erakkounelma

uunounelmaerakko

Jos erakoitumisesta puhutaan..kumpikohan olisi parempi erakoitumismuoto.. erakoituminen metsämökkiin landelle vai lähiöön kaksioon?

Itse liikkuvana ja hiljaisuutta kaipaavana muuttaisin tietysti metsämökkiin. Tilaa tehdä asioita ja olla paremmin rauhassa. Lähiössä voisi lähteä ulos vain öisin tai hyvin aikaisin lähikauppaan. Mutta ärsyttää kerrostalomelu ja tilanpuute. Nyt asun vielä yksiössä.

Sitten toinen on tietysti se että jos vielä löytyisi oikea unelmaerakko mukaan niin sithän sitä vois erakoitua kahdestaan. Haaveitako vain?

Mutta ihan tosissani kyselen. Elämänkokemukset ja ihmiset ottavat nyt päähän. Miksikään erakkomunkiksi en kyllä alkaisi vaikka toisaalta olisihan siinäkin tiettyä asiaa. Ei uskonnollisuuden vuoksi mutta koska tykkään pohtia, kirjoittaa, tutkia, maalata, elää vähän sellasta elämänfilosofiaa harjoittavana ihmisenä poissa yhteiskunnasta tavallaan.

Juu semmosta turinaa.

40

705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uunounelmaerakko

Taas tuli yötä myöten tutkittua netistä erilaisten erakkojen elämää. Kyllä niistä aika paljon kirjotetaan ja historiassa on ollut. Jos erakoituis niin mä varmaan kirjoittaisin kirjan. Yrityksiä on ollut mutten päässyt oikeaan fiilikseen. Kyllä mä taidan ihan tosissani olla tämän asian suhteen.

• hohto puuttuu

"kumpikohan olisi parempi erakoitumismuoto.. erakoituminen metsämökkiin landelle vai lähiöön kaksioon?"

Aikas paha kysymys. Lähiössä on se hyvä puoli, että "jos ikävä kaupunkiin tulee" niin sitten pääsee helpostikin kaupunkiin. Maalta on aikas pitkä matka kaupunkiin jos yhteydet puuttuvat. Maalla oleminen vain voi olla vapaampaa. Eli jos matkaa on 5-10km niin se ei ole vielä paha etäisyys.

Pidemmän päälle toi erakkoelämä voi olla sen verran haastavaa, ettei se monillekkaan sovi. Kertomukset erakoista voivat olla kiinnostavampia kuin todellisuus.

Todellisuudesta puuttuu sellainen hohto.

• uunounelmaerakko

Aina kun maalle pääsen parin kaverin mökkeihin wanhoihin niin se askeettisuus..saunan lämmitys,veden kanto,uunin lämmitys jne kiehtoo. Ja tähän kaupunkiin EI TODELLAKAAN OLE MITÄÄN HINKUA PALATA. Liian kauan täällä.

Yksiö nyt ainakin on ihan liian pieni paikka erakoitumiseen. kaksiokin siinä ja siinä. Maalta kaupunkiin tulo on aina yhtä tuskaa. Vuokramökilläkin yhden kaverin kanssa soudettiin yöllä ja eksyiltiin.. no oltiin vähän juotu. Mut se fiilis..ou jea.

Kyllä varmaan kaukolinjan bussit kulkevat jos nyt ihan pakko kaupunkiin päästä.

• turvekatto

Itse miettinyt samaa. Inhoan ihmisiä. Suoraansanoen vihaan. Kerrostalomelu, melu ja hälinä yleensäkin, saa näkemään punaista. Ja ihmiset ovat yhtä kuin hälinä.

Enpä tiedä saisiko erakkomökin samalla vuokralla kuin pienen asunnon. Maalle erakoitumisen kustannukset huolettavat. Kuten myös palvelujen saatavuus. Jos lähimpään tarmo lähikauppaan on 15-20 kilometriä alkaa ruokahuolto olemaan aika epämiellyttävää. Auto pitäisi olla. Auton pito taas maksaa. Taksilla kaupassa käyntikin maksaa. Bussit ei välttämättä ihan syrjäkylillä edes kulje. Joka tapauksessa kylmätavarat pilaantuu matkalla. Tiedä sitten. Ja jos sattuisi terveyskeskusta tarvitsemaan niin sinne voi olla enemmänkin kuin 15-20 km matkaa.

Itselleni maalla yksinolon ongelmaksi voisi muodostua epätodellisuuden tunne. Välillä tunnen oloni epätodelliseksi täällä kaupungissakin jos en viikkoon poistu asunnosta. Jos puu kaatuu metsässä ja kukaan ei ole kuulemassa jne. Sitten kun paikallisbussissa muhii toisten rutjakkeiden seassa tuupittavana niin palailee todellisuuteen. Jos jonnekin aivan korpeen muuttaa ei niitä ihmisiä sitten todellakaan ole. Ihana hiljaisuus ja rauha, mutta jos on se riski että todellisuudentaju katoaa ilman kosketusta ulkomaailmaan niin en suosittele.

• uunounelmaerakko

En ole paljoa löytänyt vuokrattavia mökkejä pitkäksi aikaa. Vuokramökissä vaan huono puoli jos sen löytää niin se on sit vuokra eikä oma eikä mitään varmuutta ja kauhee varovaisuus kaikesta. Ei voi kaikkee toteuttaa mitä haluu.

Oma on aina oma vaikka mörskänsä vahingossa polttas. Ei ole kenellekään tilivelvollinen. Etelästäkin löytää punamultamökin tontteineen 15000 euroo joskus halvemmalla mut sit tontit yleensä helkkarin pieniä.

Voihan sitä jonkun kunnan haja-asutusalueen kylän reunamilla asustaa jos sais edullisen tontin ja siirtohirsimökin. Joskus saa puoli-ilmaiseksi poisviennin kustannuksella rakennuksen hirret ja ovet ja ikkunat. Perustukset pitää itse hankkii..pilariperustus rossipohjainen.

Ruokahuollosta ei huolta. Jos on vaikkapa paljon maata/peltoo ja järvi lähellä.. no oikeudet kai pitää olla mut pilkkiminen on jokamiehen oikeus. Osittainen omavaraistalous. Pitäähän erakolla olla tekemistä.

Pyörällä pääsee lähikauppaan pitkienkin matkojen taakse ja ostaa välttämättömimmät tarvikkeet. Eläinrakas ihminen voi käydä jonkun lyhyen koulutuksen ja hankkii sit hyötyelukoita. Yks tuttu sai hankkii ainakin kanoja vaikkei oo mikään maatalouskoulua? käynyt.

Kanoja, possuja,lampaita. Ne kai on helpoimmasta päästä. Vuohet syö vähän kaikkee. Sit vaan pitää muistaa ettei ne oo lemmikeitä.Enolla oli mökillä joskus kesälampaita, syksyllä saatiin rahat ja lihaa. Kai ihan hyvä tienesti? Olin pieni. Lemmikiksi voi hankkii vaikka pari kissaa pitämään hiiret sun muut loitolla. Jos ihmisiä pelkää tai rosvoja voi hankkii koiran tai kaksi.Seurallisempia kuin kissat. Mutta siinä taas kaksi ruokittavaa lisää. Ne ei heinillä elä.

Verstas,liiteri ja sauna ja talli. Pihasaunan rakentaa jne.. esim kierrätyshirsistä. Kuten muutkin rakennukset. Kiuaskivet vaikka järvestä jos ei muuta.Kuivakäymälä sen pitää olla kunnollinen.

Epätodellisuuden tunne seuraa kaikkialla. Jos on semmonen ihminen. Mä tunnen kyllä mutta maalla oon rauhallisempi.. onnellisempi. Se riittää. Ja aina voi kävästä kaupungissa bussilla jos ei ihan tiettömien taipaleiden takana erakkoile. Ei ehkä ihan tarkoitus.

Kyllä tätä on pohdittu.

• kaupunkierakko

Kerrostalossa on aina jonkin verran meteliä siitä ei mihinkään pääse. Itse asun lähiössä ja pidän siitä koska kaikki palvelut ja kaupat ovat lähellä. Voin liikkua ulkona mihin aikaan tahansa. Ei muut ihmiset häiritse. Eiväthän ne koskaan ota mitään yhteyttä paitsi joku juoppo voi yrittää pummata tupakkaa tai rahaa.

• uunounelmaerakko

No ei ne ihmiset nyt silleen häiritse mut kuitenkin. Jos palvelut on lähellä ihan hyvähän se tietty. Mulla vaan on tilan tarve suuri. Yksiö on pieni isompi liian kallis. Vuokralle vaikka tavallaan vuokralla nytkin oon niin en tulevaisuudessa mennä.

Maalla pääsee halvemmalla. Mä esimerkiksi hoidan hyötykasvimaata mut se ei oo oma ja se on pieni. Mulla ei ole myöskään tilaa tehdä esimerkiksi puutöitä. Entisöintiä tai tällasta..tarvitsen siis verstaan. Ei semmosta niin vaan vuokrata.

Haluan käydä kalassa. Haluan olla luonnossa ja mua kyllä vähän häiritsee melu kerrostalossa. Nämä asiat on sellaset miksen erakoituisi kerrostaloon.

Helppo elämä laiskistaa. Enkä mä pelaile netissä vaan etsin tietoa ja joskus keskustelen palstoilla. Oon paljon sukkuloinut kodin ja baarien väliä ns hyvänpäiväntuttuja humalassa nähnyt. Tai sitten yksi vetänyt kalsarikännejä. Sellasta en enää kaipaa vaikka aikanaan ihan kivaa oli ja jopa jossain määrin suosittelenkin. Aikansa kutakin. Nyt tahdon muuta.

• aika jänn ajatus aloittajalta.. viimeaikoina miettinyt AIVAN samaa, että mettää... (mieluiten lappi).

• uunounelmaerakko

Oikeastaan on vain yksi syy miksen Lappiin menisi, Lapissa on kyllä taikaa.. mut siellä on niin lyhyt kasvukausi. Haluan kasvattaa muun muassa hyötykasvimaata. Olla sillä lailla omavarainen. Ei paras paikka harrastaa semmosta.

• 1-1

Luonnon keskellä sielu lepää. Ei melua tai hälyä vain luonnon ääniä. Jos toimeentulo olisi turvattu muutaisin kaupungista heti pois.

Lähiöt ovat täynnä ihmisiä, joissa ei ole yhteisöllisyyttä eikä lähimmäisistä välitetä paskan vertaa.

• uunounelmaerakko

Lähiössä muutama naapuri ehkä moikkaa varsinkin jos on nähnyt baarissa. Maaseudulla ollessa tuntemattomatkin niin nuoret kuin vanhat. Jännä juttu.

• Omituista172
        uunounelmaerakko kirjoitti:

Lähiössä muutama naapuri ehkä moikkaa varsinkin jos on nähnyt baarissa. Maaseudulla ollessa tuntemattomatkin niin nuoret kuin vanhat. Jännä juttu.

Mitäs erakkoja te olette jos haluatte että ihmiset moikkaa?

• uunounelmaerakko
        Omituista172 kirjoitti:

Mitäs erakkoja te olette jos haluatte että ihmiset moikkaa?

Eipä väliä moikkavatko vai eivät. Oon kohtelias kuitenkin. No jos ei muuta kuin 2/3erakko? Sekin varmaan loppuu kun pääsen maalle. Tosin en nyt välttämättä 100 prosenttinen erakko halua olla kuten taisin mainita tai ainakin tarkoitus oli?

• fdeasdftyuiop

Erakon toimeentulo vähän herättää kysymyksiä... ei kukaan pysty olemaan EU-Euroopassa täysin omavarainen, siis että kasvattaa itse viljat ja kaikki. Eli pitää pystyä myös ostamaan ruokaa. Ja sähkö, vesi ym maksuja syntyy väistämättä. Millä erakko ne maksaa? Työttömyyskorvauksella? Työssäkäyntialue on onneksi jo nyt 80 km ja tulevaisuudessa laajenee entisestään. Työtön ei voi olla kirjaimellisesti erakko, koska hänellä on velvollisuus ottaa vastaan töitä tai osallistua työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin. Tulevaisuudessa mahdollisesti jopa tehdä jotain hanttihommia ollakseen oikeutettu minkäänlaisiin tukiin.

Kuulostaa samalta kuin jonkun toisen haave lähteä vapaaehtoistyöhön ulkomaille; ei mitään realistisia mahdollisuuksia mutta usko, että paikanvaihdos riittää poistamaan ongelmat omassa persoonallisuudessa.

Onneksi nämä pakofantasiat eivät muutu todeksi. Yksinäinen ihminen on viimeinen kaikista tekemään totta haaveistaan. Jos hän pystyisi tekemään totta haaveistaan niin hän ei istuisi tänäänKIN yksin kotona vaan toteuttaisi unelmaansa. Mutta jo se, että jotkut haaveilevat elävänsä muiden veronmaksajien kustannuksella ilman yritystäkään elättää itse itsensä, pistää vihaksi. Kun sitä totaaliomavaraisuutta ei siis todellakaan ole.

• wanted_man

Niin, EU:n myötähän ne työpaikat väheni todella rajusti tässä vuosien saatossa, ottamatta enempää kantaa politiikkaan, Eu:n keksivät isot yritykset/korporaatiot, jotta voisivat liikutella pääomia, työvoimaa, tehtaita ensin. Viro,Latvia,Liettua jne. sitten he päättivät, että Kiina ja Intia ovat parasta riistoaluetta.

Kuten jokainen voi nähdä on lähes poikkeuksetta jokainen atk-osa/laite, tehty Kiinassa. Ja eu-komissaareilla on mahtavat edut ja palkat, jotta järjestelmä pyörii. Kuten muillakin sen koneiston työntekijöillä.

Ja kansa äänesti kyllä, kun puhuttiin muista asioista, esim. turvallisuudesta, talouden vakaudesta jne.

Nyt ollaan tässä tilanteessa. Eikä hyvältä näytä Euroopan tai Usan talouden suhteen.

Mitä tässä voidaan nyt sitten tehdä?

Anteeksi tämä meni vähän talous- ja kauppapolitiikan puolelle!

• frfrewff

Etätyö tai pienimuotoinen business netissä on yksi vaihtoehto. Eihän erakko paljon rahaa tarvitse, jokin 500€ kuussa riittää.

• uunounelmaerakko
        frfrewff kirjoitti:

Etätyö tai pienimuotoinen business netissä on yksi vaihtoehto. Eihän erakko paljon rahaa tarvitse, jokin 500€ kuussa riittää.

No vaikka juuri näin sit vois olla varaa maksaa vähän sähköökin kun on etätyö ja tietokone. Mut pienellä tullaan toimeen ja askeettisesti. Thäts the plään and meaning of be a hermit..heh.

• gtgrttrhtrhrthyh

"Työtön ei voi olla kirjaimellisesti erakko, koska hänellä on velvollisuus ottaa vastaan töitä tai osallistua työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin. "

Töitä ei riitä nykyisin edes niitä aktiivisesti etsiville. Aika olematon mahdollisuus, että joutuisi vastaanottamaan työtä.

Työllistymistä edistävät toimenpiteet on useimmissa kunnissa jo pitkälti ajettu alas kun on huomatta, että ne ovat pelkkää rahanhukkaa.

Nykyisin käytännössä työttömän tarvitsee tehdä se, että käy työkkäritädin 15 minsan haastattelussa ja uusi aika puolen vuoden päähän.

"Tulevaisuudessa mahdollisesti jopa tehdä jotain hanttihommia ollakseen oikeutettu minkäänlaisiin tukiin."

Ehdotus ainoastaan pudottaisi tukia jos näihin ei osallistu. Vaikka menettäisi työttömyyskorvauksen kokonaan, niin saa saman sossusta. Toiseksi tämä systeemi ei ikinä toteudu, koska kunnilla ei ole siihen varaa.

• uunounelmaerakko
        gtgrttrhtrhrthyh kirjoitti:

"Työtön ei voi olla kirjaimellisesti erakko, koska hänellä on velvollisuus ottaa vastaan töitä tai osallistua työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin. "

Töitä ei riitä nykyisin edes niitä aktiivisesti etsiville. Aika olematon mahdollisuus, että joutuisi vastaanottamaan työtä.

Työllistymistä edistävät toimenpiteet on useimmissa kunnissa jo pitkälti ajettu alas kun on huomatta, että ne ovat pelkkää rahanhukkaa.

Nykyisin käytännössä työttömän tarvitsee tehdä se, että käy työkkäritädin 15 minsan haastattelussa ja uusi aika puolen vuoden päähän.

"Tulevaisuudessa mahdollisesti jopa tehdä jotain hanttihommia ollakseen oikeutettu minkäänlaisiin tukiin."

Ehdotus ainoastaan pudottaisi tukia jos näihin ei osallistu. Vaikka menettäisi työttömyyskorvauksen kokonaan, niin saa saman sossusta. Toiseksi tämä systeemi ei ikinä toteudu, koska kunnilla ei ole siihen varaa.

Jep..silleen.

• uunounelmaerakko

Jaa pakofantasiaa? No puhutaan sitten puolierakkoudesta eikä niin kirjaimellisesti erakkolaisuudesta. Toimeentulotuella oon nyt aika pitkälti elellyt. Työt otan vastaan hanttihommat ynnä muut ja maalla voisin tehdä yleismiehen töitä pihatöitä,mokkitalkkarinhommia ynnä muita vaikka vanhemmille ihmisille. Muuten pitkälti omavarainen.
      Mollista ei ole löytynyt kuin orjatöitä pari kertaa viimeisen kolmen vuoden työttömyyden aikana. Itse oon suhteilla hankkinut ne harvat muut. Aina jotain teen en oo laiska. Piste. Tämä maa on aika pitkälti kuralla..yksisyy erakoitua lisää. Ja miten syntyy vesimaksu jos on kaivo, likakaivo ja kuivakäymälä? Sähkö?..no ehkä radioon ja johonkin lamppuun.

Niin..ja toteutan unelmani heti kun saan RAHAT kasaan. Ilman sitä ei voi olla TOTEUTTAMASSA tätä Ns pakofantasiaa. Muutenhan oon suunnitelmani aika pitkälti miettinytkin.

• taajamaerakko

Käytännössä olen erakoitunut lähiökaksioon. Talo on rauhallinen ja luontoon pääsee aina halutessa. Voi tutkia, pohtia, lukea ja maalata. Ajatus korven erakkomökistä on vain unelma. En pystyisi elämään ilman sähköä ja muita mukavuuksia. Ruuan ja lämmön hankkiminen luonnosta tai asumuksen kunnossapito eivät oikeasti luonnistuisi.

Olen tottunut käymään töissä ja tienaamaan sen verran, että tulen lähiössä toimeen. Ajatus on luostarielämästä viehättää myös, mutta vain ajatuksena. Luostarissa on muitakin ja ihmisten laatimat ehdot sekä aikataulut määräävät kaikesta kellon ympäri.

• uunounelmaerakko

Jokin luostareissa kiehtoo muakin. Varsinkin vanhemmissa. Arkkitehtuuri,historia ja se tieto mitä ne munkit on vuosisatojen ajan säilöneet kun tavallinen kansa elänyt tietämättömyydessä. Tai ehkä pitäs perustaa oma luostari.. tiede ja taideluostari. Vanhojen taitojen luostari Tai jotain vastaavaa..mua ainakin kiinnostaa vanhat taidot tässä kasvavassa uusavuttomuuden, ahneuden ja pinnallisuuden maailmassa.

Tässä pieni linkki yhdestä erakosta..menee uskon puolelle kyllä..mut elänyt kovan elämän ja sit.. elää tuolla..

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2384040/Maxime-Meet-monk-lives-life-virtual-solitude-131ft-pillar.html

• haaveilijaN

Minua on myös erakoituminen kiinnostanut. Mutta se ajatus katkeaa heti siihen toimeentuloon. Ensinnäkään ei saisi ostettua mitään mökkiä kun ei ole säästöjä ja pankki tuskin lainaa erakkosuunnitelmaan rahoja.Ja sitten se että omavaraiseksi en ryhtyisi sillä haluan että minulla on juokseva vesi, sähkö ja lämmitys. Sellaisesta olen haaveillut että saisi joskus ostettua jostain kaupungin laitamilta syrjäisen mummonmökin. Siellä voisi asua rauhassa ja kaupunkiin pääsisi tarvittaessa. Mutta en taas osaisi tehdä pakollisia remppa ja pihatöitä ja kalliiksi tulisi palkata työmies joka hommaan. Yksinäisellä kun ei ole ystäviä auttamassa. Haaveet kaatuu...

• uunounelmaerakko

Erakkona taitaa olla pakko osata vähän kaikenlaista,olla homma hanskassa ja vasara kädessä ja talikko kasvimaassa. Juokseva vesi on ehkä mummonmökissä liikaa mutta tietty se sähkö vois hyvä olla. Varsinkin jos tykkää puutöitä tehdä tai no verstaassa puuhailla. Mökki ja tonttti ei välttämättä hirveästi maksa riippuu missäpäin Suomea sijaitsee. Oon löytänyt mummonmökkejä 15 000 eteenpäin. Se olis sun kai sit pakko opetella jos mökkirahat saat kasaan??

• haaveilijaN
        uunounelmaerakko kirjoitti:

Erakkona taitaa olla pakko osata vähän kaikenlaista,olla homma hanskassa ja vasara kädessä ja talikko kasvimaassa. Juokseva vesi on ehkä mummonmökissä liikaa mutta tietty se sähkö vois hyvä olla. Varsinkin jos tykkää puutöitä tehdä tai no verstaassa puuhailla. Mökki ja tonttti ei välttämättä hirveästi maksa riippuu missäpäin Suomea sijaitsee. Oon löytänyt mummonmökkejä 15 000 eteenpäin. Se olis sun kai sit pakko opetella jos mökkirahat saat kasaan??

No ei se juokseva vesi välttämätön olisi, siihen vain on tottunut. Ulkohuussin abc olisi sitten ensimmäinen asia joka pitäisi opetella. :D Minä voisin mökin ja tontin ostaa mistäpäin suomea vain, en ole sidoksissa mihinkään. Mutta taitaa haaveeksi minun kohdalla jäädä. Vilkaisin nopeasti tuota linkkiä. Tuossa ihan erilainen tilanne kuitenkin kun sinne mökkiin hilataan köysiä pitkin ruuat ja varmasti muukin tarvittava. Eikä liene 30 asteen pakkasta talvella. Tavalliselle erakolle tuskin ruokaa tuodaan, korkeintaan viranomaiset hakee pakkohoitoon suljetulle syömään.

• uunounelmaerakko
        haaveilijaN kirjoitti:

No ei se juokseva vesi välttämätön olisi, siihen vain on tottunut. Ulkohuussin abc olisi sitten ensimmäinen asia joka pitäisi opetella. :D Minä voisin mökin ja tontin ostaa mistäpäin suomea vain, en ole sidoksissa mihinkään. Mutta taitaa haaveeksi minun kohdalla jäädä. Vilkaisin nopeasti tuota linkkiä. Tuossa ihan erilainen tilanne kuitenkin kun sinne mökkiin hilataan köysiä pitkin ruuat ja varmasti muukin tarvittava. Eikä liene 30 asteen pakkasta talvella. Tavalliselle erakolle tuskin ruokaa tuodaan, korkeintaan viranomaiset hakee pakkohoitoon suljetulle syömään.

Pysyy käsivoimat kunnossa kun kantaa vedet kaivosta..varsinkin mäkeä ylös. joo toi linkki oli nyt vaan tommonen mielenkiintoinen juttu..taitaapa Georgiassa kyllä talvella jonkin verran pakkastakin olla ei ehkä ihan 30 kuitenkaan. Hienot maisemat ja jotenkin kotoisa fiilis.

Ulkohuussin abc..hmm ei se kummosempaa ole..rakennusohjeet ja sitä myöten käyttöhjeet on löytynyt netistä.. http://www.huussi.net/

Haaveiluahan tämä vielä on mutta älä säkään nyt luovu erakkounelmista.

• dsfsdfsdfdsf

Mitähän töitä tuollaisella metsämökki tilalla voisi tehdä mistä tienaisi vähän rahaa?

• uunounelmaerakko

No itse oon ajatellut kasvattaa hyötykasveja ja kalastaa? Tehdä käsitöitä (harjoitus käynnissä) sekä korjata ja entisöidä kenties? Elukoiden pito? Jos joku wanha naapuri tarttee apuja jne? Kaikkee pientä. Luoda lunta, haravoida naapureilla. Mökkitalkkarin hommia, maalata, korjata aitoja. Tehty on ennenkin. Sen verta sosiaalinen täytyy olla muuten täytyy todella opetella omavaraisuusjuttuja.

Kyllä usko tähän hommaan on kova edelleenkin.

• ehdotus?

Nuorempana voi olla metsän keskellä, mutta vanhana kannattaa muuttaa kaksioon, tai mieluummin yksiöön, jotta on terveydenhuolto lähellä. Mieluiten hiljainen esikaupunkialue lähellä sairaalaa, jossa on myös psyykeosasto.

• uunounelmaerakko

Yksiö on helvetistä. Kaksiokaan ei paras mahdollinen. Kun maailmasta on aika lähteä niin mieluusti wanhana saappaat jalassa metsämökissä. Ei wanhuus välttämättä tarkoita sellasta raihnasuutta etteikö pystyisi elää mökissäkin. Lähiöelämä lamaannuttaa ja tappaa. kokemusta on. Maalla pysyy virkeenä. Esimerkkejä löytyy.

• katsokaa netistä

Dokumentti pieni rakkaustarina Surnu-Pekka,Asu lapissa pienessä mökissä.

• yuotuubes
      • uunounelmaerakko

Juu katsottu on ja muita samankaltaisia ihmiskohtaloita. Noi voi olla vähän hardcoree mutta perusidea on jees. Tykkään ja peukutan plussaa.

• Anonyymi

Etenikö toteutukseen

• Anonyymi

Tulin pitkästä aikaa katsoo aloitustani. Ei edennyt. Muutin kyllä isompaan asuntoon ja uudelle seudulle. Tässä on meri lähellä. Metsääkin. Ja järvikin löytyy. Unelma mökistä ei ole haihtunut. Tuli käytyä vanhempieni kanssa katsomassa yhtä sun toista torppaa, mökkii. Vaan olivat kaukana täältä. Joitain kontakteja kun mullakin on vaikka 80 prosenttisesti viihdyn omissa oloissani.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulin pitkästä aikaa katsoo aloitustani. Ei edennyt. Muutin kyllä isompaan asuntoon ja uudelle seudulle. Tässä on meri lähellä. Metsääkin. Ja järvikin löytyy. Unelma mökistä ei ole haihtunut. Tuli käytyä vanhempieni kanssa katsomassa yhtä sun toista torppaa, mökkii. Vaan olivat kaukana täältä. Joitain kontakteja kun mullakin on vaikka 80 prosenttisesti viihdyn omissa oloissani.

Juu siis uunounelmaerakko tässä kirjoittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse pohdiskelen tällästä projektia...
        Ostais lapin erämailta huvilan veden ääreltä ja tehdä siitä omavaraisen kaiken kuten energian ja ruuan suhteen. Mutta 4G yhteys sinne pitää yltää, että ei siitä luovuta. Pitäisi saada noin 200k täyteen että se toteutuisi. Suunnitelmana tehdä töitä 8v ilman nostamatta palkkaa pois ollenkaan tililtä. Elää porukoilla sen aikaa. Pakolliset vuosikulut pitäisi karsia minimiin.
        Sitten sitä voi loppuelämän elellä siellä kunhan maksaa vain kiinteistöveron jne...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse pohdiskelen tällästä projektia...
        Ostais lapin erämailta huvilan veden ääreltä ja tehdä siitä omavaraisen kaiken kuten energian ja ruuan suhteen. Mutta 4G yhteys sinne pitää yltää, että ei siitä luovuta. Pitäisi saada noin 200k täyteen että se toteutuisi. Suunnitelmana tehdä töitä 8v ilman nostamatta palkkaa pois ollenkaan tililtä. Elää porukoilla sen aikaa. Pakolliset vuosikulut pitäisi karsia minimiin.
        Sitten sitä voi loppuelämän elellä siellä kunhan maksaa vain kiinteistöveron jne...

Lapista? Et ole lukenut mitä ennustajat on kertoneet siitä? Menee Venäjälle, ja perässä luultavasti itäosakin.

• Anonyymi

Metsämökkiin voi muuttaa jos on mies, sietää paljon hankaluutta, on valmis opettelemaan tekemään itse niin paljon kuin mahdollista. Jos on nainen, niin syrjään ei kannata muuttaa. Ei siksi, etteikö naisihminenkin osaisi opetella monia taitoja ja pärjäisi alkeellisissakin oloissa. Maaseudun yksinäiset, usein alkoholisoituneet turvokkat kyllä nopeasti kuulevat jos jossakin töllissä asuu nainen yksin. Rällätään autolla edestakaisin lähistöllä kuikuilemassa, tuppaudutaan jollain tekosyyllä: myymään kalaa, tekemään polttopuita tai sitten vain tullaan kännissä iltamyöhäisellä ovelle.

• Anonyymi

ei kumpikaan, retkeilen keväästä- alku talveen. Luonnossa ja cityssäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      89
      4600
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3133
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2202
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      231
      1348
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      67
      1097
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      112
      999
    Aihe