Havaitsin, että koulupoika vähän toisellä kymmenellä kerjäsi uudisasukkaalta tupakkaa mutta hän totesi selkeällä Suomen kielellä sinä olet lapsi, ja sinulle en anna tupakkaa.Tapahtu iltapäivällä muskotin pihalla
Keskustelin sitten hänen kanssa hän totesi, että en ole Lieksassa asuva somali.mutta jokaisella heillä on ajatus lainsäädännöstä ja lapset on lapsia eri puolilla maailmaa.
Eli vanhemmat musta lippis jossa kuvio ja sininen paita pojalla.MK
Koululaiset kerjäsi tupakkaa
65
536
Vastaukset
- ilmoitettu on
Taidanpa tietää pojan, ellen pahasti erehdy. Jos kyseessä oletettava poika niin toisesta luokasta lähtien polttanut enemmän ja vähemmän. Äiti ei välitä asiasta ja koulu tietää.
- toista mieltä
Kyllä Korpinen saa vaikuttaa asiaan tässä asiassa. Se on eri asia mitä vanhhemmat on mieltä.
Olen asian tuonut esille ja todella olen huolestunut tuohon ilmiöön. Kyllä olen sitä mieltä että myös yhteisön tulee kiinnittää ajoissa huomiota joihinkin epäkohtiin joka luo jopa terveysriskin ihmisille jo lapsuudessa.
Mittasuhteet on todella olemassa ja olen valmis keskustelemaan asioista
Olen kuitenkin ollut jopa hieman vanhempien nuorten eli ehdollisten tuomittujen valvojana ja siten tiedän mistä puhun jo koulutukseni perusteella. joten se siitä MKNimimerkki ehdotus2 olisi hieman harkittava mitä julkisesti kirjoittaa herjaa nimeltä mainiten kirjoituksesi menee henkilööni aika loukkaavasti sen varmaan jokainen huomaa ja joskus myös ylläpito poistaa ne kirjoitukset MK
Olen sentään valveutunut henkilö ja tuon tuon epäkohdan esiin eli olen lasten ja nuorten terveyden asialla ja toin havaitsemani epäkohdan esiin.
Sinulla on todella oma näkemyksesi ja haluat olla vaan kimpussani raukkamaisesti nimimerkin takaa kirjoituksesi ei siten liittynyt aiheeseen vaan oli ainoastaan solvausta harkitse asiaa.MKYlläpito havaisi asian kiitos
- Ehdotus 2
Mieti mihin kannattaa polttaa ruutia. Nuorten miesten sätkän satunnaiseen polttamiseen vai kenties isompiin kokonaisuuksiin. Jos kirjoitat joka "narauksesta" menetät samalla uskottavuutta.
Kansanterveys ei parane yksittäisestä röökin vetämisen raportoinnista, vaan ehkäpä kenties tupakan suurista vaaroista valistamisella ja sen suunnitelmallisesta eteenpäin viemisestä, esimerkiksi kouluissa.
Mitä mieltä?Kysymys oli lapsista Ehdotus 2 nimimerkki
Toivottavasti ymmmärrät sen asian ja myöskin sen, että sinun pitäisi ymmärtää myös mitä on solvaus ja tähän asti ne on ylläpito poistanut MK
- Nokikeuhko
Nii-iin, monen koululaisen on kerjättävä röökinsä, monestakin syystä. Ainakin sen takia, koska itsellä ei ole rahaa ostaa tai ikä ei riitä ostamaan itse. Ei kai siinä kovin montaa vaihtoehtoa ole röökin saantiin. Pumminen on yksi oiva keino päästä sauhuille.
Tupakan antaminen jo lapselle on mielestäni pahoinpitelyä ainakin se ei ole hyväksyttävää jopa rikollista
Olin toisessa tehtävässä jo haluat tietää eli välittämässä ihmisistä ja keräystä suorittamassa ja kuulin siten tuon keskustelun johon jo aikuinen maahanmuuttaja totesi olet lapsi se oli hyvä asia.
Koska olen myös eri luttamustehtävissä niin toin asian esille jopa asialliseen keskusteluun mutta valitettavasti Martan kirjoitus ei sitä ole vaan menee henkilöön tyypillisesti solvaavassa tarkoituksessa ja kyllä ylläpito huolen pitää ja viranomaiset tarvittaessa.se sinunkin pitäisi tietää nimimerkki Martta
Asia koskee siten hyvinkin koteja ja myöskin ympäristöä ja nimenomaan sitä yhteisvastuuta lapsista ja nuorista terveeseen kasvuun koska hyvin usein juuri tupakasta lähtee jopa kovempien aineiden kokeilu ja juuri siinä nuo rokarit käyttävät lapsia hyväksi,Tiedän mistä puhun koska olen muualla ollut jopa päihdetarkkailijana valtakunnalisessa Nuorten palvelussa johon olen koulutuksen saanut ja aikanaan työskennellyt lasten ja nuorten hoitolaitoksessa sekä lastenkodissa ystävällisin terveisin markkuMartta sinun pitäisi ymmärtää asia henkilökohtaisuudet pois solvaukset MK
- Selkeyttä peliin
Käänsin tekstin selkokielelle, koska joillekin saattoi olla vaikeuksia luullun ymmärtämisessä.
"Tein havainnon, että noin kymmenvuotias koulupoika pyysi savuketta uudisasukkaalta eli henkilöltä joka oli asettunut asumaan jollekin aikaisemmin asumattomalle ja viljelemättömälle alueelle. Uudisraivaaja kieltäytyi selkeällä suomen kielellä antamasta pojalle savuketta todeten hänen olevan vielä lapsi. Tämä tapahtui tänään iltapäivällä K-Market Muskotin pihalla. Keskusteltuani uudisasukkaan kanssa, hän kieltäytyi olevansa lieksalainen somali todeten heillä olevan ajatus lainsäädännöstä ja siitä, että lapset ovat lapsia eri puolilla maailmaa. Uudisraivaajan ja hänen vaimonsa olivat pukeutuneet perinteiseen kuviolliseen mustaan lippalakkiin ja kerjäläispojalla oli yllään sininen paita". Ei kerjäläinen vaan tupakan kerjääjä
Selkeyttä peliin nimimerkki todella sotkee asiaa
Testisi ei vastaa muutenkaan totuutta, vaan on tiedon vääristelyä noista "uudisraivaajista ja hänen vaimosta" en ole mitään todennut.
Kyseinen kirjoittaja vetää siis todella rasismiin viittavaa sookkia.MK- Joko selviää
Kirjoitit myös, että "koulupoika vähän toisellä kymmenellä kerjäsi uudisasukkaalta tupakkaa mutta hän totesi selkeällä Suomen kielellä sinä olet lapsi". Eli kirjoitit, että (hän), siis koulupoika totesi jne. Luulin ymmärtäväni, että uudisasukas totesi...
Uudisasukas tai uudisraivaaja on henkilö, joka oli asettunut asumaan jollekin aikaisemmin asumattomalle ja viljelemättömälle alueelle (sanakirja).
Tekstistäsi ei selviä, missä olivat pojan vanhemmat. Olivatko he mukana pyytämässä pojalle savuketta? Tarinan henkilöt olivat lippalakkipäiset somalivanhemmat ja savuketta pyytävä sinipaitainen poika sekä havaitsijana Markku Korpinen. - yksi akka P.K
Muistat varmaan sananlaskun ei helmiä sioille. Sinä puhut asiaa ja ne jotka vastaa .................. !!!!!. Rakit haukkuu ja karavaani kulkee. Olet suorasanainen ja rehellinen mielipiteisäsi. No jotkut ei tykkää ...........................!!!. Minun mielestäni olet yksi järjenääni P. K. . Rasismi..................!!Hyvää syksyä sinulle M.K
yksi akka P.K kirjoitti:
Muistat varmaan sananlaskun ei helmiä sioille. Sinä puhut asiaa ja ne jotka vastaa .................. !!!!!. Rakit haukkuu ja karavaani kulkee. Olet suorasanainen ja rehellinen mielipiteisäsi. No jotkut ei tykkää ...........................!!!. Minun mielestäni olet yksi järjenääni P. K. . Rasismi..................!!Hyvää syksyä sinulle M.K
Olen Raamatusta asian lukenut "älä heitä helmiä sijoille" Mielestäni kuitenkin kyse on juuri arvokkasta asiasta eli juuri lapsesta joka on myös arvokas ja juuri hänen elämänsä siis kaikkien lasten elämää tulee suojella ja opastaa jopa ympäristöä hyviin tekoihin MK
Pidä tarinasi omanasi äläkä väännä tekstiäni tahallista toimintaa
Tarinassa vetosin vanhempiin pojalla musta lakki ja sininen paita joten se siitä MK"Uussuomalainen" totesi sen että olet lapsi MK
- Sivusta kommentti
Arvoisa herra Korpinen pikkasen huumorintajua voi välillä laittaa kehiin.
Kaikki me lukijat ymmärrämme, että tekstinne muuntelu on tahallista ja tehty huumorilla.
- 67i6iko
eihän kunniakansalaiset mitään anna ne ovat saamapuolella joka asiassa.
- korppinen marko
Onko Korpinen edes koneinsinööri? Saa poistaa.
Olen ainakin heitä opettanut niin suomalaisia kuin uussuomalaisia MK
Kuitenkin lasten kasvulle ja kehitykselle tulee antaa tilaa mutta rajat on myös rakkautta.
Juuri kuulin radiosta, että sijaisvanhempia tarvitaan ja yksin Helsingissa on tuhansia huostaanottoja
Kyllä se taitaa niin olla kuin aikanaan opiskellessani nuorena miehenä kansankorkeakoulussa niin siellä silloinen yhteiskuntatiedon opettaja totesi " Joukossa tyhmyys tiivistyy" kun lukee noita henkilööni menevia juttuja
- korp raali
Jätä Korpinen nämä isot asiat niille korkeasti koulutetuille.
Kannatan asioiden hoitamisessa tasavertaisuutta ja aika monta koulutusta olen elämässä hankkinut rippikoulun ja rokotuksen lisäksi.
Olin juuri eilen Anu Vehviläisen syntymäpäivilla ja siellä oli myös mahdollisuus tavata noita "korkeastikoulutettuja" ja kuunnella Sari Kaasisen konserttia ja illalla ehdin vielä Huhmariseen kuuntelemaan ja liikkumaan kun Janne Tulkki tanssitti yleisöä joten ei ole ihan vaan leikkinyt tätä piirileikkiä täällä netissä MK- höh??????
markkukorpinen kirjoitti:
Kannatan asioiden hoitamisessa tasavertaisuutta ja aika monta koulutusta olen elämässä hankkinut rippikoulun ja rokotuksen lisäksi.
Olin juuri eilen Anu Vehviläisen syntymäpäivilla ja siellä oli myös mahdollisuus tavata noita "korkeastikoulutettuja" ja kuunnella Sari Kaasisen konserttia ja illalla ehdin vielä Huhmariseen kuuntelemaan ja liikkumaan kun Janne Tulkki tanssitti yleisöä joten ei ole ihan vaan leikkinyt tätä piirileikkiä täällä netissä MKMiten tämä liittyy tupakan pummaamiseen ?
höh?????? kirjoitti:
Miten tämä liittyy tupakan pummaamiseen ?
Korpraalille vastaus siitä, että minulla on mahdollisuus tehdä ja työskennellä myös noiden korkeasti koulutettujen ja myös korkeassa asemassa olevien parissa nytkin jopa mukana oli oikeusministerikin.MK
- juurikin niin
Jotenkin tuntuu naiivilta... Kun nämä samaisen vähemmistön edustajat ovat viemässä 9 vuotiaita tyttäriään naitettavaksi kotimaahansa. Sitten jonkun vanhemman nuorukaisen pojan tupakinpoltto saa moisen reaktion.
" hän totesi, että en ole Lieksassa asuva somali.mutta jokaisella heillä on ajatus lainsäädännöstä ja lapset on lapsia eri puolilla maailmaa" .
Haloo suomalaiset kristityt, herätkää ennen kuin se on liian myöhäistä!!!Kummastakin asiasta voimme olla huolestuneita ja juuri ulkomailla ei kuitenkaan somalisaa kuoli tyttö hääyönä eli lapsi.
On kuitenkin muistettava, että tämä on Lieksan palsta jossa keskustellaan Lieksan asioista ja mielestäni minun ei tarvinnut asiaan puuttua paremmin koska ei tarvitse siinä tilanteessa mitenkään ruveta häsläämään jos todella aikuinen tässä tapauksessa somali asian totesi olet lapsi ja se mielestäni oli hyvin arvokas vastaus.Joten tässä martalle vastaus eli lapselle ei kaikki tarvitse olla äänessä koska sellainen toiminta vaan saattaa lapsen enenmän turvattomaksi se pitäisi kodissakin muistaa eli yksi puhuu kerralla.
Miksi siten kirjoitan aiheesta kirjoitan siksi, että asia tulisi huomioida myöskin kotona eli missä lapsemme liikkuu ja mitä he tekävät ja mihin suuntaan ollaan menossa.
Juuri radisota kuulin, että juuri epäterveelliset elämäntavat ovat hyvin suuri osuus sosiaali ja terveysmenoissa ja siksi katson , että juuri ennaltaehkäisevä toiminta on kannattavaa toimintaa.
En ole nukkunut siten kristittyna ihmisenä kirkonpenkissä saarnastuolin vieressä virsikirja kainalossa ja toisenkylän tytöt mieles kuten laulussa hieman todetaan pilkallisesti. Osaan muutaman sellaisen kansanlaulun.
Ennenkaikkea en aijo tässäkään asiassa hevillä perääntyä Markku
- iloa elämään
-en aio "hevillä" peräytyä. Käytä suomipoppia välillä :))
Tunnen kuitenkin paremmin Humpan juonen, koska "hevillä" ei pääse taivaaseen
Iloa on elämässä kunto on hyvä eikä edes maksa sano poks tämä epäilijöille tutkimukset tehtiin ja lähdin metsään niin sain ampiaisen pistoksen aika lailla jomottaa mukana kannattaa pitää aina käärmetaplettia mutta kylmää vielä MK
- kankitautipistos
Äkkiä sitten kotiin ettei turvotus ennätä laskea! Pistät pari tuubillista mobilaattia siihen jos se auttaa siihen jomotukseen!
- Tri Jope
Pepantiinia
- Valelääkäri
Jos turvotus siinä muuttuu krooniseksi, sitä kannattaa hautoa jossakin kosteassa, lämpimässä paikassa silloin tällöin jonkin aikaa. Muutaman käsittelyn jälkeen turvotus laskee, ettei sitä juuri enää huomaakaan. Turvotuksen ollessa kovimmillaan, yleisötilaisuuksia tulee välttää, varsinkin karaokea, jotta ei tule väärinkäsityksiä. Turvonnut kohta saattaa näyttää aivan iso-D:n vastaavalta, kun hän oli nuori ja tehostaminen oli muotia.
Ketju jäi yksinpuheluksi koska sieltä poistettiin asiatomat viestit jotka menivät jopa henkilöön ja eivät siten kohdistuneet varsinaiseen asiaan.
Lapsen tupakan pummaamiseen MK- jymyvä
Myö ostettiin vähän toisila kymmenilä kolehtia kerreemälä Jymy toppa. Ai perkale olttiin pyörryksissä siitä maaliman parhhaasta sätkätupakasta
- postoni
Voi niitä kultaisia aikoja 60-luvun lopulla kun Unionilta sai käydä välitunnilla ostamassa Bostonia 5 penniä/kpl, eikä ikää kysytty.
- ennen oli paremmin
Juu. Minun nuoruudessani ostettiin sippimalboroa eli 10 kpl aski. Se maksoi 1 mk 25 p. Lähes jokaisen kodin olohuoneen pöydällä oli tuhkskuppi, vaikka talonväki ei polttanutkaan. Eihän sitä tiedä, jos vaikka joku tupakkamies tulisi käymään. Ja vierastupakoitakin oli tarjolla.
- postoni
Unionilla oli myös rally-sikareita muovilopilla. Ne oli kalliimpia. Koulun takana metässä poltettiin.
- totta1
Muskotin edessä oli tänään tupakan tumppeja ihan hirveesti.
- oltiin niin isoja
Kakarana ne ensimmäiset silmiä kirvelevät savut oli poikaa. Taju meinasi lähteä yskiessä, mut voi niitä aikoja hienoja enkä ole huumeiden käyttäjä enkä juo edes alkoholia. Kakruna nyt vaan täytyy kokeilla sitä mitä aikuiset tekee suurella nautinnolla. Isä poltti bostonia ja siitä pölkynpätkästä ensimmäiset savut lähti. Hauskoja muistoja.
- T alkkari
Tuolla yläkoulun luona nuoriso polttaa ihan jatkuvasti. Opettajat ei ehdi puuttua asiaan.
Ei ole kehumista noista kirjoituksista aika oli silloin entinen ja olin varmaan jo silloin olemassa.
Tiedän nyt hyvin monen olevan juuri köhijöitä sydänvikaisia katkokävelijöitä jotka kuluttavat runsaasti myös terveyspalveluita.
Kysymys on nyt nuorisosta ja heidän terveellisistä elämäntapoihin opastamisesta ja nimenomaan myös siitä, että kukaan aikuinen eikä kuukaan henkilö järjestä alaikäiselle tupakkaa siitä on nyt kyse.eli lain noudattamisesta ja myöskin siitä moraalista MK
- näin meillä
Lieköhän ollut sama vesseli tänään iltapäivällä samoissa puuhissa saman kaupan eessä. '
Tuli kyselee multakin tupakkia ja mitäkö tein. Otin pojan tuntomerkit ylös ja menin läheisen koulun henkilökunnalle viemään tuntomerkit ja homman nimen.
asia hoituu etiäpäin, sanottiin.
Olishan siinä ollut toinenkin mahdollisuus rynnätä tälle palstalle itkuvirsiä kailottamaan ja muuta skeidaa kylvämään. 'Joo justiin niin kuitenkin aiheesta yriti lyödä meikeläistä jälleen selväähän on se että minulla on ainakin monta kortta kannettavana ja siten toin esiin asian kerralla
- plussat näin meillä
Joo justiin niin kuitenkin aiheesta yriti lyödä meikeläistä jälleen selväähän on se että minulla on ainakin monta kortta kannettavana ja siten toin esiin asian kerralla
Näin ne asiat hoidetaan, kuten nm. näin meillä on toiminut. Asia on hoidettuna ollut jo ja korjaavat toimet aloitettu.
. Miksi ei tämä ketjun aloittaja voinut informoida suoraan koululle tuota asiaa, vaan tänne tuli meuhkaamaan.
- kessult kessu maistu
-60 luvulla tuli kokeiltua sikarinleikettä, semmoista rouhua josta tehtiin sätkiä! Oli aika töpäkkää kessua, tuntui kuin olisi henki salpaantunut kun sitä veti keuhkoon, oli se aikamoista hommaa! Pilliklubi oli edelliseen varrattuna ihan ok:!
Tuli ja tuli kokeiltua kehuskelet velteeni .
velipoika kokeili ja isä kun tuli tietämään niin poltatti ketjussa velipoikaa polttamaan askin pillilupia joka ei tänä päivänä olisi enää sallittua koska se olisi lapsen pahoinpitelyä.
Mutta osani sain minäkin vaikka en jäänyt tupakasta kiinni mutta vastalauseesta lensin pihanperälle koska etumatkaa ei sotaveteraani antanut ja selkä niksahti paikoiltaan mutta Haapa-ahon Mari hoiti silloin kun miehet kantoi penkille ja sitten pystyin taas kävelemään, joten sellaista se elämä oli noiden sota naavoittuneiden penskana kuri oli toisenlainen kuin nykyään MK- enossoolukkee
Tuli ja tuli kokeiltua kehuskelet velteeni .
velipoika kokeili ja isä kun tuli tietämään niin poltatti ketjussa velipoikaa polttamaan askin pillilupia joka ei tänä päivänä olisi enää sallittua koska se olisi lapsen pahoinpitelyä.
Mutta osani sain minäkin vaikka en jäänyt tupakasta kiinni mutta vastalauseesta lensin pihanperälle koska etumatkaa ei sotaveteraani antanut ja selkä niksahti paikoiltaan mutta Haapa-ahon Mari hoiti silloin kun miehet kantoi penkille ja sitten pystyin taas kävelemään, joten sellaista se elämä oli noiden sota naavoittuneiden penskana kuri oli toisenlainen kuin nykyään MKEikö sekopäisisä kirjoituksia ole kriminalisoitu!!?? ihan järjetöntä textiä..
- s1u2s3a
Helppoa kuin heinän teko.
Asia tehty tiettäväksi MK
- sekaviapukkaa
Oliko monta vai yksi?
Aika monta ylläpito poisti ,selaista sitä jotkut osaavat ja aina poistuu solvaukset sen olen havainnut MK
- jopaminä
MK, kansalaisopisto kouluttaa jopa sellasia, joilla ei jopa ole lukemisen tai kirjoittamisen ymmärrysystä. Siellä jopa autetaan jopa ummikkoja, jopa.
Joo tiedän koska juuri monelle henkilölle , joka ei osaa puhua on musiikki tärkeä asia kehitysvamman vuoksi sekä monesti myös voidaan kuntouttaa halvauksen jälkeen musiikin avulla ja näin musiikki on yhteistä joka menee yli mannerten ja myös älykkyysrajojen .
Vedän kansalaisopiston ryhmiä, jotka on melko suuria 14 ja eilen 43 henkilöä mukana ja yksi on hyvä asia hengitys siinäkin tarpeen.joten tupakka ei ole hyvä asia aloitukseen viitaten
Toivottavasti nyt sitten sosiaali ja terveyslautakunta osaisi hieman perehtyä vammaisten asioihin tänään lue Lieksan lehti taidetointakeskuksen osalta MK- Kyrpä-Jooseppi!
24.9.2013 Lieksan lehti!
Taidetoimintajutussa perusturvajohtaja esittää ettei päätöstä muuteta koska koko vammaispalvelujen palveluketju on erittäin kallis...
Nostetaan lisää herrojen palkkoja ja perustetaan uusia päällikkövirkoja ja kaiken maksaa vähäosaiset
Lapsellista touhua on heitellä pihaamme tyhjiä tupakka-askia kun roskis oli metrin päässä MK
- Kyrpä-Jooseppi!
Se on varmaan sama henkilö joka tuikkasi renkaasesi peltiruuvin, varasti mähkön baari lippiksesi jne jne ..heh heh
- ei savua ilman tulta
Tässä mietin, näkyikö paljon alaikäisiä tupakoitsijoita hämärän illassa ? Tekikö kukaan ilmoitusta ?
- Make fani
Kyllä Make hoitaa valvontapuolen, älkää hetkeäkään sitä miettikö!
"Hetken pienen elämässä" saa kai joskus antaa sano" vanhapiika" kun tansiin haki tämä kappale kuuluu hälle MK
Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345368Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4842484Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳271259JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t51075En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.16957Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http7934Nainen, tunnetko saman kuin minä
Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv41812HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena
HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei193784Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv3764- 53747