Lapseni ei ollutkaan terve!!

Tiesin sen!!

Eli lapseni sai tänään kehitysvamma diagnoosin ja on nyt melkein 3 vuotias.
Haluan purkaa tämän johonkin kun olen niiiiin vihainen ja pettynyt !!

Eli kun lapseni syntyi niin jo pian huomasin ettei kaikki ole kunnossa.
Lapsi ei oppinut imemään rintaa ja oli todella velton tuntuinen, erikoiset kasvonpiirteet,nukkui kokoajan jne jne.tiesin että jotain on vialla ja kerroin huoleni jo heti seuraavana päivänä lääkärille ja kaikille jotka olivat vauvana kanssa tekemisissä.
No minua ei otettu tosissaan, etsin kuulemma vain virheitä vauvastani ja olin masentunut.
Seuraavaksi ilmaisin huoleni 2 kk lääkärissä kun en mielestäni saanut vauvaan kunnolla kontaktia. No lääkäri sai kerran katsekontaktin ja passitti minut psykiatrille!!
Seuraavan kerran 4 kk lääkärille kun mielestäni vauva edelleen veltto ja silmät usein katsoi kieroon, no lääkäri kysyi haluatko mennä juttelemaan psykiatrille!!!
Sitten taas 8 kk lääkärissä kun vauva ei liikkunut mihinkään suuntaan, lääkäri ei kommentoinut!!
Saimme lähetteen fysioterapeutille jossain vaiheessa kun lapsi ei opppinut kävelemään. Kerroin sielläkin huoleni alusta asti, no fyssarin mielestä on vain arka ja harkitseva lapsi!!!
Olin tässä vaiheessa jo lopussa, tiesin että jotain vikaa on ja kaikki vain pitivät minua vainoharhaisena, myös läheiset!!!
Pian kävi selväksi ettei lapsi opi puhumaankaan ja viimein saimme tuon diagnoosin!!

Miksi vasta nyt?? Jos olen 3 vuotta kertonut olevani huolissani niin eikö asiaa olisi pitänyt tutkia!!! Olisin säästynyt paljolta jos joku olisi ottanut minut vakavasti,mutta ei!!! Olin jossain vaiheessa todella epätoivoinen ja masentunut tilanteesta etä jouduinkin hetkeksi laitoshoitoon ja hoitajat saivat siellä minut uskomaan että olen itse keksinyt kaiken lapseeni liittyvät asiat!!!

Nyt vaan niin pistää vihaksi!!! Ei löydy edes sanoja,ainakaan sellaisia mitä kehtaa kirjoittaa..
Lastani olen aina rakastanut, olenhan aina tämän "tiennyt" mutta olisin mieluusti halunnut sen jo aikaisemmin tietää ja saada diagnoosin!!

Neuvolaan en luota ainakaan enää koskaan tai lääkäreihin!
Toinen lapseni on 3 kk ja tarkkaan mietin vienkö häntä neuvolaan ollenkaan!
Siellä on ne samat tädit jotka ovat minua turhaan hulluksi väittäneet!' Haistakoon pitkä!

9

1798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkt43

      Voimia sinulle.

      Lapsen voi aina viedä itse yksityiselle lasten pediatrille tai neurologille.......

    • on järkyttävää

      Niin voi viedä, mutta ei kaikilla nuorilla ole varaa ja sitähän niin automaattisesti luottaa "tehokkaaseen" terveydenhoitojärjestelmään. Varmaan sitä itsekkin jollain tapaa toivoo, että olisi itse väärssä.
      Lapsi on kuitenkin lapsenne ja yksi meistä tänne syntyneistä ainutlaatuisista yskilöitä. Erittäin ikävää, että olet äitinä joutunut haaskaamaan turhaan energiaasi ja terveyttäsi väärinymmärryksen vuoksi.
      Jos mahdollista niin tee juttu asiasta johonkin laajalevikkeiseen lehteen. Silloin kun siihen pystyt. On jokin kopautus "systeemille".

    • voimia teille

      Tuttua tuo; kun huolta ei kuulla/ oteta vakavasti.. Meilläkään tyttö ei oppinut rinnalle, tyttö syntyi pienipainoisena, motorinen kehitys viivästynyttä, kiinteiden syöminen ollut vaikeaa, nyt (tyttö viikon päästä 3v) puheenkehitys takkuaa, (katse)kontaktin saaminen ollut aina vaikeaa, erittäin levoton ja vilkas lapsi.. Ja minua vaan epäillään, että olen liian suojeleva kanaemo ja tarkkailen liikaa lastani.. :( Taidan skipata 3v neuvolan ja mennä suoraan lastenlääkärille vaikka varaa ei kyllä olisi..

    • tyttörukkapikkukukka

      Myös minä tiesin sen, mutta muut ei tajunnu. 2,5v sai diagnoosin. Nyt 4v. Tuli jotain apuja sen jälkeen. Silloin kun dg mulle ilmoitettiin puhelimessa, mä nauroin. Olin autossa ja nauroin 20 kilsaa. Mä en ollukkaa hullu :-D no nyt ei enää dg naurata, mutta oli se sellanen synninpäästö kun vaivautunu lääkäri soitti, ettei kaikki ookkaa niinku pitäs.

      • ---o

        Eikö se tuosta nauramisesta lähettänyt hullujenhuoneelle?


    • nähnyt

      Tarvitset oikeusavustajaa tai ala laatimaan kantelua terveydenhuoltohenkilökunnasta itse.

      Sukulaistyttö diagnosoitiin vasta 5-6 vuotiaana ja henkinen kehitys myös päättyi noihin ikiin. Myöskin oli cp-vamma, mutta tämä kaikki valkeni vasta vuosia, vuosia syntymän jälkeen. Sitten tuli epilepsia.
      Kyllä minäkin mietin, että miksi hän välttelee katsetta ja alkaa keinuttamaan itseään sitterissä, kun meni lähellekään.

    • etsemmosta

      Tapasin kerran äidin ja pojan. Synnytys oli ollut vaikea ja kivulias, mutta synnytyksestä vastaava lääkäri oli kaunistellut asiat papereihin (ei myöntänyt sikiön hapenpuutetta). Äidille ei ollut edes kipulääkettä annettu, vaikka oli kuumeinen ja tuskainen synnytyksen jälkeen.
      Poika sai myöhemmin autismi-diagnoosin, vain yksi lääkäri oli myöhemmin suorastaan suuttuneena todennut selkeän CP-vammaisuuden mm. kävelytyylistä. Poika ei muistaakseni puhunut juuri mitään ainakaan tavatessamme. CP-vammaa ei vauvana ja lapsena voitu todeta, koska synnytyskertomuksen mukaan synnytys oli normaali jne. Sanoin aikuisen pojan äidille, että onpa sääli, poikaa olisi voinut kuntoutuksella auttaa paljon lapsena kun diagnoosi olisi ollut oikea (olin vähän aiemmin nähnyt filmin Vasen jalkani).

      • aivan niin

        Sinä tiesit intuitiosi avulla. Se on luotettavampi kuin mikään kirjaviisaus.


    • täällä kans yksi.

      Itse muistutan neuvolassa joka kerta siitä miten terveydenhoitaja piti hulluna. Olen kertonut sen kuin hauskana juttuna harjoittelijoille. Terveydenhoitaja varmaan haluaisi minusta eroon. Meillä lapsella autismi. Minulle yritettiin tyrkyttää lastensuojelua ja psykiatrista diagnoosia. Väitettiin että vuorovaikutuksen ongelmat ovat minun vikani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe