milloin kertoa paniikkikohtauksista?

niinkyllästynytelämään

Nii, saan melko usein paniikki/ahdistuskohtauksia. Oon saanut niitä jo viime keväästä lähtien. Joskus ettei tule viikkoon ja joskus jopa kahdesti päivässä.

tänään oon saanu kaks kertaa melkein peräkkäin. Olo on tosi väsynyt ja outo.
inhoon niitä ne tulee ihan yhtäkkiä missä vain, onneksi sen verran osaan pidätellä niitä et pääsen pois toisten silmistä. Yleisemmin paniikkikohtaus tulee illalla tai kun olen kävelyllä. Musiikin kuuntelu on auttanut siihen. En varmaan uskaltaisi mennä ilman kuulokkeita ulos...

siis en tiiä miks Tää on niin vaikeeta mulle mut en pysty kertoo tästä kellekään. Kelle kertoisin? Miten te ootte hoitanut asian?
käyn psykologilla, mutta en osaa Oikeen puhua sillekkään...:(

4

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi. Tarttet vertauskohdan oloilles, ainakin minä tarvitsin. Olot on hirveitä, ymmärrän.
      Onko opiskelut tai työelämä kärsiny tästä?

      • niinkyllästynytelämään

        Niin tarvitsisin. Ei oo opiskelua ainakaan vielä vaikeuttanut, paitsi kohtauksen jälkeen on hankala enää keskittyä. Mutta nykyään välttelen sosiaalisia tilanteita, masennuksen takia kaverisuhteet lähes olemattomat ennestään...


      • niinkyllästynytelämään kirjoitti:

        Niin tarvitsisin. Ei oo opiskelua ainakaan vielä vaikeuttanut, paitsi kohtauksen jälkeen on hankala enää keskittyä. Mutta nykyään välttelen sosiaalisia tilanteita, masennuksen takia kaverisuhteet lähes olemattomat ennestään...

        Ei kannata vältellä tilanteita aina, sillä se pitkittää parantumista. Vanhemmille ainakin kannattaa kertoa, koska sinun täytyy saada johonkin luottamusta nostava kontakti. Sen jälkeen tunnet rentoutuvasi henkilön seurassa. Yhtä helvettiähän ahdistus ja paniikki on, mutta esimerkiksi jos saat kohtauksen kaupassa. Älä ryntää ulos vaan mene hyllyjen väliin katselemaan tavaroita. Se auttaa monesti.


    • we see the same sun

      Ilman muuta kannattaa asiasta kertoa vanhemmille ja parhaille ystäville. Voit myös pyytää kavereitasi lukemaan paniikkihäiriöstä, jos tuntuu ettet itse osaa täysin selittää asiaa. Toki olisi hyvä, jos kuvailisit itse, millaisia olotiloja käyt läpi.

      Paniikkikohtaus on kamala, mutta on hyvä itse tiedostaa, ettei siitä seuraa mitään katastrofaalista. Itse ainakin toisinaan tietoisesti annan kohtauksen tulla ja mennä ohi. Sehän on ihan hirveätä, mutta tosiasia on kuitenkin se, ettei kohtausta pysty aina välttämään mitenkään.
      Kaikki konkreettinen tekeminen auttaa myös selättämään kohtauksen, koska silloin sinun tulee keskittyä johonkin muuhun, kuin omaan olotilaasi.

      Nyt vaan rohkeasti puhut asiasta, sillä saatat jopa yllättyä, kuinka paljon
      helpottaa jo se, että joku tietää paniikkihäiriöstäsi :)!

      Kaikkea hyvää! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      223
      1797
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      82
      1133
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      83
      954
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      951
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      827
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      754
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      743
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      117
      638
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      617
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      20
      611
    Aihe