Ahvenanmaa ja suomenkielisen maanomistus

p.ersu

Koska palstalla on ollut erilaisia vääriä käsityksiä Ahvenanmaan
maanomistusasioista palataan aiheeseen vielä.
Vielä muutama vuosi sitten kiinteistön omistamiseen tarvittiin
Ahvenanmaalla kotiseutuoikeus jonka sai jos oli asunut maakunnassa
viisi vuotta ja osasi ruotsia, oikeuden sai myös automaattisesti jos
vähintään toisella vanhemmista oli se.
Nyt kiinteistön ostamisen ja hallinnointia on helpotettu.
Ahvenanmaalta voi ostaa kaavoitetulta alueelta kiinteistön
Ahvenanmaan maakuntahallituksen erikoisluvalla ( lupa voidaan
siis myös evätä, kun henkilön taustat on selvitetty...)
Edelleenkään EI voi ostaa ja hallita rantatontteja.
Kaavoitetulta alueelta ostettavan tontin tulee olla alle 4000 neliö-
metriä.
Toinen tapa on ostaa osake asunto-osakeyhtiöstä.
Joten aivan yhtä vaivatonta ei ole kiinteistökauppa kuin on
Päijänteellä tai Puruveden rannalla.
Tarkoitus on pitää Ahvenanmaa ruotsinkielisenä.

Ehkä pitäisi kiristää ostamisen ehtoja täällä Manner-Suomessa.

15

4001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • snyft

      siitä vaan. Olisko kannattanut opiskella pikkasen parempi ruotsia koulussa, jos teillä kerran on niin kova hinku omistaa maata siellä. Voitte aina käydä ruotsinkielen kurssia. Ihan kuten me ruotsinkieliset jotka emme osaa niin hyvin suomea voi mennä somenkielen kursille.

      • Huom.

        Sinä voit ostaa maata nin paljon kuin lompakkosi sietää täysin suomenkieliseltä aluelta ilman mitään ehtoja tai rajoitteita. Tajusiko nettisvekokin eron?


      • hurritveks

        Mitäs jos svedufiili nyt ihan oieestai alkaisi pitämmään ylimieliset mölyt mahassaan.

        Onhan se nyt kumma, jos omassa kotimassa ei valtakielellä pysty jossain nurkkakunnassa pysty asioimaan sen vuoksi, että härrahurruihärrat ei ole viitsinyt maan pääkieltä opiskella sen vertaa että asiointi onnistuu.

        Rupee tulemaan sen verran röyhkeää asennetta, että lienee syytä seuraavaksi laittaa liikkeelle kansanliike Ahvenanmaan ottamiseen suomenkielisten haltuun niin kielellisesti kuin myös kaikilla muullakin tavoin. Jos joku ei halua suomenkielellä Ahvenanmaalla pärjätä niin samantien menolippu Ruotsiin.

        Alkaa olla jo liian törkeää silmille hyppimistä


    • mmuuuummii

      Ahvenanmaan tapauksessa tietysti kaksi toisistaan riippumatonta asiaa.

      Ensinnäkin on täysin käsittämätöntä, että Suomessa on lääni, jossa kansalaisilta vaaditaan erityisominaisuuksia maan ostoon.

      Toisaalta en ymmärrä kuka ja millainen suomalainen haluaisi muuttaa asumaan ahvenanmaalaisten muumiruotsia solkkaavien junttien pariin.

    • EI suomalaisille

      Onhan mantereellakin paikka missä vaaditaan muumiruotsi jomeinaat ostaa mökin.

      Kielimuuri Ruskeasuolla - suomenkielisille ei myydä mökkejä ...
      www.iltalehti.fi/.../200808228137027_hi.shtml‎Översätt den här sidan
      22 aug 2008 - .... - Nämä mökit on näköjään korvamerkitty ruotsinkielisille. He ovat vallanneet alueen. Jopa vedet ja sähköt on uhattu katkaista ...

      • Galnen

        Helsinki luovutti Jätkäsaaresta korttelin suomenruotsalaisille.

        Suljettu suomalaisilta.


    • Ellei Ahvenanmaalla olisi ollut tiukkoja linjoja tukholmalaiset olisvat ostaneet alueen kokonaan itselleen jo 60-luvulla. Koko maakunnasta olisi tullut kesähuvila maakunta jossa tavallisilla ahvenanmaalaisilla ei olisi ollut varaa ostaa itselleen tontteja tai ylläpitää maanviljelystä. Ahvenanmaan tilanne olisi tänään samanlainen kuten Ruotsin länsirannikolla missä kalatsajilla ei enää ole varaa asua omilla saareillaan koska alueiden hinnat ovat nousseet huimiin lukemiin, ja sen myöta verotaakka noussut.
      Täällä ei näy ymmärtävän että metropoli Tukholma on ihan nurkan takana. Jo tänään monta ruotsin kansalaista asuu Maarianhaminassa mutta käy jokapäiväisessä työssään Tukholmassa. Jos maanosto oikeus olisi vapaa Ahvenamaasta tulisi täysin Tukholman lähiö

      • p.ersu

        No, ei niitä Ahvenanmaan rantatontteja kyllä ruotsalaiset
        olisi jo 1960 l. Ostaneet.
        Suomessa sai ilman erikoislupaa ostaa ulkomaalaiset tontteja
        vasta kun liityimme Eu:hun.
        Mikään ei olisi pakottanut tämän jälkeenkään myymään vapaasti
        kiinteistöjä Eu:n ulkopuolisten maiden kansalaisille mm. Venä-
        läisille.
        Jan-Erik Enestam (rkp) ollessaan sisäministerinä Lipposen
        hallituksessa ( ja siunauksella) salli rajoittamattoman
        kiinteistöjen myynnin myös Eu:n ulkopuolisille henkilöille.
        Samalla vapautettiin myös tiivis rantojen rakentaminen.
        Ahvenanmaan kiinteistöjä. Tämä ei koskenut.
        Missään muussa Eu. Maassa ei ole yhtä vapaa rantatkiinteis-
        töjen rakentaminen ja myynti kuin Manner-Suomessa.
        Ahvenanmaa säästyi, muu Suomi tuhoutui.


      • p.ersu kirjoitti:

        No, ei niitä Ahvenanmaan rantatontteja kyllä ruotsalaiset
        olisi jo 1960 l. Ostaneet.
        Suomessa sai ilman erikoislupaa ostaa ulkomaalaiset tontteja
        vasta kun liityimme Eu:hun.
        Mikään ei olisi pakottanut tämän jälkeenkään myymään vapaasti
        kiinteistöjä Eu:n ulkopuolisten maiden kansalaisille mm. Venä-
        läisille.
        Jan-Erik Enestam (rkp) ollessaan sisäministerinä Lipposen
        hallituksessa ( ja siunauksella) salli rajoittamattoman
        kiinteistöjen myynnin myös Eu:n ulkopuolisille henkilöille.
        Samalla vapautettiin myös tiivis rantojen rakentaminen.
        Ahvenanmaan kiinteistöjä. Tämä ei koskenut.
        Missään muussa Eu. Maassa ei ole yhtä vapaa rantatkiinteis-
        töjen rakentaminen ja myynti kuin Manner-Suomessa.
        Ahvenanmaa säästyi, muu Suomi tuhoutui.

        Nyt sekoilet. Pyörää ei keksitty EUssa.

        EU ei mitenkään liity Pohjoismaiden omistusoikeuksiin. Ristiin Pohjoismaissa näitä tontteja ostettiin jo 60-luvun loppupuolella. 70-luvulla paineet Tukholmasta olivat hyvin kovat Ahvenanmaan rantatontteja kohtaan, ja sieltä koettiin että ahvenanmaalainen kotiseutuoikeus rajoittaa yhteispohjoismaista omistusoikeutta.

        EUn myötä vastaava oikeus laajennettiin kosekamaan kaikkia EU maita. Ja sitten vielä laajennettiin.


      • p.ersu
        twervig kirjoitti:

        Nyt sekoilet. Pyörää ei keksitty EUssa.

        EU ei mitenkään liity Pohjoismaiden omistusoikeuksiin. Ristiin Pohjoismaissa näitä tontteja ostettiin jo 60-luvun loppupuolella. 70-luvulla paineet Tukholmasta olivat hyvin kovat Ahvenanmaan rantatontteja kohtaan, ja sieltä koettiin että ahvenanmaalainen kotiseutuoikeus rajoittaa yhteispohjoismaista omistusoikeutta.

        EUn myötä vastaava oikeus laajennettiin kosekamaan kaikkia EU maita. Ja sitten vielä laajennettiin.

        Jaa, muistelen että ennen Eu-kansanäänestystä peloteltiin
        että "saksalaiset tulee ja ostaa meidän rannat",
        sitten tuli venäläiset ja osti ne...
        Täytyy tarkistaa mikä oli Pohjoismaiden kansalaisten kiinteistön
        osto ja omistusoikeus ennen Eu:ta ?
        Oliko Ahvenanmaalla jo silloin eri kuviot ? Varmaan.
        Minun käsitys on, että ulkomaalainen ei ilman erikoisjärjestelyjä
        voinut omistaa tai hallinnoida kiinteistöä "Kekkoslovakiassa".
        Pohjoismaiden asukkailla ei ollut mitään erityisasemaa ?


    • Persu oolannista

      hyvin saa ostaa :)
      Me ostetiin just reili 3000m2 tontii jossa 130m2 talo, vierasmaja,autotalli ja vaja.
      merelle 200m jossa oma venepaikka.
      ollaan asuttu täällä 2vuotta
      hieno paikka ja mukavia ihmisiä.
      Parasta kuitenkin on ettei täällä sotketa rantoja ja metsiä kuten mantereella.
      Kaikki palvelutkin olen saanut suomeksi niin kuin pitääkin tosin nyt olen aloitellut ruotsinkielen opinnot jotta tulisi paremmin toimeen ruotsista muuttavien kanssa vaikkka englanti onkin yhteinen kieli.

      • p.ersu

        No, olette täyttäneet kaikki ostajalta vaadittavat
        ehdot.
        Olette hakeneet maakuntahallitukselta poikkeuslupaa jne.
        Onko tuo 200m. Rantaan se suojavyöhyke, johon ei saa
        omistusoikeutta ilman kotipaikkaoikeutta ?
        Kolmen vuoden ja ahkeran ruotsin opiskelun jälkeen voitte
        sitten hakea sitä kotipaikkaoikeutta.....
        Pitäisikö Ilomantsiin perustaa yhtä suojeltu suomalainen
        itsehallintoalue ( ruotsinkielisiä 0,1%, muut 2,1%suomenkielisiä
        97,8%) ?


      • Samakohtelu kaikille
        p.ersu kirjoitti:

        No, olette täyttäneet kaikki ostajalta vaadittavat
        ehdot.
        Olette hakeneet maakuntahallitukselta poikkeuslupaa jne.
        Onko tuo 200m. Rantaan se suojavyöhyke, johon ei saa
        omistusoikeutta ilman kotipaikkaoikeutta ?
        Kolmen vuoden ja ahkeran ruotsin opiskelun jälkeen voitte
        sitten hakea sitä kotipaikkaoikeutta.....
        Pitäisikö Ilomantsiin perustaa yhtä suojeltu suomalainen
        itsehallintoalue ( ruotsinkielisiä 0,1%, muut 2,1%suomenkielisiä
        97,8%) ?

        Miksi helveti**ä minun pitää hakea jotain poikkeuslupaa jos haluan ostaa tontin omassa maassani.

        Seuraavaksi Manner-Suomeen pitää saada aikaan laki, joka määrää että suomenruotsalsiten pitää hankkia poikkeuslupa ja opetella riittävä suomenkielentaito. jotta voi sitten ostaa halutessaan tontin.


      • Swedens Åland
        Samakohtelu kaikille kirjoitti:

        Miksi helveti**ä minun pitää hakea jotain poikkeuslupaa jos haluan ostaa tontin omassa maassani.

        Seuraavaksi Manner-Suomeen pitää saada aikaan laki, joka määrää että suomenruotsalsiten pitää hankkia poikkeuslupa ja opetella riittävä suomenkielentaito. jotta voi sitten ostaa halutessaan tontin.

        "Kaikki palvelutkin olen saanut suomeksi niin kuin pitääkin tosin nyt olen aloitellut ruotsinkielen opinnot jotta tulisi paremmin toimeen ruotsista muuttavien kanssa "

        Tuosta herääkin ihan mielenkiintoinen kysymys:

        Kuinka paljon Ruotsista oikein muutta porukkaa Ahvenanmaalle?
        Tarvitsevatko Ruotsista muuttavat samanlaiset luvat kuin esim, Saksasta Suomeen muuttavat?

        Kuinka paljon näitä ruotsalaisia on jo muuttanut Ahvenanmaalle?

        Mitkä ovat Ruotsista Ahvenemaalle muuttavien motiivit muuttaa Ahvenanmaalle?

        Tässä kun on pari kuukautta tutustunut hurrimeininkiin, niin tulee väkisinkin mieleen että Ruotsi ujuttaa pikkuhiljaa umpiruotsalaisia Ahvenenmaan täyteen ja sitten Ahvenmaa päättääkin irrottautua Suomesta ja liittyä Ruotsiin.

        Kertokaa tyhmälle suomalaiselle, että miksi ruotsalaisia muuttaa sankoin joukoin Ahvenenmaalle?


      • Swedens Åland kirjoitti:

        "Kaikki palvelutkin olen saanut suomeksi niin kuin pitääkin tosin nyt olen aloitellut ruotsinkielen opinnot jotta tulisi paremmin toimeen ruotsista muuttavien kanssa "

        Tuosta herääkin ihan mielenkiintoinen kysymys:

        Kuinka paljon Ruotsista oikein muutta porukkaa Ahvenanmaalle?
        Tarvitsevatko Ruotsista muuttavat samanlaiset luvat kuin esim, Saksasta Suomeen muuttavat?

        Kuinka paljon näitä ruotsalaisia on jo muuttanut Ahvenanmaalle?

        Mitkä ovat Ruotsista Ahvenemaalle muuttavien motiivit muuttaa Ahvenanmaalle?

        Tässä kun on pari kuukautta tutustunut hurrimeininkiin, niin tulee väkisinkin mieleen että Ruotsi ujuttaa pikkuhiljaa umpiruotsalaisia Ahvenenmaan täyteen ja sitten Ahvenmaa päättääkin irrottautua Suomesta ja liittyä Ruotsiin.

        Kertokaa tyhmälle suomalaiselle, että miksi ruotsalaisia muuttaa sankoin joukoin Ahvenenmaalle?

        Useimmat Ruotsista muuttaneet ovat ahvenanmaalaisia jotka ovat opintojen jälkeen jääneet joksikin aikaa Ruotsiin ja sitten saavat työpaikan Ahvenanmaalta ja tulevat kotiin. Mukana voi olla ruotsalainen puoliso. Tai sitten joku muuttaa rakkauden perässä suoraan Ahvenanmaalle, kuten monet suomalaisetkin. Täällä on puute ahvenanmaalaisista juristeista, lääkäreistä ja muusta koulutetummasta väestä (Ahvenanmaalla ei akateemista koulutusta ole koskaan oikein arvostettu), joten hyvän työpaikan saaneita muuttaa jonkin verran.
        Sitten on ryhmä, joka voi vastaisuudessa kasvaa ja joka on täysin ruotsalainen, nimittäin koulupakolaiset. Ruotsissa on lasten kotiopetus kielletty, joten tänne on muuttanut useita perheitä, jotka haluavat antaa lapsilleen kotiopetusta.
        ÅSUB:n sivuilta löydät tilastot, kuinka moni mistäkin tänne on muuttanut, Pohjoismaissahan voi vapaasti muuttaa, joten mitään lupia ei tarvita.
        Mutta ei ruotsalaisia tänne pilvin pimein muuta ja useimmilla heillä on sukua täällä. Eli motiivit ovat suku tai rakas Ahvenanmaalla, hyvä työpaikka ja kotiopetus.
        Millä tavalla Ruotsi mielestäsi pystyisiomia kansalaisiaan tänne ujuttamaan? Kai ruotsalainenkin saa asionpaikkansa päättää itse ja ei kai valtio voi tavallista ruotsalaista maanpakoon ajaa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe