Missä iässä alkaa alamäki?

40 kolkuttaa

Missä iässä alkaa väistämätön perusjampan fyysisen kunnon alamäki?

Pystyykö enää kovinkaan moni 40 mies parantamaan fyysistä kuntoaan? Entäs pystyykö 50 vuotias sohvaperuna koskaan pääsemään puolimaratoni kuntoon?

102

7309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä alamäki? ;-)

      Varmasti pystyy. Ei muuta kun treenaamaan!

      Perusjamppa alkaa olla loppu jossain 90 -120 vuoden iässä, riippuu siitä peruskunnosta ja elämäntavoista. Alamäki alkaa jo 25 vuoden iästä, mutta sen voi vaihtaa ylämäeksi jos omaa terveelliset elämäntavat ja harrastaa reipasta liikuntaa.

      Ainakin 40 nainen saa vielä timmin, muodokkaan ja lihaksikkaan kropan. Miksi ei sitten mieskin? Kunto nousee nopeasti, puolimara ei ole matka eikä mikään puolen vuoden - vuoden harjoittelun jälkeen.

      • alle 100 vuotta

        kuka se olikaan joka n. 50 vetäs uuden SM tuloksen leuanvedossa?


      • ....................

        Se, missä iässä ihminen on fyysisesti parhaassa kunnossa riippuu täysin ihmisestä itsestään. Jos on elänyt epäterveellisesti ja laiskotellut nuorena, mutta elänyt terveellisesti ja harrastanut liikuntaa vanhempana, voi 50-vuotiaana olla suurella todennäköisyydellä paremmassa fyysisessä kunnossa kuin esimerkiksi 20-vuotiaana.


      • alle 100 vuotta kirjoitti:

        kuka se olikaan joka n. 50 vetäs uuden SM tuloksen leuanvedossa?

        Jari Lampie vetelee ikäsekseen aika kovia tuloksia


      • ennätystehtaassakin
        alle 100 vuotta kirjoitti:

        kuka se olikaan joka n. 50 vetäs uuden SM tuloksen leuanvedossa?

        Jos tarkoitat Ari Uotilaa, niin se oli kyllä tietääkseni jo 6-kymppinen.


      • fdsvcxfdsfsd
        alle 100 vuotta kirjoitti:

        kuka se olikaan joka n. 50 vetäs uuden SM tuloksen leuanvedossa?

        Hänen tekemiensä liikkeiden puhtaudesta voi olla montaa mieltä niinkuin ylipäänsä aina kun tehdään tällaisia "ennätyksiä".


      • Anonyymi
        alle 100 vuotta kirjoitti:

        kuka se olikaan joka n. 50 vetäs uuden SM tuloksen leuanvedossa?

        Palinperä


    • Njoo'ohh

      "Pystyykö enää kovinkaan moni 40 mies parantamaan fyysistä kuntoaan?"

      Riippuu siitä kuinka kovassa kunnossa mies on. Ihan parhaimman suorituskyvyn kannalta paras ikä on kyllä jo mennyt, mutta jos ei missään ihan huikeassa kunnossa ole, niin varmasti saa kuntoa kohotettua oikeanlaisella harjoittelulla.

      "Entäs pystyykö 50 vuotias sohvaperuna koskaan pääsemään puolimaratoni kuntoon?"

      Kyllä pystyy, jos ei mitään pahempia vammoja ole. Ei ihan parissa viikossa tai kuukaudessa, mutta pystyy kuitenkin. Tai noh, riippuu mikä on tavoite. Muutaman kuukauden säännöllisellä harjoittelulla pääsee jo maaliin, hyvät tulokset vaativat paljon kauemmin, eikä nuorien tulostasoon ole enää asiaa.

    • rewfdsfsdfds

      Väittäisin, että vetäisin puolimaratonin vetää kylmiltään ellei ylipainoa ole merkittävästi ja on kuitenkin nuorena harrastanut urheilullisia lajeja.

      Isäni tiputti juuri puolessa vuodessa yli 20 kiloa painoa ja paransi selvästi kuntoaan ja hän on kuitenkin jo 60-vuotias. Varmasti menisi puolimaratoni häneltä.

    • geeneistä riippuu

      Ei ilman anabolisia lääkeaineita. Se nyt vain on valitettava fakta, että keho rupeaa hävittämään lihasta heti nuoruusiän jälkeen ja yli kolmekymppisen on jo todella vaikea saada lihasta ilman steroideja. Voin ihan kokemuksesta sanoa, tietysti geenit ovat avainasemassa aina naturaaleilla.

      • raw

        Ei muuten tasan pidä paikkaansa, ite oon yli kolkyt ja edelleen kehityn ja tunnen useita nelikymppisiä jotka ovat kehittyneet vielä vanhemmalla iällä. Ne on ennemminkin ne steroidejen käyttäjät jotka eivät kehity enää kolmenkympin jälkeen...


      • lclcoxicic

        Nimim. Geeneistä riippuu puhuu täyttä paskaa. Ensinnäkin ei ole mitään urheilijageenejä (tai geenejä, jotka määrittävät lihaskasvua ja että joillakkn olisi ja joillakin ei) ja toiseksi itse olen elävä esimerkki miten kunto nousee todella reippaasti jos haluaa.

        Olen 43 vuotias ja parin vuoden aikana olen laihduttanut 15 kg ja entinen kaljamaha alkaa pikkuhiljaa olemaan sikspäck. Perussalitreenillä on lihasta tullut selvästi lisää, ja tulokset ovat nousseet aivan selvästi. Esim penkki oli aloittaessa 50-60kg kädet täristen ja nyt menee 100 kilolla 3x10 sarjat. Maastaveto on 220 kg. Lisäksi juoksen pari kolme kertaa viikossa ja esim 10km menee aikaan 50 minuuttia.

        Tietty en ollut ihan aloittelija sillä jonkinlaiset perusteet oli hallussa. Treenasin joskus alle kolmikymppisenä vuoden päivät ihan pt:n opetuksella, mutta silloin innostus loppui.

        Lihakset kasvaa kyllä yli 40 vuotiaallakin ja kunto nousee. En ole ikknä ollut näin hyvässä kunnossa ja tarviiko edes mainita, ettei tulis edes mieleen mitkään anabooliset.


      • riippuu kenestä kyse

        Faktasi koskee ehkä sinua, ei välttämättä kaikkia muita. Nuoruusvuosina monet miehet ovat riukuja, lihaksia ei juuri ole, ne kehittyvät hiljalleen ja luustonkin pitää vahvistua samassa tahdissa. Lihaksia tulee lisää vielä 50 kymppisenäkin, jos niitä harjoittaa. Itse en ole koko elämäni aikana ollut niin hyvässä kunnossa, kuin nyt yli 50v.


      • Sää oot vetänyt

        ilmeisesti nappeja jo sen verran, tai olet niiden lumoissa edelleen, että et tiedä mistä puhut. Voima tarttuu ilman mömmöjä vanhempaankin nahkaan,,voin ihan kokemuksella sanoa. Kyllä se on sen treenin laatu ja määrä oikein suhteutettuna ravintoon ja lepoon mikä on avainjuttu, ei myrkkypurkki.


      • Jape....

        Kyllä niin täyttä huttua vedit, että huh.. Itse olin aika ruipelo 35 vuotiaaksi asti, vaikka salilla olin käynyt jo 20 vuotta. Hieman ennen neljääkymmentä alkoi tulemaan lihasta ja läskiä samalla ja kasvu jatkuu. Lihaksenkasvattamisen loppu tulee mulla vastaan varmaan kuudenkympin tietämillä.


      • reinoreipas5
        lclcoxicic kirjoitti:

        Nimim. Geeneistä riippuu puhuu täyttä paskaa. Ensinnäkin ei ole mitään urheilijageenejä (tai geenejä, jotka määrittävät lihaskasvua ja että joillakkn olisi ja joillakin ei) ja toiseksi itse olen elävä esimerkki miten kunto nousee todella reippaasti jos haluaa.

        Olen 43 vuotias ja parin vuoden aikana olen laihduttanut 15 kg ja entinen kaljamaha alkaa pikkuhiljaa olemaan sikspäck. Perussalitreenillä on lihasta tullut selvästi lisää, ja tulokset ovat nousseet aivan selvästi. Esim penkki oli aloittaessa 50-60kg kädet täristen ja nyt menee 100 kilolla 3x10 sarjat. Maastaveto on 220 kg. Lisäksi juoksen pari kolme kertaa viikossa ja esim 10km menee aikaan 50 minuuttia.

        Tietty en ollut ihan aloittelija sillä jonkinlaiset perusteet oli hallussa. Treenasin joskus alle kolmikymppisenä vuoden päivät ihan pt:n opetuksella, mutta silloin innostus loppui.

        Lihakset kasvaa kyllä yli 40 vuotiaallakin ja kunto nousee. En ole ikknä ollut näin hyvässä kunnossa ja tarviiko edes mainita, ettei tulis edes mieleen mitkään anabooliset.

        Olen 46v ja massaa lähes 100kg, pienonen kaljamahakin löytyy, vaikken alkoholia edes käytä. Punttisali on tullut tutuksi jo 90-luvun alusta lähtien, mihinkään maksimisuorituksiin en ole pyrkiny loukkaantumisen pelossa, mutta sotupenkkiä 120-130kg painoilla lyhyet srj nostan, omassa kiloluokassa sotupenkki toistoennätys on 22krt . Maastavetoja on varovaisesti yritetty 100-120kg tuonne 150kg, syväkyykkyä samoilla kiloilla, sopiva perusharjoite. Juoksu tuntuu raskaalta, joskin vitosen olen joskus ponnistellu alle puolen tunnin. Mutta noi sauvarullistelut, matkana15-25km, ja joissa aikatavoite tunti, tuntuu hyvältä. Talvella hiihto, mäkimaasto rassaa painavaa kroppaa liikaakin, mutta vapaatyylin 10-15km luistavilla suksilla tuntuu paremmalta ja ehkä tehokkaampikin. Parhaimmat ajat luistokelillä 50min ja 14km . Näitä aerobisiaharjoitteita 2-3krt vkossa, ja perunkuntokin on kondiksessa, voimailun lisäksi. Ravintoon on kiinnitettävä huomiota, reilusti normi kotiruokaa ja päälle puhtaita proteiineja, ja jopa raskaan hiihtolenkin jälkeen hiilarit lisäravinnepussista nopeuttaa palautumista. Kroppa tottuu tuohon vuosien saatossa, ja melkein vaatii joka päivä noita samoja treenejä, vaa huilipäiviäkin on pidettävä.


      • Absoluuttinen totuus

        Tarkoitat siis, että et pysty hankkimaan lihasta/parantamaan kuntoasi ilman ylimääräistä "paskaa" ja sairaalloisen minäkuvasi takia yleistät sen kaikkiin muihinkin.

        Todellisuus on kuitenkin se, että sinä et vain osaa ja/tai olet liian laiska.


      • ei muuta ku lenkille

        Koskaan ei ole myöhäistä aloittaa kuntoilu. Terve 50 vuotias voi ihan hyvin alkaa treenaamaan maratonille. Pääasiahan on että pääsee juoksemalla maaliin, siitä kannattaa lähteä. Juoksukouluja on monilla yksityisillä tervesyasemilla, joihin voi liittyä. Esim. ODL:ssä.

        Suosittelen. Tiedän ystäväpiiritäni montakin jotka ovat yli viisikymppisenä aloittaneet juoksuharrastuksen ja 20 km menee tuosta vain. Naapurini aloitti 45-vuotiaana ja on tähän mennessä juossut 12 maratonia. Ikää on nyt 52 v. Oli lihava aikoinaan ja aloitti laihduttamisen ja kävelylenkeillä aloitti juoksemisen 100 metrin pätkissä. Alussa juoksu oli kuulemma juoksua muistuttavin hiissavin askelin. Kun kunto kasvoi niin juoksunälkäkin kasvoi.


      • huipulla tuulee

        Kyllä on niin yksilöllistä toi lihaskasvu.. ittellä alkoi vasta 24-vuotiaana patti turpoamaan kunnolla ja parhaat voimailutulokset ovat selkeästi vielä edessä päin. Kehonkoostumusmittausten mukaan lihasta on ns. normaalia enemmän ikääni nähden, jota on 37 kertynyt mittariin. Ja koska voimaarvotkaan eivät ole pudonneet vaan nousevat vielä helposti ylöspäin niin sekin puolustaa lihaksen säilyvän helposti ja sitä tulee vielä lisääkin. Tosin lepoa tarvii ehkä treenin jälkeen enemmän kuin silloin 20-vuotiaana rottana.

        Olin armeijaan mennessä kropaltani ihan raakile, eikä ollu tietoakaan mistään miehisestä kropasta. Kehityin siis myöhään, mutta myöskin vastaavasti uskon pysyväni pidempään kunnossa, kuin ne joilla 16-vuotiaana tapahtuu valtava voiman ja lihasmassan kasvu. Heillä se alamäki onkin sitten kova, kun nuorena ovat nostaneet penkistä sen 150 kiloa ja enää 35-vuotiaana hädintuskin 120 menee vaikka yrittäisi treenata kovaa.

        Mutta toi lihaksen häviäminen riippuu myös tosi paljon elintavoista yleisesti. Jos syö proteiinirunsasta ravintoa, nukkuu oikein ja riittävästi sekä treenaa voimaa ja nopeutta, eikä ala maratonrotaksi, niin lihakset säilyvät helpommin. Vai onko joku nähnyt lihaksikasta 60-vuotiasta maratonmiestä?


      • 40 vuotta ja sikana
        reinoreipas5 kirjoitti:

        Olen 46v ja massaa lähes 100kg, pienonen kaljamahakin löytyy, vaikken alkoholia edes käytä. Punttisali on tullut tutuksi jo 90-luvun alusta lähtien, mihinkään maksimisuorituksiin en ole pyrkiny loukkaantumisen pelossa, mutta sotupenkkiä 120-130kg painoilla lyhyet srj nostan, omassa kiloluokassa sotupenkki toistoennätys on 22krt . Maastavetoja on varovaisesti yritetty 100-120kg tuonne 150kg, syväkyykkyä samoilla kiloilla, sopiva perusharjoite. Juoksu tuntuu raskaalta, joskin vitosen olen joskus ponnistellu alle puolen tunnin. Mutta noi sauvarullistelut, matkana15-25km, ja joissa aikatavoite tunti, tuntuu hyvältä. Talvella hiihto, mäkimaasto rassaa painavaa kroppaa liikaakin, mutta vapaatyylin 10-15km luistavilla suksilla tuntuu paremmalta ja ehkä tehokkaampikin. Parhaimmat ajat luistokelillä 50min ja 14km . Näitä aerobisiaharjoitteita 2-3krt vkossa, ja perunkuntokin on kondiksessa, voimailun lisäksi. Ravintoon on kiinnitettävä huomiota, reilusti normi kotiruokaa ja päälle puhtaita proteiineja, ja jopa raskaan hiihtolenkin jälkeen hiilarit lisäravinnepussista nopeuttaa palautumista. Kroppa tottuu tuohon vuosien saatossa, ja melkein vaatii joka päivä noita samoja treenejä, vaa huilipäiviäkin on pidettävä.

        www.pikavippiluottotiedottomalle.com


      • manis007

        särkylääkkeita ja luontaistuotteita ja vitamiineja saa vetää aika rajusti koura kaupalla lisä protskut ei oo myöskää pahitteeks tulee vaa maksaan jonnin verran mutta jossoot valmis sijottaan ittees ni mikä ettei


      • Pirkan juoksu

        Kunto on muutakin kuin lihaksia. Eipä sitä puolimaratonilla mitään hervottomia lihasmassoja viitsi mukana roudailla, pitemmistä matkoista puhumattakaan. Vilkaisepa joskus miltä huippumaratoonarit näyttävät, aikamoisia kukkakeppejä ovat. En silti sanoisi että huonokuntoisia.

        Jos sohvaperunan tasosta aloittaa viisikymppinen ja fiksusti harjoittelee, niin kyllä edistystä saavuttaa ilman nappejakin.


      • kjhghj

        Voiko kukaan olla noin tyhmä .


      • lkjlkjlj
        lclcoxicic kirjoitti:

        Nimim. Geeneistä riippuu puhuu täyttä paskaa. Ensinnäkin ei ole mitään urheilijageenejä (tai geenejä, jotka määrittävät lihaskasvua ja että joillakkn olisi ja joillakin ei) ja toiseksi itse olen elävä esimerkki miten kunto nousee todella reippaasti jos haluaa.

        Olen 43 vuotias ja parin vuoden aikana olen laihduttanut 15 kg ja entinen kaljamaha alkaa pikkuhiljaa olemaan sikspäck. Perussalitreenillä on lihasta tullut selvästi lisää, ja tulokset ovat nousseet aivan selvästi. Esim penkki oli aloittaessa 50-60kg kädet täristen ja nyt menee 100 kilolla 3x10 sarjat. Maastaveto on 220 kg. Lisäksi juoksen pari kolme kertaa viikossa ja esim 10km menee aikaan 50 minuuttia.

        Tietty en ollut ihan aloittelija sillä jonkinlaiset perusteet oli hallussa. Treenasin joskus alle kolmikymppisenä vuoden päivät ihan pt:n opetuksella, mutta silloin innostus loppui.

        Lihakset kasvaa kyllä yli 40 vuotiaallakin ja kunto nousee. En ole ikknä ollut näin hyvässä kunnossa ja tarviiko edes mainita, ettei tulis edes mieleen mitkään anabooliset.

        www.edullinenpikavippi.info


      • 40-w
        raw kirjoitti:

        Ei muuten tasan pidä paikkaansa, ite oon yli kolkyt ja edelleen kehityn ja tunnen useita nelikymppisiä jotka ovat kehittyneet vielä vanhemmalla iällä. Ne on ennemminkin ne steroidejen käyttäjät jotka eivät kehity enää kolmenkympin jälkeen...

        Pystyy.
        Olen 40-vuotias ja kovemmassa kunnossa kuin koskaan. Ennen vedin pelkkää punttia, mutta otin muutama vuosi sitten siihen mukaan juoksemisen, jolloin paikat ns. aukesivat. Nyt pystyn vetämään punttitreenin kovempaa ja juoksemaan pidemmälle.
        Näillä hormooneja käyttäneillä on vanhempana vaikeuksia normaalin testosteronin tuotannossa, niin ei kannata ajatella itsensä huijaamista lääkkeillä.


    • the only way is up

      Olen elämäni kunnossa oleva 43 v nainen. Olen treenannut mm. salilla koko ikäni, mutta kunto vain kasvaa, tulokset paranevat jne. Suunta on edelleenkin vain ylöspäin. Ehkä se on geeneistä kiinni tai vain siitä että ei päästä itseään rapautumaan vaan vaatii parempia suorituksia.

      • WQWQWQ

        "tulokset paranevat jne."

        Kerro vähän paremmin millä lailla paranevat?


      • ufo tarjosi kaakaon

        Kiinnostaa minuakin miten tuloksesi paranevat jos olet treenannut jo parikymmentä vuotta?


      • the only way is up
        ufo tarjosi kaakaon kirjoitti:

        Kiinnostaa minuakin miten tuloksesi paranevat jos olet treenannut jo parikymmentä vuotta?

        Pystyn tekemään aerobista pidempään, nopeammin ja helpommin, pystyn tekemään salitreenit jatkuvasti yhä suuremmilla painoilla, pystyn vetämään enemmän leukoja kuin koskaan, palaudun treeneistä nopeammin kuin nuorempana jne. Aina tuloksia voi parantaa, huippu-urheilijatkin, eihän hommassa olisi mitään mieltä muuten. Kaikki riippuu siitä mitä itseltä vaatii. Jos antaa itselleen luvan lössähtää ja heikentyä vedoten tekosyyhyn että "kun olen sen ja sen ikäinen", ei varmasti kehitykään enää.


      • Hockey holler

        Kuntoaan voi sekä nostaa, että varsinkin ylläpitää missä iässä hyvänsä. Toki se auttaa, jos on urheilijatausta ja kroppa tottunut treenaamiseen, mutta omaa kuntoaan pystyy jokainen kohentamaan.

        Nyt oli kyse juoksemisesta ja sitä puolimaratonia varten on nimenomaan tehtävä juoksuharjoitteita. Lihasten treenaaminen salilla ei sinällään ole tässä ratkaisevaa, nyt puhutaan juoksemisesta. Kestävyysharjoittelu auttaa kaikissa muodoissaan. Hiihtämnen esim. on oivaa kondistreeniä juoksuakin varten. Ainoa asia, joka voi estää juoksukuntoon pääsemisen, ovat vammat, joita varttuneemmalla iällä voi jo olla. Jos niitä ei ole, niin ei myöskään ole esteitä. Aika tietysti täytyy suhteuttaa ikään.

        Itse olen harrastanut jääkiekkoa jo 50 vuotta ja olen edelleen (pian) kuusikymppisenä hyvässä kunnossa. Veteraanien MM-kisoissa Kanadassa muutama vuosi sitten tuli nähtyä sellainenkin ihme kuin 97-vuotias kiekkoilija. Miehen nimi oli John Burnovsky, jos oikein muistan. Oli pelannut Red Wingsissä jo 20-luvulla. Aika pienikokoinen kaveri, ei yhtään ylipainoa ja henkisesti vireä huumorimies.

        Hänenlaisensa toki ovat harvinaisia poikkeuksia, mutta ei kukaan meistä tiedä kuinka kauan kukakin kunnossa pysyy. Jos ei liiku ja syö väärin, niin sitten voi olla surkeassa kunnossa jo armeijaikäisenä. Aika järkyttäviä nämä nykyvarusmiesten tulokset Cooperin testissä.

        Jokaisesta itsestään riippuu missä kunossa on. Asialle voi todellakin tehdä ja paljonkin, olipa missä iässä hyvänsä. Myös se oikea ravinto on oleellnen osa. Lepo tietysti myös.


    • lifemocker

      kyllä tuolla meidän salilla on erittäin hyväkuntoisia 60-vuotiaitakin, että ei se ole kuin omasta tahdosta kiinni, että miten jaksaa treenata!

      • WQWQWQ

        onhan niitä 60 vuotiaita hyväkuntoisia mutta kehittynein aika on melkein kaikilla takana, ellei nyt aloittanut vasta 60 vuotiaana niin silloinhan kehitystä tapahtuu.


      • lifemocker
        WQWQWQ kirjoitti:

        onhan niitä 60 vuotiaita hyväkuntoisia mutta kehittynein aika on melkein kaikilla takana, ellei nyt aloittanut vasta 60 vuotiaana niin silloinhan kehitystä tapahtuu.

        tuohan on yhtä järjetön ajatus kuin jatkuva talouskasvukin, että kokoajan pitäisi kehittyä ja kehittyä.

        tärkeintähän on se, että on hyvässä kunnossa, eikä se, että kokoajan muka kehittyisi


      • tom jones
        lifemocker kirjoitti:

        tuohan on yhtä järjetön ajatus kuin jatkuva talouskasvukin, että kokoajan pitäisi kehittyä ja kehittyä.

        tärkeintähän on se, että on hyvässä kunnossa, eikä se, että kokoajan muka kehittyisi

        miten sinä voit mistään ikääntymisestä tietää kun olet vain tuollainen räkänokka tatskapelle?


    • Ei poikasille

      Riippuu mitä tarkoittaa, eli paras nopeus lienee laskusuunnassa, mutta kestävyys voi vaikka parantua, näin ainakin jos katsoo ketkä harrastavat pitkänmatkan lajien harrastusta. (esim. Kalevan kierros).

    • Liike on lääke

      Aloittajan kysymyksen kuulostavat jotenkin falskeilta. Miksi 50 sohvaperunan pitäisi pystyä maratonille? Riittäisi, että liikkuisi ihan omaksi terveydekseen ja hyvinvoinnikseen. Normaalisti, rauhallisesti, omalla tavallaan ja tyylillään, asettamatta liian isoja ja haasteellisia tavoitteita.

      Kuntourheilu kun menee pipin puolelle eivätkä paikat pysy ehjinä nuoremmillakaan. Vammoja ja vaivoja on kaiken aikaa ja liikaa, eikä se ole liikunnan tarkoitus, tehdä liikuntakyvyttömäksi. Ihmisen terveydelle riittää vähempikin liikkuminen, mutta liikuttava on, se on perusjuttu.

    • Ei perusjamppa lain

      Yli kymmenen vuotta sitten, kun opiskelin aikuisena, käytimme esimerkkinä paikallislehden juttua, jossa kerrottiin yli 90-v:sta rouvasta, jonka lapset olivat ostaneet hänelle lahjaksi kortin kuntosalille. Tämä iäkäs ihminen aloitti harjoitukset ja jatkoi niitä myös sillä seurauksella, että rollaattori, jota hän oli jo tarvinnut tuekseen, jouti pois käytöstä.

      Joten oikea vastaus kysymykseesi on: ihan minkä ikäinen tahansa pystyy kohentamaan kuntoaan ja terveyttään. Ikä sinällään ei ole este yhtään millekään, mikä tiedoksi ilmoitettakoon teille kaikille numeroihin rajoittuneille. Numero ei ole se, joka määrää vaan ihmisen, "perusjampankin", sisältö, mieli, ajatukset ja asenne.

    • KKHS

      Kehitys muuttuu rapistumiseksi siinä vaiheessa kun biologinen murrosikä loppuu ihan tykkänään. Tämä tapahtuu normaalisti n. 20v.

      Tietenkin kaikki riippuu paljolti siitä miten se fyysinen mäki mitataan. Joku joka penkkaa kolme kertaa painonsa 25 vuotiaana, ei luultavasti ole yhtä vahava enään eläkkeellä kun juoksee ensimmäisen maratoninsa. Jos elintavat pysyvät samoina koko elämän, kunto alkaa tasaisesti rapistumaan parikymppisenä. Mutta parikymppinen vätys voi hyvin olla keski-ikäisenä timmissä kunnossa

    • 40-60v ei esteenä

      Valtaosa 10-80 vuotiaista pystyy kehittämään fyysistä kuntoaan. Johtuu yksinkertaisesti siitä, että suurimmalla osalla ihmisistä kunto on huomattavasti heikompi kuin mihin harjoitelleena olisi päässyt. Moni harjoitellut 60-80 vuotias on esim. juoksukunnoltaan parempi kuin suuri osa 20 vuotiaista. 70 vuotias voi juosta Cooperissa vielä 3000m.

      Säännöllisesti ja nousujohteisesti harjoittelemalla kunto voi nousta täysi-ikäisillä 5-10 vuotta. Siis jos ei ole sitä ennen juurikaan liikuntaa harrastanut. Varsin iäkkäänäkin pääsee siten halutessaan kuntoon. Vammat ja sairaudet voivat valitettavasti olla esteenä tai hidasteena.

      Jos haluaa maailman huipulle, liikuntaa on syytä pikkuhiljaa aloitella jo ennen kouluikää.

      Puolimaratonin läpikierto ei ole liikunnallisesti mitenkään vaativa suoritus, lähes tai peräti yli 2 tunnin ajoilla. Tosin parempi sekin kuin ei mitään.

      Nimim. veteraaniurheilija

      • perusjannuvaa

        Kuupperintesti on sinänsä huono mittari kuntotasosta, jos keskustelunaiheena on maratonmatkat. Aivan eri tavan harjoitteita vaatii. Ja näissäkin pääpointti on minimaalisessa lihasmassassa, jotta juoksu kulkee, siihenhän se pääasiassa perustuu se kunnon parannus. Mutta terveysliikunnallisesti turvallisempi vaihtoehto olisi lihasmassaa reilummin, rasvaa suhteessa vähemmän, vaikkei maratoonit kulkisikaan toivotulla tavalla. Varsínainen kunto näillä jälkimmäisillä parempi, vaikkei maratoonit kulkisikaan ja reenit olisi vaativia.


    • epe2

      Olen 59 v nainen ja kuntoni hyvä.
      Aloitin kuntosaliharjoittelun muutamva vuosi sitten ja koko ajan jaksan isommilla painpilla esim. penkkailla.

      Mutta kiloja tulee lisää yksi per vuosi vaikka tekisin mitä ja söisin terveellsesti ja oikeaoppisestikin.

      • Sampo***

        Moi!
        Se ylimääräinen kilo on lihasta, epe2! :D En provoile. Itse (30v mies) olen saanut lihasten myötä hiljalleen lisää painoa ja kiinteytymistä, joka näkyy lähinnä mahan häviämisenä (se ei ole kaljaa, mun kroppa on ruoalla rakennettu! :D ) Että jatketaan harjoituksia! Mitat 153/57, penkistä nousee ykkösenä nyt arviolta 60 kg mulla, ja tsemppiä sulle!
        Käypä mun ruisleipäblogissa, jos leipomisesta pidät. Ihan alussa muutama leipomisjuttu, loput lähinnä asiatekstiä. Jätä sinne mielipiteesi, kiitos! :)


    • kuntoihme1

      Voi päästä. Itse juoksin täyden maratoonin vuoden harjoittelun jälkeen ja iältäni olen 55v.

    • Luovuttaa ei kannate missään iässä, hyvästä peruskunnosta on apua myös silloin, jos sattuu sairastumaan vakavasti. Hyvä peruskunto on minutkin saanut kestämään rankat hoidot, niin että kunto on pysynyt hyvänä...

    • sssauvakkkävelijä

      Liikunta aina hyväksi, menee maratonille tai ei. Arki sujuu ,kun on fyysisesti kunnossa.

    • xzfxdfgbxfdg 30 v.

      Ihminen lienee vyysisesti parhaimmillaan siinä ennen kolmeekymppii ja henkisesti kehittyneimmillään sillon ko odotettavissa olevaan keskimääräiseen kuolinikään alkaa olla matkaa saman verran ko kolmekymppisellä syntymään.
      Eli keho on kunnollisimmillaan vaikka 27:sena, mieli viisaimmillaan jotain 30 v myöhemmin. Lopultahan viisauskin alkaa rapistua ja seurata kehoa, joka on alkanut rapistumisensa jo vuosikymmeniä aiemmin.
      Sillon kai on ihminen käyttökelpoisimmillaan ku on vielä kuntoo jälellä mutta elämänkkemuksen tuomaa viisauttakin alkaa jo olla. Sanottasko siis wttä 40 ja 60 välissä olevista saa eniten irti

      • Taivaan Isä tietää

      • jos usko puuttu

      • xcfvxdfv 30 v.

        Olen silti oikeassa


      • cghjfghj
        Taivaan Isä tietää kirjoitti:

        Taivaassa kaikki tulevat olemaan n. 30-vuotiaita.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=4524

        No taivaassa ei ole aikaa eli siellä me ollaan samassa jamassa ku jokku sarjakuvahahmot jokka o koko ajan samanikäsii: Jere 16-vuotias, Lasse 6-vuotias, Esko Karvinen nelikymppinen jne


    • Itse teit valintas teininä / nuorena, en minä.

      Terv. Terveellinen itsekkyys aseman puolesta.

    • lenkille1

      Liikkuminen ja kunnon ylläpitäminen riippuu jokaisesta meistä itsestämme ikään katsomatta,jos terveys antaa siihen mahdollisuuden..Itse olen liikkunut ja pitänyt kuntoani yllä reippaalla liikunnalla jo 10v säännöllisesti neljä viisi kertaa viikossa sauvakävellen ja hyötyliikunnalla, mielestäni olen kuuskymppiseksi todella hyväkuntoinen,pystyn jopa juoksemaan,tosin siihen maratoniin minulla ei rahkeet riittäisi....tai kukapa sen tietäisi.......
      Hyppää vaan sinäkin housuihisi ja mene vaikka metsälenkille! siellä saat nauttia luonnossa olosta ja mikä parasta,liikkuminen antaa elämään poveria ja kuntosi alkaa pikkuhiljaa nousemaan!!

    • ...

      Henkinen alamäki vaikuttaa luonnollisesti myös fyysiseen kuntoon. Keski-iässä motiivin löytäminen fyysisen kunnon ylläpitämiseen on vaikeaa. Nuorempama sitä on innokkaampi ja kokeilunhaluisempi. Keski-iässä ei ole enää unelmia eikä haaveita, ainoastaan eläkkeelle pääsemisen odottamista.

      • cxlkvnmnvx,mnv,cmnvc

        Mitä H'elvettiä oikein sönkötät, kaada vain itsellesi.

        t: 57v ja edelleen kaukana mummoutumisesta


    • 2+6

      Ylioptimisti esittää kuntonsa parantuneen vanhana.

      Olen koko ikäni kuntoillut ja nyt yli 70 v niin lihasmassa pakkaa häipyä mutta kunhan verisuonisto jäljellä niin happi kulkee lihaksistoon ja jaksaa pitkään.

      Palautuminen kestää niin pitkään treenin jälkeen, että ei edistymisestä voi puhua.

      Nuorempana heitin töitten jälkeen pitkän lenkin lähes päivittäin mutta nyt tulee seinä vastaan jo parin kolmen lenkin jälkeen ja palautumiseen menee useampi päivä.

      Lihavasta, kun laihtuu niin siellä läskien alla on lihaksisto ja verisuonisto olemassa ja painon kadotessa jaksaa pitempään.

      • 1+1

        On totta että vanhetessa mm. lihasten kyky puskuroida maitohappoja alenee merkittävästi. Tästä johtuu mm. pitkät palautumisajat. Mutta mutta, on olemassa lisäravinteita ja täysin luonnollisia, joilla voidaan vaikuttaa paljonkin palautumiseen.


    • mielipitelijä.

      Kuntoaan pystyy parantamaan missä iässä vaan. On sääli kuinka monet antavat itsensä rupsahtaa, menettää lihaskuntonsa ja vitaalisuutensa pelkkää laiskuuttaan.
      Mässytetään kaikkea turhaa naamaansa, vedetään kaljaa ja löysäillään. Sitten ollaan kateellisia ja katkeria niille joilla on tahtotila pitää itsensä kunnossa.

    • fddfggdf

      Jos on elämänsä aikana käyttänyt steroideja niin alamäki alkaa nuorempana.
      Myrkyt sotkevat aina elimistöä.

    • Pekesti

      Tosiaan riippuu lähtökohdasta, millainen on pohjakunto ja elämäntavat. Varovainen aloitus paikallaan, jos em. seikat jääneet vähemmälle huomiolle. Yleensä auttaa asiaa kun lähinnä ottaa sen nautinnon kannalta, liikunnan tuoman ilon, ja vähemmän kiinnittää huomiota ainakin aluksi siihen, millaisiin suorituksiin pääsee. Jokaisella on oma sarkansa ja turhaa sitä vertailee toisiin. Elämä on elämisen arvoista.

    • kyllä voi

      Fyysisen kunnon kohottaminen ja ylläpitäminen kannattaa ihan missä iässä vain. Se on erittäin hyvä investointi tulevaan ja keski-iässä häämöttävään vanhuuteen.

    • Jakke 50

      Moni sohvaperuna aloittaa sen kunnon kohotuksen väärinpäin.
      Aletaan henkipattona juoksemaan, vaikka painopiste tulisi ensin laittaa
      saliharjoittelun kautta lihaskunnon maltilliseen parantamiseen.
      Kun lähdetään pelkästään tahkoamaan kilometrejä, tuloksena on
      pelkkiä rasitusvammoja ja sitä kautta koko homma kuivuu kokoon.

    • maikki122

      Olen 60-vuotias, elämäni parhaassa kunnossa. Kaksi kertaa vesijumppaa/viikko, sauvakävelyä 2 x viikossa ja päivittäin pyöräilyä. Itsestä riippuu pitääkö huolta fyysisestä kunnosta. Opiskelen edelleen kokopäiväisesti ja fyysinen kunto auttaa siinäkin!
      Lihaskunnnon ylläpito on tärkeää. Iäkkäin vesijumppaaja on 90 v. Terveellinen ruoka kuten marjat, vihannekset, avocado ja mantelit normaalin ruoan lisänä auttavat!

    • kieroselkänen

      Mä olen 50v ja en pysty paljoa liikkumaan kuin korkeintaan roskapussin viedä. Mulla tuossa äskettäin todettiin skolioosi. Ylävartalo, niskat ja pää on ollut jo pitkään todella kipeitä. Kotonakin en pysty kauaa istumaan vaan pitää mennä makaamaan. Syön perus särkylääkkeitä mut ei nekään auta. Pitäs saada jotain vahvempaa. Olen niin kateellinen terveille, varsinkin kaverille joka sanoo menevänsä 5 kertaa päivässä ulos. Ymmärrän että tämä voi johtua siitä että olen ollut jo kauan laiska ylipäätään mihinkään.

    • voimat heikkenivät

      Minulle alkoi alamäki 55vuotiaana. Siihen asti olin pystynyt käymään kokopäivätyössä. Hoidin kotia ja puutarhaa, sitten pian syntymäpäivän jälkeen alkoi väsyttää. Huomasin varsinkin ruohonleikkuussa ja mullan kantamisessa että siitä tuli raskasta.

      • Syy ja seuraus

        Kun normaalit touhut alkavat väsyttää, niin kannattaa käydä lääkärissä ja otattaa verikokeita, joista selviää esim. sokeritasapaino, kolesterolit ja monta muutakin juttua, joista lääkäri voi selvittää, mikä on väsymisen syy.

        Kakkostyypin diabeteksen yksi oire on no. väsymys, toinen jano. Kannattaa selvittää tilansa, jotta voi toimia niin, että se kohenee ja pysyy terveenä oikeilla ohjeilla ja elämäntavoilla.


    • Kyllä pystyy, itse tunnen yhden päälle 50-vuotiaan miehen joka huomas yhdessä vaiheessa että parempi muuttaa elämäntapoja ja rupes harrastaan enemmän liikuntaa ja elään muutenkin terveellisemmin. Tää mies harrastaa sellasta liikuntaa mistä itse eniten nauttii, käy rauhallisilla metsälenkeillä omaan tahtiinsa ja oon huomannu miten hän on hoikistunu ja muutenki paremmassa kunnossa. Ja mitä tohon maraton juttuun tulee niin kyllähän sitä näkee tosi vanhojakin ihmisiä maratoneilla, että kyllä uskon että siihenkin pystyy. :)

      • 55 ja risat

        Miten akillesjännevaivainen (krooninen tulehdustila), voi reippailla tavalla, että kunto kohenisi ja läskit lähtis. Ripeä kävelykin on vaikeaa, koska akillesjänteet kipeytyvät helposti ja sitten ei pääse mihinkään.
        Vaivansa kullakin, vanhuus ei tule yksin.


      • Esimerkiksi vaikka
        55 ja risat kirjoitti:

        Miten akillesjännevaivainen (krooninen tulehdustila), voi reippailla tavalla, että kunto kohenisi ja läskit lähtis. Ripeä kävelykin on vaikeaa, koska akillesjänteet kipeytyvät helposti ja sitten ei pääse mihinkään.
        Vaivansa kullakin, vanhuus ei tule yksin.

        Vesijumppa ja -juoksu. Kuntosaliharjoittelu.


      • -- .- -
        Esimerkiksi vaikka kirjoitti:

        Vesijumppa ja -juoksu. Kuntosaliharjoittelu.

        Noissa siis kohenee kunto, mutta läskit lähtevät syömällä. Läskin lähdettämiseen ei tarvita liikuntaa, joskin reippailu tukee laitumista.

        Kipeät paikat on huono tekosyy lihavuudelle.


    • Ensimmäinen, joka sanoo, että "kaikki "tietää"" niin vetoan siihen, että kukaan ei tiedä.

    • n. 20-80 v

      Se on yksilöllistä ja riippuu perintötekijöistä sekä elämäntavoista.

    • JuoksijaII

      No varmasti pystyy... Minä olen yli 50 ja juoksen joka kevät täyden maratonin ja 3000 kilomeyriä vuodessa. Niin nio olen kyllä poikasesta asti joussut, mutta olen kyllä viettänyt tyosi raikulielämääkin. Mutta nyt vasta olen oikeassa Maraton-kunnossa. Mutta yksi neuvo. Älä anna laiskuuden voittaa.

    • Kipu on kasvua

      20 kymppisenä aloittelin salilla käyntiä ja tuloksia tuli ihan kivasti, mutta lihasten eteen piti tehdä tosissaan töitä. Nyt 40 kymppisenä lihasten kasvatus on helppoa, en sitten tiedä johtuuko kokemuksesta ja oikeista pöperöistä, muta näin se vaan menee. Eli ihan bullshittiä että 25veen jälkeen rupeaa rapistumaan, sitähän oli ...tanan poikanen vielä silloin :)

    • 19+15

      Koen mielestäni olevani elämäni kunnossa tällä hetkellä, muutama vuosi neljään kymppiin. Olen aina käynyt salilla, mutta nyt laihtunut aika paljon. Tulokset eivät enää ole samoja kuin nuorempana, mutta ulkonäkö on parantunut tietysti. Yritän kuntoilla aerobista muulla tavoin kuin hölkkäämällä, koska se kai rikkoo paikat ennemmin tai myöhemmin. Hiihto on hyvä talvella ja kesällä pyöräily.

    • 59v

      59v vielä menee täydet yöjuoksut helposti,reenauksentulos

    • Jos treenaa jatkuvasti säännöllisesti ei alamäkeä ala. Jokaiselle kuitenkin sattuu tahtomattaan joskus aioita jotka katkaisevat säännöllisen harjoittelun kuten sairaus, tapaturma, vastoinkäyminen jne

    • perusjannuvaa

      puolimaraton on 21km juoksu, jos ei vauhti päätä huimaa ja omaa massaa 60kg tai alle, ei kovin kummosta suoritusta tarvita. Minimaalisella lihasmassalla ei hapenottokykyä ja muuta aineenvaihduntaa tarvita huippuluokan treenaajaan verrattuna, ehkä peruskuntoa vain. Parempana kuntomittarina pitäisin murtomaahiihtoa mäkimaastossa, jossa jonkumoinen aikatavoite kun asetetaan. Tämä luo kropalle, harjottelutekniikalle ja tulevalle paremmalle kunnolle enempi haastetta.

    • sarana55

      kun laiskuus on geeneissä, hyvän kunnon hakeminen on turhaa. hengästyttää pelkkä ajatuskin maratoonista :D

    • SilliPetteri

      Kyllä pystyy kuntoa kohentamaan, mutta tuloksia tulee huomattavasti hitaammin kuin nuorena miehenä. Hyvänä kannusteena on kuitenkin tulevat elinvuodet vähemmillä kivuilla ja paremmalla toimintakyvyllä.

    • Lihaskuntoko

      Kestävyys ja voimalajeissahan vasta aletaan olla parhaimmillaan seniori-iässä. On tutkittu, että ihmisen lihaskunto voi parantua vielä yli 90 vuotiaillakin. Tietenkin on ihan eri juttu jos puhutaan missä iässä yleisen sarjan huippu-urheilijan tulokset alkavat vääjäämättä laskea niin sekin on niin paljon kiinni siitä mitä lajia harrastat. Edelleen jos arvioidaan sitten ihan taviskansalaisen elämänkaaren huippukautta keskimäärin niin kyllä kai se voisi olla siinä 40-50 v. välillä. Terveen elämäntapamuutoksen tehneet saattavat olla elämänsä kunnossa vasta n. 70 vuotiaina.

      • Liikunnan ilo

        Sehän on selvä, että kaikkihan me olemme yksilöitä. Jokaiselle on määrätty jo se huippuvuosi fyysisenkin kunnon osalta. Yllättäviä tapaturmia ja sairauksia voi tulla eteen kenelle tahansa. Monipuolisen liikunnan avulla pääsin terveenä työeläkkeelle 58 vuotiaana. Kuntoni on suurinpiirtein sama kuin armeija-aikana 20 vuotiaana. Nyt on eläkettä nautittu jo 4 v., ja joka aamu otan kotona joogatyyppisen voimistelun sekä iltapäivällä jotain mieleistä ulkoliikuntaa tai uintia yms. Liian tiukkapipoista joukkueliikuntaa, mistä liikunnan ilo puuttuu kavahdan.


    • Moi

      Kun ikää kertyy harjoitusvaste heikkenee. Jos on ollut nuorena huippukunnossa tai edes ns kovakuntoinen, huomaa kyllä keski-iässä ettei saman tason tavoittaminen tai ylläpitäminen ole helppoa, jos edes mahdollista. Kaikki fyysisen suorituskyvyn osa-alueet hiipuvat. Jos siis elämä on tasaista, eli liikunnan harrastus/harjoittelu ei muutu, tulokset heikkenevät. Tähän vaikuttaa sekin että kehon hormonitasot laskevat. Näin miehillä, naisillahan hormonaalinen tilanne itse asiassa paranee (urheilumielessä) siinä hedelmällisten vuosien päättyessä. Tämän takia monet 40 naiset ovat elämänsä kunnossa fyysisesti.

      Jos on harrastanut säännöllisesti samanlaista liikuntaa, kuten minä esimerkiksi lentopalloa, huomaa selvästi miten ikä vaikuttaa suorituskykyyn. Vanhempana pitäisi treenata enemmän jotta pystyisi samalle tasolle kuin nuorena.

      Ei se silti tarkoita etteikö voisi olla hyvässä tai kovassa kunnossa. Itse en ole koskaan harrastanut lenkkeilyä, mutta nyt kahtena keväänä juossut pääsiäisestä toukokuun alkuun ja osallistunut vappuna maantiejuoksuun ( 8 km noin 40 min ) ja toukokuun alussa puolimaratonille, joka menee tuolla muutaman viikon harjoittelulla sinne 55 minuutin paikkeille. Onnistuu kyllä jos ei tavoittele kuuta taivaalta.

      Vastaavasti, en ole koskaan harrastanut yleisurheilua. 90-luvulla kumminkin osallistuin yhtenä kesänä täysin kylmiltään tällaisiin pitäjänmestaruuskisoihin, juoksin 100 m, heitin keihästä ja hyppäsin pituutta. Nyt 20 vuotta myöhemmin uusin tämän homman juuri samalla tavalla, kylmiltään, ja tulokset olivat lähes täsmälleen samat. Ei se rapistuminen siis tällaisessa varhaiskeski-iässä vielä kovin traagista ole.

      Paikat ei kestä samalla tavalla kuin nuorena, se on selvä. Pitää olla varovaisempi. Mutta ilman muuta kannattaa lähteä kokeilemaan mihin saakka vielä pääsee!

    • bruuttus2

      Maratoonarit ja bodaajat/voimailijat kuuluu sitten muuten eri kastiin. Kehityt siinä mihin jaksat panostaa, ja jos treenaat juoksua ja voimailulajia yhdessä et voi saavuttaa molemmissa huipputuloksia, vaan todennäköisesti ajaudut ylikuntoon.

      Itse tuota bodailua harrastanut kolmisentoista vuotta ja kyllä sen lihaksen lisäksi sitä fläsääkin vähän on, mutta pyykkilautavatsainen en haluaisi ollakaan. Lenkkeily on monasti käynyt mielessä niin että jos sitä harrastaisi aktiivisemmin, mutta uskallusta ei ole, koska se vie energiaa aina salin puolelta. Eri asia sitten jotkut reippaat kävelyt silloin tällöin/pyöräilyt jotka pitää kunnon "kasassa".

      Kunnon kasvatus onki sitten eri asia.

    • iteviallinen

      Terveys vaikuttaa olennaisesti, jos on perusterve niin on hyvät edellytykset kehittyä ja pysyä kunnossa hautaan saakka.

      • myöhäisherännyt

        Kehittyä hautaan saakka? Missä ovat terveiden vanhusten ykeisten sarjojen maailmaennätykset?

        Hieman tolkkua kehiin!


    • hgfgggt566

      Kyllä pystyy vaatii vaan 2 -3 kertaa enemmän töitä kuin alle 30 vuotiaalla.

      • iugtperutp

        Ehkä sulla vaatii 2-3 kertaa enemmän töitä kuin alle 30 vuotiaalla. Oma kokemus on täysin päinvastainen joten älä yleistä meihin muihin.


    • Ylös ulos lenkille

      Hei. Sitten voi luovuttaa, kun kuollut ruumis nostetaan ruumisarkkuun. Miksi tuollaista puhut? Ala kuntoilla, kun tuota energiaa näyttää olevan vielä!

    • Kunto nousee

      No kyllä voi. Itsellä ikää 52v ja olen elämäni kovimmassa fyysisessä kestävyyskunnossa vaikka ikäni olen aktiivisesti liikkunut. Tästä menee kyllä osa kiitoksista entiselle työnantajalle joka ei järeää kokemusta ja ammattitaitoani puhumattakaan kunnosta enää tarvinnut ja nyt on ollu aikaa treenata ansiosidonnaisella. Viime talvena tuli mm hiihtokilometrejä noin 300-450km kuukaudessa. Eli kuntosalia, erivauhtisia lenkkejä juosten ja kävellen, rullaluistelua, crosstraineria. Vain jarru puuttuu.
      Se on vaan käsittämätön juttu miten tällaiset jätkät pannaan työpaikoilta pois säästösyistä.

    • ...

      Onhan totta että vanhuus ei tule yksin, mutta kyllä silti 40-60- vuotias voi olla todella hyvässä kunnossa ja miksei vanhempikin. Tiedän useita keski-ikäisiä, jotka ovat hyvässä vedossa ja sitten taas on monia paljon nuorempia aivan rapakunnossa, eli ei se pelkästään ikää katso :)

    • Kasvispoweria
    • jjjjjjjjjeeeeeeeeeee

      25-vuotiaana ihmisen kroppa on saavuttanut kehityksen huippupisteet, eli pituuskasvu loppuu ja muutenkin keho on täydessä mitassa. Se nyt ei tietenkään tarkoita sitä, että sen jälkeen ollaan raihnaisia vanhuksia jolla saattaa pumppu pettää koska tahansa. Nykyään ihminen säilyy varsin nuorekkaana lähelle viiskymppiseksi. Tietysti, jos omaa perisuomalaiset elintavat, eli tolkutonta alkoholinkäyttöä, tupakkaa, rasvaista ruokaa, sokerimunkkeja joka päivä kahvitauoilla ja ainoa urheilu on penkkiurheilu, niin siinä tapauksessa kunto ja terveys murenee jo suht. nuoressa iässä.
      Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä kääntää kurssia elämässään ja aloittaa treveelliset tavat.
      Luovuttamiselle ei ole mitään perusteita.

    • Hah !

      Mukava kommentti muuten, mutta nuorekkuus ei häviä mihinkään, kun täyttää 50, jos sitä on.

    • aegr

      > Missä iässä alkaa väistämätön perusjampan fyysisen kunnon alamäki?

      30 vuoden.

      > Pystyykö enää kovinkaan moni 40 mies parantamaan fyysistä kuntoaan?

      Kovinkaan moni pystyy.

    • myöhäisherännyt

      Määrittely vaatisi hieman erittelyä.
      Kimmoisuus ja liikkuvuus heikkenevät väistämättä. Heikkenemistä voi hidastaa mutta ei estää.
      Ikä lienee yksilökohtainen mutta alle 30:nä alkavat oireet.
      Jos ukko on ollut pökkelö niin toki tuon ikäisenä, ja vanhempanakin, voi parantaa aikaisempaa tasoa.

      50 sohvaperunan puolimaraton riippuu perunan sisäkalujen kunnosta mutta varsinaista estettä ei terveellä ole.

      Lihaskunnon suhteen pätee sama. Jos 25:na on ollut edustustason painonnostaja niin 15-vuoden huilin jälkeen ei aikaisempaa tasoa tavoiteta mutta lihaskunnon elpyminen on nopeaa.

      Maksimivoimakehittyy pisimpään.
      Minkä tahansa ikäinen treenaamaton pystyy sitä parantamaan.
      Jos on jatkuvasti harrastanut punttia niin ennen 6-kymppiä alkaa taatusti alamäki.
      5-kymppinen voi vielä olla hyvinkin voimissaan.

      • Fittipaldi1

        En tiedä miten voi jotkut olla noin pihalla voimanhankinnan ja tehon tietämyksessä
        George Foreman esim, voitti raskaansarjan nyrkkeilyn MM (maailman mestaruuden) olleessaan apaut 48vuotias, tämä kun ei onnistunut Kinshansassa Zairessa vuonna-73 Muhammed Alin kanssa täytyi tehdä kampäkki n.50v.(-94)
        Foreman parkkeerasi usein itsensä keskellä nuorattua neliötä ja kerrotaan
        sanoneen "pojuille" tervetuloa jos on kanttia. On kuitenkin yksi maailman kovimmista lajeista joka suhteessa. Foremanhan seisoi minuutin erätauot,
        kun "pojut" läähätti jakkaralla nurkassa.


      • Anonyymi
        Fittipaldi1 kirjoitti:

        En tiedä miten voi jotkut olla noin pihalla voimanhankinnan ja tehon tietämyksessä
        George Foreman esim, voitti raskaansarjan nyrkkeilyn MM (maailman mestaruuden) olleessaan apaut 48vuotias, tämä kun ei onnistunut Kinshansassa Zairessa vuonna-73 Muhammed Alin kanssa täytyi tehdä kampäkki n.50v.(-94)
        Foreman parkkeerasi usein itsensä keskellä nuorattua neliötä ja kerrotaan
        sanoneen "pojuille" tervetuloa jos on kanttia. On kuitenkin yksi maailman kovimmista lajeista joka suhteessa. Foremanhan seisoi minuutin erätauot,
        kun "pojut" läähätti jakkaralla nurkassa.

        Sir Hilary kiipesi ensimmäisenä Mount Everestille ja jenkit kävivät kuussa.
        Kouluneuvos Lahtinen heitti rekillä jättiläistä 62 vuotisena yms. yms.
        Yksittäisillä tapauksilla ei ole todistusvoimaa ilman kaikkien muuttujien, mukaan lukien ajallisesti aikaisempien analyysiä eikä sittenkään jotain Foremania tai Lahtista voi yleistää.
        Jos yrittää tehdä niin on täydellisesti pihalla asiasta!


      • Anonyymi
        Fittipaldi1 kirjoitti:

        En tiedä miten voi jotkut olla noin pihalla voimanhankinnan ja tehon tietämyksessä
        George Foreman esim, voitti raskaansarjan nyrkkeilyn MM (maailman mestaruuden) olleessaan apaut 48vuotias, tämä kun ei onnistunut Kinshansassa Zairessa vuonna-73 Muhammed Alin kanssa täytyi tehdä kampäkki n.50v.(-94)
        Foreman parkkeerasi usein itsensä keskellä nuorattua neliötä ja kerrotaan
        sanoneen "pojuille" tervetuloa jos on kanttia. On kuitenkin yksi maailman kovimmista lajeista joka suhteessa. Foremanhan seisoi minuutin erätauot,
        kun "pojut" läähätti jakkaralla nurkassa.

        Nyrkkeily EI ole voimalaji!
        6-kymppistä liikuntarajoitteista rupu-ukkoa voidaan kuntouttaa myös lihaskunnon suhteen.
        Jotkut menestyneet olympianostajat ovat ikääntyessään siirtyneet voimanostoon mutta ylen vanhaksi hekään eivät ole tuloksiaan parantaneet.

        Aloitukseen on ainakin 1000 "oikeaa" vastausta. Olkoon tausta mikä tahansa niin aina kannattaa aloitta. Ne joilla on aktiivinen treeni menossa huomaavat tuon kehittymisasian itse jossakin vaiheessa.

        Minun voimatasoni kehittyivät kun aloitin perinteisen punttitreenin 60v iässä. Voimat palautuivat osittain mutta eivät tavoittaneet aktiiviaikani 23v tasoa.
        Joiltakin osin tavoitin huippuni 65v iässä mutta rutkasti alle nuoruuden tasoni.
        Liikkuvuuden heikkeneminen suuntasi aktiivisuuteni maastavetoon jonka maksimin tavoitin 74v ikäisenä. Sen jälkeen on ollut vain hiljaista laskua.
        Olisi hyvä jos joku ikuisen kehityksen nimiin vannoja olisi silloin antanut ohjeet tuloksen loputtomalle parantamiselle.
        Vieläkin kelpaisi.


    • Anonyymi

      Fyysinen alamäki alkaa viimeistään 65 vuotiaana.
      Jos viitsii reenailla, vaikutus liikkuvuuteen on suuri.
      Kävely ja nurkkapyöräily ei kyllä riitä.

    • Anonyymi

      Ei missään jos viittii tehdä jotain sen eteen se on aivan paska juttuja että jonkun ikäisenä ei enää kannanttais liikkua tietysti jos ei tee mitään ikinä ei se kuntokaan ole hääppöinen ei se ikä määritä kuntoa se voi vähän rajottaa tietysti jos olet 100v niin sitten.

    • Anonyymi

      Itsellä atleettinen ruumiinrakenne, ja tuntui että korostui itsestään ainakin yli kolmekymppisenä vielä. Kevyen treenin aloitin myöhemmin. Saa nähdä, mihin asti kantaa.

    • Anonyymi

      Vietin koronatalven etäilemällä Ylläkseltä. Hämmästys oli suuri, kun eläkepapat laittoivat sukset jalkaan ja katosivat horisonttiin. Osalla tosin oli urheilutaustaa, osa vain hiihti joka päivä, mutta nopeudet olivat yli 15 km/h. Tavallinen talliainen oli pujottelukeppi noille sälleille.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe