kuinka opetan??

sieni koira?

minun tekisi kovasti mieli opettaa koiraani etsimään erilaisia sieniä
Onko järkevää aloitaa vain yhdestä lajista, vai voinko heti opettaa etsimään esim. torvisieniä, tatteja, vahveroita??
Oppiikohan kuusi vuotias koira tätä enää??
Kuinka olette aloittaneet opetuksen, sisällä vai ulkona??
Esim. kannattaako kanttarelli tuoda olohuoneeseen, ja sen alle piilottaa makupala, vai onko heti parempi mennä metsään. Onko tässä vaara, että koira alkaa syödä metsästä kaiken syötäväksi kelpaavan??
kiitos

8

1173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uuno

      Vaarana on se, että koira alkaa syödä metsässä kaiken syötäväksi kelpaamattoman --------> Osta siis sienesi torilta, äläkä kiusaa vanhaa koiraa!

    • Mamavolf

      Kyllä sä voit opettaa kuusivuotiaalle koiralle ihan mitä haluat; tietenkin jos osaat opettaa.

      Ja sitähän kysyitkin.

      Mun neuvo on, että ensinkin älä huomioi tuota ed viestiä, kun se on joltain tyhmältä.

      Itse en osaa neuvoa, miten koiru oppisi, mutta sun pitää mennä vaikka googlessa katsoman, osaako joku jossai foorumissa neuvoa!

      Mullakin on kaksi koiraa ja olen miettinyt, miten ne oppisivat jonkun sienen näyttämään.

      Eli koira opetetaan metsässä---- Sille näytetään haluttu (esim kantarelli) sieni ja annetan sen haistaa.

      Sen jälkeen tuo näytetty viedään uusien luo ja koiralle annetaan vaikka makupaloja.

      Mutta, mä olen samaa yrittänyt omien koirieni kanssa, eivätkä ne ole mulle mitään näyttänet.

      Siispä...
      mä luulen, etä sun kannattaisi mennä johonkin lähiseudun (sun) koirakouluun ja sieltähän ne neuvot tulevat.

      Jäänpä seuraamaan tätä viestiketjua ja kommentoin, jos musta tuntuu, jos sellaiseen on aihetta!

      • Uuno

        Kyllä juttu on just niin ettei vanha koira uusia temppuja opi ja toinen juttu on se että en todellakaan ole tyhmä.
        Vanha on vaan vanha eikä enää ole kuin kiusaamista opettaa liian vaikeita asioita. Mutta jos haluaa koiralleen tai itselleen sienimyrkytyksen niin sit se on OK.
        Hyvä esimerkki on taannoinen tapaus, kun kaverini opetti mummoaan (78v) sienestämään.
        Oli kertonut osaavansa parin viikon jälkeen ne parhaat ja lähti sitten ominpäin metsään. Ihmettilimme kun hän soitteli löytäneensä paljon sieniä, vaikka samat paikat olimme itse vähän aikaisemmin turhaan kolunneet. Seuraavana päivänä mummo olikin jo sairaalassa kun selvisi kerättyjen sienien laatu! Siihen loppui se tarina. Mummo sentään selvisi teholta. Tosin sai uuden lempinimen "Seitikki-Selma".


      • xDS>fjcn
        Uuno kirjoitti:

        Kyllä juttu on just niin ettei vanha koira uusia temppuja opi ja toinen juttu on se että en todellakaan ole tyhmä.
        Vanha on vaan vanha eikä enää ole kuin kiusaamista opettaa liian vaikeita asioita. Mutta jos haluaa koiralleen tai itselleen sienimyrkytyksen niin sit se on OK.
        Hyvä esimerkki on taannoinen tapaus, kun kaverini opetti mummoaan (78v) sienestämään.
        Oli kertonut osaavansa parin viikon jälkeen ne parhaat ja lähti sitten ominpäin metsään. Ihmettilimme kun hän soitteli löytäneensä paljon sieniä, vaikka samat paikat olimme itse vähän aikaisemmin turhaan kolunneet. Seuraavana päivänä mummo olikin jo sairaalassa kun selvisi kerättyjen sienien laatu! Siihen loppui se tarina. Mummo sentään selvisi teholta. Tosin sai uuden lempinimen "Seitikki-Selma".

        sä olet tyhmä koirat ei ole niin tyhmiä kuin luulet tiedoksi vain että se oisi sama että 90 vuotias pappa etsis sen laseja ku koira (nuorempi) etsii sieniä
        sinulla ei nähtävästi ei ole koira kokemusta jos on nii säälin sitä koiraa


    • tuula

      Oon kuullut että on kirja jossa neuvotaan kuinka koiran voi opettaa näyttämään sieniä. Nimi oli joku kanttarellikoira...

      • Uuno

        se olikin "Seitikki-Sesse"


    • Kek

      Tuossa pari pykälää alempana on viestiketju, jonka otsikkona on "Kantarellikoira". Olen kirjoittanut siihen ketjuun vähän tekstiä opettamisesta. Olen opettanut useita sienikoiria ja nyt tämän viimeisen kanssa tulokset ovat tosi hyviä. Esimerkiksi viime viikonloppuna 7 täyttä ämpärillistä mustia torvisieniä, kosteikkovahveroita ja kanttarelleja.

      Kuusivuotias koira oppii asian aivan hyvin, tietysti vähän hitaammin kuin nuori koira. Uuden asian opettaminen ei ole kiusaamista, vaan teet sillä palveluksen koiralle. Useimpien koirien ongelma on, että ne eivät saa riittävästi virikkeitä. Siitä syystä vanhat koirat joskus alkavat käyttäytyä laiskan tuntuisesti.

      Jos opetat asian koiralle oikein, se kiinnostuu asiasta ja alkaa tykkäämään siitä. Periaate on, että koiraa ei saa pakottaa mihinkään. Kaikkein parasta on, jos koiran pystyy opettamaan antamatta mitään komentoja.

      Myrkkysienten syöminen on todellinen vaara. Siitä syystä kannattaa pitäytyä sieniin, joiden haju eroaa selvästi kaikista muista lajeista. Vahverot ovat tällaisia: niillä on selvä ominaishaju, jonka ihminenkin haistaa, ja jota ei ole millään muulla sienellä. Oma koirani etsii kaikkia vahveroita ja joskus syö niitä, mutta ei ole vähääkään kiinnostunut muista sienistä.

      Toinen täysin myrkytön ryhmä ovat tatit, mutta niitä ei minusta kannata opettaa koiralle. Syy on se, että aina kun koira löytää jotain, sitä on palkittava (makkaraa, lihaa, juustoa, mistä nyt koirasi tykkää). Vahveroita yleensä löytyy harvakseltaan (ellei satu löytämään kokonaista vahveropeltoa, mitä joskus sattuu), joten palkkion voi antaa aina vahverolauman löytyessä. Mutta jos alkaa palkitsemaan koiraa aina kun se löytää tatin, koira lihoo pian possuksi. Ja lisäksi suurin osa tateista on kuitenkin matoisia ja pois heitettäviä.

      Toinen merkittävä ero tattien ja vahveroiden välillä on, että tatit ihminen löytää helposti itsekin, mutta vahveroissa koira on aivan yliveto. Hajun perusteella koira löytää sienet, joita paraskaan ihmissienestäjä ei pysty havaitsemaan.

    • ronjaaaaaaa!!

      hei olen vasta 11vuotta mutta meillä on koira ja olen itse opettanut hänelle ekana makupalojen etsimisen ulkona eli etsimisen ekana ja silleen että annoin koiran haistaa maku palaa laitoin sen sisälle piilotin metsään ja sanoin etsi makupala se löysi sen sen jälkeen otin sienen laitoin ne nän eteen ja sanoin etsi kyllä se kovan vauhtioa metsään lähti ja kovaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe