Osaisiko joku sanoa, miksi kaikki ajavat nykyään moottoritiellä vasemmalla kaistalla?
Olisiko kuitenkin viisaampaa, että kaikki ajaisivat oikealla kaistalla, ja vain ohittaessa vasemmalla? Voitaisko myös ohittaa reippaasti, vähän kuten kaksikaistaisilla teillä, niin ei blokattaisi muita ohittajia. Muuttuisi liikenne ruuhka-aikanakin paljon sujuvammaksi.
Nyt erityisesti ruuhka-aikana näkee sellaista, että jonoa on vasemmalla kilometritolkulla, ja oikealla kaistalla on yksi auto kilometrin välein. Eli autoilijat itse tekevät nelikaistatiestä kaksikaistatien. Sitten on niitä oikealta ohittavia, mutta vaikea itse niitä on moittia, kun toi touhu on NIIN järjetöntä!
Moottoritiellä ajaminen
27
320
Vastaukset
- Tervet järkeä
ei löydy tielt monest,mut luulis löytyvä eduskunnast! ja tää oli huuli!vaikkei sii mitää naurettavaa(valitettavast). Vasurin hidastajat ovat niitä lampaita,ovat sinäistäneet ylinopeuden sanoman vain silloin tapahtuu onnettomuus!eivät silti tajuaa keskittyä tärkeimpään eli liikenteeseen!
- 5+11
kannnattais sielläperuskoulussa senverranollasuomenkielestäkiinnostunutettäedesjonkinverrannoitaoikeinkirjoitussääntöjäoppisionaivantolloakirjoitellailmanisojaalkukirjaimiapistetuliloppuun
- Tervet järkeä
5+11 kirjoitti:
kannnattais sielläperuskoulussa senverranollasuomenkielestäkiinnostunutettäedesjonkinverrannoitaoikeinkirjoitussääntöjäoppisionaivantolloakirjoitellailmanisojaalkukirjaimiapistetuliloppuun
Tuoha tärkeint liikentees!
- Liikenne ja
5+11 kirjoitti:
kannnattais sielläperuskoulussa senverranollasuomenkielestäkiinnostunutettäedesjonkinverrannoitaoikeinkirjoitussääntöjäoppisionaivantolloakirjoitellailmanisojaalkukirjaimiapistetuliloppuun
Mitä tällä sun jutullasi on tekemistä tän aloittajan aiheen kanssa, no joiltakin menee ilmeisesti joskus pääasia ohi.
- näitä riittää valite
valitettavasti kusipäitä ja taitamattomia pelkääjiä on liikaa teillämme.
"ajan vasenta kaistaa kun en osaa vaihtaa oikein kaistaa ja joku voi pussittaa ja haluan ajaa hiljaa, mutta en uskalla ajaa rekan perässäkään ja jne... tai sitten vaan peruskusipää kuisaaja tulpaa vasemman kaista". - mörköauto
Toisaalta suomalaisilla on ihan väärä kuva moottoriteistä. Ei se vasemmanpuoleinenkaista ole ohituskaista. Molemmat kaistat on vapaassa käytössä. Perjaatteessa pitäisi laittaa eri nopeudet vasemmalle ja oikealle puolelle niin kaikki toimisi esim. 100 ja 120.
"Olisiko kuitenkin viisaampaa, että kaikki ajaisivat oikealla kaistalla, ja vain ohittaessa vasemmalla? Voitaisko myös ohittaa reippaasti, vähän kuten kaksikaistaisilla teillä, "
Siitähän ne tuuhkat syntyvätkin kun hypitään väleihin ja takimmainen joutuu jarruttamaan ja samalla koko perässä tuleva jono. Jolloin vähäjärkisimmiltä menee pinna ja painaa kaasua vasemmalle kaistalle ja suma on valmis.Juun näitä vasemman kaistan tapaita käyttäjiä ruuhkaliikenne onkin täynnä. Ei kannata ajatella liikenteen sujuvuutta vaan sitä, että "tämä ei ole ohituskaista, ajan tässä jos huvittaa, vaikka takana on kilometrien jono".
Ja alhaall yksi todistaa, että ei kertaakaan ole päästänyt ketään ohi.
Tää oli ihan tuttua tavaraa molemmissa kommenteissa, mutta ketjun tarkoitus olikin tiedustella, että miksi? Miksi sujuvuuden sijasta on itsekkyys?
Musta on aika naurettavaa, että leveäkaistatie vetää ruuhkassa paljon paremmin kuin moottoritie. Järjenvastaista.- mörkö autokouluun
no kyllä se vasenkaista on ohituskaista sen varsinaisessa merkityksessä. pykälien mukaan autolla pitää ajaa niin paljon oikeassa laidassa kun se on turvallisesti mahdollista.
- 126kmh
Jos oikea kaista lähes täynnä autoja jotka menee 85 - 110kmh, niin turha sinne on koukkia joka väliin ohituksen jälkeen. Itse olen ajanut Helsingistä Lahteen käymättä kertaakaan oikeapuoleisella kaistalla, tämä siis "ruuhka-aikaan".
- kuspäiset tulpat
no yleensä oikea kaista on ruuhka-aikaan tyhjempi ja vasenkin kaista likkuu välillä jopa hiljempaa kuin oikea kaista. eli jos hiturit pysyisivät enemmän siellä missä heidän kuuluukin, niin vasen kaista vetäsi sitä vauhtia kun olisi suotavaa ja kyllä ne vetelehtijät kerkiävät välillä ohittamaan jos on oikeasti halua. Ja kun sieltä lähtee ohitukseen, niin pitää painaa sitä kaasua eikä aiheuttaa muille jarrutuksia. Kaistan vaihtaja ei saa missään tapauksessa haitata millään muotoa suoraan omalla kaistalla ajajaa.
- I.Go.R
vasemman kaistan ruuhkat joutuvat liian lyhyistä turvaväleistä. Ihmiset eivät uskalla palata oikealle kaistalle sumputusvaaran takia. Monesti joutunut rekan taakse junnaamaan, kun vasenkaista on tukossa, eikä väliin kehtaa törkeästi kiilata. Oisko mahdollista, ettei roikuta puiskurissa kiinni siellä vasemmalla kaistalla, että oikealta pääsisi takaisin vasemmalle kaistalle ohittamaan hitaampia ajoneuvoja?!?
- I.Go.R
Ja hitaamman ajoneuvon ohitettua palattaisiin oikealle kaistalle vaikka siellä kilometrin päässä olisi seuraava rekka.
- kaasu se oikea polji
puskurissa ajaminen johtuu useimmiten siitä oikealta kaistalta eteen kiilaavasta vetelehtijästä jonka hitaan nopeuden takia useat autot joutuvat jopa jarruttamaan ja haitari-ilmiö alkaa.
Jos ei uskalla ajaa muiden tahtiin tai on pakonomainen tarve koitttaa säästää muutamaa tippaa polttoainetta, olisi viisainta käyttää sivuteitä tai julkisia.
- Palaa oikealle kaist
Tänään taas Hämeenlinnan moottoritiellä oli näitä vasemmankaistan omistajia estämässä sujuvan liikenteen sujumista. Luuleeko ne että heidän autonsa kulkee niin lujaa että muilla on hitaammin kulkeva auto.
- Moottoritie on kumma
En ole tuollaista ilmiötä havainnut, siis että oikea kaista olisi melkein tyhjä ja vasemmalla kaistalla jonoa. Ilmeisesti noin ajetaan toisaalla kuin missä itse ajan. Mutta muutama muu tuttu ilmiö on mainittu. Esimerkiksi ohituskaistalla pidetään välillä todella lyhyitä turvavälejä. Ilmeisesti joitain autoilijoita pelottaa ajatus, että joku siirtyisi ohituskaistalle heidän edelleen. Pippeli. Voi myös olla, että tuolla tavoin yritetään painostaa edellä ajavaa nostamaan nopeuttaan, mikä on melkoisen älytöntä - eihän se edellä ajava voi ajaa nopeampaa kuin sen edellä ajava.
Mulla on kanssa sellainen epäilys, että tuota ei näe joka paikassa, mutta voi tietysti olla, että vaatii tietyn määrän autoja toteutuakseen. Mun mielestä tuo ilmiö alkoi Lahden moottoritiellä ja on sieltä alkanut leviämään Turun ja Porvoon moottoriteille, mikä yhdistävä tekijä Lahden motarilla ajavilla sitten on, en tiedä.
Mutta tässähän ne lääkkeetkin on jo tullut: turvavälit molemmille kaistoille, ja ripeät ohitukset ja paluu oikealle, yritetään miettiä kokonaisuutta eikä vaan omaa ajoa. Esim. itse ohittaessa yritän kanssa kattoa, että en pussittaisi ketään, ja joko hidastaa tai kiihdyttää tarpeen mukaan ohitusta. Mutta eihän toi tietenkään aina ole mahdollista / onnistu / huomaa.
Vasemman kaistan roikkujille: käykää joskus roikkumassa vasemmalla kaistalla vaikkapa Saksan motarilla, tai jossain eteläisemmässa maassa. Muutenkin kaikille olisi terveellistä ajella muuallakin kun Suomessa, niin tulee vähän perspektiiviä.
- P e n t t i
Kannattaisi katsoa sinne taustapeiliin aina sen verran että jos Premium-auto on siellä tulossa, niin se mitä todennäköisemmin on menossa sinun Avensiksesta tai Qasqhaista ohi.
Väisty sinne oikealla silloin - pliis. Ihan hetken pomppaus riittää ja olen sinusta jo ohi.- yksi ei kesää tee
=> Ihan hetken pomppaus riittää ja olen sinusta jo ohi.
Kuulut valitettavasti vähemmistöön. Moni "ohittaja" hidastelee "ohituksessaan" sen verran että vain kokemattoman kannattaa siirtyä oikealle kohteliaisuussyistä ellei harrasta "teiden ritariutta" tai muuten tykkää aiheuttaa itselleen haittaa.
Itse ajan vasemmalla kaistalla sitä suurinta sallittua nopeutta. Aina se ei riitä kun joku haluaa rattikaahata ja aiheuttaa haitariliikettä ajamalla jononpäitä kiinni. Aina ei sitten vasemmallakaan voi ajaa niin kovaa kuin haluaisi koska turvaväleja ja tilannenopeuksia pitää noudattaa.
Kannattaa katsoa navigaattorista onko kiire todellinen, vai ajaako fiilispohjalla, eli vahvalla "mutulla". Ja jos vasemmalla ajo ärsyttää, niin aina voi siirtyä oikealle hetkeksi rauhottumaan. Säästyy bensaakin silloin kun ei aja kuin intervallitreeneissä.
- P. Hermanni
Onko kukaan huomannut sellaista että ruuhka-aikaan olisi hyvä olla
oikealla kaistalla tilaa liittymästä tuleville? Käytetään tien kapasiteetti
hyväksi mahdollisimman tehokkaasti.
Ei niin että vasemmalta kaistalta mennään heti takaisin oikealle kaistalle
juuri liittymän kohdalla ja ns plokataan liittymästä tulevien mahdollisuus päästä
jouhevasti liittymään moottori- tai muun tietyypin liikenteeseen.
Harvemmin kyllä sellaista näkee että vasenkaista on jonoa pitkän matkaa
ja oikealla kaistalla olisi autoja vain muutama. Ainoa poikkeus tässä on se
että tie on juuri päättymässä ja vasen kaista on otettu vähän liiankin
ajoissa käyttöön ryhmittymistä varten. - ei helppoa
Tuo on aika vaikea tilanne ratkaistavaksi fiksusti sillä jos haluat ajaa nopeammin kuin edessä oleva, on käytännössä pakko joko a) ajaa siinä vasemmalla kaistalla b) ohittaa oikealta (laitonta/vaarallista) tai siirtyä oikealle ohittamattasi (takanasi tuleva(t) tulevat paikallesi ja jäät sinne mottiin).
Ei oikein mahdu oikeustajuuni se, että kaikkien muiden paitsi jonon viimeisen, pitäisi avata baana tälle.
Tilanteenhan aiheuttaa esim. bussi (100 km/h) ohittamassa rekkaa (87 km/h) jossain horisontin takana.Yllättävän hyvin toimii oma tapani, jossa jos oikealta en syystä tai toisesta viitsi ohittaa (jono etenee about järkevää nopeutta, yms), siirryn oikealle kaistalle ja ajelen edelläni ajaneen auton takanurkan kohdalla. Kun tarvetta tulee siirtyä takaisin vasemmalle, siirryn takaisin omalle paikalleni.
Tämä onnistuu hyvin, kun muistaa käyttää vilkkua. Jos vilkkua ei käytä, niin tilaa ei tietenkään kaistanvaihdolle tule. Eikä kuulukaan tulla.
Mitä hyötyä tästä on? Huomattavasti pidemmät turvavälit, auto ei likaannu yhtä paljoa, kivet ja nastat lentelevät enemmän muiden tuulilaseihin, jne.- Turhaa...
The_Rat kirjoitti:
Yllättävän hyvin toimii oma tapani, jossa jos oikealta en syystä tai toisesta viitsi ohittaa (jono etenee about järkevää nopeutta, yms), siirryn oikealle kaistalle ja ajelen edelläni ajaneen auton takanurkan kohdalla. Kun tarvetta tulee siirtyä takaisin vasemmalle, siirryn takaisin omalle paikalleni.
Tämä onnistuu hyvin, kun muistaa käyttää vilkkua. Jos vilkkua ei käytä, niin tilaa ei tietenkään kaistanvaihdolle tule. Eikä kuulukaan tulla.
Mitä hyötyä tästä on? Huomattavasti pidemmät turvavälit, auto ei likaannu yhtä paljoa, kivet ja nastat lentelevät enemmän muiden tuulilaseihin, jne.Toisaalta, tuo pahentaa sitä perseessä roikkumista ja haitariliikettä, eikä nopeuta kenenkään matkantekoa.Kun sinä siirryt oikealle, niin takanasi oleva ottaa edellään ajavaa kiinni pitämäsi turvavälin autosi pituuden verran.
Kun siirryt takaisin vasemmalle "omalle paikallesi" ajatte hetken tappituntumalla kaikki kolme ennen kuin takansi oleva ehtii hidastaa ja jättää pientä rakoa. - ei helppoa
The_Rat kirjoitti:
Yllättävän hyvin toimii oma tapani, jossa jos oikealta en syystä tai toisesta viitsi ohittaa (jono etenee about järkevää nopeutta, yms), siirryn oikealle kaistalle ja ajelen edelläni ajaneen auton takanurkan kohdalla. Kun tarvetta tulee siirtyä takaisin vasemmalle, siirryn takaisin omalle paikalleni.
Tämä onnistuu hyvin, kun muistaa käyttää vilkkua. Jos vilkkua ei käytä, niin tilaa ei tietenkään kaistanvaihdolle tule. Eikä kuulukaan tulla.
Mitä hyötyä tästä on? Huomattavasti pidemmät turvavälit, auto ei likaannu yhtä paljoa, kivet ja nastat lentelevät enemmän muiden tuulilaseihin, jne.Ja kun takanasi tuleva tekee saman niin tämän takana tuleva ajaa tästä ohi tämän paikalle vasemman kaistan jonoon.
Kannattaa ehkä joskus katsella muutakin kuin omaa napaa. ei helppoa kirjoitti:
Ja kun takanasi tuleva tekee saman niin tämän takana tuleva ajaa tästä ohi tämän paikalle vasemman kaistan jonoon.
Kannattaa ehkä joskus katsella muutakin kuin omaa napaa.Tuossa tilanteessa takanani tuleva vaihtaa oikealle vain, jos minä ajan hänelle sopivaa nopeutta. Jos tällöin hänen takaansa tuleva ohittaa hänet, niin eikös homma mene juuri oikein? Eli nopeammin ajava ohittaa hitaammin ajavan vasemmalta?
Käytännössä erittäin harvoin takaani tuleva vaihtaa kaista. Onhan hänellä parempi turvaväli eteenpäin vasemmalla kaistalla. Hänen takaansa tulevan tietysti pitäisi taas vaihtaa, että saataisiin turvallisuus ja sujuvuus paremmaksi, mutta se ei sitten aiheutakaan mainittua ongelmaa.- ei helppoa
The_Rat kirjoitti:
Tuossa tilanteessa takanani tuleva vaihtaa oikealle vain, jos minä ajan hänelle sopivaa nopeutta. Jos tällöin hänen takaansa tuleva ohittaa hänet, niin eikös homma mene juuri oikein? Eli nopeammin ajava ohittaa hitaammin ajavan vasemmalta?
Käytännössä erittäin harvoin takaani tuleva vaihtaa kaista. Onhan hänellä parempi turvaväli eteenpäin vasemmalla kaistalla. Hänen takaansa tulevan tietysti pitäisi taas vaihtaa, että saataisiin turvallisuus ja sujuvuus paremmaksi, mutta se ei sitten aiheutakaan mainittua ongelmaa.Lähtökohtaisesti kaikki vasemman kaistan jonossa olijat (paitsi sitä oikean kaistan kaukaista "estettä" ensimmäisenä ohittava) haluavat mennä nopeammin tai ainakin juuri sitä jonon vauhtia.
Tuollainen joka-toinen-vaihtaa voisi toimia vain jos motarin turvavälejä alettaisiin valvoa ja sakottaa.
- kaistakaistakai
"Osaisiko joku sanoa, miksi kaikki ajavat nykyään moottoritiellä vasemmalla kaistalla?"
Kaipa siksi kun se siinä on, se kaista. Kaksisuuntaisilla teillä kun vastaava ei ole mahdollista.
Moottoritiet kannattaisi muuttaa ohituskaistateiksi koska siellä ei voi jatkuvasti ajaa vasenta kaistaa ja onnettomuudetkin ovat vähentyneet ohitusjaistateillä.
Suomalaiset ei yksinkertaisesti osaa ajaa kun on kaksi kaistaa samaan suuntaan, eli toinen pois niin hyvä tulee. - kaasaripunasena
Oulun alueella vois porukka alkaa ajelemaan rajotusten mukaan noilla autoillasa moottoritiellä. Kyllä niitä sivuteitä tossa riittää missä saatte ajella vähä hiljempaa.
Kumma homma kun pitää jäähä jurnuttaan aina jonkun peräkärryllisen kaverin perään sitä 80km/h vaikka tyhjää baanaa edessä ois mielin määrin, eikä vastaankaan tule autoja. Vituttaa lievästi sitten itte tulla sieltäkö peräkärrykaverin perään on jääny junnaan semmonen 20 auton letka ja rajotus on sen 100km/h.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593275Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472931Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242769Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541847- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971020- 45849
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26840Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103835