Miksi nykyään niin vähän uskovaisia?

hämmästynyt24

Yliopistossakin olen ainut oman alani opiskelijoista joka uskoo Jumalaan, ja muut pitävät minua hulluna. En ymmärrä miksi. Mielestäni uskoa pitäisi opettaa lapsille jo pienenä jolloin se juurtuisi heihin syvemmin. Jos sinulle ei mitään opeteta, lähdet helposti varsinkin murrosiässä ateistisille teille josta on seurauksena kadotus. Tuntuu, että korkeakouluopiskelijoiden jumala on viina... Vielähän muutama vuosikymmen sitten suurin osa ihmisistä tunnustautui uskoviksi!

18

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taikauskoton

      Miksi ihmiset eivät enää ota todesta kamelikuskien nuotiosatuja? Mietipä sitä ;-)>

      • erki125

        Mikä tiedekunta kyseessä?


    • Minäkin uskon

      "Yliopistossakin olen ainut oman alani opiskelijoista joka uskoo Jumalaan..."



      Ei se tilanne aivan näin synkeä ole, kuin kuvasit. Omien havaintojeni mukaan ainakin kolmannes vuosikurssilaisista oli ihan kunnolla uskovaisia ja suurin osa ainakin tapa-sellaisia.

    • Hohottaja

      Ihmiskunnan älykkyystason nousu näkyy suoraan uskovaisten määrän vähenemisenä. Suurempi merkitys lyhyellä tähtäimellä on tietysti sillä, että uskonnottomaksi tunnustautumisella ei enää nyky-yhteiskunnassa saa itselleen negatiivista sosiaalista leimaa, vaan se saa hihhuloinnista, kuten oikein onkin.

      • ???

        Miksi haluat, että kukaan ylipäänsä saa negatiivista sosiaalista leimaa.?


    • onneksi olen ateisti

      lapsille ei pitäisi opettaa uskontoa koska pieni mieli on helppo aivopestä aikuisten toimesta. kun jokin ajatus on juurrutettu syvälle ihmisen kalloon, ei se sieltä hevin lähde. onneksi itse pelastuin ikuiselta ja turhalta syntien häpeämiseltä ja tajusin että koko homma on kusetusta

      vertaan nyt luterilaista kirkkoa saksan natsipuolueeseen. natsit laittoivat pennut kerhoihin ja leireille, joissa heidän päähänsä taottiin tietty ideologia, ja näin heistä kasvoi vankkumattomia natsipuolueen puolustajia, yhtä suurta massaa jota oli helppo ohjailla. kuulostaa minusta ihan samalta kuin kirkon toiminta, pyhäkouluineen, koulun uskonnonopetuksineen (toki ei kirkon toimintaa tämä mutta silti), rippikouluineen ja nuorisokahviloineen.

      sitten kun nuori on ehtinyt täysi-ikäiseksi, saa hän rauhassa tutustua eri hengellisiin ja filosofisiin suuntauksiin, kun osaa niitä kriittisesti puntaroida, ja valita elämälleen sen polun ja elämänfilosofian jonka parhaaksi katsoo

      • Gijonin pelle

        Mites kun vaan yksi niistä voi olla se oikea? Muuthan ovat pakosti väärässä. Ei ole kahta totuutta tässä asiassa. Emmehän halua lapsiemme valitsevan myöskään rikoksen, päihtymyksen tai itsemurhan tietä, vaikka saisi sen vakaasti harkitakin.


      • järki käteen
        Gijonin pelle kirjoitti:

        Mites kun vaan yksi niistä voi olla se oikea? Muuthan ovat pakosti väärässä. Ei ole kahta totuutta tässä asiassa. Emmehän halua lapsiemme valitsevan myöskään rikoksen, päihtymyksen tai itsemurhan tietä, vaikka saisi sen vakaasti harkitakin.

        en nyt saa pointtiasi?

        juuri siksi ei saa opettaa mitään, kun vain yksi VOI olla (lue: mikään ei ole) oikeassa, että ihminen ottaa sitten aikanaan itse vastuun valinnastaan

        ei kristinusko ole mikään rikollisuuden/päihteiden vastavoima, alkoholisteja ja rikollisia on yhtä paljon (%) niin uskovaisissa kuin ateisteissakin


    • Varmuus paras

      Kysäisepä kuitenkin naapurin syvästi uskovalta Mohammedilta, oletko tehnyt asiassa oikean valinnan.

    • uskovainennn

      Mun alalla varmaan puolet on uskovaisia :) Joka seurakunnassa missä käyn niin siellä on aina joku mun alalta. Kirkossa käy suurinosa.

      • eivät usko ittekään

        jos puolet on uskovaisia niin ala lienee teologia


    • Mielipideemi

      Uskovaisten pitäisi olla suljetulla osastolla, ei avohoidossa.

    • Olen tätä ihmetellyt

      Jumala näkee kaiken ja ehtii tarkistaa, ettei kukaan tee syntiä ja tumputa peiton alla. Mutta kun pienet lapset kuolee, niin semmoisen estämiseen ei sitten riitä aikaa eikä haluja.

      • Härmälääne

        Itteeni vituttaa enemmän kun murrosikäset-25vuotiaat kuolee koska heillä on jo kokemusta ihanasta maailmasta ja elämästä ja sitten vaikka auto ajaa päälle ja joutuu luopumaan siitä kaikesta mitä on jo kokenut ja mitä ois vielä ollu eessä. Musta se on helvetin väärin. En niinkään sure pikku vauvojen kuolemia koska ne ei vielä käsitä todellisuutta, ei muistoja, ei kokemusta, ei mitään tietoa.


      • ei murheet paina
        Härmälääne kirjoitti:

        Itteeni vituttaa enemmän kun murrosikäset-25vuotiaat kuolee koska heillä on jo kokemusta ihanasta maailmasta ja elämästä ja sitten vaikka auto ajaa päälle ja joutuu luopumaan siitä kaikesta mitä on jo kokenut ja mitä ois vielä ollu eessä. Musta se on helvetin väärin. En niinkään sure pikku vauvojen kuolemia koska ne ei vielä käsitä todellisuutta, ei muistoja, ei kokemusta, ei mitään tietoa.

        kukkaako se sitä ihmistä kiinnostaa joka kuoli, että kuoli?
        kuoleman harmillisuus riippuu kaipaamaan jäävien määrästä


    • Üliöpistöläinen

      Itse en ole vielä tähän mennessä keksinyt yhtään hyvää syytä valita joku sadoista tai tuhansista uskonnoista ja alkaa sitten harjoittaa sitä. Puhumattakaan siitä, että tämän jälkeen alkaisin houkutella vielä muita, että uskokaapa tekin tähän mahtavaan uskontoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2166
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1719
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      146
      1642
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe