Kysyn kun on tulossa tehtäväksi Impellerin vaihto.
Miten on tarkoitus saada impelleri ulos pesästään.
Olen tähän asti nyppinyt sitä ulos nokkapihdeillä. Mutta pitäisi olla järkevämpikin keino! Kyseessä Yanmar kone 3GM30F. Myöskin kysyn, onko helppoa keinoa saada käytetty öljy ulos koneesta. Kun mittatikun reikä on niin ahdas.
Impellerin vaihto
11
2026
Vastaukset
- Näin minä teen
1) Ihan käypä keino, ja monessa paikassa myös suositeltu, on kahden ruuvimeisseli kanssa väntää molemmilta puolilta yhtä aikaa ja pakottaa impelleri pihalle sillä tavalla. Kaikki keinot ovat sallittuja, koska itse impelleri menee kuitenkin vaihtoon.
2) Osta kunnollinen alipainepumppu vaikka Motonetistä niin ainoa asia jonka tarvitsee tehdä on pieni pumppausliike ja öljy juoksee suoraan säilöön. Kannattaa ajaa kone lämpimäksi niin tulee paljon paremmin vanhat öljyt pihalle. Ja suosittelen nimenomaan näitä alipainepumppuja, en sähköisiä "siirtopumppuja" - On siihen työkaluja
Yanmarilla on parikin erilaista työkalua impellerin ulosvetämiseksi. Ainakin tuo kahdesta sisäkkäisestä pultista koostuva on kätevä, katso manuaalin sivut 69-70.
http://yanmar.com/product/marinepleasure/sailBoatPropulsion/operationmanual/JH4-OPManual-ENG.pdf
Ruuvimeisseleillä tms. kampeaminen voi vaurioittaa pumpun pesän reunoja, kannattaa laittaa reilusti teippiä meisselin varteen.- 22222222222222222222
Ihme meisselimiehiä. Siirtoleukapihdeillä kiinni ja vetäsee ulos. Ei vaurioita ja helppoa.
- UUunouuno
22222222222222222222 kirjoitti:
Ihme meisselimiehiä. Siirtoleukapihdeillä kiinni ja vetäsee ulos. Ei vaurioita ja helppoa.
On siihen työkaluja, nimi merkki antoi hyvän ja toimivan vinkin. Kiitos siitä.
22222222222222222222, taas ei tuonut paljoakaan hyödyllistä tietoa asiaan. ja senkin kummallisella tyylillä kirjoitettuna - ddiesel
UUunouuno kirjoitti:
On siihen työkaluja, nimi merkki antoi hyvän ja toimivan vinkin. Kiitos siitä.
22222222222222222222, taas ei tuonut paljoakaan hyödyllistä tietoa asiaan. ja senkin kummallisella tyylillä kirjoitettunaMukavaa, että Yammussa voi vaihtaa juoksupyörän noin helposti. Omassa tanskalaisessa punaisessa koneessani on pyörä oikein läpimenevällä sokalla akselille varmistettu ! Siinä ei meisselöinti ole hyvä konsti....
- no ei hyvä, mut
ddiesel kirjoitti:
Mukavaa, että Yammussa voi vaihtaa juoksupyörän noin helposti. Omassa tanskalaisessa punaisessa koneessani on pyörä oikein läpimenevällä sokalla akselille varmistettu ! Siinä ei meisselöinti ole hyvä konsti....
Onhan punaisessa tanskalaisessa akselin läpi menevä sokka, se on totta. Mutta kuten noissa on tapana, akselissa ei ole rikää, vaan hahlo. Kyllä se impelleri tulee sieltä vaikka meisseleillä, jos ei edellä mainittuja pihtejä ole käytettävissä. Asiasta ei ole epäilystäkään, olen parin edellisen vuoden aikana vaihtanut sekä sen akselin että impellerin. Sekä alkuperäisessä akselissa, että varaosana hankitussa on hahlo.
Hiukan hankalampi oli vanhempaa mallia oleva jammu, jossa vesipumpun kansi oli "nurinpäin", siis moottoriin päin. Toisaalta impelleri kesti siinä kaikki 10 v, jotka veneen omistin. - kilovolttiampeeri
Kiitos nimimerkille On siihen työkaluja. Löytyi koko Yanmar 3GM30F:n huolto- ja korjausohjeet. Arvokasta tietoa.
- Timppa-72-Lpr
viimeisemmässä venemestarissa oli selitetty moinen asia ihan kuvien kera...siinä sanottiin että jos ei irtoa kahdella ruuvimeisselillä, niin on olemassa jonkunmoinen ulosvedin....
- impeller puller
impellerin vaihto ruuvareilla onnistuu kyllä, mutta jos jättää pari kesää tekemättä niin voi olla niin juntturassa että ärräpäitä lentelee.
Operaatio ei onnistu merellä ruuvareilla, tämä vaivasi minua, jotenka kerran työmatkalla USA:ssa tilasin hotelliin pihdit operaatiota varten, myyvät suoraan nettikauppana, olettaisin että lähettävät myös eurooppaan.
http://www.bayshoremarineengines.com/
http://bayshoremarineengines.com/impellerpuller.aspx
- Pihdit toimivat hienosti, pitää varoa että ei vahingoita vesipumpun reunaa kun vääntää impelleriä ulos.
- Voi olla että vastaavia pihtejä löytyy Suomestakin muun teollisuuden alueelta. - kuusamox
Älkää unohtako voidella akselia, kun laitatte uuden paikalleen.
Vastaavat pihdit on helppo tehdä pitkistä kärkipihdeistä. Tarvitsee vain kuumentaa punaiseksi ja sitten taivutella sopiviksi, tarvittaessa 90deg. kulmaan. pieni pokkaus kärkeen niin pureutuu impellerin keskiöön hyvin. Meikävaarilla käytössä jo yli 20 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293215- 1201279
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101185- 58991
- 71988
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu178939olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26927Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38901Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66870Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75804