Anni Swanin kuuluisimmat?

Sallis

Olen tekemässä kirjailijaesitelmää Anni Swanista.
Voisitteko kertoa, mitkä ovat tunnetuimmat kirjat mitä hän on kirjoittanut?
Kertokaa mitä mieltä olette Swanin kirjoista jne...
Kiitos jo etukäteen vastauksista!

5

1118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Phyllis

Niin helppo aihe ettei pahemmin tarvitsisi apuja pyydellä. Mitähän jos tämä toivorikas laiskuri tekisi esitelmänsä ihan itse. Googlella pääsisi alkuun jos vaivautuisi vähän näppäilemään...
      Olen yleensä hyvin aulis auttamaan hädässä olevaa, mutta tässä ei ole kyse hädästä vaan laiskuudesta - kyselijän puolelta.

• Sallis

Sori nyt kun kysyin, mut eikö tää kirja-keskustelu oo just näitä varten...
        Voi hitsi kun tuhlasin sunkin aikaas...
        Joo, oon kattonu googlesta, mut
        haluaisin vaan tietää et mitä kirjoja mun kantsis lukee...

• swanisti

Älä lannistu, Sallis, aina sitä kysyä saa. Minun mielestä Swanilta tunnetuinta on romaanisarja Kootut kertomukset (siitä on otettu vastikään uusia painoksia) ja siinä romaanit Tottisalmen perillinen ja Iris rukka, joista on molemmista tehty elokuva. Ollin oppivuodet on myös aika tunnettu. Swanilla on lisäksi klassinen kokoelma nimeltä Anni Swanin satuja, jossa on joitain tosi tunnettuja tarinoita, joita feministikirjallisuustieteilijät innokkaasti nykyään tutkivat.

Minusta Swan on ihan kelpo kirjailija, vaikka monet pitävät häntä vanhentuneena ja liian opettavaisena. Hän on kuitenkin paljon vähemmän opettavainen kuin aikansa muut nuortenkirjailijat.

Romaanisarjassa esiintyy usein romanttinen aihe kadonneesta perijästä tai kaltoin kohdellusta lapsesta joka lopulta löytää sukunsa ja kotinsa. Mutta niissä esiintyy myös varsin reipasta naisasiaa ja yhteiskunnallista sanomaa, samaten kuin Swanin saduissa. Swan kiinnittää huomiota köyhyyteen ja vaatii omistavilta luokilta tietoisuutta siitä, että he ovat etuoikeutettuja ja että heidän pitäisi siksi auttaa muita. Saduissa on puolestaan jännittäviä symbolistisia teemoja, jotka kertovat naisen seksuaalisuudesta. Tällainen on esimerkiksi satu ihmeellisestä hedelmästä. Sankareina on usein tyttöjä, jotka toimivat viisaasti, rohkeasti ja epäitsekkäästi.

• Beverley

No mä oon ainaki lukenu Swanilta sellasen 11-osasen kirjasarjan (kootut teokset?), ainaki sen nimisiä kirjoja löyty ku Sara ja Sarri, Tottisalmen perillinen, Ollin oppivuodet yms.

• renessanssi

Mäkin tein kerran koulussa esitelmän Anni Swanista.Tunnetuimpia teoksia ovat ehkä Iiris rukka,Ollin oppivuodet ja Anni Swanin satukirja.
      Voisit vilkaista myös Otto Mannisen runoja.Otto Manninen oli nimittäin Anni Swanin kanssa naimisissa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      332
      12090
    2. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      157
      11164
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      277
      6516
    4. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      252
      5316
    5. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      183
      3773
    6. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      174
      3588
    7. L/OVER ikuisesti minun

Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin
      Ikävä
      60
      2641
    8. Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille

Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö
      Perussuomalaiset
      125
      2136
    9. Mitä voisit miehenä tehdä?

Suojellaksesi kaikkia naisia ja että heillä olisi juuri sinun käytöksen takia edes vähän turvallisempaa. Mitä miehenä
      Ikävä
      329
      2020
    10. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      13
      1884
    Aihe