Olen suunnittelemassa alanvaihtoa ja tavoitteena olisi kouluttautua joko pieneläinhoitajaksi tai sitten karjan- tai hevostenhoitajaksi. Toivoisin tietoa, kokemuksia ja mielipiteitä näistä vaihtoehdoista, mielellään vielä asiallisia kommentteja.
Olen ravihommia vähän jo tehnytkin että periaatteessa tiedän mitä työ on, mutta plussat ja miinukset ovat silti aina tervetulleita.
Eläintenhoitajaksi -> lypsykarja, hevoset vai pieneläimet?
2
112
Vastaukset
- qwer18
Kannattaa miettiä tietysti sitä, mikä itseä eniten kiinnostaa, mutta toisaalta on olennaista olla selvillä noiden alojen työtilanteesta ja palkkatasosta. Ensinnäkin, pineläinhoitajille on tosi huonosti töitä, ja jos työn sattuu saamaan, palkka on todella huono, noin 1300 euroa kuukaudessa. Hevostenhoitajille on paremmin töitä, mutta kuten varmaan olet ravitalleilla huomannut, työ on fyysisesti raskasta, päivät ovat pitkiä ja palkat on huonot. Suuri osa Suomessa valmistuneista hevosenhoitajista lähtee vuodeksi, tai pidemmäksi aikaa Keski-Euroopan hevostalleille töihin, sillä siellä palkkataso on parempi kuin Suomessa, ja hevosenhoitajien työtä arvostetaan enemmän kuin täällä. Karjapuolella töitä on paljon tarjolla, ja palkat ovat paremmat kuin noilla muilla aloilla, esim. maatalouslomittajan alkupallla on jotain 10 e tunnille, mutta siihen saa sitten yö-ilta-ja viikonloppulisiä jne. Näillä perusteilla karjahommat olisivat "parhaimpia", mutta toki työ on vaativaa ja usein fyysisesti ja myös henkisesti raskasta.
- Alansa vaihtaja
Ok, kiitos todella paljon vastauksesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152856
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1292780En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791796Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371352Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va671351- 471108
- 991011
- 109876
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6843- 46833