Toisen auton ohitus

Autokoulun käynyt

Mikä jumalauta siinä on, että jotkut vaan ei tajua, että yksi auto kerralla ohitetaan edellä ajava auto, jos esim. nopeusrajoitus on 80 km/h ????????????
Nää itsekeskeiset paskat eivät osaa tippaakaan liikennesääntöjä, saatika välitä toisten turvallisuudesta, tappakoon mun puolestani ittensä - ei kiinnosta - mutta ei tarvi pelleillä liikenteessä toisten kustannuksella !!!

59

6489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leveäkaistapää

      Harvoin sitä kahta autoa kerrallaan pääsee ohittamaan, pääsääntöisesti kun jonossa meillä ajetaan. Leveäkaistateillä sillointällöin näkee kahden auton ohituksia jossa kolmas auto ohittaa ohitusta tekevää.

      • fgdfgdfgdfg

        Et tainnut tajuta ! Edellä ajavaa autoa ei saa ohittaa, kuin yksi auto kerrallaan - EI SIIS MONTAA AUTOA PERÄKANAA


      • FGJKGHJFGJH

        RAUTALANKAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • 22m. / 60Ton.
        fgdfgdfgdfg kirjoitti:

        Et tainnut tajuta ! Edellä ajavaa autoa ei saa ohittaa, kuin yksi auto kerrallaan - EI SIIS MONTAA AUTOA PERÄKANAA

        Kuinkahan monta kertaa minuakin on ohittanut yhtäaikaa kuusi tai seitsemänkin autoa?!! Silloinkin kun vastaantulevien valot jo häikäisee!


      • Näihä se pitäis ol
        fgdfgdfgdfg kirjoitti:

        Et tainnut tajuta ! Edellä ajavaa autoa ei saa ohittaa, kuin yksi auto kerrallaan - EI SIIS MONTAA AUTOA PERÄKANAA

        minäki ensimmäisenä ohittajana laittanu kunnolla kaasua,et peräs tuleva ehtii ohi!yleensäki ihmettelen lakia ohitustilantees,itse lyön löylyä nii paljo et hetkes ohi on ohitus,kuinka monta läheltä piti tilannet nähny juuri tuon nopeuden takia kunnioitetaan tikkaria ennemmi kuin omaa henkeä!


    • Oikolukija

      Pykälä on laadittu huonosti ja lisäksi se on luettu väärin.

    • ....,,,,

      Mitä huonoa tuossa on
      "2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen"

      Onko kaista vapaa ja esteetön, jos edellä menee auto.

      • Oikolukija

        Ohituskaista on vapaa ja esteetön, koska edelläajava liikkuu poispäin. Se ei millään tavalla uhkaa ohitusta.
        Jos vastaantuleva on niin lähellä, että on yhteenajon vaara, niin ohistuskaista ei ole vapaa ja esteetön.

        Jos tuo luetaan niin, että vain yksi kerrallaan saa ohittaa, niin tätähän voidaan tulkita jopa näin:
        On kilometrin pituinen suora ja on ruuhkaa vain menosuuntaan ja kaista on tasaisesti täynnä menijöitä. Vastaantulevien puoli on täysin tyhjä.
        Olen auto A:ssa tulossa jonossa tälle suoralle ja auto B aloittaa ohittamaan yhtä edelläajavaansa 2 autoa edelläni vajaan 200 metrin päässä, niin minäkään en saisi ohittaa.
        Hei, älkää nyt viitsikö...


      • Uskomatonta....
        Oikolukija kirjoitti:

        Ohituskaista on vapaa ja esteetön, koska edelläajava liikkuu poispäin. Se ei millään tavalla uhkaa ohitusta.
        Jos vastaantuleva on niin lähellä, että on yhteenajon vaara, niin ohistuskaista ei ole vapaa ja esteetön.

        Jos tuo luetaan niin, että vain yksi kerrallaan saa ohittaa, niin tätähän voidaan tulkita jopa näin:
        On kilometrin pituinen suora ja on ruuhkaa vain menosuuntaan ja kaista on tasaisesti täynnä menijöitä. Vastaantulevien puoli on täysin tyhjä.
        Olen auto A:ssa tulossa jonossa tälle suoralle ja auto B aloittaa ohittamaan yhtä edelläajavaansa 2 autoa edelläni vajaan 200 metrin päässä, niin minäkään en saisi ohittaa.
        Hei, älkää nyt viitsikö...

        Taidat olla vähän tyhmä.

        Jos edestäsi lähtee auto ohittamaan rekkaa ja sinä painat hänen peräänsä myös ohittamaan. Vastaan tuleekin rekka ja edessäsi oleva ohittaja alkaa epäröidä, hän ehkä haluaisi jarruttaa ja palata ohittamansa rekan taakse, MUTTA EI VOI TEHDÄ SITÄ KOSKA SINÄ OLET TAKANA. Lopulta hän ehtii juuri ja juuri vastaan tulevan rekan edestä ohitettavan rekan eteen, MUTTA SINÄ ET EHDI.

        Kuinka vapaata siis mielestäsi oli käyttää ohitukseen vastaantulevan kaistaa?


      • eri asia
        Oikolukija kirjoitti:

        Ohituskaista on vapaa ja esteetön, koska edelläajava liikkuu poispäin. Se ei millään tavalla uhkaa ohitusta.
        Jos vastaantuleva on niin lähellä, että on yhteenajon vaara, niin ohistuskaista ei ole vapaa ja esteetön.

        Jos tuo luetaan niin, että vain yksi kerrallaan saa ohittaa, niin tätähän voidaan tulkita jopa näin:
        On kilometrin pituinen suora ja on ruuhkaa vain menosuuntaan ja kaista on tasaisesti täynnä menijöitä. Vastaantulevien puoli on täysin tyhjä.
        Olen auto A:ssa tulossa jonossa tälle suoralle ja auto B aloittaa ohittamaan yhtä edelläajavaansa 2 autoa edelläni vajaan 200 metrin päässä, niin minäkään en saisi ohittaa.
        Hei, älkää nyt viitsikö...

        "On kilometrin pituinen suora ja on ruuhkaa vain menosuuntaan ja kaista on tasaisesti täynnä menijöitä. Vastaantulevien puoli on täysin tyhjä.
        Olen auto A:ssa tulossa jonossa tälle suoralle ja auto B aloittaa ohittamaan yhtä edelläajavaansa 2 autoa edelläni vajaan 200 metrin päässä, niin minäkään en saisi ohittaa. "


        Voisihan tuon noinkin tulkita, mutta en minä ainakaan ajattele että ei saisi ohittaa, koska ei olla lainkaan samassa ohitustilanteessa, ei ohiteta samaa ajaneuvoa ja palaan omalle kastallekkin jonossa enen sitä paikkaa mistä tuo edellä lähti ohitukseen.

        Varsinkin jos näkee että jonosta lähtee auto ohittamaan mutkasta, eli hän näkee että seuraava suora on vapaa, niin sileltä jonon hänniltähän on hyvinkin turvallista lähteä ohittamaan.

        200m tosin on aika lyhyt matka liikenteessä, voi hyvinkin olla että piskässä ohituksessa ajatkin tuon edellä menevän kiinni ja sitten tilanne onkin muuttunut laittomaksi.


      • Oikolukija
        Uskomatonta.... kirjoitti:

        Taidat olla vähän tyhmä.

        Jos edestäsi lähtee auto ohittamaan rekkaa ja sinä painat hänen peräänsä myös ohittamaan. Vastaan tuleekin rekka ja edessäsi oleva ohittaja alkaa epäröidä, hän ehkä haluaisi jarruttaa ja palata ohittamansa rekan taakse, MUTTA EI VOI TEHDÄ SITÄ KOSKA SINÄ OLET TAKANA. Lopulta hän ehtii juuri ja juuri vastaan tulevan rekan edestä ohitettavan rekan eteen, MUTTA SINÄ ET EHDI.

        Kuinka vapaata siis mielestäsi oli käyttää ohitukseen vastaantulevan kaistaa?

        Jos yllätyksenä tulee, että "Vastaan tuleekin rekka", niin virhe on tehty jo ohitukseen lähdössä eli tiellä ei ole ollut näkyvyyttä riittävästi ohituksen suorittamiseen, olkoon se sitten mäenharjanteen tai minkä syyn takia tahansa.
        Siis kusipäinen lähtee ohitukseen tietämättä mitä ja missä tulee vastaan joku.
        "1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;"
        Ja siihen sitten toinen pöljä lähtee seuraamaan perässä.
        Ensimmäinen ajaa periaatteella, että "eihän sieltä eilenkään ketään tullut" ja toinen seuraa "voin minäkin, kun tuokin".

        On teidän ajaminen Korkeemman kädessä.

        Ohitukseen lähdetään vasta, kun ollaan varmoja ohituksen onnistumisesta.

        "haluaisi jarruttaa ja palata ohittamansa rekan taakse, MUTTA EI VOI TEHDÄ SITÄ KOSKA SINÄ OLET TAKANA"
        Miksi ei voi jarruttaa ja hidastaa? Kuvitteletko, että takana tulevalla on jokin päälleajo-oikeus vai mikä siinä on niin vaikeaa?


      • Oikolukija
        eri asia kirjoitti:

        "On kilometrin pituinen suora ja on ruuhkaa vain menosuuntaan ja kaista on tasaisesti täynnä menijöitä. Vastaantulevien puoli on täysin tyhjä.
        Olen auto A:ssa tulossa jonossa tälle suoralle ja auto B aloittaa ohittamaan yhtä edelläajavaansa 2 autoa edelläni vajaan 200 metrin päässä, niin minäkään en saisi ohittaa. "


        Voisihan tuon noinkin tulkita, mutta en minä ainakaan ajattele että ei saisi ohittaa, koska ei olla lainkaan samassa ohitustilanteessa, ei ohiteta samaa ajaneuvoa ja palaan omalle kastallekkin jonossa enen sitä paikkaa mistä tuo edellä lähti ohitukseen.

        Varsinkin jos näkee että jonosta lähtee auto ohittamaan mutkasta, eli hän näkee että seuraava suora on vapaa, niin sileltä jonon hänniltähän on hyvinkin turvallista lähteä ohittamaan.

        200m tosin on aika lyhyt matka liikenteessä, voi hyvinkin olla että piskässä ohituksessa ajatkin tuon edellä menevän kiinni ja sitten tilanne onkin muuttunut laittomaksi.

        "eri asia", laitoin tarkoituksella tuon 200m, koska se tarkoittaa, että tuo ohittaja on nyt sellaisessa kohdassa, johon mennessä minä en ole ehtinyt suorittamaan ohitustani.

        Kun liikutaan samaan suuntaan, niin tuon toisen ohittajan saavuttaminen hhhmmmm...


      • teoria perseestä
        Uskomatonta.... kirjoitti:

        Taidat olla vähän tyhmä.

        Jos edestäsi lähtee auto ohittamaan rekkaa ja sinä painat hänen peräänsä myös ohittamaan. Vastaan tuleekin rekka ja edessäsi oleva ohittaja alkaa epäröidä, hän ehkä haluaisi jarruttaa ja palata ohittamansa rekan taakse, MUTTA EI VOI TEHDÄ SITÄ KOSKA SINÄ OLET TAKANA. Lopulta hän ehtii juuri ja juuri vastaan tulevan rekan edestä ohitettavan rekan eteen, MUTTA SINÄ ET EHDI.

        Kuinka vapaata siis mielestäsi oli käyttää ohitukseen vastaantulevan kaistaa?

        no vänkäämällä voi kuvailla vaikka minkälasia uhkakuvia ja tyhmyyksiä, mutta eihä kukaan ole noin tyhmä, että lähti tuollaiseen ohitukseen toisen perässä?!


    • hanki elämä

      nopeampaa ja turvallisempaa on vetäistä ohi koko letkasta jos on tilaa, miksi pitäisi passailla ja pujotella??

      • tarkennusta

        Ei puhuttuu tuosta, vaan siitä että ohittamassa saa olla vain yksi kerallaan.


      • turhaa panttaamista'
        tarkennusta kirjoitti:

        Ei puhuttuu tuosta, vaan siitä että ohittamassa saa olla vain yksi kerallaan.

        No jos on näkyvyyttä ja tilaa niin kyllä minöä painelen toisen perässä. eri asia on sitten jos tila ja näkyvyy ei ole riittävät.
        Kun nää aloittajat osaisi kirjoittaa niin että muutkin kun teinit ynmärtäisi, ..tanan tekstarisukupolvi.


    • Sä olet hyvä provo..

      Sä olet hyvä provo.....

    • Oikolukija

      Aloittajan, autokoulun käyneen, meuhkaaminen johtunee siitä mistä sanoin aikaisemmin:
      ”Pykälä on laadittu huonosti ja lisäksi se on luettu väärin.”

      Yhtenä ohituskiellon kohtana tarkoitettiin kieltää ettei 2 autoa ala samanaikaisesti ohittamaan samaa, kolmatta autoa ja törmää toisiinsa. Pykälä alun perin kuului aika sanatarkasti näin:
      - 4) edellä ajavan aloitettua ohituksen

      Se oli epäselvästi sanottu.
      Ensinnäkään mitenkään ei ole missään määritelty milloin ohitus alkaa.
      Sehän voi olla vaikka ympäristön tarkkailusta jo ennen vilkkua tai vilkun päällelaitosta tai ajolinjan muutoksesta ohituskaistan suuntaan tai tai…
      Samoin edellä ajava voi olla jo ohittamassa rinnalla ( ”aloitettua ohituksen” ), niin tämä kohta saatettiin lukea ( tilapäisessä tai pysyvässä mielenhäiriössä ) niin ettei saa lähteä ohittamaan ollenkaan eli ohittaa sai vain 1 auto kerrallaan.
      Sehän ei ollut lainsäätäjän tarkoitus, mutta niin monien lukiessa tämän väärin, niin tämä kohta on muutettu.
      Uusi tieliikennelaki oli Urkin hyväksymä 3.4.81 ja tuli voimaan 1.4.82. Tuo vanha sanamuoto on ilmeisesti ollut vielä vihkosessa, joka jaettiin silloin joka kotiin muistaakseni syksyllä -81 ja se on laissa jossain välissä korjattu ennen voimaantuloa.
      Uusi kohta kuuluu:
      - 4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

      Eli sellaista autoa ei saa _lähteä_ ohittamaan, jolla on _aikomus lähteä_ ohittamaan hänen edellä ajavaansa ja osoittaa sen vilkulla. Kysymys on _aikomuksesta_ lähteä, ei ohittamisesta.
      Tämä ei tietenkään kiellä ohittamasta autoa jos ollaan jo ohituskaistalla esim. edellisen ohituksen seurauksena vaikka oikealla kaistalla joku tuuppaisikin vilkun päälle.
      Se selvensi sitä alkuperäistä tarkoitusta eli ettei 2 autoa lähde ohittamaan samaan aikaan samaa, kolmatta autoa ja törmää toisiinsa.
      Lyhyesti: useampikin auto saa ohittaa peräkkäin samaan aikaan yhtä ja samaa autoa mikäli näkyvyyttä riittää turvalliseen ohitukseen.

      • ei saa....

        "yhyesti: useampikin auto saa ohittaa peräkkäin samaan aikaan yhtä ja samaa autoa mikäli näkyvyyttä riittää turvalliseen ohitukseen."

        Ei saa. Kyllä se on selkeästi niin että vain yksi kerrallaan ohittaa. Eihän sillä takimaisella autolla olis asiat lainkaan omassa hallinnassa. Mitä jos ensimmäinen ohittaja hidastaa niin että ehtiikin itse vain juuri ja juuri oihitettavan eteen, miten käy perässä tulevalle kun vastaan tulee rekka?


      • Hyvin selitetty. Juuri näin.


      • reilumeininki
        ei saa.... kirjoitti:

        "yhyesti: useampikin auto saa ohittaa peräkkäin samaan aikaan yhtä ja samaa autoa mikäli näkyvyyttä riittää turvalliseen ohitukseen."

        Ei saa. Kyllä se on selkeästi niin että vain yksi kerrallaan ohittaa. Eihän sillä takimaisella autolla olis asiat lainkaan omassa hallinnassa. Mitä jos ensimmäinen ohittaja hidastaa niin että ehtiikin itse vain juuri ja juuri oihitettavan eteen, miten käy perässä tulevalle kun vastaan tulee rekka?

        No miksi se etummainen alkaisi temppuilemaan selkeässä ohitustilanteessa, varsinkin jos näkeee toisen perässään??


      • 2+20
        reilumeininki kirjoitti:

        No miksi se etummainen alkaisi temppuilemaan selkeässä ohitustilanteessa, varsinkin jos näkeee toisen perässään??

        Nykyautoilla ei ole mitenkään harvinaista, että moottorin- tai laatikonohjaus menee vikatilaan kun annetaan enemmän kakkua. Voi tulla eteen milloin tahansa, vaikka on toiminut moitteetta siihen asti ja huollot tehty.
        Aika vaikea siinä on sitten enää päästä rekan rinnalta takaisin jonon jatkoksi, jos auto ei reagoi mitenkään kaasupolkimeen yli 70km/h vauhdissa ja jonokin menee 90km/h. Varsinkin kun puskurissa hiillostaa pari muutakin ohittajaa.
        Järki käteen letkaohittamisessakin.


      • cdsa435
        2+20 kirjoitti:

        Nykyautoilla ei ole mitenkään harvinaista, että moottorin- tai laatikonohjaus menee vikatilaan kun annetaan enemmän kakkua. Voi tulla eteen milloin tahansa, vaikka on toiminut moitteetta siihen asti ja huollot tehty.
        Aika vaikea siinä on sitten enää päästä rekan rinnalta takaisin jonon jatkoksi, jos auto ei reagoi mitenkään kaasupolkimeen yli 70km/h vauhdissa ja jonokin menee 90km/h. Varsinkin kun puskurissa hiillostaa pari muutakin ohittajaa.
        Järki käteen letkaohittamisessakin.

        Heh-heh.
        Hidastetaan ja jättäydytään takaisin ohitettavan taakse. Vai onko se jokin kunnia- tai arvovaltakysymys?
        Tai pysäytetään vasemman puolen pientareelle, sammutetaan vehkeet ja yritetään uudestaan liikkeelle.


    • titämättömät

      Jep, tämä on näitä liikennesääntöjä, joita kaikki eivät valitettavasti osaa.

      On laitonta lähteä ohittamaan toisen auton perässä, siitähän tässä puhutaan.

      Tavatkaa kohdat 5 ja 6.

      TLL 18§ Ohituskiellot

      Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

      Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

      1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

      2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

      3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

      4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

      5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

      6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

      Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

      • nhyt22

        Sanopas nyt missä se tuossa sanotaan.


      • lukihärö?
        nhyt22 kirjoitti:

        Sanopas nyt missä se tuossa sanotaan.

        "Tavatkaa kohdat 5 ja 6"

        Et saa lähteä ohitukseen jos edelläajava lähtee ohitukseen tai takaa tuleva lähtee ohitukseen.

        Mitä kohtaa et ymmärrä?

        Myös kohta kolme liittyy tähän, jos edessäsi on auto samanaikaisessa ohituksessa, et voi hallita nopeuttasi ja sijaintiasi ohitettavaan nähden, vaan edellä menevä määrää sen.


      • ed.
        lukihärö? kirjoitti:

        "Tavatkaa kohdat 5 ja 6"

        Et saa lähteä ohitukseen jos edelläajava lähtee ohitukseen tai takaa tuleva lähtee ohitukseen.

        Mitä kohtaa et ymmärrä?

        Myös kohta kolme liittyy tähän, jos edessäsi on auto samanaikaisessa ohituksessa, et voi hallita nopeuttasi ja sijaintiasi ohitettavaan nähden, vaan edellä menevä määrää sen.

        Jaha, okei "insertti" meni pieleen, kohdat 4 ja 5 on ne joissa kielletään ohitukseen lähteminen jos toinen lähtee ensin edestä tai takaa.


      • Oikolukija
        lukihärö? kirjoitti:

        "Tavatkaa kohdat 5 ja 6"

        Et saa lähteä ohitukseen jos edelläajava lähtee ohitukseen tai takaa tuleva lähtee ohitukseen.

        Mitä kohtaa et ymmärrä?

        Myös kohta kolme liittyy tähän, jos edessäsi on auto samanaikaisessa ohituksessa, et voi hallita nopeuttasi ja sijaintiasi ohitettavaan nähden, vaan edellä menevä määrää sen.

        "6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä."
        Mitä tämä edes liittyy aiheeseen?

        Olen tuolla ylhäällä kertonut mitä ohituskiellot sisältävät ja mitä ne sanat tarkoittavat.
        Nyt jonkun vastaväittäjän pitäisi alkaa perustelemaan.
        Aloitetaan tästä
        - 4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
        Mitä tämä tarkoittaa?


      • mitä et tajua
        Oikolukija kirjoitti:

        "6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä."
        Mitä tämä edes liittyy aiheeseen?

        Olen tuolla ylhäällä kertonut mitä ohituskiellot sisältävät ja mitä ne sanat tarkoittavat.
        Nyt jonkun vastaväittäjän pitäisi alkaa perustelemaan.
        Aloitetaan tästä
        - 4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
        Mitä tämä tarkoittaa?

        "edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa; Mitä tämä tarkoittaa? "

        Et saa lähteä ohittamaan edellä ohittamaan lähteneen perään. Etkä saa lähteä ohittamaan sellaista joko on lähdössä ohittamaan. Mitä epäselvää tässä on?


      • Oikolukija
        mitä et tajua kirjoitti:

        "edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa; Mitä tämä tarkoittaa? "

        Et saa lähteä ohittamaan edellä ohittamaan lähteneen perään. Etkä saa lähteä ohittamaan sellaista joko on lähdössä ohittamaan. Mitä epäselvää tässä on?

        "Et saa lähteä ohittamaan edellä ohittamaan lähteneen perään."
        Kohta sanoo näin
        "4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;"
        Se puhuu edellä ajavan _aikomuksesta_, ei jo ohittamisesta.
        Se ei kiellä lähtemistä ohittavan perään.

        "Etkä saa lähteä ohittamaan sellaista joko on lähdössä ohittamaan."
        Tämä on luettu oikein.


      • Oikolukija
        lukihärö? kirjoitti:

        "Tavatkaa kohdat 5 ja 6"

        Et saa lähteä ohitukseen jos edelläajava lähtee ohitukseen tai takaa tuleva lähtee ohitukseen.

        Mitä kohtaa et ymmärrä?

        Myös kohta kolme liittyy tähän, jos edessäsi on auto samanaikaisessa ohituksessa, et voi hallita nopeuttasi ja sijaintiasi ohitettavaan nähden, vaan edellä menevä määrää sen.

        Ja sitten kohta 5
        "5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen;"
        Mitä tämä tarkoittaa?


      • The_Rat
        mitä et tajua kirjoitti:

        "edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa; Mitä tämä tarkoittaa? "

        Et saa lähteä ohittamaan edellä ohittamaan lähteneen perään. Etkä saa lähteä ohittamaan sellaista joko on lähdössä ohittamaan. Mitä epäselvää tässä on?

        Tuolla estetään sitä, ettet lähde ohittamaan autoa, joka on lähdössä ohittamaan toista. Silloin todellakin kaksi autoa ohittaisi yhtä aikaa kolmatta ja mentäisiin kolme rinnan...

        Sen sijaan voit lähteä ohittamaan edelläolevan jo ollessa ohittamassa. Tätä ei ole kielletty.


      • peräkkäin...
        Oikolukija kirjoitti:

        Ja sitten kohta 5
        "5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen;"
        Mitä tämä tarkoittaa?

        4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovana ohittaa;
        5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; 

        Kumpikaan kohta ei kiellä sitä, että useampi auto ohittaa yhtäaikaa peräkkäin hitaamman ajoneuvon.

        4) tarkoittaa, että jos edelläsi ajava auto on jo osoittanut lähtevänsä ohittamaan sitä hitaampaa ajoneuvoa, niin et takaa saa lähteä yhtäaikaa ohittamaan tätä suuntamerkkiä jo näyttävää autoa, mutta sen hitaamman ajoneuvon saa toki peräkkäin ohittaa useampikin auto.

        5) tarkoittaa, että jos et ole vielä aloittanut sen hitaamman ajoneuvon ohittamista, mutta takanasi oleva auto on jo aloittanut sinun ohittamisesi, niin et saa enää aloittaa sen hitaamman ajoneuvon ohittamista, mutta takaasi tulevan perään voit tietysti lähteä yhtäaikaiseenkin ohitukseen.

        Missä kohtaa kielletään hitaamman ajoneuvon yhtäaikainen ohitus vaikka kuinka monella ajoneuvilla?
        Ei missään!


      • Oikolukija
        peräkkäin... kirjoitti:

        4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovana ohittaa;
        5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; 

        Kumpikaan kohta ei kiellä sitä, että useampi auto ohittaa yhtäaikaa peräkkäin hitaamman ajoneuvon.

        4) tarkoittaa, että jos edelläsi ajava auto on jo osoittanut lähtevänsä ohittamaan sitä hitaampaa ajoneuvoa, niin et takaa saa lähteä yhtäaikaa ohittamaan tätä suuntamerkkiä jo näyttävää autoa, mutta sen hitaamman ajoneuvon saa toki peräkkäin ohittaa useampikin auto.

        5) tarkoittaa, että jos et ole vielä aloittanut sen hitaamman ajoneuvon ohittamista, mutta takanasi oleva auto on jo aloittanut sinun ohittamisesi, niin et saa enää aloittaa sen hitaamman ajoneuvon ohittamista, mutta takaasi tulevan perään voit tietysti lähteä yhtäaikaiseenkin ohitukseen.

        Missä kohtaa kielletään hitaamman ajoneuvon yhtäaikainen ohitus vaikka kuinka monella ajoneuvilla?
        Ei missään!

        Kiitos, että kerroit minulle.:)
        Toki olisit voinut katsoa mitä minä olin aikaisemmin kirjoittanut eikä osoittaa tätä selvennöstä minulle, niin kuin olisin tietämättömänä kysynyt vitoskohdan.
        Ihailin tuota kirjoitusasua, joka osoittaa, että kopan allakin on jotain. Hyvin jäsennelty, analyyttinen, selkeä ja tosi. Etkä erehdy vittuiluun, suunsoittoon tai rehvasteluun.


    • --zz--

      Luulisi jo terve järki sanovan, että siinä on potentiaalinen riski ties minkälaiseen härdelliin jos monta ajoneuvoa samaan aikaan ohittaa hitaammin ajavaa.

      • Tuo pitää paikkas

        jos edellä ohittaja tai jat ovat samanlaisia ohittajia,kun moottoriteillä !


    • twinturbo1

      Sovitaanko niin että se jota pelottaa autolla ajaminen siirtyy liikkumaan julkisilla.

      • Kuka siirtyy ekaksi?

        Yleensä tauti korjaantuu kun syy poistetaan eli sovitaanko niin että ne pelon AIHEUTTAJAT siirtyvät julkisiin ensiksi? Käviskö tällainen sinulle?


      • Johtotähti1960
        Kuka siirtyy ekaksi? kirjoitti:

        Yleensä tauti korjaantuu kun syy poistetaan eli sovitaanko niin että ne pelon AIHEUTTAJAT siirtyvät julkisiin ensiksi? Käviskö tällainen sinulle?

        Juuri näin. HYVÄ ! Miksi meidän, jotka huomioivat myös toiset liikenteessä noudattamalla liikennesääntöjä, täytyy pelätä liikenteessä niitä välinpitämättömiä juntteja, joita kiinnostaa vain oma kiire ? Valitettavasti näille junteille ei mene perille valistus, koska he ovat narsisteja ja persoonallisuushäiriöisiä.


      • Kuka siirtyy ekaksi?
        Johtotähti1960 kirjoitti:

        Juuri näin. HYVÄ ! Miksi meidän, jotka huomioivat myös toiset liikenteessä noudattamalla liikennesääntöjä, täytyy pelätä liikenteessä niitä välinpitämättömiä juntteja, joita kiinnostaa vain oma kiire ? Valitettavasti näille junteille ei mene perille valistus, koska he ovat narsisteja ja persoonallisuushäiriöisiä.

        Juuri näin se asia on. Narsistinen personallisuushäiriö on omien empiiristen tutkimuksieni perusteella erittäin laajalle levinnyt, suoranainen kansantauti. Kyseinen taipumus esiintyy liikenteessä erittäin selvästi. Tätä se ns. "hyvinvointi" sitten teettää.

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288589424488.html


    • Apuvaa!

      "Kuinkahan monta kertaa minuakin on ohittanut yhtäaikaa kuusi tai seitsemänkin autoa?!! Silloinkin kun vastaantulevien valot jo häikäisee!"

      Minkälaisten hullujen joukossa ajammekaan?

    • Pelottavaa!

      Tästäkin keskustelusta näkee että kaikilla ei ole kaikki muumit laaksossa (eivät ole penaalin terävimmät kynät).

      • turhat ohitukset

        Aivan, kuten esim. rekkaa ei kannata lähteä ohittamaan ainakaan 80km/h rajoituksella koska rekat menee noin yheksääkymppiä eli rajoitinta vasten.

        Mikä on turvallisempaa syyshämärissä kuin ajaa rekan takana sujuvaa vauhtia?


    • Huomioin muutkin

      Täällähän tuntuu olevan ihmisiä linjoilla, jotka tuntevat tieliikennelain, kuin omat taskunsa. Kertokaapa minulle, miksi paketti- ja henkilöautot, joilla on peräkärry perässä (tai polkupyörä telineessä vetokoukussa) kaahaavat yli 80 km/h moottoritiellä ? Minäkin olen käynyt autokoulun yli 20 vuotta sitten ja TIEDÄN, että silloin ei saa ajaa yli 80. Kuitenkin suurin osa tekee näin ? Ootteko koskaan kuullut, että poliisi olisi sakottanut näitä palliaivoja ?

      • ajoneuvoyhdistelmä

        Näkyy vielä joillakin löytyvän reikiäkin taskuissa!
        Et sitten ole vielä 20 vuoteen tieliikennelakia oppinut?
        Missä niin sanotaan, että polkupyöräteline vetokoukussa vaikuttaisi jotain ajoneuvon nopeusrajoitukseen?
        Kerro kun TIEDÄT!


      • huomioin muutkin
        ajoneuvoyhdistelmä kirjoitti:

        Näkyy vielä joillakin löytyvän reikiäkin taskuissa!
        Et sitten ole vielä 20 vuoteen tieliikennelakia oppinut?
        Missä niin sanotaan, että polkupyöräteline vetokoukussa vaikuttaisi jotain ajoneuvon nopeusrajoitukseen?
        Kerro kun TIEDÄT!

        Jos sulla on jotain irtonaista, esim. pyörä auton takaosassa, et saa ajaa yli 80


      • Ahti59p
        ajoneuvoyhdistelmä kirjoitti:

        Näkyy vielä joillakin löytyvän reikiäkin taskuissa!
        Et sitten ole vielä 20 vuoteen tieliikennelakia oppinut?
        Missä niin sanotaan, että polkupyöräteline vetokoukussa vaikuttaisi jotain ajoneuvon nopeusrajoitukseen?
        Kerro kun TIEDÄT!

        Selvennätkö: polkupyöräteline vai polkupyörä telineessä ??????????


      • Huomioin muutkin
        huomioin muutkin kirjoitti:

        Jos sulla on jotain irtonaista, esim. pyörä auton takaosassa, et saa ajaa yli 80

        Toi polkupyöräjuttu on poliisilta kuultua, yritin etsiä sellaista lakia, mut en löytäny. Skoudet antanu väärää tietoa, kun pysäytti minut.


      • .....
        huomioin muutkin kirjoitti:

        Jos sulla on jotain irtonaista, esim. pyörä auton takaosassa, et saa ajaa yli 80

        Kiinnitetty pyörä ei ole irtonainen !!! Kytketty vetolaite laskee nopeuden 80km/h.


      • Huomioin muutkin
        ajoneuvoyhdistelmä kirjoitti:

        Näkyy vielä joillakin löytyvän reikiäkin taskuissa!
        Et sitten ole vielä 20 vuoteen tieliikennelakia oppinut?
        Missä niin sanotaan, että polkupyöräteline vetokoukussa vaikuttaisi jotain ajoneuvon nopeusrajoitukseen?
        Kerro kun TIEDÄT!

        ENSKALTA LAINATTUA: "Säilyvätkö normaalit henkilöauton nopeusrajoitukset, eli muun muassa moottoritiellä 120:n rajoitus, jos kuljettaa peräkoukkuun kiinnitettävällä telineellä polkupyörää? Entäs jos pyörää kuljettaa kattoon kiinnitettävällä telineellä?

        Henkilöauton peräkoukut ja niissä kuljetettavat polkupyörät, tai kattotelineellä olevat polkupyörät eivät vaikuta auton nopeusrajoituksiin, joten moottoritiellä voi ajaa 120 kilometrin tuntinopeutta. Järkevä kuljettaja kyllä huomaa, vaikuttaako kuorma auton ajo-ominaisuuksiin ja valitsee ajonopeuden sen mukaan".
        Huomio viimeisessä lauseessa.


      • Huomioin muutkin
        Huomioin muutkin kirjoitti:

        ENSKALTA LAINATTUA: "Säilyvätkö normaalit henkilöauton nopeusrajoitukset, eli muun muassa moottoritiellä 120:n rajoitus, jos kuljettaa peräkoukkuun kiinnitettävällä telineellä polkupyörää? Entäs jos pyörää kuljettaa kattoon kiinnitettävällä telineellä?

        Henkilöauton peräkoukut ja niissä kuljetettavat polkupyörät, tai kattotelineellä olevat polkupyörät eivät vaikuta auton nopeusrajoituksiin, joten moottoritiellä voi ajaa 120 kilometrin tuntinopeutta. Järkevä kuljettaja kyllä huomaa, vaikuttaako kuorma auton ajo-ominaisuuksiin ja valitsee ajonopeuden sen mukaan".
        Huomio viimeisessä lauseessa.

        Pysäyttivät mut ja väittivät, että pyörää kuljettaessa ei saa ajaa yli 80. Toinen juttu oli se, että pyörä peitti rekisterikilven osittain - tämä on laissa kielletty


      • Poliisi on ystävämme
        Huomioin muutkin kirjoitti:

        Pysäyttivät mut ja väittivät, että pyörää kuljettaessa ei saa ajaa yli 80. Toinen juttu oli se, että pyörä peitti rekisterikilven osittain - tämä on laissa kielletty

        Joo ja mut käskivät siirtämään auton papereiden tarkastusta varten, kun pysäköin auton niitten näyttämään paikkaan KIRJOITTIVAT pikavoiton ! Olin kuulema parkkeerannu pysäköintikieltoalueelle


      • Besserwisser?
        Huomioin muutkin kirjoitti:

        ENSKALTA LAINATTUA: "Säilyvätkö normaalit henkilöauton nopeusrajoitukset, eli muun muassa moottoritiellä 120:n rajoitus, jos kuljettaa peräkoukkuun kiinnitettävällä telineellä polkupyörää? Entäs jos pyörää kuljettaa kattoon kiinnitettävällä telineellä?

        Henkilöauton peräkoukut ja niissä kuljetettavat polkupyörät, tai kattotelineellä olevat polkupyörät eivät vaikuta auton nopeusrajoituksiin, joten moottoritiellä voi ajaa 120 kilometrin tuntinopeutta. Järkevä kuljettaja kyllä huomaa, vaikuttaako kuorma auton ajo-ominaisuuksiin ja valitsee ajonopeuden sen mukaan".
        Huomio viimeisessä lauseessa.

        Siis LUULIT tietäväsi!
        Ei pitäisi uhota, ainakaan suurin kirjaimin.


      • WisserBesser1
        Besserwisser? kirjoitti:

        Siis LUULIT tietäväsi!
        Ei pitäisi uhota, ainakaan suurin kirjaimin.

        Voi että, pääsitkö näpäyttämään ? Onko päiväs nyt pelastettu ?


      • Si-to-ja
        huomioin muutkin kirjoitti:

        Jos sulla on jotain irtonaista, esim. pyörä auton takaosassa, et saa ajaa yli 80

        Kuorma pitää aina sitoa.


    • TöötTööt

      Tapahtuipa taas: takaani lähti auto ohittamaan jonoa, hieman myöhemmin, kun auto oli kohdallani, edelläni menevä lähti ohittamaan - todella vaarallinen tilanne, koska takana ohittava joutui jarruttamaan, ettei olisi ajanut edellä ohittelevan perään. Nopeusrajoitus 80.

    • Rautalangalla ...

      Seuraava auto saa lähteä omaan ohitukseen vasta sen jälkeen kun edellä ohittanut on suorittanut oman ohituksensa loppuun ja omaan ohitukseen on edelleen turvallista lähteä.

      • Noin moni kuvittelee, mutta eipä tuo paikkaansa pidä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2685
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1803
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe