättä mieleen tuleva selitys. On esimerkiksi säästetty ostamalla pykälän pienempi pukki kuin pitäisi. Pukit ovat kalliita, joten näinhän voisi käydä.
- Mustaposti
Kummaa haukuntaa kirjoitti:
Kumma tyyli tällä palstalla: haukutaan, muttei kerrota mitä.
En tajua.
Minä voin ihan nimeltä mainiten kyllä arvostella kaikkia veneeni varusteita. Miksen voisi? Silloinhan siitä vasta on jollekin jotain hyötyäkin.Kysehän lienee siitä, että tämä keskustelu toimii neuvotteluvalttina pukin myyjän/valmistajan suuntaan. Uhataan paljastaa pukin merkki, jollei takuu toimi.
Kiristys se on joka kannattaa.. - Turvallisuus
Mustaposti kirjoitti:
Kysehän lienee siitä, että tämä keskustelu toimii neuvotteluvalttina pukin myyjän/valmistajan suuntaan. Uhataan paljastaa pukin merkki, jollei takuu toimi.
Kiristys se on joka kannattaa..Valitan herra Mustaposti, mutta kun en ole hakemassa takuusta yhtään mitään !
Myyjää olen pyytänyt ottamaan kotimaiseen valmistajaan yhteyttä laadun parantamiseksi jatkossa!
Kiristämisestä ei puhettakaan !
Ihmisten turvallisuus kiinnostaa !
Ja jos myyjä olisi fiksu niin hän varmasti lähestyisi niitä asiakkaita kenelle on pukin myynyt ja varoittaisi asiasta.
Lienee hänellä kuitenkin asiakasrekisteri tästäkin asiasta. - Turvallisuus
Kummaa haukuntaa kirjoitti:
Tämä on kieltämättä mieleen tuleva selitys. On esimerkiksi säästetty ostamalla pykälän pienempi pukki kuin pitäisi. Pukit ovat kalliita, joten näinhän voisi käydä.
Voi että sentään...
Juu tottakai.... vene painaa kuivana aika tarkkaan 4800kg ja tankit täynnä varusteilla lienee luokkaa 5200kg..
JA IHAN VAAN TIEDOKSI SINULLEKIN, ETTÄ KYSEINEN PUKKI ON TARKOITETTU VENEELLE 10 TONNIA
Kun minä kuulun siihen väkeen, joka mieluummin varmistaa, kun katsoo ja katuu... - Kerro nyt...
Turvallisuus kirjoitti:
Valitan herra Mustaposti, mutta kun en ole hakemassa takuusta yhtään mitään !
Myyjää olen pyytänyt ottamaan kotimaiseen valmistajaan yhteyttä laadun parantamiseksi jatkossa!
Kiristämisestä ei puhettakaan !
Ihmisten turvallisuus kiinnostaa !
Ja jos myyjä olisi fiksu niin hän varmasti lähestyisi niitä asiakkaita kenelle on pukin myynyt ja varoittaisi asiasta.
Lienee hänellä kuitenkin asiakasrekisteri tästäkin asiasta.Mikä nyt on, kun et voi kertoa, mistä on kyse?
Keksitty juttu vai oma moka?
Jos tarinasi on edes jotenkin tosi, sinulla ei ole mitään estettä kertoa pukin valmistajaa ja mallia. Ei mitään. - Jännitystä?
Turvallisuus kirjoitti:
Voi että sentään...
Juu tottakai.... vene painaa kuivana aika tarkkaan 4800kg ja tankit täynnä varusteilla lienee luokkaa 5200kg..
JA IHAN VAAN TIEDOKSI SINULLEKIN, ETTÄ KYSEINEN PUKKI ON TARKOITETTU VENEELLE 10 TONNIA
Kun minä kuulun siihen väkeen, joka mieluummin varmistaa, kun katsoo ja katuu...Älä nyf pidä hulluja jännityksessä... Mistä pukista on kyse?
- Turvallisuus
Mikä merkki? kirjoitti:
Minkä merkkinen pukki?
Pukin merkki ja malli?
Veneen mitat ja paino?
Yritysten kunniaa ei voi loukata, joten aloittajalla ei ole mitään järjellistä estettä kertoa näitä.Kuulemma valmistaja on kotimainen,
Ja suoraan esitteestä kopioiden siinä lukee : Purjevenepukki 10T sinkitty
4 Jalkainen ( olisin 6-jalkaisen ostanut, mutta silloin sellaista ei ollut saatavana..
Harmi kyllä, se antaisi turvaa huomattavasti enemmän.
Mitä tulee myyjän nimeen....
Niin edelleen mietin, että millaiset eväät minulla on se tässä kohtaa julkaista, en rehellisesti sanoen tiedä? Kuitenkaan en halua ihmisten liiketoimintaa haitata, mutta tuolla yllä annettu heitto TUKES:ista oli asiallinen ja tulen asian sinne jättämään, josko se kiinnostaisi kyseistä instanssia? - .....
Turvallisuus kirjoitti:
Kuulemma valmistaja on kotimainen,
Ja suoraan esitteestä kopioiden siinä lukee : Purjevenepukki 10T sinkitty
4 Jalkainen ( olisin 6-jalkaisen ostanut, mutta silloin sellaista ei ollut saatavana..
Harmi kyllä, se antaisi turvaa huomattavasti enemmän.
Mitä tulee myyjän nimeen....
Niin edelleen mietin, että millaiset eväät minulla on se tässä kohtaa julkaista, en rehellisesti sanoen tiedä? Kuitenkaan en halua ihmisten liiketoimintaa haitata, mutta tuolla yllä annettu heitto TUKES:ista oli asiallinen ja tulen asian sinne jättämään, josko se kiinnostaisi kyseistä instanssia?Kokemuksiaan saa jakaa netissä. Huonojakin. Siihen on firmoilla kovin vähän sanomista. Välillä ne aina uhkailevat, mutta käytännössä niillä ei ole mitään mahdollisuuksia puuttua kenenkään asiakkaansa sanomisiin, saati haastaa niitä mihinkään.
Jos myyjän asenne on nihkeä tilantessa jossa selvästi on vika tuotteessa tai edes vahva epäilys siitä, on ihan paikallaan haitata sellaisten ihmisten liiketoimintaa edes sen verran, että löytyy hitunen intoa oikeasti tehdäkin jotain asian eteen. - Keksitty juttu
..... kirjoitti:
Kokemuksiaan saa jakaa netissä. Huonojakin. Siihen on firmoilla kovin vähän sanomista. Välillä ne aina uhkailevat, mutta käytännössä niillä ei ole mitään mahdollisuuksia puuttua kenenkään asiakkaansa sanomisiin, saati haastaa niitä mihinkään.
Jos myyjän asenne on nihkeä tilantessa jossa selvästi on vika tuotteessa tai edes vahva epäilys siitä, on ihan paikallaan haitata sellaisten ihmisten liiketoimintaa edes sen verran, että löytyy hitunen intoa oikeasti tehdäkin jotain asian eteen.Eiköhän tämä ole keksitty juttu. Tai sitten on mokattu itse pahasti veneen nostossa, ja säikähdyksen jälkeen päätetty ryhtyä avautumaan netissä. Missäs muualla?
- ugh...
Keksitty juttu kirjoitti:
Eiköhän tämä ole keksitty juttu. Tai sitten on mokattu itse pahasti veneen nostossa, ja säikähdyksen jälkeen päätetty ryhtyä avautumaan netissä. Missäs muualla?
Ugh, rantaparlamentti on taas puhunut.
- oma rohkeutesi?
Rohkelikkoäijä kirjoitti:
On siinä varmaan ollut hieman tuottamusta mukana, kun ei uskalla sanoa pukin merkkiä. Jotain se pelkää?
Tosi rohkelikko onkin. Ettei vain puskista huutelijan omista lahkeista pupun porvia vilahtelisi.
- 12+9
Rannassa olen katsellut monet uudet pukit pieniksi veneeseen nähden. Joku janne tai penne ovat todella massiivisia ja leveitä pituuteen nähden. Pukit kutistuvat siihen juuri kölin ympärille. Halvalla pittää saada ja tehä.
- Nobilis tuntuu ok
Minulla on Nobiliksen 6-tallainen pukki. Vene painaa reilut 10 tonnia.
Nähdäkseni pukki on varsin jämäkästi mitoitettu, eikä mitään ongelmia tai pelkotiloja ole ollut.
- Mikä koko?
Oliko pukki varmasti veneellesi oikean kokoinen?
- Turvallisuus
Reippaasti ylimitoittu ! Kuten yltä voinet lukea !
- Turvallisuus
Turvallisuus kirjoitti:
Reippaasti ylimitoittu ! Kuten yltä voinet lukea !
JA NYT LOPETAN TÄMÄN KESKUSTELUN, ELLEI VAROITUS JA TURVALLISUUS KIINNOSTA ... NIIN IHAN MITEN VAIN...
Minä olen sen tehnyt minkä katson ihan kansalais velvollisuudeksi = VAROITTANUT ASIASTA IHMISIÄ ! Jossa vakava loukkaantuminen / loukkaantumisia oli todella lähellä ja useiden ihmisten läsnäollen asia on faktaa.
Ei minua se materiaali kiinnosta, sitä saa kaupasta uutta, mutta ihmisen osia / henkiä on heikompi uusia !
Ja huomenna olen aiheesta yhteydessä TUKES:iin.
Hyvät ystävät, asia etenee...
Hyvää syksyä ! - veneilijä
Turvallisuus kirjoitti:
JA NYT LOPETAN TÄMÄN KESKUSTELUN, ELLEI VAROITUS JA TURVALLISUUS KIINNOSTA ... NIIN IHAN MITEN VAIN...
Minä olen sen tehnyt minkä katson ihan kansalais velvollisuudeksi = VAROITTANUT ASIASTA IHMISIÄ ! Jossa vakava loukkaantuminen / loukkaantumisia oli todella lähellä ja useiden ihmisten läsnäollen asia on faktaa.
Ei minua se materiaali kiinnosta, sitä saa kaupasta uutta, mutta ihmisen osia / henkiä on heikompi uusia !
Hyvää syksyä !Entäpä se myyjä ja tuotemerkki? Minuakin alkoi kiinnostaa, mutta ilmeisesti tämäkin on ihan omasta päästä keksitty juttu.
- ISOLLA mennään
Turvallisuus kirjoitti:
Hyvää syksyä !Kyllä VAROITUS kiinnostaa, jopa meitä IHMISIÄ.
Sinun kanssasi keskustelusta SELLAINEN varoitus, että HYVÄT YSTÄVÄT, jännetuppitulehdus se on VAKAVA juttu, kun pitää KOKO AJAN hakata toisella KÄDELLÄ caps lockia. - t kyrö
ISOLLA mennään kirjoitti:
Kyllä VAROITUS kiinnostaa, jopa meitä IHMISIÄ.
Sinun kanssasi keskustelusta SELLAINEN varoitus, että HYVÄT YSTÄVÄT, jännetuppitulehdus se on VAKAVA juttu, kun pitää KOKO AJAN hakata toisella KÄDELLÄ caps lockia.Voi, pahoitit mielesi, kun uteliaisuuttasi ei tyydytetty.
- tämä on nähty
Onko tässä edes kahta päivää siitä, kun todettiin rantaparlamentin yksimielisenä päätöksenä aloittajan olevan aina syyllinen. Ei se tietenkään rajoitu vain vesillä tapahtuviin.
- Rantaparlamentti
Juuri näin. Jos esim. olet veneelläsi saaren lähellä väylien ulkopuolella niin reittialus saa poiketa väylältään ja ajaa täysillä sinua kohti, oma vikasi kun olet siinä ja moottori pitää olla koko ajan käynnissä jotta pääset alta pois. Ja yleensäkin jos väistämisvelvollinen ei väistä niin se on sinun vikasi koska et tähystänyt tarpeeksi. Jne. Jne.
- Pikkusieluja kaikki!
Rantaparlamentti kirjoitti:
Juuri näin. Jos esim. olet veneelläsi saaren lähellä väylien ulkopuolella niin reittialus saa poiketa väylältään ja ajaa täysillä sinua kohti, oma vikasi kun olet siinä ja moottori pitää olla koko ajan käynnissä jotta pääset alta pois. Ja yleensäkin jos väistämisvelvollinen ei väistä niin se on sinun vikasi koska et tähystänyt tarpeeksi. Jne. Jne.
"väistämisvelvollinen ei väistä niin se on sinun vikasi koska et tähystänyt tarpeeksi. Jne. Jne. "
Olet käsittänyt ihan väärin.
Tietysti jos kolari sattuu niin sitten katsotaan kuka oli väistämisvelvollinen ja kuka ei mutta jos velvollisuudesta vapaa tähystää ja huomaa että velvollinen ei väistä niin velvollisuudesta vapaa on velvoitettu väistämään ehkäistäkseen törmäyksen (aluksella kulussa ollessaan on kuitenkin se tähystys velvollisuus tilanteesta riippumatta)!
Siinä Husunkivellähän ei sattunut törmäystä joten kukaan ei ole syyllinen, noin juridisesti! - satamavahti
Pikkusieluja kaikki! kirjoitti:
"väistämisvelvollinen ei väistä niin se on sinun vikasi koska et tähystänyt tarpeeksi. Jne. Jne. "
Olet käsittänyt ihan väärin.
Tietysti jos kolari sattuu niin sitten katsotaan kuka oli väistämisvelvollinen ja kuka ei mutta jos velvollisuudesta vapaa tähystää ja huomaa että velvollinen ei väistä niin velvollisuudesta vapaa on velvoitettu väistämään ehkäistäkseen törmäyksen (aluksella kulussa ollessaan on kuitenkin se tähystys velvollisuus tilanteesta riippumatta)!
Siinä Husunkivellähän ei sattunut törmäystä joten kukaan ei ole syyllinen, noin juridisesti!Ei tässä juridiikalla ole mitään osaa. Rantanettiparlamentin tuomio ratkaisee kaiken ja toteaa sinut syylliseksi.
- HItsari-reisska
Näkyy olevan useita myyjiä, Marnela, se naruputiikki ja sitten turkulaisten Nautikulma ainakin myyvät 10 tonnin purjevenepukkia, nimenomaan 4-jalkaista. Mutta en minäkään nyt myyjän/Valmistajan kontolle tuota kokonaan näin vain pistäisi, kun en ollut paikalla. Hurjalta tuo kuulostaa, mutta kun ei tiedä miten olet veneen siihen pistänyt, niin parasta lienee että otat kuvat, kirjoitat selostuksen ja pistät sen kuluttaja-asiamiehelle ja TUKESiin. Näin asiaan tulee muutos jos muutostarpeita on. Kyllä minä ostan edelleen näistäkin liikkeistä tavaraa. Tämä on vakava juttu, mutta kyllä pitää olosuhteet tutkia tarkoin veneen ulkopintaa myöten.
- parlamentti1
Juu marnela on hyvä firma, tuosta toisesta taas liikkuu kaikenlaista juttua
- Mee hoitoon!
Höpöhöpöä koko stoori. Jos ei kaveri voi kertoa venepukin ostopaikkaa, niin tältä tarinalta putoaa pohja.
Yksinäisyys ja muut masennusvaivat ajavat tällaisiin ketjuavauksiin. Hoivaamisviettiä voisi olla kiva heittää peliin muualla, tässä se oli melko läpinäkyvää ja CAPSLOCK-jeesustelu lisäsi myötähäpeän ja säälin määrää.
Pukki joo, turhan helppo aihe. Keksi hieman parempi juttu ensi kerralla.- entä ite?
Itse menit yli suorastaan kaatuneen aidan kohdalta. Etkä keksinyt edes jutun poikasta. Miksi pitäisi saada tietää nimiä muusta kuin uteliaisuudesta? Niiden kertomatta jättämiseen voi olla tuhannen erilaista syytä.
- Se on salaisuus..:-D
Pistäpä pari hyvää syytä olla kertomatta?
Jos vuoden vanha pukki kantaa vain puolet sinne suunnitellusta kuormasta, niin olishan se kiinnostavaa tietää tarkemmin. On sitä heppoisemmistakin tuotteista takaisinkutsukampanjoita ollut.
Mielenterveysongelmat ovat osa yhteiskuntaamme, ne ovat tulleet jäädäkseen. Ennen sormia heristelivät hihhulit ja kommarit, nyt mielipuolet.- totta tosiaan
Niinpä näyttää, ihan itse todistit olevasi oikeassa.
- tarinoita piisaa
Aika hyvin kiteytetty.
Menisin vielä sen verran pidemmälle, että sanoisin aloittajan tuskin olevan missään tekemisissä veneilyn kanssa ylipäätään.
Netissä sosiaalisesti rajoittuneet, yksinäiset, hiukan tärähtäneet ja muutenkin yhteisön reuna-alueilla liikkuvat ihmiset pääsevät kontaktiin muiden ihmisten kanssa ja saavat sellaista huomiota, jota eivät ehkä koskaan ole saaneet muualta.
Maailmassa riittää tarinoita, ja minkä tahansa niistä voi omia itselleen.
Kannattaa lukea näitä juttuja hyvin kriittisesti. Itse harrastan veneilyä, enkä osaa edes kuvitella tilannetta, jossa en kertoisi tuotteesta, joka on meinannut tuhota veneeni ja samalla mahdollisesti vahingoittaa ihmisiäkin. Kuka tahansa täyspäinen tietää, ettei sen kertomiselle ole mitään estettä, ei tietenkään.
Kun taas kyse on tarinoinnista, esteitä on vaikka kuinka...
- Pukkirikkinii. Jep.
Kas, alkuperäinen skitsofreenikko puolustautuu...muilla tuskin olisi näin paljon kiinnostusta. Tämä lienee olennainen osa sitä hauskuutta, jonka vain vajakki saa masinoitua fiktiivisellä avauksella ja sitten vastailee muiden vastauksiin.
Vai että nimimerkki "Turvallisuus". Pitäisköhän olla "Psykoosi". - Turvallisuus
Jes, pääsin tavoitteeseeni ja sain paljon keskustelua. Sain tuon lieskan kuvan tuohon palstalle vastausten lukumäärän viereen.
Nytmämenen KALJALLE TAIJOTAIN ET HELPOTTAIS.....MÄOLENNIINILONENNYT. JES JES !!!11!! MÄ OON SEKASIN!- Turvallisuus
Älä sinä ystävä käytä toisten nimimerkkejä!
Rikkinäinen pukki voi osua sinunkin kohdallesi. Voit menettää kalliin veneesi.
OLKAA VAROVAISIA KUN SYKSYLLÄ NOSTATTE VENEITÄ!!
IHMIS henki on pienestä kiinni. Hajoava pukki EI ARMAHDA KETÄÄN!!
- Turvallisuus
Olenko MÄÄ nyt MÄÄ VAI SÄÄ? VAI OOKS SÄÄ MÄÄ?
MÄÄ en ees tiedä mistä MÄÄ MUN pukkini ostin....EN kerro.
MUISTAKAA SILTI OLLA VAROVAISIA!- Turvallisuus
Tämä on oikea minä.
Hyvät ystävät, uskokaa varoitukset.
Rikkinäinen pukki ei ole leikin asia.
TURVALLISTA syksyä veneiden kanssa kaikille, niin mailla kuin vesillä.
- keskustelun kulku
Yksi kehottaa katsomaan tarkalla silmällä venepukkia vahinkojen välttämiseksi. Ensin tuomitaan moinen varoittelija umpitumpeloksi veneensä rikkojaksi, sitten sadunkertojkaksi ja lopulta skitsofereenikoksi. Keskustelu meni tänään todellakin skitsoksi. Se meni pahemmaksi kuin pari edellistä hiukan vastaavaa, joissa sentään hämmästeltiin jonkun muun toimintaa vesillä. Tässä ei haluttu syyttää ketään ja se ilmeisesti sai rantanettiparlamentin ylittämään itsensä vimmassaan.
- Miälenvikane
Mä sain ruksittua omat juttuni peukutusplussille! Eiks joku voisi taas tulla ja alkaa kommentoimaan...mun fiktiivijuttu sais kyllä vielä ELÄÄ!
- MeriQwerty
Ihan kummallinen tarina. Oma veneeni seisoo telakalla kölin varassa. Ja pysyy myös pystyssä, kunhan köli on lankun päällä ja samassa kohdassa pukin alla on kunnon hirsisauna joka välittää painon maaperään. Pukin tönäreitä ei tarvita oikeastaan mihinkään, mutta ne tarvitaan tuulen ja muun epäsymmetrisen työskentelykuorman takia. Sekä tietysti "varmuuden vuoksi". Tönärin tassun paine veneen kylkeä vasten on olematon. Keväämmällä joku tassu on jopa pari milliä irti kyljestä. Vene on 38 jalkaa ja painoa liki 6 tonnia.
- toisilla toisin
Katsopas, miten kaikilla ei ole samalla tavalla. Jo alussa Joakim sanoi: "Monissa nykyisissä veneissä on painopiste kölin/bulbin takakulmassa tai jopa sen takana. Tällöin tulee helposti huomattavan suuri kuorma takajaloille, jolloin on vaarana, että joko pukki tai vene hajoaa."
Lisäksi voi tassu tulla pukista ja runkomuodosta riippuen eri tavalla liki vaakasuorasta pohjasta melkein pystysuoraan kylkeen. - Vähän teoriaa
toisilla toisin kirjoitti:
Katsopas, miten kaikilla ei ole samalla tavalla. Jo alussa Joakim sanoi: "Monissa nykyisissä veneissä on painopiste kölin/bulbin takakulmassa tai jopa sen takana. Tällöin tulee helposti huomattavan suuri kuorma takajaloille, jolloin on vaarana, että joko pukki tai vene hajoaa."
Lisäksi voi tassu tulla pukista ja runkomuodosta riippuen eri tavalla liki vaakasuorasta pohjasta melkein pystysuoraan kylkeen.Juuri näin.
Olisi siis syytä selvittää oman veneensä dimensiot ja niiden edellyttämä tuenta.
Pitkäkölisiä veneitä, isojakin, voidaan tukea maissa neljällä ketjulla ja kahdella rautapalkilla. Bulbikölinen litteäpohjainen vene saattaa vaatia 4- tai 6-jalkaisen venepukin lisäksi vielä erillisiä "ryssänpukkeja" tuekseen.
Jos pukki on rekan avolavalla hiukankin lavan keskilinjasta sivussa, lava ja pukki voi lavetin jousituksen säädöistä riippuen kallistua useamnan tonnin kuormituksella yllättävän paljon. Silloin kallistuksen alapuolella oleviin pukin tassuihin ja jalkoihin tukee kuorma, jota pukin ei todellakaan ole tarkoituskaan kestää.
Vastaavasti kun pukki asetetaan tasaiselle maalle ja vene vaateriin sen päälle (ei ole vaikeaa), pukin jalkoihin tulee yllätyävän pieni kuorma.
- Miten se nyt meni...
Palataanpa keskustelun alkuun.
Miettikääs tätä:
"meillä on tapana laittaa pukki rekan matalalle lavalle ja nostaa siihen vene päälle, josta sen siirrämme n. 100m talvisäilytys alueelle..."
Siis pukki rekan lavalle ja vene pukille.
Miten tämä hökötys otetaan rekan lavalta alas?
Viimeksi eilen katselin, kun Karttunen nosteli veneitä. Pukit ovat maassa, vene nostetaan vedestä joko suoraan pukeille tai auton lavetille, jolla sitä siirretään haluttu matka.
Olenko vain kokematon, kun en ymmärrä, miksi nostettaisiin pukki lavalle ja vene sen päälle?- vaikka näin
Aiempi pienempi purkkari siirrettiin kuorma-auton lavalla rannasta halliin sisälle seuraavasti:
pukki nostettiin ensin lavalle ja sen alle laitettiin kuormaliinat
vene nostettiin normaalisti pukille ja vene sidottiin kiinni
hallissa pukin alla olevat kuormaliinat kiinnitettiin veneen "ympäri", jotta kun venettä nostettiin normaalista nostopaikasta pukki nousi mukana.
hallin sisällä pukkia (ja venettä mukana) pystyi siirtämään trukilla minne halusi.
- novamarine1
Kysy rohkeasti ([email protected]) purjevenepukit, moottoriveneiden pukit hyvällä kustannusella. www.td.ee
- vanttiruuvia vailla
Moikka
Itselleni kävi samalla tavalla, yksi vanttiruuvi meni poikki ja yksi henkilö loukkaantui. Suuronnettomuuden mahdollisuus oli todella lähellä. Onneksi pukissa on kuusi jalkaa, joten vene pysyi pystyssä. Pukin myyjä on Nautikulma Oy.- Vahvuus on voimaa
Samasta Puljusta 4-jalakanen ja 2 vanttiruuvia poikki? Ostin traktoriliikkeestä uudet, etsi sieltä. Saa kunnon vahvusetkin.
- kiinanvalua
Vahvuus on voimaa kirjoitti:
Samasta Puljusta 4-jalakanen ja 2 vanttiruuvia poikki? Ostin traktoriliikkeestä uudet, etsi sieltä. Saa kunnon vahvusetkin.
Kuten eräs paikalla ollut totesi edes läheltä katsomatta sitä murtopintaa: Kiinan valua. Vanttiruuvin katkesi silmukasta ja murtopinnassa todella selvästi näkyi sekä vanha murtuman alku kaikissa neljässä nurkassa ja melkoinen sulkeuma keskellä. Kunnon materiaali olisi kyllä helposti kestänyt ne voimat, kelvoton ei. Jos siis ei voi olla laadusta varma, pitää ylimitoittaa moninkertaisesti.
Nyt jäämme vain odottamaan nettirantaparlamentin kertomusta siitä, mitä kaikkea töpeksittiin, kun saatiin niin vahva osa rikki. - Kunnon vantit
kiinanvalua kirjoitti:
Kuten eräs paikalla ollut totesi edes läheltä katsomatta sitä murtopintaa: Kiinan valua. Vanttiruuvin katkesi silmukasta ja murtopinnassa todella selvästi näkyi sekä vanha murtuman alku kaikissa neljässä nurkassa ja melkoinen sulkeuma keskellä. Kunnon materiaali olisi kyllä helposti kestänyt ne voimat, kelvoton ei. Jos siis ei voi olla laadusta varma, pitää ylimitoittaa moninkertaisesti.
Nyt jäämme vain odottamaan nettirantaparlamentin kertomusta siitä, mitä kaikkea töpeksittiin, kun saatiin niin vahva osa rikki.No näinpä ! Tämä alkuperäinen tapaus, josta kaikki alkaa, niin sen olen paikanpäällä tapahtuma hetkellä nähnyt ja tuo kertomasi fakta = Kiinanvalua !
Se on juuri se mistä asiassa on kyse, kun ei tuollaisessa rautapukissa oikein voi palkin koossa säästä niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää säästää edes siinä pari euroa, jotta laitetaan niihin aivan naurettavat Kiinalaiset vanttiruuvit, joissa on jo pelkästään hitsaus-saumakin niin kylmänä tehty kuin vain olla ja voi.
Juu ja kohta täällä varmaan on sen seitsämän viistasta, kun kertoo totuuden !
Tämä olisi ihan hyvä paikka, jos täällä ei olisi tuota säälittävää porukkaa, kenen pitää puuttua joka asiaan vaikkei niistä mitään edes ymmärrä, saati että olisi edes nähnyt joskus?
Ja Nautikulmasta se on tämä keskustelun alkuperäinenkin pukki lähtöisin, mistä ne sen roudaa maihin on taas toinen juttu ? Onko muka kotimaan valmistetta, epäilen vahvasti, mutta ehkä Virosta ? No tämähän on olettamus, jotta taas saa viisaat kommentoida ! - 10+1
Kunnon vantit kirjoitti:
No näinpä ! Tämä alkuperäinen tapaus, josta kaikki alkaa, niin sen olen paikanpäällä tapahtuma hetkellä nähnyt ja tuo kertomasi fakta = Kiinanvalua !
Se on juuri se mistä asiassa on kyse, kun ei tuollaisessa rautapukissa oikein voi palkin koossa säästä niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää säästää edes siinä pari euroa, jotta laitetaan niihin aivan naurettavat Kiinalaiset vanttiruuvit, joissa on jo pelkästään hitsaus-saumakin niin kylmänä tehty kuin vain olla ja voi.
Tämä olisi ihan hyvä paikka, jos täällä ei olisi tuota säälittävää porukkaa, kenen pitää puuttua joka asiaan vaikkei niistä mitään edes ymmärrä, saati että olisi edes nähnyt joskus?
Ja Nautikulmasta se on tämä keskustelun alkuperäinenkin pukki lähtöisin, mistä ne sen roudaa maihin on taas toinen juttu ? Onko muka kotimaan valmistetta, epäilen vahvasti, mutta ehkä Virosta ? No tämähän on olettamus, jotta taas saa viisaat kommentoida !Virosta ne muutkin "kotimaiset" pukit taidetaan roudata. Yhden sellaisen olen ostanut ja tyytyväinen olen ollut, mutta vanttiruuvit ovat kyllä kertaluokkaa järeämmät kuin noissa Nautikulman pukeissa ja ne taitavat olla brittiläistä alkuperää.
- M.D.
Kunnon vantit kirjoitti:
No näinpä ! Tämä alkuperäinen tapaus, josta kaikki alkaa, niin sen olen paikanpäällä tapahtuma hetkellä nähnyt ja tuo kertomasi fakta = Kiinanvalua !
Ja Nautikulmasta se on tämä keskustelun alkuperäinenkin pukki lähtöisin, mistä ne sen roudaa maihin on taas toinen juttu ? Onko muka kotimaan valmistetta, epäilen vahvasti, mutta ehkä Virosta ? No tämähän on olettamus, jotta taas saa viisaat kommentoida !Itsellä on myös yhden talven vahna Nautikulman pukki. Kaukoidässä se on tehty. Täytyykin heti tarkastaa vanttiruuvit! Itse runko vaikuttaa kyllä hyvin sinkityltä ja tukevalta, mutta nuo ruuvit saattavat olla sitten se heikko kohta. Tietyissä muissakin kohdissa oli säästämisen makua: tassujen sekä kölinalusvanerin kiinnitys oli ruostuvin mutterein. Lisäksi kölinalusvaneri on tavallista vaneria, ja jo uutena aivan mätä.
- TEE ILMOITUS
Tee egdottomasti ilmoitus TUKESILLE ! Siellä on jo vastaavia ennestään ja kaipaavat lisää infoa näistä !
- Beneteau
Itselle tarjottiin tuollaista samanlaista pukkia uuden veneen mukaan. En kelpuuttanut, vaan tein itse. Seuraavana kesänä muutin rakennetta siten, että vene ei enää makaa kölinsä varassa, vaan rungon alla olevien poikittaispalkkien. Syynä se, että huomasin veneen keulan ja perän painuvan talvisäilytyksen aikana. Toisekseen rakennelma vaikuttaa huterolta ja vene heiluu, kun kannella kävelee, jos paino on kölillä ja ryttärit tukevat runkoa pitkittäis- ja poikittaissuunnissa. Nykyaikainen lattapohjainen korkeakölinen ei ole tarkoitettu makaamaan kölinsä varassa. Vedessäkin köli roikkuu rungosta.
- järkikäteen
Kyllähän köli roikkuu rungosta vedessä ollessa. kuormitus vaan jakautuu koko vedenalaiselle osalle nosteen suhteessa. Rasitukset rungolle aivan eri luokkaa jos vain esim. neljästä tai kuudesta pisteestä kannattelee.
- Bossu
On kyllä melko arveluttava rakenne veneessä, jos ei kestä kölinsä varassa olla. Pitäähän sen kestää kallistumia vedessä, rajua heilahtelua aallokossa, satunnaista pohjakosketusta. No, kaipa siinä on suunnitelman laskelmat kuitenkin kohdallaan...
- Kättä taskuun vaan
Teettäkää pukkinne! Teillä on rahaa ostaa arvokkaat veneet, muttei varaa teettää muutaman tonnin pukkia veneelle. Eikös traktorin työntövarsista löydy muka sopivan vahvoja ?
- Pukki kestää
Kyllä köli on se vahvin osa veneestä, jos kölipaino on noin pulet veneen kokonaispainosta. Vedessä ollessa tulee ottaa huomioon vielä rungon noste ja kryssillä sivuttaisvoima, jolla mennään eteenpäin. En missään nimessä säilö venettä pukilla rungon varassa. Sivutuet pitää veneen pystyssä ja maan vetovoima kohdistuu veneeseen pelkästään kölin kautta.
- Raha ratkaisi
Ostin muutama vuosi sitten uivasta Virolaisen pienyrittäjän pukin, ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Hinta oli alle puolet siitä, mitä kotimaan kauppiaat pyytävät vastaavasta.
- peukku kekskel kättä
Raha ratkaisi kirjoitti:
Ostin muutama vuosi sitten uivasta Virolaisen pienyrittäjän pukin, ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Hinta oli alle puolet siitä, mitä kotimaan kauppiaat pyytävät vastaavasta.
Nii ja kysyitkö suoraan jostain metallipajalta? Ei noi virolaistenkaan nyt ihan ilmaisia sentään ole!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83373338Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2092933Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy612460Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1771520Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har181329Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään551320Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j14945- 60943
- 89885
- 20834