Jos lämppäri kelpaa

Entiiiiä

Olen siis etsinyt pitkään vuokrahevosta, ja nyt eräs hevosenomistaja on luvvannut, että saan alkaa vuokraamaan hänen lämppäriään, jos yhteispeli toimii. Viestiin hän laittoi "jos lämppäri kelpaa". Voisiko kyseessä olla ratsuksi koulutettu vai ex-ravuri, joka ei osaa mitään vielä? Minkä kuvan saisitte? Aloin tätä miettimään.. Älkää ottako sillä että vihaisin ex-ravureita tai jotain!

11

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minna Oulusta

      Jospa kävisit kokeilemassa sitä lämppäriä. Näkisit millainen se on.
      " Jos lämppäri kelpaa " voi tarkoittaa mitä vaan, esim. tosiaankin ravuria tai ehkä haluaisit suokin tai ison ponin tai...

    • Olen samaa mieltä kuin Minna Oulusta. Mahdollisuuksia on paljon miksi omistaja käytti tuollaista ilmausta. Mutta vaikka hevonen olisikin ex-ravuri, se ei välttämättä tarkoita sitä ettei se osaisi mitään. Se voi olla osaavakin ja hieno harrastehevonen, mutta monilla ihmisillä on suuria ennakkoluuloja ex-ravureista eivätkä kaikki sen takia sellaista halua. Käy ainakin katsomassa hevosta ja päätä sitten. Ei kannata hylätä tarjousta vain yhden tulkinnanvaraisen ilmauksen vuoksi.

      • Entiiiä

        Kiitti :) oon estepuolelle taipuva niin onko lämppärit hyviä estehevosiksi?


    • ---

      Ravisukuinen hevonen on ravisukuinen. Se ei ole jalostettu hyppäämiseen, vaan raveihin.

      Suurin osa ex-ravureista tai ravisukuisista "ratsuista" ei edes laukkaa kolmitahtisesti, jolloin hyppääminen on aika hankalaa (itse oletan, että "estehevonen" tarkoittaa vähintään sellaista aluetason 90-100cm hyppääjää).

      Toki joku ex-ravuri voi hypellä isompaa, mutta hyvin harvassa nämä on. Jos haluat oikeasti hypätä, valitse joku muu kuin ravuri.


      (Ja ennen kuin joku kitisee, niin kyllä lämppäri puhekielessä tarkoittaa niin vahvasti nimenomaan lämminveristä ravuria, että ei kukaan ratsuihminen kutsu puoliveristään lämppäriksi. Muuten kuin silloin jos virallsiessa mielessä puhutaan rotutyypeistä).

      • mörrinkäinen

        Älä vedä liian äkkinäisiä päätelmiä, anonyymi kirjoittaja. Meillä päin kaikki tuntemani ja tapaamani hevosihmiset - lähes kaikki ratsupuolelta - kutsuvat puoliverisiään surutta lämppäreiksi. Jos kyse on ravurista, se mainitaan erikseen. Muistelen, että lampinajadi ja minna oulusta olisivat sanoneet samaa, samoin muutama muu joita en näin yhtäkkiä muista. Minä ja Lampinajadi olemme Pirkanmaalta, ja nimimerkistä päätellen Minna on kotoisin Oulusta, joten asia tuskin on kiinni siitä, että "jossain tuppukylässä" puhutaan niin tai näin.

        Mutta olen samaa mieltä siitä, että alkuperäinen ratsu on kyllä parempi kuin entinen ravuri. Vaikka molemmat hyppäisivätkin metriä, ratsu liikkuu pehmeämmin kuin ravuri ja on siksi miellyttävämpi ratsastaa. Eli jos etsii vuokrahevosta kilpailumielessä, alkuperäinen ratsu olisi parempi, mutta jos etsit harrastehevosta joka nyt hyppää tietyn korkuisia esteitä, ei entinen ravurikaan ole välttämättä huono vaihtoehto. Yhdyn Lampinajadiin ja Minnaan Oulusta: käy katsomassa hevosta ja kysele lisää omistajalta.


      • Minna Oulusta
        mörrinkäinen kirjoitti:

        Älä vedä liian äkkinäisiä päätelmiä, anonyymi kirjoittaja. Meillä päin kaikki tuntemani ja tapaamani hevosihmiset - lähes kaikki ratsupuolelta - kutsuvat puoliverisiään surutta lämppäreiksi. Jos kyse on ravurista, se mainitaan erikseen. Muistelen, että lampinajadi ja minna oulusta olisivat sanoneet samaa, samoin muutama muu joita en näin yhtäkkiä muista. Minä ja Lampinajadi olemme Pirkanmaalta, ja nimimerkistä päätellen Minna on kotoisin Oulusta, joten asia tuskin on kiinni siitä, että "jossain tuppukylässä" puhutaan niin tai näin.

        Mutta olen samaa mieltä siitä, että alkuperäinen ratsu on kyllä parempi kuin entinen ravuri. Vaikka molemmat hyppäisivätkin metriä, ratsu liikkuu pehmeämmin kuin ravuri ja on siksi miellyttävämpi ratsastaa. Eli jos etsii vuokrahevosta kilpailumielessä, alkuperäinen ratsu olisi parempi, mutta jos etsit harrastehevosta joka nyt hyppää tietyn korkuisia esteitä, ei entinen ravurikaan ole välttämättä huono vaihtoehto. Yhdyn Lampinajadiin ja Minnaan Oulusta: käy katsomassa hevosta ja kysele lisää omistajalta.

        Tuo anonyymi taitaa olla Katherine, ainakin kirjoitustyyli on aivan sama.
        Ja meilläpäin (Oulussa ) lämppäri tosiaan tarkoittaa lämminveristä ratsua ja ravurit mainitaan erikseen joten älä taas aloita tätä kiistaa, eiköhän se tullut jo aiemmin selväksi.
        Mutta muuten olen samaa mieltä kuin muut, ratsu on parempi kuin ravurista uudelleen koulutettu.


      • mörrinkäinen
        Minna Oulusta kirjoitti:

        Tuo anonyymi taitaa olla Katherine, ainakin kirjoitustyyli on aivan sama.
        Ja meilläpäin (Oulussa ) lämppäri tosiaan tarkoittaa lämminveristä ratsua ja ravurit mainitaan erikseen joten älä taas aloita tätä kiistaa, eiköhän se tullut jo aiemmin selväksi.
        Mutta muuten olen samaa mieltä kuin muut, ratsu on parempi kuin ravurista uudelleen koulutettu.

        Katherine minullekin on tullut mieleen samasta syystä. Mutta jos he sittenkin ovat eri henkilöt, toivottavasti kumpikaan ei näistä mietteistä loukkaannu. Samankaltaisuus vain on niin silmiinpistävä ettei sitä voi olla huomaamatta.

        Jos olen väärässä, pyydän anteeksi.


    • Riippuu lämppäristä. Jos se on koulutettu esteille, se voi olla erittäinkin hyvä, mutta ellei ole...

      Muista kuitenkin, että ratsuhevonenkaan ei ole automaattisesti hyvä esteratsu, vaan sekin pitää kouluttaa siihen.

      Toistan: käy katsomassa hevosta ja kokeile sitä. Omistaja osaa varmasti kertoa sen taidoista enemmän ja voit itse kysellä vielä lisää.

    • taaskotätä

      Minä asun keski suomessa ja meilläkin päin lämppäri on mikä hyvänsä kevyt heppa. Myös puhekielessä. Samoin on ollut niillä talleilla missä olen käynyt kisaamassa.

    • entisiä ravureita

      Etkö voi kysyä onko hevosta ratsukoulutettu? Lämppäreitähän saa satulan hinnalla, joten sen vuoksi hän varmaankin käytti "jos lämppäri kelpaa" ilmausta.

    • jokaunelmoihepasta

      nosiis täälläki pyörii kauheesti ex ravureita vastaan olleita tyyppejä, ja jos toi hepan omistaja ajatteli et Entiiiiiiiä kki olis sellanen ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe