Nykyinen Grand Vitarani vuodelta 2008 alkaa olla piakkoin vaihto iässä. Uutta Grand Vitara mallistoa olen odotellut turhaan ja tämä S Cross alkoi kiinnostamaan, onhan pituutta saman verran kuin nykyisessänikin ajokissani poislukien vararengaskoten tuoma 35 cm. Hiukan kapeampi ja matalempi uutukainen on myöskin GV:hen verrattuna, vaikka eihän nämä autot vertailukelpoisia olekkaan.
Koeajo ajokki oli keskivarustetasoinen 1.6 bensakoneellinen ja manuaali laatikolla sekä tietysti nelivetoinen. Ensikilometreillä ohjaamon hiljaisuus yllätti positiivisesti ja vakaasti kulki aina moottoritienopeuksille, jolloin pientä rauhattomuutta ilmeni, tosin tuulinen sää vaikutti asiaan. Vaikka mulla ikää jo 48 vuotta, niin sen verran lapsetti, että piti hiekkakuopalla ja märällä nurmikolla testaila nelivetoa ja tässä vaiheessa ensikerran tuli GV:aa ikävä, etupää kerkee sutimaan tovin ennen kuin toinen takapyörä rientää apuun. Toki jokin liipa laapa lukittu 4wd asento löytyi katkaisijasta, mutta jatkuvaan nelivetoon tottunut vanha jäärä ei oikein moisesta innostu. Penkin säädöt ovat miehen kokoiselle äijälle riittämättömät, kuten vanhassa SX nelosessakin ja myös nykyisessä GV:sänikin. Sisältä ei enään niin muovisen oloinen, mitä edeltäjä. Ihan kelpo peli ja vanhalla SX nelosella ajavalle iso harppaus parempaan ja mukavempaa, mutta koeajolenkin jälkeen istahdin mieliisti vanhaan Grand Vitaraani, uutukainen saa jäädä odottamaan muita ostajia. Painotan vieläkin, että Grand Vitaran ja S Crossin vertaaminen ei ole millään muotoa perusteltua, mutta tilanteessani tein sen kuitenkin. Myös uusi Raw nelonen Tojo koeajettu ja Kia Sorento sekä Opel Mokka, joista jälkimäinen häviää S Crossille ainakin minun mielestä. Katsellaan vielä hetki mitä Grand Vitaran osalta tapahtuu, ainakin uusi Diesel kone on myyjän mukaan tuloillaan.
Uusi SX 4 S Cross koeajettu
103
8853
Vastaukset
- kyllä kyllä
Vau millä asiantuntemuksella kirjoitettu koeajoraportti,voi je.......
- äs äxs neljä -11
Jaa, musta ainakin ihan ok raportti. Mahtaako Suomessa monellakaan olla paljoa enempää kerrottavaa s crossista, eipä kai.
- Ffddffd
Luulisi että s-cross on maantiellä ja arkiajossa mukavampi pyöritellä kun GV.
Vetohommissa ja raskaammassa maastossa taasen GV on etevämpi.
Eli tallista pitäisi löytyä molemmat niin ei tarvitse tehdä kompromissejä.
Yleiseen raivaukseen vielä t-72 ja moottorikelkka varalle niin kalusto alkaa olla kunnossa :)- Grand Vitara 2008
Jos tarkoitat tuolla "pyöritellä" kaupunki gruisailua, niin pisteet menee S Crossille, koska on kevyempi ja kääntösäde aavistuksen GV:aa pienempi ja normaaliajossa vielä ainoastaa etuvetoinen. Mutta maantiellä ja varsinkin moottoriteillä, missä ei enään "pyöritellä" autoa, niin painavempi ja jatkuvanelivetoinen GV selvästi vakaami ja tukevampi ajaa. GV:ssa auto menee suoraan, kuin juna vaikkei pidä ratista kiinni, mutta tuo S Cross vaati kokoajan pientä ratilla korjailua ja varsinkin motariajossa. Renkaistakin saattaa johtua, mutta kun mun GV:ssa liki loppuun kuluneet kumit ja koeajo S Crossissa saman merkkiset uudet, niin...
Mainitsen vielä kolmannen kerran, että minun kuin muidenkaan ei pidä vertailla S Crossia ja Grand Vitaraa, koska ne ovat eritarkoitusiin suunnattuja ajokkeja. S Cross uusi ja moderni Citymaasturi ja taas Grand Vitara vanhahtava työkalumainen viisi vaille täysiverinen maastoauto. Siksi koeajoin ja vertailin ajoominaisuuksia, kun johtava autolehti kertoi esitteessään S Crossin olevan varteenotettava vaihoehto Grand Vitaralle, koska uutta GV:aa saa vielä vartoa. Odotan mielenkiinnolla jonkun SX 4 kuskin vastaavaa raporttia. - Grand Vitara 2008
Grand Vitara 2008 kirjoitti:
Jos tarkoitat tuolla "pyöritellä" kaupunki gruisailua, niin pisteet menee S Crossille, koska on kevyempi ja kääntösäde aavistuksen GV:aa pienempi ja normaaliajossa vielä ainoastaa etuvetoinen. Mutta maantiellä ja varsinkin moottoriteillä, missä ei enään "pyöritellä" autoa, niin painavempi ja jatkuvanelivetoinen GV selvästi vakaami ja tukevampi ajaa. GV:ssa auto menee suoraan, kuin juna vaikkei pidä ratista kiinni, mutta tuo S Cross vaati kokoajan pientä ratilla korjailua ja varsinkin motariajossa. Renkaistakin saattaa johtua, mutta kun mun GV:ssa liki loppuun kuluneet kumit ja koeajo S Crossissa saman merkkiset uudet, niin...
Mainitsen vielä kolmannen kerran, että minun kuin muidenkaan ei pidä vertailla S Crossia ja Grand Vitaraa, koska ne ovat eritarkoitusiin suunnattuja ajokkeja. S Cross uusi ja moderni Citymaasturi ja taas Grand Vitara vanhahtava työkalumainen viisi vaille täysiverinen maastoauto. Siksi koeajoin ja vertailin ajoominaisuuksia, kun johtava autolehti kertoi esitteessään S Crossin olevan varteenotettava vaihoehto Grand Vitaralle, koska uutta GV:aa saa vielä vartoa. Odotan mielenkiinnolla jonkun SX 4 kuskin vastaavaa raporttia.Sorry, kun tulee kirjoitus virheitä ja jokunen sanakin liikaa, nämä #elvetin älypyhelimet joutaisi hornaan. Käyttäjässähän ei tietenkään ole tälläkään kertaa vikaa....
- Kgkfkg,f
s-cross on kyllä tyylikkään näköinen suzuki ja varustelupuolikin on aika hyvä.
Se on totta että autoja ei voi verrata keskenään koska ovat mielestäni suunnattu hieman erilaiselle käyttäjäprofiilille. Suurimmalle osalle kuluttajia s-cross lienee parempi vaihtoehto mutta raskaampaan käyttöön GV on tietysti omaa luokkaansa.- kokeiltava on
Jostain luin, että ovat panostaneet Suzukilla tuon S-Crossin kestävyyteen.
Taisi olla Auto-Bild, joku pari lehteä taaksepäin. - Suikkeli äijä
kokeiltava on kirjoitti:
Jostain luin, että ovat panostaneet Suzukilla tuon S-Crossin kestävyyteen.
Taisi olla Auto-Bild, joku pari lehteä taaksepäin.Mutta kaikki Suzukithan ovat erittäin kestäviä ja laadukkaita autoja, mutta hienoa että panostetaan.
- gafdfa
No tässä s-cross mallissa fiat on tiputettu pois suunnittelutiimistä, niin laatu paranee jo tällä toimenpiteellä, ja huomattavasti.
jos dieselin 1.6 meinaa ostaa niin sitten saa fiatin tekniikkaa moottoripuolella. eli pysytään bensakoneissa :=) - Suzuki12343
Näyttä siltä että tähän s-crossin m16a 1.6 bensamoottoriin saa laitettua ihan perinteisen lohkolämmittimen.
Hyvä asia. Harvemmin enää muita laitetaan kuin säteilylämmittimiä mitkä eivät oikeastaan muuta lämmitä kuin valmistajan ja myyjän kukkaroa. - 5 + 18
Irlantilaiset ovat koeajaneet SX4 S-Crossin eri moottorivaihtoehdoilla.
http://www.kilkennypeople.ie/news/features/suzuki-drive-in-new-sx4-s-cross-with-an-alluring-price-1-5474611
Ihan hyvät kommentit sai. Ei merkittäviä puutteita ja kehuivat hintaa sekä auton käyttäytymistä kovemmassa ajossa.- Tsutsuki
Suomen hinnoissa vaan ei ole oikein kehumista, ainakin jos haluaa automaatin ja maahantuojan logiikan mukaan samalla kaikki nippelit mitä autoon on mahdollista tehtaalla pultata.
Taitaa etuveto CVT:n hinnalla lähteä 2-litrainen Qashqai samanlaisella vaihteistolla.
- S-crosssari
Nyt on allgrip cvt s-cross alla, kuulemma tämän kylän ensimmäinen luovutettu auto. Ensi tuntumat ihan OK, alusta on ainakin hidastetöyssyissä kovempi kuin vanhassa -06 2.0 automaatti Foressa tien päällä menee kuitenkin hyvin. Ajomelu ei ainakaan pahempi. CVT on auto-asennossa kaupunki kiihdyttelyssä onneton, sportille tulee käännettyä, jotta saisi vastetta kaasuun. Maantiellä tasaisessa ajossa auto-asento toki lienee taloudellisin.
- at3
Jep päätinpä minäkin suskan miehenä tänne vastata!minullakin käynyt mielessä tota uutta S Crossia käydä kokeilemassa kun oikein erwo lähetti kutsun..mutta täytyy sanoa että uutta Geeveetä täs mieluummin odottelen vaikka onnistunut muotoilu tossa rossissa on!Kyllä minä jokusen vuoden tolla omalla bensa geeveellä ajelen vaikka vuosimalli on 2006 mutta luja ja tanakka sekä huoleton käyttöauto ollut ja mittarissa vasta 135tuhatta..heh ainut miinus kovanpuoleinen kulutus mutta bensaahan saa kun seisoo letkun nokassa välillä asemalla!
- eri tyylin autot
Ompa noilla hintaeroakin. Crand Vitaran ja Crossin välillä.
- Gv 11
eri tyylin autot kirjoitti:
Ompa noilla hintaeroakin. Crand Vitaran ja Crossin välillä.
Totta, 2006 mallinen Grand Vitara on noin 15 tuhanne euron hinnoissa ja S Cross nelivetoisena n 25 tuhatta, eli kymppi tonni hinta eroa.
- täh?
Gv 11 kirjoitti:
Totta, 2006 mallinen Grand Vitara on noin 15 tuhanne euron hinnoissa ja S Cross nelivetoisena n 25 tuhatta, eli kymppi tonni hinta eroa.
Miten uutta ja vanhaa voi verrata?
- Rjrkck
Itse tein tilauksen viime viikolla. Vaihtuu qashqai etuveto s-cross nelivetoon.
Kokonaisuutena varsin mukavan oloinen auto ja hintaa en pitänyt liian kalliina. Tulee bensa manuaalilaatikko.
Katsotaan miten paljon tuo kuluttaa bensaa ja kestää. Qashqai on ollut aika huoleton peli, ei mitään isompaa ongelmaa. Vaihdan yleensä eri merkkiin kun autoa vaihdan jotta ei ala kyllästyä samaan merkkiin. - s-crossari
Asiantunteva toimittajakin ehtinyt jo testaamaan auton. Moitteeksi taidetaan lukea bensamoottorin voimavarat ja keskuslukituksen kaksiportaisuus, jonka itse kylläkin ohjelmoin jo ensimmäisenä iltana pois toiminnasta.
http://www.savonsanomat.fi/erikoissivut/autot/koeajot/suzuki-sx4-s-cross-on-reilusti-perheauto/1688833 - QashvaiCross?
Ajoinpa minäkin S-crossin automaattilaatikolla. Minulle 1,6-kone on ihan riittävä teholtaan, kulutusmittari huiteli 6,4-6,9 -välillä.
Auto vaikutti näppärältä, on suhteellisen ketterä ja tilava ja uskaltaa mennä huonommallekin tielle.
Tavaratila on Qashqain luokkaa. Oilsi kiva kuulla ex-Qashqai -kuskilta enemmän vertailua autojen kesken. Toinen vaihtoehto itselleni on juuri Qashqai. Automaatin otan. Osaako kukaan valottaa mikä on keskeisin ero perinteisen automaatin ja cvt:n välillä, noin käytännön elämässä? Onko cvt:n ominaisuus, että reippaammin kaasutettaessa kierrokse vinkaisevat ensin korkealle ennen kuin vaihteisto ehtii mukaan? Varovasti kaasua antamall reagoi hyvin. - s-cross
http://fi.wikipedia.org/wiki/CVT
tuossahan tuota tietoa CVT:stä. - Ei riitäkään
Maahantuoja ei piittaa T:reen kokoeisen kaupungin jalkelupotentiaalista? Ei jälleenmyyjää!!!?! Hyvä auto myy ennätyksiä myös ilman H:kiä pohjoisempia alueita!
- Kaikki pois vaan
Mutta kaikki myyjäthän tullaan irtisanomaan, Helsinkiä myöten. Ei noin hyvä auto tarvitse myyjiä päästäkseen markkinaykköseksi. Na niinhän japsifanit koettavat uskotella, että eivät tarvitse huoltoakaan. Niin huoltosysteemistä sitten ne vähätkin pois vaan, nurin.
- QashvaiCross
Olen mää nää wikipedian selostukset lukenut perinteisestä automaatista ja cvt:stä, mutta kaipailen kommenttia joltakulta, jolla on reilu kokemus molemmilla ajamisesta.
- Jakopää?
Näin tasa-arvon aikakautena oletko ajatellut, että jos löytyisi joku kokenut nainen, joka tietäisi.
- kiva-autohan se
Jakopää? kirjoitti:
Näin tasa-arvon aikakautena oletko ajatellut, että jos löytyisi joku kokenut nainen, joka tietäisi.
Uusi s-cross alla ja kyllä tuntuu hyvältä peliltä kaikin puolin. Vielä kun oppii käyttämään kaikkia hienouksia mitä autossa on.
Hakiessani autoa alle, niin myyjä PK-seudulla kertoi, että autot on myyty Suomessa loppuun, joten uudet menee tilaukseen.
S-cross on varmasti 4-vetoisena hinta-laatusuhteeltaan kova luu kilpailjoille.
Suosittelen vilpittömästi ja jos haluaa tuonhintaista 2. autoa, niin emäntä tykkää varmasti, kun ei tarvitse talvella liukastella. - QashvaiCross
Jakopää? kirjoitti:
Näin tasa-arvon aikakautena oletko ajatellut, että jos löytyisi joku kokenut nainen, joka tietäisi.
Joo, kyllä kelpaisi nainenkin.
- Äkkihitti ei hyvä
"Hyvä auto myy ennätyksiä myös ilman H:kiä pohjoisempia alueita."
Tämä on huono juttu, sillä jos auto myy kuin häkä, myyjät heittäytyvät ylimielisiksi jakelijoiksi, jotka eivät hyvitä kunnolla vaihdokista ja hittituotteen hinta tietysti nousee äkkiä (kuten kävi Skoda Octavialle 1990-luvun lopulla). Uuden auton myynnin pitää takkuilla. Tällöin maahantuoja haluaa äkkiä markkinaosuuksia ja antaa kunnon alennuksia ja hyvittää vaihdokeista reilusti.- Grand Vitara
Tuo pitää paikkansa, mutta Yhdestäkään Suzukista ei ikinä tule Suomessa hittituotetta. Siintä pitää unistakin unisempi maahantuoja huolen. S Crossin kohdalla on hetken alku huumaa, joka laantuu pian. Ei mene, kuin hetki, niin dieseli putoaa pois maahantuonnista ja etuvetomalli myös.
- ennekaara
Grand Vitara kirjoitti:
Tuo pitää paikkansa, mutta Yhdestäkään Suzukista ei ikinä tule Suomessa hittituotetta. Siintä pitää unistakin unisempi maahantuoja huolen. S Crossin kohdalla on hetken alku huumaa, joka laantuu pian. Ei mene, kuin hetki, niin dieseli putoaa pois maahantuonnista ja etuvetomalli myös.
Juuri näin. Ensin myydään pari vuotta ei-oo:ta, sitten, tai jo ennen sitä rukataan hintoja ensin ylös, ja sitten alas, kun ei tiedetä mikä olisi oikea hinta. Välillä heitetään myyjäsopimukset ilmaan, ja katsotaan mihin ne tippuu. Kokouksessa ilakoidaan kun on saatu viime kuussa 80 suzukia kilpiin. Varsinkin yritysautokauppa on sujunut hyvin (75%). myynnistä. Suomennettuna: esittelyautot kilvitetty. Harrastelua koko touhu...
- 5+11
ennekaara kirjoitti:
Juuri näin. Ensin myydään pari vuotta ei-oo:ta, sitten, tai jo ennen sitä rukataan hintoja ensin ylös, ja sitten alas, kun ei tiedetä mikä olisi oikea hinta. Välillä heitetään myyjäsopimukset ilmaan, ja katsotaan mihin ne tippuu. Kokouksessa ilakoidaan kun on saatu viime kuussa 80 suzukia kilpiin. Varsinkin yritysautokauppa on sujunut hyvin (75%). myynnistä. Suomennettuna: esittelyautot kilvitetty. Harrastelua koko touhu...
Lueskelin juuri norjalaisia autolehtiä ja siellä on sisällä jo 1000 tilausta S-Crossista.
Ensi vuoden myyntitavoite on vähintään 2400 autoa, eli 200 / kk.
Katsotaan miten suomessa myynti lähtee käyntiin. Ainakin muualla näyttää S-Cross myyvän varsin hyvin.
http://bil.aftenposten.no/bil/Den-nye-folkebilen-54524.html#.UoOtw_m-1cY - BensarosvoKO ?
5+11 kirjoitti:
Lueskelin juuri norjalaisia autolehtiä ja siellä on sisällä jo 1000 tilausta S-Crossista.
Ensi vuoden myyntitavoite on vähintään 2400 autoa, eli 200 / kk.
Katsotaan miten suomessa myynti lähtee käyntiin. Ainakin muualla näyttää S-Cross myyvän varsin hyvin.
http://bil.aftenposten.no/bil/Den-nye-folkebilen-54524.html#.UoOtw_m-1cYKiinnitti huomiota tuossa kommentti polttoaineen kulutuksesta
Vi målte gjennomsnittsforbruket med bare asfaltkjøring til 0,69 l/mil, som er 21 prosent over oppgitt forbruk og egentlig altfor høyt for en bil av denne størrelsen.
Eli kun mil on Norjassa sama kuin 10 kilometriä, niin kulutus on silloin 6,9 litraa sataselle, kun taulukon mukaan EU-kulutus on ilmoitettu olevan 5,7 litraa sadalle. - ennekaara
5+11 kirjoitti:
Lueskelin juuri norjalaisia autolehtiä ja siellä on sisällä jo 1000 tilausta S-Crossista.
Ensi vuoden myyntitavoite on vähintään 2400 autoa, eli 200 / kk.
Katsotaan miten suomessa myynti lähtee käyntiin. Ainakin muualla näyttää S-Cross myyvän varsin hyvin.
http://bil.aftenposten.no/bil/Den-nye-folkebilen-54524.html#.UoOtw_m-1cYJoo, onhan joissain maissa Suzuki ollut tilastojen kärkipaikoilla ennenkin, mutta tämähän ei ole koskaan korreloinut suomeen. Ainakaa kyseisessä artikkelissa ei mainittu tilausten määrää, eikä tavoitteita, joka tieto on yleensä vain maahantuojilla. Norjahan on siitä mielenkiintoinen maa, että tilastojen kärjessä keikkuu Tesla, jota ei tietääkseni suomessa juurikaan ole rekisteröity. Markkinointikeinona positiivisten "tietojen" julki tuominen voi tietysti joihinkin vaikuttaa.
- 8+7
ennekaara kirjoitti:
Joo, onhan joissain maissa Suzuki ollut tilastojen kärkipaikoilla ennenkin, mutta tämähän ei ole koskaan korreloinut suomeen. Ainakaa kyseisessä artikkelissa ei mainittu tilausten määrää, eikä tavoitteita, joka tieto on yleensä vain maahantuojilla. Norjahan on siitä mielenkiintoinen maa, että tilastojen kärjessä keikkuu Tesla, jota ei tietääkseni suomessa juurikaan ole rekisteröity. Markkinointikeinona positiivisten "tietojen" julki tuominen voi tietysti joihinkin vaikuttaa.
Tässä pari juttua norjasta.
Eli norjassa ei myydä muuta kuin nelivetoversioita s-crossista. Sama juttu ruotsissa, eli sielläkään ei käsittääkseni myydä muuta kuin nelivedollista s-crossia.
Odotus 1000 auton myynnista 2013, ja 2400 ensi vuonna.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41196
Ennakkotilauksia oli yli 700.
http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article868987.ece
http://www.tv2.no/underholdning/broom/suzuki-scross-800-nordmenn-har-kjoept-denne-usett-4129328.html
Kohtuullisen vastaanoton on saanut S-Cross. Ja Norjassahan nelivedosta on sikäli hyötyä, että jään ja lumen lisäksi korkeuseroja on ihan eri lailla kuin suomessa. - fadfrdfdf
ennekaara kirjoitti:
Joo, onhan joissain maissa Suzuki ollut tilastojen kärkipaikoilla ennenkin, mutta tämähän ei ole koskaan korreloinut suomeen. Ainakaa kyseisessä artikkelissa ei mainittu tilausten määrää, eikä tavoitteita, joka tieto on yleensä vain maahantuojilla. Norjahan on siitä mielenkiintoinen maa, että tilastojen kärjessä keikkuu Tesla, jota ei tietääkseni suomessa juurikaan ole rekisteröity. Markkinointikeinona positiivisten "tietojen" julki tuominen voi tietysti joihinkin vaikuttaa.
No joo. Tesla myy koska siitä ei makseta mitään veroja, ei edes arvonlisäveroa.
Siis valtion tulonsiirtoa parempiosaisille, ei muuta.
Jos auto myytäisiin markkinaehdoin, niin testa olisi hyvin kaukana kärkisijoilta. Katso vaikka ruotsin tai saksan tai suomen myyntilukuja. - ennekaara
5+11 kirjoitti:
Lueskelin juuri norjalaisia autolehtiä ja siellä on sisällä jo 1000 tilausta S-Crossista.
Ensi vuoden myyntitavoite on vähintään 2400 autoa, eli 200 / kk.
Katsotaan miten suomessa myynti lähtee käyntiin. Ainakin muualla näyttää S-Cross myyvän varsin hyvin.
http://bil.aftenposten.no/bil/Den-nye-folkebilen-54524.html#.UoOtw_m-1cYTammikuu ei nyt saanut ryhmähalia, kun 80 kpl jäi rikkomatta rekisteröinnissä. 0,5% m-osuus. Kohta häämöttää sarake muut. Nyt viimeistään ne peukaloruuvit naftaliinista, Laivalahdenkadun hemmot.
- 11+16
Maahantuoja on ilmeisesti unohtanut että tehdas tekee myös etuvetoista diesel s-crossia.
Jos olis valikoimassa niin myynti olisi ainakin 25% tälle mallille.
Keskieuroopassa myynti on ilmeisesti lähtenyt hyvin käyntiin, ainakin unkarissa ja norjassa myyty syyskuussa paljon autoja ja luulen että tässä kuussa menee syyskuun ennätykset rikki. - PuSe
Koeajot suoritettu. Todella ketterä auto pyöritellä kaupungissa. Manuaaliversiossa on miellyttävä kytkin ja sillä on helppo lähteä liikkeelle pienemmilläkin kerroksilla. Moottori vaikuttaa ajossa kuitenkin tehottomalta jo kahden ukon kuormalla. Loskakeli ja neljä matkustajaa, ei kyllä asiaa motareille. Vaihteensiirtovipu viitisen senttiä liian takana, samoin käsijarrun vipu. Kyynärnojan joutuu nostamaan ylös ennen kuin kässärin voi vetää päälle.
Automaatti toimii lähdössä paljon mukavammin kuin Volkkarin dsg:t ja paremmin mielestäni kuin moni perinteinen automaatti. Ajossa vauhti ei tunnu riittävän ja tuntuu siltä että mennään siinä rajalla päästäänkö mäkeä ylös. Kaasun lisäys ylämäessä ja ohituksessa aiheuttaa sen että kierroksen nousee 4-5 tuhannen tuntumaan ja kiihtyvyys alkaa pitkän odottelun jälkeen. Automaattia voi käyttää manuaalisestikin ja homma toimii, mutta normaaliin joutuisaan liikkumiseen (ei mihinkään hurjasteluun) tarvitaan jo koko ajan 3-4 tuhannen kierroksia eikä varmasti mennä enää polttoainetaloudellisesti. Omiin kouriini nuo lärpäkkeet ei oikein istuneet vaan tuli usein vahingossa osuttua vilkkuviiksin aiheuttaen turhia merkkejä muulle liikenteelle.
Talvirenkailla aika kova rengasmelu takaa. Molemmat testiautot bensaversioita. 187 senttiselle istuin turhan pieni ja ajoasento jäi rasittavaksi kun ratin pituussäätövara loppui. Kymmenkunta senttiä lyhyemmille säätövarat varmasti riittävät.
Olin ostoaikeissa. Kauppoja ei tullut.- PuSe
Niis siis selvennyksenä, kaupat eivät peruuntuneet koeajojen tai auton takia, vaan rahoitusyhtiöltä tuli kielteinen päätös.
- Spagettiraketti
PuSe kirjoitti:
Niis siis selvennyksenä, kaupat eivät peruuntuneet koeajojen tai auton takia, vaan rahoitusyhtiöltä tuli kielteinen päätös.
Voi harmi! Nyt jäi sitten auto ostamatta... Minä kyllä selvitän jo etukäteen rahoitustilanteeni, niin että kun auton vaihto tulee ajankohtaiseksi, niin tiedän, mihin minulla on varaa ja mihin ei.
- käteistä....
AUTS....MÄ VAAN PELAILEN KÄTSYLLÄ......
- QashvaiCross
" mutta normaaliin joutuisaan liikkumiseen (ei mihinkään hurjasteluun) tarvitaan jo koko ajan 3-4 tuhannen kierroksia eikä varmasti mennä enää polttoainetaloudellisesti."
Minä sain liikuttua automaatilla ihan riittävän joutuisasti 2000-3000 kierrosvälillä. - PuSe
Kiitokset tuolle huumoripuselle "Puselle" joka kommentoi minun koeajokokemuksiani.
Nimimerkin varastaminen kertonee keskustelijan tasosta sekä älykyysiästä. Yritin omassa viestissäni kertoa objektiivisesti omia kokemuksiani siitä miltä S Cross tuntui koeajossa. Hyvät puolet sekä huonot. Olisi varmaan siiten pitänyt vielä kirjoittaa sitten sekin että en ole kysellyt rahoitusyhtiöiltä tai vastaavilta mitään rahoituksia auton hankintaa varten. Olen sen verran vanhanaikainen että lähden kaupoille sitten kun ne rahat on jo hankittu autoa varten.
S Cross jäi kauppaan ominaisuuksiensa vuoksi vaikka myyjä siitä ehti jo perään soitellakin. Tarjottu käteisalennus oli myös aika vaatimaton ottaen huomioon autokaupan suhdanteet.- Henkka Porista
Ettei vika sittenkin ole sinussa eikä autossa. Minä olen 190 senttinen ja 118 kiloinen äijä ja saan penkin ja ratin säädettyä erittäin hyvin ja penkki on riittävän iso. Totean myös, että rengasmelu takaa oli miltei olematonta.
Minäkin olin ostoaikeissa, eikä se jäänyt aikeeksi vaan kaupat tehtiin. Etuvetoinen malli ja GLX varustelu. - PuSe
Henkka Porista kirjoitti:
Ettei vika sittenkin ole sinussa eikä autossa. Minä olen 190 senttinen ja 118 kiloinen äijä ja saan penkin ja ratin säädettyä erittäin hyvin ja penkki on riittävän iso. Totean myös, että rengasmelu takaa oli miltei olematonta.
Minäkin olin ostoaikeissa, eikä se jäänyt aikeeksi vaan kaupat tehtiin. Etuvetoinen malli ja GLX varustelu.Henkka, näin se varmasti on että omat mittani eivät olleet autolle sopivat, vaikka itsehän sitä aina ajattelee toisin päin.
Kyllä mä siitä huolimatta penkin istuinosan lyhyyden koin ongelmaksi S Crossin koeajolla.
Toisessa noista autoista oli Nokian 4:t talvirenkaina ja siinä se peräosan meteli oli tosi kova. Toinen oli vähän hiljaisempi ja siinä oli toiset kumit. Dieseliä en ole koeajanut, mikä sinällään olisi ehkä kannattanut kun bensakoneiden vääntö ei ollut mun ajotapaani sopiva. Ajokilometrejä tullee kuitenkin sen verran vähän että dieselverot tuntuu vähän sakkomaksulta jos kyseessä on henkilöauto ja täydet verot.
Mulla tietysti perstuntumaan vaikuttaa se että nyttemmin ajopelinä on kahden ja puolen litran diesel ja siinä on sopivasti vääntöä. Tuo downshifting ei taida olla mun laji. Eipä silti, tämä nykyinen jää kyllä vielä kesäautoksi eli tulee pääsemään osa-aikaeläkkeelle.
Se taisi jäädä aikaisemmin kirjoittamatta että moottorin äänet oli tosi hiljaiset eikä tyhjäkäynnillä kuule ollenkaan onko moottori käynnissä eikä myöskään siellä 3-4 tuhannen tuntumassa kuulu useimmista tämän hitaluokan autoista tuttua karkeata kurmuutusta.
- Henkka Porista
Jep, mulla jäi mainitsemati, että koeajo s crossissa oli kitkarenkaat ja nehän ovat hiljaiset.
Tuo on hankala asia, jos edellinen ajokki on joku iso diesel, kuten sulla, niin niitä ei oikein pitäisi verrata . Tai sitten pitäisi verrata joka asiassa, kuten esimerkiksi kulutuksessa. Minulla vaihtui tähän s crossiin 2001 mallinen Volvo S80 bensa turbo ja voin heti lonkalta heittää, etten pääse tällä uudella yhtä hyvään ajettavuuteen, kuin tuolla 398 tuhatta ajetulla. Mutta silti volvoa ei ole ikävä, eikä varsinkaan keskikulutus mittaria tarkkaillessa.
Tuota penkki asiaa vieläkin ihmettelen sun kohdalta, mutta ihmetteluon aina ollut mulle vahvaa aluetta ;=)- mietinnän paikka
Koeajossa kyseiseen autoon nähden minulla ei ainakaan ahdistanut
penkkiasia, (187 cm). Penkki ihan hyvä. Auto oli sellainen hyvässä mielessä yksinkertainen sisältä, Cd-
soitinkin taisi olla, mitä ei monissa uusissa malleissa enään ole.
Mihinkään meluun en kiinnittänyt huomiota, eli aika hiljainen oli.
Suzuki on muistaakseni tehnyt aina hyviä, kestäviä bensakoneita, niin
varmaan on nytkin tuossa C-crossissa.
Aliarvostettu auto mielestäni.
Eka kerta kun Suzukia kokeilen, positiivinen mieli jäi.
- autoileva_
Minäkin koeajoin (185cm) ja penkki tuntui hyvältä, samoin kuin se, että kun laittoi ajoasennon kuntoon edessä niin taakse jäi vielä tilaa vaikka aikuisen matkustaa.
Suzukin bensamoottorit ovat ketjukoneella, sellaisella ketjulla mikä ei veny, toisin kuin joidenkin muiden valmistajien "polkupyöräketjut"- Suzuki C.
Tuo takuu Suzukilla 3v tai 100.000 on ihan ok ja se loogisin takuu, millä jotain saa
vastineeksi, siitä yli 4v ja 7 v takuut on jo ilmaa.
Eikös bensakone ole Suzukin oma ja Diesel Fiatin?
Qashai ja C-cross vertailu olisi mukava lukea.
Siisti ja simppeli oli auto kun kokeilin. Miten ne Suzukilla
on huolehtineet suojauksen? - S-crossari
Suzuki C. kirjoitti:
Tuo takuu Suzukilla 3v tai 100.000 on ihan ok ja se loogisin takuu, millä jotain saa
vastineeksi, siitä yli 4v ja 7 v takuut on jo ilmaa.
Eikös bensakone ole Suzukin oma ja Diesel Fiatin?
Qashai ja C-cross vertailu olisi mukava lukea.
Siisti ja simppeli oli auto kun kokeilin. Miten ne Suzukilla
on huolehtineet suojauksen?Tuossa "vertailtiin" ainakin vanhaa Qassua ja Yetiä s-crossiin.
http://www.autoexpress.co.uk/suzuki/sx4-s-cross/66609/suzuki-sx4-s-cross-vs-rivals
S-crosshan sen voitti. - taidot ei riitä?
S-crossari kirjoitti:
Tuossa "vertailtiin" ainakin vanhaa Qassua ja Yetiä s-crossiin.
http://www.autoexpress.co.uk/suzuki/sx4-s-cross/66609/suzuki-sx4-s-cross-vs-rivals
S-crosshan sen voitti.tuo webbisivu on koodattu päin persettä. Taulukossa Nissanin tiedot näkyy tai sitten ei näy. Kokeiltu Internet Explorerilla ja Mozillalla.
- 6+15
taidot ei riitä? kirjoitti:
tuo webbisivu on koodattu päin persettä. Taulukossa Nissanin tiedot näkyy tai sitten ei näy. Kokeiltu Internet Explorerilla ja Mozillalla.
Vie hiiri sen taulukon päälle ja painele vasentä näppäintä hiiressä ja liiku hiirtä :)
Pitäisi avata koko taulukko näkyviin - Yeti kyykkää
6+15 kirjoitti:
Vie hiiri sen taulukon päälle ja painele vasentä näppäintä hiiressä ja liiku hiirtä :)
Pitäisi avata koko taulukko näkyviinSuzuki kyykytti Yetiä oikein huolella. Siinä 3 autoa, ja kaikilla 1,6 tdi .
Volkkarin moottori selvästi tehottomin ,105 hv , suzuki 118 ja qasqai 128 .
Polttoainetaloudessakin volkkari oli jo pahoin vanhentunut konstruktio:
Suzuki 59,6 mpg, qasqai 54,7 mpg ja yeti surkeat 47,5 mpg.
Samat litroina ovat S=3,95 , Q= 4,30 ja Yeti 4,95 . Yeti häviää jo litran jokaisella sadan kilometrin matkalla. Onko volkkarin tehniikka pahoin vanhentunut ???
- omistaja Raumalta
Minä en koeajanut, enkä edes vilkassut, vaan ostaa päräytin suoraan liikkeen pihassa olleen s crossin. Neljä suzukia ollut tätä ennen (swift kaksi kpl sx4 ja grand vitara). Tuo viimeksi mainittu meni vaihdossa. Todella tyytyväinen olen.
- hankkija
Olen käynyt pari kertaa liikkeessä S-Crossia katsomassa ja minun mielestä se tuntuu tilavalta pituuteensa (4.3 m) nähden. Samoin korkea maavara miellyttää.
Vaikuttaa laadukkaalle autolle ja nelivetoa on ainakin saksalaisissa testeissä kehuttu - Krossari
Kokemusta karttuu s-crossista.
Ihmetystä herättää tämä ajotietokone mikä ei ota huomioon ensimmäisten tuhansien kilometrien totutusajoa vaan ehdottelee isoilla vaihteilla ajamista. Siis aina kun kierrokset nousee tuonne 2000 rpm kohdille niin ehdottaa isompaa pykälää sisään.
Eli neuvoo käytännössä vedättämään uutta moottoria. Ei hyvä.
Ei olisi ollut vaikeaa ohjelmoida tietokoneeseen ohjelma mikä olisi opastanut sisäänajovaiheen vaikka 2000 km saakka ja sitten vaihtaa tähän normaalitilaan.
Meinaatteko muut crossarit jatkaa 0w-20 öljyillä ensimmäisen huollon jälkeen vai perinteisemmillä 5w-30 öljyillä? Eikö edellinen sx4 missä myös m16a moottori käyttänyt tätä 5w-30 luokitusta?- S-crossari
Ensihuollossa (oli muutakin asiaa, niin samalla huollatin) pistivät näköjään marmorilla 0W-30:stä myllyyn.
- S Cross 2 WD
S-crossari kirjoitti:
Ensihuollossa (oli muutakin asiaa, niin samalla huollatin) pistivät näköjään marmorilla 0W-30:stä myllyyn.
Tarkoitatteko ensihuollolla 1000 km vai 15 tuhatta km? Mulla nyt neljäs uutena ostettu suitsa ja kaikki huollettu ekan kerran vasta 15 tuhannessa, jopa myyjäkin totesi 1000km öljyn vaihdon olevan melko turhaa.
- wan hana ikai nen
Pakkoko sitä on tehdä niinkuin ajotietokone ilmoittaa. Vaihtamisen voi tehdä kierroslukumittarin mukaan tai korvakuulolta niinkuin itsestä tuntuu.
Miltei kaikissa autoissa kulutusminimointivouhotuksen vuoksi indikaattori pyytää vaihtamaan liian aikaisin. Minusta liian pienillä kieroksilla vedättäminen on moottorille ja voimansiirrolle paha paha. Sillä voi rikkoa vaihdelaatikonkin jos kierrokset on niin alhaalla että tulee vääntövärähtelyjä.
Eipä uutta autoa huudattaakaan saa, mutta vaihteleva ajotapa erilaisilla kierroksilla maltillisella kaasunkäytöllä on minusta hyvä. - S-crossari
S Cross 2 WD kirjoitti:
Tarkoitatteko ensihuollolla 1000 km vai 15 tuhatta km? Mulla nyt neljäs uutena ostettu suitsa ja kaikki huollettu ekan kerran vasta 15 tuhannessa, jopa myyjäkin totesi 1000km öljyn vaihdon olevan melko turhaa.
No, ei tässä reilussa kuukaudessa ole 15 kiloa vielä mittariin ehtinyt ajaa. En olisi itsekään tuota "ensihuoltoa" välttämättä tehnyt, mutta kuten todettua, tuli muutakin asiaa marmorille, niin samalla tuon nyt teetätin...
- Svitti2
Sen kummemmin uutta kuin vanhaakaan moottoria ei pidä ajaa liian isolla vaihteella. Ja esim. itsellä uusi Swift on puhdas kierroskone, 4000 jälkeen ilo vasta kunnolla alkaa!
Mitään totutusajoa ei kyllä useimpien käsitysten mukaan nykylaitteissa tarvita. Jostain 70-luvulta jäänyt kai joillekin tuollainen tapa. Ei kun normaalia, vaihtelevaa ajoa vain ilman sen kummenpia mietiskelyjä tässä asiassa.
Ajotapa koneen mukaan. Joskus mp-myyjän kanssa naureskelin kun 40-v "papat" ajelevat moottoripyörilläkin muutaman tonnin kierroksilla, vaikka vähänkin sporttipyörän suuntaan olevassa saattavat ne parhaat tehot olla siellä 10000 paikkeilla... Mallista riippuen jälleen tietysti.
- Tamamitsu
Joo tämä kannattaa tiedostaa jos uutta autoa ostaa ettei noudata ajotietokoneen moottorin vedättämistä pienillä kierroksilla vaan tekee sisäänajon käyttäen pienempiä vaihteita.
- juss5
IV-4 SUZUKI on tulossa 2015 on hyvän näköinen sx4:seuraaja.
- Suzzukki
IV-4 korvannee Grand Vitaran kuitenkin?
- ei hjyvä
Olin jo vakavasti kiinnostunut uudesta S crossista, mutta kun luin jarruttoman peräkärryn painon 400kg niin kiesin ostosuunnitelma jäi siihen. Jo pelkkä kuomu kärry painaa yksinään 300kg niin siihen saisi lastata 100kg päälle eli jää kelkka kuljettamatta.
- Kgktirk
Onko kellään tietoa milloin uudistettu scross tulee suomeen. Tuo 1.6 on liian heikkotehoinen autoon. Turbolla varustettuna kiinnostaa.
- järki_ohoihh
Sulla on todella omituinen kysymys. 120 hevosvoimainen kone on sulle liian tehoton? Olet juurikin sellainen henkilö, joka lukee autolehtiä, kuin raamattua ja uskoo joka helvetin sanan sieltä. Liimaa turpo merkki autosi taakse ja jatka normaalia elämää.
- 400n
Kyllä tuo teho ja varsinkin vääntö on melko vaatimaton.
- hienosti_kerkeää
Väärin. Tuo s crossin nykyinen teho riittää varsin hyvin täällä suomessa. Vetopainotkin ovat sitä luokkaa, että nykyinen teho riittää erinomaisesti. Jos kohta s crossiin tulisi 200 heppainen ja 350 nyyttonia vääntävä kone, niin juuri sinä ja sinunlaiset teoreetikot itkisitte aivan samoin, että teho ei riitä. Minusta saisivat ottaa hyvin 20- 30 heppaa pois ja hienosti kerkeäisin joka paikkaan. Asennoitukaahan kunnolla.
- Yksiplusyksii
Kertokaahan kokemuksia sx4 s-crossista. Onko ollut vikoja ja mitä mieltä olette autosta.
- crossia
Vikoja on ollut runsaasti,ajettavuus kehno,meluisa,laiska,huonot penkit,korkeahko kulutus,valoteho luokkaa myrskylyhty,vaihtoon menee.
- crossia
Lisäys vielä. Ajoin tuolla s crossilla vajaat kuusikuukautta ja liike haki pois, kun osamaksut erääntyivät sattuneista syistä. Hyvä, että hakivat, koska heti sen jälkeen havaitsin nuo yllä mainitsemani huonot puolet siintä. Nyt alla Nissan Almera, joka on MAKSETTU kokonaan.
- Kaksiplusyksi
Pysytään asialinjalla. Eli kyseisellä autolla ajavat, kertokaahan kokemuksia. Onko ollut takuuhuoltoja. Mikä hyvää, mikä ei.
- Suosittele
Nyt vajaa pari vuotta ollut amputoitu ja automaattiversio ja tyytyväinen. Ajettu vajaa 39 000 ja toiminut moitteetta. Kaksi kertaa tehty Lapin reissu, yli 2 000 km per kerta ja kulutus tasaisella (n.90km/h) ajolla tietokoneen mukaan vain 5.2 litraa. Ei siis paha.
Jakkarat ovat hyvät, 500 kilsan päivämatkat menee paikat puutumatta.
No ehkä lisää potkua saisi hiukan olla, turbo kaveriksi, ei tarvitsisi motarilla niin tarkkaan miettiä, mihin rakoon ohituksissa auton laittaa? Tilat riittäneet toistaiseksi. Kun roikan päässä talvisin, on ainakin lämmitys riittänyt talviajossa. Maavara riittänyt lumessa, jousitus toiminut hyvin huonoillakin hiekkateillä täällä maallla. Oljyä ei ole vaihtojen välillä tarvinnut lisätä.
Ei kaduttavaa, hinta/laatu täysin kohdillaan, uskallan suositella. Ja myydäkin tuon kaverille takuun loppuessa. - sfdsfdbsfgbgfb
Itselläni on käytettynä ostettu etuvetoinen bensa manuaali. Ajettu 40000, josta itse olen ajanut 10000. Havaitut huonot puolet: Tuulilasin pesurit ovat melkoisen tehottomat ja etuistuimet eivät ristiseläntueltaan sovi ainakaan minulle. Edelliselle kommentoijalle penkit sopivat erinomaiset minulle taas eivät niin hyvin. S-crossista saa edullisesti kelpo peruspelin, jossa on todella hyvin tilaa ja joka ei syö tippaakaan öljyä. Suzukin luotettavuudessa ei pitäisi juurikaan olla ongelmia. Ainakaan itselläni ei ole ollut ongelmia edellistenkään kanssa.
- Suosittele
sfdsfdbsfgbgfb kirjoitti:
Itselläni on käytettynä ostettu etuvetoinen bensa manuaali. Ajettu 40000, josta itse olen ajanut 10000. Havaitut huonot puolet: Tuulilasin pesurit ovat melkoisen tehottomat ja etuistuimet eivät ristiseläntueltaan sovi ainakaan minulle. Edelliselle kommentoijalle penkit sopivat erinomaiset minulle taas eivät niin hyvin. S-crossista saa edullisesti kelpo peruspelin, jossa on todella hyvin tilaa ja joka ei syö tippaakaan öljyä. Suzukin luotettavuudessa ei pitäisi juurikaan olla ongelmia. Ainakaan itselläni ei ole ollut ongelmia edellistenkään kanssa.
Pesurit ei ehkä aivan tehottomat, mutta en itsekään pidä siitä, että lasolit ei kovassa vauhdissa nouse lasin yläreunaan. Hitaammassa ajossa paine kyllä levittää pesunesteen riitävästi lasille. Tosin sama vika monella muullakin merkillä, joilla sama sumutusversio, eikä vanhanaikaisia "ruiskuja", syytetään siis ajoviimaa. (Puolison SX4:ssa ne vanhanaikaiset "ruiskut" ja lasolit tulee lasille ylös asti kolmin kappalein per sulka, oli vauhtia mitä tahansa, ehdottomasti paremmat.)
Penkki säätöineen mitoilleni (180cm/85kg) ollut ok, jopa reisille tuki riittänyt hyvin. Kuten jo sanoin, 500km (6-7h) päivässä meni kroppa puutumatta useampi päivä peräkkäin.
Xenonien teho riittää, samoin varustelutaso (GLX) minulle. CVT-automaatti ok, ollut pitkään tuotannossa monella merkillä. No pieni kuminauhamaisuus siinä on uusiin kaksoiskytkentäboxeihin verrattuna, mutta CVT on varma ja viaton.
Pitkä miinus tosin ajotietokoneen paino/kiertonamiskoista mittaristossa, aika vanhanaikaiset. Nuo vielä lisäyksenä edelliseen kirjoitukseeni.
Eli joitakin pieniä miinuksia autosta toki löytyy, turbon puuttumisen lisäksi, mutta muuten hinta ja laatu kohdillaan S-Crossissa. Arvelisin jälleenmyyntiarvonkin vaihdossa, toiseenkin merkkiinkin olevan hyvän. Vielä niin uusi malli, että vaihtoarvoa ei kunnolla saatavissa. SX4 on ainakin pitänyt arvonsa hyvin käytettyinäkin.
Mutta kai se niin onkin, että ne jotka ei Suzukia ole omistaneet, ei tiedä kuinka hyvä auto se lopulta on. (vanha trad. sananlasku)
- TakamettänTaneli
Itsellä ollut 15000 km verran. Eniten on ärsyttänyt kojelaudan heijastuminen tuulilasiin vasten aurinkoa ajaessa, hyvä kun ulos näkee pahimmillaan. Tuohon täytyy saada tehtyä parannus.
Ohjaus on jäykähkö ja melko tunnoton. Ei haittaa mutkaisella tiellä, mutta mitä parempi ja suorempi tie, sitä surkeammaksi se suhteellisesti ottaen muuttuu. Eipä tee mieli pitkiä pikitiereissuja tehdä.
Lämmityslaite on melko heikkotehoinen ja tuulilasi huurtuu turhankin helposti pakkasella ihan maantieajossakin. Pitää aina välillä kääntää puhallus pelkästään tuulilasille ajaessa. Ilmastointi toimii kumman kulmikkaasti, välillä tohottaa reippaasti ja kohta taas vain pikkuisen pihisee. Tuo hieman huvittaa, kun edellisessä autossa riitti, kun syksyllä sääti suuttimet talviasentoon ja keväällä takasin eikä ilmastoinnin toimintaan muuten tarvinnut puuttua mitenkään.
Nelivedon toiminta on ollut yllättävänkin hyvä, eikä tunnu jäävän kiinni ristiriipunnassakaan. Talvirenkaiden leveys on kyllä älytön noin kevyelle autolle, heikentää lumessakulkuominaisuutta huomattavasti.
Mitään teknisiä vikoja ei ole tähän mennessä ilmaantunut, ja määräaikaishuoltokin on on suht halpa, 160 euroa kerta. Sanotaan, että halvalla ei saa hyvää, mutta tässä tapauksessa sentään siedettävän. - tuulipuku_kuski
Joka toinen huolto sitten maksaakin hieman eri lailla, sillä silloin vaihdetaan mm perä ja vaihteistoöljyt, nesteet, jarrunesteet ym ym. Huvittaa, kun nelivetoisessa ja etuvetoisessa s crossissa on tismalleen sama manuaali vaihdelaatikko ja nelivetoiseen pitää vaihtaa vaihteistoöljyt 40 tuhannen välein ja etuvetoiseen ei tarvitse vaihtaa ikinä, heh.
Ihmettelen tuota lasien huurtumista sulla, koska itselläni pysyy kyllä lasit hienosti auki vaikka enemmänkin porukkaa autossa, tarkista tai tarkistuta ettei raitisilma suodattimeen pääse jostain kosteutta. Tosiaan puhallin säätelee puhallusnopeutta itsekseen vaikka autossani on manuaalinen ilmastointi?
Ohjauksesta minultakin iso miinus, kerran jo huollossa päivittivät ohjauksen ohjelmiston, mutten huomannut parannusta. Tyynillä menettelee, mutta tuulella saa koko ajan ohjata ja tuo pitää paikkansa, ettei pitkiä matkoja ole mukava ajaa juuri ohjauksen takia. Kävin koeajamassa uuden Vitaran ja se tuntui miellyttävämmältä ajaa ja ennen kaikkea hiljaisemmalta vaikka samat renkaat, kuin s crossissani.
Tohon koelaudan heijastukseen auttaa vanha ja hyvä kikka, eli älä pyyhi pölyjä pois. Tepsii takuulla:=)
Ostin omani uutena ja nyt 49 tuhatta takana ja autoon olen tyytyväinen, tosin jos joutuisi paljon ajamaan esim motareilla, niin vaihtoon menisi ohjauksen takia.- Jaketin2
Minulla bensakoneella ja nelivetodlla varustettu s-crossa. Nyt sillä on ajettu puoli vuotta ja 10 000km. Ohjaus on tosiaan kevyt ja hieman tunnoton, mutta pahinta on, että auto on erittäin sivutuuliherkkä. Lasien huurtuminen on voimakkaampaa kuin mihin olen tottunut edellisissä autoissani, ilmastoinnin käyttö auttaa.
Sivutuuliherkkyyttä lukuunottamatta auto on ihan mukava ajaa ja kulutus kohtuullinen. Mitään vikoja ei ole vielä ollut. Suzukin määräaikaishuollot on viime vuosina olleet kalliikohja, taitaa olla sama "ongelma" nykyisinkin. - Jaketin2
Jaketin2 kirjoitti:
Minulla bensakoneella ja nelivetodlla varustettu s-crossa. Nyt sillä on ajettu puoli vuotta ja 10 000km. Ohjaus on tosiaan kevyt ja hieman tunnoton, mutta pahinta on, että auto on erittäin sivutuuliherkkä. Lasien huurtuminen on voimakkaampaa kuin mihin olen tottunut edellisissä autoissani, ilmastoinnin käyttö auttaa.
Sivutuuliherkkyyttä lukuunottamatta auto on ihan mukava ajaa ja kulutus kohtuullinen. Mitään vikoja ei ole vielä ollut. Suzukin määräaikaishuollot on viime vuosina olleet kalliikohja, taitaa olla sama "ongelma" nykyisinkin.Minulta jäi peruskoulu kesken. Toivon kuitenkin, että kaikki ymmärtävät mitä tarkoittaa nelivetodlla.
- veltoktok
Jaketin2 kirjoitti:
Minulta jäi peruskoulu kesken. Toivon kuitenkin, että kaikki ymmärtävät mitä tarkoittaa nelivetodlla.
Mikä helvetin nelivetodlla?? Se on NELIVEDOLLA. Jos haluaa olla näppärä ja vitsikäs, kannattaa keskittyä ainakin oikeinkirjoitukseen.
- Jaketin2
veltoktok kirjoitti:
Mikä helvetin nelivetodlla?? Se on NELIVEDOLLA. Jos haluaa olla näppärä ja vitsikäs, kannattaa keskittyä ainakin oikeinkirjoitukseen.
Höh! Siis minä feikkasin tuota edellistä kirjoittajaa tekeytymällä häneksi,kun huomasin siellä kijoitusvirheen. Tiedän, että pitää kijottaa "nelivedolla" mutta kijoitin tahallaan tuon hänen väärin kijoitetun sanan ärsyttääkseni häntä. Siis kyseessä oli läppä.
Vittu täälä on typerää porukkaa, joka ei ymärrä huumoria. Poetelkaa myäsin äidinkiltä ja oikeinkirjotusta.
HUOM, käytän vielä tässäkin tuon hyypiön nimimerkkiä ärsyttääkseni, heh. - Jaketin2
Jaketin2 kirjoitti:
Minulta jäi peruskoulu kesken. Toivon kuitenkin, että kaikki ymmärtävät mitä tarkoittaa nelivetodlla.
hoh hoijaakkaa teijä kaa
- s-crossari
Itse ajellut nyt vajaan kymppitonnin tuollaisella etuvetoisella S-Crossilla. Auto on mielestäni hintaiksekseen ihan laadukas laite ja pienien parantelujen jälkeen entistä parempi. Tein autoon ruostesuojakäsittelyn ja laitoin sisään aika reilusti äänieristettä lisää. Auto on nyt hijaisempi kuin aiempi E46 korinen bemarini oli.
Auto on aika väritön, mutta toisaalta kaikin puoli toimiva peli. Ajoasento on hyvä ja kulutus 6l/100km on mukavan matala.
Auton ärsyttävin puoli on ohjaus, jonka kanssa olenkin hieman tehnyt testauksia viime aikoina. Ensinnäkin, ainakin omassa, mutta ilmeisesti näissä kaikissa on liikaa aurausta takapyörissä tehtaan jäljiltä. Tein itse säädön shimmiprikkojen avulla ja säädin taka-aurauksen tehtaan ohjearvoihin. Tällä muutoksella auton ajettavuus parani jo oleellisesti. Ohjauksen suurin ongelma on huono keskitys ohjauksen keskialueella. Tuon pyöränkulmien säätöjen jälkeen auto on periaatteessa suuntavakaa, mutta ratin keskittämättömyys aivan keskialueella aiheuttaa maantiellä jonkin verran ohjaustarvetta. Tein autoon vielä toisen muutoksen ja muutin vanteiden et:tä eli toin vanteita 7mm ulospäin. Tämä paransi ohjaustuntumaa ( teki ohjauksesta hieman myös raskaamman ) ja mielestäni myös auton ajettavuutta, mutta edelleenkään en ole ihan tyytyväinen tuohon ohjauksen keskialueeseen 100km/h nopeudessa. Vanteen ET:n pienentäminen pienentää negatiivisen olkapoikkeaman määrää, jota näissä näkyy vakiovanteilla olevan melko paljon ( noin 15mm mittauksien mukaan).
Rengaspaineita ei näin kevyessä autossa myöskään kannata pitää liikaa, vaan 2,3bar on aika sopiva. Liialla paineella ajettavuus huononee oleellisesti. Auto on tosiaan sivutuuliherkkä, mutta niin nuo nykyautot tuppaa kaikki olemaan. Toki tämä suzuki suht. kevyenä autona vielä normaalia herkemmin tuohon sivutuuleen reagoi.
Kokonaisuutena auto ei missään nimessä ole huono. Tuokin etuvetoinen tuntuu olevan myös tavallisen pätevä laite kulkemaan esim. umpeen sataneella lumisella tiellä.- Amak_
Hieno lukea asiaakin täältä. Joo, tuo ohjaus on ongelma. Mulla myös etuvetoinen s cross vm -13 ja 51 tuhatta ajettu. Näihinhän saa suzuki huollossa uuden softan ohjaukseen, eivät sitä tarjoa, mutta tekevät sen haluttaessa ilmaiseksi. Ohjaus parani hieman tuon toimen piteen jälkeen. Aijemmassa sx nelosessani oli vielä vanha kunnon hydraulinen tehostin, mutta näissä ohjaus on täysinsähköinen ja susi. Miten mahtaa sulla takuut säilyä, kun peukaloit alustaa? Taka renkaat kuluvat mulla todella tasaisesti ja veikkaanpa, että sulla alkaa sisä reuna kulumaan, kun pienensit aurausta. Tuota kulutusta hiukan ihmettelen myös sulla, kun omassani keskikulutus 5.3 ja ajan enimmikseen taajama ajoa ja vene traileria sekä peräkärryäkin vedettu, toki ei pitkiä matkoja. Aluksi vierastin vitosella kuutta kymppiä ja allekin ajoa taajamissa, mutta nyt olen niin tehnyt ja taloudellisen ajon osoitinkin niin neuvoo. Pissapojan sumuruisku surkea kovassa vauhdissa. Kuskin penkin etu kiinnitys kohtaa korottivat heti uutena pyynnöstäni, koska olen 190 cm pitkä ja ei tukenut jalkaa kunnossa, nyt hyvä.
- kunnossavaiei
Ei tukenut jalkaa kunnossa? siis jalka vai penkki kunnossa? onko nyt penkki vai jalka epäkunnossa ja miksi se on hyvä?
- Amak_
Kerrotko s-crossari mistä olet saanut värittömän auton, kun ei tuollaista väritöntä väriä ole mielestäni ollut Suzukin valikoimassa? Ilmeisesti siinä on vain pohjaväri, ettei ihan heti ruostu?
- s-crossari
Amak_ kirjoitti:
Kerrotko s-crossari mistä olet saanut värittömän auton, kun ei tuollaista väritöntä väriä ole mielestäni ollut Suzukin valikoimassa? Ilmeisesti siinä on vain pohjaväri, ettei ihan heti ruostu?
Et ilmeisesti ymmärrä kirjoitettua tekstiä? Jos tekstissä lukee auton olevan väritön, niin miten ihmeessä siinä sinun mielestäsi voi olla pohjaväri?????
- popol
Se keskikulutus näyttö valehtelee muutaman desin ainakin itsellä eli jos se näyttää että kulutus on 5.7l/100km niin silloin se yleensä todellisuudessa on ollut 6l/100km.
Itsellä tuo kulutus nousee kun tulee aika paljon matkaa 100km/h nopeusalueella ja sitten muuten sellaista motaripätkää hinkattua ees taas. 320d Bemari söi samoissa ajoissa 5,5-5,7l/100km, jotta ei tuo S-cross nyt pahakulutuksinen ole.
en tiedä miten muilla, mutta minulle takarenkaissa oli tehtaan jäljiltä 12mm kokonaisauraus ja siitä noin 2/3 oli apumiehen takarenkaassa. Ohjearvo on 5mm, johon sitten säädinkin tuon taka-aurauksen. Alkuperäisellä taka-aurauksella auto ei mennyt tiellä hetkeäkään suoraan vaan kun ratista päästi irti niin samantien lähti vetämään jompaan kumpaan suuntaan.
suzukin mielestä tämä ei ole säädettävissä, mutta esim. Corolla versoissa on samanlainen taka-akselisto ja Toyota ihan itse tekee sinne säätölevyjä, joilla tuota aurausta pystyy säätämään.- renkaassa
Niin onko auraus nyt autosi renkaassa, vai apukuskin renkaassa?
- renkaassa
renkaassa kirjoitti:
Niin onko auraus nyt autosi renkaassa, vai apukuskin renkaassa?
Muuten, vieläkin minua harmittaa tuo pohjaväri homma. Että pitikin olla vitsikäs ja jouduin itse nauraun aiheeksi. Voihan räkä. Toivotaan, ettei tosta toisesta läpästäni löydy saman moista mokaa, huh.
- Amak_
Tosiaan mielenkiintoinen toi taka auraus? Ei vaan kannata huollossa mainita, että on itse peukaloinut alustarakenteita. Toinen arvelluttava asia tuossa on mahdollinen onnettomuustilanne, jossa autosi olisi syyllinen osapuoli ja jostain syystä ilmenisi tutkimuksissa, että itse viritelty alurakenteita? Tämä toki taitaa olla harvinaista.
Uskon, että tuo vanteen et:n muuttaminen parantaa asiaa ja itsellä menee ens kesänä kesärenkaat uusiksi, niin otan pykälää kapeammat, mutta saman korkuiset, jottei mittariin tule liikaa heittoa. Päivävalojen polttimot kestää max 10 tuhatta ja mulla jo viides poltin pari menossa, tosin poltinpari maksaa alle vitosen ja erittäin helppo ja nopea vaihtaa. Ajoin ekan kymppitonnin lähes vallan myös parkit päällä valoisaan aikaan, jolloin samassa lasipolttimossa paloi kaksi hehkulankaa kerralla ja luulin polttimoiden lyhyen iän johtuvan siintä, mutta eipä johtunut. Kysyin huollosta, josko jollain konstia sais takavalot palamaan päivävalojen kanssa, mutta arvatenkin vastasivat sen olevan mahdotonta. Taitaa gls mallissa saada ajotietokoneella takavalot myös mukaan päivällä? Kaiken kaikkiaan hyvä auto hintaansa nähden ja ainoatakaan vikaa ei ole vielä ilmennyt noiden päiväajovalo polttimoiden palamisen lisäksi. - Amak_
Ai niin eihän auto voi olla syyllinen vaan ihminen.
- saa_kopioita_nimimerkin
Amak_ kirjoitti:
Tosiaan mielenkiintoinen toi taka auraus? Ei vaan kannata huollossa mainita, että on itse peukaloinut alustarakenteita. Toinen arvelluttava asia tuossa on mahdollinen onnettomuustilanne, jossa autosi olisi syyllinen osapuoli ja jostain syystä ilmenisi tutkimuksissa, että itse viritelty alurakenteita? Tämä toki taitaa olla harvinaista.
Uskon, että tuo vanteen et:n muuttaminen parantaa asiaa ja itsellä menee ens kesänä kesärenkaat uusiksi, niin otan pykälää kapeammat, mutta saman korkuiset, jottei mittariin tule liikaa heittoa. Päivävalojen polttimot kestää max 10 tuhatta ja mulla jo viides poltin pari menossa, tosin poltinpari maksaa alle vitosen ja erittäin helppo ja nopea vaihtaa. Ajoin ekan kymppitonnin lähes vallan myös parkit päällä valoisaan aikaan, jolloin samassa lasipolttimossa paloi kaksi hehkulankaa kerralla ja luulin polttimoiden lyhyen iän johtuvan siintä, mutta eipä johtunut. Kysyin huollosta, josko jollain konstia sais takavalot palamaan päivävalojen kanssa, mutta arvatenkin vastasivat sen olevan mahdotonta. Taitaa gls mallissa saada ajotietokoneella takavalot myös mukaan päivällä? Kaiken kaikkiaan hyvä auto hintaansa nähden ja ainoatakaan vikaa ei ole vielä ilmennyt noiden päiväajovalo polttimoiden palamisen lisäksi.Vähän samoilla linjoilla olen kanssasi tuosta alustan omatoimisesta peukaloinnista. Samoin tuo vanteen et:n muuttaminen arvelluttaa, koska ainakin sx nelosessa takapyörän laakereissa on ongelmia ja jos s crossissa yhtä surkeat laakerit, niin takuu aikana turha kuvitella, että laakerit vaihdetaan takuuseen, jos vanteiden et ei ole alkuperäinen. Asiaahan pahentaa laakereiden kannalta vielä se, että et:tä on muutettu niin, että raideleveys kasvaa.
Olen kyllä hieman ihmeissäni, jos henkilö ostaa uuden yli 20 tonnia maksavan auton ja joutuu heti itse korjaamaan ja muuttamaan alustaa? Vai onko kuitenkin kyseessä "tuhattaituri", joka ei vaan voi pitää näppejään erossa uudestakaan autosta;=) Jos takapyörien suuntaus on yli tehtaan arvon noinkin paljon, niin on maailman varmaa, että tehdas korjaa asian tavalla tai toisella ja kolmannella tavalla sitten purkaa kaupan asiakkaan vaateesta. Se, että kysyy asiaa joltain sivukylän suzuki huollosta ei riitä, vaan kannaattaa tarvittaessa olla yhteydessä maahantuojaan tai sitten kuluttajaasiamieheen. - kunnossavaiei
Amak_ kirjoitti:
Ai niin eihän auto voi olla syyllinen vaan ihminen.
Mietihän vaan, minkä värinen pohjamaali on värittömässä autossa, heh heh, kieh kieh!!
- popol
Olen ollut takapyörien aurauksesta yhteydessä maahantuojaan ja totesi ongelman olemassaolon, mutta ei ilmeisesti tehdä heidän puoleltaan asialle mitään, koska tehtaalta ei löydy noita säätölimuja näihin autoihin. Tekemälläni muutoksilla ei ole mitään vaikutusta auton onnettomuus yms tilanteeseen. Käytännössä pulteilla kiinnitettävän pyörännavan ja akselin väliin on laitettu noin puolen millin vahvuiset simmauslevyt sopivalle puolelle ja pultattu napa takaisin kiinni.
Vanteen ET:n muutos voi toki vaikuttaa laakereiden kestävyyteen, mutta ei se noin pienellä muutoksella vielä paljoa siihen vaikuta.
Sitten tiedoksi, että en ole ostanut tätä autoa uutena vaan ostin sen eräältä tutultu todella vähän ajettuna, koska hän ei tykännyt auton ajettavuudesta. Harrastan kaikennäköisiä moottorilla varustettuja koneita, joten tästäkään ei tietenkään ole näppejä voinut erossa pitää :)
Ja mitä omalla kokemuksella voin sanoa niin harvassa on Suomessa ne merkkiliikkeet, jotka oikeasti ymmärtää autojen tekniikasta kovinkaan paljoa. Asentajista näitä kavereita löytyy, mutta työnjohtopuolelta todella harvoin.- Amak_
Ok. Kiitoksia tiedoista. Oletko muuten tarkistanu huoltoliikkeestä, että onko ohjauksessa uusi softa? Kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa, omani ainakin muuttui rauhallisemmaksi tuon softan vaihdon jälkeen. Ohjaus muuttui myös aavistuksen jäykemmäksi ja sekin auttaa levottomuuteen. Niin, mainitsinkin tossa ylempänä, että tuon softan vaihdon tekevät ilmaiseksi ja homma kestää n 15 min.
- popol
Amak_ kirjoitti:
Ok. Kiitoksia tiedoista. Oletko muuten tarkistanu huoltoliikkeestä, että onko ohjauksessa uusi softa? Kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa, omani ainakin muuttui rauhallisemmaksi tuon softan vaihdon jälkeen. Ohjaus muuttui myös aavistuksen jäykemmäksi ja sekin auttaa levottomuuteen. Niin, mainitsinkin tossa ylempänä, että tuon softan vaihdon tekevät ilmaiseksi ja homma kestää n 15 min.
On mulla todella jäykkä, juuri tarkastin.
- kunnossavaiei
popol kirjoitti:
On mulla todella jäykkä, juuri tarkastin.
Pohjamaali menee jäykäksi, jos sitä ei välillä käy sekoittamassa. Varsinkin väritön pohjamaali, heh.
- sontapäivitys
Amak_ kirjoitti:
Ok. Kiitoksia tiedoista. Oletko muuten tarkistanu huoltoliikkeestä, että onko ohjauksessa uusi softa? Kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa, omani ainakin muuttui rauhallisemmaksi tuon softan vaihdon jälkeen. Ohjaus muuttui myös aavistuksen jäykemmäksi ja sekin auttaa levottomuuteen. Niin, mainitsinkin tossa ylempänä, että tuon softan vaihdon tekevät ilmaiseksi ja homma kestää n 15 min.
Huollossa olivat käyneet koeajolla ja ajaneet hevosenpaskaläjän yli niin autossi oli sitten uusi sonta...
- koekaatoraportti
Sutsuki ässäx4 S Gross koekaajettu, katolleen meni.
- balenosusuki
onk kellään tietua, balenon lämppärin puhaltimesta? fak, mulla rätisi ja paukkui ja tuli savu ulos. kylmä ajaa, kun ei puhalla, fak. jos sul o jääny hyllylle balenoon sopiva puhallin, niin toimitatko vaik postissa mulle sen, maksan sen sitten kyllä. siis balenon susuki kysees.
- RauskiL
Kolusin kaikki paikat kirjahyllyä myöten läpi, vaan ei palenon puhallin sattunut silmää, harmi. Mutta kelpaisko sulle Transitin etupyörän laakeri sarja, sopii vuosimalleihin 1979- 1990, suunnilleen sata tuhatta ajettu ja toinen sarja löytyy myös, joka hieman ääntää, mutta muuten hyvä. Laitahan yhteys tietojasi, niin pistän osat tulemaan postiennakolla ja hinnaksi ajattelin molemmille sarjoille yhteensä 92 euroa, mutta mentööt tasarahalla 100 euroa Joulun kunniaksi. Minä oon Leppäsen Rauski, tutuille Rauno.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812