Onko teinivanhemmuus periytyvää?

fjiiooooo

Tai siis jos ominaisuudet joiden takia teiniraskauksia tulee ovat periytyviä? Kyllähän ainakin jossain määrin?

Usein vaan tuntuu että teini-iässä lapset saaneiden lapset saavat omat lapsensa myöskin teini-ikäisenä.

6

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kriisit

      Vaikka tuo pitäisi paikkaansa, niin ei minun lasteni kohdalla! Itse sain esikoisen 18vuotiaana miehen ollessa intissä.
      Joo o oltiin toki onnellisia ensimmäiset 5vuotta kunnes alkoi miehen nuori ikä painaa päälle. Menojalka vipatti ja toiset naiset kiinnosti.
      Yhdessä sitkeästi elimme kunnes tuli viimeinen niitti, olin 25 kun heitin miehen pihalle ja jäin yksin kolmen lapsen kanssa.
      Mies elää nyt sitä nuoruuttaan eikä ole kaunista katsottavaa enään kolmekymppiseltä.

      En todellakaan kadu lapsiani, en ikinä! Mutta kadun sitä minkä ikäisenä ja mihin tilanteeseen esikoinen syntyi.
      Suren sitä että minusta ei ollut tarjoamaan ydinperhettä lapsilleni.
      Suren myös kun näen kuinka lapset kaipaavat isäänsä eikä isää nyt kiinnosta. Kaikki hänessä kertoo että hän oli liian nuori lasten syntymiseen kivahan niitä on tehdä jos joku muu ne hoitaa.

      Eli luotan nyt sen verran itseeni ja omista kokemuksista oppineena että saan lapseni ymmärtämään kuinka tärkeää on pohja johon lapset sitten voivat tulla.
      Nyt jos joku yli innokas tulee huutamaan että me olemme vielä onnellisesti yhdessä ja meillä on 0-8vuotias lapsi niin onnittelen vasta kun olette yhdessä lapsenne ollessa 18vuotias.

      Elimme mekin saman katon alla reilun 10vuotta mutta mikä sanoo että viimeiset vuodet oli hyväksi lapsille? tai että olisin ollut onnellinen? Onnellisuus oli kaukana siittä kaikesta mitä sai kokea.
      En sano ettei niinkin olisi joillekkin käynyt että olisivat nuoresta iästään huolimatta saaneet yhdessä lapsensa maailmalle asti.
      Mutta luulempa että valta osalla ne pinkit unelmat kaatuu kovaa ja korkealta :(

    • Aloittaja_4
    • huono homma

      Avasin tuon linkin ja siellä osin viitattiinkin siihen mitä meinasin sanoa, eli tuosta koulutuspuolesta.
      Suurin osa teiniäitien ja -isien omista vanhemmista ovat vähän koulutettuja, ja pykäävät aikaisemmin lapsia. Monesti myös heidän lapsensa käyvät vanhempien mallin mukaan vain vähän kouluja ja ketju teiniäitiyteen alkaa muodostua jo siitä.

      Teinivanhemmuus tuntuu olevan ns.alemman sosiaaliluokan vitsaus, tai kuka mitenkin sitä haluaa kutsua.Että sikälikin periytyvää.
      Onneksi myös alemman sosiaaliluokan vanhemmista edes pieni osa on sellaisia, jotka painottavat lapselle koulutuksen tärkeyttä ja täten teinivanhemmuusputki saadaan poikki.
      Valitettavan paljon on niitä alemman sosiaaliluokan vanhempia, jotka viis veisaavat siitä , kouluttautuvatko heidän lapsensa vai eivät, tai ylipäätään käyvätkö heidän lapsensa edes töissä. Tällaisissa "viisveisaus"- perheissä näitä teiniraskauksia tapahtuu eniten. Myös ns.kaupunkien vuokra/slummialueet ruokkivat tätä mallia.

    • Monta polvea

      Isoäitini (ammatiltaan lääkäri) sai lapsensa 17, 22 ja 29-vuotiaana.
      Tinen isoäitini (maatilan emäntä) sai lapsensa 23, 25, 27, 29 , 32, 34 ja 44-vuotiaana)
      Äitini (ammatiltaan erikoislääkäri) sai lapsensa 22-24. 26, 28 ja 44-vuotiaana.
      Minä (2 x maisteri) sain lapseni 19, 19 21, 23, 27, 29, 31, 39 ja 41-vuotiaana.
      Omat lapseni ovat saaneet esikoisensa 16- 24-vuotiaana.

      Sanoisin että meillä periytyy korkeakoulutus ja teinivanhemmuus?

      • ...

        Voihan sitä netissä valehdella mitä vaan. Olisi luullut 2 x maisterin lukavan tekstinsä ennen lähettämistä. :)


    • Miesope

      Teinivanhemmuus kuten monet muutkin ongelmat valitettavasti periytyvät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      410
      1676
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1338
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1287
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1265
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      926
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      861
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      860
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      106
      804
    Aihe