Kyllästyin täysin sosiaaliseen mediaan

ihmisiin pettynyt

En tiedä kuinka muilla, mutta omalla kohdalla olen kyllästynyt täysin sosiaaliseen mediaan...facebook, twitter jne. Aluksi esim. ajattelin, että facebook on kiva juttu, mutta siellä aikani oltua huomasin kuinka typerästä asiasta onkaan kyse.
Monet järkevinä ja asialtaisina pitämäni henkilöt muuttuivat facebook-päivitysten mukana lapsellisiksi narsistisiksi narreiksi. pääasiana saada mahdollisimman monta "kaveria" ja omia päivityksiä ja kuvia näkyviin tyhmine kommentteine ja tykkäyksineen. En voi käsittää kuinka monet ovat päivittämässä statustaan ja vaihtamassa kuvaansa harva se päivä ja osa tuntui tekevän sitä koko ajan. Tuttujen luona "oikeassa elämässä" kyläiltäessä puolin ja toisin ainut puheenaihe tuntui heillä olevan vain mitä facebookissa oli joku päivittänyt ja koska. En voi käsittää tätä ihmisten massakäyttäytymistä ja sitä uteliaisuutta ja ennenkaikkea omien turhien asioiden julkituomista.
Lähdin pois facesta ja tämän järkytyksen kuultuaan tuttavani ovat aivan ihmeessään. Kommentit pyörivät enimmäkseen siinä, että "voi sentään, et ole sitten nähnyt minun päivtyksiä ja kuviani" millään muulla ei tunnu olevan merkitystä. Sanoinkin voithan kertoa mitä sinulle kuuluu tässä ja nyt ja voimmehan joskus katsoa matkakuvia kyläillessä. Monet tutut ovat aivan kuin muuttuneet erilaisiksi ja oudoiksi päivtystensä ansiosta ja tuntuu, etten oikeastaan ole heitä edes tuntenut jos tuo on se heidän todellinen pinnallinen minänsä.

180

5578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gggggggggggggf

      Onneksi on tämä asosiaalinen media olemassa

    • rantsilan_rane

      Facebook on pääasiassa naisten ja teinien paikka, molemmat ovat uteliaita ja heitä kiinnostaa muiden tekemiset.
      Normaalilla aikuisella ihmisellä ei ole mitään tarvetta esitellä itseään kuvin taikka teoin netissä.
      Hieman sama tyylisuunta on tämä tatuiointien ottaminen joka on todella turhaa
      mutta luulenpa että se on ohimenevä juttu.
      Jotkut ihmiset vaan mennevät aina massan mukana ja lähtevät kaikkiin villityksiin helposti mukaan ja se kertoo heistä paljon

      • valintaa

        Olen miesvaltaisessa työpaikassa, jossa melkein joka ukko naputtaa päivityksiä puhelimeen pitkin päivää.

        Muutos ympäröivässä maailmassa on jatkuvaa. Varmaan puhelimen yleistyminen on joskus joistakin tuntunut turhalta. Massan mukana kulkeminen todella kertoo ihmisen tarpeesta sosiaaliseen kontaktiin ja halusta kuulua johonkin samanhenkiseen ryhmään. En itse kuitenkaan halua jumiintua someen ja käytänkin sitä hyvin vähän.


      • "ini-ini" _rane

        "Facebook on pääasiassa naisten ja teinien paikka"

        Heh. Eipä muuten ole. Kyllä siellä aikuisia miehiäkin pyörii. Ja normaaleja ihmisiä lienee suurin osa käyttäjistä, vai onko sinulla esittää jotain aineistoa väitteesi tueksi? Minulla on profiili facebookissa, kuvia en lisäile enkä pahemmin statustakaan päivittele.

        "molemmat ovat uteliaita ja heitä kiinnostaa muiden tekemiset."

        Mahtaako sinua kiinnostaa muu, kuin muiden tekemisistä valittaminen?

        "Hieman sama tyylisuunta on tämä tatuiointien ottaminen joka on todella turhaa
        mutta luulenpa että se on ohimenevä juttu."

        Ilmeisesti olet niitä, jotka aiheesta kuin aiheesta rakentavat aasinsillan siihen, kuinka inhoavat tatuointeja. Ja kyllä, tatuointien ottaminen on ohimenevä juttu. Se loppuu heti, kun homo sapiens kuolee sukupuuttoon.

        "Jotkut ihmiset vaan mennevät aina massan mukana ja lähtevät kaikkiin villityksiin helposti mukaan ja se kertoo heistä paljon"

        Sinä menet massan mukana, kun olet hurahtanut tällaiseen tietokonevillitykseen ja se kertoo sinusta paljon. Todennäköisesti käytät myös moottoriajoneuvoja, kuten suurin osa suomalaisista. Sekin kertoo sinusta paljon.


      • lieveilmiöt

        Älä unohda murtovarkaita jotka hakevat sieltä kohteita lomalaisista.


      • 4+20
        lieveilmiöt kirjoitti:

        Älä unohda murtovarkaita jotka hakevat sieltä kohteita lomalaisista.

        Tässäpä hyvä idea.


      • Suomi on muuttunut
        "ini-ini" _rane kirjoitti:

        "Facebook on pääasiassa naisten ja teinien paikka"

        Heh. Eipä muuten ole. Kyllä siellä aikuisia miehiäkin pyörii. Ja normaaleja ihmisiä lienee suurin osa käyttäjistä, vai onko sinulla esittää jotain aineistoa väitteesi tueksi? Minulla on profiili facebookissa, kuvia en lisäile enkä pahemmin statustakaan päivittele.

        "molemmat ovat uteliaita ja heitä kiinnostaa muiden tekemiset."

        Mahtaako sinua kiinnostaa muu, kuin muiden tekemisistä valittaminen?

        "Hieman sama tyylisuunta on tämä tatuiointien ottaminen joka on todella turhaa
        mutta luulenpa että se on ohimenevä juttu."

        Ilmeisesti olet niitä, jotka aiheesta kuin aiheesta rakentavat aasinsillan siihen, kuinka inhoavat tatuointeja. Ja kyllä, tatuointien ottaminen on ohimenevä juttu. Se loppuu heti, kun homo sapiens kuolee sukupuuttoon.

        "Jotkut ihmiset vaan mennevät aina massan mukana ja lähtevät kaikkiin villityksiin helposti mukaan ja se kertoo heistä paljon"

        Sinä menet massan mukana, kun olet hurahtanut tällaiseen tietokonevillitykseen ja se kertoo sinusta paljon. Todennäköisesti käytät myös moottoriajoneuvoja, kuten suurin osa suomalaisista. Sekin kertoo sinusta paljon.

        "Todennäköisesti käytät myös moottoriajoneuvoja, kuten suurin osa suomalaisista. Sekin kertoo sinusta paljon. "

        Ei vaan kertoo vain maamme nykytilasta. Bussit ei kulje kuten ennen. Vielä kasarikaudella moneen peräkylään pääsi ainakin kerran päivässä ja samana vielä takaisin. Nyt on paljon kolkkia joihin ei yksinkertaisesti julkiset kulje. Toki vastaavasti on seutuja joissa nämä ovat jopa paremmin kuin tuolloin(mm. pk-seutu).

        Kuusikymmenluvulla oli kuule aivan yleistä että kerran vuodessa käytiin kaupungissa ja siellä ostettiin esim. huonekaluja jotka sitten linjabiili toi sovitulle pysäkille ehkä vasta viikon päästä, tavaraa kun ei aina ollut varatossa. Ja jos ei ollut vastaanottajaa paikalla, jätti mööbelit pysäkille. Siinä ne saivat olla aivan rauhassa kunnes talonväki ehti ne hakea. Ei ollut samanlaista ilki- ja tihutyöntekijää sekä vandaalia liikkeellä kuin nykyään. Ei enää mitään kunnioitusta toisen omaisuuteen. Kaikki varastetaan ja rikotaan.

        Eli moottoriajoneuvo on tänä päivänä välttämättömyys, kun välinpitämättömyys on saanut näin valtavan jalansijan. Nykyään itäeuroopan pussihousukansa jo ryysää autoihinkin sisään joten pian on ihmisten pakko alkaa käyttäytyä täälläkin kansainvälisesti ja pitää ovet ajaessakin lukossa.

        Joissakin asioissa kyllä taitaisi kannattaa ottaa pari askelta taaksepäin. Itse ottaisin jos se olisi mahdollista.


      • Antaa olla

        Naisena kuitenkin kyllästyin aika äkkiä moiseen hömppään, eipä kiinnosta jokainen vessapaperiostos ei suuremmatkaan asiat, mieluummin tapaisin nokitusten mutte ei se tänäpäivänä ole mahdollista kun jopa eläkeläisilläkin on niin kiire. Taikka sitten on vain minä minä minä.


      • abcdegf

        Facebook on siis naisten ja teinien paikka, ei normaalin aikuisen. Normaali aikuinen on mies??


      • Hurhtorjurfhugthgrk
        valintaa kirjoitti:

        Olen miesvaltaisessa työpaikassa, jossa melkein joka ukko naputtaa päivityksiä puhelimeen pitkin päivää.

        Muutos ympäröivässä maailmassa on jatkuvaa. Varmaan puhelimen yleistyminen on joskus joistakin tuntunut turhalta. Massan mukana kulkeminen todella kertoo ihmisen tarpeesta sosiaaliseen kontaktiin ja halusta kuulua johonkin samanhenkiseen ryhmään. En itse kuitenkaan halua jumiintua someen ja käytänkin sitä hyvin vähän.

        Olen ratkaissut ongelman siten, että poistan uutisvirrasta kaikkien sellaisten ihmisten päivitykset, jotka kirjoittavat vain itsestään tmv. Sen sijaan merkitsen tähdelliseksi sellaisten ihmisten päivitykset, jotka jakavat jotain kiinnostavaa ja hyödyllistä. Näin saan tietoa itseäni kiinnostavista tapahtumista ja asioista ja pääsen lukemaan ilmaiseksi hyvin monenlaisten verkkojulkaisujen artikkeleita jne. Valitettavasti tämä ei välttämättä toimi kaikkien kohdalla, mutta joillekin voi olla apua. Lisäksi Facebookista löytyy erilaisia ryhmiä. Kannattaa ehkä kokeilla löytyykö omia harrastuksia tai työasioita käsitteleviä ryhmiä.


      • Hushuhqygyhu
        Hurhtorjurfhugthgrk kirjoitti:

        Olen ratkaissut ongelman siten, että poistan uutisvirrasta kaikkien sellaisten ihmisten päivitykset, jotka kirjoittavat vain itsestään tmv. Sen sijaan merkitsen tähdelliseksi sellaisten ihmisten päivitykset, jotka jakavat jotain kiinnostavaa ja hyödyllistä. Näin saan tietoa itseäni kiinnostavista tapahtumista ja asioista ja pääsen lukemaan ilmaiseksi hyvin monenlaisten verkkojulkaisujen artikkeleita jne. Valitettavasti tämä ei välttämättä toimi kaikkien kohdalla, mutta joillekin voi olla apua. Lisäksi Facebookista löytyy erilaisia ryhmiä. Kannattaa ehkä kokeilla löytyykö omia harrastuksia tai työasioita käsitteleviä ryhmiä.

        Lisäyksenä vielä, että minulle kirjoittajien ja linkkien jakajien sukupuolella tai iällä ei ole väliä. Sisältö ratkaisee, eikä se ole sukupuolesta kiinni ainakaan minun piireissäni.


      • 17+7
        Hushuhqygyhu kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä, että minulle kirjoittajien ja linkkien jakajien sukupuolella tai iällä ei ole väliä. Sisältö ratkaisee, eikä se ole sukupuolesta kiinni ainakaan minun piireissäni.

        Niin, onko välineessä vika, jos sisällöntuottajat suoltavat turhanpäiväisyyksiä. Itseasiassa tämänkin sivuston sisältö on aikalailla meistä itsestämme kiinni. Facebookissa voi rajata pois turhaa uutisvirtaa, mutta jos omissa kavereissa ei ole ketään, joka kirjoitttaisi tai linkittäisi mitään järkevää, ei asialle kai voi mitään.


      • väärin....
        "ini-ini" _rane kirjoitti:

        "Facebook on pääasiassa naisten ja teinien paikka"

        Heh. Eipä muuten ole. Kyllä siellä aikuisia miehiäkin pyörii. Ja normaaleja ihmisiä lienee suurin osa käyttäjistä, vai onko sinulla esittää jotain aineistoa väitteesi tueksi? Minulla on profiili facebookissa, kuvia en lisäile enkä pahemmin statustakaan päivittele.

        "molemmat ovat uteliaita ja heitä kiinnostaa muiden tekemiset."

        Mahtaako sinua kiinnostaa muu, kuin muiden tekemisistä valittaminen?

        "Hieman sama tyylisuunta on tämä tatuiointien ottaminen joka on todella turhaa
        mutta luulenpa että se on ohimenevä juttu."

        Ilmeisesti olet niitä, jotka aiheesta kuin aiheesta rakentavat aasinsillan siihen, kuinka inhoavat tatuointeja. Ja kyllä, tatuointien ottaminen on ohimenevä juttu. Se loppuu heti, kun homo sapiens kuolee sukupuuttoon.

        "Jotkut ihmiset vaan mennevät aina massan mukana ja lähtevät kaikkiin villityksiin helposti mukaan ja se kertoo heistä paljon"

        Sinä menet massan mukana, kun olet hurahtanut tällaiseen tietokonevillitykseen ja se kertoo sinusta paljon. Todennäköisesti käytät myös moottoriajoneuvoja, kuten suurin osa suomalaisista. Sekin kertoo sinusta paljon.

        Tietokone on nykypäivänä välttämätön ja siksi kun ihmiset ovat sen niin tehneet ja samoin auto. Miten luulet maaseudulla asioiden hoituvan ilman autoa. Tämä sinun kommenttisis taas lähti pahoin väärille raiteille itse asiasta.
        On pakollisia juttuja joita ilman ei tule toimeen, mutta facebook ei ole yksi niistä


      • maalta4
        väärin.... kirjoitti:

        Tietokone on nykypäivänä välttämätön ja siksi kun ihmiset ovat sen niin tehneet ja samoin auto. Miten luulet maaseudulla asioiden hoituvan ilman autoa. Tämä sinun kommenttisis taas lähti pahoin väärille raiteille itse asiasta.
        On pakollisia juttuja joita ilman ei tule toimeen, mutta facebook ei ole yksi niistä

        Öh, täälä on kaikilla auto...


      • phhh
        abcdegf kirjoitti:

        Facebook on siis naisten ja teinien paikka, ei normaalin aikuisen. Normaali aikuinen on mies??

        Niin kai se joillekin meistä miehistä menee. Sorry :/


    • luomuseurustelua

      Onneksi olkoon! Pidä pintasi. Ihmiset istuvat päivät(ja yöt) päästään "sosiaalisissa"
      medioissa. Veikkaampa että ihmisten selät alkaa rappeutuun
      pikkuhiljaa ja selkävaivat ovat yhä isompi lääkärissäkäynnin syy.

      • peinessä ...

        Mekin oltiin nuorina ajoittain pienissä medioissa, joskus aikamoisissakin, nykyään ei kuntokaan enää kestäisi semmoista.


    • hyvä kirja
    • totta6

      riippuu käyttäjäistä että onko se miellyttävää vai ei. Jos ei pysty näkemään tuttua useesti, niin on kiva idea. Mutta kun ihmiset haluaa olla pikku julkkuja. koko kuvasarja häistä pitää julkasta ja synnytyskuvat ja vielä hautajaiset päälle!!!!!!!! ei ole ihan normaalia toimintaa enää. moniko ruumis haluaisi tulla arkkuineen facebookiin? tai aikuiseksi kasvaneet lapset tietää että kaikenmaailman ihmiset on nähneet vauvakuvat ja lapsuuskuvat. Ei kivaa.

      • näin käynyt

        Mulle on käyny niin, että ennen facebook-aikaa, niitä tuttuja joita en ole pitkään pitkään aikaan tavannut, ajattelin, että olisipa kiva nähdä heitä, niin sitten facessa ne tuli kaverilastalle ja nyt en halua tavata näitä ihmisiä enää lainkaan, eli kyllä ne päivitykset kertoo paljon ihmisistä mitä ne sinne laittaa ja mitä pitää tärkeenä vaikka koko naamakirja onkin pelkkää viihdettä, niin silti ihmisistä paljastuu hassuja/outoja puolia ja se ei enää olekaan hauskaa.
        Parempi olla tietämättä liikaa kuten vanhoina hyvinä aikoina.


      • kaveriko???

        Arvatkaapa vain kuinka moni facekaveri pelästyy, jos joku ehdottaa, jotta nähtääskö pitkästä aikaa livenä, kun viimeksi nähty niin pitkä aika sitten. Monet jättää viestittelyn sikseen ja estää tätä kaveria näkemästä päivtyksiään ettei se vaan pyydä kylään tai tuu kylään.


      • wwwrrweer

        minä aion laittaa arkkuuni webbikameran, jotta kaverit saavat nähdä, miten madot TYKKÄÄVÄT minusta


      • Lahtarijarasvanahka
        näin käynyt kirjoitti:

        Mulle on käyny niin, että ennen facebook-aikaa, niitä tuttuja joita en ole pitkään pitkään aikaan tavannut, ajattelin, että olisipa kiva nähdä heitä, niin sitten facessa ne tuli kaverilastalle ja nyt en halua tavata näitä ihmisiä enää lainkaan, eli kyllä ne päivitykset kertoo paljon ihmisistä mitä ne sinne laittaa ja mitä pitää tärkeenä vaikka koko naamakirja onkin pelkkää viihdettä, niin silti ihmisistä paljastuu hassuja/outoja puolia ja se ei enää olekaan hauskaa.
        Parempi olla tietämättä liikaa kuten vanhoina hyvinä aikoina.

        "Parempi olla tietämättä liikaa kuten vanhoina hyvinä aikoina. "

        Joo näin hassusti kävi täälläkin. Yksi koulukaverini jonka kanssa oltiin kuin paita ja perse otti taannoin yhteyttä fakessa. Juteltiin siinä aina välillä ja se alko ihmettelemään mun päivityksiäni ja puheitani. Ja vastaavasti itse ihmettelin että miten täysikasvuinen ihminen on yhä niin herkkä että loukkaantuu joka pienestäkin asiasta. Aloin jo epäillä että eihän se vaan ole homo tai jotain. En sanonut siitä sille mitään, ihmettelin vaan. Mutta kai se oli sitten jo ittekin alkanut epäilemään että epäilen tai muuten vaan saanut tarpeekseen kun jonkin ajan kuluttua vaan huomasin että kas, eipä ollut tämä kamraatti enää kaverilistalla. Niin kovin eri suuntiin sitä ihmiset voivat muutamissa vuosikymmenissä kasvaa ja kehittyä.


      • muma
        kaveriko??? kirjoitti:

        Arvatkaapa vain kuinka moni facekaveri pelästyy, jos joku ehdottaa, jotta nähtääskö pitkästä aikaa livenä, kun viimeksi nähty niin pitkä aika sitten. Monet jättää viestittelyn sikseen ja estää tätä kaveria näkemästä päivtyksiään ettei se vaan pyydä kylään tai tuu kylään.

        Inhoan pinnallisuutta ja sitä että täällä lassytellään kaikenlaista mutta ei kuitenkaan haluta tavata sitten näitä jotka kertovat mitä ovat tehneet päivän aikana, minäkin lenkkeilen ulkoilen käyn jumpassa sekä että paljon muutta virkistävää. En tarvitse levitellä facessa , eli päteä .


    • RL (real life)

      Ei kiinosta fb yhtään.

      Jos nyt välttämättä joudan lojumaan tietokoneella, niin silloin vedetään CMR 2005 ralliuraa täysillä.
      Monesti tulee katsottua myös netin dokkareita kiistanalaisista aiheista.

      Ystäville soitan puhelimella kerran viikossa, joskus useamminkin.

      • voivoi.

        lasten arcade rallia, kokeile edes richard burnsia,siinä joutuu muutakin kuin kääntämään rattia ja ajamaan kaasupohjassa joka mutkaan.


    • thyfrtytrtyrt

      Ihmiset ei aina nykyään edes katso toisiaan silmiin,vaan silmät pyörivät kuin hullun päässä.
      Pitää liimata joku näyttö naaman eteen niin on helpompaa.

    • jos isät tietäisi

      Lasten puistossa säälittää kun äidit vaan naputtaa puhelintaan ja kukaan ei anna lapselle keinussa vauhtia. Vaikka putoaisi päälleen niin äiti ei huomaa kun pitää viettää laatuaikaa puhelimen kanssa.

      • loma pilalla

        Lomalla ollessani olen huomannut, että ihmiset viettävät aikaansa facebookissa nettikahviloissa tai omalla kännykällään. Ulkomailla tai Suomessa sama juttu tärkeintä lomalla päästä facebuukkiin ja sitte loman loputtua kotona valitetaan, kun loma meni niin nopeaa ja huomaamatta. Käsittämätöntä lähteä lomalle yleensä siten, että tietokoneelle on päästävä oli mikä oli. Itse en tietokonetta tai uutisa tai muutakaan ala lomallani lukemaan ja vihoviimeisenä päivittäisin lomakuulumisiani facebuukkiin


    • ..........

      Pitää kato elvistellä hei mä oon nyt täällä hevonkuusessa rannalla kattokaa mun läslkimahaa heiii juodaan nyt bissee.

      • haisu

        Kyllä se on sitä kun pitää kertoa missä on milläkin hetkellä, minua ei kiinnosta toisten kauppareissut, enempää kun muutenkaan mitä kukin tekee.


    • totuuttako

      Tosi moni face "ystävä" kaveri on todellisuudessa kaikkea muuta. Monet nauravat, jotta näitkö mitä se ja se nyt on ittestään laittanu päivitykseensä.
      Kasvotusten ollaankin sitten aivan jotta voi kun olit laittanu kivan jutun ja ai että aivan ihania lomakuvia Turkista. Todellisuudessa oikeiden kavereiden kanssa naureskellaan ääneen kun se yks on taas laittanu niitä iänikuisia Turkin kuvia nettiin johon mua ei saisi mistään hinnasta ja näikkö sen mikkä vaatteekki sillä oli ja olipa se lihonnu sitte viimeksi kun näin 5 vuotta sitte.

    • samaa mieltä

      Lähdin pois facebookista juuri näistä syistä!

    • entinen käyttäjä

      Minä käyttännössä jäin ilman ystäviä kun suljin facebook tilini, olivat ilmeisesti ulkoistaneet jo kaiken "sosiaalisen" elämänsä internettiin.

      Voi niitä aikoja ennen jewbookia, kaiken ne esinahattomat ahneuksissaan pilaavatkin.

      • kukaha mahdat olla:)

        Onko Facebook jotenkin pilattu? Pilalla ovat pikemminkin
        monet sitä käyttävät.
        Mikä aasinsilta! Onneksi olkoon!
        Aina te paljastatte itsenne täällä:)


      • verkko hiiteen

        Ajatteluhan on jo ulkoistettu googlelle, ilmeisesti myös kaikki sosiaalinen toiminta tapahtuu nykyään netissä.

        Internet on yksi suurimmista syistä nykyisen sivilisaation alennustilaan.


      • 1+1Enosaakertotaulua
        verkko hiiteen kirjoitti:

        Ajatteluhan on jo ulkoistettu googlelle, ilmeisesti myös kaikki sosiaalinen toiminta tapahtuu nykyään netissä.

        Internet on yksi suurimmista syistä nykyisen sivilisaation alennustilaan.

        To: Kaikille
        Kaikkien ystävä, ei kenenkään ystävä


    • ko. toiminnot

      sairaita jo syntyessään. jos elämä on vain ko. soopaa,kaikki on turhaa ja täysin huuhaata. ei järjen hiventä.

      • ruutu ei ole ystävä

        Ihminen ei menetä yhtään ystävää, vaikka häipyy
        facebookista. Päinvastoin, voi löytyä lisää, luomuystäviä.
        Ne on todellisia.


    • Myötähäpeissään.

      Itsekkin olin aikoinaan muutaman kuukauden facebookissa mutta poistin profiilini koska tunsin suurta myötähäpeää sukulaisten ja kavereitten puolesta jotka yritti siellä luoda itsestään aivan erilaista kuvaa kuin todellisuudessa olivat. Nyt olen huomannut että ne ovat parhaita kavereita jotka ei ole naamakirjassa.

    • julkilausuma

      Facebook yhdistää kaikki internetissä tapahtuvat asiat kuten esim. matkailuaiheiset foorumut missä ihmiset kertovat matkailukokemukista ym. blogeja. Kaikki asiat mitä teet internetissä kerran kaksi kuukaudessa tiivistyy facebookissa yhdeksi isoksi paketiksi. Myöskin omalla nimellään esiintyminen hämmentää ihmisiä, koska se luo konkreettisen henkilöhahmon mihin voi samaistua kertomalla, että tuo tuo on kaiken tämän facebookk käytön takana.

    • väinöksi

      Olen aina kokenut mielihyvää toisten ihmetyksen määrästä kun selviää etten löydy naamakirjasta, etten ole sosiaalinen ihminen ja ainut kaveripiirissä joka ei kuulu tähän ajatusten kaatopaikkaan. Alusta alkaen harasin vastaan ja tyytyväinen olen valintaani ollut.

      Totta on se että facebookin kautta tulisi vaihdettua jokunen sana sellaistenkin vanhojen tuttujen kanssa joista ei välttämättä tule enään muuten ikinä kuuleman.

      Nykyään eniten huvittavat nämä ihmiset jotka poistuvat facebookista "tulevat uskoon" mutta hetkenpäästä ovat takaisin palvelussa kun arki olikin tylsää ilman sitä..

      Mitenköhän sitä ennen oikein selvittiinkään ilman sosiaalista mediaa, miten ihmiset kommunikoivatkaan ennen internettiä? Kasvotusten? Älä nyt naurata...

      • avoinkirja1

        Helpommalla pääsee kun sanoo kaikille yhtäaikaa samat asiat mitä sanoo kasvotusten. Ei tule saman asia toistamista jokaiselle erikseen, eikä samoihin asioihin ja aiheisiin tarvitse palata enään toistamiseen, kun asia on luettavissa historiasta.


      • Heh, hah, ja pah!

        "Mitenköhän sitä ennen oikein selvittiinkään ilman sosiaalista mediaa, miten ihmiset kommunikoivatkaan ennen internettiä? Kasvotusten? Älä nyt naurata... "

        Mitenköhän sinä NYT kommunikoitkaan meidän kaikkien kanssa? Kasvotustenko? Älä naurata...


    • jepujee5

      Tuntuu että kaikki vaan ovat "peukkunarkkareita", jotka saavat melkein orgastisen tunteen kun joku käy tykkäämässä niiden kissakuvista...

    • 15+1

      Facebookissa on yleensä muutama täysin normaali ihminen. Yleensä sellaisen tunnistaa siitä, että 1) ei ole taustakuvaa etusivulla 2) ei päivitä tilaansa kuin kerran viikossa maksimissaan 3) postaa pari kuvaa silloin tällöin 4) ei riehu päivyksissään tai postaa turhanpäiväisiä uutisia.

      Facebook tuo hyvin esille narstisia piirteitä omaavien ihmisten tavan käyttäytyä. Se myös tyydyttää yleensäkin ihmisten narsistisia tarpeita ja toimii kanavana kerätä huomiota samalla tavalla kuin nämä istagrammit ja vastaavat herutuspaikat.

    • elämäelämättä

      on sellainen havainto että ihminen on muuttunut .livenä ei osata enään käyttäytyä.
      on menty siiheen että normaalissa keskustelussa pitäis pyytää puheenvuoro .
      kysyä joko kerroit omasi onko nyt minunvuoro.
      normaali puhe on sitten lässytystä tai huutamista.
      eikä siinä vielä kaikki.
      ei ihmisellä ole enään mitään omaa!
      kaikki on jaettu internettiin vauvakuvat ja koko elämänkerta.
      jos asiaa ääneen ajattelee pelko on aiheellinen teetä lapsi kirjoittaa sen jonnekkin tauluun .
      sääli oman ja muidenpuolesta kun nuoriso on sähkönjatke.

    • vapaus,-

      Facebook on vapauttanut ihmiset sosiaallisesta kanssakäymisestä. Ei tarvitse enään ylläpitävää ja edistää sosiaallista kanssakäymistä kasvotusten. Helpottaa elämistä helvetin paljon ja voi keskittyä muihin asioihin.

    • Max Martin

      Minä en ole mukana facebookissa, muuta olen ollut suunnittelemassa sitä. Sen taloudellinen puoli on se, kun eurooppalaiset tapettiin elinsiirteiksi köyhyyden takia, niin se lisää tuloja EU:lle tai oikeastaan se on elisiirremaksuista lisälasku lähinnä niille, jotka sitä Suomen kansanmurhaa kannattivat silloin vuonna 2006. Eli se on suunniteltu Amerikan diktatuurin perusteella, kun psykiatria määritteli amerikkalaisille uudet goalsit psykiatriaan, joka oli heille kongressissa oikein iso työ jopa, niin ne Amerikan uudet goalsit on facebookissa. Ennen sitä Amerikan ainoa goali se Suomen sota, mutta nyt on facebook määritetty. Eli paljon kavereita, tykkää tuotemerkeistä, osaa sen kevyen chattailun ja näyttää valokuvassa hyvältä. Amerikan johtoa kumartavat joutuvat olemaan facebookissa, sillä se on määritelty merkittäväksi tekijäksi lopetuspiikkien määrän vähentämisessä. Seksologiaan perustuvassa yhteiskunnassa tietenkin on myös se sosiaalinen media tärkeä osa sitä, miten ne johdon psykiatrit tarkkailee koko ajan kansakuntansa levottomuutta. Eihän niille tänä päivänä kelpaa kuin sytostaateissa lepäävä kalpeanaama, kun ne joutui tekemään sellaisen päätöksen Suomen kansanmurhan takia tehtyjen virheiden vuoksi. Kun EU olikin maailman rikkain maa, jonka Nato tuhosi köyhänä Suomena, niin sen vuoksi heidän on nyt aika poistua sytostaattiin.

      Mutta facebook kiittää ja ehkä sitten joskus myöhemmin vielä käydään läpi, mikä oli se Suomen tuhonnut armeija ja minkälainen oli se heidän oppi. We wont forget you.

      • sssna

        Olipa sekava kirjoitus. Jää arvailtavaksi onko tässä nyt kysymys suunnattomasta älykkyydestä vai tyhmyydestä!=)


      • sssna
        sssna kirjoitti:

        Olipa sekava kirjoitus. Jää arvailtavaksi onko tässä nyt kysymys suunnattomasta älykkyydestä vai tyhmyydestä!=)

        Korjaan: Ei tyhmyydestä, vaan sekavuudesta.


    • Max Martin

      On siinä facebookissa myös mukana omaa henkilökohtaista tarkkailunintoa, kun EU halusi nähdä kenen mielestä maailman rikkain maa EU pitää tuhota köyhyyden takia.

      • Repair Kit

        Myöskään minä en ole facebookissa, sillä minun puberteetti-ikä oli jo vuosikymmeniä sitten !


    • käytännöllistä

      Fasebookin myötä olen lopattanut kaikenlaiset kerhot ym. marttaseurat. Ei ole tarvetta käydä seurahuoneella, koska saman voi sanoa ja näyttää Facebookissa. Turhanpäiväinen lässytys ja ajan kuluttaminen seurahuoneella on vähentynyt olemattomiin. Voi keskittyä konkretiaan odottamisen ja ajan viettämisen sijasta. Ei tarvitse viettää aikaa seurahuoneella odottaen mitä seuraavaksi keksitään ja milloin.

    • fdsvcxvcx

      En kyllä ole huomannut, että minun kaverini juurikaan puhuisivat Facebookista. Jos toisten päivitykset kyllästyttävät niin älä yksinkertaisesti lue niitä, en minäkään niitä koskaan lue. Lähinnä katson jos joku on laittanut kuvan esimerkiksi matkaltaan tai sitten vain keskustelen joidenkin henkilöiden kanssa Facebookissa.

      Eihän kukaan laita kaikkien pällisteltäväksi mitään kovin henkilökohtaisia taikka syvällisiä asioita, joten siitä johtuu Facebookin pinnallisuus. Ihan kiva katsoa missä vanhat koulukaverit nykyään työskentelevät ja asuvat ja onko heillä lapsia vai ei ja minkälaisen vaimon/miehen ovat löytäneet.

      Ja tottakai kaikki pyrkivät antamaan itsestään mahdollisimman positiivisen kuvan. Se on vain ihmisen luonto. En kyllä ymmärrä miksi facebook tili pitää poistamalla poistaa vain osoittaakseen, että on parempi kuin muut. Facebook on hyvä paikka kommunikoida ja sopia porukalla tapaamisia, koska sieltä löytää lähes kaikki ja yhtä helppoja tapoja ei juurikaan ole ellei joku halua alkaa soittamaan kaikkia läpi.

      • itsensä ilmaisua

        Puhumista on eri lajia. Yleensä kasvotusten puhutaan itsekseen esim. hei, minulla on punaiset vaatteet. Ovatko punaiset vaatteet sopivat minun päällä. Hei, tuolla toisella on mustat vaatteet. Mustat vaatteet ei likaannu helposti. Hei, olipa hyvän makuista jäätelöä. Hei, minä olen tornin huipulla.


      • psykoterapia
        itsensä ilmaisua kirjoitti:

        Puhumista on eri lajia. Yleensä kasvotusten puhutaan itsekseen esim. hei, minulla on punaiset vaatteet. Ovatko punaiset vaatteet sopivat minun päällä. Hei, tuolla toisella on mustat vaatteet. Mustat vaatteet ei likaannu helposti. Hei, olipa hyvän makuista jäätelöä. Hei, minä olen tornin huipulla.

        Ääneen puhuminen on helvetin ärsyttävää pidemmän päälle. Sama asia kuin käydä psykologin juttusilla, misä psykologi välillä kysyy ja täydentää asiakkaan itseilmaisua.


    • voi poloisia

      Näin on... facebook on rajaton alusta narsismille ja se rapauttaa välttämättömän suoran kontaktin ihmisten välillä, vallankin nuorten. Siellä muhii tulevaisuuden ongelmat,joita ei nyt ymmärretä. Ja arvatkaapa miten käyttäjiä jo nyt monin tavoin hyväksikäytetään?!

    • etsillaitaas

      Tuo aloittaja on kyllä täysin oikeassa. Ketä nyt kiinnostaa jonkun ihmisen päivittäiset tekemiset ja omien kuvien esittelyt?? Kuinka lapselliseksi ihminen voikaan taantua!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Naisten juttuhan ja teinien koko facebook!!

      • valinnanvapaus1

        Ei niin ja tämän takia kasvotusten kuulee ja näkee kaikkea tahtomattaan. Facebook on tuonnut ihmisille vapauden valita mitä haluavat kuulla ja nähdä.


      • järkeä kehiin

        Useimmat ovat taantuneet ja tylsistyneet sinne varhaispuberteetin tasolle, mikä ei ole toiviotilanne kummankaan osapuolen osalta.
        Vaikka ei olisi mitään järkevää tiedotettavaa, niin silti pitää aina jotakin jokeltaa sinne kuin kouluikäinen lapsi.


    • EiikinäenääTurku

      Tekee.

      - Ihmiset jumittaa tietokoneelle.
      - Ihmiset uskovat kirjoituksia ja saavat vääriä käsityksiä.
      - Facebook on se tärkein yhteydenpitoväline.
      - Tämä jos mikä tekee ihmisistä syrjäytyneitä vaikka ovat omasta mielestään "sosiaalisia"

      Poistin parit kaverini listoilta yhdessä välissä ja heti tuli viestiä "Mikä sun on? Miks poistit? Eikö me olla enää kavereita?" Aina ei pysty eikä kiinnosta olla juorulistojen kärjessä eikä kertoa omia henkilökohtaisia asioita. Siitä seuraakin seuraava kysymys minkä kuulen "Mitä sulle kuuluu, kun et ole kertonut mitään Facebookissa?"

      Facebook vääristää ja pinnallistaa niin ihmisiä kuin sanoja.

    • Sampo***

      Mä en ole faceen liittynyt, enkä liity. Oman blogin perustin, mut se koostuu pääosin päivittäisistä, kaikille yhteisistä asioista. Sekä ruisleivän leipomisesta, jota harrastan. Siihenkään kirjoitan n. kerran kuussa, jos asiaa tulee. Lukijoita on tullut, ja ne luvut on mulle pelkkiä numeroita. Olis paljon kivempaa, jos joku kirjoittaisikin sinne jotakin. Osoite on rukiista.blogspot.fi

    • Kaikki mitä

      olet tuonne kirjoittanut on sama kuin kaikkea sanomaasi
      voidaan käyttää oikeudessa sinua vastaan.

    • Väsäilen tohtorin tutkintoa yliopistossa. Ja totisesti, yliopiston normaaliin toimintaan liittyviä asioita tiedotellaan naamakirjan kautta.

      Opiskelen iltalukiossa venäjää. Opettaja syytää materiaali facessa.

      Viime syksynä olin menossa yhteyslaivalla saaristoon. Rannassa meille selvisi, että laiva kuljettaa vaarallisia aineita sillä vuorolla ja mukaan mahtuu normaalia huomattavasti pienempi määrä matkustajia. Naamakirjassa oli kuulemma tieto asiasta.

      Ja minä kun lopetin naamakirjailuni lyhyen tutustimisen jälkeen monta vuotta sitten. En ole kiinnostunut siitä, minkä väriset sukat ex-tyttöystäväni tänään pisti jalkaansa. Pääasia, että ne eivät ole mustat. Ja. Niin. Edelleen.

      Naamakirja voisi olla internetperustainen viestintäväline siinä kuin moni muukin. Siitä on kuitenkin tullut puolittainen välttämättömyys. Sanoisin näin, että koskaan ennen ei omien teiden kulkeminen elämässään ole onnistunut yhtä vähällä vaivalla kuin nykyään. Se tosin edellyttää sen pohjattoman yksinäisyyden sietämistä, mikä syntyy, kun lähietäisyydellä olevat ihmiset möllöttävät chattia ja naamakirjaa ja väsäävät tekstiviestejä tai uppoutuvat johonkin peliin.

      En väitä, että olisin maailman kiinnostavin luennoitsija, kun huomenna siihen puuhaan taas menen. Pitäisikö mielenosoituksellisesti keskeyttää luento aina kun huomaan jonkun räpelöivän viestintävälinettään...

      • Asian ydin

        "Naamakirja voisi olla internetperustainen viestintäväline siinä kuin moni muukin. Siitä on kuitenkin tullut puolittainen välttämättömyys. Sanoisin näin, että koskaan ennen ei omien teiden kulkeminen elämässään ole onnistunut yhtä vähällä vaivalla kuin nykyään. Se tosin edellyttää sen pohjattoman yksinäisyyden sietämistä, mikä syntyy, kun lähietäisyydellä olevat ihmiset möllöttävät chattia ja naamakirjaa ja väsäävät tekstiviestejä tai uppoutuvat johonkin peliin."

        Pistämättömästi laitettu.


    • Nainen vm-73

      Samaa ihmettelen minäkin. Miksi jonkun pitää päivittää aamusta asti tekemisensä, esim.keitän nyt kahvit, join kahvit, lapset nukkuivat hyvin jne. Ketä kiinnostaa??? Eikö ihmisillä oikeesti ole muuta elämää?! Itsekin olen todella yllättynyt monista ystävistäni jotka päivittävät facea koko ajan...Jopa eräs tunnettu paikallinen rehtori / poliitikko...Miksi ihmeessä he haluavat, että kaikki ystävät ja puolitutut tietävät heidän "jokaisen liikkeensä." Kieltämättä facen myötä maku mennyt moneen ihmiseen ja se toisaalta harmittaa. Itsekin olen sitä mieltä, että face on enemmänkin teinien juttu ja huomiota kaipaavien naisten. Ennen tuli postikortteja, sitten ne vaihtuivat tekstiviesteiksi ja nyt nekin ovat vaihtuneet faceviesteiksi... Ei kiva!

      • hahhah4

        No kyllä on pikkutarkkaa ilmoittelua. Veikkaan että ihmiset nyt vaan on niin sosiaalisia. Varsinkin jos kotona ei ole ketään tai puoliso on vähän etäinen, on tarve saada pulputtaa jollekin. Parempi ois liveseura.

        Ite tulis pois sieltä vuosia sitten. Huomasin kans ihmisten narsistisuuden. Esim joku saattoi lähettää viestin muttei vastannut myöhemmin... Tuli haalittua turhia ihmisiä listoille mutta se oli alkuhuumassa. En halua että kaikki tietää elämästäni yhtikäs mitään. Tulipa sieltä vielä mustasukkaisuusdraama vaikka ihan asiallisesti olin.


      • wwwerwer

        Tuohan on kätevää—murtovarkaat tietävät, milloin kannattaa käydä paikalla


      • pedro6

        Täysin samaa mieltä.Tämä on jotenkin teennäinen yhteisö koko naamakirja.
        Mitä järkee jos sulla on 800 "kaveria"?Tunnetko varmaan kaikki,,mitä heille juttelet jos sattumalta tapaat näistä jonkun vaikka kauppareissulla.
        Joskus käynyt niinkin,että "naamakirjakaveri" hätäisesti morjestaa ja painuu hyllyjen väliin piiloon,kun ei osaa kommunikoida aidossa kohtaamistilanteessa.


    • elämänkoulu

      Ei ole muuta elämää kuin kahvin keittäminen, lapsen nukuttaminen, työssä/koulussa käyminen, harrastukset, ravintolaillalliset, matkustaminen... Jos tarkoitat elämällä jouten olemista ja ajan kuluttamista esim. kiertelemällä autolla tai istumalla nuotion äärellä niin olet väärässä.

      • ajankuva

        Joutenoleminen on tapa viettää menetettyä elämää. Yleensä ihmiset sanovat "onpa tylsää" ja lähtevät viettämään aikaa toisten kanssa. Ajan viettämisestä on tullut monelle elämäntapa "boheemi".


    • vetelys1

      Sosiaalista hömppää, jos ei muuta tekemistä siellä voi luurata tai jos ei viitsi muutakaan tehdä.

    • group1

      Olet täysin oikeassa. Kaikki sinun kaverisi ovat pinnalliisia,koska ovat facebookissa avautumassa asioistaan. Sinä olet paljon syvällisempi ihminen, kun et ole siellä, vaan täällä ja et avaudu itsestäsi vaan kavereistasi, voi kunpa sinä olisit minun kaverini, saisin lukea tekemisistäni näinkin tärkeässä mediassa...hehehehehehehehehehe

    • jotakin rajaa

      Tottuus on se, että kaikki jotka ovat Facebookissa ovat omasta valinnastaan. Turha syytellä toisia ihmisiä valinnoistaan.

      • fjxgjg

        Ihmisellä on hyvin harvoin omaa tahtoa koska tavallinen ihminen on aivan äärettömän tietämätön. Ei tyhmä, vaan tietämätön.

        Näet kyllä se on kun katsot ympärillesi esimerkiksi vaatemuotia, silmälasien muotia, erilaisia dieettivirtauksia jne jne jne.

        Luuletko ettei ole sellaisia ihmisiä olemassa jotka osaisivat ja käyttäisivät ihmisten halua yhteisollistyä hyväkseen? Ei muotifirmat muutoin eläisi. Entäpä esimerkiksi 80 eurolla myyty jouluturhake parin vuoden takaa, eli piikkimatto? Kuka helvetin pässi sellaisen osti, ellei sen vuoksi että sitä mainostettiin ja koska kavereillakin sellainen oli.

        Oliko sille tarvetta? Ei ollut ja nykyään sellaisen saa ostettua saman "laatufirman" OBH 'Nordican valmistamana kymmenen euron hintaan.

        Samana jouluna "merkittömät" "halpisfirmat" tuottivat täsmälleen samanlaisia mattoja samaan kymmenen euron hintaan, mutta ei ei, piti olla OBH Nordicaa ja rahaa piti antaa samasta "laadusta" heille 60 enemmän vaikka mitään ylimääräistä sillä hinnalla ei saanut!

        Tuo on eräs esimerkki siitä kuinka meidän tarvetta kuulua johonkin käytetään surutta hyväksi ja sitä mainostetaan mielikuvilla että on muka jotenkin parempi kun omistaa jonkin tietyn tuotteen, eikä merkitöntä tai kilpailijan tuotetta. Ja tämä koskee niin facebookkia, muotitaloja kuin kodinkonevalmistajiakin, puhumattkaan autotehtaista jne jne jen..

        Pahinta kusetusta on kuitenkin esimerkiksi ennustajien, astrologien ja muiden sellaisten huuhailijoiden suosio vaikka TIETOA siitä kuinka he kusettavat on tarjolla nykyään enemmän kuin koskaan.

        Mutta kyse ei ole omista valinnoista, vaan muiden ohjaamista valinnoista, eli siitä mitä yksittäinen ihminen olettaa muiden hänen ajattelevan, tai valitsevan koska pelkää maineensa puolesta,

        Sinäkään et valinnut kirjautuvasi facebookkiin, vaan teit sen siksi kun kaverisikin ovat siellä. Se ei ole oma valinta koska sinä et sitä tarvitse sillä yhteydenpitovälineitä on muitakin ollut olemassa kuin facebook.


    • anonyymit,

      Suomi24 on omanlaisensa Facebook naamion takana.

      • takapiru1

        Ihmiset uskaltavat puhua selän takana kaikenlaista mielenkiintoisempaa. Selän takana puhumista ei uskalleta julkisesti tehdä ja tämä tekee facebookista epänormaalin.


      • Jackal_5on

        Minä käytän S24, mutten Facebookkia, koska minusta on kiinnostavaa aina silloin tällöin luoda keskustelua ja väittelyä, mutta oman identiteetin paljastamiseen minulla ei ole pienintäkään halua, enkä ole oikeastaan kiinnostunut kenestäkään muusta täällä pyörivästä ihmisestä henkilönä vaan minua kiinnostavat vain ne asiat joista he puhuvat.
        Joskus kerron jotain irrallisia yksityiskohtia itsestäni, jos se jotenkin helpottaa keskustelun eteenpäinviemisessä, mutten koskaan aio omaa nimeäni, naamaani, tai mitään muutakaan selvästi henkilöllisyyteeni yhdistettävää paljastaa kenellekkään internetissä.


    • Rakastunut uudestaan

      Lopetin koko Facebook-tilin ja nyt elämä paljon rauhallisempaa,
      soittelen ystäville ja tapaan livenä!
      Mitä teen 258 kaverilla??????
      Nyt on aikaa touhuta "miehenkin" kanssa enemmän........ ;)
      Näin on hyvä!

      • varsinainen ärsyke

        Miksi Facebookista tuli sinulle ongelma? Oletko enemmän omista asioista höpöttävä. Puhut kävelessä kaiken ääneen mitä näet ja koet ympäristössä. Olet ääniradio "kuunnelma" ja toistorasia "BB-talot, matit ja tukiaiset".


    • itsenä ilmaiseminen

      Miksi ette lopeta suomi24 käyttämistä?

    • + ja -

      Ei minusta tuo sosiaalinen media ihan täysin turhaa ole. Itse liityin Facebookiin samalla, kun lapseni liittyivät, koska halusin seurata, että mitä siellä kirjoitellaan. Murrosikäisten lasten vanhempien on hyvä kontrolloida live- ja sähköisessä elämässä, että mitä jutellaan ja keiden kanssa omat lapset pyörii.

      Face sopii hyvin myös erilaisten harrastusryhmien, sukuseurojen tms. yhteydenpitopaikaksi.

      Minä olen ottanut sen linjan, että pyydän FB-kavereiksi vain sellaisia, joiden kanssa olen muutenkin tekemisissä. Myös esimerkiksi entisten työkavereiden kuulumisia on kiva kuulla FB:n kautta, vaikkei välttämättä muuten nähdä kuin max kerran vuodessa.

      Olen huomannut, että moni 35-34 -vuotias nainen kun kokee avioeron, niin sen jälkeen pitää kauheasti päivittää statusta ja esitellä, miten on laihtunut, uusi tukka nuorentaa ja miten nyt eletään villinä ja vapaana kuin viimeistä päivää. Aika teiniä tuo touhu.

      Minulla on FB-kavereita, jotka reissaavat ympäri maailmaa ja jotka oikeasti tekevät mielenkiintoista työtä, mutta heille FB on lähinnä tapa pitää yhteyttä ulkomaalaisiin kavereihin. Heille FB ei ole itsetunnon kohottaja, jossa pitäisi saada peukutuksia mahdollisimman paljon. Varsinaiset kuulumiset vaihdetaan kasvotusten ja jutut ovat paljon mielenkiintoisempia ja syvällisempiä kuin jos yhteyttä pidettäisi vain somessa.

      Facebook on hyvä orja, mutta huono isäntä.

    • elämä on valintoja

      fiksu päätös,facebook ei sovi kaikille. facebook ei ole ja meidän perheen juttu.

    • Liian Kiire

      Olen nainen. Päädyin joskus Facebookiin koska oli sukulaislikan polttarijärjestelyt menossa. Sen jälkeen se pahuksen sivusto vaan lähettää näiden tossa tapaamieni ihmisten päivityksiä ja entisten koulu-tuttujen kaveripyyntöjä sähköpostiini. No äkkiäkös ne sieltä siivoo, BUT - helkkarin hullutusta se on. Viimeksi kun katoin jotain päivitystä niin olisi nahkasoffalle ääni pitänyt antaa.

      Minä katselen sitä kaikkea sopivasti terotetun keihään päästä. Lyhyesti; Jos toisinaan sinne eksynkin kysymään sukulaistytöltä, että tulisivatko merkkitapahtuman takia kahville.. kas kun tuntuu helpommin tavoittavan sitä kautta, heikäläisten harrastaman päivittäisen vierailun takia, kuin puhelimella..... NIIN olen jo alkuaan ton polttarihässäkän jälkeen rustannut sivustolle viestin, että minä en oikeastaan luuhaa facebookissa. Ja sitten pari kertaa päivittänyt saman asian. 'Pahoittelen, mutta tämä facebook ei ole minun juttuni sillä elämäni painopisteet löytyvät... >tässä kohden mainitaan jotain sopivan henkilökohtaista ja kohtuullisen järkevää

    • sana rakkaudesta

      Ihmiset rakastuvat kaikkeen sellaiseen mistä on ihmiselle tarkoutuksenmukaista hyötyä.

    • KKHS

      Hauskoja kaikki vastaavat ovat aikansa, mutta tylsiä pitemmän päälle. Itseasiassa en koskaan ole itse sitä kovin hauskana pitänyt Vaikka -07 vuodesta tili on Facebookissa ollut, aloin sitä aktiivisesti käyttämään vasta hankittuani puhelimen jolla se oli näppärää. Facebook on halpa vaihtoehto soittelulle ja tekstareille

    • mpmies77

      :)),olen ollut samaa mieltä jo alusta asti, ketä oikeasti kiinnostaa kenenkään syömiset nje...,en ole vitun vasessa enkä mene...:)

      • juorut1

        Itsensä pettämistä väittää ettei ihmisten tekemiset kiinnosta. Ei kiinnosta ei, mutta kommentoiti kiinnostaa sitäkin enemmän. Ei voisi vähempää kiinnostaa jokun tekemiset, mutta kommentti jonkun tekemisistä kiinnostaa sitäkin enemmän.


      • lypsäjät
        juorut1 kirjoitti:

        Itsensä pettämistä väittää ettei ihmisten tekemiset kiinnosta. Ei kiinnosta ei, mutta kommentoiti kiinnostaa sitäkin enemmän. Ei voisi vähempää kiinnostaa jokun tekemiset, mutta kommentti jonkun tekemisistä kiinnostaa sitäkin enemmän.

        Kysymällä ja johdattelemalla saa lisätietoa juoruamiseen.


    • mikäpä siinä

      Joidenkin koko elämä on naamakirjassa ja sen päivityksissä..

      • minä?

        Kenenkä joidenkin? Mistä tedät, jos et tunne henkilöä?


      • mikäpä siinä
        minä? kirjoitti:

        Kenenkä joidenkin? Mistä tedät, jos et tunne henkilöä?

        Satun tietämään ja tuntemaan.. ;)


    • hysteriaa

      Tämä facebook todistaa taas kerran sen kuinka helppoa on ihmisiä viedä kuin massahysteerisiä hiiriä eli aivan kuten halutaan. Osa tajuaa olla lähtemättä kaikkeen mukaan ja suurin osa taas on sitä massahysteeriin täysillä mukaan lähtevää. Heitä jotka lähtevät kaikkeen mukaan on helppo maniopuloida ja pommittaa täysillä ja ovat mainio kohde mainoksille joita facebook lykkää joka raosta mistä se vain on mahdollista.

    • taukobookki

      Ota taukoa hitusen, niin saattaa auttaa.

    • petettymies8

      Mun ex oli oikea nykymaailman peilikuva, silikonitissit, irtoripset, fb ja mafiawars.

    • Samaa mieltä!

      Samaa mieltä!

    • postia...

      Tavallinen sähköposti on paljon parempi kommunikointiväline, kuin facebook. Sähköpostilla silti saa yhtälailla tarvittaessa sanoa saman asian kerralla suurelle kaverimäärälle ja kuvien lähettäminen onnistuu samaten ja viestittely on silti paljon henkilökohtaisempaa ja on paljon mukavampi odottaa vastausta omaan sähköpostiin ilman, että tarvii facea ikinä avatakaan

    • valokuvia

      Se satojen omien kuvien ja varsinkin "poseerauskuvien" laitto ihmetyttää.
      Naisilla varsinkin on outo taipumus laittaa varsinaisia poseerauskuvia jotka saavat sitten toisilta naisilta tykkäyksiä tyyliin "ihan kuva" "voi mikä miestennielijä" "siis super upee" "varsinainen puuma" "ihqu" jne jne

    • ryerain

      musta kun ei oo muuhun tässä systeemiajattelussa , niin olen thenyt tälläsen

      Supistaminen onnistuu hyvin , vaikka se on varmaan se viimeinen , mihin ko ajattelussa pyritään , mutta kun muu ei oonnistu,

      päätin en mene facebookiin tässä kuussa ja en ole mennyt -ja en mene mihinkään muuallekkaan , paitsi cbateen

      Nyt 1,10 saan menna twitteriin

    • Vaikka ilmiannat Facebookissa sääntöjen vastaisen asian niin ne ei tee mitään. Se kyl ärsyttää mua ku ne amatöörit ei osaa tehdä mitään. Joo oon huomannu itekki ton et ne vain kiusaa toisten seinillä ja kerää vain tykkäämisiä. Mullekki on käynyt samoin mut oon poistanu ne kavereista ja tarvittaeessa estäny.

      Ite käytän toista sosiaalista mediaa nimeltään Google joka on vähän kuin Facebookin ja Skypen yhdistelmä ja on kyllä paljon parmepi kuin Facebook. Google :ssa tarkistetaan tarkasti käyttäjän lähettämän ilmiannon ja rankaisee aina jos rikot sääntöjä. Suosittelen teille kaikille tätä sosiaalista mediaa! https://plus.google.com/

    • ei-faceen-enää!

      Ite tein saman päätöksen ja lähin facesta viime viikon lauantaina. Kyllästyin siihen kyttäämiseen ja toisten vahtimiseen, oikee juorulaatikoiden juorulaatikko. Takas ei ole tehny mieli mennä, enkä varmaan koskaan tule menemäänkään. Eipä ole ahdistanu enää kun ei ole tarvinnu tuntikausia notkua typerässä naamakirjassa.. sillä siihenhän väkisinki jäi koukkuun.

      • leimaantumisen pelko

        Olet epätasapainoinen ihminen. Miksi et kerro näitä asioita facebookiissa tai naamatusten kaverille?


    • 6+10

      Täyttä asiaa aloittajalta!

    • puukkilainen

      Sellaiset ystävät kuin itsekkin. Minä tykkään että face on ihan kiva jutt. Kaikkia ei tarvitse ottaa kaverikseen. Sehän on oma valinta. Minä olen saanut ihanat kaverit, esim. suksulaisia, joihin ei muuten tule pidettyä yhteyttä. On tosi ihana nähdä heidän päivityksiään. Yhtää lapsellista ja narsisitista päivitystä ei ole ystäväni laittanut.

      Keskustelut voivat olla tosi syvällisiä ja antoisia. Hauskat päivitykset taas ilahduttavat. Aloittajanhan ei olisi kannattanut luopua koko toiminnasta, vaan valikoida vähän niitä kavereita. Jos joku tykkää saada tai hankkia tuhansia kavereita, mitä se sitten haittaa.

      Minulla on yksi kaveri, jolla on yli 3000 kaveria ja hän laittaa erittäin viksuja päivityksiä. Ei ehdi tietenkään kommentoida kaikkien kavereidensa jokapäiväsiä päivityksiä, mutta kertoo omia kuulumisia ja niitä on kyllä mukava käydä kurkkaamassa.

      Muuten. Matkakuvia on mukava käydä katsomassa. Näin voi osallistua tuttavansa matkaan.

      • .............

        Jo se, että on ottanut itselleen kertoo narsistisuudesta


      • ....................
        ............. kirjoitti:

        Jo se, että on ottanut itselleen kertoo narsistisuudesta

        heh siis jos on ottanut itselleen 3000 kaveria kertoo narsistisuudesta


      • fixuuria

        Kuinka ns. fiksu kaveri ottaa kaverikseen yli 3000 kaveria, kun ihmisen aivot eivät pysty edes käsittelemään kuin murto-osan, onko tuo sitte fiksua?


      • puukkilainen
        fixuuria kirjoitti:

        Kuinka ns. fiksu kaveri ottaa kaverikseen yli 3000 kaveria, kun ihmisen aivot eivät pysty edes käsittelemään kuin murto-osan, onko tuo sitte fiksua?

        On joskus joku erikoinen syy, että "pitää" ottaa kaverikseen lähes kaikki jotka pyytävät. Taannoin laitoin vahingossa kaveripyynnön ja hän hyväksuyi sen pitis. Kyse oli suositusta esiintyjästä, laulajasta. Ihmettelin miksi hyväksyi kun emme tunne toisiamme. No, menin keikalle ja kävin juttelemassa ja kerroin että olin vahingossa laittanut kaveripyynnön. Kyseinen henkilö kertoi, että hän hyväksyy kaikki, mutta säätää sitten mitä kenellekin menee ja mitä päivityksiä. Ketään ei voi hylätä, koska on usein kyse faneista. Ongelma tämäkin.

        Mutta koska facessa voi itse säädellä mitä haluaa kenenkin päästä lukemaan, niin eihän se sitten ole tosiongelma. Eli on ammatteja joissa on viisasta hyväksyä kaverit. Silti voi pitää yksityisyytensä.

        Sovimme aluksi laulajan kanssa että poistamme kaveritilin, kun emme kumpikaan ole kiinnostuneet toistemme asioista. Minä kyllä pidän tästä esiintyjänä, mutta ei minun tarvi tietää mitä hän muuten tekee. Loppujen lopuksi meillä oli niin antoisa keskustelu, ja samanlaisia mielipiteitä asioita, joten olemme facessa kavereita edelleen ja minun kohdallani on sitten näitä rajoittavia säätöjä poisteltu, jotta voin lukea muitakin päivityksiä kuin vain keikkakalenteria.


    • Bukee?

      Facebook on täynnä Hyacinth Bucketteja jotka pyrkivät tuomaan itseään esille ja pönkittämään heikkoa itsetuntoaan kaikin mahdollisin keinoin. Joskus olen tullut miettineeksi, että miten näillä ihmisillä oikeasti menee?

      • mielipuolista

        Illuusio. jos itellä menee huonosti niin muilla menee pakosti paremmin. Kaikki vähäinenkin pomppaa silmille, jos menee huonommin omasta mielestään


      • Bukee?
        mielipuolista kirjoitti:

        Illuusio. jos itellä menee huonosti niin muilla menee pakosti paremmin. Kaikki vähäinenkin pomppaa silmille, jos menee huonommin omasta mielestään

        "jos itellä menee huonosti niin muilla menee pakosti paremmin"

        Aivan, tämä ruokkii tekemään päivityksiä facebookissa jokaisesta eleestä tai tapahtumasta omassa elämässä jonka uskoo nostavan omaa statustaan.


    • autoilua

      Monet esittelevät bookissa esim. minkä auton he ovat ostaneet tai vaihtaneet. Autosta on kuvia joka kulmasta aivan kuin sellaisia ei netistä löytyisi ja voi sentään mitkä vanteetki omassa autossa on. Sitten tuodaan esille sitä merkkiuskollisuutta ja omia mieltymyksiään oikein olan takaa

      • mainosrahoitteinen

        Facebook on mainostamista ja tähän Facebookin markkinahinta perustuu. Ihmiset tuovat asioita julkisuuteen ja mitä arvostetumpi ihminen on niin sitä suurempi on markkina-arvo.


      • kadekade

        Myös uutta rouvaa/ miestä voi esitellä facessa.


      • Richard Bucket
        kadekade kirjoitti:

        Myös uutta rouvaa/ miestä voi esitellä facessa.

        Yhteispotretit ovat helmiä! :)


    • aikuinenNjo+

      Olet ilmeisestikin aika nuori. Ymmärrän pointtisi statusten päivityksistä ja kuvien vaihdoista ja kavereiden runsaasta haalimisesta. Mutta itselleni ja monelle muulle facebook on todella hyvä, täysi 10. Vähemmän kavereita/ystäviä tapaavana on hienoa, kun on mahdollisuus netin kautta olla yhteydessä. Ei tarvitse pitkiä matkoja kulkea, kirjautuu vaan sisään ja alkaa "juttelemaan". Nuorelle se on täysin eriasia. Nuorena jaksaa ja viitsii liikkua ja käydä kavereilla ja on paljon enemmän sosiaalista kanssakäymistä ihmisten kanssa. Siksi pidän tuota juttuasi lähinnä naurettava. Facebook on mahtava keksintö juuri meille, jotka emme enää niin paljon liiku tai pysty liikkumaan. On mahtavaa silti saada pidettyä yllä sosiaalisia kontakteja ettei ihan mökkihöperöksi muutu. Mieti sinäkin asiaa vähän tarkemmin! Tänäpäivänähän on lähinnä muoti ettei ole facebookissa. Ihmiset kehuu sillä, että en mä vaan. Kukin tavallaan ja suotakoon erilaisuus!

      • tarkoituksenmukaista

        Älä yritä vittuilla vastaan! Nuoret ovat enemmän yhdessä turvallisuuden takia. Yhdessä oleminen luo turvallisuuden tunteen tehdä asioita. Voit turvautua toisiin tarvittaessa ja mennä piiloon selän taakse eikä kukaan erota sinua ryhmästä.


      • skypetys

        Skype on tuohon tarkoitukseen paljon parempi kuin facebook ilman turhia päivityksiä ja monet jotka facen kautta pitävät yhteyttä eivät sitä tosielämässä pitäisi lainkaan, joten ovatko he vain siksi ystäviä kun satut olla buukissa ja ellet olisi et ehkä kuulisi heistä koskaan...mieti ovatko he todella ystäviä


      • kilpailija1
        skypetys kirjoitti:

        Skype on tuohon tarkoitukseen paljon parempi kuin facebook ilman turhia päivityksiä ja monet jotka facen kautta pitävät yhteyttä eivät sitä tosielämässä pitäisi lainkaan, joten ovatko he vain siksi ystäviä kun satut olla buukissa ja ellet olisi et ehkä kuulisi heistä koskaan...mieti ovatko he todella ystäviä

        Pidä ystävät lähellä mutta viholliset vielä lähempänä. Tarkoittaa, että sinun pahimmat kilpailijat ovat sinun sydänystäviä, joita pidät tarkasti silmällä, etkä anna mahdollisuutta kanssakäymiseen muiden kanssa. Sinulle tulee outo tunne, jos niin sanottu paras kaverisi on tekemisissä muualla toisten kanssa.


    • tykkää tästä

      Tykkään tästä

    • Kokemusta on

      Monet haalivat kavereita jotka ovat suosittuja tai joilla on jollain tavalla arvostettu asema muuten, vaikka ei olisi kuin ehkä kerran tavattu ja sanottu ehkä päivää. Usein vanhaa tuttua kaveria joka sattuu olemaan työtön vältellään viimeiseen asti.

    • Onerva1967

      Ainahan voi poistua naamakirjasta. Jokainen on siellä omasta vapaasta tahdostaan joten turha täällä itkeä... Voi voi...

      • voi voi

        Aloittajahan kertoi poistuneensa jo ja saman aion itsekin tehdä ja aloittajan kommentti oli oiva ja fiksu huomio ihmisten itsekeskeisyydestä


    • et semmoisia

      Facebook ei tee ihmisistä pinnallisia, vaan todellisuudessa, kuka alkaa ylipäätään tuollaisessa paikassa kovin syvälliseksi ? En minä ainakaan, tosin en päivittelekkään statustani, kun en jaksa. Ihminen joko on pinnallinen tai sitten ei, facebook ei sitä luonnetta muuta, mutta voi tietenkin viedä kyvyn enää muuhun sosiaaliseen kanssakäymiseen,

      • Ajattelen, siis olen

        Facebook ei todellakaa ole mikään tiede.fi.


    • Reipas Mies

      Ihmiset ovat hyvin usein aika riippuvaisia Facebook-suosiostaan, ja heillä on pakonomainen tarve tuottaa siihen sisältöä jolla pysyä suosiossa. Älypuhelinta hinkataan joka hetki. Netissä notkuminen on uudessa ulottuvuudessa vuorovaikutuksen myötä. Muistan IRC:n ja miten upeaa oli kun pystyi tutustumaan ihmisiin vaikka mistä. Tarve on useimmilla yhä sama.

      Facebookista tulee ihmisen portfolio johon tutustutaan, mutta ei itse ihmiseen. Mistä pidät, onko paljon kavereita, tuottavatko ne kaverit omanlaista sisältöä someen. Olet niin hyvä kuin portfoliosi on.

      Surullisinta on mitä tiedän, juuri tuolla mainittu; Facebook-äidit siellä lekareilla, Iphone kädessä vaan ollaan some-zombeja kun lapsonen haluaa kiikussa vauhtia. Millon lapsi tviittaa äidille että tule leikkimään ?

      Kurt Russel oli eräässä elokuvassa jossa hän futurisesti pystyi sammuttamaan kaikki sähköt maapallosta. Olisi hyvä jos Facebook olisi sammuneena viikon niin näkisi kellä niitä ystäviä livenä on ja kellä ei.

      • reality1

        Ystäviä ei tarvitse pitää silmällä, eikä ystävistä tarvitse huolestua. Kilpailijoita pitää tarkkailla ja kilpailijoista pitää olla huolissaan. Paras keino on pitää kilpailijat vierellä ja olla ystävällinen, mutta ei ystävä. Kilpailijasta ei juoruilla ystäville. Facebookissa on todelliset ystävät ja livenä kilpailijat.


    • Keskusteluboksissa

      No pakkoko niitä persereikiä on kerätä sinne kaverilistalle? Eihän ihmisellä muutenkaan voi olla montaa sataa läheistä.

    • lumi ja pallo

      En ole ihan noin tympiintynyt vielä, mutta pääosin samaa mieltä.
      Kyllä oikea maailma ja ihmiset on ihan erilailla piristäviä :D

    • Hmm.

      Kerrankin oli ylläpitäjät nostaneet tarpeellisen aiheen etusivulle. Kukaan ei ole edes väittänyt, että aihe olisi provo.

      Kiitokset ylläpidolle!

    • ällöttäääääääää

      Facessa ihmisen itserakkaus pääsee täyteen mittaansa. Kattokaa nyt kuinka hyvännäkönen mä oon tässäkin kuvassa. On meillä hienoa kotona, reissussa, työssä, pihalla. Tunnen nääkin hienot ihmiset. Jne blaablaaablaaa...

      • 5+4

        Kuvista sen verran että ei kai kukaan normaali halua itsestään epäedullisia kuvia julkaista kuten niitä missä näyttää lihavalta, on kaksoisleuka, ilman meikkiä tukka takussa jne.

        Mutta ne kuvat menee liian pitkälle, jossa paljastellaan pintaa!!!!!!! Kannattaa hiukan miettiä minkälaisen maineen haluaa... Haluaako ihan tosi että ihmiset muistaa siitä, kuinka tyrkyttää omaa kroppaansa halvalla tavalla?


    • sehr

      Unohda niitten päivitykset. Ei muakaan kiinnosta, käyn vaan facebookissa katsomassa mitä seuraamani itseäni kiinnostavat sivut jakavat. Google ajaisi saman asian ja on vielä miljoona kertaa paremman näkönen mutta vierottuminen facebookista näyttää ottavan aikansa.

      Twitterissä en seuraa muita kuin kaikken läheisimpiä ja julkisuuden henkilöitä ja ulkomaisia uutislähteitä jotka eivät spämmi paskaa.

    • dstss

      On se kamala se feispuuk. Ajatella että jotkut ihmiset haluavat pitää yhteyttä vanhojen tuttujensa kanssa, taitavat olla päästänsä vialla! Hurjaa! Ja haluavat vielä katsella toistensa matkakuvia, ei vaan muuta kuin hyvää päivää....kaikenlaista sitä maailmaan mahtuu, ei voi muuta kuin ihmetellä moista. Olen kuullut että joku hullu meni siellä jakamaan ruokareseptin, voitteko kuvitella!!! Ja joku sen kaveri oli tykännyt siitä reseptistä! Ei hyvän tähden. Ja jotkut jopa jakavat siellä tietoa ja uutisia joista voi olla hyötyä toisille, todella ajattelematonta!

      Itse en ainakaan halua olla missään tekemisissä ihmisten kanssa joita olen joskus tavannut. Mitä se minulle kuulee mitä heille kuuluu tai piruako se muille kuuluu mitä minulle kuuluu.

      Minusta on kyllä paljon järkevämpää lukea täältä tuntemattomien juttuja ja kirjoittaa itsekin tuntemattomana tänne. Ei sitä oikeiden ihmisten kanssa oikein nykyaikana uskalla olla tekemisissä, ties mitä vielä vaikka sattuu. Tosiaan sekin on vaarana että joku kutsuu kylään jos sattuisi johonkin vanhaan tuttavaan törmäämään fesipuukissa. Livenä voi kuitenkin aina vaikka vaihtaa kadunpuolta ja mennä pakoon. Tziisus.

      • okei..

        Sarkasmi on taitolaji, sinä et sitä osaa. Et tajunnut muutenkaan koko ketjun aihetta.


    • 18 + 1

      Jotenkin ironista, että täällä roikkuvat ihmiset valittavat Facebookista. Mikä tästä tekee sen paremman? Varmaankin se, että täällä voi oksentaa pahaa oloaan kaikille anonyyminä ja tuoda julki umpimielisiä ajatuksiaan ilman pelkoa seurauksista.

      • helsinki...

        Haloo siksihän nämä keskustelupalstat on ja sinäkin täällä kerroit juuri pahasta olostasi ja tätä ei voi verratakaan sosiaaliseen mediaan vaan enemmänkin kannanottopaikkana ei yrityksenä saada kavereita tai tykkäyksiä tai tuoda omia kuvia ilmi tms


    • Oyutta

      Onneksi olkoon. Olet herännyt.

      Ja lisäksi olet myös älykäs!!!! Meitä ei ole kait kovinkaan montaa...

    • lopetin 2011

      aloitin facebookin 2007 ja lopetin 2011.
      Ei kiinnosta enää pätkääkään

    • graaaf90

      Olen työni takia Facebookissa ja Instassa. Itselle asia on ok koska minulla ei ole tarvetta leuhkia tekemisilläni enkä olekaan tehnyt päivityksiä moneen vuoteen. Tiedän kyllä ihmisiä jotka eivät haluaisi olla facessa, mutta heidät on työnantajan toimesta periaatteessa pakotettu siihen.

      Minusta karseimpia tyyppejä facessa ovat vanhemmat, jotka laittelevat päivityksiä synnytyssaleista ja lisäilevät lapsistaan tusinallisen kuvia päivässä. Eräs työkaverini päivitteli perheensä kesälomareissullaan varmaan alle tunnin välein. Lisäili kuvia lapsistaan syömässä, nukkumassa, leikkimässä, potalla istumassa ja sitten vielä jakoi Foursquaressa jokikisen perheen liikkeen. Mikä nykyajan aikuisia vaivaa? Tuntuu että joka toinen tuntemani ihminen on narsisti.

      Instassa ottaa päähän kuvat, joilla ei ilman hipster-filttereitä olisi mitään taiteellista arvoa. Sitten monet kinuavat seuraajia lupaamalla seurata takaisin. Omille kuville, joita kaikkia ei ole edes hashtagattu, on tullut jotain ihan random ulkomaalaisia tyyppejä tykkääjiksi.

      • Kysyjä

        "Työnantajan toimesta pakotettu" facebookiin? Voitko ystävällisesti vähän valaista, mitä tuo tarkoittaa??


      • graaaf90
        Kysyjä kirjoitti:

        "Työnantajan toimesta pakotettu" facebookiin? Voitko ystävällisesti vähän valaista, mitä tuo tarkoittaa??

        PERIAATTEESSA pakotettu, et vissiin jaksanut lukea kunnolla? On pakotettu siksi, koska melkein kaikki muutkin työtoverit ja johtoporras on Facebookissa. Facebookissa hoidetaan paljon markkinointihommia ja firmojen henkilöstöillä on jopa omat salaiset ryhmät, missä infotaan työhön liittyvistä asioista.

        Työpaikallani eräs nainen itsepintaisesti kieltäytyi menemästä faceen, niin sai hirveää haukkumista niskaansa varsinkin johdon puolelta.


      • help needed

        Entäs jos melkein kaikki ovat narsisteja ? Me ei olla vaan ennen huomattu sitä. Samaten yhteiskunnat ovat täysin mätiä, nyt kun globaalisti tiedämme enemmän. Vain pieni prosentti ihmisistä on "normaaleja" ja hekin häviävät historian hämyyn tulevaisuudessa.


      • terve narsismi
        help needed kirjoitti:

        Entäs jos melkein kaikki ovat narsisteja ? Me ei olla vaan ennen huomattu sitä. Samaten yhteiskunnat ovat täysin mätiä, nyt kun globaalisti tiedämme enemmän. Vain pieni prosentti ihmisistä on "normaaleja" ja hekin häviävät historian hämyyn tulevaisuudessa.

        on kai hyvästä :)


      • werwr
        graaaf90 kirjoitti:

        PERIAATTEESSA pakotettu, et vissiin jaksanut lukea kunnolla? On pakotettu siksi, koska melkein kaikki muutkin työtoverit ja johtoporras on Facebookissa. Facebookissa hoidetaan paljon markkinointihommia ja firmojen henkilöstöillä on jopa omat salaiset ryhmät, missä infotaan työhön liittyvistä asioista.

        Työpaikallani eräs nainen itsepintaisesti kieltäytyi menemästä faceen, niin sai hirveää haukkumista niskaansa varsinkin johdon puolelta.

        >jopa omat salaiset ryhmät, missä infotaan työhön liittyvistä asioista

        Eivät ne salaisia ole. Googleta "lawful interception".
        Tiedän, mitä vastaat, joten googleta sen jälkeen Daniel J. Solove Nothing to hide.


      • Perjostari
        graaaf90 kirjoitti:

        PERIAATTEESSA pakotettu, et vissiin jaksanut lukea kunnolla? On pakotettu siksi, koska melkein kaikki muutkin työtoverit ja johtoporras on Facebookissa. Facebookissa hoidetaan paljon markkinointihommia ja firmojen henkilöstöillä on jopa omat salaiset ryhmät, missä infotaan työhön liittyvistä asioista.

        Työpaikallani eräs nainen itsepintaisesti kieltäytyi menemästä faceen, niin sai hirveää haukkumista niskaansa varsinkin johdon puolelta.

        Helposti hakkeroitavissa salaiset ryhmänne... Naivi ajatusmaailma teillä.

        Meillä työn puitteissa on verkosta erillään olevat yhteydenpito välineet ja "chatit". En minäkään menisi faceen työn puitteissakaan. Idiootit "johtajat" teillä, jopa harvinaiset tyhmiä :)


    • Joo-o

      Jonnin joutavaa löpinää,sitähän se joillakin on, esim. "rakas mieheni", jotkut taas juoruavat puolisostaan.

    • dgkäg<

      Olen keski-ikäinen nainen ja käyn Fb:ssä max kerran päivässä. Käyn katselemassa kavereiden tai sukulaisten sivuja niin tahtoessani. Mulla on tuttuja ja entisiä työkavereita, joita en juuri tapaa ja siksi Fb on mukavampi kuin pelkkä sähköpostien lähettely. Toki mulla on muutama tuttu kenen kanssa meilaan, mutta ei olla Fb:ssä. Miehen suku on maapallon toisella puolella ja sukulaiset siellä voivat katsella mun kuvia sekä näyttää lastenlasten kuvia iäkkäälle apelleni.

      No, ne sun tuttavasi ovat ilmeisesti sitä väkeä joka katsoo myös Big Brotheria (jota minä en ymmärrä/katso). Televisio on pullollaan sarjoja, joissa ihmiset tykkää esitellä itseään, kotiaan ja tekemisiään. Mulla on ystäviä Fb:ssä vain alle 40 ja se riittää mulle. Olen koiraihmisiä ja meillä on oma "sosiaalinen media" koirapuistossa.

    • WhatIthink

      Naamakirja on mitä mainoin paikka ottaa yhteyttä vanhoihin ystäviin ja ylipäätänsä pitää yhteyttä sellaisten kanssa joita ei pysty näkemään aikoihin tai vaikkapa ihan muuten vain juttelua muiden kanssa,

      ei mielestäni facesta muuhun olekkaan ja kyllä face-to-face ihmisten kanssa on paljon mukavempaa.

    • ykskaks
    • mude_

      Yksinkertaista; jos jokin ärsyttää - muuta käytöstäsi. Jos joku toisen ihmisen tekemisissä ärsyttää, perussääntö pätee tässäkin: toista et voi muuttaa, voit muuttaa vain omaa käytöstäsi.
      Mieti myös, mihin haluat käyttää energiaasi ja miksi ärsyynnyt jonkun toisen tekemisestä? Ärtyminen kertoo enemmän itsestä kuin toisesta - se usein heijastaa jotain omaa, mihin olet tyytymätön. Jos joku ihmettelee poistumistasi somesta äneen, voit perustella sen kohteliaasti faktoilla, kuitenkin loukkaamatta toista ihmistä.

      Jokaisella ihmisellä on omat syynsä hakeutua someen ja kirjoitella siellä asioita. Jollekin se voi olla esim. pakoa yksinäisyydestä tai ystävien kohtaamista uudelleen, toiselle vain viihdettä ja irtautumista arjesta. Ihminen on kuitenkin laumaeläin ja tarvitsee toista ihmistä.

    • mies 86

      Samaa mieltä olen pitkälti ollut aloittajan kanssa siitä asti kun ensimmäisen kerran facebookkiin liityin arviolta kaksi ja puoli vuotta sitten. Jotenkin siellä kuitenkin tulee melkein päivittäin käytyä tsekkaamassa päivitykset omalta seinältä, vaikka ne jutut nyt ei yleensä paljoa kiinnostakaan.

      Sosiaalinen media on ilmiönä alle kymmenen vuotta vanha koko maapallon mittakaavassa (facebook tiettävästi tuli jenkeissä käyttöön 2004 tai 2005). Tänä päivänä facebookilla on yli miljardi rekisteröityä käyttäjää, eli keskimäärin joka seitsemännellä ihmisellä maapallolla on facebook. Käsittämätön määrä aikaa ja resursseja menee valitettavasti hukkaan kun ihmiset vaan skrollailevat omaa seinäänsä ylös alas eivätkä oikestaan saa sinä aikana mitään hyödyllistä aikaan. Olisi mielenkiinoista nähdä, miten ihmiskunta reagoisi jos facebook suljettaisi kokonaan pois käytöstä vaikkapa yhden vuorokauden, viikon tai jopa kuukauden ajaksi. Ja mitä korviketta ihmiset sinä aikansa keksisivät vapaa-ajalleen.

      No, ehkäpä se pahin hekuma menee ohitse tulevien vuosien aikana. Itse haluan uskoa, että 2010-luku tultaisiiin ihmiskunnan historiassa muistamaan sosiaalisen median ja siihen painottuvan internetkulttuurin huipentumana (jonka jälkeen ko. ilmiön suosio lähtisi vähitellen laskuun) mutta lieneekö sekin vain utopistista ajattelua.

    • luomuna kiitos.

      Luomuseurustelu on terveellistä niin kropalle kuin aivoille.
      Joutuu lähtemään ovesta ulos ja kylään. Ja kohtaamaan livenä
      kaverin.

    • yööök11

      Ällättävä FB, jossa epätoivoiset teinit keräävät 1000-2000 "ystävää" ja peukuttavat toisilleen 300-500 tykkäystä joka herutuskuvaan, YÖÖK!!!

    • Paranoid android

      Olisiko ihmisten aika havahtua siihen, miten nämä someshitit muuttavat kanssakäymistämme, viestimistämme ja ajatteluamme.

      Se ei ole kaunis näky.

    • savanna.

      Jos ei Facebook, niin ei ole yleistäminenkään järin fiksua. Itse olen Facebookissa ja kohdallani se on puhtaasti reitti vuorovaikutukseen mm. sukulaisten kanssa. Helppo lähettää ryhmäviestejä tms. kun lähes kaikki siellä ovat :) Minulla ei ole tarvetta olla esillä, ei sosiaalisessa mediassa eikä "oikeassa elämässä". Päivityksen laitan ehkä 4-6 kertaa vuodessa, kavereita en kalastele listoille jne. Välillä toki itseänikin tympii koko mesta, mutta Facebookiakin voi käyttää tavallaan. Ei tarvitse lähteä mukaan massapostituksiin, ihkutuksiin ja muuhun.

    • Facebook voi olla myös linkki sukuun.lapsiin,ystäviin,pelata ystävien kesken,kaukaisen välimatkan ,ollessa voi viesitittää,puhelinmaksut poistuu,kun Facebook on,minulla vain myönteisiä kokemuksia.

    • Fb ei ole enää in

      Niin asiaa tämä sun teksti! :) Olen ollut nyt melkein kuukauden pois facebookista ja olen huomannut, että monella on jäänyt yhteydenpito sen takia. Mua ärsyttää suunnattomasti se ettei ihmisillä ole enää muita tapoja pitää yhteyttä kuin vaan facebookin kautta. Mikä siinä on niin ihmeellistä?! Niin ja kaiken huippu on se, että se on niin outoa jos sieltä lähtee pois. Joillekkin se näkyy olevan koko elämä ja jos ei ole facebookissa niin ei voi tietää mistään mitään. Mä en ollut facebookissa koskaan sen takia, että näkisin mitä muut siellä jakaa ja päivittää vaan ihan vaan sen takia, että voisin pitää yhteyttä mulle tärkeisiin ihmisiin. Jotkut on siellä vaan uteliaisuuden takia, kun omassa elämässä ei tapahdu mitään jännää. :D Mulla ei ole tarvetta päivittää sinne koko elämääni vaan vain niitä pieniä iloisia asioita enkä aina edes niitäkään. :) Tiedämpä muutamia tuttuja jotka jakaa facebookissa ihan kaiken ja yleensä ne päivityksetkin on vain sellaista narinaa, ihan jonninjoutavaa siis. Eräskin tuttu myönsi suoraan, että on siellä vain uteliaisuuden takia. Hohhoi! Yhteyttähän voi pitää muillakin tavoilla. Esim. kännyköillä ja niinkin vanhalla tavalla joidenkin mielestä kuin sähköpostilla. ;D

    • gagah

      Face on niin mennyttä.... Kaikista eniten naurattaa kuitenkin noi "kuumistyrkyt", jotka lataa instaan päivittäin tissikuvia, vaikka ne on parisuhteessa, HYI, miten niiden miehet sietää tollasta herutusta. Tollasten naisten pitäs alkaa strippareiks... sitähän ne tolla haluu..................DDD

    • 8+16

      Täällä myös yksi joka kyllästynyt facebookiin..ihmisiin joiden elämän sanelee face. jopa niin pahasti jotta suhteet kärsivät jopa loppuvat. Pienessä määrissä sen ymmärtäisi, mutta jotkut oikein hakemalla hakevat kavereita ja kilpailevat kenellä niitä on eniten. Tuttavamies keräsi naiskavereita koristamaan faceä ja tekemällä itsestään naistenmiestä. Suurin osa vieraita tai kuuluisuuksia ja kehuen kuinka tuntee nämä tosi hyvin. Aivan kuin joillekin leikkipaikka jossa paistatellaan elämällään. Mutta onkos elämä todellakin aina niin hehkuvaa mitä facessä kerrotaan.

    • Ohjeita käyttäjille:

      Ihmiset jotka puhuvat vain itsestään ja tekemisistään ja ostoksistaan ja siitä kuinka "ihanaa rakkaat ystävät oli taas viikonloppuna" ja "katsokaa mun koiraa" ja "katsokaa mun koiraa taas" ja "katsokaa nyt kun mun koira on hassun näköinen"...

      Ai saat**a. Mua ei kiinnosta kenenkään vessareissut eikä se että "ajamassa autolla Kuopioon". Ketä vit**a kiinnostaa minne joku on ajelemassa?

      Ja miksi sitä kaverisuhteen hehkutusta ei voi sanoa suoraan sille kaverille? Ketä jumankauta kiinnostaa oliko jollakin kivaa jonkun kanssa jossakin mikä ei liity millään tavalla muihin?
      Onko ne surkeita yrityksiä tehdä kavereita kateellisiksi jollakin kummalla logiikalla?

      Sitten on kaikkein noloimmat tyypit. Yleensä miehiä. "Katsokaa minulla on vene" ja "Katsokaa tässä kuvassa olen minä ja vene" ja "Hei olen menossa purjehtimaan" jne... Jos ei muulla saa kerrottua ihmisille että on pieni muna tai se ei toimi niin onnistuuhan se noinkin.

      Uutisia kommentoivat, ajankohtaisia asioita ja ilmiöitä pohdiskelevat ovat asia erikseen. Myös hauskat ja nokkelat jutut on hyviä. Yhteiskunnalliset asiat ovat myös tärkeitä ja epäkohtiin puuttuminen. Filosofia on tervetullutta.

      Mutta nuo perhanan narsistit jotka kertovat vain itsestään ikäänkuin heidän 400 kaveriaan kiinnostaisi vain se heidän elämä. Onko se täyttymys kun 15 tykkää vaikka sanoisi että pääsi pieru? Samaten samasta harrastuksesta ei tarvitse kertoa viisi kertaa päivässä. Ja jättäkää ne "kävin lenkillä" viestit myös väliin.
      Sehän on synonyymi vain sille että persaus on levinnyt ja olet epätoivoinen.

      Tässä vain muutamia asioita mainittuna jotka ei kiinnosta ketään ja muutamia jotka kiinnostaa jos ne osaa kertoa ja keskustella hauskasti tai mielenkiintoisesti.

      Aion kyllä dumppaa tuon naamakirjan lähiaikoina kokonaan. Ainoa mistä olen löytänyt hyötyä on kommunikoida työssä verkostoitumisen eteen.

    • no FB

      kohdaltani ratkaisin asian jo vuosia sitten
      en mennyt FB:iin ollenkaan ja olen siitä päätöksestä usein kiittänyt itseäni
      hyvä mie

      • Plussalainen

        Minä en ole Facebookia käyttänyt enää vuosiin. Google Plus on paljon parempi palvelu. Siellä on hyvin vähän narsismia ja postaukset ovat enemmän omiin harrastuksiin/mielenkiinnon kohteisiin liittyviä. En minäkään jakele plussassa mitään henkilökohtaisuuksia, vaan jaan uutislinkkejä, videoita, musiikkia sekä keskustelen harrastuksiini liittyvissä yhteisöissä. Olisi hyvä saada enemmänkin aktiivisia suomalaisia tuonne plussan puolelle. Jostakin kumman syystä media vaikenee tästä Googlen palvelusta täysin, vaikka sillä on käyttäjiä jo miljardi. Joka paikassa on vain FB sitä ja FB tätä.


      • 3+5

        Menin faceen ja jätin päivitykset kahden kuukauden jälkeen pois, tunsin myötähäpeää itseäni kohtaan. Tämän jälkeen kaverini ovat ihmetelleet asiaa, aivan kun sosiaalisen median käyttämättömyys korreloisi vastaavasti sisällökkään elämän kanssa.


    • Elämä rules.

      Tekopeliä koko feikbuuk.Tosielämä on totta.

    • Roope R

      En jaksanut lukea tätä koko keskustelua läpi, mutta itsekkin olen kyllästynyt pitemmän päälle facebookkiin ja sen ihmisiin. Yksikin ystäväni muuttui ihan kummalliseksi sen jälkeen kun alkoi aktiivisesti käyttämään sitä. Tuli ihan täysin turhia postauksia päivän mittaan ja kuvatkin oli jotain bailujen känniörvellyskuvia eikä enää mitään tavallisia hymykuvia tai muuta. Kerran päätin sitten ihan huvikseni tehdä tämmöisen samanlaisen turhan postauksen kun ex-ystäväni ja arvatkaapa mitä kävi? No tietysti hän haukkui postaustani turhaksi, idioottimaiseksi, tylsäksi jne. vaikka se oli lähes suora kopio vähän muokattuna hänen omista postauksistaan. Kyseessä oli 21 vuotias nainen.

      No minä paljastin hänelle, että postaukseni oli tehty käyttämällä hänen postauksiaan mallina. No siitä hän vasta hermostuikin ja lopulta vaan ''Vit** mä poistan sut mun kavereista!''

      Ei haittaa tuollaisten ihmisten katoaminen elämästä.

    • 8&4 u

      Minä taas huomannut,että ne jotka istuvat tuntitolkulla päivittämässä tekemisiään,valehtelevat/liioittelevat paljon.

    • Asiaa 99

      Kyllä pinnalliset ihmiset vaihtat omia naamataulujaan vähintään kerran kk ja odottavat kavereiden kehuja ulkonäöstään,ällöttävää.Sitten kerrotaan että ollaan parinviikon seurustelun jälkeen parisuhteessa ja kuukauden jälkeen sinkkuja ,köyhää ilmoittelua ketä kiinnostaa.Ei tätä harrasta yksinomaan teinit vaav ikuiset lapsenasteelle jääneet.Kiva kuitenkin kuulla ihmisten harrastuksista ja muutenkin arjen kuulumisia.

    • ihan ok =D

      Kait nyt ymmärrät, että purnaat sosiaalisesta
      mediasta sosiaalisessa mediassa??
      Ja teet juuri sitä mitä väität vihaavasi, eli alennat muita
      ja korottat itseäsi =D

    • ExFaceböökkaaja

      En ole ihmisiin kyllästynyt tai pettynyt, mutta toi palvelu on pikemminkin 'spämmiä', keskeytyksiä ja ajanhukkaa... mielenkiintoista kun lopetat facebookkaamisen (tyyliin 500 ihmistä listoilla) ja jokaiselle sitten erikseen kerrot kuinka lopetat kyseisen palvelun ja tästä huolimatta on niitä jotka pitää sitä asiana josta voi kantaa vihaa. x) Joten kannattaa miettiä mihin 'palveluihin' sitä itsensä ehdollistaa. Turhia tommoset.

    • kevyt elämä

      Älä ota sitä niin vakavasti.

    • Uyhjikjnbb

      Miettikää kuinka kauan ihminen käyttää aikaa ladatakseen itsestään 100 profilikuvaa. Jos yhtä poseerauskuvaa ottaa 5 kuvaa joista valisee parhaimman niin se tarkoittaa 500 kuvaa. Todennäköisesti niitä epäonnistuneita otoksia on enemmän. Ja se aika jonka käyttää niiden lataukseen sinne.

      Joskus tulee sellainen mielikuva niistä ihmisistä että onko niitä kukaan koskaan ehdoitta rakastanut, kun se pitää kompensoida sellaisella määrällä huomion keräämistä. Jos on hyvä olla itsensä kanssa ka hyvä itsetunto, ei sitä jaksa kerätä niin paljon huomiota, ei vaan riitä energia sellaiseen. Mun puolelesta nämä tyypit saa ihan rauhassa tehdä niin, mut usein nämä samat tyypit pitää epäsosiaalisina niitä joilla ei oo satoja kavereita ja satoja kuvia itsestään.

      Mut kukin tavallaan. Tärkeää olisi että ihmiset osaisivat kunnioittaa toisiaan ja ymmärtää erilaisia tapoja toimia. Jotkut tuntuu ajattelevan että voi tuota, sillä on vaan 50 kaveria, ei varmaan ole kovin sosiaalinen, ja minä olen ihana ja paras kun mulla on niim hirvesti kuvia itsestäni ja hirveesti kavereita.

      Ihmiset on erilaisia, itse en koe että saan pinnallisista puolituttusuhteista paljoakaan joten ei huvita niihin panostaa. Mutta mulla ei mitään sellaisia ihmisiä vastaan jotka niihin panostaa, ne on vaan erilaisia kuin mä.

      Tuntu vaan et jotkut tyypit jotka ennen oli ystävällisiä ja maanläheisiä on muuttunut itseään korostaviksi facebookissa. Mut ehkä niin ois tapahtunut tavalla tai toisella jokatapauksessa näiden ihmisten kohdalla.

      Facebook on hyvä yhteydenpito väline ja on kiva kuulla kuulumisia. Ja ei siellä onneksi kakki ole itseään täynnä olevia.

    • 2+13

      Eräs tutkija on sanonut ajastamme seuraavaa:

      "Nykyajan vertaispaine on epä-älyllistä, epähistoriallista ja puuduttavaa, eivätkä ihmiset ole koskaan olleet niin riippuvaisia toisten arvostuksesta kuin nyt."

      Facebook ja muut vastaavat formaatit ovat silkkaa sosiaalipornoa, jonka avulla ihminen kokee elämänsä surempana ja arvokkaampana kuin todellisuudessa elää. Se on täysin fiktiivinen maailma.

      Klassinen somettumisen esimerkki on, kun ystäväni pyysi minua kahville. Kutsu oli kohtelias ja spontaani. Saapuessani hänen luokseen hän käyttäytyi kuitenkin täysin päinvastoin, keitti nopeasti kahvit ja istui välittömästi koneen äärelle. Siinä koneen äärellä hän naureskeli muiden päivityksille netin ihmemailmassa ja kirjaimellisesti paskat nakkasi siitä, että seurassa on vieras. Hän kiinnitti korostuneesti huomiota enemmän kontaktiin koneen kanssa kuin vieressä olevaan ihmiseen. Häneen oli miltei mahdotonta saada järjellistä kontaktia.

      Ryystin kahvin nopeasti ja sen jälkeen en ole hänen kanssaan tekemisissä ollut. Mikään ei ole niin loukkaavaa kuin jättää aktiivisesti ottamatta huomioon toisen läsnäolo. Tämä ex-ystäväni on klassinen esimerkki ihmisestä, joka alkaa voimaan välittömästi pahoin, jos jotain merkittävää tapahtuu toisen elämässä ilman hänen tietoisuuttaan asiasta. Tällaiset ihmiset etsivät jatkuvasti muista tietoa ja arvottavat heitä sen perusteella, kuitenkaan itse investoimatta asiaan sen enempää.

      Säälittävää.

      • Some-Zombit hoitoon

        Ystäväsi on tyypillinen facebook-zombi, täysin riippuvainen tietokoneesta ja kykenemätön omaan ajatteluun.

        Tietokoneen/somen jatkuva käyttö johtaa samankaltaisiin aivovaurioihin kuin pitkäaikainen amfetamiinin käyttö. Henkilön silmät pyörivät päässä ja keskittymiskyky on nollissa, ja hallitsemattomat raivokohtaukset yleisiä. "Someaivovamman" oireet muistuttavat ADHD:tä.


    • Harashoo . . . .

      Ei mitään ... poistin fb yhteydet lisäsin estolistan pari kaveria pysyy
      En jaksa seurailla blogei, spammia tms mainontaa, yms...
      Kaikkein kivointa on olla kaikessa rauhassa. :)

    • 2+16

      Totta. Pääsääntösesti kyseessä on paikka, missä ihmiset päivittelee tekemisiään. Esimerkiksi olen erittäin hyvin tietoinen siitä, miten vuosien takainen tuttu siivoo, mitä ruokaa laittaa ja mitä hänen poikansa on sanonut tänä aamuna "hauskaa".

      Kyseessä on siis vain huomionhakuisten ihmisten keino päivittää kaikkea sitä ja tätä. Muutama ihminen ei osaa kirjottaa, vaikka ovat saman koulutuksen minun kanssani saaneet.

      Onneksi tasapainona on niitä ihmisiä, joiden kanssa käydään ihan keskustelua. Eikä vain heitellä kehuja siitä, miten aktiivinen hän on kun on jaksanut pestä lattiat tänään. :P

      Twitter on täysin turha. Olen kyseisellä sivulla käynyt pari kertaa, en koskaan mitään järkeä nähnyt siinä. Ostaa jonkun vanhan nokialaisen, jos on pakko lähettää 150 merkin viestejä ihmisille.

    • facebookärsyttää

      Näinä päivinä ärsyttää edes käydä nopeasti facebookissa, joku idiootti on lähettäny
      niitä pelipyyntöjä. Sitten kirjoitellaan kaiken näköistä ja tykätään vielä omista tiloista.
      Kaiken kukkuraks näkee näitä duckface naamoja jossa on satoja jollei tuhansia
      tykkäyksiä ja jokanen kommentti on sellanen, että sanotaan jotain tyyliin
      kullanmuru oot täydellisen kaunis. Joo meni maku mullakin. Se paikka tulee niin
      menemään konkurssiin! Itse käytän instagrammin onhan se kuitenkin vähän samanlainen, mutta siellä ei ainakaan olla omalla koko nimellä. Se ei ole niin
      virallista.

    • Suosittelen...

      kaikista, niin facebook kuin muistakin ystävistä luopumista, sillä ystävyys rakkaus ynnä muut suhteet ovat vain hyväksikäyttösuhteita. Kokeile elämää täysin yksin sutena ja huomaat kuinka paljon mielistelyä ja sovittelua elämäsi oli kuluttanut energiana turhaan. Yksin jäädessä voit myös luopua perheenperustamisen haaveista ja vähentää hiilijalanjäljen lisäksi turhan elämän synnyttämistä jo muutenkin eliörikkaaseen maailmaan. Yksin on hyvä olla, paras, ja jos tarvitset seksiä on vibraattori keksitty. Mitä enää mietit; jää yksin.

      http://www.youtube.com/watch?v=S5m4zZhW-oY

      ...

      • Anteeksi, unohtui

        Ei saa sanoa noin!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      301
      2719
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      103
      2132
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      80
      1625
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      179
      1485
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1308
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe