Parasta ennen

Lyijysäilyke

Säilyykö panokset ikuisesti vai pitääkö varastoja ampua pois vanhimmasta päästä? Kaveri väitti näin, mutta miksei sitten panoslaatikoissa ole parasta ennen-päiväystä? Ruutiko siinä mätänee vai tuleeko nallista jotenkin epävarma? Laskeeko tehot liikaa, eikö ne vielä kelpaa vähän vaisumpinakin? Haulikkomies olen.

2

2244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vasarallayrittänyt

Riippuu täysin käytetyn räjähtävän aineen tyypistä... tuo Kemijärven tapaus, oli ilmeisesti purkanut jotain kranaattia vähän huolimattomasti sitten... minulla on muuten yksi tuollainen kokonainen tyhjennetty, aika komeakin koristeena.

• ressu.

Patruunat kannattaa säilyttää kuivassa ja viileässä. Tavallinen sisäilmakin on ihan ok.
      Patruunat vanhenevat hiljalleen. 5-10 vuotta menee ihan ok, mutta 20 vuotta rupeaa olemaan vähän liikaa. Asia riippuu vähän siitä mihin käyttään ne on tehty. Sotapaukut on tehty varastoitaviksi ja siviilipaukut ammuttaviksi.
      Moni ei tiedä, että myös messinkinen hylsy vanhenee vaikka sitä seisottaisi hyllyn reunalla. Messinkiä vaivaa ns. varastorepeäminen eli kylmävedetyssä hylsyssä on jännityksiä, jotka hiljalleen haurastuttuvat hylsyä. Messingin pintaa keräätyy myös ilmasta epäpuhtauksia, jotka aiheuttavat korroosiota pikku hiljaa. Yleensä haurastuminen näkyy ammutussa hylsyssä kannan tienoilla pieninä poikittaisina repeäminä.
      Ruuti vanhenee kemiallisesti ja patruunoiden vomakkuus alkaa vaihdella. Kosteus vaikuttaa kaikkein enite eli ne paukut joita on ulkoiluttanut ja ovet jääneet ampumatta kannataa ampua pois seuraavilla kerroilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      85
      3097
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      319
      2741
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1516
    4. Voi kulta rakas

Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1202
    5. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1161
    6. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1011
    7. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      967
    8. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      960
    9. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      70
      948
    10. Sano nyt mitä

Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72