Pistorasian vaihe

Touho Tohelo

Miten tuo menee, oon vähä kummissani. Eli kun pistorasiassa kytketään vaihe oikealle aina, niin miten sillä on merkitystä kun eikös vaihtosähkössä napaisuus vaihdu taajuuden mukaan. Ei pysty ymmärtämään, ei sitten millään. :(

25

4069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+2

Eipä sillä sinänänsä merkitystä olekaan. Vaihe tosin on vaihtosähkön se napa jota ei ole yhdistetty maahan.

• 1234+5678

Malmbergin sukotesterin mukaa vaihe oikealla on väärin.

• mpj2

Ruotsissa asiat tehdään toisin...

• asennustapa...

Ei sillä mitään teknistä merkitystä olekaan, ellei sukotesterin toimintaa lasketa sellaiseksi. Kyse on vain sopimuksesta ja hyvästä asennustavasta ja käyttöönottovaiheessa testauksen nopeutumisesta, kun ei tarvitse joka pistorasian kohdalla arpoa erikseen sukotesterin asentoa.

• uyiguhjil

"Eli kun pistorasiassa kytketään vaihe oikealle aina, niin miten sillä on merkitystä kun eikös vaihtosähkössä napaisuus vaihdu taajuuden mukaan."

Pistorasian toiminnan kannalta ei ole mitään merkitystä kummalle puolelle vaiheen ja nollan laittaa. Ainut todella tärkeä asia on suojamaan oikea paikka.
      Hyvään asennustapaan kyllä kuuluu se, että noudetetaan sitä vaihe oikealle ja nolla vasemmalle sääntöä.
      Ota huomioon, että vaihtosähkössä napaisuus vaihtelee, mutta se ei tarkoita sitä, että pistorasian vaihe ja nollajohdin muka vaihtelee paikkaansa. Jotkut ihmiset luulevat, että napaisuuden vaihtelulla tarkoitetaan pistorasian nollan ja vaiheen "paikan vaihtelua" 50 kertaa sekunnissa. Jos pistorasiaan ei ole kytketty mitään laitetta, niin vaihejohtimessa on jännite ja nollajohtimessa ei kulje virtaa eikä jännitettäkään, koska nollajohdin on yhteydessä maahan.

• 0hm0

"""paikan vaihtelua" 50 kertaa sekunnissa. Jos pistorasiaan ei ole kytketty mitään laitetta, niin vaihejohtimessa on jännite ja nollajohtimessa ei kulje virtaa eikä jännitettäkään, koska nollajohdin on yhteydessä maahan. ""

100 kertaa.

• sähkäri121

Se on vaan sähkäreitten ns. sanomaton sääntö, jos tarvii vaikka mitata maita vasten vaihetta, niin se löytyy oikeelta, ei sillä muuta virkaa olekkaan. Ihan hyvin se toimii toisinkinpäin. sama asia kuin että kytkin on oikein jos alaspainettuna valot poistuu...

• Sähköllä se käy

Saksalais merkkien kahvin keittimissä virta menee päälle alaskääntäen tai oikealle.

• 1234+5678

Se on Tukesin päätöksellä sääntö. Jos samassa kiinteistössä on vaiheet ja nollat vinksin vonksin, niin silloin ei ole noudatettu hyvää asennustapaa.

• kuullut vain

On aukko sivistyksessä kun en ole koskaan tuosta mitään virallista mustaa valkoisella nähnyt vaikka S1 luvatkin on...

• Sumpsan Sulttaani

Sinä on just sama sääntö kuin kumpi tykkää olla alla ja kumpi päällä. Homma muistaakseni hoituu. Maadoituspiikki on asia erikseen mutta se onkin miehistä hommoo

• 30lli

mitenkä se vaiheenpaikka määräytyy jatkojohdossa kun se pyörii lattialla,sehän voi olla milläpuolella vain ja koska vain

• .................

Mitä sitten? Jatkojohto ei ole kiinteä asennus.

• 1234+5678

En minäkään ole mitään mustaa valkoisella nähnyt. Ole kysynyt suoraan Tukesilta.

• SekkaPuorsa

Kysykääpä tosiaan tätä ongelmaa tukesilta :))) Niillä on varmaan oikein oma asiantuntija näille suoli24 palstan ongelmille, eikä varmaan mitään muita tärkeämpiä hommia.
        Olen samaa mieltä että juuri tukesille kuuluu nämä sähköasennusten ikivanhojen nyrkkisääntöjen valvontatoimi.

• 30lli

eihän tässä ole kukaan kiinteästä asennuksesta puhunutkaan.Jos sä laitat keskelle kattoa pistorasian niin kumpipuoli on oikea kummaltapuolelta sitä katsotaan

• okei?

Aijaa? Minä luulin, että pistorasia on aina kiinteä asennus. Vai lojuuko sulla pistorasiat lattialla ja pöydillä?

• kari789

Ja jos se pistorasia on seinällä, niin sitä voi katsoa joko lattialla seisten tai sitten katosta jaloista riippuen. Onko tukes määritelllyt, miten päin katsotaan ?

• 30lli

yleensä se rasia on seinässä,mutta kyllä niitä on katossakin ja niitä katsotaan lattialta,en tiedä mitä tukes on sanonut,mutta vaihe on joko oikealla tai vasemmalla riippuen mistä päin katsot,mutta jos haluat roikkua katossa ja varmistua vaiheen paikasta niin siitä vain.

• vasenoikee

Sääntö on jo vanha eikä Tukesi ole sitä keksinyt, alunperin se on kotoisin saksalaisista VDE-normeista joita koko euroopassa on noudatettu. Eri mailla on myös kansallisia säädöksiä.

• olikoseniin

Vaihe alas ja pykälä ulos, hä

• 6+4

Nollajohdossa on virtaa, kun mittaa niin eihän missään johdossa ole virtaa ellei mittaria kytke toista johtoa vasten.

• ei ihan...

Oletko aivan varma että virtaa mitataan samalla tavalla kuin jännitettä?

• lekkeriä
        ei ihan... kirjoitti:

Oletko aivan varma että virtaa mitataan samalla tavalla kuin jännitettä?

6 4 ei tiedä mitään mittauksesta. Samanlainen asiantuntija kuin useimmat tällä palstalla olevat. Miksi ihmiset haluavat päteä kirjottelemalla asioista puuta heinää. Vai onko se leikin laskua, eli pannnaan lekkeriksi jonkun tekemä vakava kysymys

• Sähkäri 64

Kyse on yleisestä käytännöstä ja siitä että kaikki tehtäisiin samalla tavalla. Helpottaa ja nopeuttaa myös mittauksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3762
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3144
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      97
      2749
    4. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2430
    5. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2397
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2367
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2284
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2276
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2070
    Aihe