Ulkovalaistus ja vikavirtasuoja

Teollisuussähkäri

Itsellä ei ole uusimpia sähköstandardeja ja pitäisi kytkeä nuo ulkovalaistuspylväät keskukseen. Onko tullut mitään uusisa määräyksiä vai voinko kytkeä ilman vikavirtasuojaa. Itsellä on siis S2 oikeudet mutta olen teollisuudessa sähkärinä ja nuo uudet määräykset epäselviä.
Kiitokset asillisista vastauksista.

23

5705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepulisvaan

En tiedä mutta ainakin ennen ei tarvinnut.

• Sähkövalo

Jos teet sähköalan töitä, on oltava uusimmat standardit ja pidettävä yllä koulutuksella ammattitaitoa. Myös teollisuuspuolella.

Taidat olla osaamaton Rane, kun perusasiaa kyselet.

http://www.seti.fi/index.php?k=20798

Mutta kyllä kai Suomi24 pätevöittää myös.

• ranet wittuun.fi

joo, ei edes teollisuus sähkäri kysele tuollaisia, jos on OIKEA S2 luvat omaava asentaja. tietää ko. asian kysymättäkin. eikä varsinkaan tinkaa ko. asiaa suoli24-sivuilta.

nimim. oikea teollisuussähköasentaja, S2-luvilla.

• Teollisuussähkäri
        ranet wittuun.fi kirjoitti:

joo, ei edes teollisuus sähkäri kysele tuollaisia, jos on OIKEA S2 luvat omaava asentaja. tietää ko. asian kysymättäkin. eikä varsinkaan tinkaa ko. asiaa suoli24-sivuilta.

nimim. oikea teollisuussähköasentaja, S2-luvilla.

Kiitos vaan pellet!
        Laitoin nyt sitten vikavirtasuojan taakse niin ei tartte miettiä että mitkä on määräykset. Uskon kyllä vahvasti että olisi ollut ok ilmankin mutta eipä tuosta haittaakaan ole.
        Jos itse olette asentajia niin kyllä te tiedätte kuinka tiheään nuo määräykset vaihtuu. Luin itseni yliasentajaksi ja siinä vaiheessa täytyi käydä sähköturvallisuustutkinto. Sen jälkeen hain S2 luvat. Tällä hetkellä saisin kyllä jo rajoitetun S1 luvan kun on kokemusta kertynyt koulutuksen jälkeen. Ei tällänen 50 lähestyvä ukko kuitenkaan noissa pysy perässsä. Varsinkin kun teen kuitenkin asennustöitä teollisuudessa. Olen sata varma että 90% teollisuudessa olevista asentajista ei kuluta aikaansa lukemalla standardeja. Mikä tämän palstan tarkoitus on jos täällä ei voi kysyä sähkötöihin liittyviä kysymyksiä. Ilmeisesti tämä on tarkoitettu vain vittuiluun! Oli viimeinen kerta kun tänne eksyn kysymään mitään!

• SekkaPuorsa
        Teollisuussähkäri kirjoitti:

Kiitos vaan pellet!
        Laitoin nyt sitten vikavirtasuojan taakse niin ei tartte miettiä että mitkä on määräykset. Uskon kyllä vahvasti että olisi ollut ok ilmankin mutta eipä tuosta haittaakaan ole.
        Jos itse olette asentajia niin kyllä te tiedätte kuinka tiheään nuo määräykset vaihtuu. Luin itseni yliasentajaksi ja siinä vaiheessa täytyi käydä sähköturvallisuustutkinto. Sen jälkeen hain S2 luvat. Tällä hetkellä saisin kyllä jo rajoitetun S1 luvan kun on kokemusta kertynyt koulutuksen jälkeen. Ei tällänen 50 lähestyvä ukko kuitenkaan noissa pysy perässsä. Varsinkin kun teen kuitenkin asennustöitä teollisuudessa. Olen sata varma että 90% teollisuudessa olevista asentajista ei kuluta aikaansa lukemalla standardeja. Mikä tämän palstan tarkoitus on jos täällä ei voi kysyä sähkötöihin liittyviä kysymyksiä. Ilmeisesti tämä on tarkoitettu vain vittuiluun! Oli viimeinen kerta kun tänne eksyn kysymään mitään!

Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Täällä foorumeilla jos esiintyy ammattilaisena, niin amatöörikysymykset saa ymmärrettävästi aikaan voimakkaita reaktioita.
        Suoli24 on vaan tällainen, jossa ns. ammattilaiset pääsee pätemään.

• ranet wittuun.fi

Kiitos vaan pellet!

no siinä kyllä olet oikeassa että määräykset muuttuu nopeammin kuin muste kerkeää paperilla kuivumaan, mutta itse teollisuussähkärinä kuitenkin sivusilmällä seuraan asioitten kehittymistä vaikka harvemmin tarvii tupajummi-hommia tehdä ja jos on ns. alan ammattilainen, niin silloin kyllä tahtomattaankin joutuu seuraamaan alan kehitystä ja muuttuvia määräyksiä.

ja mitä tuohon sinun esittämääsi kysymykseen tulee, niin standardithan ovat vain ehdoton minimi, ne ei kiellä tekemästä parempaa ja ja se että ns. ammattilainen kyselee suoli24-sivulla että saako jättää vikavirran pois tai "onko pakko jos ei halua ?", niin kyllä se väkisinkin työtää karvoja pystyyn kun täälläkin on nähty ja koettu jos jonkunlaisten kumipäitten = kotitarve-rane länkytystä siitä että mitä saa tehdä itse. ja useimmiten ne kysymykset on juuri noin alkeellisten perusjuttujen tyylisiä jotka on kuitenkin kaikille oikeille ammattimiehille päivänselviä ilman kyselyitä.

siitä nimimerkkikin, kun vituttaa nuo kaiken maailman perseaukiset kaiken tietävät "besserwisserit" jotka toisten turvallisuudesta piittaamatta "tein itse ja säästin"- kotivara ranet miinoittaa virityksillään paikat vaikka ei ole hevovitun käsitystä siitä mitä on tekemässä ja minkälaisia mahdollisia seurauksia niillä voi pahimmillaan olla.

• hdu348d4i9

Kiitos vaan pellet!

Älä noista pelleistä välitä, teollisuussähkärin hommat ovat laaja-alaisempia (viankorjaus, elektroniikkatyöt, automaatio, kirjava konekanta, robotiikka, logiikkaohjelmointi ja siinä sivussa on monesti hallittava vielä kiinteistösähkötyöt jotka ovatkin helpoimmasta päästä). Noilla netissä heiluvilla tolppa-apinoilla on vaan pätemisen tarve, siksi tykkäävät pilkunviilauksesta ja pääsevät täällä pätemään.
        Tee niinkuin minä noissa kiinteistötöissä, käy kysymässä sähköasennusfirmoista. Osta samalla kamat ja kysy ammattimiehiltä. Saat asiallisia neuvoja ja tulee tehtyä oikein, ei tarvitse sietää vittuilua.

• taunot pihalle

Mene edellinen pöljäke laskemaan kaljasi jos ei käsi vapise liikaa !

Kaikenlaisille sitä on nettiyhteys annettukkin höh.

• tauno Wittuun

kyllä se kaltsujen laskenta on ennemmänkin sinun hommiasi, dorka.

ja viestintävirastolle voisi tosiaankin tehdä sinusta ilmoituksen että katkasisivat sinulta yhteydet vedoten että häiritset julkista viestiliikennettä ja yleensäkkin ottaen nostat täysin sivullisten vitutuskäyrää turhan korkealle.

• au wau

Se on kyllä valtavaa kun hallitsee viisi johtoväriä ja ihan ULKOMUISTISTA !

Ja wauway jos muistaa joka sanan jokaisesta direkstiivistä, siinä se on ammattilainen !

tiedättekö muuten miksi sähkäreillä on usein sininen haalari ?

No kun se on se nollan väri.

• vieras4

Ei se kysyvä tieltä eksy ja parempi se on että kysyy mitä lähtee leikkimään.

• Pelle-vaan..

Kukaan pelle ei vastannut aloittajan kysymykseen, siis kukaan ei tiennyt, kun on ne standartit jäänyt lukematta. Oikea tieoahan tältä areenalta ei saa, koska nämä pellevastaajat ovat karkoittaneet alan ihmiset pois palstalta. Mutta kun asensit vv-suojan, teit oikein, henkilöturvallisuus on tärkein asia.

• Pellejämekaikki

Mikset sitten itse vastaa onko vvsk:n käyttäminen pakollista tässä ulkovalaistus tapauksessa -se että sanoo sen olevan oikein on eri asia

• Pelle-vaan..
        Pellejämekaikki kirjoitti:

Mikset sitten itse vastaa onko vvsk:n käyttäminen pakollista tässä ulkovalaistus tapauksessa -se että sanoo sen olevan oikein on eri asia

Pelle-vaan.. ei vastaa kun ei myöskään ole aivan varma, mutta itse olen jo noin 15 vuoden ajan aina asentanut vv-suojan ulkovaloryhmiin, kuten myös laittanut ne sähkösuunnitelmiin. Eli en tiedä kun ei ole tarvinnut tietää.

• Mie vaan

Saa laittaa ilman vikavirtasuojaa. Ei koske valaisimia mutta Pr pitäisi nykymääräyksillä olla vvsk takana. Ellei todeta, että siinä käytetään vain yhtä tiettyä laitetta. Esim jk:ta.

• nyk. standardi

Koskee myös valaistusta saunassa ja märkätiloissa muttei vähän hassusti kuitenkaan ulkona.

Tuo "vain tiettyä laitetta varten" -sääntö ei ole enää voimassa. Standardi sallii VVSK:n pois jättämisen enää sellaisen laitteen pistorasiasta, jonka sähkön katkeamisesta voi aiheutua vähäistä suurempaa haittaa, eli käytännössä vain kylmälaitteet.

Ennen ei tarvinnut esim. alakaapissa sijaitsevaa APK:n pistorasiaa vikavirtasuojata, nykyään pitää.

•  5 

En ole AP, mutta kysyn nyt tässä, että riittääkö Bilteman roikka-VVSK, jos roikan varaan haluaa laittaa ulos jotain lamppuja väliaikaisesti lojumaan? Vai tarviiko tollasissa ylipäätään VVSK?

• vv sk

Ulkopistorasia vaatii aina vvsk:n oli siihen liitetty sitten sama m,itä, koska ulkona vallitsee aina sähkön kannalta vaaralliset käyttöolosuhteet, eli maayhteys on aina olemassa.

Sitten on omat juttunsa millaisia verkkovirtalamppuja ulos saa laittaa.

• viri tyksiä
        vv sk kirjoitti:

Ulkopistorasia vaatii aina vvsk:n oli siihen liitetty sitten sama m,itä, koska ulkona vallitsee aina sähkön kannalta vaaralliset käyttöolosuhteet, eli maayhteys on aina olemassa.

siis tarkoitan onko lamppu pelkässä kannassa ja heitetty kuusenoksalle, tai onko se normaali ulkovalaisin räystään alla taikka pihavalo tai jokin muu..

• eipä tarvii...
        vv sk kirjoitti:

Mutta jos pistorasia on sen ajan asennuksia kun VVSK:ta ei vaadittu edes ulkona, niin eipä sitä tarvitse silloin siirrettävänä mallinakaan käyttää. Tietysti turvallisuuden kannalta roikka-VVSK on ihan ok, mutta ei sitä missään vaadita. Toki väliaikaisetkin valaisimet täytyy olla ulkokäyttöön tarkoitettuja.

Jos taas pistorasia on jo VVSK:n takana niin ei erillinen roikka-VVSK paranna turvallisuutta yhtään, joskaan ei huonnonnakaan, mutta turha se silloin on.

• Ihmettelen5

Onpas tyhmiä viestejä. En ole sähköalan ammattilainen, enkä ota kantaa ensimmäiseen kysymykseen. Ihmettelen vaan sitä, että miksi te monet vastaatte epäasiallisesti? Onko niin, että tänne kirjoittavat huonosti käyttäytyvät vai asiasta tietämättömät? Eikö olisi mukavaa, että kun tänne laittaa kysymyksen, niin sitten voisi keskutella asiasta asiallisesti? Alan ulkopuoliselle noista epäasiallisista kommenteista tulee väkisinkin sellainen käsitys, että kirjoittajat eivät ole ammattilaisia.

• SekkaPuorsa

Olet siis saanut täysin oikean kuvan tästä palstasta. Ei täällä oikeita ammattilaisia ole kuin muutama, ja nekin on enimmäkseen v#ttuilumielessä liikenteessä.
        Kyllä se oikea tieto kannattaa tonkia standardeista ja st korteista, ja haistattaa pitkät näille foorumeille.

• EI vaadita

Ei tarvitse, mutta ei ole haittaa. Seuraavassa standardissa jo luultavasti vaaditaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4611
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2588
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2425
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      55
      2317
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1295
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82