Tervehdys
Tarvitsisin hieman apua paremmin tietäviltä. Elikkä olen työtön ja nyt jouduin jäämään sairaslomalle loppuvuodeksi. Työkkäristä tuli selvityspyyntö jne, ja nyt lausunto ettei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Kelaan olen laittanut sairaspäiväraha hakemuksen sairaslomatodistuksen.
Noniin, olen joskus aiemmin joutunut jäämään sairaslomalle saman ongelman takia, ja muistaakseni Kela hylkäsi sairauspäivärahan......oletan niin käyvän tälläkin kertaa.
Kysymykseni on siis, Jos sairauspvrahaa ei myönnetä, saanko siinä tapauksessa sen sijaan työmarkkinatukea?? Toisaalta minullahan ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, että ööööö, vai enkä sitten vaan saa sentin latia missään muodossa?? Mukavia nää koukerot :)
työttömänä sairaslomalle
78
10838
Vastaukset
- menisikö samoin
Kyllä pitäisi olla oikeus työmarkkinatukeen tuossa tilanteessa. Viimekädessä toimeentulotukeen.
En ole ihan varma mutta kuntoutustukihakemukseni kun hylättiin neuvottiin työkkäriin jotta saisin sieltä rahaa vaikka sairaslomatodistus oli. - Xilften
Ja sairauspäivärahan hylkäyksen syy oli viimeksi mikä?
- hgjghjg
Jos Kela ei myönnä sairaspäivärahaa, niin silloin olet heidän mielestään työkykyinen ainakin johonkin työhön. Olet siis oikeutettu työttömyystukeen. Työvoimatoimisto taas ottaa sairauden huomioon omalla tavallaan ja ei tarjoa jotain mitä muutoin tarjoaisi.
- dippadai123
Kiitän vastauksista.
Tosiaan niin se taisi mennä, jos se jokin Kelan super jumala lääkäri päättää että olenkin työkykyinen, niin sitten olen ja saan työmarkkinatukea. henk koht ihan sama mitä saan, kunhan jotakin......alkaa vaan olemaan perheessä tiukka tilanne kun joutuu näitä setvimään.....kestää.... - dippadai123
nyt kävi näin. En saa mitään mistään. Sairauspäiväraha hylätty(lääkäri ei lähettänyt koskaan b-lausuntoa vaikka niin oli sovittu ja mitä lie muuta). Työvoimatoimisto oli laittanut kummallisen lausunnon kelaan ettei ole oikeutta työmarkkinatukeen, koska olen sairaslomalla, joten en saa myöskään työmarkkinatukea sairasloma ajalta. Eikö nämä ihmiset tosiaan osaa tehdä työtään??? kaikki tahot vaan sössii, unohtaa, ei tiedä mitä tehdä. 2 kk ilman pennin jeniä, ja vuoden loppuun asti tilanne jatkuu :(
Olin siis työtön työnhakija, sairauteni meni pahemmaksi, jouduin jäämään sairaslomalle, enkä siis kykenevä ottamaan vastaan kokopäivätyötä. Työkkäri pistää lausunnon kelaan " ei oikeutta työttömyysetuuteen koska ei voi ottaa kokopäivätyötä vastaan (mitä työtä?)" Kela ei voi maksaa tuon lausunnon takia minulle hylätyn sairauspäivärahahakemuksen sijasta työmarkkinatukea-> Ei mitään.
ei siinä jos tämä koskisi vain itseäni, aina sitä jotenkin, mutta näin perheellisenä, ja tämän takia vuokrat rästissä ym, aika perheestä koko homma. harmittaa kun ihmiset eivät osaa tehdä työtään.- Sossuun vaan
No sitten haet toimeentulotukea. Ja soita sille lääkärille että b-lausunto saatava,ei Kela voikaan myöntää sairauspäivärahaa jos sinulla ei ole todistetta siitä että olet työkyvytön.
- Ei yksioikoista
Sossuun vaan kirjoitti:
No sitten haet toimeentulotukea. Ja soita sille lääkärille että b-lausunto saatava,ei Kela voikaan myöntää sairauspäivärahaa jos sinulla ei ole todistetta siitä että olet työkyvytön.
Kannattaa myös muistaa se, että jos ei ole entuudestaan sossun tt-tukiasiakkaana, niin ne laskee 2kk hakemiskuukautta edeltävätkin tulot ja jos siellä on "plussaa", ne vyörytetään kuukausittain eteen päin.. tällä tavalla laskettuna hakemuskuukaudelle voi tulla niinkin paljon tuloja, ettei oikeutta tt-tukeen ole (ei laskennallista normivajetta). Tuokin on tullut koettua, moni luulee ihan tosissaan, että sossusta saa tuosta vaan mitä vaan, mutta ei se mene ihan niin....
Lisäksi kannattaa huomioida, että sossu voi alentaa perusnormia 20% tai 40%, jos se katsoo, että tulottomuus on itse aiheutettua. Itse aiheutettuahan se on, jos on itse sössinyt työttömyysturvansa maksatuksen.... onpa tullut koettua myös tämä!
- dippadai123
Jaa-a, kai se sitten on pakko, huoh. Noh toisaalta ei tässä sossutkaan ehdi enää tarpeeksi ajoissa auttamaan. Olisivat nyt myöntäneet edes vahvan muutama metrisen narunpätkän....Tekee kutaa tällainen varsinkin kun on sairaslomalla vaikean masennuksen vuoksi. Mukava sairasloma :D
- HUVITTAVA SUOMI
Säästöä sekin kun eivät maksa mitään rahaa.Sen takia moni sairas ei uskalla hakea kelan rahaa kun ei ole takuuta että saa mitään.Suomihan on hyvinvointi yhteiskunta.Tähän on tultu oikeesti.
- samakokemus
Täytyy todeta, että näin minullekin mitä dippadai123 kuvaa kävi minulle joskus. Sain lääkärintodistuksen masenuksesta ja työkkäristä ilmoittivat, että ei oikeutta työttömyysetuuteen. Kun menin kelaan lääkärintodistuksen kanssa sanoivat vain ei tämä tänne käy kun olin henkisesti kriisitilassa en kyennyt alkamaan väittelemään asiasta. Olin muutamaa päivää aikaisemmin yrittänyt itsemurhaa.
Mitäpä se väitteleminen olisi edes auttanut ei noita kumminkaan saa mihinkään vastuuseen siis ainakaan jos yrittää asiat hoitaa Suomen lain mukaan. Voit tehdä valituksen niin saat sitten parinvuoden päästä sieltä jonkun paste - copy vastauksen ja jos teet uuden valituksen saat taas parin vuoden päästä toiset paste - copy vastauksen.
Sen jälkeen jouduin maksamattomien laskujen ja vuokrien takia ulosottoon ja sillä tiellä tässä nyt ollaan oikeastaan vieläkin. Se minua harmittaa eniten, että Suomessa moni taho tekee hyvät fyrkät itsellen puhumalla siitä miten meitä köyhiä ja työttömiä "autetaan". Eihän noi tee muuta kun valvoo meitä ja etsii perusteita millä voisi ottaa kaikki rahat pois.
Sellaista systeemmiä millä saisin korvaukset kaikkiin asiasta tulleisiin kuluihin kuten ulosottokulut ei täällä ole, joten tulen elämään ikuisesti kokonaan yhteiskunnan ulkopuolella tämän takia. Minut suorastaan sysättiin yhteiskunnan ulkopuolelle luulin olevani ainoa, mutta näköjään meitä on enmmänkin kun oma kokemukseni vastaa niin yksi yhteen dippadai123 kokemusta.
- normisetti2013
Juuh minulle kävi niin ja monelle että kun vuosi tulisi täyteen kelan sairauspäivärahaa niin se hylätään ettei kelan tarvitse maksaa kuntoutusta!
- ei sulje pois
Nyt näillä kahdella asialla ei ole tuollaista kytkentää! Siis vuoden jälkeenhän et voi enää saada sairauspäivärahaa samaan sairauteen. Silloin pitää hakea määräaikaista eläkettä=kuntoutustukea tai varsinaista eläkettä.
KELA voi silti maksaa kuntoutuksesi vaikka muut hakemuksesi hylätään. Itselläni on näin. Olin vuoden sairauspäivärahalla, hain kuntoutustukea mikä hylättiin mutt nyt käyn toista vuotta kuntoutuksessa ja saan siihen KELAlta rahaa.
Tämä on todella hassu tilanne, KELA myöntää että tarvitsen kuntoutusta mutta ei kuitenkaan myönnä kuntoutustukea. - näinmenee
ei sulje pois kirjoitti:
Nyt näillä kahdella asialla ei ole tuollaista kytkentää! Siis vuoden jälkeenhän et voi enää saada sairauspäivärahaa samaan sairauteen. Silloin pitää hakea määräaikaista eläkettä=kuntoutustukea tai varsinaista eläkettä.
KELA voi silti maksaa kuntoutuksesi vaikka muut hakemuksesi hylätään. Itselläni on näin. Olin vuoden sairauspäivärahalla, hain kuntoutustukea mikä hylättiin mutt nyt käyn toista vuotta kuntoutuksessa ja saan siihen KELAlta rahaa.
Tämä on todella hassu tilanne, KELA myöntää että tarvitsen kuntoutusta mutta ei kuitenkaan myönnä kuntoutustukea.luitko tarkasti; vuotta ei anneta tulla täyteen edes kelan puolesta
- sori sori
näinmenee kirjoitti:
luitko tarkasti; vuotta ei anneta tulla täyteen edes kelan puolesta
Juu sori, kirjoitin vähän huolimattomasti. Vaan tarkoitin että jo sairauspäivärahakaudellakin voit saada kuntoutusta. Vaikka jatkoa ei myönnettäisi sairauspäivärahakauteen voit silti saada kuntoutusta.
- kerroppameille
No millainen se sinun kuntoutuksesi on sitten ja miten sitä haetaan?
- ei sulje pois
Käyn kaksi kertaa viikossa kuntoutuksessa ja ihan kelasta olen hakenut tuen siihen. Hassua juuri on minkä jo mainitsin etten kuitenkaan saa kuntoutustukea.
- olenymmälläni
ei sulje pois kirjoitti:
Käyn kaksi kertaa viikossa kuntoutuksessa ja ihan kelasta olen hakenut tuen siihen. Hassua juuri on minkä jo mainitsin etten kuitenkaan saa kuntoutustukea.
en vieläkään ymmärrä millainen tuo kuntoutuksesi on? Millä nimikkeellä ja millaista kuntoutusta?
- Outlaw in Finland
Työtön on tässä(kin) suhteessa työtätekevään verrattuna LAINSUOJATON,koska
Kela voi olla hyväksymättä sairaslomaasi ja nakkaa sinut kuin susille.TE tsto ei korvaansa lotkauta saikuille joita ei Kela ole hyväksynyt.Joudut siis menemään sairaana(kin) osoitettuun työhön tai antavat kieltäytymisestä karenssin.- totuus11
Onhan se vähän kaksinaismoralistista, että mediaa myöten pidetään hirveää meteliä jos hyvää palkkaa saavalta duunari ryhmältä jää saamatta joku 2% palkankorotus kolmen tonnin palkkaan, mutta kun tuhannet sairaat suomessa eivät saa kaikissa tapauksissa edes viimeisiä ruoka ja lääkerahoja mistään ja pysyvät elossa vain ruokajonojen avulla jos voimat riittää kävellä jonoon se ei kiinnosta ketään.
Kukaan ei ole edes tutkinut kuinka monta ihmistä on KUOLLUT ennenaikaisesti sen takia, että lääke ja ruokarahat on evätty ja välitöntä hoitoa tarvitseva sysätty valitusjonoihin johon hänelle ei ole edes voimia enää. Suomessa on muutaman pikkukaupungillisen verran ihmisiä lähtenyt vähintään tämän takia.
Onhan suomessa ollut monta tapausta missä vakavasti sairas ihminen on saanut apua vasta kun on tarttunut puukkoon ja puukottanut jotain. Ennen sitä häntä on pidetty jopa vuosia tulottomana ja palloteltu edestakaisin eri luukuilta jos on enää sinne edes kyennyt menemään.
Toisin kuin väitetään jokainen tälläinen tapaus on merkki siitä, että ihmistä ei ole ajallaan autettu vakavissa ongelmissa.
- dippadai123
kiitän vastauksista! oikeasti tuli vähän tippa linssiin muutaman vastauksen kohdalla. Jotenkin itsekkin vasta heräsin tähän todellisuuteen (vaikka monta vuotta sairauteni takia joutunut näitä pyörittämään), kuinka julmaa kaikki on. Olen nyt virallisesti luuseri, en mitään, hyödytön ihminen. Minun toivotaan kuolevan pois häiritsemästä. samaa alan toivoa tässä itsekkin.
- samakokemus
Kirjoitinkin edellisessä viestissäni samoista kokemuksistani. Voin sanoa, että oikeasti täällä avun saaminen on aika pitkälle kiinni siitä miten aktiiviset läheiset ja sukulaiset sinulla on. Jos sukulaisesi osaavat myöntää masennuksen sairaudeksi ja tuntevat lakipykälät ja osaavat painostaa virkamiehiä toistuvasti noudattamaan niitä, jotta saat sinulle kuuluvan avun saatat saada jotain apua. Siis kun sairastunut itse ei enää kykene taistelemaan oikeuksistaan saada apua.
Jos sukulaisesi ovat sellaiset kuin minulla hyvin helposti tipahtaa loukkuun jossa ei saa mistään apua enää ja virkamiehet katkaisevat ne viimeisetkin tuet ja kaiken avun. Tästä seuraa kasa uusia ongelmia kuten ulosotto ja pahimmillaan asunnottomuus.
Sukulaiseni luulevat, että masennus ei edes ole sairaus tai, että se on tila joka paranee pysyvästi lenkille lähtemällä. Ainoa tuki mitä aikoinaan sukulaisiltani sain masennukseeni oli lähinnä jatkuva vittuilu. Lopulta jouduin katkaisemaan kaikki välit sukulaisiini kun heidän toistuva reagointinsa tilanteeseeni vain pahensi masennustani kokoajan.
Olen joutunut täysin yksin yrittämään saada virkamiehiltä se minkä minulle kuuluisi puolikuntoisena masentuneena vaikean paniikkihäiriön omaavana. Kaikki ongelmia ei edes pysty korjaamaan kuten sinä aikana minulle vireille laitettua ulosottoa kun olin kaikkein heikoimmassa kunnossa.
Virkamiehet toki puhuvat kauniita ja poliitikot, koska saavat sillä tavalla kannatusta tai lisää rahaa virastolleen valtion budjetista. Näin se kuitenkin menee pahoissa ongelmissa olevan ihmisen näkökulmasta.
Se sellainen jatkuva syylistäminen, että olet syylinen tilaasi ja sairauteesi ei täysin taida loppua koskaan. Se on sitä vahvemmilla olevien mielivaltaa se.
- Tästä on kokemusta
Tarinen opetus on se, minkä olen oppinut kantapään kautta jo noin 20 vuotta sitten:
JOS OLET TYÖTÖN, ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA VASTAANOTA SAIKKULAPPUA LEKURILTA JA JOS SELLAINEN NYT KUITENKIN VAHINGOSSA SULLE PÄÄSEE EKSYMÄÄN, NIIN ÄLÄ TOIMITA SITÄ TYÖPPÄRIIN, ÄLÄ TOIMITA SITÄ KELAAN, ÄLÄ TOIMITA SITÄ SOSSUUN, ÄLÄ TOIMITA SITÄ YHTIKÄS MINNEKÄÄN! Jos osaat pitää turpasi kiinni, etkä tosiaankaan hiisku sanaakaan mistään saikkujutuista, tms, niin työtönrahat rullaa omalla painollaan, samoin asumistuet, toimeentulotuet, yms. SAIKUN ILMOITTAMALLA JOUDUT TOTAALISEEN TULOTTOMUUS/PERUSTURVATTOMUUSLOUKKUUN, koska pahimmassa tapauksessa et saa edes toimeentulotukea, tai sitä alennetaan 20%-40% sillä perusteella, että olet itse omalla toiminnallasi aiheuttanut työttömyysturvan katkeamisen!
Työttömyysaikana vastaanotetulla saikulla on vaikutusta MYÖS myöhemmässä vaiheessa, mm asumistukeen, palkkatukeen jne...
Yksikään viranomainen ei tiedä, että joku lekuri on aikonut kirjottaa sulle saikkua, JOS ET ITSE HEILLE SITÄ ILMOITA, joten kiitä lekuria kauniisti ja sano, ettet tarvi saikkua, koska olet työttömänä. Saikkua ei ole pakko ottaa vastaan, se EI OLE MIKÄÄN LÄÄKÄRIN MÄÄRÄYS, vaan lääkäri voi jättää vallan mainiosti saikkulapun myös kirjoittamatta, jos potilas ei sitä halua, tai tarvi.- Tästä on kokemusta
Muutama esimerkki vielä edelliseen:
Olen ollut leikkauksessa, lekuri kysyy "kuinka pitkän saikun tarvit?" ja vastaan "en ollenkaan, koska oon tällä hetkellä työttömänä". Asia ok. Leikkauksesta ja pitkähköstä toipilasajasta huolimatta rahaliikenne pyöri normaalisti = ei ongelmia.
Olen ollut päivystyksessä erittäin pahaksi äityneen päänsäryn takia, sain reseptin ja päivystyspakkauksen tehokkaisiin kipulääkkeisiin. Menin aamulla töihin ja iltapäivällä hakemaan niitä pillereitä apteekista. Reseptin välistä löytyikin saikkulappu pariksi päiväksi. En toimittanut sitä minnekään -> asia ok ja liksat juoksi normaalisti. Aikaisemmissa työpaikoissa on ollut sellaisia käytäntöjä, että eka saikkupäivä on ns "omavastuupäivä", eli siltä päivältä ei saa sairausajan liksaa. Siksi parin päivän saikkujen pitäminen on järjetöntä, varsinkin kun palkka on muutenkin olemattoman pieni ja siihen päälle mahdollisesti saatavan sovitellun päivärahan maksaminenkin menee päin peetä tuollaisten takia.. - dfgdfhfgjd
Tästä on kokemusta kirjoitti:
Muutama esimerkki vielä edelliseen:
Olen ollut leikkauksessa, lekuri kysyy "kuinka pitkän saikun tarvit?" ja vastaan "en ollenkaan, koska oon tällä hetkellä työttömänä". Asia ok. Leikkauksesta ja pitkähköstä toipilasajasta huolimatta rahaliikenne pyöri normaalisti = ei ongelmia.
Olen ollut päivystyksessä erittäin pahaksi äityneen päänsäryn takia, sain reseptin ja päivystyspakkauksen tehokkaisiin kipulääkkeisiin. Menin aamulla töihin ja iltapäivällä hakemaan niitä pillereitä apteekista. Reseptin välistä löytyikin saikkulappu pariksi päiväksi. En toimittanut sitä minnekään -> asia ok ja liksat juoksi normaalisti. Aikaisemmissa työpaikoissa on ollut sellaisia käytäntöjä, että eka saikkupäivä on ns "omavastuupäivä", eli siltä päivältä ei saa sairausajan liksaa. Siksi parin päivän saikkujen pitäminen on järjetöntä, varsinkin kun palkka on muutenkin olemattoman pieni ja siihen päälle mahdollisesti saatavan sovitellun päivärahan maksaminenkin menee päin peetä tuollaisten takia..Minulla ei ole tästä omaa kokemusta, mutta eikö niiden, jotka eivät uskalla systeemin epäinhimillisyyden takia kerota sairaudestaan työkkäriin/kelaan/sossuun, kannata kuitenkin ottaa tarjottu saikkulappu ja tallettaa se itse, siltä varalta, että tark´vitsee sitä joskus johonkin. Voisiko saikkuklappunipusta olla apua vaikka työkyvyttömyyseläkkeen anomisessa?
- dfdshf hfth
dfgdfhfgjd kirjoitti:
Minulla ei ole tästä omaa kokemusta, mutta eikö niiden, jotka eivät uskalla systeemin epäinhimillisyyden takia kerota sairaudestaan työkkäriin/kelaan/sossuun, kannata kuitenkin ottaa tarjottu saikkulappu ja tallettaa se itse, siltä varalta, että tark´vitsee sitä joskus johonkin. Voisiko saikkuklappunipusta olla apua vaikka työkyvyttömyyseläkkeen anomisessa?
Kannattaa ottaa se lappu jo siltä varalta, että työkkäri juuri sairauden aikana pakottaisi töihin tai kurssille tai orjapuuhasteluun. Ilman saikkulappua on silloin vaikea selittää, että on sairas. Parempi myöhään annettu lappu kuin ei lappua ollenkaan. Voihan sitten sanoa, että oli niin epätoivoinen löytämään työtä, ettei halunnut kertoa sairaudestaan, vaan toivoi löytävänsä jotain työtä, jota olisi voinut sairaanakin tehdä. Sairaus voi olla hyvä tilaisuus saada töitä, koska työkkäri varmaan aktivoituu löytämään jotain juuri silloin. Heidän motiivinaan on saada sinut karenssille, mutta käännä se omaksi eduksesi. Sairaudesta parannuttuasi sinulla voi sitten olla työpaikka. Raahaudu töihin sairaana ja kerro olevasi onnellinen, jos saat työn, mutta tarvitsevasi sen tietyn ajan, ennen kuin voit aloittaa, tai toimia täydellä tehollasi. Joustavuutta meidänkin kannattaa oppia. Ei joku saikkulappu ole laki. Se on vain lääkärin mielipide. Sinä olet paras asiantuntija omassa elämässäsi.
- päivänvalo
dfdshf hfth kirjoitti:
Kannattaa ottaa se lappu jo siltä varalta, että työkkäri juuri sairauden aikana pakottaisi töihin tai kurssille tai orjapuuhasteluun. Ilman saikkulappua on silloin vaikea selittää, että on sairas. Parempi myöhään annettu lappu kuin ei lappua ollenkaan. Voihan sitten sanoa, että oli niin epätoivoinen löytämään työtä, ettei halunnut kertoa sairaudestaan, vaan toivoi löytävänsä jotain työtä, jota olisi voinut sairaanakin tehdä. Sairaus voi olla hyvä tilaisuus saada töitä, koska työkkäri varmaan aktivoituu löytämään jotain juuri silloin. Heidän motiivinaan on saada sinut karenssille, mutta käännä se omaksi eduksesi. Sairaudesta parannuttuasi sinulla voi sitten olla työpaikka. Raahaudu töihin sairaana ja kerro olevasi onnellinen, jos saat työn, mutta tarvitsevasi sen tietyn ajan, ennen kuin voit aloittaa, tai toimia täydellä tehollasi. Joustavuutta meidänkin kannattaa oppia. Ei joku saikkulappu ole laki. Se on vain lääkärin mielipide. Sinä olet paras asiantuntija omassa elämässäsi.
Työ on yleensä orjatyötä niin ei kyllä kannata suostua!
- paskabneuvo
Ei juuri näin vaan haette sitä saikkurahaa kelasta ja taistelette niitä hylkyjä vastaan!
Mitä seuraa, jos työtön sairauslomalle ohjeistettu ei toimita saamaansa sairauslomatodistusta työttömyysturvan maksajalle vaan päättää sairastaakin työtön-statuksin? Ei kai KELA saa sairaustietoja suoraan edes julkisesta terveydenhuollosta. Jos se saisi, niin miksi sitten sairauslomahakemukseenkin pitää liittää lääkärintodistus?
Jonkinlainen riski työtilaisuuden tarjoutumisesta juuri työttömän (salaisen) sairausloman ajaksi on olemassa, mutta miten suuri se on?
Pienituloisella ja etuuksien varassa elävällä ei kerta kaikkiaan ole varaa pelleillä byrokratian kanssa. Joskus sitä täytyy vain yrittää kiertää ... mutta miten laittomasti ja millaisin sanktion tässä kuvaamassani tilanteessa?- planttu()
Ei saa ainakin itse sairastin työttömänä joskus. Tosin itselläni kyse ei ollut mistään pitkäaikaisauraudesta vaan pyörällä kaaduin ja luokkasin polveni siten, että en pariin viikkoon pystynyt turvonneen polveni kanssa muuta kuin liikkumaan keppien kanssa.
Olen vieläpä aina raksinut terveyskeskuksessa sen kohdan, että tietojani ei saa luovuttaa mihinkään ei edes muihin hoitoyksiköihin. Siitä, että tiedot leviävät ei ole pitemmän päälle kuin haittaa jos esim. hakee töitä voi tietojen leviäminen tulla vastaan työpaikkalääkärintarkastuksessa.
"Pienituloisella ja etuuksien varassa elävällä ei kerta kaikkiaan ole varaa pelleillä byrokratian kanssa. Joskus sitä täytyy vain yrittää kiertää ... mutta miten laittomasti ja millaisin sanktion tässä kuvaamassani tilanteessa? "
Ei tuosta mitään sanktioita tule kun sairaslomaa on vaikea todistaa ja lääkärikään ei saa terveystietojasi levitellä salassapito velvollisuuden takia.
Itselläni on se periaate, että en ilmoita viranomaisille halaistua sanaa mistään mistä ei ole pakko. Ne tiedot mitkä on pakko antaa annan muuten pidän suun supussa. Mielestäni Suomessa ei ole mitään lakia, joka velvoittaisi kertomaan viranomaisille tietoja terveydentilastasi. Lisäksi on lääkärin tehtävä arvioida terveydentilasi ei työkkärin tai kelan virkailijan.
Olen sen verran pitkään joutunut elämään eri tukien varassa ja pelkään kun ruttoa noita tilanteita missä paperit menee jotenkin vinoon sen takia, että ilmoittaa liikaa tietoja. Ystäväni ei esim. saanut joskus työttömyyskorvausta, koska oli kertonut olleensa joskus sukulaisensa firmassa töissä vaikka hänen ei olisi sitä edes tarvinnut kertoa. Alkoivat vaatia jotain selvityspyyntöä siitä kun hän erehdyksessä kertoi sen ja selvityspyyntö ei kelvannut. - Tästä on kokemusta
planttu() kirjoitti:
Ei saa ainakin itse sairastin työttömänä joskus. Tosin itselläni kyse ei ollut mistään pitkäaikaisauraudesta vaan pyörällä kaaduin ja luokkasin polveni siten, että en pariin viikkoon pystynyt turvonneen polveni kanssa muuta kuin liikkumaan keppien kanssa.
Olen vieläpä aina raksinut terveyskeskuksessa sen kohdan, että tietojani ei saa luovuttaa mihinkään ei edes muihin hoitoyksiköihin. Siitä, että tiedot leviävät ei ole pitemmän päälle kuin haittaa jos esim. hakee töitä voi tietojen leviäminen tulla vastaan työpaikkalääkärintarkastuksessa.
"Pienituloisella ja etuuksien varassa elävällä ei kerta kaikkiaan ole varaa pelleillä byrokratian kanssa. Joskus sitä täytyy vain yrittää kiertää ... mutta miten laittomasti ja millaisin sanktion tässä kuvaamassani tilanteessa? "
Ei tuosta mitään sanktioita tule kun sairaslomaa on vaikea todistaa ja lääkärikään ei saa terveystietojasi levitellä salassapito velvollisuuden takia.
Itselläni on se periaate, että en ilmoita viranomaisille halaistua sanaa mistään mistä ei ole pakko. Ne tiedot mitkä on pakko antaa annan muuten pidän suun supussa. Mielestäni Suomessa ei ole mitään lakia, joka velvoittaisi kertomaan viranomaisille tietoja terveydentilastasi. Lisäksi on lääkärin tehtävä arvioida terveydentilasi ei työkkärin tai kelan virkailijan.
Olen sen verran pitkään joutunut elämään eri tukien varassa ja pelkään kun ruttoa noita tilanteita missä paperit menee jotenkin vinoon sen takia, että ilmoittaa liikaa tietoja. Ystäväni ei esim. saanut joskus työttömyyskorvausta, koska oli kertonut olleensa joskus sukulaisensa firmassa töissä vaikka hänen ei olisi sitä edes tarvinnut kertoa. Alkoivat vaatia jotain selvityspyyntöä siitä kun hän erehdyksessä kertoi sen ja selvityspyyntö ei kelvannut.Juurikin näin!
Tavallisella pienituloisella köyhällä, olipa työtön tai pätkätyöläinen, ei ihan oikeasti ole varaa jäädä oottelemaan kuukausitolkulla jotain byrokratian rattaiden jauhamista. Joidenkin ihmisten on todella vaikeaa käsittää sitä, että jos tulot yhtäkkisesti loppuu (loppuminen tarkoittaa oikeasti 0€ tuloja) useiksi kuukausiksi, niin siitä ei kertakaikkiaan selviä tavallinen köyhä. Ehkä joku isotuloinen, jolla on säästöjä, luottokortteja, hyvätuloinen/rikas elämänkumppani jne pärjääkin, mutta itsenäisesti elävä köyhä ei.
Jokainen jolla on pienintäkään itsesuojeluvaistoa, ihan takuuvarmasti varjelee sen verran perustarpeitaan, ettei hankkiudu tahallisesti tilanteeseen, jossa ne perustarpeet jääkin jauhamaan byrokratian rattaisiin useiksi kuukausiksi. Ei edes tosiuskovainen selviä pelkällä Jumalansanalla niin kauan, eikä vuokranantaja oottele vuokrarästejä Korkeampaa rukoillen, vaan kyllä siinä pamahtaa häätölappu postiluukusta hyvin nopeasti - sinne se sujahtaa perintäkirjeiden joukkoon...
EDELLEEN OLEN VAKAASTI SILLÄ KANNALLA, ETTÄ KENENKÄÄN ETENKÄÄN TYÖTTÖMÄN EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA KANNATA VASTAANOTTAA AINUTTAKAAN SAIKKULAPPUA, TAI JOS SELLAISEN SATTUU VAHINGOSSA JOSTAIN SAAMAAN, NIIN PITÄÄ IHAN OMANA TIETONAAN, EIKÄ LÄHDE TAHALLAAN ITSEÄÄN TUOHON LÖYSÄÄN HIRTEEN HANKKIMAAN!
Saikku ei ole pakollista, siihen on "oikeus", mutta ei velvollisuutta! - dryrtuy reut
Juurikin näin!
Tavallisella pienituloisella köyhällä, olipa työtön tai pätkätyöläinen, ei ihan oikeasti ole varaa jäädä oottelemaan kuukausitolkulla jotain byrokratian rattaiden jauhamista. Joidenkin ihmisten on todella vaikeaa käsittää sitä, että jos tulot yhtäkkisesti loppuu (loppuminen tarkoittaa oikeasti 0€ tuloja) useiksi kuukausiksi, niin siitä ei kertakaikkiaan selviä tavallinen köyhä. Ehkä joku isotuloinen, jolla on säästöjä, luottokortteja, hyvätuloinen/rikas elämänkumppani jne pärjääkin, mutta itsenäisesti elävä köyhä ei.
Jokainen jolla on pienintäkään itsesuojeluvaistoa, ihan takuuvarmasti varjelee sen verran perustarpeitaan, ettei hankkiudu tahallisesti tilanteeseen, jossa ne perustarpeet jääkin jauhamaan byrokratian rattaisiin useiksi kuukausiksi. Ei edes tosiuskovainen selviä pelkällä Jumalansanalla niin kauan, eikä vuokranantaja oottele vuokrarästejä Korkeampaa rukoillen, vaan kyllä siinä pamahtaa häätölappu postiluukusta hyvin nopeasti - sinne se sujahtaa perintäkirjeiden joukkoon...
EDELLEEN OLEN VAKAASTI SILLÄ KANNALLA, ETTÄ KENENKÄÄN ETENKÄÄN TYÖTTÖMÄN EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA KANNATA VASTAANOTTAA AINUTTAKAAN SAIKKULAPPUA, TAI JOS SELLAISEN SATTUU VAHINGOSSA JOSTAIN SAAMAAN, NIIN PITÄÄ IHAN OMANA TIETONAAN, EIKÄ LÄHDE TAHALLAAN ITSEÄÄN TUOHON LÖYSÄÄN HIRTEEN HANKKIMAAN!
Saikku ei ole pakollista, siihen on "oikeus", mutta ei velvollisuutta!"itsenäisesti elävä köyhä" tarkoitti kai yksin elävää. Emme me valtion armopaloilla elävät ole itsenäisiä. Kuten Suomikaan ei enää ole itsenäinen. Ajatelkaapa, miten vielä paljon epäinhimillisempi tästä syteemistä tulee, kun Suomi viedäänb Eurostoliittoon ja ahneet pankkiirit päättävät ihan kaikesta. Orjatyö ja nälkäkuolema odottaa monia. Ahdistaa, pelottaa, mutta yritän pitää yllä visiota yhteiskunnasta, jossa haluaisin elää sen sijaan, että pelkäisin. Nelson Mandela osasi sen. David Icke muistuttaa, että kaikki kääntyy vielä hyväksi. Siihen minäkin haluan uskoa.
- Byro B
Miksikäs näillä sivuilla kehotetaan hakemaan saikkua, jotta 500pv kestää pitempään tai työmarkkinatukilainen saa enemmän rahaa?
Itsellä oli alle 9pv sairasloma(kelan omavastuu) ja pvraha tuli ihan samalla tavalla kuin työttömänä ollessa.- Tästä on kokemusta
Eipä välttämättä tule, jos te-keskus katsoo, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä ja ettei sulla ole oikeutta työttömyysturvaan. Monessa te-keskuksessa on tyyli, että millä tahansa tempulla katkaistaan työttömän työnhakijan työttömyysturva jopa useiksi kuukausiksi ja näin ollen saadaan työtön työnhakija totaaliseen talousahdinkoon. Oikeinhan tuo ei välttämättä ole, mutta minkäs teet. Kaikissa "karenssipäätöksissä" on vielä yleensä maininta "Päätöksestä ei voi valittaa". Jos nyt kuitenkin valitat päätöksestä, sekin prosessi kestää useita kuukausia. Lisäksi yksittäinen te-toimiston virkailija voi laittaa työttömyyskorvauksen maksatuksen "jäihin" ja oikeuden työttömyysturvaan lautakunnan käsittelyyn, vaikka sieltä lautakuntakäsittelystä tulisikin sittemmin myönteinen päätös, siinä käsittelyssä menee siitä huolimatta äkkiä pari kuukautta.
Näillä byrokraateilla on melkoinen valta käytettävissään, osa käyttää sitä häikäilemättömästi työttömän kyykytykseen, osa taas pystyy käyttämään sitä valtaansa työttömän työllistymisen tukemiseen (joka muuten on lainsäädännön tarkoitus).
Saikun vastaanottaminen työttömyysaikana on oikeasti melkoinen riski, ikinä ei voi tietää, minkälaisen byrokraatin hampaisiin sattuu joutumaan. Lisäksi vielä kela voi evätä sairauspäivärahan, jos muita ongelmia ei ehtisi vastaan tulla...
- dippadai123
Lääkäri on vihdoin lähettänyt B-paprut Kelaan ja vissiin työkkäriin. "Vähän" myöhässä. Saapa nähdä katsovatko tilanteeni nyt uudestaan(näin ymmärsin kun soittelin sadannen kerran kelaan), ja kuinka monta viikkoa siihenkin mahtaa mennä, huh.
Ja tosiaankaan ei olisi pitänyt sairaslomalle jäädä, mutta oli pakko. Olisin ehkä joutunut yhteen paikkaan ilmaistyöhön....ja sitten oli vaan pakko myöntää oma tilanteeni. Työkkäristä vannottiin ettei tule mitään karenssia tai muuta ongelmaa jos löytyy sairaslomatodistus. Kuitenkin sitten menevät tekemään lausunnon kelaan mikä ihan päin helvettiä, en tiedä onko tehty tahallaan vai ammattitaidon puutetta. Sitten lääkäri ei hoida hommaa niinkuin sovittu ja mitä lie...
Vittumaisinta tässä kaikessa on se, että oma sairauteni on mennyt huomattavasti pahemmaksi tämän ah niin ihanan sairaslomani aikana :(- Tästä on kokemusta
Tuo työppärin "sanominen" on pelkkää sananhelinää, jos et ole saanut sitä kirjallisena.. Niin mullekin sanottiin, ettei tule karenssia, tms jos saikun takia joutuu keskeyttämään työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen. Joopasenjoo, suullisilla liirumlaarumeilla ei ole mitään virkaa enää siinä vaiheessa, kun se koulutus ihan oikeasti keskeytyi, kuukausien karenssit ja valituskierroksethan siitä seuras - olinhan ITSE aiheuttanut koulutuksen keskeytymisen saikkuineni! Oppia ikä kaikki, tuo olikin viimeinen saikku mitä olen missään työvoimapoliittisessa jutussa ottanut... saatika että uskoisin enää sanaakaan mitään liirumlaarumeita, ellei niitä saa kirjallisena. Tuolloinkin muuten tiedustelin asiaa sähköpostilla, mutta sain vastauksen puhelimitse - ettei jälkikäteen olisi mitään dokumenttia karenssivalituksen tueksi..
- älkää luottako
Tuo työppärin "sanominen" on pelkkää sananhelinää, jos et ole saanut sitä kirjallisena.. Niin mullekin sanottiin, ettei tule karenssia, tms jos saikun takia joutuu keskeyttämään työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen. Joopasenjoo, suullisilla liirumlaarumeilla ei ole mitään virkaa enää siinä vaiheessa, kun se koulutus ihan oikeasti keskeytyi, kuukausien karenssit ja valituskierroksethan siitä seuras - olinhan ITSE aiheuttanut koulutuksen keskeytymisen saikkuineni! Oppia ikä kaikki, tuo olikin viimeinen saikku mitä olen missään työvoimapoliittisessa jutussa ottanut... saatika että uskoisin enää sanaakaan mitään liirumlaarumeita, ellei niitä saa kirjallisena. Tuolloinkin muuten tiedustelin asiaa sähköpostilla, mutta sain vastauksen puhelimitse - ettei jälkikäteen olisi mitään dokumenttia karenssivalituksen tueksi..
Uskokaa hyvät ihmiset tämän asian! Työkkärin suullisiin sanoihin ei ole luottamista pätkääkään. Itsestäni tuli nollatuloinen ikikarenssilainen kun menin heidän sanoihinsa luottamaan.
- dippadai123
Niin ja minulle ei ole laitettu mitään karenssia työkkärin mukaan, kaikki niinkuin ennenkin, työhaku voimassa jne, olen vain väliaikaisesti sairas. vaan väitetään ettei sairaslomalla työnhakijalla ole oikeutta työmarkkinatukeen(tavallaan ymmärrän tämän). No mutta kun pitäisi olla, siltä varalta jos Kela hylkää sairaspäivärahahakemuksen (onks toi ees yhdyssana?)......Kela sanoo " jos ei oikeutta sairaspvrahaan, saat normisti työmarkkinatukea".....työkkäri " Et tietenkään voi saada työmarkkinatukea koska olet sairaslomalla, vaan saat sairaspvrahaa"....Ja minä en osaa sanoa enää mitään. ehkä olen vain vitun tyhmä.
Päteekö ohje: "Älä ilmoita mitään, mistä sinulta ei selkeästi suoraan kysytä"? Viranomaiselle valehteleminen tai todellisen asianlaiden salaaminen on rikos. Tämän voi ymmärtää myös niin, että tulojen vähättäleminen tai salaaminen tai työssäolon ilmoittamatta jättäminen tukihakemuksta tehtäessä on rangaistavaa mutta esimerkiksi työllistymiseen vaikuttavia terveysesteitä ei tarvitse ilmoittaa, jollei niistä nimenomaan kysytä. Ja työttömyysturvahakemuksessahan ei kysytä ... ellei sitten päivärahaa ensi kertaa eläissään tai pitkän tauon jälkeen hakevien lomakkeeseen ole tällaista kysymystä lisätty.
Terveysasiat kuuluvat seikkoihin, jotka ihminen mieluusti pitää omana tietonaan ja yrittää välttää sitä, etteivät ne ala elää omaa elämäänsä kyseisen ihmisen viranomaistiedostoon tallennetussa minässä. Virkailija voi poimia jotkin ammoisetkin, tietokoneeltaan näkyvät jutut yllättäen esiin asiakastapaamisen aikana...- piiripienipyörii
Minulla taas erilinja kuin piruittellä; minä kerron kaikki terveysrajoitteet ja niitä ei uskota.
- Byro B
Onko lääkäriltä todistuksia näitten puheittesi tueksi?
- dippadai123
Ai minun puheiden tueksi? Voihan se olla että joitain ristiriitoja on, lähinnä lääkityksien kanssa ( en vaan suostu vetämään mitä tahansa nappeja, ja joskus valehdellutkin että napit on naamarissa, vaikkei ole ollutkaan). Sairaskertomukset on lähetetty Kelaan, ja vihdoinkin se B-todistuskin(pari viikkoa sitten). Kamalaa jos kaikki esim 10 v vanhat asiat tulevat ilmi päätöstä tehtäessä :( Olen mokaillut joskus nuorempana vaikka mitä. Nyt kuvittelen, että tämä johtuu jostain ikivanhoista asioista ettei päätöstä tehdä.
tilanne siis, uudestaan päätöstä odotan. Kaikki tiedot on Kelan erikoislääkärillä tai mikä lie, mutta mitään ei vaan tapahdu(kiireellisenä). Sanoisi nyt jo suoraan sen ettei mitään tipu! se nyt on selvää että se tulee olemaan lopputulema, mutta kuinka kauan vielä siihen menee. Onneksi on pystynyt lainaamaan rahaa sieltä sun täältä aikamoisia summia jo, huhhuh.....pakko jaksaa.- Byro B
Tarkoitin tuota edellistä nimimerkkiä, jota ei uskota hänen sairausongelmissaan.
Mutta jaksamista Sinulle. - kelatyppijulkinens
Byro B kirjoitti:
Tarkoitin tuota edellistä nimimerkkiä, jota ei uskota hänen sairausongelmissaan.
Mutta jaksamista Sinulle.Byrolle vastaus näin myöhässä. Ongelma on ettei diagnooseja haluta tehdä vaikka lääkäri tekee sairaalaan lähetteen vaivasta niin se jää diagnosoimatta julkisella. Monesti ei edes oteta lähetteellä sairaalaan ja sanotaa että ei ole aihetta. Ihmettelenkin että mikä oikeus on evätä lähetteet jatkuvasti ja torpata hoitoonpäääsy? Missä on sairaan oikeudet?
Itse olen tälläistä kokenut ja kaverini kummatkin eripaikkakunnilla julkisella.
Vaikeaa on ja monet työttömät sairaat ovat tämä sirkuksen uhreja.
Itse olen ollut pompotuksessa 15-vuotta.
- dippadai123
Pakko vielä päivittää, sori. Ottaa niin päähän...
Kelalta tuli VIHDOINKIN se lopullinen päätös(huh että kesti), sairauskertomuksien, a ja b todistuksien jälkeen.....Sairauspäiväraha hylätty. Perusteena että olen kykeneväinen merkonomina johonkin työhön jossakin. on siis olemassa työ jossa vaikeasti masentunut voi työskennellä, kun tietäisi vaan mikä? Kelalta pyysivät ottamaan vielä kerran yhteyttä työkkäriin, jos suostuisivat viilaamaan lausuntoaan sen verran että saisin, niin kuin tässä tilanteessa kuuluisi, saamaan työmarkkinatukea sairauspvrahan sijaan....
Soitin työkkäriin, ja eivät suostu koska olen sanonut etten ole valmis ottamaan työtä vastaan koska olen sairaslomalla. No en tietenkään ole saatana! Olen sairas ja sen takia sairaslomalla, jumalauta. jankutin ja jankutin, ja sitten vihdoin myönsi että lausunto on tehty sen takia että toivovat että en enää tulisi heidän häiriöksi sairasloman jälkeen, asiakassuhde on heidän osaltaan päättynyt. veti hiljaiseksi. Sanoi että mene vaan sinne sossuun äläkä enää tule tänne! Ihan kiva tietää näin kolmelta aamuyöstä....
Sossusta en saa juuri mtn(laitan silti hakemuksen kai). Jonkun laskurin mukaan saisin n 40 euroa kk. Tosiaan vaimoni on työssä, paska palkka, vanhoja iänikuisia lainoja maksettavana, lapsi......ennen tätä koko vitun showta jäi käteen 600-700 perheelle kuussa elämiseen, nyt sitten???. ei mtn.
Nyt olen virallisesti syrjäytynyt. Toivoa ei ole. ja perkele hammastakin särkee :P- Näin se vaan menee
Tässä on jälleen oiva esimerkki siitä, MIKSI työttömän ei missään tapauksessa kannata mennä vastaanottamaan saikkua, tai ainakaan hiiskumaan siitä kenellekään, vaan tuhota kaikessa hiljaisuudessa koko paperi.
- dippadai123
Piste.
- dippadai123
Pakko päivittää kun vituttaa...
Tuli käytyä työkkärissä, aika nöyryytys. Tilanne on se ettei ole oikeutta työmarkkinatukeen edes sairasloman jälkeen, koska olen kuulema ilmoittanut etten ole valmis tekemään työtä......niin tosiaan sen virheen tein, sairaslomani ajalta. Tein hyvin selväksi että olen 1.1.14 lähtien valmis lähes mihin vaan kyykytykseen, kuntouttavaa työtoimintaa lähinnä ajattelin...Oli itselläni idea....
Mutta ei. haukkuivat vaan, kun olen joutunut vuonna 2007 ja 09 jättämään kesken jonkun pakkotyön ( samasta syystä miksi jäin tälle helevetin sairaslomalle) , eivät halua minua enää asiakkaaksi jatkossa, ELLEI minulla ole selvä visio siitä mihin menen töihin. ööö? Tosiaan olen ihan työnhakijana normaalisti, mutten kuulemma rahhoo saa ennenkuin menen johonkin työtoimintaan, kuntouttavaan jne, siitä päivästä alkaen.......Mutta kun sitä juuri koetin itse ehdottaa!!! Että olisi joku paikka missä tammikuussa voisin aloittaa, edes kokeilla, tietysti vointini puitteissa. Eivät uskoneet, sanoivat että huijaan....ok. Halusivat etten enää heitä häiritsisi jatkossa :(
Ei siis tule jatkossakaan euron euroa mistään. En saa palveluja, en pääse kuntouttavaan työtoimintaan, en saa kelalta sairaspäivärahaa. erikoinen tilanne, kaikki on viety. Olishan tätä elämää voinu vielä muutaman vuoden kattella....- sdgfhfgjhd
Ota joku kaveri mukaan työkkäriin ja äänitä tilaisuus. Sinulla on oikeus toimeentuloon.
Dippadai123: kerroit, että makselette vanhoja lainoja. Onko tämä (sosiaalitoimiston työntekijäin mielestä) eräs peruste siihen, ettette saa toimeentulotukea? Velkojen hoitamista ei näet yleensä hyväksytä toimeentulotukeen oikeuttavana menona. Miten tärkeää tulevaisuutenne kannalta on se, että hoidatte nuo lainat? Miten todennäköistä on, että todella kykenette hoitamaan lainat loppuun asti eikä käy niin, että niska nilellä, nälkävyötä kiristäen ja monesta välttämättömästäkin luopuen koetatte hoitaa lainanne, mutta lopulta teidän on pakko luovuttaa? Voi kuvitella, miten katkeralta tuntuu, jos köyhä on yrittänyt ja lopulta käteen kuitenkin jää se sama luu, joka olisi jäänyt yrittämättäkin!
En odota aloittajalta vastauksia näihin kysymyksiin. Asia jääköön niin heidän kuin muidenkin tätä palstaa seuraavien velkaantuneiden pohdittavaksi.- kansakohahtaa
Näin meidän ihana Suomi palkitsee sairaan ihmisen! Jäät ilman perustoimeentulotukeakin!
- TähänOnTultu
Siis vaikka on sairauslomalla työtä silti on otettava vastaan. Tästä on yksi dokumentti olemassa, jossa työkkäriä ohjeistetaan tietyissä tapauksissa tarjomaan työtä. Tuo työ on sitten sellaista, minkä työkkärin täti katsoo sairaslomalaisenkin tekemään. Siis tuo työkkärille annettu ohje, mutta onko se laillinen, on toinen juttu.
Ettet vaan ole mennyt asiaasi esittämään niin, että et ole valmis ottamaan työtä vastaan sairauslomalla. Siis terveydentilasta kannattaa puhua vasta työnvastaanotossa josko sielläkään. Mutta jos esittää hyvät paperit työterveyshuollolle työhönoton yhteydessä, niin ei kukaan oikea työnantaja uskalla palkata sairauslomalaista työsuhteeseen. Mutta kun nykyjään ei ole noita työterveysasioita huomioida ns. pakkotöissä ja tempputöissä, niin jää kysymysmerkiksi kuinka sairaslomalainen voi katsoa olevan estynyt tekemään jotakin työtä.
Ja karenssijan siitäkän napsahtaa, jos tempputyön vastaanotossa esität sairaudestasi dokumentin. Tuo kun katsotaan työstä kieltäytymiseksi. Että kummalliseksi ovat menneet nämä työasiat pa-työttömien kohdalla. Ja ne vasta lirissä ovat, jotka asuvat yksin omassa taloudessaan. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin alistua kyykytettäväksi karenssin uhalla ja tästä seuraisi sitten toimeentulotuen alentaminen 20%:lla.
Jos olet varakas, hommaa juristi avuksesi hoitamaan asioita.
Siis kunta käy nykyisin hyeaanan tavalla sellaisen kimppuun, jonka työttömyysturvasta kunta joutuu maksamaan ns. kuntasakkoa, mikä on 50% työttömyysturvan määrästä. SItten vielä päälle mahdolliset toimeentulotuet. Valtion pakottamana tämä kaikki pahoinvointi on saanut alkunsa. - dippadai123
Kiitos taas vastauksista :)
"Ettet vaan ole mennyt asiaasi esittämään niin, että et ole valmis ottamaan työtä vastaan sairauslomalla."
Kyllä tämän virheen ilmeisesti tein. Oli siis selvityspyyntö jossa kysymys, "oletko valmis ottamaan vastaan työtä jne?" Netin kautta siihen kyselyyn vastasin, "en ole valmis ottamaan sairausloma-ajalta työtä vastaan tms".......no en tietenkään! Juuri sen takiahan olen sairaslomalla. Moka.
Olisi ilmeisesti pitänyt vastata, että olen sairaslomalla koska lääkäri on todennut minut työkyvyttömäksi sille ja sille ajalle, mutta olen erittäin motivoitunut ja innokas juuri tämän kyseisen ajanjakson aikana menemään ihan mihin vaan hommiin.Tosin valitettavaa etten voi tehdä työtä, jumalattomasta innostuksestani huolimatta, koska olen työkyvytön. voi tsiisus...
ps. Olen toki oikonut tässä ketjussa hieman mutkia suoriksi, en minä mikään enkeli ole aina ollut. Rehellinen omasta sairaudesta kuitenkin ollut. Ehtiihän vuosien varrelle kaikenlaista. Koittanut kaikenlaista työtä/"työtä", joskus jopa hyvällä menestyksellä! Välillä sitten mennyt mettään. Älkää koskaan sairastuko masennukseen paniikkihäiriöön, sen vaan sanon. loputon suo. - kelatyppipois
ei se ole pelkästää mieliala jutut vaan tules vaivat myös.
- TässäJotain
"- Periaatteessa työnantaja päättää työntekijän sairauslomasta.
Jos hän arvioi, että työntekijä ei ole
kokonaan työkyvytön, hän voi edellyttää tämän tulevan
töihin, toteaa asiamies Tapio Kuikko Elinkeinoelämän
keskusliitosta.
Lain mukaan työnantajalla ei ole kuitenkaan oikeutta
määrätä työntekijää työhön sairausloman aikana,
jos lääkärintodistus osoittaa, että työntekijä ei kykene
lainkaan työntekoon. Jos taas henkilö on sairauslomatodistuksesta
huolimatta kykenevä työhön,
ei todistus estä häneltä työntekoa. Lääkärillä
on tärkeä rooli korvaavan työn soveltamisessa.
- Lääkäri kieltää tai antaa luvan korvaavaan työhön.
Tilanne on arvioitava tapauskohtaisesti, mutta pohjana
voisi toimia esimerkiksi työpaikalla laadittu luettelo
niistä töistä, joita voidaan tarjota korvaavana
työnä. Lääkärin tulisi aina tuntea mahdollisimman
hyvin ne tilanteet, joissa potilas tai toipilas työskentelee,
sanoo työympäristösihteeri Kari Mäkelä Kemianliitosta.
Lapin yliopiston työoikeuden professori Seppo
Koskinen huomauttaa, että jos lääkärintodistuksesta
käy ilmi, että työntekijä on vain osittain työkyvytön,
työnantaja voi määrätä hänet muihin työsopimuksen
alaan kuuluviin töihin, joita kyseinen työkyvyttömyys
ei koske."
"Korvaavaa kevyttä työtä
• Lähtökohta työelämässä on, että lääkärintodistus
oikeuttaa työntekijän olemaan pois
töistä todistuksessa mainitun ajan.
• Jos sairaus tai vamma ei kuitenkaan estä
työntekoa kokonaan, vaan esimerkiksi rajoittaa
tiettyjen työvaiheiden tekemistä, voidaan
työntekijällä teettää korvaavaa, hänen
työkykynsä mukaista työtä.
• Korvaavaa työtä ei saa tehdä ilman lääkärin
suostumusta. Lääkärillä tulisi olla käytössään
tieto mahdollisista korvaavista työtehtävistä
päätöstä tehdessään.
• Työpaikalla tulisi sopia yhdessä pelisäännöt
korvaavan työn käytöstä.
• Tarjotun työn tulee olla työsopimuksen mukaista,
muutoin työntekijä ei ole sitä velvollinen
tekemään"
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDQQFjAB&url=http://www.ttl.fi/partner/nollatapaturmaa/uutislehti/Documents/uutislehti_2004_2_erikoisnumero.pdf&ei=dy60Ur2sMM70yAOD14DoDQ&usg=AFQjCNHv_VhmOpu-ofk7gN88WxjhnDsvDg&bvm=bv.58187178,d.bGQ - töissä sairaana...
Miten lie vakuutus turvan jos olet lääkärin määräämällä sairaslomalla ja menet TE:n pakottamana kuitenkin töihin,siinä kun sitten sattuukin jotain..huh
- Tiputus todellisuute
Totanoin.... uskotkohan vielä tonttuihinki? Luuletko ihan tosissas, että vakuutuksista saa oikeasti jotain "turvaa"?! Se on kuule taivahan tosi, että jos sulle tulee työpaikalla joku terveysjuttu, tms, niin työnantajan vakuutus kuittaa asian "rappeumalla" ja sillä hyvä. Tuota "rappeumaa" on jopa 15-vuotiailla, kas kun ihminen alkaa vanheta heti syntymänsä jälkeen.....
- kirveel töitä!
Oikeissa töissä ei työnantajan vakuutus korvaa mitään jos työläinen työskentelee sairaslomalla,sitä paitsi se on laitonta.
Sääli että työttömien pitää käydä töissä sairaslomallakin,liekkö tuokaan ihan laillista?- VammaVamman
"Oikeissa töissä ei työnantajan vakuutus korvaa mitään jos työläinen työskentelee sairaslomalla,sitä paitsi se on laitonta."
Tuon takia tervettä järkeä omaava työnantaja ei ryhdy sairauslomalaisella teetättämään työtä, koska sairauslomalaisen vammoja ei korvata kummankaan vakuutuksesta.
- VammaVamman
Varsinkin noissa pajahommissa ja kyykytystöissä tulee olla varovainen esim. kalliiden laitteiden käytön kanssa. Sen takia, kun vakuutukset eivät täysin korvaa aiheitettuja vahinkoja. Mutta oikeassa työpaikassa vahingot korvataan täysimääräisesti vakuutuksesta.
Samoin on oman terveyden kanssa, että jos vammautuu tempputöissä, niin vakuutuset eivät korvaa kunnollista eläkettä.
Eli ei kannata koskea mihinkään arvokkaaseen eikä ryhtyä tekemään mitään sellaista, mistä seurauksena voi olla vakava ruumiin vamma. Siis omaa harkintaa peliin. - Proputon?
Kypsyin aikoinaan v 2006 siihen, että ei tarjottu töitä mistään enkä päässyt edes haastatteluihin. En mihinkään muuhun kuin Työkkärin kuntouttavaan työtoimintaan tai mm kurssille, jolla olisi opeteltu työhakemuksen laatimista. Olen ammattitaitoinen sihteeri haloo ja ikäni oi siinä vaiheessa alle 50, mutta se riitti syrjintään jo. Ymmärsin kyllä että kurssille osallistuminen olisi ollut edellytys siihen, että voisin roikkua taas listoilla, mutta avullani olisi siivottu työttömyystilastoja siksi hetkeksi. Minua oli jo nöyryytetty ihan tarpeeksi. En ollut halukas yhteistyöhön.
Kuntouttava työtoiminta huvitti minua suunnattomasti.
Olisin päässyt leikkimään työntekoa! En voinut muuta kuin sanoutua irti koko kuviosta.
Olen tehnyt nyt vuoden verran toisen alan töitä osa-aikaisesti, mutta työkkärin listoilla etsin oman alani töitä. Ihan niinkuin joku niitä nyt lähtisi minulle tarjoamaan! Tajusin vain pelata tuossa kohtaa korttini oikein.
Nyt kun vielä vähän aikaa työskentelen osa-aikaisesti, saatan jopa saada sovitellun päivärahan.l
Multa vaan meni silloin 2006 lopullisesti proput. En hakenut sosiaaliturvaa, vaan käytin säästöni. Onneksi ei ollut asuntovelkoja siinä vaiheessa enää. - 9+2
Tietääkö kukaan lähettääkö lääkäri automaattisesti A lääkärintodistuksen myös kelaan jos potilas on saanut sen myös itselleen?
- puhuakinvoi
lääkäri yleensä kysyy että miten haluat...
- 23weenainen
No niin arvoisat suomi24 käyttäjät.
Itselle tuli nyt tällainen tilanne että jouduin työttömänä sairaslomalle käden leikkauksen takia.
Sairaslomaa sain siitä 4 viikkoa, ja olin ollut sitä edeltävänä aikana ansiosidonnaisella päivärahalla.
Pitkään mietin sitä kerronko sairaslomastani minnekkään, koska aika oli noin lyhyt, mutta tein sitten sen virheen että sanoin työkkäriin oon sairaslomalla kuukauden..
joo ei ois kannattanut.
Ensinnäkin: Kelalla omavastuu aika 9 arkipäivää, ja sen jälkeen todistukset kelaan sairaslomasta, sen pituudesta, toimenpiteestä, kuluneen vuoden palkkatodistukset, työtodistukset, lomarahat, TULONHANKKIMISKULUT laskettuna PENNILLEEN, ja kaiken paperi byrokratia sotkujen jälkeen sain kyllä, sairaspäivärahaa 10 päivältä.
Kaikki se sotku, 10päivän takia, ja huom. kuukausi kirjoitettiin sairaslomaa.
Nyt sitten pitää liitolle laittaa selvitykset tuosta kelan omavastuu ajasta ( 9 arkipäivää ) että saan sieltä sen ajan rahan.
Ihan hullua!!!
Ensi kerralla, jos työttömänä saan 1 kk sairasloman, en ilmoita siitä kenellekkään, vaan istun liiton ansiosidonnaisella päivärahalla kotona :)
Kaikki meni minun kohdalla lakipykälien mukaan, mutta nyt näin jälkiviisaana niin en todellakaan suosittele kenenkään avaavan sitä turpaansa minnekkään (työkkäriin tai kelaan) kuukauden kestävästä sairaslomasta.
Sotkee oikeesti vaan rahaliikenteen.
JA sain sitäpaitsi kelasta melkein saman rahan kuin liitosta, eli en hyöltynyt tästä yhtään mitään.- Ei todella kannata
Tässä ketjussa on useamman kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia siitä, ettei työttömänä ollessa kannata missään tapauksessa mennä hiiskumaan mistään sairastamisista/saikuista minnekään! Tietysti sitten joo, jos pystyy oikeasti olemaan kuukausitolkulla tulottomana (kun maksuliikenne jumissa päätöksiä ootellessa) ja jos on ylimääräistä aikaa & energiaa hankkia ja juoksuttaa jos minkälaista lippua & lappua eri virastoihin - yhtä helvettiä se on sanonpahan vaan...
- trollaajakusettaa
Mikä stana on että täällä neuvotaan väärin jatkuvasti eriketjuissa?
Todellakin kannatta hakea saikkua ja kelasta sairauspäivärahaa koska muuten et tule saamaan kuntoutusta sairauden pitkittyessä!
Onko asialla joku virkailija joka haluaa säästää valtion rahoja vai mikä veen pointti tässä on??- Byro B
Ja vielä hyvä puoli siinäkin, ettei ne 500 ansiosidonnaista kulu silloin, kun kela maksaa pvrahaa.
Miten olisi käynyt, jos olisi työtarjous tullut ja sen myötä kutsu haastatteluun? Olisitkos mennyt käsi paketissa? Todistus kannattaa ottaa siltä varalta, ett sitä tarvii tai sairaus jatkuu ja tarvii kuntoutusta. Eihän sitä ole pakko minnekään näyttää, jos kaikki sujuu ilman sitä. - ....
Byro B kirjoitti:
Ja vielä hyvä puoli siinäkin, ettei ne 500 ansiosidonnaista kulu silloin, kun kela maksaa pvrahaa.
Miten olisi käynyt, jos olisi työtarjous tullut ja sen myötä kutsu haastatteluun? Olisitkos mennyt käsi paketissa? Todistus kannattaa ottaa siltä varalta, ett sitä tarvii tai sairaus jatkuu ja tarvii kuntoutusta. Eihän sitä ole pakko minnekään näyttää, jos kaikki sujuu ilman sitä.Jos kutsu haastatteluun tulee, niin se ei vielä tarkoita sitä, että kyseinen työnantaja juuri sinut palkkaa. Haastatteluihin voi tulla vaikka kuinka monta henkilöä ja työnantaja siitä sitten valitsee kenet haluaa. Vaikka olisi kuinka terve ja vaikka ihan oikesti haluaisikin työn, niin sitä ei välttämättä silti saa. Olemalla haastattelussa esim. hieman omituinen, hajamieinen, epäsosiaalinen, pälyilevä toisaalta taas yli-innokas ja ylipätevä tms. ei välttämättä työtä tarjota. Te-keskus ei työnantajan puolesta päätä kuka palkataan ja kuka ei, tietysti voivat suositella tai painostaa palkkamaan jonkun tietyn, mutta lopullisen valinnan tekee aina työnantaja. Kuka työnantaja palkkaisi omituisen, ali/ylipätevän, työtä viroksuvan/yliaktiivisen, epäsosiaalisen tms. työnhakijan kun sopivampia on pilvin pimein? Jos käsi paketissa menee työhaastatteluun ja kyseessä on työ, missä nimenomaan tarvitaan sitä kättä, niin kuka hullu työnantaja sellaisen palkkaisi?
- Byro B
.... kirjoitti:
Jos kutsu haastatteluun tulee, niin se ei vielä tarkoita sitä, että kyseinen työnantaja juuri sinut palkkaa. Haastatteluihin voi tulla vaikka kuinka monta henkilöä ja työnantaja siitä sitten valitsee kenet haluaa. Vaikka olisi kuinka terve ja vaikka ihan oikesti haluaisikin työn, niin sitä ei välttämättä silti saa. Olemalla haastattelussa esim. hieman omituinen, hajamieinen, epäsosiaalinen, pälyilevä toisaalta taas yli-innokas ja ylipätevä tms. ei välttämättä työtä tarjota. Te-keskus ei työnantajan puolesta päätä kuka palkataan ja kuka ei, tietysti voivat suositella tai painostaa palkkamaan jonkun tietyn, mutta lopullisen valinnan tekee aina työnantaja. Kuka työnantaja palkkaisi omituisen, ali/ylipätevän, työtä viroksuvan/yliaktiivisen, epäsosiaalisen tms. työnhakijan kun sopivampia on pilvin pimein? Jos käsi paketissa menee työhaastatteluun ja kyseessä on työ, missä nimenomaan tarvitaan sitä kättä, niin kuka hullu työnantaja sellaisen palkkaisi?
Totta puhut, en kiistä mitään sanomaasi. Sitä en tiedä, mitä sanomasi tähän ketjuun kuuluu, alueelle kyllä.
Edelleen olen sitä mieltä, ett saikkulappu pitää ottaa ja tallettaa vähintään itselleen. Saattaahan työkkäristä tulla jokin AKTIVOINTI, joita näillä sivuilla "kehutaan". Itselle ei vielä noita ole tullut, liekö syynä, ett kulutan ensimmäistä 500apv tällä vuosituhannella.
- eijärkeä
mikä oli pointtisi?
- absoluttinen
Itselläni oli 1kk saikkua ja ilmoittauduin pois te toimistolle työnhausta ja aloin saamaan kelan sairauspäivärahaa karenssi 10 pv. Työkyvyttömyyden jälkeen ilmottauduin taas työnhakijaksi te toimistoon josta tuli 5 pv karenssi. Eli puolet sairausajasta meni karenssi. Joten en enää tule sairastamaan!
- EiKannataEi
Saikkua ei pidä ikinä vastaanottaa työttömyysaikana, siinä menee budjetti joka saatanan kerta pakkaselle.. joskus pahastikin. Voi käydä jopa niin, että te-toimisto keskeyttää työttömyysturvan maksatuksen ja Kela puolestaan tekee kielteisen päätöksen saikkupäivärahasta = nollatulot. Työttömänä ei ole tänä aikana pelkoa joutua töihin ja jos vaikka työhaastatteluunkin menee, niin siellä voi sivumennen kysäistä, että millon kyseinen työ alkaisi, kun on vielä tuota toipumisaikaa jäljellä siihen ja siihen asti. Itse en huoli minkäänlaista saikkulappua työttömänä ollessa, enkä myöskään te-toimiston kursseilla ollessa, tai muussa koulutuksessa, johon liittyy te-toimisto. Kerran erehdyin ja jouduin korviani myöten kuseen... Saikkuahan ei ole siis mikään pakko vastaanottaa, jos lekuri sitä ehottaa tai kysyy. Sanoo vaan ettei työttömänä tarvi sellaista. Tää toimii ainakin mulla.
- Alaparakas
On vaimokin jonkun pari tonnia menettänyt, kun on luottanut TE-toimistosta kerrottuun lirbalarbaan. Opin paljon tästä prosessista, ja suurin oppi oli hys hys. Vaimo ei enää ikinä joudu karenssille, koska tiedän nyt mitkä tämän pelin säännöt ovat, ja osaan kyllä pelata paremmin kuin TE-toimiston vajaaälyiset muijat. TE-toimiston akkoja on helppo lukea.
- miiksys
minä ainakin sain saikun ajalta ansiosidonnaisen suuruista pvr lisäksi lauantaipäiviltä.... eli tienasin viikossa 1 ylimääräisen päivärahan. Omavastuun, 8pv, maksoi liittoni kassa, eli eipä tuossa ainakaan mitään häviä, mikäli on anssilla. Muista, jotka on jollain ttt tai kelan peruspvrahalla, en osaa sanoa yhtikäs mitään. Heillä voi olla ihan eri säännöt.
Olin tuolloin anssilla 6vuoden ajan, eli putkessa. Pitihän tuo saikkukin testata vaikka ei olisi tarvinnut mitään mihinkään ilmoittaa kun satavarmasti ei mitään työhönosoituksia kuitenkaan olisi tullut. - EiSuinkaan
Juu. Älkää vaan kukaan ottako mitään työtä vastaan ja yrittäkää keksiä kaikki mahdolliset syyt ja konstit, ettei tarvitsisi töihin mennä. Sitä kun monta vuotta putkeen sairastaa tai "sairastaa", ei ne joka-aamuiset herätykset enää kiinnostakaan yhtään, kun on saanut nukkua miten pitkään vaan ja viettää päivänsä miten lystää. Pääasia että rahaa tulee jostain luukusta - eikö?
- suomi.on.rikollinen
Kyllä olisi taas aihetta käyttää ihmisvihamielistä suomea ihmisoikeustuomioistuimessa...
- Anonyymi
Mitä se auttaisi? suomalaisilla ei ole ihmisoikeuksia tässä maailmassa.
- Kuntöillenauretaan
Aktiivimallinuhrit on perusteilla.
- hhohoohohoeohohoehh
Menkää työttömänä hakemaan lainaa jostain niin totuus valkenee, et saa, buaaaaaahh.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809