Valmis omaan poniin?

Anonyymi12

Olen harkinnut ottavani 2 vuoden päästä oman ponin kaverini kanssa.
Olisin silloin 13,ja kaverini 12. Olisimme myös suorittaneet perushoitomerkin ja hoito1- merkin. Osaamme jo valmiiksi ruokkia,loimittaa, satuloida, suitsia jnejne.
2 vuoden päästä olen ratsastanut 5vuotta ja kaverini 2.
majoittaisimme ponin pihattotalliin lähelle kotejamme.
Mitä mieltäolette? Voisimmeko ottaa oman ponin.

15

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Kimppahevonen ei kannata, siitä ei tule kuin riitttaa. Mieluummin ostakaa omat ponit tai sitten toinen ostaa ponin ja toinen vuokraa sitä.

      Tietysti kannattaa miettiä, että millä rahalla sen ponin ostatte ja ylläpidätte. Onko vanhemmat valmiit laittamaan siihen rahaa?

      Rahaa kuluu myös ammattilaisen apuun (mm. valmentaja) sillä noilla taidoilla ette vielä itseksenne pärjää. Hevosen omistus on paljon muutakin kuin ruokien kippaaminen ruokakuppiin, harjailu ja ratsastus.


      Mutta aina pitää haaveilla ja kerätä rahaa :) 2 vuotta on pitkä aika ja siinä ajassa ehtii tapahtua vaikka mitä.

      • Anonyymi

        no joo, voi ollakkin. meillä on vanhemmilta lupa ja silleen. en kyllä usein riitele kaverini kanssa, ja jakaisimme hoitovuorot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no joo, voi ollakkin. meillä on vanhemmilta lupa ja silleen. en kyllä usein riitele kaverini kanssa, ja jakaisimme hoitovuorot

        ja äitini osaa käsitellä hevosia sekä ratsastaa, vaikkei hevosalalla työskentele. kaverin täysikäinen isosisko on ratsastanut yli 10v,


    • -ipsukka-

      En suosittele ottamaan yhteistä hevosta/ponia kaverin kanssa. Niinkuin Anonyymi12 sanoi, siitä saattaa tulla riitaa ja olette kuitenkin vielä niin nuoria, että ei sitä tiedä vaikka hevosharrastus ei kiinnostaisikaan enää muutaman vuoden päästä.

      Minun mielipide on, että odottakaa että saatte luettua peruskoulun läpi ja katsokaa sitten uudelleen (:

      • -ipsukka-

        Niinkuin --------- sanoi *


      • Anonyymi
        -ipsukka- kirjoitti:

        Niinkuin --------- sanoi *

        No itse kyllä olen yläasteelle ja kaverini 6lk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No itse kyllä olen yläasteelle ja kaverini 6lk.

        ja vielä, voisitteko sanoa noin vuoden oman ponin kulut? kuinka paljon heinä maksaa?


    • ponityttö

      Riippuu ihan mitä tallivuokraan kuuluu :)

      Tallivuokra voisi halvassa pihattopaikassa olla joku 150-300€/kk (riippuu sijainnista). Yleensä tallipaikkaan kuuluu heinät.
      Lisäksi kannattaa varata vähintään noin 150€/kk muihin kuluihin, mm. kengitys.

      Eli hevoseen voisi kuukaudessa mennä noin 300 - 600€ riippuen ihan minkälainen talli ja missä päin suomea.

    • Tuossa kimppaomistuksessa kannattaa sitten huomioda sekin, että sinä lähdet muutaman vuoden kuluttua opiskelemaan. Lukioita löytyy kyllä aika kivasti, mutta jos lähdet ammattikouluun, voi hyvin olla, että joudut siinä vaiheessa muuttamaan toiselle paikkakunnalle. Kumpi ottaa hevosen haltuunsa, jos kumpikaan ei halua luopua siitä? Tai jos toinen joutuu muista syistä muuttamaan, sama kysymys: mitä hevoselle tapahtuu? Riittääkö raha hevosen ylläpitoon yksin?

      Voi olla ettei sellaista tilannetta koskaan tulekaan, mutta siitä on silti hyvä olla tietoinen. Sinänsä tuo hevosen ottaminen teille kuulostaa hyvältä, teillä on siinä vaiheessa sen verran taitoa ja kokemusta, että pärjäätte kyllä, etenkin kun teillä on osaavaa apua lähellä. Mutta miettikää silti, mitä teette jos yhteisomistus ei otakaan onnistuakseen, oli syy mikä hyvänsä.

      Täällä foorumilla joskus porukalla laskeskeltiin, että tallimaksu 200-300e/kk (kengitykset, rehut, tavanomaiset ell-kulut jne) osuisi keskimäärin aika lähelle todellisuutta. Sen lisäksi sitten vakuutukset, joiden hinta riippuu monesta asiasta. Ja alussa tulee epämääräisen verran lisäkuluja varusteiden hankinnasta, jos ne haluaa laskea mukaan.

    • ponityttö

      Kimppahevosesta kannattaa tehdä kattava kirjallinen sopimus, josta selviää kuka maksaa ja mitä sekä mitä tehdään jos toinen haluaa luopua osuudestaan.
      Näin on pienemmät riskit siihen että tulee isompia riitoja, jos toinen vaikka muuttaa kauemmas.

    • Anonyymi

      Annettais ku lähen opiskeleen,niin jollekkin ylläpitoon ainaski.
      Muutenkin otettais vuokraaja sit sille. kaikki nää ollaan jo sovittu (=

    • ponityttö :)

      Ylläpito on hevosen omistajalle tosi iso riski, eli kannattaa kyllä pitkään harkita onko siinä ideaa. Opiskelutkin voi kestää 3-5 vuotta (tai enemmänkin), joten melkeimpä fiksumpaa on myydä hevonen.

      Vuokraajankin ottamista kannattaa miettiä tarkoin. Hevosella voi treenata ns. kunnolla noin 6 päivää viikossa ja 1 päivä kevyemmin/vapaa (olettaen että ette vielä kovin rankasti ratsasta). Siitä äkkiä päivät loppuu kesken, jos vuokraajakin käy vaikka kerran viikossa.

      • Anonyymi

        kiitos tiedoista (=
        no ajateltiin vuokraajaa 1/vko, ja ite käytäis molemmat
        2krt, 1krt yhes ja 1vapaa.


    • lollopop_z

      Mun eka poni on ollu mulla yhteisenä mun kaverin kaa nyt 8 puol vuotta. Molemmilla
      on ns. normiviikolla 3pv jolloin hoidetaan ruuat, ratsastus ja kaikki mitä tarvii ja 1 vp, kengitykset, tallimaksu, ruuat, vakuutukset ja muut isommat investoinnit puoliks. Laitan nyt kimppaomistuksen plussii ja miinuksii:
      edullisempaa
      on aikaa tehdä muutakin
      on kiva ku on yhteinen poni
      toiselta saa apua
      -päivien jako voi olla välillä hankalaa
      -jos hevoselle käy jtn toisen ratsastaessa
      -saa ratsastaa vähemmän
      -molemmat ei voi käydä rankoissa valkuissa joka viikko
      -täytyy aina sopia koska hypätään tai mennään pitkälle maastolle
      -ja ylipäätänsä täytyy aina sopia ja kysyä toiselta
      Kun on oma saa päättää kaikesta ite ja tehä mitä haluaa. Ku mulla on nykyään myös hevonen joka on kokonaan mun oma ni onhan se kiva ku sen MUN.Mut just toi ku lähetään opiskeleen tai muutto ni onhan se hankala tilanne. On hyvä miettii ajoissa koska oma hevonen on iso juttu mutta kahdessa vuodessa voi käydä vaikka mitä, talli mille aijotte viedä hevosen voi lopettaa tai te ette ole enään kavereita. Ja jos omistatte hevosen ja jonkun takia ette oo enää kavereita ni mites hevonen? Ja se että on ratsastanut vaikka 100 vuotta ei tarkoita että on hyvä. Yhdelle tyypille joka onn ridannu 5 vuotta tuli poni. Aluks meni hyvin mut sitten poni joutu saikulle ja kun omistaja meni selkään poni oli niin kuuma että ei se pystyny ridaan sillä enään ja sit se meni vaan pari kertaa viikossa ku se ei uskaltanu ni mites siinä kävikään? Mä ratsastan sillä 3 kertaa viikossa et näin. Miettikää oikeesti tarkkaan! En siis tarkoita et kaikille tai teille kävis noi mut kaikki on mahdollista. Oho tuli pikku stoori :D

    • Anonyymi

      Joo ollaan aateltu et 1krt 2vkos kaytäisi vuorotellen valkuis.
      Ollaan miettitty jo tätä meidän vanhempienkin kanssa, et siin ei ole ongelmaa.
      maastot ja esteet me tietty sovitaan.
      Ja oon tuntenu kaverini ihan jostain taaperosta saakka, ja meidän vanhemmatkin ovat kavereita. Niin ja olen riidellyt kaverini kanssa kerran, yhdestä kivestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe