Ratsastuskoulu VS vuokrahevonen

..........

Heippa kaikki! Olen ollut tekemisissä hevosten kanssa useamman vuoden, mutta ratsastanut ratsastuskoulussa vasta noin vuoden. Olen kehittynyt todella paljon ja ratsastanut jo hieman haastavimmillakin hevosilla. Minulla on ollut 2 vuokrahevosta jonkun aikaa, joiden vuokraamisen olen kuitenkin syystä tai toisesta lopettanut.

Nyt olen alkanut miettimään, että lopettaisin kokonaan ratsastuskoulussa käymisen, ja etsisin itselleni vuokrahevosen, jonka kanssa kehittyä ja puuhastella muutaman kerran viikossa. Tuntuu, että ratsastuskoulu ei ole minulle oikea paikka, enkä saa siitä niin paljon irti kuin vuokrahevosen kanssa saisin.

Ratsastuskouluissa ei ole mahdollista...

- luoda hyvää suhdetta yhteen, tiettyyn hevoseen

- hoitaa, harjailla ja rapsutella ihan rauhassa, ilman kiirettä

- ratsastaa omalla tyylillä, ilman muiden ratsastajien arvostelevia katseita


Mitä mieltä olette, voiko ilman ratsastuksenopettajaa kehittyä ratsastajan ja hevosen käsittelijänä ? Olisiko hyvä idea hankkia vuokris ja lopettaa tunneilla käyminen?

12

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • djbgu

      Olen harrastanut hevosia pian 7v ja sanon että ei koska luultavasti lähtisit takapakkia koska kukaan ei virheistä kertoisi ja auttaisi korjaamaan, joten ne pahenevisivat joka on huonoksi sekä sinulle että hevoselle mutta esim voit käydä sillä vuokriksella tunneilla vaikka kerran viikossa tai valmennuksessa ymm tai esim jos hepan omistaja ymm suostuisi suo opettamaan...


      Veikkaan että tuntien lopettaminen käy jokaisen mielessä (myös minun) mutta siitä on oikeasti haittaa enimmäkseen:)

      • qweabc01

        Olenko valmis vuokraponiin? Olen ratsastanut 2vuotta. Perusjutut,laukan nosto, pohkeen väistöt osaan. Hypännyt 50 senttisiä. Hoitaa, harjaa, vatustaa, siivota osaan. Ja mul on ollu 2 hoitoponii.


      • Ilman opetusta ei kehity, koska selästä käsin on vaikea/mahdoton nähdä, kulkeeko hevonen niin hyvin kuin miltä tuntuu. Ja jos itsessä on jotakin korjattavaa, esim istunnassa, sitä ei välttämättä itse huomaa eikä sitä niin ollen voi korjatakaan. Tunneilla on käytävä jos haluaa kehittyä, mutta ratsastuskoulujen ryhmätunnit eivät tue sitä tavoitetta montaakaan vuotta. Joten siinä vaiheessa kun alkaa tuntua ettei oppi etene, olisi hyvä hetki siirtyä yksityistunneille. Ne maksavat enemmän, mutta jos opettaja on asiansa osaava, se kannattaa. Itse suosittelen yksityistunteja aina ja kaikille, mutta on eri asia, onko ihmisillä niihin varaa.

        Hevosen vuokraaminen voisi olla hyvä ratkaisu, mutta jos haluat tosissasi kehittyä, voisit ehkä harkita ylläpitohevosta, jos vain rahat riittävät. Kehityksen kannalta yp olisi vielä parempi vaihtoehto kuin vuokraaminen. Kummassakin tapauksessa (yksityis)tunneilla olisi silti hyvä käydä.


      • qweabc01
        lampinajadi kirjoitti:

        Ilman opetusta ei kehity, koska selästä käsin on vaikea/mahdoton nähdä, kulkeeko hevonen niin hyvin kuin miltä tuntuu. Ja jos itsessä on jotakin korjattavaa, esim istunnassa, sitä ei välttämättä itse huomaa eikä sitä niin ollen voi korjatakaan. Tunneilla on käytävä jos haluaa kehittyä, mutta ratsastuskoulujen ryhmätunnit eivät tue sitä tavoitetta montaakaan vuotta. Joten siinä vaiheessa kun alkaa tuntua ettei oppi etene, olisi hyvä hetki siirtyä yksityistunneille. Ne maksavat enemmän, mutta jos opettaja on asiansa osaava, se kannattaa. Itse suosittelen yksityistunteja aina ja kaikille, mutta on eri asia, onko ihmisillä niihin varaa.

        Hevosen vuokraaminen voisi olla hyvä ratkaisu, mutta jos haluat tosissasi kehittyä, voisit ehkä harkita ylläpitohevosta, jos vain rahat riittävät. Kehityksen kannalta yp olisi vielä parempi vaihtoehto kuin vuokraaminen. Kummassakin tapauksessa (yksityis)tunneilla olisi silti hyvä käydä.

        Mä käyn kyllä joka viikko tunneilla.


      • lampinajadi kirjoitti:

        Ilman opetusta ei kehity, koska selästä käsin on vaikea/mahdoton nähdä, kulkeeko hevonen niin hyvin kuin miltä tuntuu. Ja jos itsessä on jotakin korjattavaa, esim istunnassa, sitä ei välttämättä itse huomaa eikä sitä niin ollen voi korjatakaan. Tunneilla on käytävä jos haluaa kehittyä, mutta ratsastuskoulujen ryhmätunnit eivät tue sitä tavoitetta montaakaan vuotta. Joten siinä vaiheessa kun alkaa tuntua ettei oppi etene, olisi hyvä hetki siirtyä yksityistunneille. Ne maksavat enemmän, mutta jos opettaja on asiansa osaava, se kannattaa. Itse suosittelen yksityistunteja aina ja kaikille, mutta on eri asia, onko ihmisillä niihin varaa.

        Hevosen vuokraaminen voisi olla hyvä ratkaisu, mutta jos haluat tosissasi kehittyä, voisit ehkä harkita ylläpitohevosta, jos vain rahat riittävät. Kehityksen kannalta yp olisi vielä parempi vaihtoehto kuin vuokraaminen. Kummassakin tapauksessa (yksityis)tunneilla olisi silti hyvä käydä.

        qweabc01, minusta voisit alkaa vuokrata, kunhan hevonen on jollain tallilla missä voit milloin vain kysyä apua kokeneemmilta jos tarvetta tulee.


      • qweabc01
        lampinajadi kirjoitti:

        qweabc01, minusta voisit alkaa vuokrata, kunhan hevonen on jollain tallilla missä voit milloin vain kysyä apua kokeneemmilta jos tarvetta tulee.

        Kiitos, vastauksesta lampinajadi.


    • Eipä kestä! Toivottavasti sinä ja aloittaja löydätte mieleisenne!

    • ----

      Ylläpitohevonen on käytännössä sama kuin oma heppa. Jos kokemusta on 2 vuotta, ei se ole kovinkaan fiksu ratkaisu (ellei ole todella paljon rahaa...).

      Useimmat hevosen omistajat antaa vuokraajan käydä tunneilla/valmennuksissa ja moni valmentaja tulee kotitallille, joten vuokrahevonen on hyvä ratkaisu.

    • zoca

      Luullakseni lampinajadi tarkoitti sitä yp:tä aloittajalle jolla on kokemusta useampi vuosi, jos, anonyymi, siihen viittaat. Hänhän osoitti qweabc01:lle erillisen vastauksen missä puhui vain vuokraamisesta. Tuskin kukaan suosittelisi yp:tä pari vuotta ratsastaneelle. Aloittajalle se yp voisi ollakin hyvä ratkaisu.

    • heppahullu3

      Mä sanon et vuokris ♥

    • rjyrkar

      Sinuna hankkisin vuokrahevosen, siinä on paljon parempi oppia uutta kun et mene joka tunti eri hevosella, saat luottamuksen isoon eläimeen, sekä voit ottaa tunteja taikka mennä itsenäisesti harjoitellen asioita mitä haluat.

    • bita10

      Minun mielestä sinun kannataisi mennä vielä jonkun aikaa ratsastuskoulussa ellet käy valmennuksissa.Toisaalta vuokrahevosen kanssa oppii myös paljon ja saa tehdä mitä haluaa.Ratsastuskoulussa huomataan virheesi mitä et itse huomaa.Jos opit jonkun asian väärin et välttämättä pysty opettelemaan oikein. Mulla on melkein sama juttu käyn hoitamassa ja ratsastamassa pari kertaa viikossa.Sielä myös opetetaan joskus ellen mene itsekseni.Käyn MYÖS ratsastuskoulussa ja opin myös siellä monta kertaa.Siellä tallilla saa valita itse tuntiheponsa yleensä.Ellei käy vakkaritunneilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe