Lihottaako rusinat?

Celia

Mitä mieltä olette? Entä jos syö päivän aikana vain rusinoita eikä muuta?

13

12640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aurora

      tai ei ne varsinaisesti lihota mutta on niis paljo energiaa

      • Celia

        No niinhän niis on mutta koulussa ei jaksa muuten ellei syö. Opiskelu on mulla ainakin tosi vaikeeta ja energiaa kuluttavaa...


      • Celia
        Celia kirjoitti:

        No niinhän niis on mutta koulussa ei jaksa muuten ellei syö. Opiskelu on mulla ainakin tosi vaikeeta ja energiaa kuluttavaa...

        Syöttekö muut rusinoita?


      • Ada
        Celia kirjoitti:

        Syöttekö muut rusinoita?

        Itse söin anorektikkona makeannälkääni kuivattuja hedelmiä, varsinkin rusinoita ja kuivattuja ananaksia. Määrä oli jotain 100-200g päivässä, ja painoindeksi vaan pysyi alle 15. Eli eivät lihota, vaikka söisit kokonaisen paketillisenkin päivässä. Täyttävät myös paljon paremmin kuin karkit, kun sisältävät myös runsaasti kuitua. Muistathan kuitenkin syödä monipuolisesti, pelkistä rusinoista ei saa läheskään kaikkia ravintoaineita.

        Proteiineja saa syödä vapaasti, ei lihota ja lisää lihasmassan määrää (=nopeuttaa aineenvaihduntaa!). Hyviä proteiinin lähteitä ovat esim. raejuusto, kana, kala, liha, pavut, soijavalmisteet, yms. Kalsiumia kannattaa myös vaikka ottaa purkista, muuten luut haurastuvat, mutta parempi olisi tietysti saada se luontaisessa muodossa maidosta, jugurtista, juustosta, tms (vähärasvaisia tuotteita paljon!). Kuituja saa tietty niistä rusinoista, mutta ruisleipä on ehdoton ykkönen, EI lihota!!! Ja sitten tietty tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, joita saa syödä käytännöllisesti katsoen rajattomasti.

        Juu, ja rusinat takaavat aivojen glukoosin saannin, mikä on todellakin tärkeää, että jaksaa tehdä ajatustyötä ja opiskella. Keskittyminen häiriintyy, jos on nälkäinen ja verensokeri alhainen. Tiedän kokemuksesta senkin, koska olin anorektikko vuosia, ja söinkin paljon sokeria, koska muuten en olisi jaksanut pärjätä koulussa. Rasva se on mikä (minua ainakin!) lihottaa... Eli ei kannata moisesta ottaa huonoa omaatuntoa. Energiaa 100g rusinoita on n. 300. Runsaasti rautaa ja vitamiineja, ehkä sen takia veriarvoni olivat aina tosi hyvät, vaikka olinkin niukalla ravinnolla.


      • Celia
        Ada kirjoitti:

        Itse söin anorektikkona makeannälkääni kuivattuja hedelmiä, varsinkin rusinoita ja kuivattuja ananaksia. Määrä oli jotain 100-200g päivässä, ja painoindeksi vaan pysyi alle 15. Eli eivät lihota, vaikka söisit kokonaisen paketillisenkin päivässä. Täyttävät myös paljon paremmin kuin karkit, kun sisältävät myös runsaasti kuitua. Muistathan kuitenkin syödä monipuolisesti, pelkistä rusinoista ei saa läheskään kaikkia ravintoaineita.

        Proteiineja saa syödä vapaasti, ei lihota ja lisää lihasmassan määrää (=nopeuttaa aineenvaihduntaa!). Hyviä proteiinin lähteitä ovat esim. raejuusto, kana, kala, liha, pavut, soijavalmisteet, yms. Kalsiumia kannattaa myös vaikka ottaa purkista, muuten luut haurastuvat, mutta parempi olisi tietysti saada se luontaisessa muodossa maidosta, jugurtista, juustosta, tms (vähärasvaisia tuotteita paljon!). Kuituja saa tietty niistä rusinoista, mutta ruisleipä on ehdoton ykkönen, EI lihota!!! Ja sitten tietty tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, joita saa syödä käytännöllisesti katsoen rajattomasti.

        Juu, ja rusinat takaavat aivojen glukoosin saannin, mikä on todellakin tärkeää, että jaksaa tehdä ajatustyötä ja opiskella. Keskittyminen häiriintyy, jos on nälkäinen ja verensokeri alhainen. Tiedän kokemuksesta senkin, koska olin anorektikko vuosia, ja söinkin paljon sokeria, koska muuten en olisi jaksanut pärjätä koulussa. Rasva se on mikä (minua ainakin!) lihottaa... Eli ei kannata moisesta ottaa huonoa omaatuntoa. Energiaa 100g rusinoita on n. 300. Runsaasti rautaa ja vitamiineja, ehkä sen takia veriarvoni olivat aina tosi hyvät, vaikka olinkin niukalla ravinnolla.

        Kiitoksia. Itsekin söin anorektikkona rusinoita (koko paketillisen, ehkä jopa 3 kertaa viikossa) eikä painoni noussut, vaan ihan päinvastoin.

        Nyt kun anoreksiani taas nostaa päätään niin olen alkanut miettimään noiden rusinoiden lihottavuutta, niiden GI-arvohan on korkea (pääni on nykyään täynnä GI-arvoja siinä missä ennen kalorien laskemista), kuten alla nimimerk. tohtori Tolonen puhuukin.

        Jaa-a, mutta rusinat kyllä on vain NIIN HYVII ja terveellisiä, paljon kuitua ja rautaa ja kaliumia. Saa nähdä uskaltaako tässä ottaa ne taas ruokavalioon. :))


    • Tohtori Tolonen

      Vastaus Celian kysymykseen riippuu siitä, kenelle se on osoitettu. Rusinoissa ei ole kovin paljon kaloreita, mutta niiden glykemiaindeksi (GI) ja glykemiakuorma (GK) ovat hurjan korkeita. 2,5 dl rusinoita: GI 91 ja GK 101.
      Kaikki eivät liho rusinoista, mutta ylipainoon taipuvaiselle ja kilojensa kanssa kamppailevalle rusinat ovat todella vaarallista naposteltavaa. Yhtä vaarallista kuin pöytäsokerin syöminen!Lisätietoa GI:stä ja GK:sta
      http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/gijagk.html

    • THINk

      Kaikki lihottaa jos sitä syö liikaa...
      Rusinoissa ei itsessään ole mitään vikaa, mutta kaikkea kohtuudella, sanoisin...

    • pakkasseloste

      Jaa ei lihota vai? Rusinoissa on 71.4 Hiilaria / 100 gr. Elikkäs puhdasta sokeria, eikai ny anorektikko liho jos se ei syö ku paketillisen rusinoita päivässä.

    • Märtha Louise

      Pelkkää hiilihydraattia!!!!!!!
      Ei p.rkele, ei mulle!!
      Pyrin syömään reilusti alle 40g hiilihydraattia päivässä, reilusti alle.
      Nyrkkisääntö mulla korkeintaan 6g hh/100g tuotteessa.
      Proteiinia saa olla reilustikin, se ei lihota ja pitää tehokkaasti nälän pois.
      Miksi te ns. anorektikot syötte tuota makeaa ja sokeria niin valtavasti!? Mua yököttää koko ajatus!
      Itsellä ollut anoreksia nyt yli 15 vuotta, paino pysytellyt 33 kg-43kg välillä, pituus 168 cm. Ja siis täysikäinen olen. Ja siis sokeria en syö missään muodossa. Leipää en syö. Sis. hiilihydraatteja. Perunoita, pastaa, riisiä, hedelmiä, pullaa, karkkia, sokeria, limuja en syö enkä juo. Hiilihydraatteja. Kalsiumin otan maustamattomasta soijamaidosta ja maustamattomasta soijajogurtista. Ei sis,. maitosokeria.
      Marjoja syön, matala hh/100g. Jonkun verran rasvaa (kevytmargariini) on hyvä saada. Se ei lihota kun jättää nuo hh:t pois jasyö proteiinia.
      Te ette kauaa pysy laihoina tuolla mässytyksellä, hiilihydraatit kerää rasvaa ja lihakset katoaa. Mutta siitä vaan! :-D

      • Sini989

        Teiän ei kannata ajatella tommoisia, ootte sairaita! Rusinat ovat kuivattuja hedelmiä ja terveellisiä.


    • HALOO;HERÄTKÄÄÄ!!!

      ette oo kovin terveitä kun leuhkitte syömishäiriöllä joka on vaarallinen ja johtaa kuolemaan, mut mitäs välii sillä sit jos haluaa kuolla ennenaikaisesti.

    • rusinamaaan

      syö 1 rusina ja susta tulee kunnon läskipallero.. ei helvetti :D

    • Anonyymi

      Yksi rusina on yksi kuivattu viinirypäle – käytännössä vettä on vain poistettu niin paljon, että jäljelle on jäänyt vain pieni näkyvä osa. Ja kuten voit arvata, pelkkien viinirypäleiden syöminen ainoana ruokavaliona ei ole kovin hyvä idea, koska saat pääasiassa sokeria.

      Rusinassa, samoin kuin viinirypäleessä on kohtalaisen paljon hedelmäsokeria, eli jos rusinoita syö paljon, niin se lihottaa samoin kuin mikä tahansa muukin sokerilähde paljon käytettynä.

      Montako viinirypälettä söisit vuorokaudessa? Syö sama lukumäärä rusinoita ja juo lisäksi vettä, niin pääset täsmälleen samaan tulokseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      333
      3125
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      70
      1424
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      162
      964
    Aihe