Lima ei irtoa keuhkoista :/?

köhisijä

Mikähän mun keuhkoissa mahtaa olla vikana? Sairastin vuoden verran jatkuvia keuhkoputkentulehduksia ja söin niihin viime syksystä tähän kesään asti n. 15 kuuria eri antibiootteja. Jälkimmäisenä oli nyt toukokuussa vielä kuumeeton keuhkokuume. Nyt ei kummiskaan enää ole ollut keuhkoputkentulehduksia ja olo on muuten kaikin puolin hyvä, mutta edelleen yskittää. Yskä on useinmiten kuivaa, mutta välillä tuntuu, että limaa irtoaa keuhkoista ja kuuluukin semmoista "rohinaa". Tämä irtoava lima ei kummiskaan nouse kunnolla ylös yskiessä vaan joudun ponnistelemaan, että saan sen pois sieltä. Se lima mikä keuhkoista nousee on välillä vaaleaa ja jäykkää, toisinaan taas ihan kirkkaan keltaista ja jäykkää.

Astma on perussairautena, mutta spirometria testien ym. mukaan se on erittäin hyvässä hoitotasapainossa eli pef-arvot eivät oikeastaan koskaan laske. Thorax kuva otettiin keuhkoista myös viime syksyn ja kevään aikana 5 kertaa ja keuhkot ovat aina olleet puhtaat lukuunottamatta toukokuussa jolloin oli tämä keuhkokuume. Sen jälkeen kuitenkin kuvattiin heinäkuussa uudestaan ja oli taas puhdas.

Olen myös laittanut semmoisia asioita huomioon, että joissain paikoissa missä on pölyä (mm. tehtaalla jossa olin kesätöissä) alkoi keuhkoja "ärsyttämään". Tämä ei ollut semmoista kuten astmassa, että keuhkot alkoivat vinkumaan, vaan pikemminkin semmoista, että tuntuis, että sisäänpäin hengittäessä olisi pieni keuhkoputkentulehdus päällä. Saman homman huomasin myös eilen kaverini luona vanhassa kerrostalossa hänen huoneistossaan (kivitalo joka rakennettu 1940 helsingin kallioon). Omassa kämpässäni tosin ei nyt mitään suurempia oireita ole ollut.

Osaisko kukaan kertoa mistä moinen johtuu ku lääkäritkin tuntuvat olevan aika ihmeissään ja heidän mielestään ei ole mitään vikana, vaikka tätä yskää onkin, joka ei ole mielestäni normaalia "lähes terveellä" 24-vuotiaalla miehellä. Tupakoin 2 vuotta, mutta lopetin senkin jo viime maaliskuussa.

Kiitoksia kaikille vastanneille"

11

9664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna

      Onko sinulle tehty allergiatestejä?

      Onko nenäsi tukkoinen, paineen tunnetta tai särkyä poskipäissä? Jos on, sinulla saattaa olla poskiontelotulehdus, johon tarvitset todennäköisesti antibioottikuurin.

      Millaiset Pef-arvosi ovat? Ohessa olevasta linkistä näet ikäisesi viitearvosi http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pgr00014. Onko aamu ja ilta-arvoissasi vaihtelua? Mikäli on, astmasi ei ole todennäköisesti tasapainossa.

      Kannattaa tehdä astmatesti http://www.astmatesti.fi/ .

      Mikäli sinulla on jatkuvaa keuhkojen limaisuutta, astmalääkityksesi ei välttämättä ole riittävä. Astman hoidon Käypä hoitosuositus eli hoidon pitää mennä tämän kaavan mukaan http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/naytaartikkeli/tunnus/khp00003 .

      Minua on auttanut astmapäiväkirjan täyttäminen osoitteessa http://www.terveyskartoitus.fi/calendar_astma/ astman tasapainon ja omahoidon seurannassa. Kun rekisteröidyt tuonne ja syötät omat tietosi ohjeiden mukaan kone tekee pef-arvoistasi, oireilustasi ja lääkityksestäsi analyysin astman tasapainosta. Testasin tämän luotettavuutta täyttämällä tunnollisesti muutamana viikon ajalta päiväkirjaa ennen keuhkolääkärin vastaanotooa ja saman arvion hoitotasapainosta sanoi keuhkolääkäri, vaikka ei siis nähnyt täyttämääni tarkkaa päiväkirjaa.

      Pulloon puhallus on hyvä keino liman irroitukseen. Ohjeet löydät mm. http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/3086/6973/ .

      Onko sinulla närästystä? Astmaatikoilla on jostain syystä usein lisäksi myös närästystä, joka saattaa aiheutta keuhkoputkien limaisuutta ja yskää. voi kokeilla apteekista ilman reseptiä saatavaa närästyslääkettä.

      Oletko ollut Kelan järjestämässä astmakuntoutuksessa? Jos et ole ollut, voin lämpimästi suositella. Sieltä saa hyviä vinkkejä ja vertaistukea astaman hoitoon. Astmakuntoutukseen tarvitaan hoitavalta lääkäriltä B-lausunto, joka viedään yhdessä kuntoutuskurssihakemuksen kanssa Kelaan.

      Tässä muutama ajatus tilanteeseesi. Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä.

    • köhisijä

      Astma ja allergiat löytyy. Astma on spirometrian mukaan hoitotasapainossa (tsekattiin kesällä 2 kertaa) ja lääkkeet ihan tapissa. Allerginen olen kissoille, koirille, siitepölylle... ja syön siihen desloratadine actavis 5 mg yhden tabletin päivässä eli käytän antihistamiineja. Lisäksi vielä montelukast 10 mg iltaisin.

      Pullaan olen puhallellut mutta mitään ei nouse ylös tai irtoa eli ihan turhan kanssa. Suolapiipusta tuntuu olevan enemmän apua. Kuten myös sanoin PEF-arvoni eivät vaihtele juurikaan iltaisin tai aamuisin vaan ovat aina 620 - 650.

      Näiden vaivojen takia tehtiin pari viikkoa sitten FESS-leikkaus, ja edes kartiokeilakuvauksessa ei ollut polyyppeja, eikä ilmatiehyet poskionteloissa ollut loppupeleissä edes kovin ahtaat. Krooninen nuha löytyy myös taustalta, mutta pointti on se, että ei ole poskiontelontulehdusta.

      B-lausunto löytyy astmasta ja se tuli armeija aikaan.

    • Henna

      Onko asuinpaikassasi ja/tai opiskelu-/työpaikassasi ilmanvaihto hyvä? Minä alan heti oireilemaan limaisuudella jos ilmanvaihto on huono.

      Mulle tehtiin tuo FESS alkuvuodesta ja hengittäminen nenän kautta on nyt kylää paljon helpompaa.

      Mulla on nuo samat allergiat kuin sulla. Altistutko päivittäin tai usein eläinpölyille? Mulla oli viime syksynä limaisuutta, kun altistuin lähes päivittäin asiakastyössä eläinpölyille ja erilaisille hajuille. Vaihdoin työtehtäviä puhelintyöhön ja nyt ei ole oireilua.

      Siitepölyjen suhteen olen nyt kolmatta vuotta siedätyshoidossa ja kesäaikainen oireilu on helpottanut huomattavastai.

      Onko sulla pitkävaikutteisen ja avaavan yhdistelmäsuihke käytössä? Mulla on, Seretide 50/500 1x2. Flunssa-aikaan käytän Seretiden lisänä kuurina Flixotide 500 mikrog 1x2. Oletko syönyt suun kautta kortisonitablettikuuria koskaan? Itse jouduin viime vuonna syömään muistaakseni kolme suun kautta kortisonikuuria. En luovuttaisi vielä lääkityksen kanssa, sillä nykyisin on vaihtoehtoja, jos jostain ei saa apua. Minullakin vasta kolmas lääke sai minut oireettomaksi.

      Onko sinulta astmahoitaja tarkistanut lääkkeenotto tekniikkasi, että vedät tarpeeksi syvään hengittäen lääkkeen keuhkoihisi?

    • köhisijä

      En altistu eläinpölylle sillä minulla ei ole lemmikkejä. Astmalääkkeenä on Innovari 100/6 2xkertaa aamuin ja illoin. Otan sen aerochamferilla eli menee perille asti ja erittäin hyvin. Astmahoitaja on tarkistanut lääkkeenotto tekniikkani, eikä siinä ollut korjattavaa. Olen syönyt suun kautta lyhyitä kortisoni tablettikuureja n. 7 kpl nyt vuoden aikana. Sitäpaitsi viimeisimmän spirometrian jälkeen lääkäri kehoitti minua laskemaan ton innovairin nyt 1 annokseen aamuin ja illoin.

      • köhisij'

        joo ja innovairis on pitkävaikutteinen avaava ja tulehdusta estävä yhdessä eli on yhdistelmä lääke. Seretide oli jossain vaihees, mutta ei ollu niin hyvä


    • köhisijä

      Olen itse alkanut epäillä, että onkohan keuhkojeni värekarvoissa jonkinlainen toimintahäiriö? Sillä yskiessä välillä saan liman irtoamaan keuhkoissani, mutta en kuitenkaan saa sitä köhittyä pois sieltä. Toinen mahdollisuus mikä kans pelottaa, niin on se, että minulla on keuhkosyöpä tai jokin muu vastaava ja se ei vain näkynyt vielä röntgenissä :/. Keuhkoahtauma tai krooninen keuhkoputkentulehduskaan ei ole varmaan pois suljettu tosin FEV1 arvoni oli viimeisimmässä spirometriassa 95% viitearvosta kun se kesällä oli joku 87% sen kuumeettoman keuhkokuumeen jälkeen :).

    • Henna

      Onko sinulla käytössäsi jokin kortisoninenäsuihke nenän limakalvojen hoitamiseen?Astmaatikolla nenän limakalvojen hoitaminen erityisesti allergisella on yhtä tärkeää kuin astmasuihkeet, koska nenän limakalvot ja keuhkot ovat yhtä suurta limakalvoa. Mulla on käytössä Dymista-nenäsuihke, jossa on samassa antihistamiini ja kortisoni.

      Harrastatko säännöllisesti liikuntaa? Liikunta edistää liman likkumista keuhkoista ylöspäin.

      Onko sinulle tehty ruoka-aineista allergiatestit? Ruoka-aine allergiat saattavata myös pitää yllä hengitysteiden limaisuutta.

      Tiedän tapauksen, jossa oli vähän vastaavanlaista ongelmaa kuin sinulla tuon jatkuvan limaisuuden kanssa. Hän sairasti toistuvia keuhkokuumeita, söi antibioottikuureja ja kortisonikuureja. Hänelle aloitettiin muutamaksi kuukaudeksi antibioottihoito estolääkkeeksi. Limaisuus ja keuhkokuumeet loppuivat ja nyt hän voi todella hyvin astmansa kanssa. Limaisuus on hyvä kasvualusta bakteereille, joten kannattaa puhua tästä hoitavalle lääkärillesi.

      • köhisijä

        Kortisoninenäsuihke on käytössä. Avamys 27,5 mikrog 2xsuihketta iltaisin ja samalla käytän myös sarvikuonoa. Harrastan 2 kertaa viikossa aerobista liikuntaa ja 2 kertaa kuntosalilla käyntiä eli 4 kertaa yhteensä. Ruoka-aine allergiatesteä ei ole tehty, mutta luulis, että olisi tullut jo aikaisemmin ilmi sillä ne iho allergia testitkin (koira, kissa...) tehtiin minulle jo kun olin tarhassa.

        Oliko tuolla tietämällisä tapauksella bronkiekstasiatauti vai mikä? Oliko minkä ikäinen?


    • Henna

      Ei ollut bronkiestasia ja kyseessä oli tupakoimaton n. 35 v. henkilö. Oli muistaakseni jossain vaiheessa tupakoinut.

      Tuosta ruokien aiheuttamasta limaisuudesta. En pysty nykyisin syömään suklaata, kun kurkkuun nousee sitkeää limaa ja tuntuu, että tukehdun siihen limaa. Myös maidon tiedetään nostattavan limaa. Mulle ei ole tehty koskaan ruoka-aine allergiatestejä, mutta joskus on kyllä käynyt mielessä, että tarttis pyytää. Ruokavaliolla on oikeasti merkitystä limaisuuteen.

      Lapsellani on astma ja refluksitauti. Kun refluksitauti on pahana, hänellä limaisuus lisääntyy ja tietyt ruoka-aineet pahentavat refluksia.

    • Anonyymi

      Voi kun kaikki älyä mikä sen aiheuttaa home ja kosteusvauriot mitä vaan vähätellään.

    • Anonyymi

      Itselläni ollut myös keuhkosairauksia ja mietin vaan että kun kosteusvaurioisessa asunnossa kerran asunut...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe