Bussilakko

Pertsa

Maanantaina sitten HKL:n kuljettajat päättävät mennä lakkoon! Kaverin kanssa mietittiin että koko Itä-Helsingistä ei pääse laisinkaan keskustaan eikä paljoa muuallekaan koko päivänä.

Maksaisikohan liikennelaitos taksimatkat keskustaan tai ainakin lähimmälle bussipysäkille vai joudunko maksamaan itse, autoa en omista ja jollain on keskustaan töihin päästävä tai asuttava hotellissa joten taitaa tulla kallis maanantai.

Bussilippu on nykyisellään jo muutenkin niin kallis ettei tällaiseen olisi HKL:llä varaa, itse ainakin ostan mieluummin auton ja luovun joukkoliikenteestä jos taksilla joudun omalla kustannuksella kulkemaan? Tällaisissa tapauksissa kun edes mitään kunnon perusteltua syytä lakolle ei ole, muka vain joku mielenilmaisu kahden yhtiön yhdistämisille.

Mielenkiinnolla odotan miten autottomat ihmiset tästä päivästä selviää, ei vähävaraisilla ole rahoja mihinkään takseihin, se on yli kuukauden bussilipun hinta. Joukkoliikenteen asemaa ollaan heikennetty jatkuvasti ja sama meininki näyttää jatkuvan koko ajan.

Toki kuljettajiakin ymmärrän jos he kokevat vääryyttä yhdistämisessä mutta oikea ratkaisu ei ole lakkoilu (vieläpä laiton) jossa kärsii täysin väärä osapuoli. HKL:n sikariportaalle on täysin sama kulkeeko ne bussit vai ei koska autolla ne kuitenkin ajavat ja jos suosio laskee niin hintoja on helppo nostaa. Itseppä HKL tästä kaikesta kärsii, viisas ihminen jolla on varaa autolla ajaa ei katsele tällaista HKL:n pelleilyä!

39

3858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fillaristi

      Toivottavasti säät suosii..Tosin ratikat kai ei mene lakkoon, mut jos menee niin pitää polkasta töihin. Ite en Idässä asu, mut kyllä sieltäkin voi tulla pyörällä keskustaan.

    • Pena

      Kuule,

      Onhan se niin, että vastuullisen ihmisen on pystyttävä liikkumaan silloin kun tarvitsee ja sinne minne kun tarvitsee. Tarve korostuu, kun on kyse perheellisestä henkilöstä ja hänen perheestään.

      Ajattelepa jos tarvitsisi evakuoitua hätätilanteessa, eikä sulla olisi mitään välinettä (kuin ehkä se fillari :)), niin mitäpä tekisit?

      Hyvät vastuulliset ja ajattelevaiset ihmiset, kyllä auto täytyy olla talossa kuin talossa.

      Olette muuten aika kaheleita tai aivan liian sosiaalidemokraatteja, jos kuvittelette, että se evakuointibussi varmasti tulee teitä hakemaan kun tarvitaan.

      • ei hei

        Helsingin kaupungin bussi-, metro- ja raitiovaunuliikenne pysähtyvät maanantaina kuljettajien mielenilmauksen takia vähintään vuorokaudeksi. Kuljettajat vastustavat Helsingin kaupungin liikennelaitoksen ja Suomen Turistiauton yhdistämistä osakeyhtiöksi ensi vuoden alussa.


      • Pertsa

        Sinä voit minulle ostaa sen auton niin vaihdan vaikka heti, valitettavasti autoon ei ole varaa tällä hetkellä tai ainakin muusta elämästä joutuisi radikaalisti tinkimään jos autoa ylläpitäisi ja sitä käyttäisi.

        Ei ole mikään vitsi kun koko Itäinen Helsinki on täysin ilman mitään joukkoliikennettä vaan aika vakava juttu niille kellä sitä autoa ei todella ole. En toki ruinaisi bussien perään jos tietoisesti asuisin alueella jossa tiedän tarvitsevani auton, enhän minä sinne autottomana edes muuttaisi. Kuitenkin kun toimivat joukkoliikenneyhteydet yhtäkkiä poistuvat on selvää että kaaos on taattu, olisivat edes pitäneet sen lakon aikana metron toiminnassa tai sitten lakkoilleet viikonloppuna mutta nyt tämä on pelkkää kiusantekoa.

        Auto se olla pitäsi, siinä olen samaa mieltä ja itse en tällaista lakkopelleilyä kovin kauaa ala katselemaan vaan heti siirryn autonkäyttäjäksi kun on varaa. Luulenpa että HKL menettää aika monta asiakasta tämänkin lakon takia. Fillarilla kyllä voisi lähteä töihin mutta vaikka Vuosaaresta on aika matka Helsingin keskustaan.


      • hkl:n kuljettaja
        Pertsa kirjoitti:

        Sinä voit minulle ostaa sen auton niin vaihdan vaikka heti, valitettavasti autoon ei ole varaa tällä hetkellä tai ainakin muusta elämästä joutuisi radikaalisti tinkimään jos autoa ylläpitäisi ja sitä käyttäisi.

        Ei ole mikään vitsi kun koko Itäinen Helsinki on täysin ilman mitään joukkoliikennettä vaan aika vakava juttu niille kellä sitä autoa ei todella ole. En toki ruinaisi bussien perään jos tietoisesti asuisin alueella jossa tiedän tarvitsevani auton, enhän minä sinne autottomana edes muuttaisi. Kuitenkin kun toimivat joukkoliikenneyhteydet yhtäkkiä poistuvat on selvää että kaaos on taattu, olisivat edes pitäneet sen lakon aikana metron toiminnassa tai sitten lakkoilleet viikonloppuna mutta nyt tämä on pelkkää kiusantekoa.

        Auto se olla pitäsi, siinä olen samaa mieltä ja itse en tällaista lakkopelleilyä kovin kauaa ala katselemaan vaan heti siirryn autonkäyttäjäksi kun on varaa. Luulenpa että HKL menettää aika monta asiakasta tämänkin lakon takia. Fillarilla kyllä voisi lähteä töihin mutta vaikka Vuosaaresta on aika matka Helsingin keskustaan.

        niin,paska juttu se on tällänen seisaus,mutta mites sitte jos ittelläs olis tiedossa samanlaisia tulvaisuuden suunnitelmia työnantajan puolelta,kuten työajan pitenemiset,lomien lyhenemiset,stadin henkilöstökassan palvelujen loppuminen,ja meillä ilmestyneen paperin mukaan ei edes liksat nousisi akt kuskien tasolle..etkö sinä osoittaisi mieltä millään tavalla etujesi säilyttämiseksi??katos kun nuo em. asiat ovat seurauksena yhtiöittämisestä ja varsinkin sitten yhtiön myymisestä.kyllä siinä sitte selkänahka alkaa olla aika äkkiä ruvella kun 12-14 tuntisia päiviä väännät tulla liikenteessä tällä liksalla,nämä on tosiasioita jotka seuraa siitä kun stadilaiset äänestävät porvareita kunnallisvaaleissa ja siellähän nämä porvaris-ihmiset yrittävät kaikin keinoin rutistaa duunarista irti viimesetkin mehut..koita nyt se yksi päivä kestää,eihän kyse ole koko viikosta.


      • Milka

        kaikki joukkoliikenteen käyttäjät siirtyisivät käyttämään omaa auto. Ajattele, että yksi bussi kuljetta 50-70 henkilöä kerrallaan. Niitä busseja on aamuruuhkassa satoja.
        Jos jokainen siirtyisi käyttämään omaa autoa. Autollahan liikutaan yleensä yksinään. Se tekisi tuhansia autoja lissää työmatkaruuhkiin.
        Miten luulisit liikenteen sujuvan jos henkilöautojen määrä lisääntisi 100 prosentilla.

        Kyllä hyvin toimiva joukkoliikenne palvelee myös omalla autolla kulkevia!


      • Pertsa
        hkl:n kuljettaja kirjoitti:

        niin,paska juttu se on tällänen seisaus,mutta mites sitte jos ittelläs olis tiedossa samanlaisia tulvaisuuden suunnitelmia työnantajan puolelta,kuten työajan pitenemiset,lomien lyhenemiset,stadin henkilöstökassan palvelujen loppuminen,ja meillä ilmestyneen paperin mukaan ei edes liksat nousisi akt kuskien tasolle..etkö sinä osoittaisi mieltä millään tavalla etujesi säilyttämiseksi??katos kun nuo em. asiat ovat seurauksena yhtiöittämisestä ja varsinkin sitten yhtiön myymisestä.kyllä siinä sitte selkänahka alkaa olla aika äkkiä ruvella kun 12-14 tuntisia päiviä väännät tulla liikenteessä tällä liksalla,nämä on tosiasioita jotka seuraa siitä kun stadilaiset äänestävät porvareita kunnallisvaaleissa ja siellähän nämä porvaris-ihmiset yrittävät kaikin keinoin rutistaa duunarista irti viimesetkin mehut..koita nyt se yksi päivä kestää,eihän kyse ole koko viikosta.

        Eiköhän kaikki bussiyhtiöt toimi työehtosopimusten mukaan (myös nykyinen HKL bussiliikenne) ja palkka on firmalla kuin firmalla aivan sama, näin ainakin yleensä poikkeuksetta on muilla aloilla joissa on kilpailua!

        Entäpä työajat, tuskin kukaan pakottaa tekemään 14 tuntisia päiviä. Ei mikään työehtosopimus voi tällaista edellyttää.

        Sitäpaitsi ainahan voi äänestää jaloillaan ja vaihtaa vaikka työpaikkaa, mene johonkin muualle (pienempään) firmaan töihin jos koet ettei HKL:llä onnistuta. Minullakin on aika huono maku HKL:n palvelusta näin asiakkaan näkökulmasta kun vertaa muutamia muita bussiyhtiöitä mitä pääkaupunkiseudulla ajaa. Pistäkää lakko sitten pystyyn siitä että teidän palkkanne ovat pienet, älkääkä suoraan osoittako mieltä yhtiöittämisen tuomista haitoista!


      • Valitan
        Pertsa kirjoitti:

        Eiköhän kaikki bussiyhtiöt toimi työehtosopimusten mukaan (myös nykyinen HKL bussiliikenne) ja palkka on firmalla kuin firmalla aivan sama, näin ainakin yleensä poikkeuksetta on muilla aloilla joissa on kilpailua!

        Entäpä työajat, tuskin kukaan pakottaa tekemään 14 tuntisia päiviä. Ei mikään työehtosopimus voi tällaista edellyttää.

        Sitäpaitsi ainahan voi äänestää jaloillaan ja vaihtaa vaikka työpaikkaa, mene johonkin muualle (pienempään) firmaan töihin jos koet ettei HKL:llä onnistuta. Minullakin on aika huono maku HKL:n palvelusta näin asiakkaan näkökulmasta kun vertaa muutamia muita bussiyhtiöitä mitä pääkaupunkiseudulla ajaa. Pistäkää lakko sitten pystyyn siitä että teidän palkkanne ovat pienet, älkääkä suoraan osoittako mieltä yhtiöittämisen tuomista haitoista!

        Työehtosopimuksen mukaan pisin työhönsitoutumisaika on 13h. Ja se täyttyy ns ruuhkavuoroissa.


      • Valitan
        Pertsa kirjoitti:

        Eiköhän kaikki bussiyhtiöt toimi työehtosopimusten mukaan (myös nykyinen HKL bussiliikenne) ja palkka on firmalla kuin firmalla aivan sama, näin ainakin yleensä poikkeuksetta on muilla aloilla joissa on kilpailua!

        Entäpä työajat, tuskin kukaan pakottaa tekemään 14 tuntisia päiviä. Ei mikään työehtosopimus voi tällaista edellyttää.

        Sitäpaitsi ainahan voi äänestää jaloillaan ja vaihtaa vaikka työpaikkaa, mene johonkin muualle (pienempään) firmaan töihin jos koet ettei HKL:llä onnistuta. Minullakin on aika huono maku HKL:n palvelusta näin asiakkaan näkökulmasta kun vertaa muutamia muita bussiyhtiöitä mitä pääkaupunkiseudulla ajaa. Pistäkää lakko sitten pystyyn siitä että teidän palkkanne ovat pienet, älkääkä suoraan osoittako mieltä yhtiöittämisen tuomista haitoista!

        Valitan Pertsa, yhtiöillä eivät palkat samasta työstä ole samat, HkL:n kuljettajat saavat pienintä palkkaa, ja kun mennään yhtiöön on heidänkin saatava sama palkka, kuin STA-kuljettajan.
        Akt:lla palkat ovat vieläkin paremmat, mutta työpäivien pituudet siellä raskaammat, ajetaan esim: 11. tunnin päivää, sitten onkin 4. tunnin pätkäpäivä, johon laitetaan väliin palkaton katko , tämän kaltaisilla työvuoroilla kurjistamalla kuljettajat on ajettu loppuun, Hkl :llä puolestaan on käytössä 2-osaiset ruuhkavuorot, joissa olet työhön sidonnainen 13. tuntia päivässä viitenä päivässä viikossa.
        Kyseisen kaltaiset työaikamallit eivät sovellu enää nykypäivän kireään työtahtiin ja ruuhkaiseen liikenteeseen.
        Olot ja palkkaus kuntoon myös!
        Yhtiöittäminen on herättänyt kaiken tämänkin pinnalle ja pinnan alla KUOHUU!


      • Pertsa
        Valitan kirjoitti:

        Valitan Pertsa, yhtiöillä eivät palkat samasta työstä ole samat, HkL:n kuljettajat saavat pienintä palkkaa, ja kun mennään yhtiöön on heidänkin saatava sama palkka, kuin STA-kuljettajan.
        Akt:lla palkat ovat vieläkin paremmat, mutta työpäivien pituudet siellä raskaammat, ajetaan esim: 11. tunnin päivää, sitten onkin 4. tunnin pätkäpäivä, johon laitetaan väliin palkaton katko , tämän kaltaisilla työvuoroilla kurjistamalla kuljettajat on ajettu loppuun, Hkl :llä puolestaan on käytössä 2-osaiset ruuhkavuorot, joissa olet työhön sidonnainen 13. tuntia päivässä viitenä päivässä viikossa.
        Kyseisen kaltaiset työaikamallit eivät sovellu enää nykypäivän kireään työtahtiin ja ruuhkaiseen liikenteeseen.
        Olot ja palkkaus kuntoon myös!
        Yhtiöittäminen on herättänyt kaiken tämänkin pinnalle ja pinnan alla KUOHUU!

        Mitä hittoa te sitten vastustatte yhtiömuotoon siirtymistä jos liksatkin nousee? Ja miten hemmetissä voi joutua tekemään 5 * 13 = 65 tuntia viikossa kun yleensä 40 tuntia viikossa on se työntekomäärä mitä noudatetaan. Ylitöitäkään ei saisi teettää jatkuvasti. yrityksessä on selvästi vajausta työntekijöistä jos noin pitkiä päiviä joutuu tekemään.

        Työoloista olen samaa mieltä että jos teillä ei ole edes vessassakäyntimahdollisuutta tai ratikoissa kunnon ilmastointia, niin tällaisten asioiden puolesta voi pistää pystyyn vaikka puolen vuoden lakon!


      • Kuljettaja
        Valitan kirjoitti:

        Valitan Pertsa, yhtiöillä eivät palkat samasta työstä ole samat, HkL:n kuljettajat saavat pienintä palkkaa, ja kun mennään yhtiöön on heidänkin saatava sama palkka, kuin STA-kuljettajan.
        Akt:lla palkat ovat vieläkin paremmat, mutta työpäivien pituudet siellä raskaammat, ajetaan esim: 11. tunnin päivää, sitten onkin 4. tunnin pätkäpäivä, johon laitetaan väliin palkaton katko , tämän kaltaisilla työvuoroilla kurjistamalla kuljettajat on ajettu loppuun, Hkl :llä puolestaan on käytössä 2-osaiset ruuhkavuorot, joissa olet työhön sidonnainen 13. tuntia päivässä viitenä päivässä viikossa.
        Kyseisen kaltaiset työaikamallit eivät sovellu enää nykypäivän kireään työtahtiin ja ruuhkaiseen liikenteeseen.
        Olot ja palkkaus kuntoon myös!
        Yhtiöittäminen on herättänyt kaiken tämänkin pinnalle ja pinnan alla KUOHUU!

        Tuo työsidonnaisuus tarkoittaa, sitä että välissä on esim: 4. tunnin palkaton tauko, jota ei lueta työaikaan, asunnon ja työpaikan välisiin matkoihin menee helposti 2-3. tuntia päivässä, kun käyt 4. kertaa päivässä työssä, tai sitten makaailet hallilla, jossa ei ole edes lepohuonetta!
        Tämän kaltaiset työvuorot ovat täysin syvältä, ellet asu 100. metrin päässä varikolta.
        Vc-ongelmat ovat jokapäiväisiä, johtuvat liian kireistä ajoajoista, kun liikkenneruuhkia ei ole huomioitu.


      • Anonyymi
        Valitan kirjoitti:

        Työehtosopimuksen mukaan pisin työhönsitoutumisaika on 13h. Ja se täyttyy ns ruuhkavuoroissa.

        Oikein. Tämähän on ammatinvalintakysymys.


      • Anonyymi
        Pertsa kirjoitti:

        Mitä hittoa te sitten vastustatte yhtiömuotoon siirtymistä jos liksatkin nousee? Ja miten hemmetissä voi joutua tekemään 5 * 13 = 65 tuntia viikossa kun yleensä 40 tuntia viikossa on se työntekomäärä mitä noudatetaan. Ylitöitäkään ei saisi teettää jatkuvasti. yrityksessä on selvästi vajausta työntekijöistä jos noin pitkiä päiviä joutuu tekemään.

        Työoloista olen samaa mieltä että jos teillä ei ole edes vessassakäyntimahdollisuutta tai ratikoissa kunnon ilmastointia, niin tällaisten asioiden puolesta voi pistää pystyyn vaikka puolen vuoden lakon!

        Kuskit ovat tyhmiä.
        Siinä syy miksi tekevät paskahommaa.


    • brenna

      voi tehdä kohtuu tiukkaa mikäli lakko tulee. Siel on 1400 autoa ja asiakkaita ehkä 140000...

      • työläinen

        Ja nekin seisoo ruuhkissa joten minä ainakin jään kotiin.


    • lakosta

      Omaa oksaahan hkl:n sankarit sahaavat. Seuraavassa kilpailukierroksessa linjat vähenee niin kuin muinakin kertoina niiltä liikennöitsijöiltä jotka viimeksi ovat lakkoilleet.

      Tuota lippujenhintaa minä vain hieman ihmettelen. Varsinkin kausilipun halpuutta. Reilulla eurolla saa matkustaa 21,5 h Helsingin sisäisessä liikenteessä. Eihän se tee tuntia kohti oikeastaan mitään. Kertalippukin vain 2€. Ja sillä saa hyppiä tunnin ajan autosta toiseen vaikka joka pysäkillä autoa vaihtaen. Miten noilla taksoilla kannattaa kenenkään ajaa. Ei ihme että liikennöisijöillä menee huonosti. Oikeampi taksaperuste olisi matkan pituuteen perustuva eikä mitään vaihto-oikeutta. Silloin ei tarvitse kaupungin maksaa verovaroista yrittäjille mitään ylimääräistä.

      21,5 h kertaa keskinopeus 35 km/h = 725,5 km reilulla eurolla. Millä muulla moottorikäyttöisellä kulkimella matkustat yhtä halvalla.

      • lippujen hinnasta

        Pieni korjaus tuohon äskeiseen kirjoitukseen: Kirjoitit että miten liikennöijillä menee huonosti kun lippujen hinnat on noin vähän: Todellisuudessahan liikennöitsijät eivät saa lipputuloista mitään vaan kaupunki ja ytv kilpailuttava liikennöitsijöitä ja se joka tarjoutuu ajamaan halvimmalla (tosin tässäkin vaikuttavat kaluston kunto jne.) jonka jälkeen tehdään sopimukset ja kaupunki ja ytv maksavat liikennöitsijöille siitä että nämä ajavat sovitut linjat ja KAIKKI lippu tulot menevät kaupungille ja ytv.lle eivätkä suinkaan liikennöitsijöille! Se miksi liikennöitsijöillä menee huonosti johtuu ihan siitä että ne hinnoittelevat kilpailuissa hintansa mahdollisimman alas (jotkut jopa tappiolla) jotta saisivat mahdollisimman paljon linjoja itselleen! sitten kun sopimuskaudet ovat pitkiä (n.5v.sia) niin ei olla otettu ollenkaan huomioon mahdollisia polttoaineen hinnan nuosuja ja kaluston korjauksia, henkilöstömenoja jne. tästä johtuen liikennöitsijöillä menee huonosti!


      • veronmaksaja
        lippujen hinnasta kirjoitti:

        Pieni korjaus tuohon äskeiseen kirjoitukseen: Kirjoitit että miten liikennöijillä menee huonosti kun lippujen hinnat on noin vähän: Todellisuudessahan liikennöitsijät eivät saa lipputuloista mitään vaan kaupunki ja ytv kilpailuttava liikennöitsijöitä ja se joka tarjoutuu ajamaan halvimmalla (tosin tässäkin vaikuttavat kaluston kunto jne.) jonka jälkeen tehdään sopimukset ja kaupunki ja ytv maksavat liikennöitsijöille siitä että nämä ajavat sovitut linjat ja KAIKKI lippu tulot menevät kaupungille ja ytv.lle eivätkä suinkaan liikennöitsijöille! Se miksi liikennöitsijöillä menee huonosti johtuu ihan siitä että ne hinnoittelevat kilpailuissa hintansa mahdollisimman alas (jotkut jopa tappiolla) jotta saisivat mahdollisimman paljon linjoja itselleen! sitten kun sopimuskaudet ovat pitkiä (n.5v.sia) niin ei olla otettu ollenkaan huomioon mahdollisia polttoaineen hinnan nuosuja ja kaluston korjauksia, henkilöstömenoja jne. tästä johtuen liikennöitsijöillä menee huonosti!

        No jos kerran lipputulot menevät kaupungille, niin mikä intressi kuskeilla on yleensä tarkastaa lippuja. Ei ihme että pummilla matkustaminen kasvaa, jos näin on.


      • autoilija
        lippujen hinnasta kirjoitti:

        Pieni korjaus tuohon äskeiseen kirjoitukseen: Kirjoitit että miten liikennöijillä menee huonosti kun lippujen hinnat on noin vähän: Todellisuudessahan liikennöitsijät eivät saa lipputuloista mitään vaan kaupunki ja ytv kilpailuttava liikennöitsijöitä ja se joka tarjoutuu ajamaan halvimmalla (tosin tässäkin vaikuttavat kaluston kunto jne.) jonka jälkeen tehdään sopimukset ja kaupunki ja ytv maksavat liikennöitsijöille siitä että nämä ajavat sovitut linjat ja KAIKKI lippu tulot menevät kaupungille ja ytv.lle eivätkä suinkaan liikennöitsijöille! Se miksi liikennöitsijöillä menee huonosti johtuu ihan siitä että ne hinnoittelevat kilpailuissa hintansa mahdollisimman alas (jotkut jopa tappiolla) jotta saisivat mahdollisimman paljon linjoja itselleen! sitten kun sopimuskaudet ovat pitkiä (n.5v.sia) niin ei olla otettu ollenkaan huomioon mahdollisia polttoaineen hinnan nuosuja ja kaluston korjauksia, henkilöstömenoja jne. tästä johtuen liikennöitsijöillä menee huonosti!

        On mielestäni hyvä juttu, jos kaupunki säästää julkisen liikenteen kustannuksissa. Eiväthän lipputulot tällä hetkellä kata edes HKL:n henkilökunnan palkkoja. Lipun hintoja korotettava kaksinkertaisiksi tai sitten säästettävä. Todellinen toteutunut henkilökilometri maksaa yli 20 centtiä, ei sitä lipputuloilla kateta.


      • kuski
        veronmaksaja kirjoitti:

        No jos kerran lipputulot menevät kaupungille, niin mikä intressi kuskeilla on yleensä tarkastaa lippuja. Ei ihme että pummilla matkustaminen kasvaa, jos näin on.

        Todellisuudessahan kuljettajilla ei olekkaan mitään intressejä tarkistaa lippuja koska kuljettajalle (ja yhtiölle) on aivan sama onko lippua vai ei, eli todellisuudessa se on jokaisen kuljettajan omantunnon kysymys miten tarkasti katsoo lippuja! Ennee kuljettajat saivat sentään tietyn prosentin itselleen lipputuloista jolloin lippujakin tarkistettiin paremmin, mutta kilpailun myötä tämäkin etu on poistettu kuljettajilta! Mitä pummeilla matkustaviin tulee niin lukekaapa seuraava keskustelu niin jokainen voi päätellä mikä on todellinen syy siihen että lippujen hinnoissa on korotus paineita : http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000617&posting=22000000004599226


      • lippujen
        kuski kirjoitti:

        Todellisuudessahan kuljettajilla ei olekkaan mitään intressejä tarkistaa lippuja koska kuljettajalle (ja yhtiölle) on aivan sama onko lippua vai ei, eli todellisuudessa se on jokaisen kuljettajan omantunnon kysymys miten tarkasti katsoo lippuja! Ennee kuljettajat saivat sentään tietyn prosentin itselleen lipputuloista jolloin lippujakin tarkistettiin paremmin, mutta kilpailun myötä tämäkin etu on poistettu kuljettajilta! Mitä pummeilla matkustaviin tulee niin lukekaapa seuraava keskustelu niin jokainen voi päätellä mikä on todellinen syy siihen että lippujen hinnoissa on korotus paineita : http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000617&posting=22000000004599226

        hinnat nousi vain ja ainoastaan sen takia kun matkustajat eivät viitsineet maksaa vyöhykelisää. Tarkastajien tullessa autoon auto tyhjeni kummasti ja siltikin joka kerta joutuvat kirjoittamaan puolenkymmentä maksullista huomautusta.


      • kuski
        lippujen kirjoitti:

        hinnat nousi vain ja ainoastaan sen takia kun matkustajat eivät viitsineet maksaa vyöhykelisää. Tarkastajien tullessa autoon auto tyhjeni kummasti ja siltikin joka kerta joutuvat kirjoittamaan puolenkymmentä maksullista huomautusta.

        Kyllä se lippujen hinta nousi ihan muusta syystä kun siitä ettei vyöhykelisää maksettu seutulinjoilla! Jos YTV valittaa siitä että "pummilla" matkustaminen on lisääntynyt ja siitä johtuen lippujen hintoja pitää nostaa, mutta kukaan ei mainitse mitään siitä että uusi lippujärjestelmä tuli maksamaan 32.MILJOONAA EUROA ja lipputulot muka vähentyneet 1.MILJOONAN niin mikäköhän on todellinen syy lippujen hintojen nousuun??? Lue: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000617&posting=22000000004599226


      • Lukenut
        kuski kirjoitti:

        Kyllä se lippujen hinta nousi ihan muusta syystä kun siitä ettei vyöhykelisää maksettu seutulinjoilla! Jos YTV valittaa siitä että "pummilla" matkustaminen on lisääntynyt ja siitä johtuen lippujen hintoja pitää nostaa, mutta kukaan ei mainitse mitään siitä että uusi lippujärjestelmä tuli maksamaan 32.MILJOONAA EUROA ja lipputulot muka vähentyneet 1.MILJOONAN niin mikäköhän on todellinen syy lippujen hintojen nousuun??? Lue: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000617&posting=22000000004599226

        tuon pakinasi. Mutta kerroppas mistä johtuu se että seutulippujen menekki kasvoi räjähdysmäisesti niissä autoissa joissa etälukulaite on siirretty kuljettajan näkökenttään. Oliskohan syynä se ettei enää voi matkustaa pummilla?


      • Pummilla
        Lukenut kirjoitti:

        tuon pakinasi. Mutta kerroppas mistä johtuu se että seutulippujen menekki kasvoi räjähdysmäisesti niissä autoissa joissa etälukulaite on siirretty kuljettajan näkökenttään. Oliskohan syynä se ettei enää voi matkustaa pummilla?

        Käytän Metron liityntäliikenteessä linjan 80 bussia ja ikinä ei kukaan kysy lippua, kun nousen bussiin. Kuskit ovat aina kahvilla, eikä ikinä bussissa. Ei kun kyytiin vain. Eikä sitä lippua kukaan koskaan näytä laitteellekaan.

        Ei yhtään ihme, jos rahat katoaa.

        Tosin, toisella linjalla yksi tuttavani maksoi tasarahalla lipun ja kuski pisti rahan taskuun.


      • Kuski
        Lukenut kirjoitti:

        tuon pakinasi. Mutta kerroppas mistä johtuu se että seutulippujen menekki kasvoi räjähdysmäisesti niissä autoissa joissa etälukulaite on siirretty kuljettajan näkökenttään. Oliskohan syynä se ettei enää voi matkustaa pummilla?

        Joo onhan se totta että silloin kun etälukulaite on siirretty eteen kuljettaja pystyy paremmin tarkkailemaan lippuja (ne olisi pitänyt jo alkujaan asentaa eteen koska eihän kuljettaja pysty katsomaan takana olevaa lukulaitetta hyvin) ja varmasti tuo siirros auttaa vähentämään pummilla matkustavia! Mutta...
        Seutulinjoilla on edelleen se ongelma jos matkustajalla on kaupungin sisäistä kautta hänhän voi tulla sillä kyytiin ja etälukulaite näyttää vihreää valoa silti (eikä kuski näe mistään onko se seutu vai kaupungin lippu) ja matkustaa tuolla kaupungin sisäisellä lipullaan sitten yli seuturajan pummilla! lukeehan siinä etälukulaitteessa pienellä onko seutu vai kaupungin lippu mutta kuljettaja ei pysty sitä millään näkemään (ellei pyydä jokaiselta lippua itselleen ja tarkista omalta koneeltaan joka on todella hidasta) Alkujaankin olisi pitänyt koko lippujärjestelmä rakentaa vaikka niin että kun matkustaja näyttää lippunsa etälukulaitteeseen niin samat tiedot näkyisivät myös kuljettajan omassa koneessa (ei varmaan olisi ollut vaikea rakentaa näin) niin kuljettajat pystyisivät paremmin tarkkailemaan lippuja!! Ehkä hiukan paremmalla suunnittelulla olisi saatu koko lippujärjestelmä paljon paremmaksi (olisihan kuskeiltakin voitu vaikka kysellä hiukan mielipiteitä) eikä YTV.n tarvitsisi valittaa kun lipputulot ovat pienentyneet, meidän ei tarvitsisi täällä haukkua lippusysteemiä eikä niitä "pummilla" kulkevia ;)


      • toinen kuski
        Pummilla kirjoitti:

        Käytän Metron liityntäliikenteessä linjan 80 bussia ja ikinä ei kukaan kysy lippua, kun nousen bussiin. Kuskit ovat aina kahvilla, eikä ikinä bussissa. Ei kun kyytiin vain. Eikä sitä lippua kukaan koskaan näytä laitteellekaan.

        Ei yhtään ihme, jos rahat katoaa.

        Tosin, toisella linjalla yksi tuttavani maksoi tasarahalla lipun ja kuski pisti rahan taskuun.

        Sen verran korjausta tietämättömille että kuljettajat eivät voi pistää yhtään lippurahaa omaan taskuun vaan kaikki myydyt liput rekistöröityvät ylös ja kuljettaja käy n. kerran viikossa tilittämässä rahat pois, myös tästä syystä kuljettajat eivät voi "tinkiä" lipun hinnasta sillä silloin kun myyt vaikka 2.euron lipun niin joudut myös sen kaksi euroa tilittämään työpaikalla vaikka sitten omasta lompakostasi, sama kun kuljettajalla on minuutti lipun myynnin jälkeen korjata se lippu jos vaikka matkustaja haluaakin eri lipun (välissä ei saa myydä yhtään muuta lippua) ja jos tuo minuutti menee yli niin silloin kujettaja ei voi enää muuttaa sitä lippua tai jos muuttaa niin joutuu sen aikaisemman lipunhinnan maksamaan itse omistaan!!!!


      • nykyisin
        Kuski kirjoitti:

        Joo onhan se totta että silloin kun etälukulaite on siirretty eteen kuljettaja pystyy paremmin tarkkailemaan lippuja (ne olisi pitänyt jo alkujaan asentaa eteen koska eihän kuljettaja pysty katsomaan takana olevaa lukulaitetta hyvin) ja varmasti tuo siirros auttaa vähentämään pummilla matkustavia! Mutta...
        Seutulinjoilla on edelleen se ongelma jos matkustajalla on kaupungin sisäistä kautta hänhän voi tulla sillä kyytiin ja etälukulaite näyttää vihreää valoa silti (eikä kuski näe mistään onko se seutu vai kaupungin lippu) ja matkustaa tuolla kaupungin sisäisellä lipullaan sitten yli seuturajan pummilla! lukeehan siinä etälukulaitteessa pienellä onko seutu vai kaupungin lippu mutta kuljettaja ei pysty sitä millään näkemään (ellei pyydä jokaiselta lippua itselleen ja tarkista omalta koneeltaan joka on todella hidasta) Alkujaankin olisi pitänyt koko lippujärjestelmä rakentaa vaikka niin että kun matkustaja näyttää lippunsa etälukulaitteeseen niin samat tiedot näkyisivät myös kuljettajan omassa koneessa (ei varmaan olisi ollut vaikea rakentaa näin) niin kuljettajat pystyisivät paremmin tarkkailemaan lippuja!! Ehkä hiukan paremmalla suunnittelulla olisi saatu koko lippujärjestelmä paljon paremmaksi (olisihan kuskeiltakin voitu vaikka kysellä hiukan mielipiteitä) eikä YTV.n tarvitsisi valittaa kun lipputulot ovat pienentyneet, meidän ei tarvitsisi täällä haukkua lippusysteemiä eikä niitä "pummilla" kulkevia ;)

        Onkin etälukulaitteen äänimerkki erilainen sisäisellä lipulla kuin seutulipulla.


    • foku

      Kunnon ruuhkat on varmaankin tulossa maanantaina. Saadaan esimakua amerikoista, jossa ei juurikaan joukkoliikennettä tunneta.

      • DiDi

        Niinhän se menee.Hyvä esimerkki tästä yhtiöittämis- ja yksityistämismeiningistä on tuo Britannia ,jossa rautateillä ei pelaa enää juuri mikään,juna tulee jos on tullakseen,tämä on aiheuttanut mielettömät ruuhkat ainakin Lontoossa,josta omat kokemukseni kahden vuoden asumiselta ovat.Mielestäni HKL:n bussinkuljettajat ovat oikealla asialla puolustaessan tätä ns.kaupungin omaa tuotantoa.


      • Töihin
        DiDi kirjoitti:

        Niinhän se menee.Hyvä esimerkki tästä yhtiöittämis- ja yksityistämismeiningistä on tuo Britannia ,jossa rautateillä ei pelaa enää juuri mikään,juna tulee jos on tullakseen,tämä on aiheuttanut mielettömät ruuhkat ainakin Lontoossa,josta omat kokemukseni kahden vuoden asumiselta ovat.Mielestäni HKL:n bussinkuljettajat ovat oikealla asialla puolustaessan tätä ns.kaupungin omaa tuotantoa.

        Kumma juttu, kun kuskit ovat joutuneet kunnolla töihin, niin johan ruvetaan lakkoon.


    • kuskit!

      Luuletteko todella, että lakkoilu auttaa? Onko muilla aloilla vastaavassa tilanteessa lakko auttanut? Keksisitte jonkin muun tavan painostaa työnantajaa eikä kohdistaa sitä viattomiin sivullisiin. Tuo lakkoilu on jo eräänlaista terroria. Itse näen aina punaista kun näenkin bussikuskeja. Jo 80-luvulla aiheuttivat vähän väliä päänvaivaa, kun piti järjestellä kyytiä. Työnantajille vihjeeksi, että seuraavissa työehtosopimusneuvotteluissa kirjatkaa sopimukseen sellainen ehto, että mikäli kuskit menevät lakkoon, sopimus purkaantuu ja voidaan valita uusi bussiyhtiö. Ja lakkoilevat kuskit pellolle!

    • kyllästynyt

      Saako jotain hyvitystä matkakortin hinnasta, kun jo yli viikon bussit eivät kulkeneet? Pari taksimatkaa tuli lakon takia, hyvityksistä on turhaa edes haaveilla?


      On se kiva kun myydään matkakortit, ja sitten ei voi edes matkustaa. Ja mitä bussifirmat häviävät lakossa? Ei mitään, matkakortit on jo myyty, ja kun bussit eivät kulje niin säästyy bensakin ja palkat ei tarvitse maksaa kuskeille. Ja kun lakko on vielä laiton, niin saavat todennäköisesti liitolta vielä sakkomaksut. Mitä kauemmin lakko kestää sitä enemmän bussifirmat hyötyvät, ja kuka tästä kärsii? Ne jotka ovat ostaneet matkakortit !!

      • Pertsa

        Ainakin YTV mainostaa että kauden voi muuttaa arvoksi ilman viiden euron käsittelymaksua. Eihän tuostakaan nyt mitään hyötyä ole kun ei taas tiedä koska lakko loppuu.

        Kyllä minä ainakin luopuisin koko bussilipusta ja siirtyisin oman auton käyttäjäksi, jos se vain suinkin olisi omaan budjettiin mahdollista, sen verran huonoksi on joukkoliikenne mennyt. Hinnat nousee päivä päivältä ja vuoroja lopetellaan ja perusteettomia lakkoja pidetään minkä keretään.


    • Anonyymi

      Mitä eroa on kuljetusalalla ja sote alalla? Kuljetusalan tekijät saavat lakkoilla, heitä ei koiteta kyykyttää kehittämällä äkkiä orjalakeja ja toistaiseksi kuljetusalan työntekijä myös saa vaihtaa työpaikkaa

    • Anonyymi

      Lakko toimi lakkona oikein hyvin.
      Sopimukseen en ota kantaa. Ois vopitu jatkaa pitempäänkin sitä lakkoa.
      Vain kaksi kunnon ruittausta porteilla koko maassa ja yhdet munien tärpätillä sutimiset.

      Talkoo-Taavetti

    • Anonyymi

      Tuntuu jatkuvan joidenkin bussien kohdalla lakko edelleen. Mielenkiintoista tässä että reittiopas ensin näyttää kyseisen linjavuoron ja se pyyhkiytyy bussin ollessa JO 10min myöhässä. Huomiona että aiemmat saapuneet eivät pyyhiydy. Varsinaisen lakon aikana pystyi myös seuraamaan HSL "reaaliaikaisessa " bussikartassa, miten saapumaton kummitusbussi liikkui pysäkiltä toiselle. Tässä tuli pohdittua, onkohan tuo reaalikartta aina toiminut näin eli kartan bussi liikkuu vaikkei itse bussi ikinä tule. Kirjoitin tuosta muuten viimeviikolla ja viesti poistettiin- hsl kritisointi on vissiin suomen laissa kielletty (??)

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille tissiposkille jotka kovasta uhostanne huolimatta pysyitte poissa lakkoporteilta rikkuroimasta.
      Vältyitte siankusella ruiskutukselta.
      Taavetin ryhmät kävivät paikalla kyllä.

      Parta-Jugi

    • Anonyymi

      Onnittelut minunkin puolestani hyvästä suorituksesta !

      Karju Heinolasta

      • Anonyymi

        Kiitos, kyllä matkustatkin kiittelivät! Mutta mikäs oli ajellessa, kun tunarit olivat kotonaan hieromassa muniaan.
        Joku pellehermanni siinä yritteli roikkua auton keulalla, mutta putosihan se.
        Ei ne tyttömäiset näpit saa otetta, taisivat olla vielä lakatut kynnetkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe