Milloin sapatti loppuu?

"alku&loppu"

Mikä on Seitsemännen päivän Adventtikirkon virallinen kanta tähän tärkeään kysymykseen?
Mitä kellon veivaaminen kesäajasta talviaikaan sapatin loppumiseen vaikuttaa?

13

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adventisti 40 vuotta

      Ihan sama meille.
      Ei me olla niin tarkkoja sen sapatin alkamisen ja loppumisen kanssa, eikä sitä kelloa todellakaan kukaan tuijota.
      Oikeastaan suurimmalle osalle adventisteja sapatti on vain ne lauantai aamun pari tuntia, kun he ovat Jumalanpalvelustilaisuudessa, jos ja kun ovat.
      Muu aika on hyvinkin samantapaista kuin arkena muutenkin.

      • pyh!

        Ne adventistit, jotka noin toimivat, menevä helvettiin lainrikkojina.


      • Huomenna on sapatti

        höpö höpö, se on pyhää aikaa Jumalan yhteydessä, joten huuhaa juttusi ei mene perille.

        "Söittepä tai joitee, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi" on meidän mottomme joka päivälle.


      • Toisin oli lapsuudessani.

        Sain ensimmäisen kelloni ollessani noin 7 v ikäinen. En suinkaan sen takia, että ehtisin ajoissa kouluun vaan sen takia, että talviperjantaisin ehtisin lähteä koulusta muutamaa minuuttia ennen auringonlaskua. Auringon liikkeitä kun ei talvella, jolloin ankarasti lämmitettiin, ilman savuisuuden takia keskitalvella välttämättä näkynyt koko päivänä.

        Lapsena sain sen vaikutelman, että ne sapatin alku- ja loppuminuutit olivat vielä pyhempiä kuin niiden väliin jäävät tunnit ja minuutit, joiden aikana ei siis kuunneltu radiota tai selattu sanomalehteä. Sekin oli aika tarkkaa, millaisia kirjoja sapattina sai tai piti lukea.

        Telkkaria ei Suomessa silloin ollut eikä enemmistö kansalaisista ollut sellaisesta laitteesta edes tietoinen.


      • Jockha
        Tuomas-kuoma kirjoitti:

        Toisin oli lapsuudessani.

        Sain ensimmäisen kelloni ollessani noin 7 v ikäinen. En suinkaan sen takia, että ehtisin ajoissa kouluun vaan sen takia, että talviperjantaisin ehtisin lähteä koulusta muutamaa minuuttia ennen auringonlaskua. Auringon liikkeitä kun ei talvella, jolloin ankarasti lämmitettiin, ilman savuisuuden takia keskitalvella välttämättä näkynyt koko päivänä.

        Lapsena sain sen vaikutelman, että ne sapatin alku- ja loppuminuutit olivat vielä pyhempiä kuin niiden väliin jäävät tunnit ja minuutit, joiden aikana ei siis kuunneltu radiota tai selattu sanomalehteä. Sekin oli aika tarkkaa, millaisia kirjoja sapattina sai tai piti lukea.

        Telkkaria ei Suomessa silloin ollut eikä enemmistö kansalaisista ollut sellaisesta laitteesta edes tietoinen.

        Juu meillä soitettiin aina neitiaikaan, että tiesi tarkan kellonajan.


    • pyh!

      Kellon veivaaminen ei vaikuta, koska auringonlasku on auringonlasku vaikka kelloa kääntelisi miten päin tahansa.

    • illasta-iltaan

      Kesäaikana sapatti alkaa klo perantai-iltana klo19:00 ja päättyy sapatin iltaan, eli 19:00.

      • pyh!

        Väärin. Sapatti alkaa ja päättyy auringonlaskiessa. Ihan sama mitä väität vastaan.


    • näin hyvä !

      Eiköhän se ole pääasia, että pitää perjantain arkipäivänä, ja lauantain sapattina. Eikä kovin tuijottele sitä aurinkoa.

      • todellakin..

        Hyvä niin sapatin päivä on launtai, ei tarvitse aurinkoon tuijotella tai miettiä kelloja.
        Onhan se aikalaista sekasotkua, kun jotkut jaoettelevat sapatin, eli lauantain lauantaiksi ja sunnuntaiksi talvella, kuten pyh, Filink ja Benedi, mutta kesällä taas pitävät sapatin launtaina.


      • pyh!

        Ei ole. Sapatti on sapattina eikä lauantaina.


      • pyh!
        todellakin.. kirjoitti:

        Hyvä niin sapatin päivä on launtai, ei tarvitse aurinkoon tuijotella tai miettiä kelloja.
        Onhan se aikalaista sekasotkua, kun jotkut jaoettelevat sapatin, eli lauantain lauantaiksi ja sunnuntaiksi talvella, kuten pyh, Filink ja Benedi, mutta kesällä taas pitävät sapatin launtaina.

        Höpönlöpön. Sapatti on perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun. Ihan sama mitä intätte vastaan.


      • pyh!

        EI OLE.

        Jumala on määrännyt ajan, joka on sapatti ja ihmisellä ei ole lupaa sitä muuttaa eikä siitä lipsua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe