en ymmärrä

ihmettelevä hoitsu

Sitä minä en ymmärrä miksi niin moni tutuista odottaa että minulla olisi"valitusvirsi"päällä ja naama kurtussa.Itse surkuttelevat ja valittavat puolestani.Itsehän olen valinnut puolisoni hoitamisen ja sanon heille että "voin hyvin".Rakastan miestäni siksi jaksan ja vaikka se tuntuu raskaaltakin niin sääliä en odota.Saanhan apua ja on intervalliviikkokin.Jos olisin surkea kai se antaisi heille jonkinlaista omanarvontuntoa että heillä on parempi elämä.

24

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsittämätöntä

Kyllä se niin on että monet haluavat vain puheissa parantaa omaishoitajian taakkaa,eihän se sääli auta uhtään mitään.Itse olen huomannut että varsinkin sellaiset ovat kärkkäitä mustamaalaamaan esim.alsheimer potilaan tulevaisuuden joilla on itsellään ollut sama tai vastaava hoidettavana.Minullekin on moni jo päin naamaa sanonut "tulee agressiivinen".Mistä hitosta kukaan voi etukäteen tuollaista ennustaa! Maalataan p..rua seinälle jo ennen aikojaan.

• Alzheimerikon tytär

>Mistä hitosta kukaan voi etukäteen tuollaista ennustaa! >

Mietippä vähän, nimimerkki Käsittämätöntä. Mistäköhän tietäisivät. Kyse ei todellakaan ole ennustamisesta eikä mustamaalaamisesta, vaan siitä että heillä joko on on omakohtainen tietämys asiasta tai ovat muuten perehtyneet alzheimerin tautiin, josta on todella paljon tietoa saatavissa.

Kyllä vaikean vaiheen alzheimeriin valitettavasti liittyy agressiivuus ja käytöshäiriöt, jotka alkavat yleensä keskivaikean ja vaikean vaiheen liittymävaiheessa.

Sinä et ilmeisesti ole halunnut hankkia sairauteen liittyvää tietoa etukäteen, vaan otat vastaan päivän kerrallaan sellaisena kun se teille annetaan.

Voimia sinulle ja kaikille muillekin alzheimer-läheistään omaishoitaville.

• se käsittämätön.

Olen nimmari "käsittämätöntä".kyllä tiedän miten alsheimeri etenee.Takana on 30v alsheimerien hoitajana sairaalassa.Tietoa kyllä on,on sellaitakin käytännön tietoa että kaikista ei tule agressiivisia,tulee jopa agressiivisista ihmisistä lempeimpiä.Juuri äskettäin oli luennolla missä tuo myös todettiin.
        Aloittajahan sanoi että miksi ihmiset maalaa pirua seinälle ennenkuin on edes tapahtunut mitään agressiivisuuteen viittaavaa.Monistakin tulee kilttejä tössyköitä kun sairaus etenee puhuttiin luennolla.
        Kenen omainen lyö,hän lyö.Itse en luule että näin käy mieheni on mitä lempein aina ollut.Olen sanonut hänelle"jos sinä lyöt se et ole sinä vaan sairaus".
        Joten Alazheimerin tytär nimimerkki minulla on tietoa ja käytännön kokemuksia,
        Siinä sinä olet oikeassa otan vain päivän kerrallaan ja huominen päivä pitää murheen itsestään.

• prov.??
        se käsittämätön. kirjoitti:

Olen nimmari "käsittämätöntä".kyllä tiedän miten alsheimeri etenee.Takana on 30v alsheimerien hoitajana sairaalassa.Tietoa kyllä on,on sellaitakin käytännön tietoa että kaikista ei tule agressiivisia,tulee jopa agressiivisista ihmisistä lempeimpiä.Juuri äskettäin oli luennolla missä tuo myös todettiin.
        Aloittajahan sanoi että miksi ihmiset maalaa pirua seinälle ennenkuin on edes tapahtunut mitään agressiivisuuteen viittaavaa.Monistakin tulee kilttejä tössyköitä kun sairaus etenee puhuttiin luennolla.
        Kenen omainen lyö,hän lyö.Itse en luule että näin käy mieheni on mitä lempein aina ollut.Olen sanonut hänelle"jos sinä lyöt se et ole sinä vaan sairaus".
        Joten Alazheimerin tytär nimimerkki minulla on tietoa ja käytännön kokemuksia,
        Siinä sinä olet oikeassa otan vain päivän kerrallaan ja huominen päivä pitää murheen itsestään.

OT; se on Alzheimer........ei mikään alsheimeri, outo virhe ihmiseltä joka kertoo tehneensä työtä kys.potilaiden parissa 30 v.....

Tiedät kaiketi kenen mukaan tauti on saanut nimensä??

• hullu haukku
        prov.?? kirjoitti:

OT; se on Alzheimer........ei mikään alsheimeri, outo virhe ihmiseltä joka kertoo tehneensä työtä kys.potilaiden parissa 30 v.....

Tiedät kaiketi kenen mukaan tauti on saanut nimensä??

kirjoitusvirheitä tulee kelle tahansa,sinullekin.

• Vaikka tuota tietoa on ollut,niin sitä en tiennyt,miten rajuja nuo käytöshäiriöt on,ja periaatteessa ei mikään tahdo oikein auttaa,muuta kuin läsnäoleminen ja ajan antaminen ja toivoa että se joskus loppuu.
      Olen hoitanut vanhoja alzheimeriin sairastuneita,heillä oli vähän lievempänä nämä aggressiot,mutta niinkuin geriatri sanoin,mitä nuorempi sairas ja rajumpi alzheimer,sen pahemmat ovat käytösoireet.

• se käsittämätön

voimia sinulle ristiina,näin on miten kirjoitit.Olen hoitanut sairaaloissa nuorempiakin alzheimereitä.Minun mieheni on pian 85v. vuosi sitten todettiin tuo tauti.Ei ole vielä keskivaikeakaan vain lähimuisti ja jonkin verran entiset asiatkin unohtuvat.Itse olen paljon nuorempi joten mulla on tässä vaiheessa voimia ja apua tulen saamaan sen mitä tarvitsen tulevaisuudessa.

• se käsittämätön kirjoitti:

voimia sinulle ristiina,näin on miten kirjoitit.Olen hoitanut sairaaloissa nuorempiakin alzheimereitä.Minun mieheni on pian 85v. vuosi sitten todettiin tuo tauti.Ei ole vielä keskivaikeakaan vain lähimuisti ja jonkin verran entiset asiatkin unohtuvat.Itse olen paljon nuorempi joten mulla on tässä vaiheessa voimia ja apua tulen saamaan sen mitä tarvitsen tulevaisuudessa.

Juu,no varmasti sairaus on vähän seesteisempi kun tuon ikäisenä saanut.Siinä se normaali ikääntyminen ja kuluminen hiljentää pikkuhiljaa,kun ei varmaan ole voimia laittaa hanttiin.Itse toivon ja odotan että tämä vaellus/mielialan nopeat vaihtelut menisi äkkiä ohi,rasittavia nämä nopeat muutokset.Puolen vuoden välein aina tullut uutta,epilepsia,puheen katoaminen,vaeltaminen,,kateroiminen,vaipat jne jne,en kerkee enää edes mukaan.On tämä julma sairaus,kun huomenna tulee taas jotain pahempaa,ja syrän se vaan jaksaa pumpata...Oikeastaan toivon jo nopeata kuolemaa,se olisi parasta kaikille.
        Eikä täs edes sääli auta enää,oikeestaan ärsyttää,kun tämä on raskasta työtä vaan ..
        surujen sairaus

• No eipä mun mies lyönyt ennen,oli maailman kiltein ihminen.Jokainen alzheimer omanlaisensa.Meilläkin meni 4 v vaikeaan vaiheeseen,kun joillakin menee 10 -12 v.Luonnetta tuo muuttaa,vieras ihminen muuttaa kotiin,meillä hävis puhe,mut nyt tulee numeroita ja laulua...
      Tössykästä voi vain haaveilla....

• +++++++

En minäkään kaivannut sääliä, enkä valittanut. Ensimmäiset kymmenen vuotta meni hyvin vaikka mieheni oli täysin autettavissa. Olin tottunut, asiat sujuivat rutiinilla.
      Mutta kuten kaikessa, viimein hoitajuus alkoi käydä mahdottomaksi tilanteen pahenemisen myötä. En vain osannut luovuttaa, paloin lähes tulkoon loppuun.
      Sääliä en silti tarvinnut, enkä kaivannut, apua olisin tarvinnut, en edes jaksanut hakea enää.

• se käsittämätön

Apua tässä alzheimer potilaan hoidossa tarvitaan kun se vaikeaksi menee ja ei itse jaksa.
      Haen kyllä apua ennenkui voimat uupuu täysin.Surkutteleua ja sääliä en kaipaa,tosin terve ja lämmin myötätunto ei ole pahasta.Osaan kyllä nuo eroittaa toisistaan ja lähimmäisten kasvoistä.Miksi surkutella koska olen saanut hyvän puolison rinnalla elää pitkän elämän.Katselin nuoruuden kuvia ja totesin"kaikki tämä on ollut minun elämääni"
      Sanon kuin Arja Saionmaa laulussa:Kiitos elämälle sain siltä paljon,sain siltä naurun,sai siltä itkun.Jotenkin se menee tähän tapaan.

• lkjhgfiu

Olet onnekas. Joskus joutuu hoitamaan vaikka liitto on ollut vaikea.
        Sen olen huomannut, kaunat ja katkeruudet häviää kun näkee apua tarvitsevan puolison.
        Kosto vanhoista toista ei tulis mieleenkään.

• lähimmäinen*

Katselin erästä omaishoitajaa joka oli käyttämässä puolisoaan terkkarilla. Juteltiin hänen kanssaan jonkin aikaa.
      Puoliso oli pyörätuolissa, ei kävele itse, ei syö itse, kaikissa toimissa on autettava. Puoliso ei pääse mihinkään kotoa, lähikaupassa voi käydä kovalla kiireellä.
      Hän on hoitanut yhdeksän vuottaa, sitä ennekin on joutunut huolehtimaan käytännön asioista.
      Vapaata on liian vähän, tämä ihminen kaipaisi ainakin kuukauden täysin huolista vapaata elämää.
      Ei hän valittanut, mutta kuka hyvänsä huomasi että hän on jaksamisensa äärirajoilla.
      Yhteiskunta ei puutu, säästöt ovat nyt ensisijalla. Kyllä alkoholisteille riittää apua, mutta omaishoitaja hyljätään oman onnensa nojaan.
      Omaishoitajan jaksamisesta huolehtiminen tekisi säästöjä yhteiskunnalle. Hirveän lyhytnäköistä on puristaa ihmisestä kaikki irti, saavat vain yhden hoidettavan lisää, entisten lisäksi.
      Päätin että en ikinä ala omishoitajaksi, oli läheinen kuinka rakas hyvänsä. Voin käydä katsomassa laitoksessa usein, mutta tällaiseen murskaavan raskaaseen vastuuseen ei minusta ole.
      Toivon jaksamista teille omaishoitajat.

• Niinpä,aika rankka tää on,täytyy sanoa.Yöunet pätkittäin ja jatkuva valvominen syö terveyttä,2 viikkoa vielä,huh!Nyt kun mies vaikeassa vaiheessa,niin päivät ja yöt sekasin,puhetta ei enää ymmärrä,ja kognitiiviset kyvyt ovat miltei olemattomat,eli syödään seisaaltaan ja ei osata istua,vaipanvaihto kuin sirkustaidetta.....APUA!
      Haluaisin nähdä sen päättäjän joka tekisi tätä 600 e kk....Joskus näen miuta vanhempia omaishoitajia,ihmettelen miten fysiikka kestää,kun mulla kovilla vaikka olen vasta 48 v....
      Mutta täs mie nyt kahvikupposen kanssa hetken...
      Ei saamari,toiste en rupea omaishoitajaksi,hommaan vaan kiihkeän rakastajan,joka saa mennä omaan kotiinsa koisaamaan!

• ne on kaikki varattu

Sillä-lailla

• mees nyt riku muualle valittaan,ei jaksa sun angstaamista täällä

• tässä sulle

Juu en ole riku ja toisen koneen häirintä on kielletty tiedätkös? olet provoilija.

• tässä sulle kirjoitti:

Juu en ole riku ja toisen koneen häirintä on kielletty tiedätkös? olet provoilija.

minkä toisen koneen?sinähän se lampsit miun perässä ja stalkkaat ;)

• tässä sulle lisää
        ristiina kirjoitti:

minkä toisen koneen?sinähän se lampsit miun perässä ja stalkkaat ;)

Vaikka en hakkeri olekkaantiedän milloin minun koneelle on päästy?En osaa sitä estää
        paitsi laittamalla koneen kiinni.Tietyt syyt osoittaa että koneelle on menty. en sano mikä.
        juu ja rikua en edes tunne.Matiaksen kylläkin ja petterin ja ja monia muita kuka heistä
        koneelleni pääsee en tiedä,tiedän vain sen olevan luvatonta.

• WWWW+Ö
        tässä sulle lisää kirjoitti:

Vaikka en hakkeri olekkaantiedän milloin minun koneelle on päästy?En osaa sitä estää
        paitsi laittamalla koneen kiinni.Tietyt syyt osoittaa että koneelle on menty. en sano mikä.
        juu ja rikua en edes tunne.Matiaksen kylläkin ja petterin ja ja monia muita kuka heistä
        koneelleni pääsee en tiedä,tiedän vain sen olevan luvatonta.

Ketä kiinnostaa koneesi, ei ainakaan omaishoitajia. Meillä on kädet täynnä työtä omaistemme hoidossa.
        Keksi sinäkin "Tässä sulle lisää" itsellesi jotain tekemistä niin pakkoajatuksetkin voivat hellittää.

• vainoharhaaa123

nimim".tässä sulle lisää,,,"kokeileppas hakea vertaistukea "henkinen hyvinvointi ja mielenterveyspalstalla" tämä on omaishoitajille!!!!!!
      tai no on täällä varmaan vaihtoehtoishoidotkin,kun joku käy sun koneella

• ei luulo vaan tieto

Teillä yhdistävä tekijä en sano mikä

• VEIJO SUU

Oletkos kuullut hakkeroinnista sitä tehdään?

• leila* ...

Kuka täällä sääliä odottaa.
      Kyllä tämä niin raskasta on, en alkaisi jos olisi tämä järki ja olisin nyt valinnan edessä. Selkä on mennyt, ystävät ovat kadonneet. Kodin seinät liiankin tutut.
      Tämä on valittamista, kunhan hoidat sänkyyn 14 vuotta,voit olla samassa tilanteessa, nostelet ja kääntelet, vaihdat vaippaa, syötät, juotat, peset, puet.
      Ainoa joka pelaa potilaalla on järki, sen verran että sanoo tiukan ein jos ehdotan hoitoon menoa.
      Ei kai tähän olisi pakko ollut alkaa, en tiennyt mihin ryhdyin, nyt olen niin romuna, teen mikä on tehtävä, odotan että jotain ratkaisevaa tapahtuu joka tulee avuksi. Rakastan hoidettavaani yhä, En ole koskaan ilkeä hänelle, olen vain lopussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe