Tampereen murre

Matti

Olis kiva lukea tällä palstalla vieraspaikkakuntalaisten mielipiteitä Tampereen murteesta. Kun mää puhun murteellani, ulkopaikkakuntalainen kysyy, et oonko lammas, kun tuolla tavoin ääntelen...

34

12236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuomas

      Tampereen murteesta tulee positiivinen fiilis, tai "viilis" niin kuin Tampereella varmaan sanottaisiin. Tulee mieleen Kummeli ja "jääkiakko". Ja pikkukakkosen Ransukin puhui aika "hianosti" tamperetta. Ehkä juuri Kummelista johtuu tuo vähän koominen vaikutelma.

      Tampereen tuntee esim. pronomineista "mää, sää" ja erityisen hauska on "kekä, kekkä", liudentuneesta ällästä esim. sanassa "hal'l'i", infinitiivimuodoista "tekeen, ajaan" ja nk:sta esim. sanassa "kenkät". Ja tietysti: kyllä = "kylä" tai "kyä", siellä = "siälä" tai "siä", jne.

      Se kyllä erottuu joukosta, ei voi vahingossa luulla tampereenpuhujaa helsinkiläiseksi tai turkulaiseksi! (mikä on ihan hyvä asia!)

      • amistaar

        eiköhän toi kekä oo jotain muuta murretta ku tampereen murretta...joltain turun suunnalta veikkaisin....


      • Nimetön
        amistaar kirjoitti:

        eiköhän toi kekä oo jotain muuta murretta ku tampereen murretta...joltain turun suunnalta veikkaisin....

        Turussa sanotaan usein ketä, esim. "Ketä siält nyt soittaa?". Kekä tai kekkä ei ole ainakaan täältä päin. Kekästä yhdellä k:lla en ole koskaan kuullutkaan.


      • cpl salo tj
        amistaar kirjoitti:

        eiköhän toi kekä oo jotain muuta murretta ku tampereen murretta...joltain turun suunnalta veikkaisin....

        kekä on nakkilan murretta ihan turkkusen kupeesta. nämä usein sekotetaan ja ihan syystäkin kun ovat niin liki.


      • ellen Ahonen

        tampereen murre on hianoo


      • TampereeltaNääs
        amistaar kirjoitti:

        eiköhän toi kekä oo jotain muuta murretta ku tampereen murretta...joltain turun suunnalta veikkaisin....

        Kyä täälä Tampereellakin sanotaan "kekä" ja "kekkä"!!!
        Sitä en sitten tiärä, että mistää sanonta on kotosin.


    • mää tiärän

      Kun muutin Keski-Suomesta Tampereelle niin huomasin tällaisen ilmiön:

      Nuoriso puhuu Tamperetta jotenkin lyhyemmin, mutta kevyellä Tampereen "nuatilla" kuitenkin. Ei kovin vahvasti murteellisesti.

      Sitten taas jotkut vanhemman polven ihmiset, varsinkin "tuunarit". Voi veljet :) kyä lähtee meinaan!!! Luulin aluksi että ne pelleilee. Ne Matti-Näsä-jutut ei ole yhtään liioteltuja!!!

      No, ei tarttenu kauaa asua niin ny puhun jo melkein ku alkuasukkaat. Ei siinä mitää, anti mennä vaa!

      • selleri-siili

        Mun mielestä nuoret ei puhu niin selvästi tampereen murretta, kuin iäkkäämmät ihmiset!Voisi sanoa ,että ehkä tähäkin mansenkiäleen on tullut uudelta sukupolvelta uusia juttuja.Eikös jokainen murre muutu aikojen saatossa?Muuten aiheen vierestä voiko tätä ns. nuorison käyttämä pissislanguagea sanoa murteeksi?


      • st4di
        selleri-siili kirjoitti:

        Mun mielestä nuoret ei puhu niin selvästi tampereen murretta, kuin iäkkäämmät ihmiset!Voisi sanoa ,että ehkä tähäkin mansenkiäleen on tullut uudelta sukupolvelta uusia juttuja.Eikös jokainen murre muutu aikojen saatossa?Muuten aiheen vierestä voiko tätä ns. nuorison käyttämä pissislanguagea sanoa murteeksi?

        Tarkotatko stadinslangii? ei taira kuule olla mikää pi55i5language vaa iha stadin oma murre. pitäskö tätä tampereen murretta sanoo sit joksku suomen kolmanneks kieleks..?


      • tiedän
        st4di kirjoitti:

        Tarkotatko stadinslangii? ei taira kuule olla mikää pi55i5language vaa iha stadin oma murre. pitäskö tätä tampereen murretta sanoo sit joksku suomen kolmanneks kieleks..?

        vitun daiju, eiköhän se tarkottanu ihan sitä stadilaisten tapaa honottaa nokkaansa puhuessaan, ei se oo stadin slangii. snaijaatsä mitä mä bamlaan? toi oli.


      • ellen Ahonen

        matti näsä o viisas miäs


    • Tampaxix

      Jammun (Erkki Kanerva) Yrjö-pakinoissa on itse asiassa kaksikin Tampereen murretta. Yrjön puheessa on säilynyt aika harvinaista hämäläistä maalaismuretta, jossa d ääntyy älläksi, ja jota ei nykyään enää kuule. Työkaveri Vikki taas puhuu vanhempaa tamperelaista "oikeaa" työläismurretta. Eikä sitäkään enää kuule kuin harvoin. Noita Yrjö-pokkareita löytää varmaan hyvinkin divareista eurolla. Ja on viä niim maar pareen pääle humorissaki löytyy nääs.

      • m1956

        Kuuntelin aikanaan nauhalta (ehkä 60-luvun lopulla) Forssan kirjastossa murrenäytteitä. Vanha Tammelan murre (ei siis Tampereen Tammelan) oli juuri ärsyttävää, kun akka puhui niin että lausui kaikki r-kirjaimet l-kirjaimina.


      • murre-ekspertti
        m1956 kirjoitti:

        Kuuntelin aikanaan nauhalta (ehkä 60-luvun lopulla) Forssan kirjastossa murrenäytteitä. Vanha Tammelan murre (ei siis Tampereen Tammelan) oli juuri ärsyttävää, kun akka puhui niin että lausui kaikki r-kirjaimet l-kirjaimina.

        Voisikohan olla juuri tämän takia se, että hyvin vanha hämäläinen l-äänne yleiskielen (d) on lähes kuollut ilmiö. Ensin se vaihdettiin ärrään ja nyt uhkana on d taikka kato. Tammelan murre on hieno murre. Pilä väärät miälipittees ominasi.


    • Stemuli

      Kyä täsä o jokuse kerra saanu kuula että ooks nääs tamperreelta !!

      • tamppere

        Mää nääs mukkasin pyärällä rotwallin reunaa nii etä pipa lens!


    • 775756777676767

      Tampereen murre kuulostaa oikein hauskalta. Tamperelaisia ihmisiä kun on tavannut nekin on olleet oikein mukavia.

    • Tampereen murteesta

      Tampereen murre on aina kuulostanut minulle todella mukavalta ja leppoisalta.
      Hyvältä kuulostaa. Olen Pohjanmaalta.

    • Tammpere

      Tampereen murre ja hämäläinen hitaus täydentävät hienosti toisiaan. Pirkanmaalainen työkaverini osaa yhdistää ne esimerkiksi jaaritellessaan:

      "Emmää tiärä tarviiko mul lähtee viämään niitä papereita viälä kun kohta niitä tulee kumminki lisää ja sit mun on ainaki lährettävä..."

      Sitaatti ei varmaankaan ole kaikilta osin oikein, koska en itse ole tuolta murrealueelta.

      • Lingvisti

        No, murteetkin jakaantuu helposti maakunnittain kahteen alueeseen tai jopa seutukunnittain. Esimerkiksi hämeessä on havaittavissa ainakin pirkanmaalainen (astevaihtelut), hämäläinen (pitenevät kirjaimet ja sanasto) ja forssalainen nuotti (sanojen lyhentyminen ja turkulaisvaikutus).

        "Emmää tiärä taraviiko mul lähtee viämään niitä papereita viä kun kohta niitä tulee kummiskil lisää ja sittem mun on kummiski lährettävä."
        "Emmä tiiä tartteeks mul lähtee viemään niitä papereita viä kun kohta niitä tulee kumminkil lisää ja sim mun on ainakin lähettävä".
        "Em tiä pitääkö mul lähtee viämä niit papereit viel kun koht niit tulee kumminkil lisää ja sit mun on kumminkil lähettävä".

        Mutta samalla tavalla savokin jakaantuu ainakin kahteen ellei kolmeen pääalueeseen. Kymen murre on sitten oma lukunsa, jossa on sekoittúneena hämäläinen ja savolainen nuotti, mitä säestää vielä venäläinen sanasto. Rauman giält mä en tahtoska osata, so simmost mongerust mit kuk täysjärkin ei ymmär.


      • murre-ekspertti
        Lingvisti kirjoitti:

        No, murteetkin jakaantuu helposti maakunnittain kahteen alueeseen tai jopa seutukunnittain. Esimerkiksi hämeessä on havaittavissa ainakin pirkanmaalainen (astevaihtelut), hämäläinen (pitenevät kirjaimet ja sanasto) ja forssalainen nuotti (sanojen lyhentyminen ja turkulaisvaikutus).

        "Emmää tiärä taraviiko mul lähtee viämään niitä papereita viä kun kohta niitä tulee kummiskil lisää ja sittem mun on kummiski lährettävä."
        "Emmä tiiä tartteeks mul lähtee viemään niitä papereita viä kun kohta niitä tulee kumminkil lisää ja sim mun on ainakin lähettävä".
        "Em tiä pitääkö mul lähtee viämä niit papereit viel kun koht niit tulee kumminkil lisää ja sit mun on kumminkil lähettävä".

        Mutta samalla tavalla savokin jakaantuu ainakin kahteen ellei kolmeen pääalueeseen. Kymen murre on sitten oma lukunsa, jossa on sekoittúneena hämäläinen ja savolainen nuotti, mitä säestää vielä venäläinen sanasto. Rauman giält mä en tahtoska osata, so simmost mongerust mit kuk täysjärkin ei ymmär.

        Oli kyllä niin maallikkomainen kirjoitus, etten lingvistiä tästä tunnista.


      • Lingvisti kirjoitti:

        No, murteetkin jakaantuu helposti maakunnittain kahteen alueeseen tai jopa seutukunnittain. Esimerkiksi hämeessä on havaittavissa ainakin pirkanmaalainen (astevaihtelut), hämäläinen (pitenevät kirjaimet ja sanasto) ja forssalainen nuotti (sanojen lyhentyminen ja turkulaisvaikutus).

        "Emmää tiärä taraviiko mul lähtee viämään niitä papereita viä kun kohta niitä tulee kummiskil lisää ja sittem mun on kummiski lährettävä."
        "Emmä tiiä tartteeks mul lähtee viemään niitä papereita viä kun kohta niitä tulee kumminkil lisää ja sim mun on ainakin lähettävä".
        "Em tiä pitääkö mul lähtee viämä niit papereit viel kun koht niit tulee kumminkil lisää ja sit mun on kumminkil lähettävä".

        Mutta samalla tavalla savokin jakaantuu ainakin kahteen ellei kolmeen pääalueeseen. Kymen murre on sitten oma lukunsa, jossa on sekoittúneena hämäläinen ja savolainen nuotti, mitä säestää vielä venäläinen sanasto. Rauman giält mä en tahtoska osata, so simmost mongerust mit kuk täysjärkin ei ymmär.

        Tuossa kahdessa viimeisessä tekstissä ei kyllä ollut mitään Tampereen murretta.


      • 15v
        Lingvisti kirjoitti:

        No, murteetkin jakaantuu helposti maakunnittain kahteen alueeseen tai jopa seutukunnittain. Esimerkiksi hämeessä on havaittavissa ainakin pirkanmaalainen (astevaihtelut), hämäläinen (pitenevät kirjaimet ja sanasto) ja forssalainen nuotti (sanojen lyhentyminen ja turkulaisvaikutus).

        "Emmää tiärä taraviiko mul lähtee viämään niitä papereita viä kun kohta niitä tulee kummiskil lisää ja sittem mun on kummiski lährettävä."
        "Emmä tiiä tartteeks mul lähtee viemään niitä papereita viä kun kohta niitä tulee kumminkil lisää ja sim mun on ainakin lähettävä".
        "Em tiä pitääkö mul lähtee viämä niit papereit viel kun koht niit tulee kumminkil lisää ja sit mun on kumminkil lähettävä".

        Mutta samalla tavalla savokin jakaantuu ainakin kahteen ellei kolmeen pääalueeseen. Kymen murre on sitten oma lukunsa, jossa on sekoittúneena hämäläinen ja savolainen nuotti, mitä säestää vielä venäläinen sanasto. Rauman giält mä en tahtoska osata, so simmost mongerust mit kuk täysjärkin ei ymmär.

        Ite oon asunu koko ikäni tampereella ja sanoisin ton tekstin näin:
        "Emmä tiiä tartteeks mu lähtee viämään niit paprui vie ku koht niit tulee kuiteski lisää ja si mu o kummiski lähettävä"


    • TamBere.

      Näi porilaisen tamperee murre o nii ihana kuulost ku ol vaa voi!

    • Ei aloittaja

      Kiva kuulla että ei haittaa vaikka murretta puhuisin. Olen paljasjalkainen tamperelainen ja puhun kyllä jonkin verran Tampereen kiältä:)
      Enoni, jotka olivat ikänsä sähkölaitoksella töissä osaavat paremmin! Samoin esim. Vr:n porukoissa puhutaan mukavasti murretta niin kuin kaupungillakin.

      Mielestäni jokaisen pitäisi olla ylpeä juuristaan ja tutustua niihin, murre kuuluu siihen!

    • Veikko Latvaleikko

      No, kyllähän se itäsuomalaisen korvaan tämä Tampereen murrekin kuulostaa melko tylyltä. Ei tosin aivan tylyimmältä länsimurteelta. Se vähän tuntuu surkuhupaisalta, kun temperelaiset yrittävät esiintyä murteensa puitteissa hauskoina, he alkavat toistaa näitä "nääs" ja "meinaan" sanoja sijoittamalla niitä virkkeissä joka toiseksi sanaksi.

      Yleensähän siinä käy niin, että asiatekstejä eri murteille käännettäessä ne ovat teksteinä hauskoja vain murretta puhuvien mielestä. Länsimurteiden kohdalla tämä piirre korostuu. Savolaismurteista olen jäävi sanomaan, mutta yleensä länsimurteiden alueilla ihmiset alkavat virnuilla, kun kuulevat murrettamme puhuttavan.

      Mielestäni ainoa hupaisalta kuulostava länsimurre on tämä Oulun seudulla puhuttu murre.

      • puolet-savolaista

        Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan murteet onkin puolittain savoa.


    • tamperelaiset

      Mun mielestä tää tampereenmurre ei kuulosta tylyltä vaan hauskalta

    • Anonyymi

      Ok.

    • Anonyymi

      Tampereen Murre on Rasu-koira tai Pispalan seisoja.

      Asuin Mansesa nääs 25 vuotta ja työpaikalla oli kaksi vanhempaa asentajaa, jotka puhuivat oikeaa Tampereen murretta.

    • Anonyymi

      NykyTreMurre on semmosta remseetä ja letkeä, joka osin johtuu sen nykyistä julkkiksista mm. Pate, Jutila ja Latelat ja varmaan osansa myös Kummeleilla 👍

      • Anonyymi

        "....varmaan osansa myös Kummeleilla"

        Niin, se Kummelin hauskin tyyppihän onkin Pohjois-Savossa syntynyt ja vasta teini-ikäisenä Tampereelle muuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "....varmaan osansa myös Kummeleilla"

        Niin, se Kummelin hauskin tyyppihän onkin Pohjois-Savossa syntynyt ja vasta teini-ikäisenä Tampereelle muuttanut.

        Korjaus: Heikki Silvennoinen eli tämä Kummelin hauskin tyyppi onkin Etelä-Savosta kotoisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus: Heikki Silvennoinen eli tämä Kummelin hauskin tyyppi onkin Etelä-Savosta kotoisin.

        Olisko enempi makuasia? Toiseksi, nehän näyttelee et se ei paljoa kerro ihmisestä mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe