mitä tekisin

addemi

Uskon että anopit ja miniät on ihmisiä siinä missä muutkin. Erilaisia, hyviä ja pahoja ja yleensä jotakin siltä väliltä. Kyseessä kuitenkin suhde, jossa mennään helposti toisen tontille ja päästetään suusta mitä sylki suuhun tuo. Tulenarkaa räjähtävää materiaalia - ei aina mutta usein.

Minulla on anoppi. Tulimme hyvin toimeen ja alussa annoin säyseästi asioiden mennä ohi korvien. Olin vieraskorea vieraalle ihmiselle. Pikku hiljaa alkoi kuitenkin ärsyttämään, tuntui että monet käytöstavat meni huonon maun puolella ja vain siksi että hän halusi jotakin ja koki että äitinä voi niin tehdä koska poikahan ei muuksi muutu vaikka ikää olisi jo reippaasti ja oma talous ja oma elämä. Ennenkaikkea anoppi koki ja kokee itsensä niin viisaaksi ja haluaa viisauttaan myös jatkuvasti jakaa. Siinä saa sitten osansa kaikki jotka anoppi kokee uhkaaviksi, jotka herättävät kateutta tai joilla muuten vain tuntuu menevän paremmin kuin anopilla. Kyky asettua toisen ihmisen asemaan totaalisesti puuttui.
Yritin ottaa puheeksi muutamat tapahtumat, joissa kerroin kokevani oloni ikäväksi. Anoppini hermostui täysin, vei keskustelun huutaen aivan muihin asioihin ja mietin itsekseni, että eihän tuon ihmisen kanssa kannata edes yrittää jutella. Hänelle sopu ei kelvannut vaan teki itsestään marttyyrin ja riensi levittämään asioita omasta näkövinkkelistään. En tiedä edes tarkalleen mitä, mutta ihmisen reaktioista päätellen ei mitään kivaa :)
Sittemmin kohtelu alkoi hieman potuttaa, koin sen aiheettomaksi. Lakkasin käymästä anoppilassa ja samalla teilasin pois ne anopin sukulaiset, jotka olivat mykkäkoulussa minulle. Olinhan loukannut anoppia - en vain ihan tiedä miten. Toisaalta heillä kukoistaa vaikenemisen kulttuuri, ikävät asiat vaietaan kuoliaaksi ja vain anoppi ja hänen tyttärensä puhuvat. Muut mykkiä.
Lasten myötä puolisoni on todennut, että isovanhemmat ovat heille tärkeitä. Miehelläni on hyvät muistot omista isovanhemmista ja samaa mieltä minäkin olen. Lapsia ei aikuisten riitoihin sotketa. Niinpä en ole rajoittanut lasten vierailuja mummolassa (isä aina mukana hoitamassa, eivät koskaan yksin). Lastenhoitoa he ovat harrastaneet vasta kuopuksen ollessa esikoulussa.
Olen pyrkinyt vaikenemaan, en halua lasten tietävän, mitä heidän mummostaan ajattelen. Tässä ohessa mieheni on alkanut kutsua appivanhempia meille. Kyse lähes viikon vierailuista pitkän matkan takia. Ne ottavat koville. Pahinta anopin höpöttäminen. Jutut pyörivät koko ajan oman navan ympärillä ja yritän vain vältellä ja näytellä kuuroa. Mutta käytöstavat istuvat lujassa ja yritän seurustella asiallisesti. Mies istuu kuurona lehteä lukien eikä reagoi äitiinsä mitenkään.
Nyt tulee vihjailua siitä, että haluavat meille jouluksi. Olemme olleet kerran heillä jouluna kutsusta. Lähtiessämme anoppi kuiskutti muilta salaa korvaani, että pilasin heidän joulunsa.
En tiedä mitä tehdä. En jaksaisi riidellä miehen kanssa. Hän on sokea äitinsä oireilulle. Toisaalta miehen sisarusten lapset ovat nyt isoja teini-ikäisiä eivätkä tarvitse enää mummolaa ja anopille on tullut tyhjä paikka kun kukaan ei kutsu -näin itse kertoi äkeissään muista miniöistä. Tyttäreltään hän ei kutsua edes odota, tytär on jalustalla. Hänelle ei tule mieleen, että voisi mennä tyttärelleen jouluksi. Anopilla ei ole ystäviä. Hän ei ole väleissä puolison suvun kanssa. Ja oma sukukin välttelee. Nyt sitten me ainoina pienten lasten vanhempina olemme maalitauluna. Itsekseni ajattelen, että ei missään nimessä. Mies voi pitää lasten kanssa yhteyttä mutta minä en voi antaa anteeksi. MIksi pilaisin oman elämäni ottamalla siihen myrkyllisen ja kateellisen äiti Teresaa esittävän friikin? Missä kulkee raja, milloin on ajateltava puolisoa, milloin lapsia, milloin itseä? Eikö minullakin ole oikeus nauttia joulusta ilman anoppia. Tai sitten häipyisin ja jättäisin miehen ja lapset anopin kanssa. Ihan miten vain kunhan minun ei tarvitse viettää aikaani sen ihmisen kanssa samassa tilassa muutamaa tuntia kauempaa. Puolustukseni sanottakoon, ettemme ole koskaan häneltä apua pyytäneet emmekä kylään tuppautuneet saatikka lapsia hänen haltuunsa lykänneet. Koen ettemme ole mitään velkaa. Mutta miehelle se on tärkeää, hän on unohtanut menneet vuodet ja anopin puheet. Minä en ole voinut. Anopin seurassa joudun pinnistelemään. Tuntuu vaikealta ja raskaalta. Vierailuissa on se hyvä puoli että odotan niiden loppumista ja tuntuu kuin vasta sitten pystyisin kunnolla vetämään happea keuhkoihin. Sattuu vatsaan ja ahdistaa. Vuosikymmenien aikana olen käynyt läpi jos jonkinlaista tunnetta. Olen yrittänyt haudata menneet ja päästä yli. Silti hän on kuin syöpä, josta olen pääsemättömissä. Tuntuu että ainoa vaihtoehto on erota kunhan lapset kasvavat, vain siten pääsen hänestä kokonaan.
En haluaisi vastaukseksi teiltä ilkeilyä tai viisastelua, toisaalta sitähän yleensä tältä palstalta saa. Asiallisia neuvoja niin anopeilta kuin miniöiltäkin, kiitos!

3

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppeliini1

      Anoppinne tullessa vierailulle, majoittakaa hänet läheiseen hotelliin. Ei ole mittään lakia maailmassa joka määrää että hänen on asuttava kodissanne koko vierailunsa ajan. Sinäänsä kammottava ajatus, oli monen päivän vieras kuka tahaansa!
      Vain yksinkertaisesti ilmoitatte että hänelle on varattu huone, tervetuloa. Anoppi aivan varmasti itsekin ilahtuu, saahan hän täten omaa hengähdysaukkoa.

      Sovitte mihin aikaan aamupäivisin käytte hakemasaa hänet tai tapaatte hänet joko lounaalla tai kävelylenkillä. Päivälliseksi voitte sopia uuden tapaamisen.

      Tuolloin hän saa tehdä omia asioitaan, te omianne ja voitte nauttia hetkistä jotka vietätte yhdessä. Myoskin miehesi voi viettää äitinsä kanssa kahdestaan aikaa, sinun ei edes aina tarvitse olla mukana!

      Tuo ei ratkaise anoppisi ongelmia, mutta lisää hajuetäisyyttä joka auttaa hänen vierailujensa mahdollistamisen siedettäviksi.

      JOKAIKINEN ihminen on kuin kala: ne alkaa haisemaan sisätiloissa muutaman tunnin jälkeen!

      "Mutku se mee hotelliin" Aivan varmasti menee jos ette anna hänen jäädä kotiinne päivällisen jälkeen.

      Lisäksi varmista että AINA naapureitanne, ystäviäsi, oman perheesi jäseniä on lounanne kun anoppisi on teillä. Toisin sanoin, älä KOSKAAN jää yksin anoppisi kanssa, älä KOSKAAN anna hänelle tilaisuutta tuulla kuuloetäisyyden lähelle ilman että siinä on joku kolmas aikuinen ihmien vieressä.

      Nuo järjestelyt vaativat hiukan vaivaa, mutta säästyt harmailta hiuksilta.

      • addemi1

        Hyviä ajatuksia oppeliini1 ja en voinut olla nauramatta: "JOKAIKINEN ihminen on kuin kala: ne alkaa haisemaan sisätiloissa muutaman tunnin jälkeen!". Pitää paikkansa.
        Miehelläni ja anopilla on pitkä yhteinen taival ja siihen kuuluu, että he sopivat keskenään asioista/mieheni toimii automaattisesti kuten anoppi sanoo ja asiat selviävät minulle vasta jälkikäteen muilta sukulaisilta. He eivät mene hotelliin ikinä. Minä sitä vastoin menen koska anopin nurkissa ahdistaa liikaa.
        Hotellin käyttö, julkisilla tai edes omalla autolla liikkuminen ei ole anopin tapana silloin kun hän meille tulee. Mieheni majoittaa ja kuskaa.
        Heillä on tapansa. Niitä ei sovi kyseenalaistaa tai mieheni aloittaa loputtoman mykkäkoulun, vääntää naamansa äkäiselle mutrulle ja siitä kärsin paitsi minä niin koko kodin ilmapiiri ja lapset. Tätä kirjoittaessa tulee itselle jo sellainen olo, että mitä ihmettä minä tässä oikein vikisen. Tosi asia on, ettei mieheni ole koskaan napanuoraa äitiinsä katkaissut ja mamma päättää. Minä en mahda heille mitään. Olen liian kiltti vätys pitääkseni puoleni ja pystyäkseni vastustamaan heitä. Anoppi on aina höpissyt kuinka heillä välitetään ja ollaan oikeudenmukaisia ja kuinka aina autetaan. Mieheni on imaissut asian tajuamatta että aika yksipuolista tuo tuppaa olemaan ja palvelee itsekkäimpien etua.
        Asumme kaukana miehen suvusta, meillä on ollut omat työt, omat tulot ja taloudellisesti riippumattomuus aina. Mieheni lähti armeijan jälkeen kotoaan ja opiskeli lainan turvin kaukana anopista ja tapasi minut. Silti miehen ajatukset menee samoja latuja kuin äidillään ja hän automaattisesti ajattelee että on vain yksi tapa ja se on äidin tapa. Anoppi kutsuu meille vierailunsa aikana omia sukulaisiaan (toki ne ovat miehenkin sukulaisia mutta emme ole heihin muutoin yhteydessä) ja esittelee kotiani heille kuin omaansa. Tältä pohjalta hotellin ehdottaminen järkyttää heitä syvästi ja on taas miniän mieletön hullu ajatus. Mehän olemme perhettä! Minä haluan rikkoa heidän perheensä! Minä olen niin mustasukkainen, että ajan äidin ja isän hotelliin vaikka oma poika haluaisi heidät luokseen. Entäs lapsenlapset!
        He haluavat käydä eri paikoissa shoppailemassa eivätkö osaa mennä minnekään ilman saattajaa/kuljettajaa. Tähän saakka kaikki heidän arjestaan poikkeavat ajatukset ovat menneet minun mustasukkaisuuteni ja kateellisuuden piikkiin. Osan allekirjoitan, kyllähän minä tykkäisin monesti tehdä asiat ilman anoppia kahdenkesken mieheni kanssa. Minä olen minä ja omaa tyhmyyttäni tähän tilanteeseen ajauduin. Rakkaus sokaisi ja nuorena tyhmänä uskoin, että mieheni olisi rinnallani. Ehdimme asua vuosikausia yhdessä ennenkuin tapasin appivanhemmat ja mnulle valkeni liian myöhään, millaiseen perheeseen olin joutunut. Ensialkuun jopa tyhmyyttäni nielaisin anopin jutut ja pidin häntä jopa ihana ihmisenä. Sitten silmät alkoi aukenemaan kun anoppi vieraskoreuden jälkeen unohti siivota ajatuksiaan, joita vapaasti suolsi kuulteni. Eteeni piirtyi varsin kaksinaamainen hyvin ahtaissa ympyröissä ajatusmaailmaltaan pyörivä diktaattori. Tämä suku tuntuu tukahduttavalta. Tosi asia kuitenkin taitaa olla, ettei koira karvoistaan pääse ja ikää myöten perityt ja kasvuympäristön piirteet tulevat vain entistä selvemmiksi. Olen antanut miehelleni vapaat kädet, olen ehkä joustanut liikaa uskoen ne negatiiviset ominaisuudet, joita anoppi ja mieheni ovat minuun liittäneet. Sillä kyllä minusta itsekkyyttä ja ahneutta löytyy, en sitä kiistä. Nyt 25 yhteisen vuoden jälkeen huomaan, että piru vei koko käden :D. Tämä ei ole sitä mitä loppuelämältä haluan.
        Todennäköisesti seuraavalla kerralla anopin tultua vain kerään kimpsuni ja kampsuni ja totean iloisesti, että soitelkaa kun olette lähdössä niin voin palata omaan kotiini - minä olen hiiri :D


    • satuiluako tarinasi?

      "Vuosikymmenien aikana olen käynyt läpi jos jonkinlaista tunnetta"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe