Home Helvetti

Jokeri

Moro.
Itsellä myös home-ongelmia.
Olen asunut tässä kyseisessä rivitalossa jo noin 10vuotta, ja koko sen ajan täällä on ollut enemmän tai vähemmän hometta. Ensimmäinen minun aikanani oli joskus 3-5vuotta sitten, jolloin tämä peruskorjattiin aivan kiitettävästi, patsi vessa.
Sinne lyötiin varmaankin vain uudet lastulevyt(!) joiden päälle laatoitus.
Nyt vessasta laatatkin ovat jo irtoamassa ja pilkkuja hieman jokapuolella.

Nyt vasta pari vuotta sitten, eli 2-3vuotta tuon remontin jälkeen ovat ongelmat kasvaneet ekspotentiaalisesti.

Mm. seuraavia oireita esiintynyt/esiintyy:

Useasti kuumetta, pientä lämpöilyä melkein joka päivä.
Nivel kivut(?)mm. Oikea jalka on pahassa kunnossa, ei kestä nousta sillä, nivelsiteet löysällä varmaankin, ja lääkäri ei tee mitään.
Juoksussa/kävelyssä paikat kipeytyy.(En harrasta tosin liikuntaa kovinkaan paljoa, mutta tulee liikuntaa kuitenkin niin paljoa ettei nyt luulisi mitään särkyjä olevan)

Silmien ärsytystä
Tukkoinen nenä
Henki haisee pahalta aamulla, vaikka pesen hampaat aamuisin & joskus iltaisin.(Poskiontelo tulehduksen syytä?)
Kipeä kurkku aamuisin
Huono olo aamuisin
Vuodessa noin 20 poskiontelo tulehdusta
Joskus koulussa "samea" näkö, vietän tosin melko paljon aikaa koneella, mutta en usko että se vain siitä johtuisi.

Allergia minulla todettiin noin 4vuotta sitten, ja pelkäänpä että se on muuttunut jonkinlaiseksi astmaksi.Koulussa kun juoksin mah. nopeasti 100m, pian sen jälkeen todella ankara pääkipu huippaus tuntui kuin taju menis.

Aina jonkin raskaan juoksun jälkeen tuli pääkipeäksi/ tulin sairaaksi(Kuumetta, huono olo)

No, sairaudet kyllä kestän, mutta eräs asia on TODELLA suuri henkinen rasite: Haju
Se homeen haju joka kiusannut jo pari vuotta.

Joka päivä pitää pestä vaatteet(lähinnä päällyspaidat, farkut menevät pari päivää ilman pahempia hajuja) & siitä huolimatta niissä on se homeenhaju.
Etenkin talvet ovat todellista kidutusta, varmaankin johtuu ilmankosteudesta, sillä vaatteeni löyhkäävät oikein silloin.

No, jos päällyspaidat haisevat, niin selviäisin ehkäpä vielä t-paidalla talvisinkin.

Olen vain huomannut, että jos olen t-paidassa kylmällä säällä, tai jonkinlaista fyysitä rasitusta(Ruumiinlämmön nousu?) ihoni alkaa haista todella pahalta, jotenkin "happamalta".

Turha varmaan sanoa että käyn suihkussa jokapäivä, joskus iltaisinkin, erilaisia shampoita & suihkusaippuoita kokeiltu, tämän hetkinen Adidaksen joku todella vahvanhajuinen suihkusauippua tuntuisi pitävän hajut kurissa, jos olen "varovainen".( Ei siis mitän jossa tulee hiki, tai niin että pitäisi olla t-paidalla/ hihat käärittyinä)
Itse haju on "pistävä" tai sellainen hapan.

Itse talo koostuu keittiöstä, vessata, olohuoneesta sekä 2 makuuhuoneesta.


Ulko-ovi
Makuuhuone-käytävä-makuuhuone
Makuuhuone-Käytävä-Makuuhuone
Käytävä-Vessa
Keittiö----käytävä--Vessa
Keittiö----Käytävä--Olohuone
Keittiö----Käytävä--Olohuone


Eli, keittiön & olohuoneen ikkunaluukut ovat aina auki, taka-ovi päivisin.
Makuuhuoneiden luukkuja ei ole mahdollista pitää öisin auki, sillä huoneenlämpötila laskisi aivan liikaa.
Jos taka-oven sulkee, mutta pitää ikkunaluukut auki, on tunkkainen & "epämiellyttävä" ilma jo "saastuttanut" talon parissa tunnissa.

Päivät jolloin olen koulussa ovat myös kamalia, sillä kun saavun kotia, on ilma äärinmäisen tunkkainen. Deodorantin suihkuttaminen aamulla/päivällä auttaa, mutta oireet pahenevat silloin, olenhan allerginen vaikka mille.

Isäni ei ota edes vakavasti kun kerron hänelle näistä, ja sanoo että jonkinlainen homekorjaus olisi tulossa, mutta olen lukenut että home tarttuisi myös huonekaluihin.(Totta?)

Pitkähihaiset paidat joudun uusimaan 2-5kertaa vuodessa, t-paidat pari kertaa vuodessa, farkut silloin tällöin.
Syy siinä että joku värinen todella paha kuluminen(Pesu) tai paha haju.

Eipä enää tule päähän muuta mieleen kuin itsarin tekeminen, en vaan jaksa enää taistella vastaan mistään.
Poissa oloja tulee koulusta monta kertaa kuukaudessa joko sen takia ettei ole vaatteita, tai että olen sairas.
Voimat vaan lopussa kertakaikkisesti, varmaankin masennusta.


Liikkua en ulkona halua, sillä jo koulussa on huono maine(Kiitos jälleen tuo haju) ja aina saisi olla haistelemassa ettei vaatteet haise kovinpahalta. Olen tietysti kyllä hieman laiskakin liikkumaan.

Olen noin ~180cm pitkä ja painan n.65Kg

Viesti oli pitkä ja mahdollisesti olen vielä unohtanutkin monia yksityiskohtia, tuossa nyt on asiat suurinpiirtein.
Toivottasti tulisi edes joitain hyviä neuvoja.

43

14504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairastellut

      Minkä ikäinen olet? Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta muuttaa opiskelija-asuntoon? Menetät terveytesi vielä kokonaan, jollet pääse pois tuosta asunnosta. En ymmärrä, miten isäsi voi olla noin välinpitämätön asian suhteen.

      • Jokeri

        Ikää löytyisi sellaiset 15 & risat.
        Isänihän on todella hyvä, paitsi tämän asian kanssa on hieman harmeja ollut ;/


      • sairastellut
        Jokeri kirjoitti:

        Ikää löytyisi sellaiset 15 & risat.
        Isänihän on todella hyvä, paitsi tämän asian kanssa on hieman harmeja ollut ;/

        Eikö isäsi ymmärrä, miten vaarallista home on? Anna hänelle luettavaksi jotain homeesta ja homesairauksista kertovaa. Kerro hänelle, että home aiheuttaa pysyviä sairauksia. Vaikka hän ei olisi sairas, se ei merkitse sitä, ettetkö sinä olisi.

        Meidänkin perheessämme avomieheni sai vain pientä ihottumaa, mutta minä olen sairastellut vuositolkulla. Kaikki eivät sairastu homeitiöistä, mutta eiväthän kaikki saa oireita siitepölystäkään.

        Ei voi kuin pitää peukkua sinulle, että saat isäsi ymmärtämään tämän asian. Home tarttuu vaatteisiin ja huonekaluihin, ikävä kyllä. Nekin pitäisi uusia remontin jälkeen.


      • Talitintti ..
        Jokeri kirjoitti:

        Ikää löytyisi sellaiset 15 & risat.
        Isänihän on todella hyvä, paitsi tämän asian kanssa on hieman harmeja ollut ;/

        On kyllä aloittajalla pitkä lista. Seuraavassa linkissä on 100 mahdollista homeen aiheuttamaa oiretta:

        http://www.biofacto.mycashflow.fi/news/4/100-homeoiretta


      • Anonyymi
        sairastellut kirjoitti:

        Eikö isäsi ymmärrä, miten vaarallista home on? Anna hänelle luettavaksi jotain homeesta ja homesairauksista kertovaa. Kerro hänelle, että home aiheuttaa pysyviä sairauksia. Vaikka hän ei olisi sairas, se ei merkitse sitä, ettetkö sinä olisi.

        Meidänkin perheessämme avomieheni sai vain pientä ihottumaa, mutta minä olen sairastellut vuositolkulla. Kaikki eivät sairastu homeitiöistä, mutta eiväthän kaikki saa oireita siitepölystäkään.

        Ei voi kuin pitää peukkua sinulle, että saat isäsi ymmärtämään tämän asian. Home tarttuu vaatteisiin ja huonekaluihin, ikävä kyllä. Nekin pitäisi uusia remontin jälkeen.

        Samat sanat täälläkin 10 joh kiduttu vuodesta 11 lähtiin noh kohta 10 v onkin eikun lääkäristä asti vähätellään ja porukat syvältä ei täällä ole mitään noh ei kait mut terveys mennyt keuhkot paskaa täynä. Koitahan vaan olla tämmöistä mukavaa.


      • Anonyymi

        Sama kohtalo vittu.


      • Anonyymi

        Sama kohtalo vittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama kohtalo vittu.

        Eikun vähätellään.


    • aspergillus

      Kerro isällesi, että käy lukemassa KOTI & RAKENTAMINEN palstalta aiheesta KOSTEUSVAURIOT, siellä on keskusteluja homeista ja niiden seurauksista.
      Oletko käyny juttelemassa koulun terveydenhoitajan kanssa näistä asioista? Hän voisi osata neuvoa sinua.

    • melkein terveytensä menettänyt

      Home voi tosiaan sairastuttaa ihmisen pahasti. Voi olla, että ei enää jonkin ajan päästä jaksa tehdä mitään, mutta toisilla samassa tilassa olevilla ei välttämättä ole oireita. Olin työpaikalla vuoden verran erittäin väsynyt, kuumeilin, kurkku oli jatkuvasti kipeä ja oli pitkäaikaisia poskiontelontulehduksia. Vasta remontin (ihme!) jälkeen olo alkoi helpottua. Olin totisesti jo vaihtamassa työpaikkaakin päästäkseni pois tuosta sairastuttavasta ilmasta. Yhdellä työkaverillani oli samanlaisia oireita samaan aikaan, mutta hänellä ne helpottivat kesälomatauon jälkeen.Oireet eivät parane yleensä itsestään, jos ne ovat päässeet pahoiksi, niin kuin sinulla näyttää olevan. Jotain konkreettista täytyy tehdä. Homemittaukset ovat kalliita, mutta kuinka arvokas on ihmisen terveys? Sen tietää, kun sen menettää.Älä anna periksi tässä asiassa, vaikka väsymykseltä ja huonolta ololta varmasti tekisinkin mieli vain "antaa asioiden mennä mihin menee". Kunnollinen remontti tarpeellisine kuivatuksineen saattaa viedä aikaa ja rahaa, mutta on sen arvoista.Pelkkä purkaminen ja uuden päälle rakentaminen ei aina riitä, sillä kosteutta voi olla niin paljon, että on tarpeen kääntyä kuivatusfirman puoleen.Kunnollinen paikkojen kuivaaminen puhaltimilla ennen uuden päälle rakentamista ja mittaukset varmistamaan. Ja kyllähän se oma nenäkin kertoo aika varmasti, onko liikaa kosteutta, kuten olet huomannutkin. Lisää painostusta asiaan ja toivon sinulle voimia, sillä kaikki eivät tosiaan pidä noita asioita edes todellisina, jos eivät itse kärsi niistä.Toivottavasti piinasi päättyy pian.

    • Minsku

      sairastunut homeiden takia vakavasti. Sinun pitäisi todellakin päästä sieltä asunnosta nopeasti muuttamaan muualle! Toivottavasti isäsi kuuntelisi sinua ja uskoisi, että on kyse vakavasta asiasta!

      Oireilu voi pitkään jatkuessaan johtaa homeastman kehittymiseen (hankalahoitoinen)tai homepölykeuhkoon (alveoliitti). ODTS:n oireita sinulla jo onkin, siitä kielivät kuumeilu, keuhko-oireet, niveloireet jne. ODTS kehittyy helposti alveoliitiksi mikäli altistus jatkuu pitkään. Alveoliitissa keuhkomuutokset ovat sitten jo pysyviä.

      Olet tosi nuori mies ja vasta elämäsi alussa. Toivon todella, että saat asiasi järjestymään! Ota reippaasti yhteyttä esim. Asumisterveysliittoon. Sieltä saat hyviä neuvoja. Netistä löydät tietoa esim. hakusanoilla: Tuula Husman ODTS. Hän on Kansanterveyslaitoksen tutkija, joka tutkii nimenomaan näitä homesairauksia. Tsemppiä!!

      • Jokeri

        No juu, kyllä kaikki toivottavasti järjestyy, tämän pikkukunnan rakennusmiehet vaan tuskin ovat kovin päteviä, sen verta olen nähnyt heidän tekeleitään.
        Onko olemassa mitään rakennuspykälää/pykälöitä jotka määrittäisivät tälläisiä remontteja paremmin, että miten ja kuika pitäisi tehdä?


      • Minsku
        Jokeri kirjoitti:

        No juu, kyllä kaikki toivottavasti järjestyy, tämän pikkukunnan rakennusmiehet vaan tuskin ovat kovin päteviä, sen verta olen nähnyt heidän tekeleitään.
        Onko olemassa mitään rakennuspykälää/pykälöitä jotka määrittäisivät tälläisiä remontteja paremmin, että miten ja kuika pitäisi tehdä?

        Riippuu vähän siitäkin asutteko omassa vai vuokralla. Siis niitten korjausvastuitten ym. suhteen. Juu, minäkin oon nähny vaikka minkälaista "saneerausta". Esim. työpaikallani oli varasto, jonne valui vesi sisään ja jopa hyllyillä kasvoi näkyvää hometta. Korjaaminen oli sitä, että hyllyt pyyhittiin pyhtaaksi homeesta ja seinät maalattiin. Hienoa!

        Kaikkein parhaita neuvoja saat Asumisterveysliitosta. Siellä työskentelevät ihmiset ovat nimenomaan ammattilaisia näissä homekorjausasioissa. Muistaakseni heillä on nettisivutkin, jota kautta voit vaikka lähettää sähköpostia. Kunnan terveystarkastajien pitäisi myös puuttua asiaan, kun kyseessä on terveydellistä haittaa aiheuttava rakennus. Mielestäni he ottavat homenäytteitäkin tarvittaessa. Mutta ota ensin yhteys Asumisterveysliittoon!


    • isältäsi
      • aspergillus

        Ei tuollaisilla koneilla voi korvata remonttia !!


      • isältäsi
        aspergillus kirjoitti:

        Ei tuollaisilla koneilla voi korvata remonttia !!

        Jos asunnon omistaj ei halua tehdä remppaa tämä kone auttaa pääsemään eroon homeitiöistä ja muista epäpuhtauksista huoneilmassa ja näin ollen homeoireilut häviää eikä terveys vaarannu.


      • Minsku
        isältäsi kirjoitti:

        Jos asunnon omistaj ei halua tehdä remppaa tämä kone auttaa pääsemään eroon homeitiöistä ja muista epäpuhtauksista huoneilmassa ja näin ollen homeoireilut häviää eikä terveys vaarannu.

        sanot siitä, että osa homeista erittää kaasumaisia toksiineja, jotka ovat erittäin vaarallisia terveydelle. Toksiinit tulevat rakenteiden läpi huoneilmaan ja tutkimusten mukaan imeytyvät esim. tietynlaisiin muoveihin niin, että niitä on mahdotonta poistaa. Ovat usein hajuttomia, joten niitten olemassaoloa on mahdotonta ihmisaistein havaita. Vakavia terveydellisiä oireita kyllä aiheuttavat. Arveletko, että kyseinen ihmelaite poistaa ilmasta myös nämä toksiinit? Ja jos rakenteet ovat homeessa, erittyy sieltä koko ajan ilmaan lisää homeitiöitä, jotka sitten kulkeutuvat asunnon läpi ilmavirran mukana siihen laitteeseen? Eivätkö ne siinä matkalla aiheutakaan oireita??


      • isältäsi
        Minsku kirjoitti:

        sanot siitä, että osa homeista erittää kaasumaisia toksiineja, jotka ovat erittäin vaarallisia terveydelle. Toksiinit tulevat rakenteiden läpi huoneilmaan ja tutkimusten mukaan imeytyvät esim. tietynlaisiin muoveihin niin, että niitä on mahdotonta poistaa. Ovat usein hajuttomia, joten niitten olemassaoloa on mahdotonta ihmisaistein havaita. Vakavia terveydellisiä oireita kyllä aiheuttavat. Arveletko, että kyseinen ihmelaite poistaa ilmasta myös nämä toksiinit? Ja jos rakenteet ovat homeessa, erittyy sieltä koko ajan ilmaan lisää homeitiöitä, jotka sitten kulkeutuvat asunnon läpi ilmavirran mukana siihen laitteeseen? Eivätkö ne siinä matkalla aiheutakaan oireita??

        Laite on koko ajan päällä ja puhdistaa koko ajan saman tien kun epäpuhtauksia on ja tulee niin samantien sillä hetkellä laite puhdistaa huoneilmaa. Mietippä vaikka ihan omalla järjellä.

        Näitä otsonipuhdistus laitteita käytetään suomessa laitoksissa ja uimahalleissa työpaikoilla jne. Saa nähä milloin sitten tieto on niin varmaa että voidaan sanoa että otsonipuhdistus olisi huuhaata.
        No, itse tulin nyt siihen tulokseen että aion lähettääkin takasin tämän laitteen. Päädympä ostamaan tavanomaisemman halvemman ilmanpuhdistimen.Kyllä ihmiset ovat ostelleet näitä laitteita koteihinsa,kuulemma.


      • Edellisessä oli ajatusta
        isältäsi kirjoitti:

        Jos asunnon omistaj ei halua tehdä remppaa tämä kone auttaa pääsemään eroon homeitiöistä ja muista epäpuhtauksista huoneilmassa ja näin ollen homeoireilut häviää eikä terveys vaarannu.

        Homeongelmissa paras korjaus on poistaa ongelmia aiheuttava rakennus ja tehdä uusi sekä samalla uusia kaikki irtaimisto - usein tämä ei kuitenkaan ole realistista.

        Hyvä remonttikin auttaa, mutta remontin aikana yleensä saadaan homeet liikkeelle ja saadaan aikaan suuri homepitoisuuden kasvaminen sekä leviäminen. Remontin jälkeen suositellaan usein yleensä tilanpuhdistamista "allergiakäsittelyllä", joka tarkoittaa usein otsoni-puhdistusta.

        Ilman remonttia hometta erittyy kokoajan lisää ilmaan ja siksipä sitä pitääkin poistaa kokoajan jos halutaan alentaa homepitoisuutta.

        Millään puhdistimella hometta ei saa kokonaan pois koska sitä tulee kokoajan lisää.
        Kaikkihan tietää sen, että hometta on aina pieniä määriä kaikkialla. Kyse onkin homepitoisuuden määrästä.

        Ilmapuhdistin millainen tahansa joka pystyy poistamaan homeen on ilmanpudistukseen parempi kuin ei mitään. Aktiivisesti toimiva otsoni-puhdistin poistaa homeen laitteen läpi virtaavasta ilmasta otsonin ja ultraviolettivalon avulla laittet poistavat lisäksi myös bakteerit ja sienet. Levitessään sisäilmaan otsoni tuhoaa (hapettaa) homeitiöt ympäröivästä ilmasta ja pintamateriaaleista.

        Tehokkailla otsonipuhdistimilla voidaan puhdistaa esim seinämateriaalit ja irtaimisto aina kosteuseristeeseen saakka, mutta tämän typpinen puhdistus vaatii ammattiluokan laitteet sekä tilan sulkemisen puhdistuksen ajaksi.

        Jos terveys on mennyt homeen takia niin sen palautuminen voi olla mahdotonta, mutta kuten monissa muissakin asioissa hyvä yleissääntö on että palautuminen vie saman ajan kuin on vienyt oireiden ilmaantuminen.

        Se kysymys, että poistaako otsoni hometta ja bakteeria ... netin käyttäjinä löydätte tutkimustuloksia vaikka kuinka paljon kotimaasta ja ulkomailta.

        Otsoniko myrkkyä ? Kyllä ja ei .. riippuu pitoisuudesta, vaikutusajasta ja jopa otsonin tuottamistavasta. Erilaisilla otsonin tuottotavoilla voidaan saada sivutuotteina haitallisia muita aineita.

        Otsonia on ulkoilmassa 0,00 - 0,003 ppm pitoisuuksia normaalisti. Ulkoilmaa pidetään noin yleisesti ottaen terveellisenä.
        Otsoni puolittuu sisäilmassa nopeasti n 30 min joten tehokkaallakaan tuuletuksella ei saada sisälle ulkoilman O3pitoisuutta.

        Kun käytät mitä tahansa puhdistinta muista lukea käyttöohjeet, huoltaa laitetta ohjeen mukaan ja tietysti valita oikean tyyppinen sekä tehoinen laite käyttöösi.


      • Liisa
        Edellisessä oli ajatusta kirjoitti:

        Homeongelmissa paras korjaus on poistaa ongelmia aiheuttava rakennus ja tehdä uusi sekä samalla uusia kaikki irtaimisto - usein tämä ei kuitenkaan ole realistista.

        Hyvä remonttikin auttaa, mutta remontin aikana yleensä saadaan homeet liikkeelle ja saadaan aikaan suuri homepitoisuuden kasvaminen sekä leviäminen. Remontin jälkeen suositellaan usein yleensä tilanpuhdistamista "allergiakäsittelyllä", joka tarkoittaa usein otsoni-puhdistusta.

        Ilman remonttia hometta erittyy kokoajan lisää ilmaan ja siksipä sitä pitääkin poistaa kokoajan jos halutaan alentaa homepitoisuutta.

        Millään puhdistimella hometta ei saa kokonaan pois koska sitä tulee kokoajan lisää.
        Kaikkihan tietää sen, että hometta on aina pieniä määriä kaikkialla. Kyse onkin homepitoisuuden määrästä.

        Ilmapuhdistin millainen tahansa joka pystyy poistamaan homeen on ilmanpudistukseen parempi kuin ei mitään. Aktiivisesti toimiva otsoni-puhdistin poistaa homeen laitteen läpi virtaavasta ilmasta otsonin ja ultraviolettivalon avulla laittet poistavat lisäksi myös bakteerit ja sienet. Levitessään sisäilmaan otsoni tuhoaa (hapettaa) homeitiöt ympäröivästä ilmasta ja pintamateriaaleista.

        Tehokkailla otsonipuhdistimilla voidaan puhdistaa esim seinämateriaalit ja irtaimisto aina kosteuseristeeseen saakka, mutta tämän typpinen puhdistus vaatii ammattiluokan laitteet sekä tilan sulkemisen puhdistuksen ajaksi.

        Jos terveys on mennyt homeen takia niin sen palautuminen voi olla mahdotonta, mutta kuten monissa muissakin asioissa hyvä yleissääntö on että palautuminen vie saman ajan kuin on vienyt oireiden ilmaantuminen.

        Se kysymys, että poistaako otsoni hometta ja bakteeria ... netin käyttäjinä löydätte tutkimustuloksia vaikka kuinka paljon kotimaasta ja ulkomailta.

        Otsoniko myrkkyä ? Kyllä ja ei .. riippuu pitoisuudesta, vaikutusajasta ja jopa otsonin tuottamistavasta. Erilaisilla otsonin tuottotavoilla voidaan saada sivutuotteina haitallisia muita aineita.

        Otsonia on ulkoilmassa 0,00 - 0,003 ppm pitoisuuksia normaalisti. Ulkoilmaa pidetään noin yleisesti ottaen terveellisenä.
        Otsoni puolittuu sisäilmassa nopeasti n 30 min joten tehokkaallakaan tuuletuksella ei saada sisälle ulkoilman O3pitoisuutta.

        Kun käytät mitä tahansa puhdistinta muista lukea käyttöohjeet, huoltaa laitetta ohjeen mukaan ja tietysti valita oikean tyyppinen sekä tehoinen laite käyttöösi.

        Toivottavasti kaikki ymmärtävät, että tässä on kyseessä edesvastuuton mainos. Otsoni on yläilmakehässä tarpeellinen, mutta alailmakehässä esiintyessään se on ilmansaaste, jonka enimmäismääristä on jopa asetus olemassa. Myös monet otsonin reaktiotuotteet ovat myrkyllisiä.

        Hengitettynä se aiheuttaa yskää, hengenahdistusta, silmien kirvelyä ja punoitusta, nenän ja kurkun ärsytystä, väsymystä, huonovointisuutta ja päänsärkyä. Se voi pahentaa myös allergiaoireita.

        Otsonointilaitteet eivät myöskään kykene tuhoamaan homeita.

        USA:n terveys- ja kuluttajaviranomaiset ovat varoittaneet käyttämästä niitä homeongelmien yhteydessä.


    • aspergillus

      Asumis- ja terveys liittoon on perustettu puhelin palvelu Aste Info, sieltä saa neuvoja tällaisissa tilanteissa.
      He osaavat asiansa ja osaavat neuvoa. Ota ihmeessä heihin yhteyttä, numero on (03)8775413.
      Voimia sinulle!

      • aspergillus

        sori, se on asumisterveysliitto eikä asumis- ja terveysliitto, muut tiedot on oikein.


    • Just me

      Kannattaa todella infota homeen haitoista vanhemmille, jos eivät sitä tajua itse. Home aiheuttaa sairauksia helpommin lapsille ja nuorille kuin aikuisille. Eivät ehkä tajua tämän takia tilannetta.

      Kannattaisi myös ehdottomasti kertoa tilanteesta lääkärille!! Itse sain astman koulusta, koska siellä oli hometta. Altistuksen ei välttämättä edes tarvitse kestää kauan ja siitä voi olla elinikäisiä seurauksia. Mulla ainakin ei enää ollenkaan niin paljon poskiontelotulhduksi, kun olin koulussa. Joskus silloin saattoi olla äänikin pois viisi tai kuusi viikkoa.

      Noi on tosi pientä vielä nykyisen rinnalla.. Vaikka vaihdoinkin koulua ja altistuksesta on useampia vuosia, minulla on todella paha astma. Liikkuminen on hankalaa ja moni asia on kielletty. Esim. syksyllä en saa olla ulkona homeaikaan, en saa poimia mansikoita, haravoida tai mitään, missä pölisee. Ja allergioita on kasaantunut ihan kivasti..

      Pointti tässä kaikessa on se, että kannattaa teehdä asioille jotain ja heti!!! Tää vaikuttaa myös sun tulevaisuuteen.

      Jaksamisia,
      just me

      • Anonyymi

        Ei kannatta vaivautua lääkärille ne vähättelee vaan ja rupeaa muuta työntää joo masenusta on sulla joo vituttaa rahat menee lääkärissä sama kun muutat etellän rannikolle Espanjaan saat iloa ja lämpöä kuin kuunella vähätteleviä lääkäreitä.


    • Jokeri

      Täällä taas.
      Eli, hieman päivityksiä luvassa.
      Ensimmäinen viestini ei jostain syystä tullut, mutta teenpä uuden.
      Eli, nyt on remontti käynnissä, asutaan kuitenkin edelleen samassa talosa, ja vessasta on revitty suihkun puolelta noin puoleenväliin asti irti, alta paljastui lastulevy & muovimatto.
      Tällä hetkellä siellä pyörii ilmankuivain, tai jokin sellainen.
      Työmiehen ammattitaito ei todellekaan järisyttänyt, purki suurimman osan ilman mitään naamaria, ja vasta kun heille sanoi, he laittoivat jonkin muovin suojaamaan olohuonetta.

      -
      -

      Toinen asia olisi se, että mistähän mahtaa johtua, että kun eilen ostin _uuden_ paidan, ja laitoin pesuun, niin heti aamulla se oli hirvittävän hajuinen.(Uudelleenpesut eivät auttaneet)

      Pesukone on noin 2v vanha, ja pyykit kuivataan erillisessä pyykkituvassa, joka on näiden rivitalojen asukkaiden yhteiskäytössä.

      Voiko home "saastuttaa" pesukonetta jotenkin, ja jos, niin miten?

      Onko mitään ideaa miten pääsisi eroon näistä kaikista hajuista? Ne suorastaan piinaavat jo.

      • Liisa

        Pyykinpesukoneet saastuvat helposti ja niiden puhdistaminen on yleensä mahdotonta. Vaikeasti altistuneet joutuvat yleensä hävittämään pesukoneenkin, koska siinä pesty pyykki aiheuttaa heille oireita.

        Normaalisti pyykinpesukone tuoksuu hyvältä. Kokeile omaasi. Pane pääsi sinne sisään ja haistele tuntuuko raikas pesuaineen tuoksu. Jos haisee pahalle, niin se on luultavasti saastunut. Jos näet jostain rakosesta itse pyykkirummun taakse, niin koneen seinämät eivät ehkä olekaan enää metallin värisiä, vaan voivat olla mustan kasvuston peitossa.

        Jos vanhempasi eivät tätäkään ongelmaa ota vakavissaan, ala itse pestä vaatteesi nyrkkipyykillä ja vie ne kuivamaan sinne kuivaushuoneeseen.

        Itse remonttia näytetään tehtävän asiantuntemattomasti. Kun homehtuneita rakenteita kuivataan, niin itiöinti ja myrkyntuotanto kiihtyvät. Tila pitäisi eristää ja alipaineistaa.


      • sairastelevat
        Liisa kirjoitti:

        Pyykinpesukoneet saastuvat helposti ja niiden puhdistaminen on yleensä mahdotonta. Vaikeasti altistuneet joutuvat yleensä hävittämään pesukoneenkin, koska siinä pesty pyykki aiheuttaa heille oireita.

        Normaalisti pyykinpesukone tuoksuu hyvältä. Kokeile omaasi. Pane pääsi sinne sisään ja haistele tuntuuko raikas pesuaineen tuoksu. Jos haisee pahalle, niin se on luultavasti saastunut. Jos näet jostain rakosesta itse pyykkirummun taakse, niin koneen seinämät eivät ehkä olekaan enää metallin värisiä, vaan voivat olla mustan kasvuston peitossa.

        Jos vanhempasi eivät tätäkään ongelmaa ota vakavissaan, ala itse pestä vaatteesi nyrkkipyykillä ja vie ne kuivamaan sinne kuivaushuoneeseen.

        Itse remonttia näytetään tehtävän asiantuntemattomasti. Kun homehtuneita rakenteita kuivataan, niin itiöinti ja myrkyntuotanto kiihtyvät. Tila pitäisi eristää ja alipaineistaa.

        Huomasimme, että meidän pesukone oli aivan mustan paskan peitossa sisältä ja se on haissut jo pitkään ummehtuneelle. Pyykit haisivat märäntyneelle.Musta töhnä saattoi olla hometta. Ostimme uuden koneen.

        Sairastamme paljon flunssaa. Puolisoni on ollut jo pitkään kipeenä, pientä lämpöö 37,3 koko ajan, päätä särkee ja väsyttää. Minulla sama tilanne. Olemme käyneet lääkärissä ja sairaalassa tutkimuksissa. Minulla poskionteloiden limakalvoilla turvotusta.

        Voiko vanha koneemme olla homehtunut ja aiheuttaa meille sairastelun?


    • homekipuilija

      Hei!
      Otappa yhteyttä paikkakuntasi terveystarkastajaan. Homeisessa talossa ei pitäisi kenenkään joutua asumaan. Olen itse ollut homeisessa työpaikassa ja oireet tuntuivat kovin tutuilta. Tilanteesi kohenee, kun pääset homeista eroon. Muistan tuon homemasennuksen; itsarin ei kuitenkaan pitäisi kuulua kenenkään keinovalikoimaan! Tsemppiä ja puhelin käteen!

    • Rate

      Muuttakaa pois niin pian kuin mahdollista. Tuossa tapauksessa ei ole muuta apua. Kokemuksen äänellä!

    • kyllästynyt homeeseen

      Hei, Luin viestisi ja tilanteesi tuntuu sen verran vakavalta, että kehotan sinua muuttamaan ensi sijassa pois. Pyydä konsulttiapua lääkäreiltä, he voivat selittää tilanteen vanhemmillesi. Ehkä sosiaaliviranomaiset voisivat tukea ja kustantaa sinulle oman asunnon. Ei Suomessa voi pakottaa ketään turmelemaan terveyttään. Itse olin Pariisissa vaihto-opiskelussa. Asuin siellä ikivanhassa asunnossa, joka taisi olla läpihomeessa. Jouduin palaamaan Suomeen kuukauden sisällä, olin sen verran huonovointinen siitä homeesta. Poskiontelotulehdusta, hikoilua, silmien aristusta yms... paskoja paikkoja noi hometalot. Oikeesti, sulla on oikeus elää - terveellistä elämää. Muuta pois, keksi jokin keino siihen, se on nyt kaikkein tärkeintä sun kohdalla!!! Tärkeintä on ettet joudu koko ajan kärsimään. Mä ymmärrän sua tosi hyvin tuossa asiassa. Sit kun muutat niin uusi sun vaatteet. Yritä vaikka aluksi pärjätä vähemmällä vaatevarastolla mutta sitäkin puhtaammalla, eli homeettomalla :) Älä ota mitään huonekaluja mukaan sinne uuteen paikkaan. Oireet alkaa helpottaan ihan varmasti heti kun muutat ja pääset normaaliin elämään. Jatkossa älä vietä aikaa homepaikoissa. Pyydä vanhempia käymään sun luona kylässä tai rajoita oma visiittisi pariin tuntiin. Toivon sulle parasta, muista että olet Jumalalle rakas :) Tsemppiä ja kaikkea hyvää jatkoon, mä uskon että sä löydät tuohon tilanteeseen ratkaisun. Mä rukoilen sun puolesta heti. Be strong!!!

    • vuokralle mielin

      -- todella kiireesti. Itiöt yms. leviävät varsinkin rakenteita aukaistaessa. Remontin keskellä EI PIDÄ elää, ei missään tapauksessa. Oletko jo kokeillut 'homeloukku' -joukkoon pääsemistä? Homeloukku-projekti on Hengitysliiton ja Asumisterveysliiton yhteishanke, katso netistä ja laita vaikka kopiona tuo eka viestisi tällä palstalla. Jospa joku siellä tarttuisi asiaan, soittaisi edes. Sinussa ei ole vika. Sinulla on kohtalotovereita, kysy niitä Aste:eesta tai Hengitysliitosta. Yksin ei jaksa, kun tilanne on tosi paha. Haju ei ole sinussa, vaan asunnossasi - voi olla myös koulussa/ työpaikalla sama ongelma. Kuivaushuoneessa myös. Toiset ovat hajuille herkempiä kuin toiset, siskoni on tosi herkkä, jotkut eivät haista hometta vaikka nenän alle tuotaisiin. Osta uudet vaatteet, kuivata ulkona, Käyt 1-3 vrk retkellä jossain, päiväkin luonnossa vie hajut. Meillä rivitaloasunto '73 valmistunut. Iso yhtiö, kukaan ei halua maksaa mistään eikä tutkia mitään. Meillä - minulla ja aviomiehelläni, varsinkin minulla - vahvat epäilyt vakavistakin kosteusvaurioista yhtiössä. Meidän huoneistossa eivät olle ne pahimmat. Terveys vielä tallella. Aiomme tutkituttaa perusteellisesti osakkemme vaikka omalla kustannuksella. Itsellämme on kolme pientä poikaa emmekä kertakaikkiaan pysty myymään tätä kenellekään hyväuskoiselle. Ei voi riskeerata muidenkaan terveyttä.

      • Homeaivo Hassinen

        Asuin yhess taloss jotai 8 vuotta. Ekana oli hometta mun isovelin huoneessa sit wc:ssä kylppärissäki oli kosteusvaurioita ja kaikkee kamalaa! Sitten.... Noh mun isä saatto vähä aina sanoo suoraa meijän isännöitsijälle Hassiselle. Me kyllä muutettii siltä pois 8 vuuen päästä mut mulla tuli vähäse ikävä mun naapureita jotka oli monesti siellä pihalla mun kanssa:(. En ollu paljo koneella sillo pienempänä. Maxi määrä oli: 1-2 tuntii. Mutta oireita kyllä oli sinä aikana. mm:

        Kurkkukipua ja kuumetta monesti.
        Astma
        Muutenkin olin kipeä, samoin vanhemmatkin. Säälitti kyllä paljo:(.
        Oli joskus sumeen näköstä siellä.

        Ps. Mun isällä on todisteita siitä kämpästä! Ja muutenki: Hämähäkkejä kylppärissä, Ruskee läntti makkarissa, Ruskee läntti olkkarissa, Hometta olkkarissa, Keittiö vähä räsänä, niin muutki huoneet, Muutenki älyttömästi kosteusvaurioita kylppärissä ja irronneita laattoja siellä. Ja koko huusholli oli täysi homepesä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • SantraTantra

      Onko mitään saumaa muuttaa? Etsi käsiisi joku sukulainen, jonka talossa ei haise tai et saa oireita. Pyydä päästä asumaan hänen luokseen vaikka kuukaudeksi. Siinä ajassa pitäisi jo näkyä muutoksia. Tartu rohkeasti tähän mahdollisuuteen. Elämää on vielä ja hyvääkin, jos pääset pois altistuksesta. Jos oireilet koulussa, niin koeta suorittaa koulu tenttimällä loppuun. Vain itse voit rakentaa itsellesi paremman tulevaisuuden. Vanhemmat ei useinkaan tajua ja välit heihin voi mennä, been there! Vähennä tietokoneella istumista, sillä kun homeet rapauttaa puolustuskykyä olet herkempi myös t.koneiden ja kännyköiden sähkömagneettiselle säteilylle.

      • osa-työkyvytön

        asun homeisessa omakoti talossa talo on avomiehen vessassa on paha homeongelma ammeen alla
        terveys tarkastaja on käynyt mittaamassa home pitoisuuksia ja sanoi että meidän pitäisi asua
        yläkerrassa olen käynyt verikokeissa homeen takia ei ole löytynyt mitään väsynyt olo on jatkuvasti
        työpaikallakin on homeita liikun paljon ulkona vaatteet saa aina tuulettaa ulkona kun lähtee töihin
        ja asioimaan kaupungiin ei naurata


      • vertti-eetu
        osa-työkyvytön kirjoitti:

        asun homeisessa omakoti talossa talo on avomiehen vessassa on paha homeongelma ammeen alla
        terveys tarkastaja on käynyt mittaamassa home pitoisuuksia ja sanoi että meidän pitäisi asua
        yläkerrassa olen käynyt verikokeissa homeen takia ei ole löytynyt mitään väsynyt olo on jatkuvasti
        työpaikallakin on homeita liikun paljon ulkona vaatteet saa aina tuulettaa ulkona kun lähtee töihin
        ja asioimaan kaupungiin ei naurata

        Miten on Jokeri selvinnyt vaikeasta tilanteesta? Montako homejokeria on tullut lisää näiden vuosien aikana? Selvittääkö hometalkoot edes tuohon vastausta. 10 000 vai 100 000 jokeria?


    • Ashtm

      Lyönpä korteni kekoon uutena sisäilmaongelmaisena, josko joku kokeneempi osaisi kertoa mielipiteensä?

      Olen asunut vuokralla pienessä yksiössä n.1,5v , joka on tunkkainen kuin mikä.
      Aloin alkukesästä oireilemaan imusolmuketurvotuksella.. Koetin olla välittämättä, kunnes loppukesästä tapahtui se varsinainen pudotus - helteisen kesän jälkeen. (Aiemmin en liioin oireillut, koska en järin viettänyt aikaa kotona). Tuo itse romahtaminen oli tukala, paniikkikohtauksen kaltainen, joka jäi päälle. Siihen syssyyn alkoi tulla enemmän oireita, tasaisen varmasti: paineen tunne otsaan, silmäoireita (vaikea tarkentaa, valoarkuus, roskaisuus, sumuisuus), hengenahdistukset, kuristava tunne kaulalla, kilpirauhasen toiminnanhäiriöt - vajis, "huumaantunut olo" - epätodellinen fiilis. Ja viimeisimpänä virallisena diagnoosina: astma. Limakalvoturvotuksen takia en pysty käyttämään pelkästään astmalääkettä, vaan joudun käyttämään ohessa kortisolia niin nenän kuin suun kautta, että saisi tuota turvotusta rauhoittumaan. Myös kaksi antibioottikuuria olen nyt kesän jälkeen syönyt.

      Kaikkein turhauttavinta tässä lienee, etten itsekään enää tiedä mihin uskoa. Olo on niin uupunut ja tokkurainen. Ajoittain hyvinkin uupunut ja tuo pahainen tokkura vain tekee tästä kaikesta sietämättömämpää.

      Huoltomiehen mukaan asunnossa oli hometta, kun hän paikanpäällä kävi. Kun taas isännöitsijä sanoi, että olen vain sotkuinen ihminen (!?) ja minun tulisi ainoastaan pyyhkiä seinäpinnoista mustat "pölykertymät" pois. Ja kysyi hän myös kiukkuisena, kuinka saneeratussa talossa voisi hometta olla. Minähän sen tietäisin..?
      Tuon jälkeen soitin terveystarkastajalle, joka sanoi, että tässä rapussa on kahdessa asunnossa ollut ilmanvaihto-ongelmia, toisessa hankaliakin (sisäilma on kiertänyt asunnossa, ei päässyt ilmanvaihtoon tms), jotka isännöitsijä on koettanut sivuuttaa -
      mutta minä sain kuntotarkastuksen ensi viikon alkuun.

      Jokseenkin hankala ajatella, että voiko todella ollakin kyse vain sisäilmasta, kun näin kauan ja vaikeasti olen oirehtinut. Oireeni on laitettu paniikkihäiriön piikkiin (joka olisi nyt kesän lopussa puhjennut kukkaan, mikäpäs muukaan - vaan toki voi olla myös osana sitäkin, on ollut monta rautaa tulessa itse elämän suhteen, mutten koskaan ole aiemmin näin sairastellut..) Mutta oireet on siis sivuutettu ja painettu pääosin villasella. Mutta kuitenkin astma ja kilpirauhasongelmat ja phuhh.. En enää tiedä itsekään, mihin uskoa..:\

      Onko jollakin köhäistä neuvoja kokemuksen syvällä rintaäänellä?

      • vertti-eetu

        Oireet ja kertomuksesi on sitä luokkaa, että heti pois siitä asunnosta sanoisi varmaan oikea asiansa osaava lääkärikin. Varmista, ettet vedä irtaimiston mukana niitä myrkkyjä uuteen "puhtaaseen" asuntoon. Usko oman roppasi ääntä! Toimi sen mukaan. Menetettyä terveyttä ei vaan saa takaisin edes se isännöitsijä.
        VOI helvetti näitä maamme vastuuhenkilöitä. Ei mitään vastuuntuntoa eikä moraalia. Isännöitsijöiden vastuulla on asukkaiden asumisviihtyvyys ja asumisterveys. Vai onko ketään muuta/toista joka ottaisi tästä tapauksesta täyden vastuun.
        Jos pääset siitä asunnosta jotenkin irtautumaan, niin ilmoita uudelle tulevalle asukkaalle mistä siinä asunnossa oikein on kysymys. Eihän tuo enää mistään "sotkuisesta" voi johtua. Ja jos johtuisikin, niin jollakin kaatopaikalla selviäisi vähemmillä vaurioilla koska välillä siellä on ihan puhdastakin ilmaa hengittää...
        Veikkaan, että siinä rakennuksessa on vanhan kosteusvaurion aiheuttama sisäilmaongelma mikä pitäisi tutkia "puolueettomasti" jos toisillakin asunnoissa ongelmia. Kovempi paikka.
        Joku on täälläkin kirjoittanut, että se olisi meidän entisten asukkaiden velvollisuus. Antaa oikeaa tietoa uusille asukkaille koska sitä tuskin se isännöitsijä antaa. Hyvää tuossa on ehdottomasti se, ettet omista sitä sairaaksi epäolemääsi asuntoa.
        Nyt alkoi oikeesti tuntuun pahalta puolestasi.

        "Jokseenkin hankala ajatella, että voiko todella ollakin kyse vain sisäilmasta". Suurelta osalta juuri siitä jos
        asunnon ulkopuolella nämä oireet vähenevät, niin mitä siihen itse sanoisit.

        Toki voi olla sekin mahdollista, että asunnossasi ja siinä toisessa rakennuksessa missä paljon vietät aikaasi vuorokauden aikana, niin voi olla samantapainen sisäilmaongelma.

        On täällä palstalla ollut henkilö kenellä oireita asunnossa, autossa ja työpaikalla. Se vasta kovempi paikka on selvitä terveiden kirjoihin.
        Tsemppiä. Tee muistiinpanoja homeongelmistasi (terveydentilan muutoksista) ja nauhoita kaikki siihen liittyvät keskustelut. Kaikki kirjallisena. Leikkiminen terveytesi kustannuksella on vaan nyt loppu. Olehan tiukkana.

        Oireesi ja sairastelusi ovat sitä luokkaa, ettei missään tapauksessa kannata jäädä kokeilemaan onnistuuko siellä jokin ns. "homeremontti". Vähättelyt ja vääristelyt on saatava loppumaan.
        Eikö yksikään lääkäri ole epäillyt ääneen "sisäilmaongelmaa", "hometta" tai edes sitä "vockipaskaa"?


      • vertti-eetu

        nauhoitettuna tai jopa kirjallisena. Vai onko mahdollisesti joku todistajana.
        "Huoltomiehen mukaan asunnossa oli hometta, kun hän paikanpäällä kävi".
        Alkaakohan perumaan käytöstään kun tulee tiukka paikka.


      • Asthm
        vertti-eetu kirjoitti:

        nauhoitettuna tai jopa kirjallisena. Vai onko mahdollisesti joku todistajana.
        "Huoltomiehen mukaan asunnossa oli hometta, kun hän paikanpäällä kävi".
        Alkaakohan perumaan käytöstään kun tulee tiukka paikka.

        Kiitos vertti-eetu.

        Ei ikävä kyllä useakaan isännöitsijä tunnu ottavan vastuuta moisesta. Tämäkin tapaus oli todella tyly käytöksellään.

        Oireet vähenevät, kun pääsen kotoa pois. Nimenomaan hengitysoireet, on suorastaan nautinto hengittää hajutonta ja puhdasta ilmaa. Kyllä sen eron tunkkaiseen huomaa, ei siihen vain turru. Silmien ärsytys tai otsapaine/limakalvoturvotus nyt tarvitsisi poistuakseen pidemmän ajan muualla.

        Ja yksikään lääkäri ei ole edes maininnut mitään mahdollisesta sisäilmahaitasta. Hengenahdistukseen sanottiin, että meneillään on paniikkikohtaus ja otsapaine puolestaan on tunnepainetta. Yksittäisille oireille löytyy yksittäiset syyt.
        Siksipä siis turhaudun.

        Toivon kovasti, että terveystarkastuksessa selviäisi ilmanlaatu ja mistä oikein on kyse. Vasta silloin uskallan huokaista helpotuksesta..:\


      • vertti-eetu
        Asthm kirjoitti:

        Kiitos vertti-eetu.

        Ei ikävä kyllä useakaan isännöitsijä tunnu ottavan vastuuta moisesta. Tämäkin tapaus oli todella tyly käytöksellään.

        Oireet vähenevät, kun pääsen kotoa pois. Nimenomaan hengitysoireet, on suorastaan nautinto hengittää hajutonta ja puhdasta ilmaa. Kyllä sen eron tunkkaiseen huomaa, ei siihen vain turru. Silmien ärsytys tai otsapaine/limakalvoturvotus nyt tarvitsisi poistuakseen pidemmän ajan muualla.

        Ja yksikään lääkäri ei ole edes maininnut mitään mahdollisesta sisäilmahaitasta. Hengenahdistukseen sanottiin, että meneillään on paniikkikohtaus ja otsapaine puolestaan on tunnepainetta. Yksittäisille oireille löytyy yksittäiset syyt.
        Siksipä siis turhaudun.

        Toivon kovasti, että terveystarkastuksessa selviäisi ilmanlaatu ja mistä oikein on kyse. Vasta silloin uskallan huokaista helpotuksesta..:\

        toivomalla ei saada yhtään mitään aikaiseksi. Olehan tarkkana mitä sinulle yritetään jatkossa syöttää. Ei passaa uskoa kaikkea "hölyn pölyä" ei edes sitä katupölyä. Ota selvää mitä tutkivat ja miksi. Kirjallisia vastauksia vaadi eikä mitään pellepuheita. Tee rohkeasti kysymyksiä äläkä säiky heti vaikka vastaukset olisivat mitä tahansa. Se on "ehkä" peliä missä sinut yritetään nujertaa. Kokemuksistani tiedän.
        Sisäilmamittauksia jos ottavat, niin niitä pitää ottaa useampana päivänä erilaisista paikoista (ilmavirtauksista) eri kellonaikoinakin, mutta onkohan nekään vielä "puolueettomia".
        Helpotusta ei tule ennenkuin oireesi loppuvat ja siihen täytyy kyllä asunnon terveydellisyyden tarkastajien tehdä puolueetonta työtä. Terveyden suojelun ensimmäinen ehto on suojella sinun terveyttäsi eikä sitä rakennusta, ilmoita tuo jos alkavat vaikeaksi.
        Kun tuollaiset oireet ja sairastelut on kuin Sinulla, niin kyllä siihen vastuuhenkilöiden on tartuttava HETI kiinni ja hoitaa kaikki asianmukaisella tavalla. Kyllä raporteissa on oltava maininta asukkaan sairasteluista ja oireista ei niitä voi kiertää enää jatkossa eikä olla ottamatta huomioon varsinkaan silloin kun olosi paranee oltuasi pois siitä asunnosta. Pidähän puoliasi. Kova on vastus, mutta ei se auta. Vain ehdoton rehellisyys jatkossa vie terveempään elämään kohdallasi.
        Kokemuksesta voin sanoa vielä, että siinä vaiheessa kun verta alkaa tulemaan joka reijästä nenästä, keuhkoista ja pakoputkesta, niin on vitsit vähissä. Jalat alle jos vain suinkin pystyt vielä siinä vaiheessa.
        Ei näiden asioiden kanssa tulevaisuudessa passaa enää leikitellä palkaa nauttien edes verorahoillamme kenenkään vastuuhenkilön.

        En tiedä ikääsi, mutta luulisin, että elämä vasta edessä. Otahan terveystarkastuksen ajaksi sinne avuksesi joku vanhempi henkilö ja todistajaksi ja puoliasi pitämään. Yksin et kaikesta selviä vähällä.
        Nauhoita kaikki keskustelut, ei jää epäselväksi asiat eikä tarvitse muistella miten mikäkin meni.
        Pistä asiasi kuntoon ei niitä kukaan toinen laita. Se on aivan varmaa.

        Jos olet vanhempi henkilö, niin sitten joku terve nuori innokas asioista perillä oleva kaveri tueksesi.
        Itse olin jo niin vanha, ettei kukaan halunnut lähteä auttamaan. Nyt niitäkin sitten jo olisi, mutta eiköhän tässä omilla mennä sitten loppuun asti niinkauan kun silmät lopullisesti lupsahtaa.
        Kosteusmittareilla jos tulevat etsimään "kuivaa hometta" niin siitä tiedät mikä mielessä tutkijoilla.
        Pahinta tässä kaikessa on se, että tietoa on ja tutkittuakin mutta sitä oikeaakaan ei sitten kohdallamme haluta myöntää eikä HALUTA EDES USKOA.

        Miksi sitten tutkitaan ja tutkimuksiin jatkuvasti lisää rahaa syydetään.

        Onko näiden asioiden kaikki tutkijaprofessorimme naisia ja jos on niin miksi näin?

        http://www.kemia-lehti.fi/pdf/kem608_home.pdf

        Jos asiasi menee huonompaan suuntaan, niin ota yhteys Hometalkoot porukkaan ja kysele mikä heidän kantansa on tässä tapauksessa. Uskon vahvasti, että joku toinenkin tällä palstalla on kiinnostunut tietämään sen saamasi vastauksen HEILTÄ!

        http://www.hometalkoot.fi/component/content/417/1128.html


      • Asthm
        vertti-eetu kirjoitti:

        toivomalla ei saada yhtään mitään aikaiseksi. Olehan tarkkana mitä sinulle yritetään jatkossa syöttää. Ei passaa uskoa kaikkea "hölyn pölyä" ei edes sitä katupölyä. Ota selvää mitä tutkivat ja miksi. Kirjallisia vastauksia vaadi eikä mitään pellepuheita. Tee rohkeasti kysymyksiä äläkä säiky heti vaikka vastaukset olisivat mitä tahansa. Se on "ehkä" peliä missä sinut yritetään nujertaa. Kokemuksistani tiedän.
        Sisäilmamittauksia jos ottavat, niin niitä pitää ottaa useampana päivänä erilaisista paikoista (ilmavirtauksista) eri kellonaikoinakin, mutta onkohan nekään vielä "puolueettomia".
        Helpotusta ei tule ennenkuin oireesi loppuvat ja siihen täytyy kyllä asunnon terveydellisyyden tarkastajien tehdä puolueetonta työtä. Terveyden suojelun ensimmäinen ehto on suojella sinun terveyttäsi eikä sitä rakennusta, ilmoita tuo jos alkavat vaikeaksi.
        Kun tuollaiset oireet ja sairastelut on kuin Sinulla, niin kyllä siihen vastuuhenkilöiden on tartuttava HETI kiinni ja hoitaa kaikki asianmukaisella tavalla. Kyllä raporteissa on oltava maininta asukkaan sairasteluista ja oireista ei niitä voi kiertää enää jatkossa eikä olla ottamatta huomioon varsinkaan silloin kun olosi paranee oltuasi pois siitä asunnosta. Pidähän puoliasi. Kova on vastus, mutta ei se auta. Vain ehdoton rehellisyys jatkossa vie terveempään elämään kohdallasi.
        Kokemuksesta voin sanoa vielä, että siinä vaiheessa kun verta alkaa tulemaan joka reijästä nenästä, keuhkoista ja pakoputkesta, niin on vitsit vähissä. Jalat alle jos vain suinkin pystyt vielä siinä vaiheessa.
        Ei näiden asioiden kanssa tulevaisuudessa passaa enää leikitellä palkaa nauttien edes verorahoillamme kenenkään vastuuhenkilön.

        En tiedä ikääsi, mutta luulisin, että elämä vasta edessä. Otahan terveystarkastuksen ajaksi sinne avuksesi joku vanhempi henkilö ja todistajaksi ja puoliasi pitämään. Yksin et kaikesta selviä vähällä.
        Nauhoita kaikki keskustelut, ei jää epäselväksi asiat eikä tarvitse muistella miten mikäkin meni.
        Pistä asiasi kuntoon ei niitä kukaan toinen laita. Se on aivan varmaa.

        Jos olet vanhempi henkilö, niin sitten joku terve nuori innokas asioista perillä oleva kaveri tueksesi.
        Itse olin jo niin vanha, ettei kukaan halunnut lähteä auttamaan. Nyt niitäkin sitten jo olisi, mutta eiköhän tässä omilla mennä sitten loppuun asti niinkauan kun silmät lopullisesti lupsahtaa.
        Kosteusmittareilla jos tulevat etsimään "kuivaa hometta" niin siitä tiedät mikä mielessä tutkijoilla.
        Pahinta tässä kaikessa on se, että tietoa on ja tutkittuakin mutta sitä oikeaakaan ei sitten kohdallamme haluta myöntää eikä HALUTA EDES USKOA.

        Miksi sitten tutkitaan ja tutkimuksiin jatkuvasti lisää rahaa syydetään.

        Onko näiden asioiden kaikki tutkijaprofessorimme naisia ja jos on niin miksi näin?

        http://www.kemia-lehti.fi/pdf/kem608_home.pdf

        Jos asiasi menee huonompaan suuntaan, niin ota yhteys Hometalkoot porukkaan ja kysele mikä heidän kantansa on tässä tapauksessa. Uskon vahvasti, että joku toinenkin tällä palstalla on kiinnostunut tietämään sen saamasi vastauksen HEILTÄ!

        http://www.hometalkoot.fi/component/content/417/1128.html

        Kyllä, elämä on vielä edessäpäin, 24-vuotias olen, joskin jo työkyvyttömänä näiden oireiden takia.:\ Toivottavasti en enää kauaa.

        Kävin tänään juttelemassa yhden naapurin kanssa, jolla myös ollut samanmoista sisäilmaongelmaa. Toinen vastaava tapaus ei ollut kotona.. Mutta alkaa siis tuntumaan, etten ehkä kuvittelekaan tätä kaikkea, kun muutkin saman rapun asukit joutuneet kärsimään ja viipottamaan lääkärissä vaivojensa takia, jotka selittyy huonolla huoneilmalla.
        Yhdessä siis tuskailtiin isännöitsijän hapanta yleisasennetta.

        Ja tilannehan on tosiaan tämä, että etsin kaikenaikaa kuumeisesti uutta asuntoa, vaan kaupungissa, jossa asun, on hankala moista löytää. Vaan tähän asuntoon en aio jäädä, sanoipa tulokset mitä tahansa. En ennen tätä asuntoa kärsinyt kertomiani vaivoja, jotka nyt alkaneet edes hieman hellittämään kortisolien avulla. Yöllä yhä olen herännyt astma/paniikkikohtauksiin, jolloin käsiä puuduttaa ja hyperventiloin. Suuta kuivaa kaikenaikaa kovastikin ja nielussa valuu limaa, ja samaten nousee yskiessä ylöspäin.
        Tuskinpa astmaankaan nyt aivan noinvain sairastuu..

        Täytyy todella vaatia kirjallisena kaikki mahdollinen, mitä ilmasta ikinä löytyykään.
        Naapurin mukaan terveystarkastaja on todella asiallinen ja reilu ihminen, joten en siis liioin ahdistu tuosta tulevasta. Puhelimessakin tuo tarkastaja oli todella ystävällinen ja otti tilanteen vakavasti, koska en ole ensimmäinen tapaus, joka asiasta valittaa.

        Kiitos vielä sanoistasi ja noista linkeistä. Mukava, ettei ole aivan yksin näissä asioissa, vaikkakin todella kurjaa, että olet moisista joutunut itsekin kärsimään. Eihän näitä kenellekään toivoisi.:\


      • vertti-eetu
        Asthm kirjoitti:

        Kyllä, elämä on vielä edessäpäin, 24-vuotias olen, joskin jo työkyvyttömänä näiden oireiden takia.:\ Toivottavasti en enää kauaa.

        Kävin tänään juttelemassa yhden naapurin kanssa, jolla myös ollut samanmoista sisäilmaongelmaa. Toinen vastaava tapaus ei ollut kotona.. Mutta alkaa siis tuntumaan, etten ehkä kuvittelekaan tätä kaikkea, kun muutkin saman rapun asukit joutuneet kärsimään ja viipottamaan lääkärissä vaivojensa takia, jotka selittyy huonolla huoneilmalla.
        Yhdessä siis tuskailtiin isännöitsijän hapanta yleisasennetta.

        Ja tilannehan on tosiaan tämä, että etsin kaikenaikaa kuumeisesti uutta asuntoa, vaan kaupungissa, jossa asun, on hankala moista löytää. Vaan tähän asuntoon en aio jäädä, sanoipa tulokset mitä tahansa. En ennen tätä asuntoa kärsinyt kertomiani vaivoja, jotka nyt alkaneet edes hieman hellittämään kortisolien avulla. Yöllä yhä olen herännyt astma/paniikkikohtauksiin, jolloin käsiä puuduttaa ja hyperventiloin. Suuta kuivaa kaikenaikaa kovastikin ja nielussa valuu limaa, ja samaten nousee yskiessä ylöspäin.
        Tuskinpa astmaankaan nyt aivan noinvain sairastuu..

        Täytyy todella vaatia kirjallisena kaikki mahdollinen, mitä ilmasta ikinä löytyykään.
        Naapurin mukaan terveystarkastaja on todella asiallinen ja reilu ihminen, joten en siis liioin ahdistu tuosta tulevasta. Puhelimessakin tuo tarkastaja oli todella ystävällinen ja otti tilanteen vakavasti, koska en ole ensimmäinen tapaus, joka asiasta valittaa.

        Kiitos vielä sanoistasi ja noista linkeistä. Mukava, ettei ole aivan yksin näissä asioissa, vaikkakin todella kurjaa, että olet moisista joutunut itsekin kärsimään. Eihän näitä kenellekään toivoisi.:\

        liian monelle on käynyt.

        "En ennen tätä asuntoa kärsinyt kertomiani vaivoja",

        Keuhkolääkäri elokuussa sanoi minulle, että "Teitä on liian paljon" kun kysyin olenko ensimmäinen tässä penkissä hänen vastaanotollaan joka on sairastunut toksiseen myrkyllisyyteen ja solumyrkkyihin kosteusvaurioisessa rakennuksessa.
        Yrittivät tehdä minullekin sitä astmaa, mutta ei ollut astma.
        Vielä tänä päivänäkin oireita on ja muutama niistä on mainitsemasi "Suuta kuivaa kaikenaikaa kovastikin ja nielussa valuu limaa, ja samaten nousee yskiessä ylöspäin".
        Tämä asunto nyt vaan on paljon parempi ja "terveellisempi" kuin se solumyrkkykämppä. Joten en voi jatkuvasti paeta ja lähteä testaamaan olisiko seuraava asunto taasen vieläpä pahempi.
        Voi olla, että irtaimistosi on myös osittain saastunut ja silloin ei uudesta puhtaasta asunnosta ole yksistään hyötyä jos oireet seuraavat irtaimiston vuoksi sinne uuteen.
        Irtaimiston puhdistus supermyrkyistä on joistakin materiaaleista jopa mahdoton urakka.
        Kuivausvirman kaveri myönsi, ettei heillä ole "työkaluja" nykymyrkkyjen poistamiseen. Ehkä kymmenen vuoden päästä.

        Nyt kun kerran suunnittelet hankkia uutta asuntoa, niin kokeile mennä sinne asumaan muutamaksi päiväksi ilman mitään irtaimistoa. Osta uusi patja ja petivehkeet eläkä vie sinne mitään kamojasi. Jos ei oireita, niin voisi olettaa, että asunto puhdas. Ja jos irtaimiston siirtämisen jälkeen alkaa taasen oireita, niin siitä voi päätellä miten kävikään.
        Vaikeita asioita jos on jotain arvokasta mitä ei saa puhtaaksi ja mikä tuottaa vielä muutonkin jälkeen oireita. Voi olla kuitenkin, että jo pois muutto sieltä asunnosta missä "pöpöjä" tuottaa joku pesäke on olosi jatkossa huomattavasti parempi jossakin varmasti puhtaassa asunnossa. Liian paljon kuitenkin jää vielä arvailujen ja kokeilujen varaan. Näissä asioissa omakohtaisesti olet varmasti vielä yksin. Kylmäpäisyyttä se vaatii.

        Irtaimiston saastumisesta ja senjälkeisestä käsittelystä on monenlaista tietoa. Siinäkin on parasta kuunnella vaan sitä oman roppansa ääntä. Jos joku tavara aiheuttaa selvästi oireita kaikista puhdistusyrityksistä huolimatta, niin pois se on asunnosta vaan vietävä joko varastoon tai kaatopaikalle.

        Aiheesta on täälläkin paltalta mielipiteitä ja mielipiteitähän mahtuu maalimaan.
        Luulla ei kannata yhtään mitään, toimi vaan oman terveytesi paranemisen mukaan.
        Sängyt, petivehkeet ja fleeset sekä tyynyt heitin pois suosiolla. Puhdistuksia on tehty jos minkälaisia.
        Tuossa lisää aiheesta.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9442830

        Tässä lukemista. Asiallista tietoa.
        http://www.inspectorsec.fi/?s=uutiset

        Ei silti paniikkia. Tämä kaikki on vaan mahdollista maassamme missä rakennuskultuuri on sitä sun tätä ja vastuuhenkilöitä ei löydy mistään vahingon sattuessa tai tekemien virheiden jälkeen.
        Vakuutusturva ja oikeusturva retuperällä kosteusvauriorakennuksessa sairastuneiden osalla.
        Yritetään saada asioita paremmaksi.


    • Anonyymi

      Homealtistuksen jälkeen ei kannata muuttaa vastavalmistuneeseen rakennukseen varsinkaan jos homeelle on altistunut pitkäaikaisesti.
      Uusissa taloissa on voc-päästöjä noin 2-3 vuotta valmistumisesta.
      Nämä ovat kemiallisia päästöjä maaleista, liimoista, tasoitteista ym.
      Voivat aiheuttaa silmä-ärsytystä, poskiontelovaivoja, päänsärkyä, ihottumaa, huimausta eli samankaltaisia oireita kuin home.
      Tämän inhottavuuden voi välttää muuttamalla vähintään kaksivuotiaaseen taloon.
      Tosin nykyisin rakennetaan niin huonolaatuisesti että rakennukset on homeessa jo rakentamisen aikana.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe