Kyllästynyt parisuhteeseen, normaalia?

One and only 4-ever?

Olen seurustellut mieheni kanssa 17-vuotiaasta lähtien (eli n. 3,5v). Olen itse nyt siis 20.v ja mieheni on 21.v. Alkuhuumaa meillä kesti n. vuoden ajan, kunnes muutimme yhteen ja arki saapui suhteeseemme. Menimme myös kihloihin samoihin aikoihin. Nyt olemme siis olleet kaksi vuotta kihloissa sekä avoliitossa ja kaikki on mennyt oikein hyvin.

Minusta on kuitenkin hiljattain alkanut tuntumaan siltä, että olen kyllästynyt mieheeni ja tähän koko parisuhteeseen. Miehessäni ei ole mitään vikaa, vaan suhteemme on mielestäni hyvällä pohjalla ja kumpikin osallistuu suhteen hoitamiseen. Seksiäkin on edelleen normaalisti pari kertaa viikossa. Näennäisesti meillä siis menee hyvin.

En tiedä mistä kyllästymiseni johtuu, mutta olen vain alkanut unelmoida uudestaan siitä jännityksestä ja kihelmöinnistä, joka suhteissa on alkuhuuman aikaan. Lisäksi olen alkanut miettimään sitä, että olemme vielä todella nuoria, vasta parikymppisiä. Haluanko todella olla tämän miehen kanssa koko loppuelämäni?

Muutimme molemmat suoraan lapsuudenkodeistamme yhteen, joten kumpikaan meistä ei ole ikinä asunut edes yksin, sitäkin olisi siis mukava kokeilla. Miehelläni ei myöskään ole koskaan ollut muita naisia - olen siis hänen ensimmäinen tyttöystävänsä. Minulla taas oli kaksi poikaystävää ennen nykyistä miestäni, eli mieheni on minulle siis kolmas poikaystävä.

Olen yrittänyt vaivihkaa kysellä mieheltäni tällaisia asioita: Onko hän miettinyt koskaan, etten olekaan se oikea hänelle? Haluaisiko hän kokeilla joskus yksin asumista? Ajatteleeko hän koskaan elämää ilman minua? Haluaisiko hän "kokeilla" muitakin naisia? Onko hän onnellinen kanssani?

Mieheni vastaa aina samalla tavalla. Hänen mielestään olen se ainoa oikea, eikä hän haluaisi ikinä menettää minua. Hän ei myöskään haluaisi "kokeilla" muita naisia, koska minä olen kuulemma täydellinen hänelle. Hän ei halua kokeilla yksin asumista ja hän on enemmän, kuin onnellinen kanssani. Tiedän, että hän on vilpitön vastauksissaan ja tarkoittaa niitä oikeasti. Harmi vain, että minä olen alkanut kyllästymään tähän suhteeseen. Tiedän, että mieheni on "kultakimpale" ja olen todella onnekas, kun olen edes saanut niin hyvän miehen itselleni.

Tiedän, että jokaisessa suhteessa (varsinkin pidemmissä) tulee välillä kyllästymisiä puolin ja toisin. Meilläkin on ollut sellaista joskus. Tämä ei kuitenkaan ole sellaista normaalia kyllästymistä, vaan pikemminkin suoranaista halua kokea elämää toisellakin tavalla. En tiedä, mitä tekisin. Ahdistaa.

Onko tämmöinen ajattelu normaalia ja mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Tiedän, että päätän itse elämästäni, mutta onko täällä henkilöitä, jotka ovat jääneet suhteeseen tai vastaavasti sellaisia, jotka ovat päättäneet lähteä kokeilemaan toisenlaista elämää?

19

3376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lifemocker

olette tehneet kaiken liian nopeasti ja liian heppoisin perustein.

harva alle 24v solmittu parisuhde kestää...

tässä on hyvä esimerkki MIKSI kierrän teidät nuoret tytöt kaukaa kun ette osaa sitoutua, ettekä edes vielä halua

• semmosta1

sua kukaa nuori nainen haluiskaa

• Sitoutunutnuori

Millähän perusteilla sanot että nuorempi nainen ei muka voi sitoutua? Onko takana peräti jopa YKSI suhde jonkun kaksikymppisen naisen kanssa? Vai onko tämä nyt niitä stereotypioita että nuoret naiset on tyhmiä bimboja, jotka kaikki juoksee vaan jännityksen perässä?

Aloitin seurustelemaan 17 vuotiaana (ihan ensimmäisen kerran) ja olen neljä vuotta myöhemmin vieläkin saman jätkän kanssa. Myös kaksi ystävääni aloittivat seurustelemaan nuorena. Toinen 18 vuotiaana ja toinen 17 vuotiaana myös. Ovat molemmat nyt naimisissa. Molemmat seurustelivat pitkään, eivätkä vain vuoden päästä saaneet päähänsä mennä naimisiin että eivät he päätöstään mitenkään heppoisin perustein tehneet.

• lifemocker
        semmosta1 kirjoitti:

sua kukaa nuori nainen haluiskaa

sittenhän se menee tasan kun en minäkään näe suhteen mahdollisuutta teinin kanssa ;)

• lifemocker
        Sitoutunutnuori kirjoitti:

Millähän perusteilla sanot että nuorempi nainen ei muka voi sitoutua? Onko takana peräti jopa YKSI suhde jonkun kaksikymppisen naisen kanssa? Vai onko tämä nyt niitä stereotypioita että nuoret naiset on tyhmiä bimboja, jotka kaikki juoksee vaan jännityksen perässä?

Aloitin seurustelemaan 17 vuotiaana (ihan ensimmäisen kerran) ja olen neljä vuotta myöhemmin vieläkin saman jätkän kanssa. Myös kaksi ystävääni aloittivat seurustelemaan nuorena. Toinen 18 vuotiaana ja toinen 17 vuotiaana myös. Ovat molemmat nyt naimisissa. Molemmat seurustelivat pitkään, eivätkä vain vuoden päästä saaneet päähänsä mennä naimisiin että eivät he päätöstään mitenkään heppoisin perustein tehneet.

"Millähän perusteilla sanot että nuorempi nainen ei muka voi sitoutua?"

koska juuri tuo kypsymättömyys ja haikailu "kokemuksien" perään sen estävät

"Aloitin seurustelemaan 17 vuotiaana (ihan ensimmäisen kerran) ja olen neljä vuotta myöhemmin vieläkin saman jätkän kanssa."

katsotaan oletteko yhdessä vielä edelleen kun täytätte 25 saatikka 30!

• Mies.
        lifemocker kirjoitti:

"Millähän perusteilla sanot että nuorempi nainen ei muka voi sitoutua?"

koska juuri tuo kypsymättömyys ja haikailu "kokemuksien" perään sen estävät

"Aloitin seurustelemaan 17 vuotiaana (ihan ensimmäisen kerran) ja olen neljä vuotta myöhemmin vieläkin saman jätkän kanssa."

katsotaan oletteko yhdessä vielä edelleen kun täytätte 25 saatikka 30!

Se, että joku ei ole valmis sitoutumaan alle parikymppisenä, ei tarkoita, että kukaan ei siihen pystyisi.

• lifemocker
        Mies. kirjoitti:

Se, että joku ei ole valmis sitoutumaan alle parikymppisenä, ei tarkoita, että kukaan ei siihen pystyisi.

todennäköisyydet eivät vaan ole sen puolella että homma toimisi.

jos ihmiset käyttäisivät aina enemmän järkeä parinmuodostuksessa, monet pettymykset karsiutuisivat

• mä vaan
        lifemocker kirjoitti:

jos ihmiset käyttäisivät aina enemmän järkeä parinmuodostuksessa, monet pettymykset karsiutuisivat

Jos olisin valinnut puolison todennäköisyyksien perusteella, en olisi tässä. Omassa parisuhteessani on ollut useita epäonnistumisen riskitekijöitä, mutta yhdessä olemme edelleen. Riskejä kannattaa toki miettiä, mutta tilastot eivät pysty ennustamaan mitään. Ihmisellä on mahdollisuus valita ja tehdä päätöksiä.

• Mies.
        lifemocker kirjoitti:

Todennäköisyyksien arviointi kannattaa unohtaa parinvalinnassa. Realiteetit kannattaa tunnustaa, mutta muuten kannattaa toimia sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä ja oikealta.

• One and only 4-ever?

En tiedä onko tässä kyse sitoutumisesta vai mistä. Tuntuu vain, että olen puun ja kuoren välissä.

Haluaisin niin paljon kokea, millaista se toisenlainen elämä voisi olla. Haluaisin kokea millaista on olla sinkku aikuisiällä ja millaista on asua ihan yksin. Haluaisin kokea taas sen ihastumisen jännityksen ja kihelmöinnin. Haluaisin kokea irtosuhteita, vaikka se kuulostaakin kamalalta. Haluaisin käyttää rahani mihin haluan, ilman, että pitää ottaa toinen osapuoli huomioon. Haluaisin vihdoinkin saada ottaa koiran, jota emme voi mieheni allergian takia ottaa. Haluaisin ja haluaisin... :s

Toisaalta taas, en haluaisi luopua nykyisestä miehestäni, koska olemme kuitenkin jo alkaneet rakentaa yhteistä elämää ja tiedän, että hän todellakin on "kultakimpale". Jos heitän tuon "kultakimpaleen" roskiin, en välttämättä enää ikinä saa uutta, vaan joudun "tyytymään" vain kylmään kiveen.

Siksi tämä onkin niin vaikeaa. Päätös olisi helppo jos mieheni olisi tuollainen kylmä kivi, mutta kun hän ei ole. Jos mieheni vapautuu markkinoille, hänellä on heti iso jono tyttöystävä-kandidaatteja odottamassa. Jos jätän mieheni, tiedän, etten koskaan saisi häntä enää takaisin.

• Mies.

Aika normaalilta tuo tilanteesi tuntuu. Noin käy kaikille, jotka eivät ole "riittävästi" eläneet ennen vakavaa parisuhdetta. Yleensä kestää kuitenkin hieman pidempään ennenkuin nuo ajatukset saavat vallan. Itse aloin seurustelemaan parikymppisenä itseäni selvästi nuoremman tytön kanssa. Meillä kului yli kaksikymmentä vuotta yhdessä ennen kuin vaimoni kertoi minulle nuo samat asiat, joita viestissäsi kerroit.

En allekirjoita tuota mokkerin ajatusta siitä, että liian kokemattomiin ei kannata sekaantua. Meillä on ollut paljon onnellisia vuosia yhdessä.

Muuta ohjetta en osaa sinulle antaa kuin sen, että älä elä onnetonta elämää.

Miettiessäsi päätöstäsi kannattaa harkita tarkasti kannattaako se kakku syödä, jonka haluaa säästää.

• lifemocker

kuten sanoin, sä olet vain liian nuori vakituiseen parisuhteeseen. et ole vielä valmis siihen, joten et siihen pysty.

sä olet jo mielessäsi jättänyt miehesi, joten tuo nyt on oikeastaan vain toisen kusettamista, kun et kuitenkaan hänen kanssaan pohjimmiltaan halua olla.

tuo ei tule päättymään kuin siihen, että sä yksi ilta petät miestäsi ja sitten eroatte riidoissa, joten ehkä sun kannattaisi erota ennenkuin satutat häntä vielä pahemmin?

kuten tuossa sanottiinkin, niin onneton ei kannata alkaa olemaan. ei sitä saa itseäänkään pettää.

• rkgjdhsjqq

voisitko keksiä jotain sellaista uutta elämääsi, joka piristäisi ilman, että hyvä suhde menisi karille? Vaikka matkustaa kavereiden kanssa, uusi jännä harrastus, muutto uudelle paikkakunnalle yhdessä tms? Suhteessa ollessaankin voi keksiä kaikenlaista muuta, Yhteisiä ja ehkä omia seikkailujakin, vaikkei irtopanoja ym. voikaan harrastaa... Vaikea tilanne... Kunhan et ajan kanssa vaan ahdistu ja tunne että elämästä jää jotain kokematta.

• Sinulla on

liian kova halu päästä kokeilemaan muuta.

En usko että roikkuminen tuossa suhteessa jollain konstilla pelastaisi kaiken.

Olet varmasti jo ainakin 60% varmuudella lähtemässä suhteesta, ainoa mikä estää tekemästä sitä heti, on pelon ja erokivun välttely.

Sori, kaikkea ei voi saada.

• mek

Sinulta on se sinkkuaiaka viettämättä ja haluat vapuden niinhän se on ja monelle nuorena seurustelun aloittaneelle tulee se vapauden kaipuu kun on pari lasta ja ikää 30-40 välillä ja sitten erotaan vapauden kaipuun nähden.

• mä vaan

Tutustuin mieheeni 16-vuotiaana ja jahkailin ensimmäisen vuoden, kunnes tein päätöksen sitoutua. Mieheni oli hyvin pian varma, että haluaa mut vaimokseen, mulle taas asia oli enemmänkin päätös: että tämä on nyt tässä. Suljin jotain pois, mutta se, mitä sain, on arvokkaampaa kuin mikään muu.

Toki olen joskus kaivannut rakastumisen tunnetta ja sitä jännitystä, kun toisessa on vielä uusia puolia ja kaikki mahdollisuudet ovat auki. Mutta toisaalta, mitä eniten aikanaan toivoin: sitä, että olisi joku, johon luottaa, jonka kanssa jakaa kaikki. Ja puolisoonkin olen rakastunut uudelleen ja uudelleen. Irtosuhteita en ole ikinä kaivannut - kylläkin vakuuttelua siitä, että olen puolisoni silmissä edelleen haluttava.

Ihminen muuttuu läpi elämän, vaikka nuoruudessa kehitys on tietysti nopeampaa. Välillä täytyy punnita, millä oikeasti on merkitystä. Vapauden kaipuu voi tulla kelle tahansa missä iässä tahansa. Sitoutuminen ei silti tarkoita sitä, etteikö saisi olla omaa elämää. Kaikkea ei tarvitse tehdä yhdessä.

Mitä koet jääväsi vaille? Ovatko ne omia toiveitasi vai asioita, joita "kuuluu" nuorena kokea? Jos haluat seksi- ja seurustelukokemuksia, älä sitoudu vielä, mutta muista, että elämä ei pysähdy. Mikä sulle on elämässä tärkeää, millaisia tavoitteita sulla on, millaisena haluaisit nähdä itsesi vaikka 5-10 vuoden kuluttua?

• jadette

Toiset varhain aloitetut suhteet onnistuvat, toiset taas eivät.
      Tiedän pareja, jotka ovat aloittaneet seurustelun jo 15-vuotiaina ja ovat kymmenen vuotta myöhemminkin yhdessä, avioituneina ja onnellisina.
      Ja päinvastoin....

Käsitän, että sinulla on yleinen kyllästymisen tunne ja halu kokeilla muitakin miehiä. Tilanne olisi tosi helppo, jos nykyinen ei olisi kultakimpale.
      Anna ainakin itsellesi aikaa miettiä ratkaisua, älä lähde vielä hötkyilemään.

Näitä kyllästymisen tuntoja ja halua kokeilla muita tulee vanhemmillekin pareille.
      Tunnettu klisee on viidenkympin villitys miehillä, ja naisille villitys tulee silloin kun perheen lapset ovat muuttamassa pois kotoa.
      Joten tilanteesi ei välttämättä johdu siitä, että olette kumpikin muuttaneet suoraan kotoa yhteen ilman kokemuksia muista kumppaneista.

Aika ratkaisee ja kypsyttää päätöstä. Sitä ennen voit kuivaharjoitella, eli haet itsellesi omia harrasteita ja tapaile yksin omia ystäviäsi, tee reissuja yksin ystävien kanssa ilman puolisoa.
      Parisuhde kun vaatii myös tilaa oman elämän elämiselle. Aina ei tarvitse kyhnätä toisen kyljessä.

Parisuhteessa muutenkin on aikoja, jolloin ollaan enemmän erilään ja taas enemmän yhdessä. Se on aaltoliikettä.
      Älä säikähdä uskottomuusajatuksia. Kyllä niitä tulee jokaiselle, ja pieniä ihastuksia, tai jopa rakastumisia. Rakastumistakaan ei tarvitse lähteä käytännössä viemään konkreettiseen toimintaan, vaan sen voi jättää ajatuksen ja tunteen tasolle.

Ihminen jopa päivän mittaan ajattelee niin satojatuhansia ajatuksia, että sinne mahtuu näitäkin "roskakoriin" joutavia tuotoksia pääkoppaan. Ne täytyy vain jättää omaan arvoonsa.

Sanoisin sinulle, että anna ajan vielä näyttää. Laita vaikka määräaika, jolloin katsot tilanteen uudelleen. Se voi olla Uusi Vuosi tms. minkä katsot sopivaksi. Siihen asti yrität hyväksyä mietteesi ja elää niin rikkaasti kuin pystyt.

• nainen27v.

Hmh, täällä samoja ajatuksia ollut noin viimeisen vuoden ajan, ja ihan sama tilanne silleen että mies ei voisi kuvitellakaan muita kuin minua..
      On tämä vaikeaa, tavallaan kaikki hyvin mutta tuntuu että jotakin kuitenkin puuttuu enkä ole niin onnellinen kuin haluaisin olevani.
      Vai olenko vain kiittämätön,tähänkö pitäisi oikeasti yrittää vain olla onnellinen, kun asiat kuitenkin (muka) hyvin..?
      Olin myös 17v. kun alettiin seurustelemaan,mies minua vuoden vanhempi, yhdessä oloa yli 9 vuotta ja avoliittoa takana n. 7 vuotta.

• Itseäkin ahdistaisi

Jotenkin aika huvittavaa tuo sun poikaystävien laskeminen... Sulla on ollut kaksi suhdetta alle 17-vuotiaana lapsena, no joooo... Muuttanut yhteen 19-vuotiaana ja vielä kihloihin mennyt heti. Mikä ihmeen kiire on jättää lapsuus ja nuoruus kesken? Ei se kihlasormus tee sinusta yhtään se aikuisempaa, päinvastoin koko homma kuulostaa joltain kotileikiltä.

Mikään ei silti estä sitä, että voit kasvaa aikuiseksi toisen kanssakin. Ei ole pakko leikkiä kotia jos ei siltä tunnu. Asukaan erillään, seukatkaa jos siltä tuntuu, erotkaa jos se on parempi. Ei elämä ole niin mustavalkoista, että pitää valita joko 100 % perhe"idylli" tai hurja sinkkuelämä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2467
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      895
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe