Jos kaikilla sisaruksilla on jonkinlainen syöpä - miten suuri vaara on että lapseni saavat syövän? Itselläni on suolistosyöpä, on leikattu koska uusi, ja nyt kontrolleissa. Myös lasteni isällä syöpä.
Mikä vaikuttaa siihen, miten syöpä periytyy?
Olen kaiken lisäksi jo tavallaan menettänyt vielä elossa olevat sisarukset koska
yhteydet muihin ovat hyvin satunnaiset, ikinä ei puhuta mistään henkilökohtaisista asioista. Ympäripyöreätä jonninjoutavaa jutustelua. Yksi sisaruksista sairastaa pitkälle edennyttä levinnyttä syöpää, hän on kuin eristänyt itsensä. Elää oman perheensä kanssa kuin vankina. Hänellä on kännykkä, voisi pitää yhteyttä, vaan ei pidä. Itse olen kai tavallaan luovuttanut, ei yksi ihminen kaikkea jaksaa. Olen minä sitäkin miettinyt että jos kaikki meistä joilla nyt syöpä vaan olemme jotenkin luovuttaneet. Emme ehkä jaksa enää.
Syöpä ja perinnöllisyys
6
355
Vastaukset
- voimia teille kaikil
Voi olal että sukulaisesi ei jaksa pitää yhteyttä, jospa kuitenkin laitat hänelle silloin tällöin viestin. Ei kaikki syvät periydy: Enemmän taitaa olla periytyviä nuo hormonaaliset syövät.
Enemmän saattaa olla perua perheen ja suvun elämäntavoilla: jos tupakoidaan, ryypätään, syödään paljon punaista lihaa, rasvaa. Ei syödä kokoviljaa, kasviksia ja harrasteta liikuntaa. Suolaista ja liian mustaksi grillattua ja käristettyä kannattaa varoa.
Kyllä lapsenne voviat elään iäkkäiksi ja kuolla ihan muuten kuin syöpään.
Kyllän me itsekukin täältä ajallamme lähdemme. Se on Luojan suunnitelma. Ja ei elämä kuolemaan pääty. Voit vielä parantua ja saada monta hyvää lisävuotta. Ja juttelut ja asioiden jakaminen auttaa. Myös peloista ja turhautumisesta puhuminen. - syöpis vai ei
Tunnut olevan katkera ihminen.
Monelle tulee syöpää.
Ei kukaan halua syöpää.
Jos sisarusten välit kovin pinnalliset, huonot - syy löytyy usein kun katsoo peiliin.
Eivätkä sun lapset mitenkään erityisasemassa voi olla; kukaan ei saa valita haluaako syövän vai ei.
Synkkä mieli, katkeruus on yksi osatekijä.
Yksi sisaruksista siis elää kuin vanki oman perheensä kanssa?
Oletko miettinyt että hän ehkä haluaa olla vain läheisten,ei sivullisten kanssa? Mikä estää sinua pitämästä yhteyttä häneen? - pois sättiminen
No sapekkaalta vaikuttaa kommetoijankin vastaus. Ei taida sinunkaan ihmissuhteet ja fiilis puseron alla olla paremassa reilassa.
Voimia ja lohtua syöpäsairaille. Mennään päivä kerrallaan eteenpäin. - go away
" Ei taida sinunkaan ihmissuhteet ja fiilis puseron alla olla paremassa reilassa."
Millä psykologisella koulutuksella tämä ihminen näin kirjoittaa? Täysin tuntemattomasta ihmisestä joka sentään kirjoittaa yleisesti syövästä ja ihmettelee, miksi joku joka muka itse sairastaa syöpää - on noin herkkä tuomitsemaan asioista joista ei tiedä hönkäyksen pöläystä? Olisit hiljaa siellä nurkissasi, parasta - sekä sinulle että mahdollisille läheisillesi......
mene pois... - kunnon ruokaa
Elintavat vaikuttaa jopa 60%, jotta ei saa syöpää.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm - paljon itsestä kiinn
Jotkut syöpätyypit ovat enemmän perinnöllisiä kuin toiset. En ole lääkäri, mutta se, mitä olen lukenut syövistä, vaikuttaa siltä, että ne eivät ole verrannolisia toisiinsa.
Rintasyöpä on ilmeisesti yleisin syöpätyyppi naisilla ja hyvin perinnöllinen ja ilmeisesti elintavat eivät riskiin paljoa vaikuta. Lasten tekeminen saattaa laskea riskiä jonkin verran, koska rintasyövällä on hormonaalinen tausta. Miesten eturauhassyövällä on samanlainen tausta.
Jotkut syöpätyypit, kuten suolistosyöpä saattavat olla jo sitten enemmän elintavoista kiinni. Keuhkosyöpää esiintyy tupakoimattomilla todella harvoin. Tupakointi taitaa olla jopa 90% keuhkosyövän taustalla, eli tämä syöpätyyppi on hyvin riippuvainen elämäntapavalinnoista.
Ainoa, mikä periytyy, on alttius syöpään, mutta muuhun voi vaikuttaa itse. Jos minulla olisi alttiutta esim. keuhkosyöpään, en aloittaisi sauhuttelua laisinkaan. Jos minulla olisi suolistosyövän alttiutta suvussa söisin paljon kuituja ja vähän lihaa, kävisin tarkistuttamassa itseni Helicobakteerin varalta jne. Runsas lihatuotteiden käyttö, vähäkuituinen ruokavalio ja vuosikymmeniä kestänyt helicobakteerin aiheuttama tulehdus... kaikki tunnettuja riskitekijöitä. Alkoholin runsas käyttö näyttää puolestaan liittyvän suun ja kaulan alueen syöpiin. Ikä on myös yksi riskitekijä; tiettyjä syöpämuotoja esiintyy todella harvoin nuorilla ja toisinpäin.
Jotkut naiset ovat poistattaneet ennalta rintansa, jos tulevat suvuista, joissa on paljon rintasyöpää. Jotkut testauttavat säännöllisin väliajoin itsensä, jos suvussa on tiettyjä riskitekijöitä. Käsittääkseni monia syöpämuotoja voidaan "seuloa", joskin se on kallista puuhaa. Luultavasti nuo joutuu maksamaan omasta pussista, mutta mitäpä sitä ei tekisi terveytensä eteen?
Syövillä on myös muutama heikkous, yksi liittyy sokeriin; syöpäsolut ovat sokerihulluja, ne rakastavat sokeria. Toisin kuin normaalit solut, ne eivät kykene ketoosiin. Periaatteessa Atkinssin dieetti tappaisi syövän nälkään. Mielenkiintoista on myös se, että syövät ovat yleisempiä diabeetikoilla. Runsas sokeripohjainen ruokavalio ja heittelehtivät sokeriarvot tarjoavat siis hyvän kasvupohjan syöville. Haimasyövän kohdalla yhdeksi riskitekijäksi mainitaan runsaasti sokeria sisältävä ruokavalio.
Jotkut ruoka-aineet näyttävät myös vähentävän alttiutta sairastua syöpään, kuten em. kuidut, mutta myös vihreän teen käytön on havaittu väestöpohjaisissa tutkimuksissa liittyvän pienentyneeseen riskiin sairastua syöpään. Näkisin asian niin, että omilla teoilla voi vaikuttaa tilanteeseen vielä paljon, vaikka "geneettisessä arvonnassa" olisikin käynyt huono mäihä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60679
- 50665
- 52657