Lasten pöljät nimet

Tuli mieleen

Seurasin just Facebookissa yhden tuttavamamman seinällä käytyä keskustelua, johon osallistui useita äitejä. Alkoi suorastaan naurattaa, kun ne yks toisensa jälkeen viittasivat siihen omaan mukulaansa ja niillä kersoilla oli kaikilla niin helvetin teennäisiä muotinimiä. Jemilia. Adele. Luca. Janessa. Casper. Siis ihan supisuomalaisia kersoja kuitenkin.

Ei sillä, että kaikkien pitäis nimetä lapsensa Sannaksi tai Matiksi, noi täysin epäsuomalaiset trendinimet vaan on mun mielestä aika kaameita, koska ne menee muodista parissa vuodessa ihan samalla tavalla kuin ne kaiken maailman Nicot ja Cindyt oli hetkellisesti muotia 90-luvulla.

Nyt kun mietin, niin kaikista kaameimpia ehkä kuitenkin on ne tyttöjen nimet, jotka on tehty lisäämällä tavallisen pojan nimen perään -liina, esim. Akuliina.

Ei mulla muuta.

42

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa mieltä

      Tässä asiassa olet harvinaisen oikeassa! Inhoan nykyajan teennäisiä prinsessa&prinssi nimiä. Ja sehän näissä nimissä on hupaisinta,että kersat todella ovat ihan suomalaisia ilman kuninkaallisia sukujuuria :D Ja silti lapselle laitetaan ulkomaalainen nimi kaikilla mahdollisilla vieraskielisillä kirjaimilla höystettynä. Ja sukunimi on tuikitavallinen -nen-päätteinen Virtanen. Todella mautonta ja vastenmielistä!

      • Klassista....

        Näinhän me juntit ajatellaan.

        Itselläni on neljä lasta ja kaikilla nimet, joita voisi kuvailla lähinnä kansainvälisiksi. Lapsemme ovat aina kiitttäneet meitä kauniista nimistään ja siitä, että kun he ulkomailla esittelevät itseään voivat sielläkin ilolla kertoa nimensä kuten Mikaela yms.

        Monet suomalaiset nimet ovat kauniita mutta lapsistamme ei tehty väinöjä eikä sirpoja vaikka kuinka perinnenimiä olisivat, ovat sen verran hirveitä nuo muutamat nimet


    • ......

      Kerran oli yhden äidin kanssa puhetta hänen juuri kastetun lapsensa nimivalinnasta. Nimi oli just tollanen omituinen väännös, ja äitinsä perusteli sitä sillä, että "ei ainakaan ole tarhassa tai luokassa sitten useammalla samaa nimeä", aivan kuin toinen samanniminen oppilas päiväkotiryhmässä tai luokalla olisi ylivoimaisesti kauheinta, mitä lapselle voi tapahtua.

      Itse kannatan ajattomia nimiä: Anna, Aino, Emma, Saara, Johanna, Lauri, Sofia, Aleksi jne. Ne eivät muutu miksikään, vaikka muotivillitykset vaihtuu. Toki noille tyypillisä on se, että koska ne ovat ajattomia, ne ovat joidenkin mielestä ihan supertylsiä ja jokaisella luokalla voi hyvinkin olla esim. useampi Johanna, mutta ainakin mun mielestä se on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin antaa lapselle joku täysin typerä nimi vain siksi että se on harvinainen. Voishan sitä joo nimetä kakaransa vaikka Tyrä-Priscillaksi ja jehuilla sitten sillä, ettei ole toista samannimistä, mutta eri asia on, kuinka kiva sen ihmisen olisi kantaa sitä nimeä koko ikänsä.

      • no niin ..

        Kieltämättä kuullostaa oudolta kun jollakin tavispariskunnalla on tyttö jonka nimi on jotain Adele Janica von Lötjönen-Nieminen..OMG ja perunanenät kaikilla..No nykylapset takuulla näyttävät aikuisina leikatuimmilta kuin vanhempansia tai isovanhempansa..


    • Löpö Pöpö Söpö

      Viime vuonnahan oli uutinen, että Mikkelissä oli joku antanut lapselle nimeksi Lupu Upu Pupu. Varmaan tänkin vanhemmat tosi ylpeitä kun on sitten niin vimosen päälle "persoonallinen" nimi, mutta rohkenen epäillä, että saattaa tää ihmispolo kuitenkin mennä ja vaihtaa nimensä heti kun on kyllin vanha päättämään itse... :D

      • ihcbin

        Ootteko ajatellu semmosta et joidenki sukunimet on ei suomalaisia, tai niin erikoisia ja harvinaisia suomessa ettei ihan perus antero tai anni siihen sovi?


      • cecilia pökkelö
        ihcbin kirjoitti:

        Ootteko ajatellu semmosta et joidenki sukunimet on ei suomalaisia, tai niin erikoisia ja harvinaisia suomessa ettei ihan perus antero tai anni siihen sovi?

        Osa nimistä sopii kaikkiin sukunimiin.


      • .Tittelintuure.
        ihcbin kirjoitti:

        Ootteko ajatellu semmosta et joidenki sukunimet on ei suomalaisia, tai niin erikoisia ja harvinaisia suomessa ettei ihan perus antero tai anni siihen sovi?

        Näkökulmaa sinulle, "ihcbin". Meidän perheellämme on niin erikoinen satoja vuosia vanha eurooppalaista sukujuurta kantava nimi, että olemme antaneet JUURI tämän vuoksi lapsillemme tavalliset, kauniit suomalaiset etunimet. Ei tarvitse lasten sitten enää etunimiensä vuoksi kärsiä, kun joutuvat kuitenkin AINA sukunimensä kuulijalle kirjain kirjaimelta tavaamaan.

        Kyllä perusantero ja -anni, istuu Suomessa ihan minkä vain sukunimen eteen, mutta esimerkiksi Ea tai Axl Liimatainen kuulostaa minusta perin hassulta. Ihan kuin etunimen kirjaimet olisi nykypäivänä kortilla.

        Suomen luonnosta löytyy myös Pyry, Tuuli, Sade, Vilja ja jopa Tuisku, mutta kun mennään antamaan lapselle nimeksi Laava, ollaan jo hiukan vieraalla maaperällä. Asosiaatiot tuohon Laava nimeen ovat luonnollisesti negatiiviset.


      • Tuli mieleen
        ihcbin kirjoitti:

        Ootteko ajatellu semmosta et joidenki sukunimet on ei suomalaisia, tai niin erikoisia ja harvinaisia suomessa ettei ihan perus antero tai anni siihen sovi?

        No kuten sanoin, ainakin kyseisen FB-keskustelun eukot oli itse kaikki nimeltään osastoa Sanna Virtanen, ja tuskinpa kyse on siitä, että niillä jokaikisellä oli ulkomaalainen mies, jonka takia lapselle annetaan nimeksi joku helkkarin Jemima.

        Ja SIINÄKIN TAPAUKSESSA, että toinen vanhemmista on ulkomailta ja halutaan jotenkin kunnioittaa sitä puolta lapsen juurista, olis ainakin meikäläisen mielestä ihan fiksua valita sitten edes sellanen nimi, jonka suurin osa suomalaisista osaa ääntää edes suurin piirtein oikein. Siis ainakin, jos tarkoituksena on asua Suomessa jatkossakin. Mitä järkeä pistää lapselle nimeksi joku Xavier tai Sean, kun on ihan takuuvarmaa, että koko hänen elämänsä ajan jokainen uusi tuttavuus tulee lausumaan sen nimen päin mäntyä.


      • .Tittelintuure.
        Tuli mieleen kirjoitti:

        No kuten sanoin, ainakin kyseisen FB-keskustelun eukot oli itse kaikki nimeltään osastoa Sanna Virtanen, ja tuskinpa kyse on siitä, että niillä jokaikisellä oli ulkomaalainen mies, jonka takia lapselle annetaan nimeksi joku helkkarin Jemima.

        Ja SIINÄKIN TAPAUKSESSA, että toinen vanhemmista on ulkomailta ja halutaan jotenkin kunnioittaa sitä puolta lapsen juurista, olis ainakin meikäläisen mielestä ihan fiksua valita sitten edes sellanen nimi, jonka suurin osa suomalaisista osaa ääntää edes suurin piirtein oikein. Siis ainakin, jos tarkoituksena on asua Suomessa jatkossakin. Mitä järkeä pistää lapselle nimeksi joku Xavier tai Sean, kun on ihan takuuvarmaa, että koko hänen elämänsä ajan jokainen uusi tuttavuus tulee lausumaan sen nimen päin mäntyä.

        Suomalaisessa kalenterissakin on paljon nimiä, jotka ovat aivan kansainvälisia, joten ei oikeastaan ole mitään perusteluja keksiä väkisin ulkomaalaiseen sukunimeen istuvaa nimiä, jollei puolisi satu sitten olemaan esimerkiksi Grönlannin inuiitti.


      • ihcbin
        .Tittelintuure. kirjoitti:

        Näkökulmaa sinulle, "ihcbin". Meidän perheellämme on niin erikoinen satoja vuosia vanha eurooppalaista sukujuurta kantava nimi, että olemme antaneet JUURI tämän vuoksi lapsillemme tavalliset, kauniit suomalaiset etunimet. Ei tarvitse lasten sitten enää etunimiensä vuoksi kärsiä, kun joutuvat kuitenkin AINA sukunimensä kuulijalle kirjain kirjaimelta tavaamaan.

        Kyllä perusantero ja -anni, istuu Suomessa ihan minkä vain sukunimen eteen, mutta esimerkiksi Ea tai Axl Liimatainen kuulostaa minusta perin hassulta. Ihan kuin etunimen kirjaimet olisi nykypäivänä kortilla.

        Suomen luonnosta löytyy myös Pyry, Tuuli, Sade, Vilja ja jopa Tuisku, mutta kun mennään antamaan lapselle nimeksi Laava, ollaan jo hiukan vieraalla maaperällä. Asosiaatiot tuohon Laava nimeen ovat luonnollisesti negatiiviset.

        Meillä taas sukunimi jota kantaa vain minun perhe, lapseni ja äitini puolelta muutama sukulainen. Sukunimi on sellainen jota joskus joutuu tavaamaan, juurikim erilaisuutensa vuoksi. Mutta esimerkiksi tyttöni nimeksi valitsin harvinaisemman mutta helposti ymmärrettävän ja lausuttavan nimen.


      • .Tittelintuure.
        ihcbin kirjoitti:

        Meillä taas sukunimi jota kantaa vain minun perhe, lapseni ja äitini puolelta muutama sukulainen. Sukunimi on sellainen jota joskus joutuu tavaamaan, juurikim erilaisuutensa vuoksi. Mutta esimerkiksi tyttöni nimeksi valitsin harvinaisemman mutta helposti ymmärrettävän ja lausuttavan nimen.

        Meitäkään samaa sukunimeä kantavaa ei ole montaa ja kaikki tietysti ovat sukua keskenään. Nimi on suoraan "suomennettu" ulkomaisesta asustaan ja siksi "omituinen". Meillä on lapsilla helposti lausuttavat perinteiset suomalaiset etunimet, kunnioittaen vanhoja sukujuuriamme. Nimet eivät ainakaan voi olla sellaisia, että menevät "pois muodista", koska tämän nimisiä ihmisiä on Suomessa ollut kautta aikojen.


      • ihcbin
        .Tittelintuure. kirjoitti:

        Meitäkään samaa sukunimeä kantavaa ei ole montaa ja kaikki tietysti ovat sukua keskenään. Nimi on suoraan "suomennettu" ulkomaisesta asustaan ja siksi "omituinen". Meillä on lapsilla helposti lausuttavat perinteiset suomalaiset etunimet, kunnioittaen vanhoja sukujuuriamme. Nimet eivät ainakaan voi olla sellaisia, että menevät "pois muodista", koska tämän nimisiä ihmisiä on Suomessa ollut kautta aikojen.

        No minä en lapselleni valinnut nimeä lapselleni sen mukaan onko se muodikas vai ei (: ihan tunnepojalta, kun ensimmäisen kerran nimen kuulin niin tiesin että haluan antaa sen tyttärelleni. Ymmärrän että nämä oikeasti typerät nimet kuten tarzan yms on muiden mielestä putoja, mutta esimerkiksi cecilia (ei tyttäreni nimi) aiheuttaa edelleen oudoksuntaa, ja en ymmärrä miksi. Lapsi voi olla ylpeä siitä että hänellä on vähemmän yleinen nimi eikä samaa joka on jokatoisella koulussa. Minäkin olen ylpeä nimestäni ja yllättävää kyllä, se on todella yleinen suomessa nykypäivänä "erikoisuudestaan" huolimatta.


    • Nyt söpöä, ei myöhemmin

      Olin muutama vuosi sitten kirjakaupassa, kun yksi nainen huuteli lasten perään: - Sade....Ruska....tänne näin. Kyllä säälitti lasten puolesta. Kun ne kasvaa yläkouluikään, Sade ja Ruska päätyvät koulukiusatuiksi.

      • .Tittelintuure.

        Joku keksii ehkä kääntää loruja ruskaa pakkasella eli Ruska ehkä päätyy, mutta Sade tuskin. Sateita on ollut jo niin pitkään, että siihen nimeen on jo totuttu.


    • Nimi naista pahenna

      Vanhemmat, joilla ei ole koulutusta, antavat lapsilleen saippuasarjoista ja ulkomaisilta julkkiksilta omaksuttuja nimiä. Kun kuulet tai näet virallisissa papereissa lapsen nimen, voit nopeastikin vetää johtopäätöksen lapsen vanhemmista.

      Ennen väärinkirjoitettuja ulkomaalaistaustaisia nimiä oli vain pienellä vähemmistöllämme, jonka nimeä en sensuurin pelossa mainitse, mutta nykyään tämä ilmiö on levinnyt valtaväestön ns. alempaan "sosiaaliluokkaan".

    • tuleva äiti87

      Minä tässä raskausaikana tutkin väestörekisterikeskuksen nimipalvelua, ja sieltä löysin aika paljon mielenkiintoisia asioita, kuten esimerkiksi ulkomaalaisperäiseksi luulemani Amanda on ollut suomalainen nimi koko 1900-luvun ajan. Myös ruotsalaisperäiset nimet kuten Carl tai Johan tms, ovat olleet yleisiä suomalaisia nimiä. Ei tämä kaikkiin päde, mutta ainakin itse haluaisin antaa lapselleni kauniin nimen, jota ei jokaisella vastaantulijalla ole, olen itse ollut erikoisen etunimeni takia kiusattu, mutta rakastan nimeäni siitä huolimatta (No, en ole mikään Lupu Upu Pupu kylläkään...). Minä olen tutkinut lähinnä nimiä suomen historiasta ja pohtinut niitä vaihtoehdoiksi lapselle, myös oman sukuni historiasta esimerkiksi Sigfried voisi olla pojalle hyvä toinen nimi. :) Etunimeksi valitsen todennäköisesti jonkin tavallisemman ja "nykyaikaisemman".

      • Nimi naista pahenna

        Tuon voi ehkä laittaa nuoruutesi piikkiin, ettet ole tutustunut tapeeksi Suomen historiaan tai se ei vain ole sinua kiinnostanut. Muutenhan varmaan tietäisit, että "suomalaisia" nimiä on sekä Ruotsin, että Venäjän vallan aikaisia. Osasta on tehty suomenkieleen sopivia versioita ja osa säilyttänyt alkuperäisen asunsa.


      • niin...

        Kirkonkirjoissahan lukevat ne Carl ja Johan, mutta oikeaste ovat olleet Kalleja ja Johanneksia tai Jusseja... On vain ollut tapana kirjoittaa nimet ruotsalaisessa asussa...


    • Aino iki-ihana

      Kun lapseni syntyy ja jos on tyttö, haluan antaa jonkun todella vanhan nimen jolla on vahvasti suomalainen juuri. Kalevalaa ajattelin ryhtyä selailemaan.

    • -------------

      Nimet ovat makuasioita. Itsekään en tykkää monista nykyisistä nimistä ja omien lasteni nimien haluan olevan suomalaisia kirjoitusasultaan (kuten nimilakikin itse asiassa määrää, vaikkei sitä lakia nähtävästi kauhean tarkasti noudateta). Kukaan ei kuitenkaan anna lapsilleen nimeksi sellaista nimeä, josta ei itse tykkää. Jos siis itse tykkää nimestä, niin silloin olettaa monen muunkin tykkäävän ja on todennäköisesti vieläpä oikeassa. Sellaista nimeä ei olekaan, mistä kaikki tykkää.

      Minusta tuo "ne menee muodista" on äärimmäisen typerä peruste sille, ettei anna jotain nimeä lapselleen. Jos nimi on nyt muotia, niin se annetaan aika monelle lapselle ja vaikka se menisikin muodista, niin yhä edelleen on niitä lapsia ja sittemmin aikuisia, jotka sen nimensä kanssa elävät. Jotkut vaihtavat nimensä joskus, toiset eivät koskaan.

      Itse olin nimeltäni juuri sellainen perustylsä, tavallinen suomalainen ja olen koko elämäni inhonnut nimeäni. Enpä inhoa enää, koska olen sen vaihtanut varsin harvinaiseen, vanhaan, mutta suomalaiseen nimeen, johon olen tyytyväinen. Joku harvinaisemman nimen saaja saattaa tehdä toisin päin. Itse tunnen aika monta nimensä vaihtanutta ja tiedän vielä useamman, eikä kukaan ole vaihtanut erikoista nimeään tavalliseksi, vaan aina se menee toisin päin. Kuten Juha Valjakkalasta tuli Nikita ja taisi olla välissä myös Aslak.

      Jos nimi on niin tavallinen, että luokalla on monta saman nimistä, niin tuskin siitä nimestä kiusataan. Jos halutaan kiusata, niin sitten kiusataan jostain muusta. Jos taas kyseistä lasta ei haluta kiusata, niin sitten ei kiusata, oli nimi mikä tahansa. Ei kiusaamista pysty estämään millään nimenvalinnalla. Jos sitä kuitenkin yrittää, niin kenties juuri niillä muotinimillä sen estää kaikkein parhaiten, koska silloin kiusaajista (ikätovereista) suuri osa on myös saman muodin "uhreja".

      Itse en koskaan antaisi lapselle nimeksi perustylsää ja ajatonta nimeä, jollaisia on joka luokalla vaikka kuinka monta. Ei se silti tarkoita, ettei voisi antaa harvinaisempaa, mutta kaunista nimeä. Minusta on parempi antaa se harvinainen ja kaunis kuin ajaton ja ruma, kuten ne tavalliset nimet ovat. Mutta kuten sanottu, kukin tavallaan ja jos se nimi on laissa hyväksytty, niin se on katsottu sopivaksi, eikä siihen muilla ole mitään sanomista.

      • Nimi naista pahenna

        Mielestäni murhaajien, pedofiilien ja muiden vankien nimenvaihtamistarpeet nousevat aivan muualta, kuin siitä että entinen nimi on tylsä. "Kuten Juha Valjakkalasta tuli Nikita ja taisi olla välissä myös Aslak. "


      • ----------------
        Nimi naista pahenna kirjoitti:

        Mielestäni murhaajien, pedofiilien ja muiden vankien nimenvaihtamistarpeet nousevat aivan muualta, kuin siitä että entinen nimi on tylsä. "Kuten Juha Valjakkalasta tuli Nikita ja taisi olla välissä myös Aslak. "

        Jos Juha Valjakkala olisi nimeään vaihtaessaan ajatellut ensisijaisesti niitä todennäköisesti olettamiasi muita tarpeita, niin hän olisi ilman muuta vaihtanut nimensä Matiksi tai Mikoksi, koska nuo ovat niitä mahdollisimman hyvin massaan uppoavia nimiä. Aivan kuten Juhakin. Hän halusi kuitenkin erottua toisista paitsi teoillaan, myös nimellään. Toki hänelläkin syynä nimen vaihtamiseen noin yleensä (ainakin useamman kerran) on varmasti ollut jokin muu kuin alkuperäisen nimen "huonous", mutta kyllä hänen nimivalintansa silti osoittavat, ettei hän halunnut massanimeä.


      • Nimi naista pahenna
        ---------------- kirjoitti:

        Jos Juha Valjakkala olisi nimeään vaihtaessaan ajatellut ensisijaisesti niitä todennäköisesti olettamiasi muita tarpeita, niin hän olisi ilman muuta vaihtanut nimensä Matiksi tai Mikoksi, koska nuo ovat niitä mahdollisimman hyvin massaan uppoavia nimiä. Aivan kuten Juhakin. Hän halusi kuitenkin erottua toisista paitsi teoillaan, myös nimellään. Toki hänelläkin syynä nimen vaihtamiseen noin yleensä (ainakin useamman kerran) on varmasti ollut jokin muu kuin alkuperäisen nimen "huonous", mutta kyllä hänen nimivalintansa silti osoittavat, ettei hän halunnut massanimeä.

        No valjakkala on joka tapuksessa psykopaatti ja siksi huono vertaus ketjuun, jossa keskustellaan pikku pilttien nimistä.


      • ----------
        Nimi naista pahenna kirjoitti:

        No valjakkala on joka tapuksessa psykopaatti ja siksi huono vertaus ketjuun, jossa keskustellaan pikku pilttien nimistä.

        Eli nimi sittenkin pahentaa? Emme mielestäni puhu varsinaisesti pikku pilttien nimistä, vaan nimistä yleensä. Ne kun tuppaavat seuraamaan sinne aikuisuuteen. Luulen, että aika moni lapsi on jossain vaiheessa tyytymätön omaan nimeensä, mutta useimmilla se menee ohi. Harva nimeään vaihtaa aikuisena, kun se on mahdollista. Näin ollen voidaan sanoa, että ehdottomasti enimmistö vanhemmista valitsee lapselleen sopivan nimen, joten arvostelu on perusteetonta. Jos jollain sattuu olemaan niin eri maku kuin vanhemmillaan, niin sitten nimensä voi vaihtaa.

        Jos Valjakkalan mainitseminen on niin kamalaa, niin unohda se. Vaihdetaan siihen tilalle kaverini, joka vaihtoi nimensä Marjasta Mimmaksi. Eikä huolta, hän ei ole murhannut tai raiskannut ketään, eikä edes käynyt vierailulla vankilassa. Nimensä vaihtoi ihan vain siksi, että halusi harvinaisemman nimen.


      • Nimi naista pahenna
        ---------- kirjoitti:

        Eli nimi sittenkin pahentaa? Emme mielestäni puhu varsinaisesti pikku pilttien nimistä, vaan nimistä yleensä. Ne kun tuppaavat seuraamaan sinne aikuisuuteen. Luulen, että aika moni lapsi on jossain vaiheessa tyytymätön omaan nimeensä, mutta useimmilla se menee ohi. Harva nimeään vaihtaa aikuisena, kun se on mahdollista. Näin ollen voidaan sanoa, että ehdottomasti enimmistö vanhemmista valitsee lapselleen sopivan nimen, joten arvostelu on perusteetonta. Jos jollain sattuu olemaan niin eri maku kuin vanhemmillaan, niin sitten nimensä voi vaihtaa.

        Jos Valjakkalan mainitseminen on niin kamalaa, niin unohda se. Vaihdetaan siihen tilalle kaverini, joka vaihtoi nimensä Marjasta Mimmaksi. Eikä huolta, hän ei ole murhannut tai raiskannut ketään, eikä edes käynyt vierailulla vankilassa. Nimensä vaihtoi ihan vain siksi, että halusi harvinaisemman nimen.

        Ei nimi pahenna. Sananlaskuhan menee: ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä. Näiden vankilajunttien kohdalla sananlasku sopii kuin nappi silmään. ;)

        Marja on tosiaan aika tavallinen, mutta toisaalta nimessä ei ole mitään vikaa. Itse olisin kyllä mieluummin Marja kuin Mimma. Aika monet tosin ottavat aikuisena nimekseen lempinimensä, enkä oikein voi sitäkään tajuta. Miksei virallisissa papereissa voisi olla eri nimi, kuin "kutsumanimenä"?

        Itse olen ihan tyytyväinen etunimeeni. Sukunimi on tullut avioliiton kautta ja se on se, jonka enemmin vaihtaisin, koska sitä joutuu aina tavaamaan. Vaikka kirjoittaisin sukunimeni lapulle ja antaisin sen kyselijän käteen, hän silti kirjoittaa sen väärin. :D

        Eli itselleni on ollut lapsille nimenannossa juuri se periaate, että kun he kertovat etunimensä, kuulija osaa sen kirjoittaa kerralla oikein, eikä nimen kirjoitusasua tarvitse olla selventämässä. Luulen että kaverisikin etunimi kirjoitetaan melko usein Minna. ;)


      • ----------------
        Nimi naista pahenna kirjoitti:

        Ei nimi pahenna. Sananlaskuhan menee: ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä. Näiden vankilajunttien kohdalla sananlasku sopii kuin nappi silmään. ;)

        Marja on tosiaan aika tavallinen, mutta toisaalta nimessä ei ole mitään vikaa. Itse olisin kyllä mieluummin Marja kuin Mimma. Aika monet tosin ottavat aikuisena nimekseen lempinimensä, enkä oikein voi sitäkään tajuta. Miksei virallisissa papereissa voisi olla eri nimi, kuin "kutsumanimenä"?

        Itse olen ihan tyytyväinen etunimeeni. Sukunimi on tullut avioliiton kautta ja se on se, jonka enemmin vaihtaisin, koska sitä joutuu aina tavaamaan. Vaikka kirjoittaisin sukunimeni lapulle ja antaisin sen kyselijän käteen, hän silti kirjoittaa sen väärin. :D

        Eli itselleni on ollut lapsille nimenannossa juuri se periaate, että kun he kertovat etunimensä, kuulija osaa sen kirjoittaa kerralla oikein, eikä nimen kirjoitusasua tarvitse olla selventämässä. Luulen että kaverisikin etunimi kirjoitetaan melko usein Minna. ;)

        Nimenomaan. Nimi ei miestä pahenna, joten miksi sitten arvostellaan niin ankarasti toisten nimivalintoja? Sinä olisit mieluummin Marja kuin Mimma, minä taas ehdottomasti mieluummin Mimma kuin Marja. Sitä, minkä nimen lapsi itse mieluummin haluaisi ei voi kuin arvata.

        Minä olen vaihtanut viralliseksi nimekseni lempinimeni. Tein sen ihan siksi, että inhosin virallista nimeäni ja aina joku sitä käytti kuitenkin. Postit tulivat usein virallisella nimelläni ja lääkäri kutsui sillä vastaanotolleen. Myös kavereille joutui välillä jopa rautalangasta vääntämään, että minä EN halua tulla kutsutuksi oikealla nimelläni.

        Sinulle selvästi on hankalaa, jos joudut tavaamaan nimesi. Minun uusi nimeni aiheuttaa joskus lieviä sekaannuksia suomalaisten keskuudessa, mutta aivan valtavia sekaannuksia ulkomaalaisten kesken. Joudun työssäni aika paljon tekemisiin ulkomaalaisten kanssa, joten päivittäin tavaan nimeäni heille moneen kertaan, koska kukaan ei meinaa uskoa, että se todella on se, minkä sanoin. Kirjoittaminen ei auta yhtään. Nimeni alkaa I-kirjaimella (iso i), mutta koska se on liian käsittämätöntä ulkomaalaisten mielestä, se tulkitaan poikkeuksetta L:llä alkavaksi, enkä ole keksinyt keinoa selittää tuota asiaa siten, että kaikki sen ymmärtäisivät. Tuo tavaaminen ei kuitenkaan haittaa minua yhtään. Ennemminkin minusta on hauskaa ja huvittavaa, että nimeni on muka niin vaikea.

        Eli kuten nyt meistä huomaa, ihmiset suhtautuvat nimiinsä eri tavoin. Kukaan ei anna lapselleen sellaista nimeä, mistä ei itse tykkää eikä kukaan voi tietää, tykkääkö lapsi siitä nimestä tulevaisuudessa. Jollekin oudompi nimi voi olla aivan täydellinen, joku toinen haluaa olla se tavallinen Minna tai Sanna. Koska lapsi joudutaan nimeämään alle kaksikuisena, niin ei voi kuin arvata hänen nimimakuaan. Toisaalta, jos arvaa, että se on samantyylinen kuin vanhemmillaan, niin arvaus useimmiten tuskin on paljon pielessä. Minä ainakin mieluummin perustelen lapselle hänen nimivalintaansa mahdollisessa arvostelutilanteessakin sillä, että minä tykkään siitä nimestä niin paljon, että halusin antaa sen kuin sillä, että minustakin nimesi on ruma ja tavallinen, mutta annoin sen siksi, koska ajattelin sinun ehkä haluavan sellaisen nimen.


      • Nimi naista pahenna
        ---------------- kirjoitti:

        Nimenomaan. Nimi ei miestä pahenna, joten miksi sitten arvostellaan niin ankarasti toisten nimivalintoja? Sinä olisit mieluummin Marja kuin Mimma, minä taas ehdottomasti mieluummin Mimma kuin Marja. Sitä, minkä nimen lapsi itse mieluummin haluaisi ei voi kuin arvata.

        Minä olen vaihtanut viralliseksi nimekseni lempinimeni. Tein sen ihan siksi, että inhosin virallista nimeäni ja aina joku sitä käytti kuitenkin. Postit tulivat usein virallisella nimelläni ja lääkäri kutsui sillä vastaanotolleen. Myös kavereille joutui välillä jopa rautalangasta vääntämään, että minä EN halua tulla kutsutuksi oikealla nimelläni.

        Sinulle selvästi on hankalaa, jos joudut tavaamaan nimesi. Minun uusi nimeni aiheuttaa joskus lieviä sekaannuksia suomalaisten keskuudessa, mutta aivan valtavia sekaannuksia ulkomaalaisten kesken. Joudun työssäni aika paljon tekemisiin ulkomaalaisten kanssa, joten päivittäin tavaan nimeäni heille moneen kertaan, koska kukaan ei meinaa uskoa, että se todella on se, minkä sanoin. Kirjoittaminen ei auta yhtään. Nimeni alkaa I-kirjaimella (iso i), mutta koska se on liian käsittämätöntä ulkomaalaisten mielestä, se tulkitaan poikkeuksetta L:llä alkavaksi, enkä ole keksinyt keinoa selittää tuota asiaa siten, että kaikki sen ymmärtäisivät. Tuo tavaaminen ei kuitenkaan haittaa minua yhtään. Ennemminkin minusta on hauskaa ja huvittavaa, että nimeni on muka niin vaikea.

        Eli kuten nyt meistä huomaa, ihmiset suhtautuvat nimiinsä eri tavoin. Kukaan ei anna lapselleen sellaista nimeä, mistä ei itse tykkää eikä kukaan voi tietää, tykkääkö lapsi siitä nimestä tulevaisuudessa. Jollekin oudompi nimi voi olla aivan täydellinen, joku toinen haluaa olla se tavallinen Minna tai Sanna. Koska lapsi joudutaan nimeämään alle kaksikuisena, niin ei voi kuin arvata hänen nimimakuaan. Toisaalta, jos arvaa, että se on samantyylinen kuin vanhemmillaan, niin arvaus useimmiten tuskin on paljon pielessä. Minä ainakin mieluummin perustelen lapselle hänen nimivalintaansa mahdollisessa arvostelutilanteessakin sillä, että minä tykkään siitä nimestä niin paljon, että halusin antaa sen kuin sillä, että minustakin nimesi on ruma ja tavallinen, mutta annoin sen siksi, koska ajattelin sinun ehkä haluavan sellaisen nimen.

        Höpö höpö. Kyllä tavallinen nimikin on kaunis. Miksi kukaan antaisi lapselleen nimeä, joka olisi omasta mielestään ruma ja tavallinen? Minä olen lapsilleni sanonut, että annoin suomalaisesta almannakasta kauneimmat nimet, jotka löysin. Nämä nimet ovat minusta paljon kauniimpia kuin kaikki lempinimiväännökset. Lempinimienhän on tarkoituskin olla hellyttelymuotoisina hieman hassunkuuloisia!

        Minusta kuulostaa myös hassulta ihminen, joka ei lääkärin vastaanottohuoneessa pysty kuuntelemaan oikeaa nimeään ja tunnistamaan sitä omakseen, vaikka häntä olisi 50 vuotta kutsuttu lempinimellä. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, joten annan itse lempinimieni olla lempinimiä. :)


    • mielikuvitusta kehii

      Inhoan että nyt lapsille annetaan vanhoja, rumia nimiä kuten Erkki, Tauno, Arvi, Urho jne. Tylsää että kaikki antavat samaan aikaan samanlaisia nimiä ja kuvittelevat olevansa persoonallisia.

      • Nimi naista pahenna

        Onhan nuo silti paljon parempia kuin Nico, Romeo, Jose tai Luka. :D


      • JEEEEEEEEE
        Nimi naista pahenna kirjoitti:

        Onhan nuo silti paljon parempia kuin Nico, Romeo, Jose tai Luka. :D

        Eivät ole vaan nimenomaan nuo erkit sun muut ovat rumia, elleivät naurettavia nimiä.

        Mutta hei ehdotetaan, että tehdään laki, jossa lapsille saa antaa vain suomalaisia nimiä. Saavat sitten lapsemme hävetä mutta junttiäidit ovat tyytyväisiä!


      • Nimi naista pahenna
        JEEEEEEEEE kirjoitti:

        Eivät ole vaan nimenomaan nuo erkit sun muut ovat rumia, elleivät naurettavia nimiä.

        Mutta hei ehdotetaan, että tehdään laki, jossa lapsille saa antaa vain suomalaisia nimiä. Saavat sitten lapsemme hävetä mutta junttiäidit ovat tyytyväisiä!

        Mutta nimenomaan juntiäiti antaa lapselleen nimeksi Romeo, kun hän on katsonut vähän liikaa Salkkareita. ;)


      • Yök!
        Nimi naista pahenna kirjoitti:

        Mutta nimenomaan juntiäiti antaa lapselleen nimeksi Romeo, kun hän on katsonut vähän liikaa Salkkareita. ;)

        Just eilen bongasin meidän pikkukaupungin lehdestä kastetut-palstalta yhden Romeon :D Ja eipä ollu sukunimi tarpeeks korea tälle nimelle...


    • fgfdhgfhgfhgfh

      Yhellä tutulla on lapsen nimenä Mico. Ollaan sanottu Mikoksi, mutta ei mitään hajua miten se pitäis lausua. Luca on helppo kun se on melkein kuin Lucas, jonka vois ainakin kuvittelevan olevan niin ko raamatussa Luukas. Rosa on Rosa. Ei mikään Roosa, kun se on ihan eri nimi ja tarkoittaakin väriä. Noissa itsekehitellyissä nimissä on vaan se huono puoli että kun jos luulee että nimi on peräisin ulkomailta se tietysti pitäisi osata lausua oikein. Muuten ihan sama miten lasten nimiä laitetaan mutta niillä ei saisi saattaa ihmisiä noloon tilanteisiin.

    • einiinhyvääitee

      Mielestäni nimi pitää antaa harkiten ja miettiä, mitä sen kantaja tulee kokemaan. Oma nimeni on allakassa, mutta niin harvinainen, että olen ensikerran tavannut kaimani vasta aikuisena. Olin paljon lapsena Pohjois-Suomen suurimmassa sairaalassa ja kuljin siellä pelkällä etunimellä, koska sielläkään ei ollut ainuttakaan saman nimistä kirjoilla.
      Nyt aikuisena osaan arvostaa nimeäni, mutta lapsena se oli vastenmielinen, koska se oli niin outo. Minulla käytettiin puhuttelunimenä toista nimeä, koska en suostunut lapsena virallista nimeä tottelemaan.
      Nyt omille lapsilleni on nimet valittu kalenterista paitsi yhden nimi ei ole siellä. Nimet on yhdistelmä nimiä, mutta puhutellaan ensimmäisellä. Väestörekisterin mukaan kahta yhdistelmää ei ole muilla. Lisäksi sisarusten nimet ovat saman kaltaisia, rytmi on sama ja alkukirjaimet. Näin siksi, että kuuluvat samaan perheeseen ja oman kokemuksen perusteella en halunnut liian erilaisia nimiä lapsille.
      Vaikka nimi ei miestä pahenna, voi siitä kiusa tulla.

    • eräsäiti

      Miten ihanaa että kaikilla meillä on erilainen nimimaku, jollon tähänkin maahan saadaan paljon erinimisiä vesseleitä! Eikai me nyt toisten aikuisten ihmisten kasvatus/muita ratkaisuja arvostella? Tuskin nimi miestä pahentaa? Kai Lucasta ja Jaakosta voi kasvaa aivan yhtä miellyttäviä aikuisia!

    • eräs vaan

      Ap mainitsemat muotinimet olivat aivan ihania!

      • Nimi naista pahenna

        Ainakin ne ovat ihania ns. "rupusakin" mielestä. "Intellektuellit" eivät moisia nimiä kelpuuttaisi suomalaiselle lapselleen. :)


    • miinuspiste

      Silloin kun meidän vanhempamme olivat nuoria (nuo 40-50 luvulla syntyneet),
      ei heilläkään olisi tullut mieleen laittaa oman sukupolvensa nimiä lapsilleen, eikä ehkä omien vanhempiensakaan nimiä.
      Nimetkin kuuluvat tähän ryhmään, jotka uudistuu aika ajoin, ja jossa myös vanhat tekevät uudestaan tuloaan.

      On rikkaus, että löytyy erilaisia nimiä ja vaihtoehtoja. Ja liikaa ei pidä tuijottaa siihen, että mikä joku toinen sanoo, koska eriäviä mielipiteitä on aina.

      Ihmisillä on myös aina oikeus aikuisena vaikka vaihtaa nimensä, jos siitä jotenkin kärsii.
      Oikeasti aikuiset olisivat suvaitsevaisia, eivätkä pikkusieluisia nipottajia, jotka näkevät vain oman mielipiteensä eivätkä jousta siitä yhtään. ;)

      Perinteiset ja uudet nimet kunniaan! Muutoksia nimittäin tulee aina.

      • lcv

        Sain tässä vähän aikaa sitten päivän naurut, kun tuttavani kertoi työkaverillaan olevan kolme tyttöä, ihan siis supisuomalaisia maantieharmaita kersoja, joiden nimet ovat Zendaya, Zoeysha ja Zyasmin. Perheen sukunimi normaali -nen päätteinen, samaa luokkaa kuin Korhonen, Virtanen jne.
        Onneksi lapsiraukoilla on sentään mahdollisuus vaihtaa nimensä 18v.


    • Anonyymi

      Nimet ovat kyllä makuasia, enkä siis ryhdy riitelemään. Itse pidän kauniista ja vähän erikoisemmista nimistä, mutta sellaisista kuitenkin, jonka lausimista ei tarvitse paljon ajatella. Esimerkiksi Vadelma tai Vanilja: kauniita, ihania nimiä sekä erittäin harvinaisia, mutta kuka tahansa suomalainen osaa lausua. Samaa maata on esimerkiksi Sippora, jonka lausuminen on helppoa, nimi on kaunis ja harvinainen.

    • Anonyymi

      Mä olen lapsi jolle on annettu erikoinen nimi joka ei oo suomesta kotoisin oon kuitenkin tosi ilonen siitä sillä on oikeesto tosi ärsyttävää jos luokassa on kaks saman nimistä siis niille molemmille koska ei se oo kovin kivaa kun kailla muilla lukee pelkkä etunimi sulle kirjotetaan vaikka Elias. V

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe